Caravantrekker.nl

Autokoppeling

Hans Ebbers vraagt op 7 juni 2018:

Ik heb een Citroen C4 Picasso II - 1.6 e-HDi [ETG6] (85 kW/116 pk)
[6/2013 - 2016]
Met caravan (1450 kg) in de file bij Salzburg beginen de wielen iedere keer te bonken bij het optrekken. Weet iemand wat ik kan doen om dit te vermijden? Misschien de automaat op handmatig en optrekken in zijn twee?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2018:

Dat is een beetje inherent aan die automaat. Proberen zo min mogelijk weg te rijden en de koppeling zo veel mogelijk sparen. En als je dan toch weg rijdt, niet direct heel veel gas maar wel doorvoersnelheid naar een snelheid dat er geen slip meer is op de koppeling.


Louis antwoordt op 7 juni 2018:

Dus doe ongeveer alsof je een gewone schakelauto rijd....maar daar had je geen automaat voor aangeschaft denk ik ?


Hans Ebbers antwoordt op 7 juni 2018:

Bedankt voor jullie reactie. Maar hoe kan ik in de file de koppeling sparen? Manueel schakelen en optrekken in de twede versnelling?
Ik knijp hem voor de altijd aanwezige file bij Salzburg.


Sjef Bertens antwoordt op 7 juni 2018:

Beste Hans,

Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem alleen ontstaat in de file bij Salzburg.
Ontstaat het probleem bij zeer veelvuldig optrekken of ook bij het wegrijden op een helling. Is de situatie koud en warm verschillend ?

Al de informatie kan leiden tot een betere diagnose.

Maar in z’n algemeenheid geld natuurlijk wel dat het verstandig is het motorkoppel zo geleidelijk over te brengen op de wielen.

Dus niet te veel gas geven, combinatie geleidelijk in beweging laten komen en met zo laag mogelijke snelheid in beweging blijven.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2018:

Zeker nooit wegrijden in de tweede versnelling!


Aad antwoordt op 7 juni 2018:

Misschien een open deur, maar je hoeft niet elk gaatje dicht te rijden. Als het cerkeer telkens 10 meter kan rijden, wacht dan tot het gat 100 meter is. Dat scheelt de koppeling 9x slippen en bonken


Gunst antwoordt op 7 juni 2018:

Lijkt me dat de koppeling dan niet helemaal "fris" meer is. Ik vind de automaat (in mijn geval dsg) juist zo ideaal in de file. Alleen je voet van de rem halen en de auto gaat vanzelf rijden. Gas geven is niet nodig en er is dus weinig slip van de koppeling. Hoeveel km heb je gereden met de auto?


Hans Ebbers antwoordt op 7 juni 2018:

In heb momenteel 75000 km met deze auto gereden. Hij trekt de caravan verder perfect. Alleen in de file wordt het een probleem. Aanvankelijk doet hij het prima, maar na ongeveer een uur filerijden begint het probleem. Als ik vervolgens weer tempo kan maken rijdt hij weer als een zonnetje. Maar ik knijp hem voor iedere file.


Kees antwoordt op 7 juni 2018:

"Aanvankelijk doet hij het prima, maar na ongeveer een uur filerijden begint het probleem."
Ik vermoed dat het rijgedrag in de file het probleem is.
Het is al eerder aangehaald, laat gerust een gat vallen. Zorg dat je kunt blijven rollen zodat de koppeling niet hoeft te slippen.
Het slippen zorgt voor teveel warmte waardoor de koppelingsplaat op de heetste plekken verglaast en frictie verliest. Op andere plaatsen weer niet waardoor hij wil pakken en het gedribbel is begonnen. Zeker een uurtje verder met een caravan erachter heeft de koppeling het zwaar. De koppeling ontzien in deze situatie is de oplossing en de enige manier daarvoor is het rijgedrag aan te passen.


Jilger antwoordt op 8 juni 2018:

Het 'gevaar' met het langzaam rijden met een ETG is, dat de koppeling licht blijft slippen en dus heel warm kan worden. Dit zorgt vervolgens voor het beschreven bonken.
De ETG is namelijk een normale, handgeschakelde versnellingsbak waar een paar sensoren en actuatoren het schakelen overnemen van de bestuurder. Normaal gesproken kun je met zo'n bak heel rustig wegrijden en ook heel langzaam rijden, maar je zult merken dat pas vanaf een bepaalde snelheid (bij mijn Twingo met vergelijkbare bak precies 7 km/u) de koppeling volledig aangrijpt en er geen slip meer is. Pas dan wordt er geen warmte meer ontwikkeld. Probeer dus zoveel mogelijk op of boven die snelheid te blijven rijden.

Hoe je deze snelheid kunt opzoeken? Dat is niet moeilijk. Als je vanaf een hogere snelheid de auto uit laat rollen, net zo lang totdat de motor stationair draait in de eerste versnelling, weet je de snelheid waarbij de koppeling volledig aangrijpt. Je zult ook merken dat als je dan weer gas geeft, de snelheid direct en evenredig met het motortoerental stijgt. Bij lagere snelheden plotseling gas geven kan resulteren in een motortoerental dat direct stijgt, waarna pas de snelheid zelf toeneemt. Dan weet je dat er sprake is van een slippende koppeling.

Ik hoop dat bovenstaande een beetje te begrijpen is. Succes ermee!


Hans Ebbers antwoordt op 8 juni 2018:

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben er blij mee. Ik moet inderdaad mijn rijgedrag aanpassen. Tot nu vond ik het supervervelend als mensen beginnen te claxoneren omdat ik niet direct aansluit. Ik denk dat het met jullie adviezen een stuk beter zal gaan. In september zal ik bij thuiskomst mijn bevindingen laten weten.


Hans Ebbers antwoordt op 8 juni 2018:

Maakt het trouwens nog uit of ik iedere keer als ik stop in de file de automaat in zijn vrij zet en iets gas geef? Of koelt de koppeling dan niet extra?


Kees antwoordt op 8 juni 2018:

Nee voor de koeling niet. In vrij zetten scheelt marginaal wel in het slijten van eea.


Jilger antwoordt op 8 juni 2018:

In zijn vrij zetten is wel een goed idee. Op die manier wordt het druklager ontlast.

Anders gezegd: als je de auto niet in z'n vrij zet, is het eigenlijk alsof je de hele tijd de koppeling intrapt. Voor de koppeling zelf maakt het niet uit, maar voor het druklager (een onderdeel ín de koppeling) dus wel.

Bij mijn Twingo doe ik dat ook als ik ergens wat langer moet wachten.


bart antwoordt op 8 juni 2018:

Ook voor hand geschakeld rijden in een file zoals in mijn geval, vond ik de hier gedeelde informatie erg leerzaam. Bedankt!


Hans Ebbers antwoordt op 24 oktober 2018:

Dit jaar heb heb ik zonder problemen de files in Duitsland en Oostenrijk getrotseerd.
De tip om in de file meer afstand te houden waardoor je langere stukken in de file kunt rijden en de tip om bij stilstand de neutrale versnellingsstand te nemen hadden een zeer goede uitwerking.
Bij deze bedankt voor deze zeer nuttige tips.


Jilger antwoordt op 26 oktober 2018:

Leuk om te lezen Hans!
En heel fijn dat je nu met minder stress aan de volgende vakantierit kunt beginnen.


Lp antwoordt op 27 oktober 2018:

In de file moet je een gat laten vallen met je voorganger en proberen continue te blijven rijden, ook al wordt het gat groter. Dit doen vrachtauto 's ook altijd. Ook niet in de 2e baan gaan rijden, al lijkt het dat deze sneller gaat. Beter 5 minuten langer in de file in de rechterbaan , dan de koppeling kapot of de motor te warm.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker