Caravantrekker.nl

RSI

Frans vraagt op 29 juli 2018:

Heeft iemand al ervaren of het RSI-systeem is aangepast aan de nieuwste Franse algemene maximum snelheden

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henkie antwoordt op 29 juli 2018:

Door deze vraag te stellen begrijp je niet wat RSI doet. Het is niet meer dan een weergave van verkeersborden langs de weg en zeker geen tomtom-achtige functie die aangeeft hoe hard je ergens mag rijden.


Kees antwoordt op 29 juli 2018:

En wat doet het RSI-systeem? 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2018:

RSI = Road Sign Information
Is volgens mij niets anders dan een camera. In mijn auto is die volgens mij niet gekoppeld aan de GPS (navigatie). Bij Volvo wel?


Frans antwoordt op 29 juli 2018:

Road Sign Information (RSI) heet bij andere merken dan Volvo weer anders. De verkeersbordeninformatie komt zowel van verkeersbordherkenning met camera als van GPS-data en een database. Hierdoor geeft het dashboard aan hoe snel je ergens mag rijden, ook tijdstip-gebonden maxima, maar ook de eventueel tijdelijk gewijzigde maxima bij wegwerkzaamheden of inhaalverboden etc.
De RSI-data kunnen voor eigen informatie gebruikt worden of gekoppeld worden aan de speed limiter, die wordt dan automatische speedlimiter, waardoor je niet op de voortdurend wisselende maxima hoeft te letten. Mijn vraag gaat over de nieuwe Franse situatie, waarbij het RSI-systeem de nieuwe gps-data (bijvoorbeeld 80 i.p.v. 90 km/h) moeten doorgeven.


PieteR antwoordt op 30 juli 2018:

Handig systeem!

Maar als het ook via GPS werkt, zou ik toch voorzichtig zijn bij het gebruik. Ik gebruik Garmin, met ook zo'n soort snelheidsaanduiding, en die zit er toch wel op vervelende momenten naast.

Niet al te vaak dus, maar inderdaad altijd op een ongelukkig moment, zoals veel camera en weinig of slecht zichtbare borden.

Werkt jouw systeem goed, Frans?


Frans antwoordt op 30 juli 2018:

De herkenning van borden is verrassend goed, ook in vlekkerige situaties van zon en schaduw. Bij het passeren van een bord zie je onmiddellijk reactie op het dashboard. Alleen verkeerbordherkenning zonder gps is te weinig, want als er bijvoorbeeld een bord “einde bebouwde kom” of algemeen “einde beperking” of “einde autoweg” staat, moet het systeem wel weten wat in de nieuwe situatie van kracht is; dat is niet altijd hetzelfde gebod als vóór de beperking.
Met gps-gegevens duidt het systeem ook snelheidszones aan die van kracht zijn, ook al worden de daarvoor bestemde borden niet herhaald.

Ik denk dat we altijd afhankelijk blijven van de discipline van de wegbeheerder met het plaatsen van borden. Ik ken een punt waar bij de overgang van een 30km-zone naar een 60km-zone het 30 meter duurt voordat de aanduiding van 30 naar 60 wijzigt (Mook - Molenhoek); hier corresponderen gps-data en borden niet en moet dus een update plaats vinden in de gps-data. Dat is storend bij ingeschakelde automatische limiter (ASL) maar normaal gesproken klopt het. Het is overigens mogelijk om de grens van ASL te verhogen tot bijvoorbeeld 5 of 10 km/h sneller dan de snelheidsmeter aangeeft. Op bijvoorbeeld de A2 houdt RSI rekening met het tijdstip om 120 of 130 aan te geven; je hoeft zelf niet te gaan zitten nadenken over die onderbordjes.
De algemene maxima in België en Duitsland zijn bekend; of dat voor Frankrijk ook al geldt is afwachten.


Mark antwoordt op 30 juli 2018:

Als het een systeem met camera's betreft wat de verkeersborden kan lezen kan het wel lastig worden. Ik was tot en met de eerste week van juli in Frankrijk en ik heb geen enkel aangepast bord gezien! Wel diverse waarschuwingen dat het aangepast is/wordt. Betreft het een GPS systeem zal dat ook altijd achter de feiten aanlopen. (kijk maar naar de nieuwe wegen)
Op zich is het vrij simpel, vrij vertaald uit het frans: op alle wegen zonder middenscheiding (vangrail, betonnen rand oid) 80 km/h.
Op wegen met een scheiding de bestaande aangegeven snelheid.

Groet Mark


Jan Teepe antwoordt op 30 juli 2018:

Ik ben op dit moment in Frankrijk en ben vandaag diverse 80 km./uur borden tegen gekomen. Fonkelnieuwe dus ze staan er nog maar net. En wat mij opvalt, is het feit dat de Fransen zich beter aan de 80 km. grens houden dan voorheen de 90 km. grens. Natuurlijk moeten ze je nog steeds inhalen om vervolgens vlak voor je te gaan rijden, maar dat zit waarschijnlijk in hun genen. Mijn Dacia Media Nav heft zich aangepast aan de 80 km. grens.


Jan Br antwoordt op 31 juli 2018:

Wat ik wel hinderlijk vind, is dat het systeem ook de borden “leest” bij uitvoegstroken, dan geeft hij ineens 70km aan als max snelheid terwijl ik gewooon op de snelweg rijd. Omdat aan dat bord op de uitvoegstrook geen bord volgt met einde snelheidsbeperking, blijft die 70 km er wel heel lang instaan.


Frans antwoordt op 31 juli 2018:

De systemen krijgen een steeds grotere mate van perfectie. Dat wordt bereikt door integratie van verkeersbordherkenning en navigatie, maar ook input van andere informatie. Bijvoorbeeld detectie van een aangesloten aanhanger, waarmee onderscheid gemaakt wordt als er een onderbord bij een snelheidsbeperking naar aanhangers verwijst; of detectie van ingeschakelde ruitenwissers, waardoor al of niet op onderborden wordt gereageerd die betrekking hebben op regen (bijv. ‘bei Nässe’ of een regensymbool).
Het lezen van uitvoegstroken met andere snelheidsaanduiding kan natuurlijk gebeuren; daarom wordt bij het RSI-systeem naast de verkeersbordeninformatie ook snelheidsspecifieke informatie opgehaald uit de Sensus navigatie-eenheid in gevallen waarin de bordeninformatie ontoereikend is.

Er blijft echter altijd enige afhankelijkheid van geplaatste/ontbrekende borden en dus van de waarneming van de chauffeur.


Kees antwoordt op 31 juli 2018:

Ik weet niet of je nou echt blij moet worden van al dit soort schertsartikelen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker