Caravantrekker.nl

Sommigen hebben wel erg veel geluk

Ale Kok vraagt op 3 augustus 2018:

Deze bestuurder heeft wel erg veel geluk:
https://www.telegraaf.nl/video/2385415/caravan-maakt-pirouette-op-a7

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 3 augustus 2018:

Heftig!!
1) kan het materieel,ophanging trekhaak, dissel/onderstel hier tegen??
2) waar je waarschijnlijk nooit achterkomt; hoe kan dit gebeuren, stuurfout, belading???


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 augustus 2018:

Ik heb het al vaak verteld, maar nu in de vakantie krijg ik echt elke dag berichten van geschaarde caravans. Het gebeurd dus best vaak (maar er rijden natuurlijk ook veel caravans).
In 9 van de 10 keer was een dergelijk eenzijdig ongeval te voorkomen geweest, maar ook in 9 van de 10 gevallen is er nooit 1 oorzaak. Bijna altijd is het een samenloop van omstandigheden (redenen) waarom het mis gaat zoals:
- slechte gewichtsverhouding tussen auto en caravan
- selchte belading
- (te) hoge snelheid
- onjuiste en/of te late reactie van de bestuurder

En zeker is het materiaal best stevig. Zelfs een caravan is nog best stevig (ook als die op z'n kant ligt).


Debouncer antwoordt op 3 augustus 2018:

Aan een aantal dingen is toch te zien dat de bestuurder geen regelmatige bezoeker is van deze site. Vrij grote caravan met fietsen achterop. Dakluik staat nog open (geen controle) auto lijkt leeg op personen na. Uiteraard te snel gereden voor de situatie.


bart antwoordt op 3 augustus 2018:

Wat mij opvalt aan het filmpje, zijn de remsporen. De auto heeft abs mag je verwachten en je ziet ook dat de caravan nog verder nieuwe remsporen maakt. Kan het zijn dat de automobilist te hard heeft gereden, de caravan toen ging slingeren, waarna de atc ingreep, gelet op de remsporen. En dat de bestuurder daarvan geschrokken is en is gaan tegensturen. Hij lijkt pas te beginnen met remmen als de caravan al is geschaard. Hoe dan ook moet de caravan aardig zwaar (beladen) zijn geweest, want de auto lijkt me ook al aardig zwaar. Had dit normaal toch recht moeten kunnen houden. De downforce van het luikje heeft niet geholpen 😉


Quirien antwoordt op 3 augustus 2018:

Een dergelijke situatie een keer in Frankrijk voor mij gehad. Caravan stuiterde ook van het ene wiel op het andere.. Gelukkig was er een parkeerplaats niet ver van het gebeurde.

Ik ben er achteraan gereden om eventueel te helpen. Bestuurder dacht dat hij er nog goed was afgekomen. Ik zag dat de wand uit het lood stond. De puinhoop binnen was niet te overzien.
Meubilair was hier en daar op diverse stukken van de wand gerukt. Onderstel bleek ook knikken te hebben opgelopen.

Aangeraden maar de Centrale te bellen.
Tsja, zou dit ook wel willen weten bij deze situatie want we zien nu alleen maar wat er gebeurde.
En check, check ,dubbel check aangaande dakluik......
Ach, ik heb er bij het vertrekken in al die jaren al diverse keren mede caravanners op moeten attenderen.




TheoS antwoordt op 3 augustus 2018:

Dakluik staat nog open (geen controle)
Zullen we allemaal samen eens gaan inventariseren hoe vaak we alles gecontroleerd denken te hebben en er toch iets over het hoofd is gezien.
Zou dat een een heel lange lijst worden?😉


Jasper antwoordt op 3 augustus 2018:

Heb het ook al eens meegemaakt dat het dakluik door de zuiging (half) open ging. Niet altijd gebrek aan controle dus.
Gelukkig op tijd gezien en gezekerd met een houtje door de handvatten.


Benno antwoordt op 3 augustus 2018:

Ik zie in Frankrijk iemand wegrijden van de parkeerplaats met het dakluik open. Houdt hem staande en wees op het naderende onheil.
De reactie was: doe ik altijd, wij houden van frisse lucht in de caravan.


Debouncer antwoordt op 3 augustus 2018:

Het gaat niet om het dakluik alleen maar om het gehele plaatje. En dat ziet er niet best uit.


Quirien antwoordt op 4 augustus 2018:

Ik haalde het al aan Debouncer. Zou wel eens de meerdere gevolgen willen zien en mogelijke gevolgen bij de auto.

En Benno, sommige kampeerders hebben totaal geen notie van wat voor mogelijke gevolgen zij verooroorzaken ( wel eens een zeilend stuk dakluik door de lucht op je af zien komen? Of in de berm zien liggen) door nonchalant gedrag of zoals in jouw antwoord werd gezegd; wij houden van frisse lucht in de caravan.
Dat doe je dan maar op de camping.


bart antwoordt op 4 augustus 2018:

Het filmpje nog eens bekijkend, sluit ik een falende atc/ blokkerende caravan rem nu uit. Want als het filmpje begint, is de caravan al flink aan het schuiven en worden de remsporen veroorzaakt door de dwars schuivende caravanbanden. Wel een stukje stuurmanskunst achteraf van die persoon. En vermoedelijk ook wat geluk.


Kees antwoordt op 4 augustus 2018:

" Wat mij opvalt aan het filmpje, zijn de remsporen. "
Dat zijn geen remsporen maar slipsporen van de caravan.

"Dakluik staat nog open"
Dakluik is tijdens de 'speciale manouvre' open gegaan.

"Wel een stukje stuurmanskunst achteraf van die persoon. En vermoedelijk ook wat geluk."
Niks stuurmanskunst. De caravan tilt de auto van de weg en is volledig meester. Je bent in deze situatie slechts passagier die de controle reeds volledig heeft verloren. Heel veel geluk dus.  😉

Oorzaak? Te hoge snelheid.
Met fietsen achterop dien je daar rekening mee te houden. Ongunstige belading idem. De kritische snelheid daalt daardoor en dan is er maar weinig nodig om de boel uit balans te krijgen en dan is het enige wat dat kan voorkomen is de snelheid laag te houden ondanks dat de rit op dat moment veilig aanvoelt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2018:

De caravan is een Avento Gran Turismo 490 TEB met een leeggewicht van 1280 kg. Deze caravan heeft minimaal een fiets achterop, luifel en een Truma mover.... dus is de kans groot dat het gewicht veel hoger is. In de standaardberekening gaan we uit van 250 kg voor belading en accessoires wat neer komt op 1530 kg.
De auto is een Peugeot 607 die 1800 kg mag trekken (bij een maximale kogeldruk van 72 kg!). Helaas is onbekend welke motorisering want dat maakt veel uit voor het gewicht van de auto, maar stel dat het de 2.2 benzine versie is dan heeft die auto een leeggewicht van 1430 kg. Van belading in de auto is weinig te zien.... (1 persoon?).
Maak ik dan een berekening en kijk ik in ons uitgebreide rapport dan lees ik:

Stabiliteit

Op basis van o.a de kogeldruk, afmetingen van de caravan, gewichten van de auto en caravan en de verdeling van de belading berekenen we een score voor 'stabiliteit'. Die geeft een indicatie van krachten die er spelen op het moment dat de caravan onverhoopt in een slinger komt. Bij een hoge score zal de caravan eerder en gemakkelijker stabiliseren na een pendelbeweging dan bij een lage score. De score zegt dus niet direct iets over het stabiel aanvoelen van de combinatie maar is wel (mede) bepalend voor de veiligheid van de combinatie.

Voor de Peugeot met die beladen is met 150 kg (inclusief de personen) en de met 250 kg beladen Avento berekenen we een score van 4.8. Daarbij zijn we uitgegaan van een goede belading waarbij de kogeldruk 85 kg is. We beoordelen dit dan als matig.

De berekende score is een cijfer dat bepaald wordt aan de hand van een wetenschappelijk model met een groot aantal parameters, dat ontwikkeld is door de Universiteit van Bath (Engeland). De beoording is te vergelijken is met een schoolcijfer.

Goede belading is essentieel voor een veilig weggedrag. Het verschil bijvoorbeeld tussen het goed of slecht beladen van de Avento scheelt zo'n 13% in stabiliteit. De score met beoordeling daalt van 4.8 naar 2.4.
Minder goede belading in dit geval door:
- 50 kg aan onnodige spullen in de caravan mee te nemen (zoals water),
- te veel gewicht voor- en achterin in de caravan,
- en 8 kg minder kogeldruk dan het advies.

Naast de kogeldruk en de gewichtsverhouding zijn er meer factoren die de stabiliteit bepalen en die je zelf kan beinvloeden. De combinatie voelt comfortabeler en stabieler aan bij het gebruik van een stabilisatorkoppeling en de juiste bandenspanning voor zowel de auto als de caravan. De achterwielen van de Peugeot kan het beste oppompen tot aan de maximale druk bij volle belasting en hoge snelheid (zie het instructieboekje). De belading van de Avento heeft grote invloed. Je moet deze dusdanig verdelen dat geen zware voorwerpen (tentstokken, boeken, gereedschap etc.) helemaal voor- of achterin de caravan worden opgeborgen, maar zoveel mogelijk in het midden gedeelte van de caravan rond de as.

Ook als de caravan 'stabiel' aanvoelt hoeft dit nog niet te betekenen dat je onder alle omstandigheden veilig op weg bent. Mocht namelijk de caravan toch een pendelbeweging gaan maken, door bijvoorbeeld te hoge snelheid, een windvlaag en/of een uitwijkmanoeuvre, dan kunnen de krachten onverwacht opeens te groot worden en kan elke caravan toch gaan slingeren. Als chauffeur moet je in dergelijke gevallen direct snelheid minderen! Dus direct gas loslaten en gedoseerd remmen, ook als je net aan het inhalen bent.

De berekende score voor stabiliteit geeft aan hoe groot die krachten zijn als de caravan echt zou gaan slingeren. Bij een hogere score zijn die krachten kleiner, waardoor de kans op een goede afloop groter wordt. Bedenk wel dat de ene auto stabieler kan aanvoelen dan een andere trekauto, maar de krachten die in het spel zijn blijven gelijk en kunnen onverwacht voor elke auto te groot worden waardoor er geen houden meer aan is. De beoordeling van de score is grofweg te vergelijken met een schoolcijfer. Bedenk wel dat de score slechts een indicatie geeft ondanks dat we die op een tiende nauwkeurig berekenen.

Zoals eerder genoemd krijgt de Peugeot met een Avento bij een goede belading een score van 4.8 bij een kogeldruk van 85 kg. Echter bij de vermoedelijk maximaal toegestane kogeldruk van 72 kg is die score 3.4. In dit trekavies rekenen we verder met een kogeldruk van 85 kg.

Kogeldruk

Voor een stabiel weggedrag is een goede kogeldruk van belang. De auto heeft het liefst een zo laag mogelijke kogeldruk maar voor de caravan wordt over het algemeen een kogeldruk tussen de 5% en 7% van het caravangewicht aangeraden. Bij een caravangewicht van 1530 kg van de Avento adviseren we een kogeldruk aan te houden van zo'n 85 kg. Helaas is dit 13 kg meer dan vermoedelijk maximaal toegestaan is voor deze Peugeot. Toch adviseren we een kogeldruk van 85 kg omdat dit over het algemeen zorgt voor een stabieler weggedrag. De wettelijk maximale kogeldruk van je auto is te vinden op het typeplaatje van je trekhaak. Het kan echter zijn dat de autofabrikant een lagere kogeldruk adviseerd. Een lastig dilemma dus, maar een kleine overschrijding kan meestal niet zoveel kwaad en is dus pas strafbaar als het 10% het meer is dan dan op het typeplaatje is aangegeven.
Een (te) hoge kogeldruk is nadelig voor de stabiliteit van de auto. Immers een groot gewicht rust helemaal op het uiteinde van de auto en niet vlakbij het zwaartepunt.
Bij het verlagen van de kogeldruk met 20 kg van 85 kg naar 65 kg gaat de stabiliteitsscore naar 2.3. Ook al voelt de combinatie met 65 kg kogeldruk misschien nog steeds stabiel aan, in kritieke situaties is dat absoluut minder! Denk daar ook aan als je met een lege caravan rijdt.
Een goede kogeldruk krijg je niet door spullen te verplaatsen van achterin naar voren (of andersom) maar door zware spullen van achter (of voorin als de kogeldruk te hoog is) te verplaatsen naar het midden van de Avento, of bijvoorbeeld te verplaatsen naar de auto. Het meeste gewicht moet immers altijd rond de as worden beladen.


Ale Kok antwoordt op 4 augustus 2018:

"krijgt de Peugeot met een Avento bij een goede belading een score van 4.8 "

Een heel verschil met die 14,8 van onze Volvo/Dethleffs combinatie.
Dat je met zo'n combinatie de weg op durft te gaan.


Frank antwoordt op 4 augustus 2018:

Tsja, “say no more” zou ik zeggen. Kijkend naar het fietsenrek, het gebrek aan gewicht (passagiers) in het trekkende voertuig, de absolute must van een te hoge kogeldruk bij deze auto en ik kan maar één ding bedenken : met deze combi wil ik niet op vakantie. Gewoon kansloos.

Blijft er maar één vraag over. De chauffeur van de vrachtwagen weet het antwoord. Zou de vrachtwagen echt ingehaald zijn? Dan heb je wel heeele grote cojones 😉


Ale Kok antwoordt op 4 augustus 2018:

Kleine correctie.
De score van onze combi is veertien, die komma acht is er door auto-aanvullen achter gekwakt.


bart antwoordt op 4 augustus 2018:

Geweldig Menno, wat een info. Bedankt. Goed om te lezen dat ook bij een lege / onbeladen caravan de kogeldruk niet te laag moet worden. En dat een wat hogere kogeldruk in het algemeen dus ook beter kan zijn. Ook het stabiel aanvoelen, wat dus wat anders is dan werkelijk veilig zijn. Als je steviger veren achterin hebt, kan dat bij een relatief lichte auto dus onterecht veilig aanvoelen. Juist dan lijkt het veilig om ook wat harder te gaan rijden. Mmmh... Erg leerzaam. En de rest van de grondige analyse ook.
@Kees, onderdaad, slipsporen.


Jan Teepe antwoordt op 4 augustus 2018:

IK kwam in een reactie ATC tegen. En daar werd eigenlijk direct overheen gegaan. Laat ik nu afgelopen donderdag bij een caravanspecialist geweest zijn, waar wij aan de praat kwamen over het ATC systeem. Hij heeft behoorlijk wat testen met het ATC systeem gedaan en kwam tot de conclusie dat het ATC systeem totaal overdone is. Het ATC systeem reageert ook als het totaal niet noodzakelijk is. Met als gevolg overmatige remmen slijtage ed. En in dit geval zou, als er een ATC op die caravan zat, dit niet hebben mogen gebeuren. Of misschien juist wel??


Debouncer antwoordt op 4 augustus 2018:

Zelf inmiddels jaren ervaring met ATC. Eerste jaren zonder display, de laatste jaren met. Ik stel helemaal niet vast of bemerk dat ATC zonder noodzaak ingrijpt. Ook geen remmen slijtage. Uiteraard moet de ATC passend zijn bij de caravan. ATC had dit zeker voorkomen. Of elk ander systeem zoals LEAS of ITBS. Jammer van ATC is dat ALKO service zo slecht is en voorlichting in verkoopliteratuur onvolledig is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2018:

Ook mijn ervaring met LEAS en ITBS is dat het systeem hoogst zelden ingrijpt. Wel grijpt het in een vroeg stadium in als de caravan gaat slingeren. Helaas is het voortraject in het filmpje niet te zien maar m.i. is de kans dat dit gebeurd zou zijn als de caravan ATC had, erg klein.


Janka antwoordt op 4 augustus 2018:

Dan toch enige nuance.
In de berekening op de site van Menno wordt het leeggewicht van de Avento gebruikt. Maar wat is eigenlijk met max. toelaatbaar gewicht van deze caravan?
Dat kan ik nergens hier vinden namelijk.
Nu is het gewicht grotendeels giswerk, behalve de fiets en de luifel.
Misschien lag er wel meer in de caravan maar dan op de verkeerde plaats terwijl deze niet aan het maximum toelaatbaar gewicht kwam maar door verkeerde belading onstabiel werd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2018:

1600 kg


Janka antwoordt op 4 augustus 2018:

Feit blijft dat het gissen is naar het totaal gewicht van de Avento.


bart antwoordt op 4 augustus 2018:

Voor mij is nu toch wel glashelder geworden dat in de gemiddelde gevallen, zoals Menno in zijn berekening heeft gebruikt, de combinatie al erg matig was kwa te verwachten stabiliteit. Dat mensen doorgaans veel teveel in hun caravan meeslepen, is ook een feit. Daarom is de kans dat dit in het onderhavige geval ook gaande was, erg groot.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2018:

Het gaat niet om het exacte gewicht want we weten toch niet wat er precies gebeurd is. Ik probeer allee maar duidelijk te maken dat alle oorzaken bij elkaar gezorgd hebben voor deze afloop.

Ik zelf heb jaren met een vergelijkbare combinatie rondgereden. Die lag prima op de weg.... totdat de belading opeens even iets minder was en totdat er iets onverwachts gebeurde bij een ‘hoge’ snelheid (90 km/u). Het was dat ik dat gelijk door had en direct voorzichtig geremd heb want anders....
Haal je een van die factoren weg (gewichtsverhouding, belading, snelheid en reactie bestuurder) is er (meestal) niets aan de hand.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker