Caravantrekker.nl

Gewichtsverdeling en kogeldruk

Verhoef vraagt op 26 juli 2018:

Om een juiste gewichtsverdeling te maken tussen de auto en caravan heb ik een excellijst. Hieruit komt een 85% verhouding.

Wat mij alleen nog onduidelijk blijft is of de kogeldruk met het caravangewicht of met het autogewicht meegerekend moet worden?

Is het 1400kg/1650kg of 1320kg/1730kg uitgaande van 80kg kogeldruk?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 26 juli 2018:

Als je het mij vraagt gaat het om de massaverhouding, dus 1400/1650. Massa resulteert niet alleen in gewicht (kracht op de grond), maar speelt een rol bij iedere onderlinge bewegingsinvloed van auto en caravan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2018:

Bij het percentage om de gewichtsverhouding te berekeningen dan gaan wij (en de ANWB met hun 75% regel) uit van de kogeldruk bij de caravan. Als het gaat om de stabiliteitsscore zoals wij die hier op de site berekenen dan wordt wel de kogeldruk bij het gewicht van de auto gerekend. Alleen dat gaat niet op bij een Excel gewichtenlijst waarin je belading verdeeld. Gebruik dan ons stabiliteitmodel:
https://www.caravantrekker.nl/info/slingeren_berekenen.php

In praktijk maakt het natuurlijk niets uit, en is het altijd beter als de auto zo zwaar mogelijk is en de caravan zo licht mogelijk. Een hogere kogeldruk is daarbij zeker niet altijd beter, en een hele hoge kogeldruk werkt zelfs negatief uit! Waarom? Niet omdat de voorwielen ontlast worden (dat valt wel mee) maar omdat belading helemaal aan het uiteinde van een voertuig (dus ver weg van het zwaartepunt) slecht uitpakt voor de stabiliteit.

zie ook: https://www.caravantrekker.nl/info/slingeren.php


Jadatis antwoordt op 26 juli 2018:

Menno bedoelt kantelpunt denk ik ipv zwaartepunt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2018:

Nee, wat noem je het kantelpunt? Zwaartepunt noem ik het midden van een voertuig.
In ieder geval moet het gewicht niet aan de uiteinden van een auto/caravan zich bevinden.


Kees antwoordt op 26 juli 2018:

Zwaartepunt is niet het midden van de auto. Dat is het midden van de auto.
Het zwaartepunt is een denkbeeldig punt in de auto waarop alle krachten die op de massa van het voertuig werken aangrijpen.
Verplaats je veel massa naar het uiteinde van het voertuig dan verplaatst ook het zwaartepunt in die richting.
Hoge kogeldruk verplaatst het zwaartepunt van het voertuig naar achter.


Jan@ antwoordt op 26 juli 2018:

Het is net als met Schiphol, je kunt de geluidsintentie berekenen, maar je kan het ook meten. En geloof mij, dat geeft heel andere resultaten.
Dus als oud gezegde ""meten is weten""😉 Op naar de personen weegschaal(voor de kogeldruk) en voor de rest naar de weegbrug.


jadatis antwoordt op 26 juli 2018:

OK zwaartepunt wordt ook gebruikt bij grafische figuren.
Maar bij hefboomwerking wordt het steunpunt gebruikt, en kantelpunt was ook niet het juiste woord.
Steunpunt is bij caravans de as.


Jh antwoordt op 26 juli 2018:

Hier eenzelfde vraag, ik ga dit jaar voor het eerst met de caravan op vakantie. Wanneer ik hier de berekeningen doen komt er een geadviseerde kogelvrij uit van 75 kg. Maar wanneer ik ga spelen met de belading, en op een kogeldruk van 108 kg uit kom, krijgt de combinatie een veel hoger cijver bij de kan op een slingeren. Wat is verstandig om aan te houden? De auto mag kan een kogeldruk aan van 150 kg. De auto weegt 1850 kg leeg en dr caravan 1040 dit is excl de mover. Ben benieuwd.


Kees antwoordt op 26 juli 2018:

" Maar bij hefboomwerking wordt het steunpunt gebruikt, en kantelpunt was ook niet het juiste woord. Steunpunt is bij caravans de as."
Wat bedoel je nu te zeggen Peter?
Hefboomwerking van kogeldruk is niet zo relevant als het gaat om stabiliteit. Er is wel een hefboomwerking op allerlei dynamische krachten die optreden maar dat wordt hier mi niet bedoeld als men ook spreekt van minder voorasdruk bij hoge kogeldruk.
De caravanas speelt in het stabiliteitsverhaal nauwelijks een rol, het zwaartepunt juist wel en ook het zwaartepunt van het trekkend voertuig als een hoge kogeldruk in frage komt. En nog belangrijker zijn grote massaconcentraties ver van de as en uit het midden van assen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2018:

@Jh

Uw auto is zoveel zwaarder dan de caravan dat de kogeldruk niet zo veel meer uitmaakt. Bovendien mag uw auto 150 kg hebben dus dan rijdt het met 108 kg ook nog prima... Ik neem overigens wel aan dat de maximale toegestane kogeldruk voor de caravan maximaal 100 kg is, dus dan is 108 al wel veel. Ons advies van 75 kg is bij goede belading (dus dicht bij de as) genoeg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker