Caravantrekker.nl

Caravan los

Jan@ vraagt op 13 juli 2018:

Het horrorscenario voor iedere caravanner, caravan komt los van kogel,
Gisteren op de A12, weliswaar een oudje zo te zien. Een maand geleden een buurman op de camping. Na een ritje door het dorp, vervolgens de snelweg op , ca 50 km gereden, schiet caravan los en komt tegen de vangrail tot stilstand,verder geen ongelukken. Hij bezwoer me dat bij het aankoppelen de groene indicator zichtbaar was geweest. dan bekruipt je toch een unheimisch gevoel. Ik hou het er maar op, voor mijn eigen geruststelling , dat de stabilisator de kogel nog een poosje omklemd heeft en toen is losgeschoten, dus toch niet goed aangekoppeld(in ieder geval geen ""neuswielcheck"". Maar toch, wordt die koppeling aan de dissel gecontroleerd bij onderhoud en wat als je nooit voor een beurt gaat, oude aanhangwagens enz.
Griezelig!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan Teepe antwoordt op 13 juli 2018:

Ja, het kan ook andersom:
Onderwerp: caravan gaat niet los van de trekhaak
Van: John Westerhout
Datum: 03 July 2010 - 23:04


Kees antwoordt op 13 juli 2018:

"Hij bezwoer me dat bij het aankoppelen de groene indicator zichtbaar was geweest."
Dat is mogelijk. Dan was de koppeling al gesloten voordat er echt aangekoppeld is. De koppeling lag dan gewoon boven op de kogel. De neuswielcheck had dit inderdaad aan het licht gebracht inderdaad.
Aan het materiaal hoef je niet te twijfelen. Dit is een 'human error'.


Sjef Bertens antwoordt op 13 juli 2018:

Jan het onderstaande is voor mij een onwaarschijnlijke veronderstelling.

“ dat de stabilisator de kogel nog een tijdje omklemd heeft en toen is losgeschoten”

Als de stabilisator ingeschakeld wordt ondervind men een behoorlijke weerstand dat kan alleen als de kogel omklemd wordt en dan zit hij goed op de kogel, een geringe weerstand bij het inschakelen wijst al op een foutieve koppeling. Dus een extra controle.


Frank antwoordt op 13 juli 2018:

De groene indicator ga ik niet zien als hij bovenop de kogel ligt. Ook niet als de koppeling gesloten is Kees. Onmogelijk.
Er kan natuurljk verwarring ontstaan bij eigenaren over het zichtbaar worden van de groene slijtage indicator van de AKS. Zouden alle caravanners dat wel beseffen?
Eerst 50km rijden en hem dan pas verliezen is ook wel bijzonder. Situaties die ik ooit heb meegemaakt betekenden binnen 200 mtr het spul verliezen. Bochtje, drempeltje, hobbeltje of flinke remmen of gas geven en hij ligt er wel af.
Als hij er echt los bovenop ligt ben je een kunstenaar als je er 50 km mee kunt rijden.
Half gesloten, halverwege kogel, niet vergrendeld en ook de antislinger omlaag kan dat úberhaupt?


Aad antwoordt op 13 juli 2018:

Ik heb een gewone koppeling en die is keurig groen als hij NIET aangekoppeld is. Echtgenote wilde lief helpen en had keurig het neuswiel laten zakken. Ik zat dat de koppeling te ver boven de kogel stond. Ze had dus niet eerst de hendel omhoog getrokken. Maar...:indicator had ze gezien en was groen!


Kees antwoordt op 13 juli 2018:

"De groene indicator ga ik niet zien als hij bovenop de kogel ligt. Ook niet als de koppeling gesloten is Kees. Onmogelijk."
Niet onmogelijk Frank. De koppeling kan ook sluiten bij lege koppeling. Wat daarvan dan de oorzaak was is niet relevant.

"Half gesloten, halverwege kogel, niet vergrendeld en ook de antislinger omlaag kan dat úberhaupt?"
Nee. En dan had de indicator dat ook niet met groen aangegeven.

"Als hij er echt los bovenop ligt ben je een kunstenaar als je er 50 km mee kunt rijden."
Bij voldoende kogeldruk en voorzichtige rijstijl geen hoge snelheid is dat zonder meer mogelijk.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juli 2018:

Deze vermoedelijk:
https://www.gelderlander.nl/zwarte-cross/zwarte-cross-gangers-verliezen-caravan-op-a12~a518b88c/

Daar zat vast geen groenpalletje en stabilisator op 😉


Frank antwoordt op 13 juli 2018:

Bij een gewone koppeling kun je inderdaad de groene indicator zien.
De TS heeft het echter over een koppeling met stabilisator.
Als je de werking van een AKS kent, dan weet je ook hoe hier de indicator werkt. Zolang de kogel niet echt goed in de koppeling ligt, kan een AKS gewoon niet groen worden.
Een defecte vergrendeling of defecte indicator kan natuurlijk altijd maar dan was de indicator al groen voor het aankoppelen. Als dan ook toevallig de vergrendeling nog defect is.....alles kan.
Bijna de hele vakantie heb ik een tweede keer gecheckt. Meestal ff vlak voor de slagboom nog een keertje getrokken of gevoeld. Geeft toch gemoedsrust 😉.


Joost antwoordt op 13 juli 2018:

Slecht voor mijn rug, ik weet het, maar ik probeer hem er altijd toch even met een soort van powerlift af te halen.


Louis antwoordt op 13 juli 2018:

Plus er onder kijken...en soms een smerige vinger 😉


PieteR antwoordt op 14 juli 2018:

Wát een getob allemaal! Jammer voor jullie, dat de Stabifix niet meer gemaakt wordt, dan had je al dat getwijfel niet gehad!


Sjef Bertens antwoordt op 14 juli 2018:

Beste PieteR,

De hieronder afgebeelde tekst vond ik onder de beschrijving van de Stabifix.

Controleer altijd of de trekkogel van Uw trekhaak goed in de Stabifix zit.
Even met de vingers onder de Stabifix voelen!

Het blijft toch mensenwerk !


Hans antwoordt op 14 juli 2018:


laatste week...........


Hans antwoordt op 14 juli 2018:

Fout bij het aankoppelen !!!!
met die gevolgen darvaan...


PieteR antwoordt op 14 juli 2018:

Mán, wat een ellendige schade! Dat doet echt veel pijn!

@ Sjef: De Stabifix 4 heeft een RVS pennetje, dat echt niet omhoog komt als de kogel niet goed zit. Je krijgt dan ook de handgreep niet omlaag. Bij de "3" moest je inderdaad even voelen, maar ook bij deze klem kreeg je bij een verkeerde passing de handgreep echt niet omlaag.

En ja, het blijft allemaal mensenwerk, bij de ontwerper, de fabriek en bij de gebruiker. Er was maar één ontwerper die eenvoud verbond aan oer-degelijkheid.


Frank antwoordt op 14 juli 2018:

Oeffff....daar is iemand goed ziek van.
Hans dit is hopelijk niet bij jou?


Hans antwoordt op 14 juli 2018:

@ Frank,nee,ik ben erg blij het niet geweest te zijn....
een vriendin van mij heft deze Puck verkocht en naar 2 km is het met die nieuwe eigenaren gebeurt.
Alleen maar en paaltje geraakt........
geen gewonden...


Toine antwoordt op 15 augustus 2018:

Ook wij hebben 1 keer de caravan van de trekhaak zien/horen vallen na vertrek op een camping.Wat geleerd? Simpel:draai je neuswiel zodanig dat je ziet dat de achterkantvvan je auto omhoog gaat.Dan weet je helemaal zeker dat ie goed aangekoppeld is! Sindsdien altijd veilig op weg😊


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker