Caravantrekker.nl

Vrijbuiter

Debouncer vraagt op 1 augustus 2018:

Net op Teletekst: De Vrijbuiter failliet verklaard.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

JT® antwoordt op 1 augustus 2018:

Dat is al 10 dagen bekend voor wie een beetje het economisch nieuws volgt. Begin vorige week was al surseance van betaling verleend en faillissement aangevraagd. Het was toen al bekend dat dit deze week verleend zou worden.

Ondertussen ging Vrijbuiter gewoon door met zenden van reclamemails (de laatste 10 dagen 4 mails van ze gehad) met de mogelijkheid om online te bestellen.
Ik vraag me nu af of die mensen die onwetend iets online besteld hebben dat ook geleverd gaan krijgen of dat ze achter het net vissen.
In het laatste geval zou ik dit wel erg onethisch vinden omdat het al zolang bekend was.

Maar hoe dan ook, toch weer drama in een aantal gezinnen.
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 augustus 2018:

De winkels blijven (nog even?) gewoon open (volgens NPO Journaal op Radio 1).


JT® antwoordt op 1 augustus 2018:

Vanochtend werd bekend dat alle vier de Vrijbuiter-filialen in ons land, waaronder die in Roden, failliet zijn verklaard. Ook De Waard Tenten, met een winkelfiliaal in Heerde is failliet.

De directie van Vrijbuiter vroeg 20 juli uitstel van betaling aan. De bewindvoerders hebben een faillissement niet kunnen voorkomen. Er wordt nu hard gewerkt aan een doorstart. Richaers: "Ik heb wel geloof dat hier nog toekomst in zit. Daar hou ik me aan vast."

De ruim driehonderd medewerkers zijn ontslagen, maar kunnen voorlopig wel aan het werk blijven, omdat de winkels de komende weken gewoon open zijn.


Ale Kok antwoordt op 1 augustus 2018:

@JT Daarom betaal ik online aankopen bijna altijd met creditcard.
Wordt het niet of fout geleverd wordt het bedrag door de creditcardmaatschappij teruggestort cq niet eens afgeboekt.


Henkie antwoordt op 1 augustus 2018:

Doorgaans worden de salarissen doorbetaald door het UWV. En dat moet ook wel om de mensen aan het werk te houden: als je je klanten blijft bedienen komen ze toch weer terug als het bedrijf is doorgestart.


Jan@ antwoordt op 1 augustus 2018:

Het is jammer, ik hou van kampeerwinkels zoals De Vrijbuiter en Obelink.
Alleen moet ik bekennen dat deze winkels van klanten zoals ik het niet moet hebben. Ik heb een complete kampeeruitrusting en de vervanging bestaat slechts uit een gastank en toiletvloeistof en een andere kleinigheid. Daar kan de schoorsteen niet van roken. Dus moeten deze zaken het hebben van een groeimarkt, maar is daar sprake van in kampeerland??
Hopelijk is er een koper, en moeten ze het breder trekken zoals Obelink die, vouwwagens, caravans en movers e.d. verkopen; een overnachtingsveld hebben voor (Duitse)klanten. ik heb een Vrijbuiter in de buurt en daar verkrijg ik o.a. de genoemde gastanks en een beetje funshoppen.
Van mij mag die blijven.


aadje antwoordt op 1 augustus 2018:

@ waarschijnlijk toch beetje eigen schuld wat ze zomers verdienen leveren ze s,winters weer in.In Ermelo heb je Hendriks kampeershop ook enorme winkel met drie etage,s maar daar bouwen ze in September twee verdiepingen om voor kerstartikelen is dan gelijk aan een tuincentrum als ze dat niet doen was het ook al lang klaar geweest zei hebben ook geen Caravans en Vouwwagens en dan kom je er gewoon niet na Oktober komen er nog wat overwinteraars en een verdwaalde kampeerder daar kan de schoorsteen niet van roken.


John antwoordt op 1 augustus 2018:

“waarschijnlijk toch beetje eigen schuld wat ze zomers verdienen leveren ze s,winters weer in”
Hoe zouden de campings het dan doen?

Vrijbuiter zit al dik 3 jaar lang in zwaar weer. De reorganisatie heeft veel geld gekost wat ze nooit terugverdient hebben. Webomzet blijft achter en het assortiement is teveel geënt op een paar leveranciers. Het mist diepte en breedte.
Er zijn al leveranciers die sinds mei niets meer leverden, die zagen de bui al hangen. Jammer, maar in deze opzet is er geen plaats meer voor een vrije buiter.


Ger antwoordt op 1 augustus 2018:

Een camping heeft geen 150 man vast personeel ,de vrijbuiter had dat wel. Die mensen werken nu door ,op kosten van de belasting betaler .
Een doorstart met oproep krachten en 20 uur contracten zal het wel weer worden .Uiteindelijk is het vaste personeel de verliezer , de eigenaren hebben hun maatregelen al lang en breed getroffen ,die lijden er niks mee.


TheoS antwoordt op 1 augustus 2018:

@Ger,
Gelukkig is er een regeling die werknemers bij faillissement enigszins financieel beschermt. Die doorbetaling wordt niet gefinancierd uit de belasting, maar uit de premies voor de ww. Tegenwoordig wordt die alleen door werkgevers betaald.

Het verhaal over de doorstart is kort door de bocht. Er zijn veel verliezers. laat ik er enkele noemen: werknemers, leveranciers, klanten, meestal ook de eigenaren.

Bij een succesvolle doorstart worden de verliezen voor de verliezers zoveel mogelijk beperkt. Vaak zal dat niet lukken voor de eigenaren. Dat die vooraf wel eens maatregelen hebben getroffen om het eigen verlies te voorkomen, mag je niet generaliseren. Vaak gaat het om maatregelen om het bedrijf te laten overleven. Dat kost geld. Zie ook de reactie van John.


Henkie antwoordt op 2 augustus 2018:

En De Waardtenten is meegezogen in het faillissement. Maar zo erg is dat niet want alle tenten werden toch in het Oostblok gemaakt: in Nederland was er geen werkgelegenheid bij De Waard.


John antwoordt op 2 augustus 2018:

Nee? Toch altijd nog 5 fulltimers. Trap die ook maar even na.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 augustus 2018:

Bovendien maakt het toch niets uit of een gezin in Nederland of in Oost Europa woont.

Nee, geen verdere discussie als die niet over caravans gaat!


John antwoordt op 2 augustus 2018:

Nu eens afwachten wat er bij kip caravans gaat gebeuren,
Vrijbuiter ‘verkocht’ de kleine modellen, en kip is afnemer bij de waard tenten voor luifels.
Sneeuwbaleffect?


Aad antwoordt op 2 augustus 2018:

Er zijn meer nederlandse fabrikanten die specifieke luifels maken voor Kip, dus zal dat geen probleem zijn.
Ik denk wel dat Kip problemen over zichzelf afroept, door exclusief vanuit Hoogeveen te verkopen ipv via dealers verspreid over het land. En de zeer hoge prijzen die ze vragen maken het ook niet beter.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker