Caravantrekker.nl

Gewicht caravan

Herman vraagt op 7 juli 2018:

Hallo iedereen, ik heb een caravan gekocht waarvan ik dacht dat deze onder de 750kg zat. (incl. belading)
Er zat ook geen kenteken bij. Nu staat op het typeplaatje max "800nogiets kg" (hij staat niet in de buurt gestald en weet ook het merk en type niet..)
Kan ik achterhalen of er een kenteken bij deze caravan hoort en wat te doen als dit zo is?
Heb het forum al doorgespit maar lees veel tegenstrijdige berichten..

Groeten van Herman.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Aad antwoordt op 7 juli 2018:

Herman, je zult wel iets aan informatie moeten geven over je caravan


Herman antwoordt op 7 juli 2018:

Dat doe ik toch? Op het typeplaatje staat een max gewicht van méér dan 750Kg. Wat in mijn ogen impliceerd dat er een kenteken bij deze caravan hoort. toen ik hem kocht zat er een witte plaat op.. Ik weet niet waar ik dit op kan zoeken. Site van de RDW al nagezocht maar kon niets vinden. Groeten van Herman.


Herman antwoordt op 7 juli 2018:

P.S. Als dit niet genoeg informatie is voor een antwoord op mijn vraag, kun je dan aangeven welke info je nodig hebt?


@Eric antwoordt op 7 juli 2018:

Wat is het leeggewicht van de caravan?
Beetje extreem voorbeeld maar het is lastig om onder een maximaal beladen gewicht van bijvoorbeeld 800 kilo te blijven als het leeggewicht al 810 kilo is.

Als de caravan een maximaal gewicht van 800ennogwat kilo heeft hoort er een kenteken bij, dus je kan op onderzoek naar een kenteken gaan of alle typeplaatjes eraf slopen en dan gaan rijden met een witte plaat.


Herman antwoordt op 7 juli 2018:

@ Eric: Zoals ik al zei heb ik de caravan niet bij de hand en vergeten een foto te maken van het typeplaatje..

Je oplossing over het verwijderen van alle typeplaatjes ben ik al eerder tegengekomen op deze site maar op een andere site (waar ook geantwoord word door politiemensen) schijnt dit alleen te werken voor caravans en aanhangers die nooit eerder een nederlands kenteken hebben gehad. Als er namelijk een kenteken afgegeven is voor deze caravan en je hangt er een witte plaat op pleeg je een strafbaar feit. Vergelijkbaar met het vervangen van je kentekenplaten op je auto door andere...
Vandaar de vraag: waar kan ik opzoeken of er een kenteken is afgegeven voor deze caravan via het serienummer op het typeplaatje??


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juli 2018:

Als er ooit een kenteken voor uitgegeven is geweest en je hebt het er niet bij gekregen dan kan het om een caravan gaan die gesloopt had moeten zijn, gestolen is geweest of is uitgevoerd. Allemaal niet goed dus om alsnog weer hetzelfde kenteken te krijgen.
Type plaatje eraf halen en onder de 750 kg blijven lijkt mij het enige...


Frank antwoordt op 7 juli 2018:

Met de RDW contact opnemen en probleem voorleggen. Zij behandelen immers ook aanvragen om kentekens in te nemen als je voertuig wilt verlagen naar 750. Die 800 op dat plaats kan ook max. technische massa of asdruk zijn. Kan ook toelaatbare massa zijn terwijl er wel goedkeuring is voor <750. Misschien heeft een vorige eigenaar niet de vrijstellingsbrief overhandigd of is hij altijd vrij van kenteken geweest.
Vele mogelijkheden dus ik zou contacten met RDW


Herman antwoordt op 7 juli 2018:

@Menno, Uit jouw antwoord begrijp ik dat als het typeplaatje verwijderd is er ook niet meer te achterhalen valt of de caravan gestolen is of ter sloop is aangeboden..
Lijkt mij kort door de bocht, bij een auto moeten er allerlei nummers weggeslepen worden enz wat ook weer te zien is. alle ruiten hebben het kenteken erin gegraveerd staan als ik me niet vergis. Heeft een caravan dan niet ook ergens ingeslagen nummers?
Niet dat ik bang ben dat ie gejat is hoor. Daar is ie echt te oud voor😉


Herman antwoordt op 7 juli 2018:

@Frank, Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het op te zoeken viel.
Maar het word dus bellen, duidelijk!


Stef antwoordt op 7 juli 2018:

Beste Herman,

Je hebt dus pas een caravan gekocht !
Was dat van een particulier, of van een bedrijf.?

Particulier ; bel hem om en vraag voor het registratiebewijs of kenteken.
Bedrijf; heb je een rekening gekregen en wat staat erop vermeld betreffende de aankoop ?
Bel ze op en vraag voor registratiebewijs of kentekenbewijs!

Ook voor jouw zul je een bewijs van de aankoop in handen moeten hebben.
En van hieruit kan je verder gaan werken

Mvg
Stef


Herman antwoordt op 7 juli 2018:

@Stef
Ik heb 'm ongeveer een jaar geleden gekocht voor 50 euro, is een oud beestje..
Er zat een witte plaat op die ik heb vervangen voor mijn witte plaat.
Ik gebruik de caravan een paar keer per jaar om in te slapen voor m'n werk. Ik bouw festivals op en af. als het ver weg is word door de organisatie slaapplek geregeld, maar niet in elk hotel of centerparks is een hond welkom. In die gevallen gaat de caravan mee..
Om terug te komen op je antwoord: gekocht van een particulier die 'm 6 jaar terug gekocht heeft om festivals mee te bezoeken, maar dat is er niet van gekomen dus heeft 5 jaar in een schuur stilgestaan. oude eigenaar heeft 'm ook zo gekocht en nooit een kenteken gehad/gekregen. Ik heb van een particuliere koop nog nooit een bewijs van aankoop gekregen van wat dan ook! Waar haal jij de de wijsheid vandaan dat dit zou moeten?
Groeten van Herman


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juli 2018:

@Herman, Uit jouw antwoord begrijp ik dat als het typeplaatje verwijderd is er ook niet meer te achterhalen valt of de caravan gestolen is of ter sloop is aangeboden.
Nee, dat bedoel ik niet!
Ik begrijp alleen niet hoe een caravan geen kenteken kan hebben als die hem ooit wel gehad heeft. Hij zou dan namelijk nog op naam van iemand moeten staan. Ik ga er dus maar vanuit dat er geen kenteken bestaat voor jou caravan en dat je hem dus niet zwaarder dan 750 kg moet beladen (en dat die dus een mist achterlicht moet hebben 😉)


Louis antwoordt op 8 juli 2018:

Het middel misschien erger dan de kwaal Herman ?
Vijf tientjes maar een hoop sores .
Als je (waarschijnlijk) een busje rijd...snurk op een goed matrasje in het middenpad.
Toilet bij zo'n oudje van vijftig euries toch al niet aanwezig dus geen reden om voor zo'n gebakje te kiezen.
Zo niet: Dumpen dat ding (vijf tientjes... wat kan je gebeuren) en een oudje aanschaffen met het nodige aan nuttig en werkend bruikbaar spul.
(Voor je het weet ben je aan legaliseren méér kwijt)


Herman antwoordt op 8 juli 2018:

@Louis, het gaat mij niet om het geld of het legaliseren. Het gaat erom dat ik wil weten of ik illegaal bezig ben door een witte plaat te voeren. Blijkbaar is dat nog niet zo eenvoudig te achterhalen...


Aad antwoordt op 8 juli 2018:

Je zult hem moeten laten wegen. Als hij leeg al 750+ is, dan ben je sowieso illegaal bezig.
Ben trouwens wel benieuwd naar de staat van dat ding. Banden ouder dan 6 jaar waarschijnlijk, waardoor je al een verzekeringsprobleem hebt.


Herman antwoordt op 8 juli 2018:

Goed idee Aad, even op de weegbrug..
Er liggen al nieuwe banden onder. Eerste wat ik er aan gedaan heb.


Kees antwoordt op 8 juli 2018:

"Banden ouder dan 6 jaar waarschijnlijk, waardoor je al een verzekeringsprobleem hebt."
Wat een ongefundeerde onzin toch telkens weer over oudere banden.
Onnodige bangmakerij.


TheoS antwoordt op 9 juli 2018:

@Kees,
Een band kan ouder kan zijn dan 6 jaar en nog goed zijn. Toch kan wel er een verzekeringsprobleem ontstaan. In de voorwaarden van mijn verzekering zijn er beperkingen aangebracht indien de banden ouder zijn dan 7 jaar.


Kees antwoordt op 9 juli 2018:

In de voorwaarden kan de grootst mogelijke onzin worden opgenomen. Dat wil niet zeggen dat die juridisch ook stand houden. Buiten dat dient men bij weigering wel causaal verband aan te tonen. Bangmakerij dus.


Herman antwoordt op 26 juli 2018:

Voor degene die nog geinteresseerd is, het gaat om een Knaus, type Monsum. max toelaatbaar gewicht 800Kg. max aslast 800Kg.
Groeten van Herman.


Frank antwoordt op 26 juli 2018:

Herman, ik had verwacht dat je het antwoord met ons wilde delen. Nog niet gevonden of uitgezocht blijkbaar.
Heeft de caravan een reminrichting?


Klaar antwoordt op 26 juli 2018:

650 kg leeg dus geen eigen kenteken nodig . Remmen zitten er ook niet op......


Frank antwoordt op 26 juli 2018:

Omdat ik niet wilde geloven dat het antwoord op jouw vraag moeilijk zou zijn, heb ik het ff uitgezocht. ( kwam voort uit irritatie)
Het hele internet staat vol met informatie over jouw caravan en ook dezelfde situatie. Pagina’ vol !!!’
Deze info heb ik vervolgens afgestemd met RDW. Dat was lastiger want ben 2x doorverbonden en het antwoord is nu superhelder.
Jij kiest wel de gemakkelijkste weg....

Wil je mij vertellen of je reminrichting hebt en ALLES vermelden wat op je typeplaatje staat?
Afhankelijk hiervan zijn er meerdere antwoorden mogelijk.


Frank antwoordt op 26 juli 2018:

@Klaar : klopt, dat is een mogelijkheid. Helaas zijn er nog een aantal varianten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2018:

650 leeg zonder rem? Dan heb je een flinke trekauto nodig en kan je weinig in de caravan meenemen.


Frank antwoordt op 26 juli 2018:

Ff wat info over deze toch wel bijzondere caravan.
De Knaus Monsum werd al eerste helft zestiger jaren gemaakt. In tweede helft zeventiger jaren zijn de laatsten afgeleverd. De variaties lijken gering maar het tegendeel is waar. Van 300 kg leeg tot max. beladen 550 kg en 650 leeg en max 900 kg kwam ik tegen. Mit und ohne Bremse, mit und ohne Verlust vom Fahrzeugbrief.
Gedurende afgelopen 50 jaar is de regelgeving voor caravans een tikje gewijzigd. Ook werden caravans uit het buitenland gehaald zonder aan de wettelijke eisen te voldoen. Op de gebruikte markte gaat dit soms schuren want de koper komt er dan achter dat er iets niet (meer) klopt.
Na de verzamelde info en het gesprek met de RDW zijn er vier mogelijkheden :
1. zonder reminrichting en legaal te maken.
2. Met reminrichting, zonder papieren maar met fabrieksgegevens of fahrzeugbrief legaal te maken.
3. Met reminrichting en niet legaal te maken.
4. Met reminrichting en denken dat je hem legaal hebt tot er controle is of problemen ontstaan.

Een leuke site om o.a caravangegevens deels te achterhalen is
Caravan-museum.de
Echte nostalgie voor liefhebbers 😉


Herman antwoordt op 26 juli 2018:

Hoi Frank,

Tot nu toe nog geen tijd voor gehad, zodoende.
Het enige nuttige wat ik tot nu toe kon vinden was een folder uit 1977.
volgens de informatie die ik daar uit haal, zou het moeten gaan om een Monsum type D. maar dit staat niet op het typeplaatje!! Het leeggewicht zou dan 600Kg zijn zonder koelkast en kachel.
Het enige wat ik nog niet vermeld heb wat op het typeplaatje staat is het Fahrgestellnummer: 1270978.
En de caravan heeft wel een reminrichting! Zo'n oude oplooprem waar je een palletje voor moet steken als je achteruit wil gaan rijden.
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat de irritatie niet door mij komt.

Groeten van Herman.


Louis antwoordt op 26 juli 2018:

Prachtig Herman...'geen tijd voor gehad', door waarschijnlijk werk en de broodnodige inkomsten, dat gaat terecht vóór !
Ik hoop dat je er uit komt 😉
En dat palletje : Wees er maar zuinig op !, even een zwaar elastiek erom en je kunt als één der weinigen nog gewoon achteruit rijden...óók achteruit helling óp 😉


Frank antwoordt op 27 juli 2018:

Hallo Herman, bedankt voor je reactie.
Die folder zal wel niet toevallig in jouw caravan liggen. Zonder de caravan te hebben gezien en op basis van de info van jou, de RDW, Knaus Dtsl en het internet is de kans groot dat het inderdaad de Monsum D is. De meeste Monsums uit de zeventiger jaren hebben ongeveer dezelfde specificaties. Jij mag dan inderdaad 800 kg toelaatbaar gewicht hebben en hij weegt 600 kg leeg.
RDW zegt :
1. Hij is geremd en met typeplaatje 800 kg. Dat betekent dat jouw caravan altijd beoordeeld zal worden als aanhanger >750 kg. Dus heeft hij eigen kenteken nodig.
2. Het typeplaatje zou je kunnen verwijderen, maar doordat er een reminrichting is, zul je bij controles moeten aantonen dat het een aannanger < 750 kg is. Kun je dit niet aantonen dan ben je in overtreding en mag je geen gebruik maken van de openbare weg. Dit kan vervelende gevolgen hebben. Zonder reminrichting had je plaatje kunnen verwijderen. Dan was je klaar geweest zolang je met daadwerkelijk totaalgewicht maar niet >750 kg komt.
3. Laten keuren en kenteken aanvragen. Daarvoor zijn de fabrieksgegevens nodig zoals specificaties reminrichting etc.
Tot slot : het bovenstaande is een bekend verschijnsel volgens RDW en de keuze is aan de klant.

Tsja, de caravan is van oorsprong bedoeld om met 800 kg max gewicht gebruik te maken van de openbare weg . Ben bang dat je zonder papieren of officiële fabrieksgegevens dus niets kunt.
In ieder geval succes met het vervolg !


Frank antwoordt op 27 juli 2018:

De overweging :
Als je hem wilt legaliseren dan kun je bij RDW de kosten opvragen en ook wat je precies moet aanleveren. Zorg dat je wordt doorverbonden met juiste persoon. Hun callcenter geeft slechte/gemakkelijke antwoorden.
Knaus Duitsland kan je met specificaties helpen. Dit zal niet de originele fahrzeugbrief zijn. Daarom moet je dit goed matchen met de RDW anders sta je nog met lege handen.


Kees antwoordt op 27 juli 2018:

"Het typeplaatje zou je kunnen verwijderen, maar doordat er een reminrichting is, zul je bij controles moeten aantonen dat het een aannanger < 750 kg is. Kun je dit niet aantonen dan ben je in overtreding en mag je geen gebruik maken van de openbare weg. Dit kan vervelende gevolgen hebben. Zonder reminrichting had je plaatje kunnen verwijderen. Dan was je klaar geweest zolang je met daadwerkelijk totaalgewicht maar niet >750 kg komt. "
Dat ben je nu ook.
Het is niet dat jij moet aantonen dat het een aanhanger tot 750 kg is. De wet stelt gewoon dit maximum ondanks dat er remmen aanwezig zijn. Je hebt dan dus een geremde aanhanger tot 750kg. Dat is alles, niks vervelend aan.
Type plaat eraf, witte plaat erop, mistlamp in orde maken en zorgen dat je niet boven de 750kg komt. Geen centje pijn.


Frank antwoordt op 27 juli 2018:

Klopt helemaal Kees, maar dit mag officieel niet. Mijn contact bij de RDW gaf ook deze tegenstrijdigheid aan. Je mag nl. zelf wel een aanhanger in elkaar lassen en hem tot 750 kg achter je auto hangen. Verlagen hoort officieel vastgelegd te worden.
Een aanhanger die kentekenplichtig is, hoort altijd papieren te hebben. Van daaruit kun je verder en bij RDW deze verlaging aanvragen mits er typegoedkeuring vanaf fabriek voor is. Deze Knaus Monsum heeft een toelaatbare massa van 800 kg. Alle types uit die tijd hadden dit vanaf fabriek en zijn dus kentekenplichtig.
Het is formeel niet zo dat je papieren kunt weggooien, plaatje verwijderen en hoppa de weg op. Bij echte ellende kan een tegenpartij je het wel eens erg lastig gaan maken.
Aan de andere kant kun je denken : caravan weegt leeg 600 kg, verwijder typeplaatje, zet hem ergens op de brug zodat je het echte gewicht weet en karren. Bij een controle moet je beladen onder de 750 kg blijven en waarschijnlijk geen haan die er naar kraait.
Tsja ...er is dus een formele wettelijke weg en een informele weg.
Die laatste weg heeft geen wettelijke goedkeuring en kan misschien voor een probleem zorgen. Als....als....als....


Herman antwoordt op 27 juli 2018:

Hoi Frank,

De folder heb ik online gevonden, zoals ik al zei was dat eigenlijk het enige nuttige wat ik zo snel kon vinden.
Over wat de RDW zegt:

1 daar ging ik dus eigenlijk al van uit. En daarom stelde ik mijn openingsvraag hier ook.

2 Hierbij rijst de vraag: hoe kun je aantonen dat het om een aanhanger/caravan gaat van minder dan 750Kg?

3 spreek voor zich.

Kees zegt onder jouw antwoord dat je niet zelf hoeft aan te tonen dat het een aanhanger van minder dan 750Kg is...
Toch weer tegenstrijdige berichten die verwarring veroorzaken..

Blijkbaar is de wetgeving niet erg duidelijk of op zijn minst verwarrend/ voor meerdere interpretaties mogelijk.

Tot zover..
Herman.


Herman antwoordt op 27 juli 2018:

@Frank,

Ik had je laatste bericht gemist..

De caravan is dus kentekenplichtig(of in elk geval geweest)

Hieronder de situaties die ik kan bedenken waarom er geen kenteken is.

1 caravan is gestolen.
2 oude eigenaar is de kentekenpapieren kwijtgeraakt en heeft de caravan zonder papieren verkocht.
3 caravan is ingevoerd zonder papieren.
4 caravan is teruggekeurd naar minder dan 750Kg.
5 caravan is "afgevoerd" naar de sloop.

In situatie 1 en 2 bestaat er dus nog steeds een kenteken en staat dat kenteken op iemands naam. situatie 2 lijkt me echter onwaarschijnlijk omdat je bij verlies gewoon nieuwe papieren aan kunt vragen.

In situatie 3 is er nooit een kenteken geweest (in Nederland)

In situatie 4 en 5 is er geen kenteken meer, maar zou bij de RDW wel bekend moeten zijn.

Situatie 4 is eigenlijk de enige gunstige situatie.
Welke informatie heb ik nodig om bij de RDW te achterhalen hoe het zit?
Heb ik genoeg aan het Fahrgestellnummer of zijn er nog andere nummers "verborgen" op de caravan?

Groeten van Herman.


Kees antwoordt op 27 juli 2018:

"2 Hierbij rijst de vraag: hoe kun je aantonen dat het om een aanhanger/caravan gaat van minder dan 750Kg? "
Dat kun je dus niet maar dat is ook de boel omdraaien natuurlijk.
Het enige wat je kunt is je baseren op de geldende regelgeving en die betrekkelijk eenvoudig.
Je kunt zelf een aanhangwagen construeren en daarmee meer dan 750kg aan de kogel willen vervoeren. In dat geval ben je kentekenplichtig.
Hou je het gewicht beneden de 750kg dan geldt die verplichting niet. In dat geval moet je nergens vermelden dat je de aanhangwagen gebouwd hebt voor méér dan die 750kg. In dat geval geef je namenlijk zelf aan dat je onder de kentekenplicht valt.
In jouw geval met de Monsum haal je dus met het verwijderen van het typeplaatje de aanwijzing van de fabrikant weg dat de caravan onder de kentekenplicht valt waarmee je verder niet in overtreding bent.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker