Caravantrekker.nl

Boete voor overschreiden maximaal treingewicht?

Jilger vraagt op 8 juni 2018:

Beste mensen,

Ik zit met een (theoretisch) vraagstuk waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.
Morgen ga ik mijn 'nieuwe' auto ophalen, een Peugeot 206 1.4 benzine (75 pk). Een paar jaar geleden ben ik met een andere 206 1.4 met de caravan van mijn ouders op pad geweest, dat ging goed.
De 206 mag 1100 kg trekken. Maar als je dat doet, blijft er weinig ruimte over in het maximale treingewicht.
Het maximale treingewicht is 2365 kg. Trek er 1100 kg (caravan) en 1067 kg (rijklaargewicht auto) van af en er blijft nog precies 198 kg over voor de overige gezinsleden, de kogeldruk en de bagage in de auto.

Stel nu dat je toch met deze combinatie op pad gaat, en je wordt gecontroleerd. De caravan weegt netjes 1100 kg (daar kan ik onder blijven, is gewongen) en de auto zelf blijft ook binnen de marges, maar het treingewicht is bijvoorbeeld 2475 kg, dus 110 kg meer dan is toegestaan. Dit is een overschrijding van nog geen 5%. Hoe wordt hier dan op gereageerd? Krijg je alleen een waarschuwing of direct een boete? En zou je spullen uit moeten pakken en achter moeten laten? Ik ben hier best beniuwd naar.

Zoals gezegd, het is een theoretische vraag. In principe gaan we met een sterkere en grotere trekauto op vakantie die geen problemen heeft met het treingewicht, maar wat nou als die auto vlak voor de vakantie kapot gaat, in brand gestoken wordt of gestolen wordt of iets dergelijks? Dan zou ik best met de 206 de caravan durven trekken. Een waarschuwing of (kleine!) boete zou ik dan niet eens zo'n probleem vinden, maar zaken uitladen en achter moeten laten wel! Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt en een fijn weekend allemaal!

Groeten,

Jilger.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 8 juni 2018:

Er is denk ik geen ene agent te vinden die zich over treingewicht buigt. Over boetes zou ik me dan ook totaal geen zorgen maken.
Met een overbelaste Peugeot rijden is vooral een (rij-)technisch risico. Hangt ook van je reisroute af.


Jilger antwoordt op 8 juni 2018:

Frans,

Het lijkt me inderdaad niet verstandig om met zo'n combinatie de Stelvio te rijden. Maar gewone snelwegen binnen Europa zouden toch moeten kunnen. Alleen bij klimmen en afdalen zou extra rekening met de techniek gehouden moeten worden (motortemperatuur, belasting van de remmen).


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2018:

In Nederland mag je tot 10% overbeladen zijn voordat je een boete krijgt, ook voor treingewicht.


Jadatis antwoordt op 8 juni 2018:

In verleden via vraag hier er achter gekomen dat treingewicht als uitzondering niet wettelijk geregeld is . Alleen de autofabrikant stelt dit om technische redenen. Zou theoretisch de garantie van de auto in gevaar kunnen brengen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2018:

Is tegenwoordig wel wettelijk geregeld. Gewicht samenstel staat nu bij kentekengegevens.


Jilger antwoordt op 8 juni 2018:

Bedankt Menno. Hoef je onder de 10% overbelading ook geen spullen uit te laden?
En wie weet hoe de regels hieromtrent in het buitenland zijn?


Frans antwoordt op 8 juni 2018:

Jilger, tip: je moet nooit spullen uitladen, maar je vrouw 😉
Die kan gaan liften en je pikt ze bij de uitgang van de controleplaats weer op.


Jan@ antwoordt op 8 juni 2018:

Tja, ik zou me ook meer zorgen maken over de veiligheid dan over
een eventuele controle; dus maar niet de bergen in😉


Ale Kok antwoordt op 9 juni 2018:

Ik heb vorig jaar ontdekt en gemeld dat er een hiaat in de wet zit over het maximale treingewicht.
Aanhangergewicht overschrijden is strafbaar trekkende auto gewicht overschrijden is strafbaar maar treingewicht zijn ze in de wet vergeten.
Dit zou bij de eerstvolgende gelegenheid gecorrigeerd worden in de wet.


Henkie antwoordt op 9 juni 2018:

Ja ... Het lijkt mij een goed idee om rondom de mazen in de wet om te zwaar beladen te zijn.


Kees antwoordt op 9 juni 2018:

Er is geen maas. De wet is duidelijk. Elke gram boven het toegestane is niet toegestaan en strafbaar.
Iets anders is handhaving. De eerder vermelde 10% is een richtwaarde voor de verbalisant om daartoe te kunnen overgaan. Dat is voornamelijk vanwege bewijslast en weegmarges.
Om te kunnen beboeten is bewijs van overtreding nodig en moet er met alle weegmarges in acht genomen een feitelijke overtreding vastgesteld worden. Daartoe is geijkte weegapparatuur benodigd en die zal moeten worden bezocht of de TD moet worden ingeschakelt die ter plaatse de vaststelling doet. Dit doet men alleen als vrijwel zeker is dat er werkelijk van overbelading sprake zal zijn en of de verkeersveiligheid in het geding komt.


Ale Kok antwoordt op 10 juni 2018:

@Kees.
Er is wel degelijk een foutje/hiaat, of hoe je het ook noemen wilt, in de wetgeving.
Er staat namelijk nergens dat het overschrijden van het maximum treingewicht strafbaar is.
Terwijl het overschrijden van het maximaal aanhangergewicht, het overschrijden van de maximum belading van de aanhanger en het overschrijden van het maximum (trekkende) voertuiggewicht wel strafbaar is.
Bij de eerstvolgende revisie van de verkeerswetgeving wordt dit aangepakt zoals een politieman mij vorig jaar meedeelde.


Kees antwoordt op 10 juni 2018:

Niet alle politiemensen 'snappen' (weten) alle wetgeving (meer) Ale. 😉
Zij worden in het veld bijgestaan door een backoffice op het bureau die met spoed en direct kan worden geraadpleegd. De feitelijke handhaving blijft voor de diender.

Er zitten wel meer 'foutjes' in de wetgeving. Gelukkig is daar héél veel van en er komt nog steeds meer dan voldoende wetgeving bij en er verdwijnt heel weinig. Iets met door de bomen ...
Zo is er ook nog de letter der wet en de geest van de wet. Wat is de bedoeling van de wet? En dan heb je ook nog de interpretatieverschillen.
Er wordt vaak dankbaar gebruik gemaakt van het kapstok artikel 5. Dat is lekker algemeen en afdoende.

In het geval van het wel of niet strafbaar zijn van het overschreiden van het treingewicht is dat niet zo relevant omdat het overschreiden van een voertuig op zich al strafbaar is. En hoe wil je anders het treingewicht overschreiden?


Ale Kok antwoordt op 10 juni 2018:

@Kees "En hoe wil je anders het treingewicht overschreiden? "

Er zijn meerdere autotypen waarbij het maximum treingewicht lager is dan de som van het maximale voertuiggewicht en het maximum aanhangergewicht


Henkie antwoordt op 10 juni 2018:

Precies Ale. Franse automerken zijn daar "goed" in.


Kees antwoordt op 10 juni 2018:

Klopt Ale. De Franse 'Truuk'.
Maar daarmee loopt het 'overbeladen' niet echt uit de klauwen en zal ook de 10% niet grof overschreden worden.


Jilger Mout antwoordt op 11 juni 2018:

Wat is hierin nu eigenlijk leidend?
Op de kentekencard van de 206 staat bij F3, maximum treingewicht, niets ingevuld. Het maximale aanhangergewicht én het maximale voertuiggewicht wel....
Betekent dit dat je dus geen boete krijgt voor overbelading zolang de auto en de aanhanger maar onder de respectievelijke maxima blijven?
Op de website van het RDW staat namelijk wél eeb maximaal treingewicht ingevuld...


Jilger Mout antwoordt op 11 juni 2018:

Anders gezegd:

Wat wordt er gecontroleerd bij een politiecontrole? De maximale gewcihten op de kentekenbewijzen van auto en caravan of het maximale treingewicht op het typeplaatje van de auto?


Kees antwoordt op 11 juni 2018:

Asdruk.


Jilger antwoordt op 11 juni 2018:

En waar wordt die asdruk mee vergeleken?
Het kentekenbewijs of het typeplaatje?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juni 2018:

Voor personenauto's staat maximaal treingewicht niet in de wet! (wel voor bedrijfsauto's en bussen die een caravan trekken).

Overschrijding is dus niet strafbaar en er wordt niet op gecontroleerd (in NL).


Jilger Mout antwoordt op 11 juni 2018:

Menno, bedankt voor je heldere antwoord.

Weet je ook hoe dat in andere Europese landen zit of waar ik dat kan achterhalen? Het is voor mij nu een orincopekwestie geworden...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juni 2018:

Ik heb het (nogmaals) nagezocht en er contact de 'de Politie' over gehad maar treingewicht staat niet meer voor personenauto's in de Nederlandse wet (zoals ik eerder tenonrechte hier in dit draadje melde).

Dat is eigenlijk ook wel verstandig want treingewicht zegt helemaal niets over de veiligheid van een combinatie en een grote overschrijving ervan kan helemaal niet.

Hoe het verder in Europa is? Geen idee, maar handhaven lijkt me erg lastig en nogmaals we hebben het over hele kleine gewichten....
En, niet alleen Franse auto's passen die truck toe ook 'degelijke' Duitse (mijn eigen auto bijvoorbeeld). 😉


Jadatis antwoordt op 11 juni 2018:

Menno, dat je je laatste bericht over toch niet in de wet staan voor personen-auto's, betekent dat dat je je eerste bericht herzien hebt ,en daarom zelfde bericht bovenaan er later tussen gezet.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juni 2018:

Klopt Jadatis. Dit vooral voor nieuwe bezoekers....


jilger antwoordt op 11 juni 2018:

Menno,,

Ik neem aan dat je 'treingewicht' bedoelt en niet 'trekgewicht'. Als dat niet meer in de wet zou staan lijkt mij het einde zoek!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juni 2018:

Ja, treingewicht of zoals de wet het noemt: 'toegestane maximummassa van het samenstel'.


Gerard antwoordt op 7 juli 2018:

F.3
Maximum massa samenstel

4175 kg

Dit staat bij mij op het kenteken bewijs en gewoon een personen wagen.
zo lang ik onder dit gewicht blijft is er volgens mij geen enkel probleem.
Caravan weegt 1350 en auto
F.2
Toegestane max. massa voertuig

2575 kg

is totaal 3925 kg dus heb ik nog 250 kg speling.


Jilger Mout antwoordt op 24 juni 2020:

Grappig, een balletjekan raar rollen.
Door corona-omstandigheden (mijn vrouw is haar baan kwijt) moeten we deze zomer noodgedwongen de 206 voor de caravan spannen. Zo wordt een theoretische vraag toch weer relevant.
We blijven in NL, dus qua prestaties zal het allemaal wel goed komen. En qua beladig zal ik proberen zo veel mogelijk thuis te laten.

Jilger.


TheoV antwoordt op 25 juni 2020:

@Jilger: denk ook eens na wat de gevolgen kunnen zijn bij een ongeval. Niet dat ik je dat toe wens maar je bent niet alleen op de weg. Je geeft de tegenpartij wel een knuppel om te slaan. "Mijnheer kon niet tijdig remmen want zijn combinatie was overladen".

quote Menno 11/6/2018 "Hoe het verder in Europa is? Geen idee, maar handhaven lijkt me erg lastig en nogmaals we hebben het over hele kleine gewichten.... ". Nauw klein. Neem ik mijn eigen wagen dan heb ik een treingewicht van 6t. Een trekgewicht van 3,5t en MTM voertuig 3,2t. Dat maakt dat ik bij volledig geladen auto 2,8t mag trekken. Maakt toch een verschil van 700kg.


https://motorhome-club-de-zwervers-vlaanderen.be/Varia/lading%20en%20boete.html Is een mooie indicatie van wat je bij overlading mag verwachten.

Handhaven is ook niet meer zo lastig. Er liggen weegtoestellen in de snelwegen. ANPR camera's vervolledigen het geheel.

Geijkte weeginstallaties zijn echt geen probleem. In elke industriezone is wel een betonboer of schroothandelaar die een geijkte installatie heeft. Op heel veel plaatsen in B liggen geijkte weegbruggen van de overheid naast de snelwegen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/belgisch-gezin-moet-3-kinderen-1-ton-bagage-en-boot-achterlaten-na-controle-op-duitse-snelweg~aa9a2497/ als mooie voorbeeld. Velen vergeten dat die boottrailers maar net voldoende zijn om de boot te vervoeren en dan stouwen ze er al hun kampeerspullen in.

Ik ben zelf ook al aan de kant gemoeten in Duitsland. Ik werd onmiddellijk naar een schrootverwerker gebracht. Gelukkig geen probleem.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 juni 2020:

Laat je niet bang maken Jilger. Technisch is er in het vlakke Nederland geen enkele reden te verzinnen waarom overschrijding van het treingewicht gevaarlijk zou kunnen zijn. Vandaar dat de Politie in NL hier nooit op controleert.

De enige reden dat sommige auto’s het treingewicht beperken is de eis in de typegoedkeuring om op 12% helling weg te kunnen rijden.


Jilger Mout antwoordt op 24 augustus 2020:

We zijn inmiddels terug van vakantie.
Eigenlijk is het prima gegaan (zie review). Stiekem ben ik best een beetje trots op de Peugeot. Ondanks zijn bescheiden vermogen en redelijke leeftijd (12 jaar), heeft hij toch het hele gezin en alles wat daarbij hoort veilig van en naar het vakantie-adres gebracht.
Gelukkig zijn we niet aangehouden. Ik heb mijn best gedaan om zo min mogelijk mee te nemen, maar ik betwijfel of we binnen de grenzen zijn gebleven (niet gewogen).


Robin antwoordt op 24 augustus 2020:

@Jilger; leuk dat je jouw (eerlijke) reactie er nog even bij hebt gezet! Bovenal fijn dat je alsnog op vakantie kon en dat alles prima ging.
En natuurlijk dat je er meteen een review aan hebt gewijd is ook fijn 😉


daniel antwoordt op 24 augustus 2020:

Ja super fijn als we maar eens weg zijn en genieten !!!!! blijft het belangrijkste ....

Mijn schoonpa zaliger zie altijd: de mooiste vakantie is dat je gezond en wel terug thuis komt om te dromen van de volgende vakantie ........( vw kever 4pers en tent jaren 70)


Ton Groenendijk antwoordt op 24 augustus 2020:

Per ongeluk zappte ik langs het door mij verfoeide programma "Wegmisbruikers." okay, het was een herhaling van een paar jaar geleden , maar daar was-tie dan toch weer.
De verkeersdeskundige agent die twee mannen met een Skoda(?) pickup en een aanhangertje laat stoppen.
"U rijdt zonder rijbewijs want deze aanhanger is goed voor twee ton"
"ja, maar er ligt bijna niks op."
"het gaat om de papieren, dus u bent ook niet verzekerd en het rijbewijs kost u (ik weet het niet meer, in ieder geval te veel)
"Maar ik blijf ruim onder de 3500 kg."
"De papieren, meneertje, de papieren."

En zo kan je, in tegenspraak tot Menno's laatste bijdrage, wel degelijk worden lastig gevallen door dit soort deskundigen. Dat de wijkagent de hele materie niet beheerst, okay, maar de betreffende agent reed rond als verkeersdeskundige. Het was een oude herhaling, hopelijk is er wat aan de opleiding gedaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2020:

Hoezo in tegenspraak?
Als het om rijbewijs gaat dan is het een papieren kwestie anders niet.


Ton Groenendijk antwoordt op 24 augustus 2020:

Nee, ik was kennelijk niet helemaal duidelijk. Het ging om het gewicht en de agent was van mening dat zulks ook gewoon een papieren kwestie was.
En met in tegenspraak bedoelde ik dat er kennelijk nog steeds (hopelijk heel weinig) gecontroleerd wordt.


ferdy antwoordt op 24 augustus 2020:

Als die agent dat zegt en je bekeurd, dan betaal je de bekeuring en gaat in beroep. Zo werkt dat..geeft de rechter je gelijk dan krijg je het geld terug , en als je handig bent zelfs de onkosten ...
De agent gaat die fout dan niet meer maken , en het scheelt een zinloze discussie.


Ale Kok antwoordt op 25 augustus 2020:

Op Rijksoverheid.nl staat over rijbewijzen:

Aanhanger trekken met rijbewijs B

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.


Let op! Er staat laadvermogen, niet lading.
Dus volgens mij had de agent gelijk.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 augustus 2020:

Alles staat toch gewoon op deze site! Waarom dan verder kijken als ik dat al lang gedaan heb?

Trekgewicht:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php

Rijbewijs:
https://caravantrekker.nl/info/rijbewijs_B_of_BE.php

Caravangewicht:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal_gewicht_caravan.php

Inclusief de wetsartikelen waar het betrekking op heeft.

En als je het niet vertrouwd wat ik geschreven heb? Ik heb met daar met praktisch alle instanties overleg over gehad en allemaal verzekeren ze mij dat het klopt. ook al zeggen sommige medewerkers van die organisaties per ongeluk wel eens iets anders 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker