Caravantrekker.nl

Down hill begrenzer

Hans de Wit vraagt op 19 juni 2018:

Wie heeft ervaring met een down hill begrenzer? Heeft het ook invloed bij gewoon remmen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan Teepe antwoordt op 19 juni 2018:

Zie de volgende items:
RBS Downhill rembeschermer 22/01 - 19:38 (94) downhill rembeschermer 16/11 - 17:51 (22)


Quirien antwoordt op 19 juni 2018:

Bedoel je hier ook rijden met een snelheidsbegrezer mee. Daar is namelijk al een topic over gestart 22 maart 2012 16:48 en laatste antwoord ( 20 antwoorden ) 11 april 2012 10:06. Zie zoekmachine Rijden met een snelheidsbegrezer.

Zelf heb ik zo'n begrenzer op de Renault gehad. Kan mij nog wel herinneren dat het remmend vermogen bij niet te veel helling vrij goed was. Maar meestal hield ik dat wel in eigen hand. ( was kwestie van schakelaar uit zetten.)

Overigens bij gewoon rijden om snelheidsboetes te voorkomen gebruikte ik deze ook wel eens. En om misverstanden te voorkomen bij inhaalacties om harder te kunnen; de begrenzer kon je met een soort van kickdown handeling overrullen.


Quirien antwoordt op 19 juni 2018:

Oeps, begrezer moet natuurlijk begrenzer zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juni 2018:

Onze test gelezen? https://caravantrekker.nl/info/bergremsystemen.php

Hij zorgt er dus altijd voor dat de caravan minder remt. Of dat erg is? Hij remt iets minder dan wettelijk is toegestaan maar de krachten zijn veel kleiner als bij een (wel toegestane) ongeremde aanhanger.
In praktijk merk je het niet echt (zolang je geen noodstop moet maken).


Ale Kok antwoordt op 19 juni 2018:

De caravan zal minder remmen, maar is er iemand of instantie die het remmen met dit systeem ooit heeft gemeten?
Volgens mij komt er namelijk, doordat de caravan op de trekhaak duwt als de auto remt, meer druk op de achterwielen waardoor die meer remvermogen kunnen opnemen.
Dat compenseert m.i. een gedeelte van het verlies aan remvermogen van de caravan.
Weet er iemand bijbehorende berekingen cq. metingen?


Frank antwoordt op 19 juni 2018:

Als de caravan minder remt, worden de autoremmen toch zwaarder belast ?
Wat is hierin het voordeel?
Stel je hebt twee identieke combinaties en die dalen beiden 1000 mtr af. Komt dan de ene in de problemen en de ander niet?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juni 2018:

Ik heb het in de praktijk uitgeprobeerd en op de remmentestbank gemeten. De uitkomsten kwamen goed overeen met de ‘theorie’ namelijk dat de oploopkracht constant (ik meen 900N) groter is. De caravan drukt dus extra tegen de auto en bij het remmen worden dus inderdaad de autoremmen extra belast.
Ergens moet ik alle meet gegevens nog wel hebben, maar mijn conclusie was dat je niet meer aan de wettelijke vertraging (van de caravan) kan voldoen maar dat het remvermogen i.c.m. een goede moderne auto niet zoveel minder wordt dat het gevaarlijk of onverantwoord is.


Louis antwoordt op 19 juni 2018:

Het kan niet anders dan dat de auto remmen precies zoveel meer voor hun kiezen krijgen, als de caravan remmen minder.
Het wordt wel gunstiger verdeeld over vier i.p.v. (meestal) twee remmen , en door een beter systeem t.o.v. de trommels.
Maar hoeveel chipjes, ledjes en andere futurisme ook : De caravanrem blijft nog altijd heel ouderwets, en in afdalingen ongeschikt.
Met alle moderne snufjes eromheen lijkt het behoorlijk geavanceerd, maar de basis blijft nog altijd hopeloos achter.
Het deels buiten werking stellen van remmen kan ook eigenlijk niet door de beugel anno 2018.
En m'n gevoel zegt ongeveer net zoals dat van Ale dat meer druk op het asfalt onder de achterwielen er voor zal zorgen dat bijvoorbeeld in een wat krappere onoverzichtelijke bocht waarbij extra sterk geremd zal moeten worden (door opgehouden verkeer o.i.d.) genoemde druk welkom is als de slechter remmende caravan je een bocht door wil duwen.


Jan antwoordt op 19 juni 2018:

De gegevens van Menno zijn waarschijnlijk gemeten bij koude remmen. Hoe anders zal de situatie zijn bij hete remmen. Gelden de RDW-eisen dan ineens niet meer.
Zet na die 1000 meter daling de identieke caravans ‘met en zonder’ nog eens naast elkaar en meet de oploopkracht.


Sjef Bertens antwoordt op 19 juni 2018:

Beste Louis je conclusie is helemaal juist alleen betwijfel ik of die caravanremmen op korte termijn grote veranderingen zullen ondergaan.

Belangrijk is natuurlijk wel dat die (kleine) groep caravanners welke met die wat extremere omstandigheden te maken krijgen daar zelf van op de hoogte zijn en hun voorzorgsmaatregelen kunnen trekken.

Zoals Menno ook al heeft aangegeven kunnen moderne trekauto’s best wat extra remkracht ontwikkelen waardoor de caravanremmen enigszins beschermd kunnen worden.



Louis antwoordt op 20 juni 2018:

Dat is natuurlijk ook zo, maar ja de auto's worden wat lichter, (daar komt de EV 😉 met z'n gewicht) en we zien hier regelmatig 'kantje boord' gevallen wat de gewicht verhoudingen betreft en dan worden de eigen remmen van de caravan des te belangrijker.
We hebben het uiteraard over de betrekkelijke hoeveelheid caravans, maar ik denk ook aan aanhangwagens.
Als je dat aandeel er bij betrekt gaat het toch over serieuze aantallen.
We zullen zien Sjef, maar ik denk dat je gelijk gaat krijgen wat het uitblijven van verbeteringen betreft.


Jan Teepe antwoordt op 20 juni 2018:

Ik heb de RBS downhill nu al ± 5 jaar. Werkt perfect als rembeschermer. Ik rij zeker 2 maal per jaar de A75 Frankrijk vv. , met de moeilijke afdaling, voor caravan remmen, bij Lodeve. Voorts heb ik er in Spanje ook diverse afdalingen van >14% mee gedaan. Het rijden met een ingeschakelde RBS is anders. En in de praktijk is de RBS meer ingeschakeld dan noodzakelijk, omdat je deze handmatig in- en uit moet schakelen. Inschakelen op een neergaande weg is onmogelijk. Je moet anticiperend rijden, dus ver vooruit zien. Want de remkracht bij normale rembediening is zonder meer minder. Bij hard remmen voel je geen verschil. De montage dient uiterst precies te geschieden, maar is in wezen simpel. Ik heb de RBS erop, omdat ik in Spanje woon en geregeld voor de keuring moet met de caravan. De RBS is makkelijk te de- en monteren en je hebt er geen specifieke kennis en gereedschap voor nodig. Zou ik in Nederland wonen, dan had ik niet voor de RBS gekozen. ARC is bijvoorbeeld is veel geavanceerder en een gebruiksvriendelijker systeem. Maar heeft geen homologatie verklaring, dus is voor mij in Spanje niet bruikbaar.


Ale Kok antwoordt op 20 juni 2018:

Ik geloof dat er hier over twee verschillende zaken wordt gepraat.
Bijna iedereen heeft het over de belasting van de remmen.
Mijn vraag gaat over het volgende:
Bij een lege auto is er minder druk op de achterwielen als er geremd wordt, het gewicht verplaatst zich tijdens het remmen naar de voorwielen waardoor de druk op de achterwielen afneemt en deze minder remvermogen op kunnen nemen voordat ze blokkeren.(ABS voorkomt tegenwoordig dat blokkeren, vroeger deed een lastafhankelijke remkrachtbegrenzer een poging in die richting)
Als er nu geremd wordt met een caravan achter de auto komt er meer druk op de achterkant van de auto waardoor de achterwielen steviger op de weg gedrukt worden en deze dus minder gauw zullen blokkeren, oftewel meer remkracht opnemen en dus harder remmen dan wanneer de auto leeg is..
Compenseert nu deze toename van het remvermogen op de achterwielen van de auto het verlies aan remvermogen van de caravan door gebruik van de downhillbeschermer?


Frank antwoordt op 20 juni 2018:

Het mogelijke voordeel van een rembegrenzer is imo alleen meetbaar door twee identieke spannen te laten afdalen. Ter controle kan het systeem nog een keer overgezet worden.
Misschien weten sommigen dat ik nogal experimenteel ben aangelegd.
Ik wilde o.a. het effect van onze nieuwe oploopdemper meten in de bergen en het warmlopen van de remmen.
Bijkomend verschijnsel was dat ik hierdoor de grenzen van het remsysteem opzocht.
Omdat ik als bijrijder din het verleden ervaring had met wegvallen van remmen door oververhitting en als bestuurder van auto en motor ervaring heb met fading, begon ik overwogen aan een afdaling van 1500 mtr.
Hellingen tot 8% en/of veel rijwind en/of regen geven nooit problemen bij ons. Steilere hellingen van 12% of meer betekenen dat er met ca. 500 mtr dalen gekoeld moet worden door een korte stop.
Nu wilde ik 1000 mtr dalen als test want het span remde gelijkmatiger dan ooit.
Dit bleek kansloos. Tenminste zolang je geen blijvende schade wilt aanrichten.
Vlak voordat de 1000 meter afdaling in beeld kwam, begon de caravan met faden. Het kondigden zich netjes aan door eerst de remkracht te vergroten en ahw te kleven (oververhit) en daarna startte het doorglijden. Ik keek direct naar de volgende parkeerplek om verbranden te voorkomen. Na drie bochten werd ik verrast doordat de auto een fading aankondigde. De auto nu ook al? En ja, bij bochtje vijf vlak voor de parkeerplek was het duidelijk. Ook de auto begon voor- en achter te faden. Dit verraste mij wel. Vier remschijven die aan wagenvoorzijde ook nog geventileerd zijn. Een modern remsysteem dat dus moest afhaken bij langere afdalingen.
De duizend meter afdaling heb ik gehaald maar net even anders dan gewenst.
De rest van de afdaling (nog ca 500-700mtr) is minder steil en verloopt over een grotere afstand. Dit gaf geen problemen meer en in het dal herstelde het remvermogen zich langzaam naar het oude.
De grenzen van ons span zijn mij nu duidelijk.
De nieuwe oploopdemper heeft het afdalen niet verbeterd maar zorgt wel voor een mooier en gelijkmatiger remmen.
De volgende dag reden wij een bergpas in de stromende regen. Tsja, met deze natuurlijke koeling was er geen centje pijn.
Doordat onze autoremmen ook begonnen te faden, plaats ik mijn vraagteken bij het gedeeltelijk beperken van de remkracht van een caravan door een “beschermingssysteem”. Volgens mij is er maar één goede optie : afdalen met verstand en indien nodig koelen.





Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juni 2018:

@Ale, onder normale omstandigheden maakt de druk op de achterwielen toch niets uit voor de remkracht.

Wij hebben getest op dezelfde helling met en zonder bergrem. Daarbij was de caravan voorzien van een verklikker die aangeeft wanneer de caravan remt. Zo kan je effect van de RBS goed testen. Alle andere remmen niet maar hoe die zich houden hangt vooral van je rijstijl (en auto) af.


Ale Kok antwoordt op 20 juni 2018:

@Menno:
De mate van belading/druk op de achteras van een auto maakt wel degelijk uit voor de mate van remmend vermogen aan de achterwielen.
De (vroegere) mechanische remkrachtbegrenzers werkten immers op basis van het inveren van de achterveren, des te dieper ingeveerd des te meer remkracht naar de achterwielen ging.

Maar uit (het ontbreken van) alle antwoorden begrijp ik dat het effect van het meer drukken op de achterhand van de auto en het daarbij verhoogde remvermogen aan de achterkant door de downhillbegrenzer niet bekend/cq nooit gemeten is.


Jan Teepe antwoordt op 20 juni 2018:

Je kunt het ook moeilijker maken dan het is. De afdaling vanaf Chamrousse heb ik 4 maal gedaan. 3 maal zonder RBS en 1 maal met RBS. Van de 2 maal zonder was 1 het ergste, vet liep uit de naven en de remvoeringen lagen los in de wieltrommels. Een andere keer zonder RBS liep het vet alleen maar uit de naven. Gevolg, 2 maal complete remrevisie caravan. En 1 maal met een 3000 kg. oploopdemper op een LMC met staalgeveerde as. Geen probleem. Na de LMC geen caravan met een staalgeveerde as meer kunnen kopen, alleen Alko(zooi). De laatste keer (4) was om de RBS te testen. Dus misschien nog beter mijn best gedaan om de zaak heel te houden. Met de RBS op het Alko gebeuren, hete naven en remtrommels, niet gekoeld tijdens de afdaling, zou trouwens niet weten hoe. In Nederland de trommels eraf laten halen, zag er goed uit zei de caravan dealer, remtest gaf aan zeer geringe ovaliteit. En dan afkoelen op een afdaling. Ja misschien op een vooraf bestudeerde afdaling om als testlocatie te gebruiken, maar normaliter onmogelijk vanwege het ontbreken van parkeermogelijkheden op een afdaling en het overige verkeer dat er is . En wat voor effect kan een RBS hebben op de achteras remmen? Het blijft toch gewoon hetzelfde caravan remsysteem als voorheen met alleen een vertraagde werking.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juni 2018:

Nee Jan, in tegenstelling tot een zwaardere demper zorgt de RBS altijd voor minder remwerking van de caravanrem. Het is immers een gasveer die pas bij 900N ingedrukt wordt en die druk vasthoudt.

@Ale
Hoe kan je ‘verhoogd remvermogen’ vaststellen? En hoe groot of klein is het effect van de RBS daarbij op het gewicht op de achters? Ik kan me er niets bij voorstellen wat praktische waarde heeft.


Ale Kok antwoordt op 21 juni 2018:

@Menno:
Dat is nu juist wat ik gehoopt had n.l. dat deze of gene of een of ander instituut dit wetenschappelijk had onderzocht, en daardoor met meetgegevens de exacte effecten kon aantonen.


Jan Teepe antwoordt op 21 juni 2018:

Om terug te komen op de vraagstelling, ja het heeft invloed op de remwerking, conform Menno dit aangeeft. Zou ik RBS gebruik aanbevelen, nee, als iemand weinig rijervaring met caravan trekken heeft en als iemand niet in staat is om anticiperend te rijden. Ja, als je vaak in de bergen rijdt met de caravan erachter en veel rijervaring hebt met daarbij een groot anticiperend vermogen.


Louis antwoordt op 24 juni 2018:

Wat gebeurd er als je een voorwielaangedreven auto aan de vóórkant zo zwaar zou belasten dat slip onmogelijk word, en dan toch het volle vermogen er in één klap opgooit ?
Stikt de motor, knappen de homokineten of beide ?
Wat is het nadeel bij wegrijden van de achterwielaandrijver na een stop steil helling op ?
Druk op de achterwielen is dus van belang als je niet wilt glijden.
Dus als je de zaak áchter zwaarder belast (door een remmende caravan bijvoorbeeld die de kogeldruk verhoogd) maakt dat qua remmend vermogen zeer zeker uit omdat er simpelweg minder makkelijk doorgegleden kan worden.
Is die druk minder doordat de caravan zelf 'slecht' remt en de druk op de achterwielen daardoor lager is, zal de trein eerder makkelijker doorglijden.
Remt de caravan helemaal niet, dan slijten/verhitten z'n remmen niet 😉, maar wordt vertragen en stoppen toch een stuk lastiger.
Ik zou de drie verschillen bij gelijke combinaties en een volle stop weleens op vlak asfalt naast elkaar willen zien gebeuren, en daarna vanaf een helling.
Hoevéél het uitmaakt...geen idee, maar dát het schrikken word is zeker.
(En dan dwalen m'n gedachten natuurlijk ook weer af naar het waarom van winterbanden)
Een ongeremde aanhanger van 750 kg, of een 'half geremde' van 1500.....wat is nu helemaal het verschil (buiten de luchtweerstand) ?
Een langere remweg creéren door het 'saboteren' van caravanremmen (om die te sparen) is te tegenstrijdig en kan dus nooit de juiste methode zijn.


Frans antwoordt op 24 juni 2018:

Dat gefilosofeer levert niet veel op zoals Louis zelf lijkt te beseffen. Om met het laatste te beginnen, een ‘gesaboteerde’ rem wordt tijdens het afdalen op gemiddelde afdalingen met gas los niet heet en zal dus veel meer vertraging opleveren als er geremd wordt.
De invloed op het remgedrag van de auto is puur gefilosofeer als de auto al een lastafhankelijke rembegrenzer heeft. Auto’s moeten ook zonder aanhanger lastafhankelijk een balans hebben tussen vóór- en achterwielremmen.
Ook is er geen wetenschappelijk onderzoek nodig om de rembelasting op de auto te weten met en zonder RBS. Je hoeft met de caravan alleen maar 2x de remmentest uit te voeren en op het remmenbankrapport staat de opduwkracht vermeld. Die kun je in de twee situaties optellen bij de massakracht van de remmende auto en je weet het verschil in vertraging van de auto (a=F/m). De invloed op de vertraging van de auto zal zeer klein zijn in vergelijking met de winst in vertraging van de caravan.


Louis antwoordt op 24 juni 2018:

Frans, nu onbelaste parkeergarages al in de bouwfase instorten, balkons of gevelplaten spontaan van gevels vallen, daken bij zware regenval doorzakken wegens het ontbreken van (logische) nood overlopen, het voorheen veilig geachte internet steeds onveiliger blijkt, zegt dat iets over de rol en het gebrek (of juist ongegrond vertrouwen) van de mens, dus ben ik wat achterdochtig en hecht ik meer waarde aan bewijzen door het echt testen van dingen die simpel uitgevoerd kunnen worden.
Zo moeilijk kan het voor de uitvinder van een systeem niet zijn om zes keer met tussenpozen een auto en caravan te remmen plus een krijtstreepje te trekken.
Dan ben je in een paar uur achter de werkelijke werkelijkheid, en doen we de 'lange draadjes haters' nog een plezier ook 😉


Kees antwoordt op 24 juni 2018:

Ook als de caravan niet zelf remt zal zwaartepunt verplaatsing bij de caravan plaats vinden waardoor de druk op de achteras van de trekker toch toeneemt.

Het punt van verminderde remkracht wordt pas bereikt wanneer de wielen blokkeren of ABS intreedt. Tot die tijd is er geen sprake van verminderde remkracht en maakt het niet uit of de remkracht door caravan of trekauto wordt geleverd.


Louis antwoordt op 24 juni 2018:

Ajai, duurde even, maar ik heb het begrepen.
Het maakt gewoon niets uit of hij remt of niet....auto vangt alles op.
Morgen verwijder ik het caravan remwerk in z'n geheel.
En plak een ledje op m'n dashboard om me daaraan te herinneren.
Géén risico meer van versleten schoenen of uitgelopen lagervet .
Eureka, eindelijk dé oplossing 😉


Sjef Bertens antwoordt op 24 juni 2018:

Ho Ho beste Louis,Kees heeft het over de verhoogde druk op de achterwielen en dat verhaal klopt natuurlijk wel.

Als de auto is uitgevoerd met een modern remsysteem dan wordt er gebruik gemaakt van een lastafhankelijke remdrukregelaar voor de achterwielen. Deze tracht onder alle omstandigheden de maximale remkracht van de achterwielen mogelijk te maken zonder dat deze blokkeren.

Simpel gezegd kunnen de achterwielen meer remkracht ontwikkelen bij zware belasting.

Ook juist is dat de kogeldruk verhoogd wordt door het koppel dat veroorzaakt wordt door de massakracht van de caravan X afstand zwaartepunt middelpunt caravanas.
Echter bij het mee remmen van de caravan komt daar nog een koppel bij nl remkracht caravan X straal van het wiel.

Maar wat in deze discussie vooral duidelijk moet blijven is het feit dat de Down Hill begrenzer tot taak heeft de caravanremmen bij lange steile afdalingen te beschermen tegen oververhitting.
Dit ten koste van de remmen van het trekkend voertuig.








Ale Kok antwoordt op 25 juni 2018:

Beste remsysteem voor een aanhanger is dus een systeem dat remt als de bestuurder van de trekkende auto op de rem trapt.
Dus een systeem dat gekoppeld is aan de remlichtschakelaar of rempedaalsensor.


Louis antwoordt op 25 juni 2018:

Sjef en Kees, ik hoop dat jullie het nog nét meegekregen hebben (voor verwijdering 😉) maar zat slechts wat te stangen, en had de inhoud wel begrepen .
Dat klopt ook natuurlijk, het is alleen vreemd dat (vak) mensen kennelijk weinig bezwaar hebben tegen een systeem dat de totaalremwerking verslechterd.
Toch een beetje in de categorie 'hobbyistenknutsels'.
(En nogal een contrast in deze tijd waarin men het over autonoom rijden heeft)
Je brengt zoiets (is het nu wél echt legaal of...) op de markt en het wordt door de commercie aangeprezen bij de ook nietsvermoedende consument die denkt het goed gedaan te hebben.
Ook hier : Er klopt ergens weer eens iets niet.
Wat Ale schrijft zou ook kunnen, maar ja het blijven surrogaat oplossingen.
Kennelijk moet een werkelijke verbetering dan toch weer van bovenaf afgedwongen worden...zoiets als geen bergen in 's winters zonder winterbanden en kettingen, maar ook helemaal niet meer zonder een goed remsysteem op de caravan.
Dan móeten fabrikanten wel (en zul je ook zien dat het niet alleen qua techniek, maar ook prijstechnisch wél kan)


Kees antwoordt op 25 juni 2018:

Dan weet jij wel wie dat gaat betalen zeker?


Quirien antwoordt op 25 juni 2018:

Misschien nog een punt wat van belang kan zijn even in betrekking tot het trekkend voertuig.
Wat is de invloed van het remmend vermogen van de motor en hoeveel tandjes terug wordt gereden om het maximale remmend vermogen eerst te benutten.
Dit kan al veel warmte ontwikkeling op de remmen van het trekkend voertuig besparen. Vaak hoef je dan maar wat of kort flink te remmen en krijg het geheel meer de tijd om te koelen.

En de huidige motoren zijn krachtig genoeg om de berg op te komen maar vaak om hun langere verhouding in de bak zeker vanaf de 1e versnelling hierdoor waarschijnlijk steeds slechter om remmend motorvermogen te generen.

Een oud gezegde was altijd; dalen in de versnelling van het klimmen. Ik vraag mij af of dat met de huidige motoren nog wel opgaat en het beter is om nog een tandje terug te gaan om meer remmend motor vermogen op te wekken.

En nog even een vraag, klopt het dat atmosferische motoren een beter remmend vermogen hebben dan de moderne minder inhoud hebbende Turbo's ?
Zo ja, dan werkt dit ook niet in het voordeel van de huidige motoren.
Als ik even terug kijkt naar mijn b.v. 2,5 liter motoren hadden deze een fantastisch met een paar tandjes terug remmend motorvermogen waardoor het rempedaal niet zo vaak " beroerd" diende te worden of kon ik even met krachtig remmen de zaak weer in het gareel krijgen en zodoende wat meer koeling op de autoremmen verkrijgen.

En nog even een vraag aan Frank ( niet cynisch bedoeld, in tegendeel, want ik heb je naam wel de laatste tijd wel vaak genoemd) maar meer uit nieuwsgierigheid.
In je dalingsexperiment heb je daar eerst het maximale remvermogen van de motor gebruikt alvorens je begon te ontdekken dat je fading kreeg op de autoremmen?
Trouwens je slotzin in je laatste antwoord vond ik wel heel sterk, ik probeer dit al 40 jaar en tot op heden zonder "kleerscheuren" dit te doen. 😉


Louis antwoordt op 25 juni 2018:

Dat weet ik helaas Kees, en het stuit me ook tegen de borst daar 'wij braven' al genoeg steeds duurder wordend geleefd worden.
Het heeft nu eenmaal voordelen wat minder braaf te leven 😉
Maar ja, met zo'n knutseltje opgezadeld worden is ook de weg niet.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf van caravan rem problemen nooit last heb gehad daar ik een beetje denk te weten wat er daar binnen allemaal gebeurd en er dus maar rekening mee houd.
Quirien laat in z'n betoog als ervaren caravanner ook al wat doorschemeren over hoe je enzovoort, en dan kom je evengoed een heel eind.
Maar mij gaat het om hen die ter goeder trouw, maar onwetend zo'n systeem aanschaffen (en niet beter kunnen remmen dan ik als ze achter me zitten 😉) dus algemeen gezien.
Zoiets als dit kan z'n nut hebben...mits je de oploopremmen problematiek een beetje begrijpt en de nadelen van dit systeem ook kent waar je toch rekening mee moet houden.
Of dat bij de gemiddelde caravanner het geval is....het blijft een merkwaardige 'oplossing'.


Jan Teepe antwoordt op 25 juni 2018:

Nog even ter verduidelijking. Bij gebruik van een caravan met oploop
remsysteem: bij een afdaling, je probeert zoveel mogelijk op de motor af te remmen en toch worden de caravan remmen kokend heet. Gevolg van een te zwakke oploop demper. Je zet er een extra (gas)demper bij, bijv. RBS, en het probleem is merendeels opgelost. Conclusie: de standaard gemonteerde oploop demper voldoet niet. Dus een caravan in de huidige vorm voldoet niet aan de wettelijke eisen. Je kunt er immers niet mee van een berg afdalen. Vreemd eigenlijk dat we dat maar steeds verbloemen. En waarom zit er standaard zo'n (te)lichte oploop demper in onze caravans?


Sjef antwoordt op 25 juni 2018:

Beste Quirien,

En nog even een vraag, klopt het dat atmosferische motoren een beter remmend vermogen hebben dan de moderne minder inhoud hebbende Turbo's ?
Zo ja, dan werkt dit ook niet in het voordeel van de huidige motoren.

Dat klopt maar dat komt alleen door het ontbreken van een echte smoorklep, je weet wel onze vroegere gasklep, die bij het loslaten van het gaspedaal een hoge onderdruk in het inlaatspruitstuk veroorzaakt.

Dat zou dus op te lossen zijn door een extra klep (extra weerstand) in de inlaat. De bergrem.


Quirien antwoordt op 25 juni 2018:

Dank je voor het antwoord Sjef, ik was het even kwijt maar wist dat er iets over was .
En die gasklep zeker bij mijn dubbele SU carabateurs heb ik nog wel eens staan te synchroniseren.
Mooie tijd, maar....weer terug naar het heden.😉


fransb antwoordt op 26 juni 2018:

Ach dat waren nog eens mooie tijden zo met paard en wagen. Niks geen techniek, het paard bepaalde wat er gebeurde.


Louis antwoordt op 26 juni 2018:

Nou fransb dat zeg je nu zo even, en we mogen niet teveel van het onderwerp wijken (zei degene die dit nooit kan laten 😉), maar één van m'n hobby's is geschiedenis in het algemeen.
Als je daar wereldwijd gezien diep genoeg induikt kan het zomaar gebeuren dat je veel meer respect krijgt voor hetgeen de mensen van toen bedachten en konden met hun beperkte middelen, dan voor hen die nu slechts voortborduren op deze (vaak stok) oude principes.
(Een trein bijvoorbeeld remt nog net zoals een Romeinse kar, en de trommelrem doet bijna hetzelfde maar dan van binnen naar buiten om maar een beetje bij het rem onderwerp te blijven 😉)


Kees antwoordt op 26 juni 2018:

Een schijfrem ook maar dan van de zijkant. 😉


TheoS antwoordt op 26 juni 2018:

@fransb,
Een paard bepaalde wat er gebeurde? Dan was er sprake van een slechte voerman, niet anders dan bij auto's. 😉


Frank antwoordt op 28 juni 2018:

Jullie mogen best “los” gaan maar ik wil nu toch ff beetje bijsturen.
Net als sommigen heb ik geëxperimenteerd met de oploopdemper maar ook gekeken op meerdere hellingen wat er gebeurde met ALLE remmen.
Een zwaardere oploopdemper is niet de oplossing . Hierdoor gaat de caravan verkeerd remmen. Bij de werking van het RBS systeem heb ik ook vragen. Ik denk dat dit op minder steile hellingen wel kan functioneren maar dat de autoremmen op zwaardere hellingen misschien te veel worden belast.
Ergens in dit topic heb ik mijn meest recente ervaring geschreven met afdalen op een lange steilere helling. De autoremmen begaven het vlak nadat de caravanremmen het opgaven. Dit gebeurde door zo optimaal mogelijk af te dalen zonder pauze en afkoelen. De auto wordt dan flink belast omdat je telkens de caravanrem vrijtrekt.
De oploopdemper is dus geen oplossing maar betere caravanremmen kunnen het iets verlichten
Twee trommeltjes moeten veel meer afremmen dan de vier remschijven op de personenauto die door de remmende werking van de motor worden geholpen. Als het zo steil is dat het toerental in de tweede versnelling van een diesel snel oploopt dan worden de remmen flink belast.
Toch was de grens van alle remmen bijna tegelijk bereikt. Dus het systeem is nog niet zo slecht.
Besef maar eens wat wij vragen van die remmen.
Vol beladen een berg af ! Dat is heel iets anders dan leeg afdalen.
Nu ik de grenzen van mijn remmen ken, vind ik het prima zo.


Sjef Bertens antwoordt op 28 juni 2018:

Beste Frank,
Je conclusie wordt in het laatste gedeelte nog enigszins gecorrigeerd maar wat is er nou eigenlijk mis in de toegepaste situatie.

Beide systemen worden blijkbaar even zwaar belast dat kan toch niet mooier, nu volgende keer met beleid afdalen en er is geen centje pijn.

Natuurlijk is technisch alles mogelijk maar die 5 of 10 % die dat soort afdalingen gaat maken kunnen daar voorzorgsmaatregelen voor treffen die acceptabel zijn en die andere 90 % is iets goedkoper uit.


Frank antwoordt op 28 juni 2018:

Precies Sjef. Dat is ook mijn eigen bevinding. Het was ook een bewuste test met ingecalculeerd risico.
Er is veel meer evenwicht in het remsysteem dan ik had verwacht.
Dus helemaal prima wat mij betreft.


Frank antwoordt op 28 juni 2018:

Ik las deze topic nog ff door en daarom toch wat aanvullende info.
Het was een bewuste test. Ik heb maximaal gebruik gemaakt van het remmende motorvermogen (rustig geklommen en rustig gedaald dus meeste in tweede versnelling).
Wij hadden veel extra gewicht aan boord omdat onze dochters besloten hadden (deels) aan te haken. Hierdoor wisselden tijdens onze reis gewichten in auto en caravan zeer sterk en ervaarde ik de verschillen erg goed.
Op bv. de Grossglockner waren wij op ons zwaarst. Mooie lange afdaling die dus vol beladen (vier volwassenen en de nodige extra bagage) werd gedaan.


Louis antwoordt op 28 juni 2018:

Ik zou graag eens ervaringen horen van Oostenrijkse, Zwitserse of andere 'bergaannemers' met hun aanhangers.
(En berggebied garagebedrijven)
Je zou zeggen dat zij tóch iets weten of beter en slimmer aanpakken dan wij.
Of hebben ze zich er bij neergelegd dat er nu eenmaal regelmatig problemen met remmen ontstaan ?


Frank antwoordt op 29 juni 2018:

Dat kan ik je wel vertellen Louis. Een Oostenrijker en twee Zwitsers zeiden min of meer hetzelfde : zij rijden geen berg voor hun plezier (dat doen alleen Nederlanders en Duitsers). Voor hen geldt de kortste en gemakkelijkste weg naar het zuiden. Een bergpas wordt gezien als noodzakelijk kwaad. Ook wordt het gezien als lastig want het kost veel tijd. Maar het is niet anders zeggen ze.
De aannemer kiest eerder voor een grotere bus of vrachtwagen. Zij passen het materiaal aan de omstandigheden aan.
Kortom : ik pas het materiaal aan en koop een camper (geintje 😉 )


Jan Teepe antwoordt op 29 juni 2018:

Hier zullen de aannemers in Oostenrijk en Zwitserland wel mee rijden.
http://www.elektrischeremmen.com/schamelwagens/elektrische-remmen
En het wordt tijd dat wij, als caravanners, daar ook mee gaan rijden. Dan zijn we van het oploop gedoe af. En nog steeds zie ik hier reacties, die er van uit gaan, dat je door het niet gebruiken van de voetrem van het trekkend voertuig, het oploopsysteem kunt beìnvloeden. Vergeet het maar. Afdalingen >8%, afremmen op de motor, of voetrem gebruik = oplooprem treedt in werking. En dan ligt het hem maar net hoe lang de afdaling is, hoe meer of minder rem schade dat je krijgt, zonder Downhill of ATC.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juni 2018:

Elektrische remmen is geen technisch probleem maar een RDW probleem. In de US remt elke caravan elektrisch en E-trailer (en Al-Ko) hebben het ook op de plank liggen. Alleen nog geen type goedkeuring. Dat is ook de reden dat de Zweedse SMV in de laatste jaren alleen met een oplooprem gebouwd werd terwijl die v.a. de jaren 60 al een elektrische rem hadden.

Overigens verdenk ik de Al-Ko lobby er wel van dat ze helemaal geen behoefte hebben om de (Europese) regelgeving aan te passen 😉
Dat veranderd pas als ARC en ITBS de markt veroveren.

@Frank
Ik snap niet hoe je het voorelkaar kan krijgen om op een pasweg problemen met je autoremmen te krijgen, zelfs niet als die vol geladen is. Dan is er technisch iets mis of met je rijstijl 😉


Frank antwoordt op 29 juni 2018:

@Menno : ik had je experimenteler ingeschat. Alhoewel.....jouw 160 kmu met een caravan is mij wel te heftig.
Nog nooit remfading gehad of de grens opgezocht? Wat doe je dan met die IR meter??
Mijn oliekoeler heeft een grens, mijn radiator met koelfan ook en nu blijkt dat de remmen ook hun grens hebben.
Kan misschien ook aan soort remblokken liggen maar ruim 1500 mtr een bergpas (klein deel zelfs 14-15%) afdalen, is ook in tweede versnelling nog stevig. Vooral door het gebrek aan bochten en het “ snelwegkarakter” vd Grossglockner is de neiging om te snel te stijgen of te dalen aanwezig.
Juist met oog op mijn experiment daalde ik rustig af in de tweede versnelling. Op een Plöckenpass of Gotthardpas had dit niet tot fading geleid. Als caravanremmen faden dan komt het meerendeel op de voorste remschijven van de auto aan. Dat is gewoonweg heftig als auto en caravan aan hun MTM zitten.
Dus systemen die remcapaciteit van de combi beperken zijn imo ontoelaatbaar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juni 2018:

Ik denk dat ik je nu wel begrijp Frank.
Als de remwerking van de caravan sterk terugloopt, doordat ze te warm worden, dan krijgen de autoremmen het natuurlijk (te) zwaar. Maar de conclusie die je trekt: Dus systemen die remcapaciteit van de combi beperken zijn imo ontoelaatbaar. Die deel ik niet. Juist de RBS helpt de caravan rem te beschermen. Weliswaar moet de auto dan iets meer remmen maar dit valt in het niet bij een slecht remmende caravan!
Stel dat de auto 10% meer remkracht moet leveren over de gehele weg dan is dat veel beter dan als de caravan remmen na verhitting nog maar de helft van hun remwerking hebben. De auto moet dan 50% extra remmen.
Ik heb ook de Grossglockner gereden en dit bord staat er niet voor niets.

Ik ben het met je eens dat die (brede) weg wel een erg zware beproeving is. Zonder ITBS of ARC zou ik er niet aan beginnen en een 'experiment' met de RBS zou interessant zijn. Maar dan wel met IR meter en verklikker op de remstang 😉


Kees antwoordt op 30 juni 2018:

"De autoremmen begaven het vlak nadat de caravanremmen het opgaven. Dit gebeurde door zo optimaal mogelijk af te dalen zonder pauze en afkoelen. De auto wordt dan flink belast omdat je telkens de caravanrem vrijtrekt. "
Definieer optimaal afdalen.
Het strekken (vrijtrekken) zorgt er m.i. slechts voor dat nog eerder de remmen op nog hoge temperatuur komen.
Optimaal afdalen betekend voor mij de afdalings desnoods stapvoets aan te vangen en gedurende de afdalen mogelijk met enkele forse remmingen het daaltempo wederom op stapvoets te verkrijgen.
Het strekken dient daarom geen enkel nut. Daarmee stop je kinetische energie in het span die bij het remmen onnodig warmteverlies oplevert.

"Als het zo steil is dat het toerental in de tweede versnelling van een diesel snel oploopt dan worden de remmen flink belast."
Dat geeft dus aan dat de snelheid te hoog ligt en dat het dan verstandiger is de afdaling met lagere snelheid te doen. Zeker een diesel is hierin niet sterk omdat deze motor een slechtere remwerking heeft dan een ottomotor omdat deze vrij aanzuigend is terwijl een ottomotor een fors remmende kracht kan ontwikkelen door een hoog inlaat vacuüm.


PieteR antwoordt op 30 juni 2018:

Allemaal waar, ik snap heel die drang om te strekken niet. Meestal mislukt het of duurt het te kort.
En als de snelheid in de twee nog oploopt, moet je domweg terug naar de één. veel mensen durven dat niet, omdat het zo'n herrie maakt..
Wel, dat is niet zo moeilijk: vaak wordt het minder als je je gaspedaal loslaat! 😉


Frank antwoordt op 30 juni 2018:

@Menno : als de RBS het zo verdeelt dan juich ik het systeem toe. Het hoeft ook niet zo veel te zijn als de caravan maar langer uit het slepende remmen blijft.

@Kees : liefst daal ik af met veel bochten en haarspelten. Dan is het een gemakkelijker om de temperatuur lager te houden. Dan ben je nauwelijks spelbreker voor het overige verkeer en kunnen er ook geen gevaarlijke situaties ontstaan doordat ik de caravan flink afrem.
Ik begrijp dat ik zorg voor meer warmte door strekken? Meer kinetische energie ? Ik leer graag dus maak mij wijzer. Open dan ff een nieuw topic.

@Pieter : strekken lukt mij altijd en zelfs bijzonder goed met een verwaarloosbare snelheidsvermeerdering. De afdaalsnelheid breng ik zelfs terug tot wandelsnelheid door flink remmen. Dit is niet leuk voor achterliggers. Op grote brede afdalingen moet je dan zorgen dat je duidelijk bent voor het achteropkomende verkeer dat soms nadert met snelheden >100 km zoals racende motorrijders. De eerste versnelling gaat daar wel heel lang duren 😉 .


bart antwoordt op 30 juni 2018:

Alle drie de systemen lijken me wel wat. ARC en ITBS erg prijzig. Heb contact met ze opgenomen Frans + Van den Heuvel voor ARC en Triorep voor ITBS en ze van de gevraagde informatie voorzien. Maar geen van beiden heeft een definitieve offerte afgegeven, ondanks herhaaldelijk eraan herinneren. Niet vertrouwenwekkend als bedrijf. Zo gaan ze de wereld zeker niet veroveren. RBS is zo mooi van eenvoud. Simpel en zeer doeltreffend systeem. Kennelijk alleen te koop bij maar één bedrijf (VonHof). Als de oplooprem net als bij de mijne opstaande randen heeft, zal deze bij montage van de RBS en ARC echter moeten worden vervangen, wat bijkomende kosten oplevert. Hetzelfde geldt voor de koppeling. Die moet de twee bouten vooraan vrij hebben. Een Stabifix koppeling met slot, zoals de mijne, belet dat bijvoorbeeld. Ook extra kosten in dat geval. Maar bij elkaar ingeval van RBS altijd nog veel lager dan de twee andere systemen zonder de extra kosten. Zodra ik echte bergen ga rijden, zal ik de RBS monteren, want als je je snelheid laag houdt, is er immers ook veel minder remkracht nodig en is de rem van de auto altijd voldoende. Maar eerst nog even uitzoeken of de RBS nog werkelijk te leveren valt....


Jan Teepe antwoordt op 30 juni 2018:

Strekken heeft meestal niet veel zin. Dit omdat steile afdalingen vaak voorzien zijn van veel (haarspeld)bochten. Dus het strekken moet je vrijwel direct weer bekopen met extra afremmen, motor- en/of voetrem. Maar als je toch wilt strekken, dan levert de downhill toegevoegde waarde, doordat het strekken makkelijker gaat. Maar overall gezien, de downhill is maar een surrogaat oplossing. Zoals al eerder gemeld, ik gebruik een downhill bij gebrek aan (legaal) beter.


Aad antwoordt op 30 juni 2018:

“Iemand heeft geen ruimte omdat de Stabifix in de weg zit”
Maar als het ITBS-systeem een antislingerfunctie heeft, dan is een “normale” koppeling toch al genoeg?


Durk antwoordt op 30 juni 2018:

Net terug van weer 7500 km door Noorwegen, dus een "beetje" praktijkervaring. Strekken heeft wel degelijk zin en in tegenstelling tot wat Jan Teepe schrijft juist met gebruikmaking van de haarspeldbochten. Juist dan rijdt iedereen langzaam en kun je remmen tot bijna stilstand. Even heel kort gas geven en je voelt het schokje van "weer trekken". Nog geen 3 km verschil in snelheid. Ik heb de afdalingen (ook de moeilijke) gedaan en regelmatig met een infrarood thermometer de remtrommels gemeten 1 x hoger dan 90 graden.
Combinatie: trekauto beladen 1900 kg, caravan beladen 1250 kg.

Durk


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juni 2018:

Wij hebben de RBS getest icm met een Stabifix. Hij kan gewoon aan de voorste bout vastgezet worden. Zie:

Anders zou de RBS alleen maar op Alko chassissen gebruikt kunnen worden (en dat heeft niets de Stabifix te maken, maar met je BPW onderstel).

Ik snap niet wat je bedoeld met een oplooprem met opstaande randen?

Het verschil tussen ITBS en een stabilisator koppeling is dat juist de stabilisator voor comfort zorgt. Ook icm ITBS is het dus prettig zo'n koppeling te hebben.

Temperatuur van de remmen is heel erg afhankelijk van de caravan. De ene caravan heeft weinig last van (te) hete remmen en de andere veel meer. Over het algemeen, hoe zwaarder de caravan hoe meer last....
M.i. kan je alleen goed "lostrekken" als je dat kan zien wanneer die los is. Knap als je dat voelt 😉
Bovendien zal je dan ook zien dat dit strekken maar van hele korte duur is op een helling. Ik heb niet de ervaring dat het iets helpt (en heeft als nadeel dat je juist meer energie in de remmen gaat stoppen).


PieteR antwoordt op 1 juli 2018:

Vooral met je reactie op het strekken ben ik het eens, het is volkomen zinloos door allerhande oorzaken. Met beleid rijden is een stuk zinvoller. De reactie van Durk deed me denken aan mijn eerste "opgedrongen" les in hellingrijden.

Ik kwam, met een besteleend, in Noorwegen op de "6" achter een vrachtwagencombinatie te zitten, die vermoedelijk in zijn een of laag twee reed met een max van 6 km/uur hellingaf en ietsje sneller omhoog. Die chauffeur kon het niets schelen wie er achter hem zat, hij moest zijn combinatie beheersen en met mooi stuurwerk door alle slingerbochten. En dat ging hem goed af!
In die tijd was die "Rijksweg 6" voor het grootste deel nog een gruisweg, dus extra lastig.

Ik heb er op mijn dooie gemak erg lang achter gezeten en er heel veel van opgestoken. Ondanks de lage snelheid schoten we eigenlijk best nog aardig op. 😉

Met de caravan doe ik het net eender, rustig omhoog en nog rustiger omlaag en ik ben gek op haarspeldroutes vanwege het mooie stuurwerk. Zo af en toe via een parkeerstrook opzij en dan komen al die losse auto's met een groet langs.

Maar strekken? Ja, mezelf, als ik uitstap om een hapje te eten! 😉


bart antwoordt op 1 juli 2018:

De Stabifix die ik heb is deze http://i39.tinypic.com/2yuhvz9.jpg de kap gaat over de bouten. De oplooprem lijkt op deze https://www.winparts.nl/bagage-transport/oplooprem/c1938/oplooprem-bpw-zaf-3-0-3-kleine-plaat-48-44-581-200/p2095547_552_376.jpg qua opstaande lipjes/nokjes ter hoogte van de stofhoes. Daardoor kan de gasveer niet naar de bouten van de koppeling geleid... Ik zou niet graag van de Stabifix afwillen, want hij stabiliseert uitstekend, bijna anti-slinger 😉, maar als ik de bergen in wil zal het toch moeten d.w.z. als ik mij caravanremmen wil behouden.


bart antwoordt op 1 juli 2018:

Op jouw foto Menno, zie ik nu dat de RBS min of meer naast/langs de chassisbuis wordt geleid en er dus niet op, en op die manier mogelijk geen last zal hebben van de opstaande nokjes op mijn oplooprem. Dat maakt de RBS voor mij nog aantrekkelijker.
Over wel of niet strekken en of je dat voelt en zin heeft: als ik mildere afdalingen doe zoals bijvoorbeeld tussen Gronsveld en Noorbeek, en ik geef wat gas na het afdalen, merk ik heel goed dat de combinatie weer strekt, net als wanneer je weer optrekt bij een stoplicht waarvoor je hebt moeten afremmen. Lijkt me dat je dan toch de rem weer deactiveert, die anders misschien zou zijn blijven slepen...
En ik ga ook werken aan het gewicht van de caravan: nog minder mee in de caravan. Hoe lager het gewicht, hoe minder er hoeft te worden afgeremd logisch 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 juli 2018:

Wellicht kan een slimme "creatieve" monteur wel iets vinden om toch icm je Stabifix een oplossing te vinden.
Overigens ben ik met een relatief lichte caravan (zoals jouw BIOD) niet zo heel bang voor oververhitte remmen als je maar bewust bent van de gevaren. Dus als je een lange afdaling rijdt regelmatig even stoppen en niet meer dan 300 hoogte meters achter elkaar afdalen.

Strekken werkt prima als de helling niet meer dan 6-8% is. Dan immers is de weerstand van de standaard demper meestal voldoende om niet direct weer te gaan remmen, maar is die helling steiler kan je het beter niet doen.

Tegenwoordig biedt ARC ook los een remverklikker aan. Dit is misschien nog wel een nuttiger accessoires dan de RBS omdat daarmee precies te zien is wanneer de remstang aangetrokken wordt.


bart antwoordt op 1 juli 2018:

Dat klinkt geweldig Menno. Bedankt weer.


Frank antwoordt op 1 juli 2018:

Dit is wel weer verwarrend. Caravantrekker geeft zelf het advies om te strekken. Menno geeft nu aan dat het beter is niet te doen behalve op milde hellingen max 6-8 %. Onderweg staan er helaas geen informatieboekjes over de hellingshoek. Dan hangt het ook nog van de caravan af. Daarnaast komt er een advies over maximaal 300 hoogtemeters afdalen.
Man, man dan kom ik nooit beneden 😉. Weet je hoeveel bergen/hoogtemeters ik heb gereden afgelopen weken? Dat is geen doen, maar als ik het neutraal bekijk dan klopt het wel. Na zo’n 300 mtr begint de temperatuur echt te stijgen.
Ik ga eens kijken naar een losse verklikker. Monteer ik hem direct. Goede tip !


Kees antwoordt op 1 juli 2018:

Dat heet voortschreidend inzicht Frank. 😉


bart antwoordt op 3 juli 2018:

De remverklikker is door omstandigheden buiten ARC om helaas niet meer in de originele vorm leverbaar. Wie er één wil, moet 'm nu zelf maken. Frans van ARC heeft er een instructie voor. Voor mij voorlopig nog iets te ingewikkeld. Ben niet zoo technisch. Inmiddels de Downhill Rembeschermer besteld om te zien of hij toch op mijn oplooprem/Stabifix combinatie past, met of zonder aanpassingen. Fingers crossed. Zou toch wat wezen. Gezien Menno's opmerking eerder hierboven dat de RBS Downhill rembeschermer in werkelijkheid slechts zoveel weerstand toevoegt aan de bestaande oploopdemper, dat dit te vergelijken is met de druk die een ongeremde aanhanger op de auto en dus de remmen daarvan uitoefent, ben ik benieuwd of dat in de praktijk ook al eens is uitgeprobeerd. Gewild of ongewild... M.a.w. zijn er gebruikers @Jan Teepe? die wel eens zijn vergeten de RBS te deactiveren en hoe was dat in de praktijk. Of heeft iemand van jullie met de RBS wel eens remtests uitgevoerd op de rechte weg, met en zonder RBS. Welke invloed had dit op de remweg? Op zich zou dit niet veel zeggen, want het maakt natuurlijk veel uit of je met een 1100kg caravan achter je auto rijdt of met een 2000kg caravan met RBS voor zwaardere caravans, dus ook met zwaardere dempers. Gaat de vergelijking dan ook nog op Menno? Zou toch geweldig zijn als je bij de trekkrachtberekeningen zou kunnen invoeren of je wel of niet met een RBS rondrijdt op de rechte weg 😉 Of dit als persoonlijk advies beschikbaar maken. Sowieso ben ik benieuwd het zelf ook uit te proberen wat het "vergeten" voor consequenties heeft bij rustig rijden. D.w.z. met 80km op een rechte weg zonder hoogteverschillen. Want harder ga ik niet rijden 😉


PieteR antwoordt op 4 juli 2018:

Ga je niet harder dan 80 rijden? Ook op de snelweg?
Dat kan ik je echt niet aanbevelen, rijd daar gewoon net als alle anderen met een aanhanger 90, of minstens mee met het vrachtverkeer!

En ja, zo lang als ik op de weg zit weet ik, dat er ook gekken 100+ rijden met een aanhanger aan de haak, maar die zijn op zoek naar de kortste route richting begraafplaats. :(


bart antwoordt op 4 juli 2018:

Nee, die 80km alleen maar voor de test. Ik ben wel van plan de RBS te deactiveren voor de rechte weg 😉


Frans antwoordt op 4 juli 2018:

Een remverklikker geeft doorlopend informatie over het oplopen van de caravan, je krijgt ook informatie wanneer dat oplopen alleen maar tot overbodige slijtage leidt zoals bij het op- en afrijden van drempels en bij het achteruit rijden. Het belangrijkst is uiteraard tijdens het afdalen. De behoefte aan een remhulpsysteem ontstaat dan vanzelf 😉
Wie een remverklikker wil kan het nog steeds compleet steeds laten inbouwen, maar dat is niet goedkoop omdat dit altijd draadloos zal zijn. Vandaar de suggestie om het zelf te ondernemen. Dat kan van technisch gecompliceerd tot heel simpel. Wat nodig is zijn een signaalgever, voeding en signaaloverdracht naar de bestuurder.

1. Het meest simpel en oer-betrouwbaar is een potentiaalvrije schakelaar (massadraad) op de remstang en voor de overdracht een schakeldraad via de vrije pen 12 naar je auto. Je voorziet een verklikker-led (de anode plus een serieweerstand) van +12V en op de andere poot de schakeldraad en je bent klaar. Kost 10 € en de moeite. Voorwaarde is wel dat je 13-aderige kabel in auto en caravan hebt.

2. Het andere uiterste is een draadloos systeem met zelf te bouwen zender en ontvanger, 12V geschakelde voeding aftappen in je caravan, het schakelsignaal van de signaalgever omzetten in een zendsignaal en het ontvangen signaal laten schakelen naar een verklikker-led, waarbij de ontvanger gevoed wordt uit de auto. Voor componenten kun je je oriënteren bij een elektronicazaak. Als basiskennis ontbreekt moet je er ook met bouwpakketten niet aan beginnen.



Jan Teepe antwoordt op 4 juli 2018:

Ja Bart, ik moet toegeven dat ik steeds vaker vergeet om de down hill begrenzer uit te zetten. Vaak gaat het zo, dat als ik weet, dat ik de volgende dag afdalingen ga doen, ik hem al inschakel. Het is zelfs al zo erg, dat ik er thuis in Spanje achter kom, dat hij nog ingeschakeld is. Het heeft ontegenzeggelijk invloed op het rem gedrag bij het rijden op de vlakke weg. Maar het zorgt er ook voor, dat je (nog)defensiever gaat rijden en veel meer remt d.m.v. terugschakelen, dan met de voetrem.
En wat betreft de rem verklikker, waarvoor nog dank Menno, ik heb e-mail contact opgenomen met Frans v.d.Heuvel in Liessel, het ATC inbouwstation, en gevraagd om hij de rem verklikker voor mij wil monteren. Als ik verdere informatie daarover heb, dan meld ik mij weer.


bart antwoordt op 4 juli 2018:

Mooi antwoord Jan, dank je! Je bent al defensiever gaan rijden met de RBS geactiveerd, maar dit heeft dit ook zijn positieve weerslag op je rijgedrag gehad, waardoor in jouw geval het eventueel gevaar beperkt is gebleven wanneer je hem weer was vergeten te deactiveren. Goed dus om in gedachten te houden dat we de RBS deactiveren wanneer hij niet meer nodig is. Maar als je hem steeds vergeet, gaat die remverklikker natuurlijk nooit aan 😉


Jan Teepe antwoordt op 4 juli 2018:

Nou Bart, als ik Frans mag geloven, dan zal ik verbaasd staan hoe vaak de rem verklikker aangeeft, dat de caravan oploop rem in werking treedt. Zeer interessant om dat te kunnen gaan beleven, hoop ik.
En Bart, als ik in Nederland zou wonen, dan nam ik een ATC met strekautomaat. Sec. alleen het ITV gebeuren in Spanje heeft mij tot de aanschaf van de Downhill doen beslissen.


bart antwoordt op 4 juli 2018:

Na wat ik zo heb opgestoken hier en van ITBS en ARC is de RBS voor mij de enige optie. ARC zou voor mij tegen de 2000 euro (ws. nog veel meer) komen vanwege andere oplooprem plus andere stabilisator. En dat is nog zonder remverklikker en strekautomaat 😉 De RBS vind ik dan een heel mooi simpel systeem en met jouw reviews erover, perfect. Geen elektronika of andere storingsgevoelige componenten. Voor mij zal het voorlopig meer een backup zijn, want bergen zoek ik nog niet echt op. Maar kom ik ze toch tegen, dan ben ik voorbereid.


Jan Teepe antwoordt op 15 augustus 2018:

Ik heb de rem verklikker er op zitten. V.d.Heuvel caravantechniek in Liessel heeft deze gemonteerd op mijn Adria Adora 472LU. Voorts zijn de remmen nagekeken en na ± 25.000 km. met de RBS Downhill erop gereden te hebben, kan ik nu gerust zeggen dat de RBS goed funktioneert. Met de rem verklikker ook al enige ervaring opgedaan. Zonder ingeschakelde RBS naar Zeeland gereden. Dus vlakke weg. En wat blijkt bij nadering van een rotonde, van 5 naar 4 en van 4 naar 3 en ja hoor de oplooprem trad in werking. Het rempedaal niet aangeraakt. Dus alle verhalen over afremmen op de motor, zelfs bij afdalen, en dat dan de remmen van de caravan niet in werking treden kunnen in de prullenbak bij dezen.


bart antwoordt op 15 augustus 2018:

Wat waren de kosten van de remverklikker Jan?


ben antwoordt op 15 augustus 2018:

Klopt precies wat jij zegt Jan, als ik het gas loslaat van mijn oprijwagen gaat de ambulance duwen en dus remmen, en dit is niet eens bergafwaarts! Wat ik ook zoiets raars vindt is het zogenaamde "strekken"
ofwel snelheid onnodig verhogen om vervolgens nog harder te moeten bij remmen? Maar dit is wat ik vind, waarschijnlijk denken veel andere er anders over?..rij jij trouwens in een bruine duster Jan?


Kees antwoordt op 15 augustus 2018:

Dat is niet raar hoor ben. Dat kan je hier al jaren lezen. Ook van mijn hand. 😉


Jan Teepe antwoordt op 16 augustus 2018:

Hoi Bart. De 2 kanaals zender/ontvangermidule Velleman kost 70,25 ex BTW. De montage 60,00 ex BTW.
Hoi Ben. Een witte Dacia Duster diesel 4×4. Met Spaans kenteken. En inderdaad, strekken na een bocht in de afdaling heeft geen enkele zin.


PieteR antwoordt op 16 augustus 2018:

Volgens mij zou ik knettergek worden van die remverklikker.. 😉 Daarom ga ik er maar bij voorbaat van uit, dat de oplooprem werkt zodra ik vaart minder.

En intussen heb ik al heel wat afdalingen gehad en het ergste wat me ooit overkwam was het verlies van een wieldop. Dat was meteen een mooie reden om die ouwe roestige velgen te vervangen door mooie grijze stalen velgen...


bart antwoordt op 16 augustus 2018:

Dank je Jan, dat is een heel nette prijs. De rembeschermer heb ik besteld, maar daarna weer teruggestuurd, want montage op mijn dissel / oplooprem / Stabifix1 leek me toch iets te lastig. Het zou mooi zijn als de remverklikker ook het percentage van remmen zou kunnen weergeven, m.a.w. hoe hard er bijgeremd wordt. Aan de andere kant zou je dat natuurlijk ook wel kunnen vermoeden qua afdalingshoek.😉


Jan Teepe antwoordt op 19 augustus 2018:

Hallo Hans de Wit. Nu kan ik jou echt antwoord geven op jouw vraag. Op de terugweg vanuit Zeeland heb ik met ingeschakelde RBS downhll gereden. Daar waar ik met terugschakelen de caravan rem in werking kreeg zonder ingeschakelde RBS, kwam de caravan rem nu pas in werking als ik de voetrem bediende. Voorts ging het zgn. strekken veel sneller, dan zonder ingeschakelde RBS. Het in werking treden van de caravan rem, met ingeschakelde RBS downhill gaat toch eerder, dan dat ik voorheen aangenomen heb. Dus is er in wezen nog minder op tegen, om met ingeschakelde RBS downhill te rijden.


bart antwoordt op 19 augustus 2018:

Bedankt voor deze aanvullende informatie Jan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 augustus 2018:

Nee Jan! Jouw remverklikker geeft wel aan wanneer de rem van de caravan in werking komt maar niet hoe hard die remt! Met de RBS aan rem je altijd minder en vraag je dus meer remkracht van de auto. Zoveel meer dat je niet aan de wettelijke eisen voldoet😉
Heb je een hele goede auto, zoals een BMW X5 bijvoorbeeld, die remmen heeft om 2,5 ton tot stilstand te kunnen brengen als je 240 km/u rijdt lukt dat met een caravan bij 90 km/u ook wel, maar heb je een gewone auto van 1400 kg die net 150 kan....hebben je remmen toch heel wat minder reserves. De RBS ingeschakeld laten is dus (zeker in jouw situatie, maar voor de meeste caravanneus) heel onverstandig.


ben antwoordt op 19 augustus 2018:

@Menno, Jan heeft een heel goede auto! een Dacia duster.😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 augustus 2018:

Juist daarom is Jan onveranstandig bezig:
Dacia Duster: voor schijfremmen 280mm en achter trommelremmen.
De BMW X5: voor geventileerde schijven 348mm en achter ook geventileerde schijven van 320mm.


Jan Teepe antwoordt op 20 augustus 2018:

Menno, het is maar net hoe jouw rijstijl is. Ik heb altijd geschreven, dat je anticiperend moet kunnen rijden om met de RBS downhill te kunnen rijden. Mensen die een auto rijden die max. 240 kan, zullen punt 1 niet snel met een caravan rijden en punt 2 geen groot anticiperend vermogen hebben. Dat zit niet in hun beleving opgesloten. Maar ik, oudere man, die al zo'n beetje zijn hele leven met de caravan op pad gaat en dan nu met een Dacia Duster rijdt, kan wel anticiperend rijden. En in al die jaren heb ik nog nooit een noodstop hoeven te maken met de caravan erachter. En ik denk, dat je het ook wel kunt vergeten, als je met een caravan aan de haak een noodstop moet maken. Ik heb dat een aantal keren zien gebeuren op de Autobahn en wat er ook voor de caravan zat aan trekkend voertuig, het liep slecht af.


Quirien antwoordt op 20 augustus 2018:

Ik vroeg mij af hoeveel remmend vermogen heeft die BMW X 5 bij een zelfde snelheid rijdend ( b.v. 100 km p/u) t.o.v. Van de Duster als ik de meer kilo's gewicht van de BWW X 5 afzet in het verschil ( zo'n 700/800 kg meer) van de Duster.?

Misschien blijft er wel heel weinig in het meer over van de genoemde afmetingen bij de BMW X5 in capaciteit remvermogen t.o.v. de Duster. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 augustus 2018:

Het remvermogen van een X5 is instaat om af te remmen van 240 km/u en een Duster maar vanaf 160 km/u. De hoeveelheid kinetische energie die de remmen dan moeten 'verwerken' neemt kwadratisch toe met de snelheid en lineair met het gewicht. Zonder exact een berekening te maken durf ik wel te zeggen dat dan het extra gewicht van de auto bij 80 km/u veel kleiner is dan de dan de extra remcapaciteit. Maar reken het maar uit en overtuig mij van het tegendeel 😉


Kees antwoordt op 20 augustus 2018:

"Mensen die een auto rijden die max. 240 kan, zullen punt 1 niet snel met een caravan rijden en punt 2 geen groot anticiperend vermogen hebben. "
Een gevaarlijke en generaliserende assumatie Jan.

"En ik denk, dat je het ook wel kunt vergeten, als je met een caravan aan de haak een noodstop moet maken."
Nou, dat is goed te doen hoor. Je hebt wel een wat langere remweg maar het is niet onmogelijk.

"Ik vroeg mij af hoeveel remmend vermogen heeft die BMW X 5 bij een zelfde snelheid rijdend ( b.v. 100 km p/u) t.o.v. Van de Duster als ik de meer kilo's gewicht van de BWW X 5 afzet in het verschil ( zo'n 700/800 kg meer) van de Duster.? "
Een moderne vrachtwagen van 50ton staat met gelijke snelheid eerder stil dan een personenwagen!

"Het remvermogen van een X5 is instaat om af te remmen van 240 km/u en een Duster maar vanaf 160 km/u."
Het staat er een beetje krom maar het is uiteraard niet zo dat een Duster boven een snelheid van 160km/u niet meer zou kunnen remmen. Het duurt alleen langer tot stilstand.


Jan Teepe antwoordt op 20 augustus 2018:

Natuurlijk hebben jullie gelijk m.b.t. het remvermogen verschil. een F1 auto heeft nog veel meer remvermogen en dat wordt ook tijdens de race gebruikt. Die BMW zou zijn max. remvermogen ook wel kunnen gebruiken, maar zal dit op de Nederlandse wegen nooit hoeven te gebruiken, domweg omdat hij de 240 km./uur niet zal bereiken. Zelfs in Duitsland zal dat moeilijk worden hedentendage. En ik zal met de caravan erachter waarschijnlijk nooit mijn max. remvermogen hoeven te gebruiken, domweg omdat ik dat ten allen tijde zal zien te voorkomen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker