Caravantrekker.nl

Voor wie het weet???

Ad vraagt op 6 juni 2018:

Nieuwe caravan gekocht max 1100 kg extra gewichtverhoging betaald voor 100kg dus nu max 1200.

De banden zijn max 615kg is dit niet wat aan de schrale kant????

Ook de Dot code kom ik niet aan uit.
hier wat gegevens die op de band staan.
Blacklion Cilerro BH15
44psi
195/70 R14 91T
Dot KEA9 AJB

E4 0251992-s
0259736
023641-S2WR2
Max 615kg

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2018:

Als je zorgt voor 3.0 bar bandenspanning kan het precies.
Elders zal op de band (misschien wel aan de binnenkant) een 4 cijferig getal staan die de productiedatum aangeeft.


Ad antwoordt op 6 juni 2018:

3.5 ATM staat op de wielkast wat is ATM ???
klopt menno op de binnenzijde staat 1016 dus ruim 1 1/2 jaar oud.
moet toch maar eens met de dealer praten denk ik.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2018:

ATM = atmosfeer en dat is praktisch gelijk aan bar (1 Bar = 0.987 atm).
3,5 bar/atm is te veel voor je band omdat 44 psi overeenkomt met 3.0 bar/atm.
Vermoedelijk zijn het dus niet de originele banden.


Mark antwoordt op 6 juni 2018:

ATM is de oude eenheid voor druk (Atmosfeer)
1ATM is ongeveer gelijk aan 1 Bar (1,013 om precies te zijn)


Mark antwoordt op 6 juni 2018:

Menno was me net voor. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2018:

Maar we zijn het wel eens 😉


AdM antwoordt op 6 juni 2018:

En moet ik me nu zorgen maken we gaan over een week op vakantie rijden normaal 90 op de navigatie dus krap honderd op de autoteller en met inhalen max 110 km per uur.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2018:

Nee, geen zorgen! Juiste bandenspanning en dan heb je echt geen probleem (mits je caravan geen 1500 kg weegt).


Ad antwoordt op 6 juni 2018:

Nu ik toch aan het vragen ben.........waar merk je dat verschil van een halve bar aan. worden de banden dan warmer of gaat hij stuiteren.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb inmiddels een mail aan de dealer gedaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2018:

Jouw banden hebben hun maximaal draagvermogen bij 44psi (staat op de band). Harder oppompen is dan niet de bedoeling.

Zou je veel lager gaan zitten dan neemt het draagvermogen af.
Lees https://caravantrekker.nl/info/caravanbanden.php maar ff


Kees antwoordt op 7 juni 2018:

"De banden zijn max 615kg is dit niet wat aan de schrale kant???? "
Inderdaad.
Een goede stelregel is om voor de banden 10% overcapaciteit te kiezen. In jouw geval wordt dat dan 1200x110%=1320kg wat 660kg per band betekent. Afgerond naar boven wordt dat een minimum LI van 94.
Gaan praten met de dealer over de leeftijd van de banden heeft weinig zin. Je kan moeilijk verwachten dat hij op het moment van verkoop pas banden monteert van de laatste productie.
De caravanbouwer bestelt een aantal chassis waar de banden op gemonteerd zitten. Deze chassisbouwer heeft die banden ook al eerder besteld. De complete caravan heeft ook in voorraad gestaan bij de fabrikant, de importeur en de dealer. Kortom, er gaat veel tijd overeen voordat een gereed product als caravan uiteindelijk bij de klant voor de deur staat. Hetzelfde geldt voor de koelkast en alle andere onderdelen waaruit de caravan is samengesteld. Je koopt een caravan en geen losse banden. Er mankeert ook niets aan banden van deze leeftijd en het zijn daarom geen inferieure banden.
Mocht de dealer jou uit coulance daarin echter tegemoet komen ben je een spekkoper, je kan er geen enkel recht aan ontlenen.


Ad antwoordt op 7 juni 2018:

"De complete caravan heeft ook in voorraad gestaan bij de fabrikant"

Maar wel heel kort, de productie datum is van 1e week mei 2018!!!!!
Heb 210 euro betaald voor 100kg gewicht verhoging (van 1100 naar 1200)dus verwacht wel iets meer van de banden. De dealer heeft inmiddels contact met de importeur dus wachten het rustig af.


Jan Teepe antwoordt op 7 juni 2018:

Beste Ad. De gewichtsverhoging is meestal een administratieve handeling. Je krijgt dan die 100 kg. meer op het kentekenbewijs te staan en een sticker/plaatje met het aangepaste gewicht voor op de caravan te plaatsten i.p.v. het/de originele plaatje/sticker. Fysiek verandert er niets, dus geen verdere aanpassingen aan de caravan zelf. En dus geen andere as en/of andere banden. En gezien de prijs lijkt dit ook inderdaad een administratieve handeling te zijn geweest. Dit had de dealer u natuurlijk direct moeten uitleggen en er niet omheen moeten gaan draaien.


Quirien antwoordt op 7 juni 2018:

Beste AD,

Ik denk zoals je nu de gegevens verwoord wel een beetje recht hebt op enige coulance.
Ik weet niet of je er ook nog een Tempo 100 op hebt zitten, maar dit verkort wel je 6 jaars termijn aanzienlijk. Kijk, je kunt vaak niet verwachten dat de banden minder dan 6 weken oud zijn.

Verder vraag ik mij af weet je het verschil tussen de druk op de linker en rechter kant?
Als daar een behoorlijk verschil in zit is de krappe beladingsdruk op het maximale van de huidige band al gauw misschien, te groot. Tenzij, zo als ik aanhaalde je het verschil weet.
Je kunt dan in de " evenwichtige" belading daar mee rekening houden.


Frank antwoordt op 7 juni 2018:

Ook ik krijg het gevoel van de "schrale kant".
In theorie is het plaatje wel in orde dus de dealer doet niets verkeerd.
Quirien maakt een goede opmerking want vaak is een zijde zwaarder dan de andere. Als jullie aan de grens van het draagvermogen zitten dan kan het best zijn dat de band aan een zijde volledig wordt belast.
Ik ken jullie vakantiegedrag niet. Als dat het rijden van Italiaanse binnenwegen is met de zon op het hete asfalt en het slechte wegdek dan geeft iets meer reserve mij een fijner gevoel.
Ik kende het merk Blacklion niet, maar flink googlen gaf weer dat dit bandenmerk een aantal testers positief heeft verrast.


AdM antwoordt op 9 juli 2018:

Het heeft even geduurd maar hier de uitkomst.
De dealer heeft contact met de fabriek gehad echter daar komt nog niets van terug.
Daarom heeft Cor v/d Oever besloten om de banden vooruitlopend op het besluit van de importeur toch te vervangen. Goede service lijkt mij.


Janka antwoordt op 9 juli 2018:

Cor, ik neem aan dat dat de dealer is zal blij zijn met deze gratis reclame!


Louis antwoordt op 9 juli 2018:

Keurig geregeld, en die banden raakt hij vast weer op verantwoorde wijze onder een lichtere caravan kwijt...iedereen tevreden.
Even een opmerking ten aanzien van behoorlijk ongelijke links/rechts belastingen.
Ik geef de zwaarder belaste kant wat meer druk dan de andere.
Dus pas de spanning gewoon apart van elkaar wat aan .
Zijn er meer die het zo doen, en Jadatis...wat denk jij daarvan ?


Rico antwoordt op 10 juli 2018:

Cor vd Oever doet nooit moeilijk.


Jadatis antwoordt op 11 juli 2018:

Ja hoe denkt jadatis er over?
De banden- en auto-fabrikanten vinden dat je ze gelijk moet houden.
Mogelijk iets te maken met afrol-omtrek die dan r/l gelijk blijft, maar voor een caravan maakt het niet uit of een kant meer toeren maakt dan de ander.
Zeker wordt met hogere druk/ gewichtscombinatie het oppervlak op de weg iets kleiner, maar die verschillen zijn er ook met versch gewicht en gelijke druk.
Ik weet dus ook niet waarom, zou het naadje van de kous ervan wel willen weten. Mogelijk ook weer een ingesleten gewoonte, omdat meest alleen de aslasten bekend zijn.

Dan , wat vind ik van de originele vraag.
Aan de ene kant is het ook weer niet zo erg als de oude 10% regel. Dan zou een band met maxload 545 kg al genoeg zijn. 2x= 1090kg + 10% = 1199kg zeg maar 1200kg .
Dan niet harder als 100 kmu en 10% meer druk dus 2,5 bar +10% = 2,75 bar. Dan voldoet het niet aan mijn norm, maar de caravan- fabrikanten vonden dit jaren goed. En de huidige banden hebben een magere 30 kg reserve.


Daarom maar mijn sijsteem en calculator er op los gelaten. Voor de huidige 615 kg AT 2,5 bar( A ) en de 545kg( LI 87) AT 2,5 BAR ( B).

A. Advies wordt 2,7 bar ( 262 kPa wordt naar boven afgerond.
Is met max reserve zonder gestuiter.
Maar ja je 1200 kg zal ook wel weer overbeladen worden, dus ook voor 1300 kg dan advies 2,9 bar.
Kan teruglopen tot 2,3/ 2,6 bar met max 120kmu.
Als alles 100% nouwkeurig te meten zou zijn( dus vergeet het maar.

Dan nu B.
1200kg 3,0 bar en 1300kg 3,3 bar
120kmu zie waarsch boven
1200 kg 2,7 bar
1300 kg 2,9 bar

Zie hier waar het in verleden fout kon gaan.
De 10% regel zou voor 1200 kg 2,75 bar adviseren, wat dan bij 1300 kg te weinig zou zijn.
In mijn adviezen zit ook voor 120 kmu nog reserve ingebouwd voor ongelijk gewicht r/l.
De combinatie van alles wat ik noemde gaf dan vaak oververhitting van een of beide banden, wat dan pas na enkele jaren klapbanden gaf of loopvlak-loslating.

Dan over de nieuwe banden , 10% reserve is LI 94 zoals iemand al uitgerekent had.
De maat googlen geeft alleen 96N in xl , maar dat is zelfde als 94Q
Dus dat zal het dan gaan worden, denk ik.
Advies daarvoor.
Max reserve zonder stuiteren , 1200kg 2,8 bar 1300 kg 3,02 bar.
120kmu .
1200 kg 2,5 bar
1300 kg 2,7 bar

Sorrie weer voor telegramstijl en tiepvoute, weer op mobiel getiept.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker