Caravantrekker.nl

Winterbanden onder caravan

Willem D A Laros vraagt op 4 augustus 2018:

Lees hier dat alleen Finland winterbanden onder caravan verplicht stelt. Niet waar: zeker ook in Zweden is dit verplicht.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2018:

Klopt Willem! Ik moet er nu niet aan denken met dit weer, maar het overzicht is geactualiseerd. In Zweden zijn bijvoorbeeld ook All-season banden geen winterbanden.
Dank voor je reactie.


Kees antwoordt op 5 augustus 2018:

All Seasons zijn nooit winterbanden. 😉


Stef antwoordt op 5 augustus 2018:

Indien er op 4 seasonbanden het driehoeks symbooltje van het Alpje
Is geplaatst, dan voldoen deze banden aan de eisen van een winterband.

Mvg
Stef


Kees antwoordt op 5 augustus 2018:

Nee, dan mag je er in de alpinistische landen mee rijden als band voor slechte weersomstandigheden. Het is dan nog steeds geen winterband.


Janka antwoordt op 5 augustus 2018:

Dan nog heeft Stef gelijk.
Ze voldoen aan de eisen die gesteld worden.


Aad antwoordt op 5 augustus 2018:

Kees, in Zweden is een band een winterband als hij het M+S symbool heeft en minstens 3mm profieldiepte.
Ten overvloede: een allseason met deze kenmerken is een winterband


Kees antwoordt op 6 augustus 2018:

Nee, het gebruik van een band met 'Three peak and ice crystal' is toegestaan maar dat wil niet zeggen dat het ook een winterband is.
Er bestaan ook zomerbanden met dit symbool en dat maakt het echt geen winterband.
Een andere benadering misschien maar er is wel verschil.
En een All Season is geen winterband anders had het wel een winterband genoemd geworden. Het gaat daarbij om de eigenschappen van een band, niet om hoe de band gebruikt of mag worden gebruikt. De eigenschappen van een zomerband, all season-, of winterband zijn wel degelijk verschillend, hoe je ze ook gebruikt.
(What's in a name. 😉)


Kees antwoordt op 6 augustus 2018:

"Three peak and ice crystal" moet M&S symbool zijn.
(Was eerst iets anders aan het schrijven)


Quirien antwoordt op 6 augustus 2018:

Is er eigenlijk wel een goede definitie van de winterband?
Ik ken wel een hoop eigenschappen die het een winterband kunnen maken.
En dan nog al die verschillen per land.
Kijk eens bij de site van de ANWB winterbanden in het buitenland en regels per land.

En Duitsland waar wij eventueel in de winter veel mee te maken hebben kent per 01 januari 2018 weer een nieuwe wetgeving ( sneeuwvlok verplicht) met een overgangsregeling.


Jan@ antwoordt op 6 augustus 2018:

Winterbanden doe ik niet aan. Ga toch niet (zeker niet met caravan) naar het buitenland. Ik ben zelf de winterband oftewel anticiperend rijden en als de omstandigheden bar zijn, thuisblijven indien mogelijk.
En dan blijkt dat er behoorlijk wat mensen nu nog met winterbanden rondrijden, waarschijnlijk dezelfden die denken dat ze in de winter onkwetsbaar zijn en lekker doorjakkeren als de omstandigheden slecht zijn.
Je kunt verzinnen wat je wilt, maar menselijk onbenul valt niet uit te schakelen. Alleen goed voor de business, mijn zegen hebben ze 😉


Janka antwoordt op 6 augustus 2018:

Er zijn ook veel mensen die hun winterbanden oprijden in de zomer.


Quirien antwoordt op 6 augustus 2018:

Jan@,
Je zult maar op nog geen 2 kilometer van de grens wonen en meerdere keren per week daar overheen gaan.😉


Jan@ antwoordt op 6 augustus 2018:

Ja, dan moet je wel Quirien, maar daar heb ik,zeker in de winter, geen last van.


michiel antwoordt op 7 augustus 2018:

Ik meen een keer in KCK te hebben gelezen dat een winterband weinig toevoegt op een caravan. Voor de (trek)auto zijn goede winterbanden m.i. een must als in winterse omstandigheden op pad gaat. Wanneer een 4 seizoenen band dat sneeuwvlok symbooltje draagt is het volgens de geldende normen een "winterband" en mag je daarmee dus ook op pad tijdens winterse omstandigheden.

Tegenwoordig zijn er 4 seizoen banden die ook echt goed zijn onder winterse omstandigheden....en zeker veel beter dan veel B of C merk winterbanden.

Zomerbanden, zeker de platte sportieve varianten, daarentegen zijn volledig ongeschikt om onder winterse omstandigheden mee op pad te gaan. Hoe goed je zelf ook denkt te (kunnen) anticiperen. Een zomerband remt gewoon niet of nauwelijks op een laag sneeuw of ijs en als je daar je snelheid op moet gaan aanpassen (stapvoets rijden?) ben je een gevaar op de weg voor degene die hun auto WEL goed hebben voorbereid op de winterse omstandigheden. Als je niet wil investeren in winterbanden hoor je m.i. niet op de weg bij winterse omstandigheden.


Kees antwoordt op 7 augustus 2018:

"Wanneer een 4 seizoenen band dat sneeuwvlok symbooltje draagt is het volgens de geldende normen een "winterband""
Nee, michiel. Dan mag de band gezien worden als een voor dat weertype geschikte band.
Er zijn zowel winter- als all season banden met het ijskristal symbool maar dat betekent niet dat ze allemaal hetzelfde zijn.


Debouncer antwoordt op 7 augustus 2018:

Dreigt weer een oeverloze discussie te worden. Als banden het 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) symbool hebben ZIJN het winterbanden in de zin van de wetgeving van inmiddels de meeste Europese landen. Daar zullen goede banden tussen zitten en mindere. Net als bij zomerbanden. Of winterbanden in Nederland zinvol zijn moet ieder maar voor zich uit maken. Het zou wel een goed idee zijn om de Duitse wetgeving op dit punt 1 op 1 over te nemen in de Nederlandse wet. Liefst deze winter nog.


Quirien antwoordt op 7 augustus 2018:

Ik wees al op de nieuwe wetgeving per 01-01-2018 voor Duitsland.
Citaat:
Vanaf 01-01-2018 gelden alleen winterbanden met het sneeuwvloksynbool als winterbanden. Winterbanden met M+S- codering voldoen dan niet meer. Deze nieuwe wetgeving geldt ook voor Allseason- banden.

Er is nog wel een overgangsregeling van toepassing.


Aad antwoordt op 7 augustus 2018:

Kees, ik weet hoe jij tegen allseasonbanden bent, maar de wet is de wet. Als een band aan de eisen qua sneeuwvlokje etc voldoet, dan is het een winterband. Als een auto onder een bepaald gewicht is en maar 3 wielen heeft, dan is het wettelijk een motorfiets.
Daar kun je dan wel over discussieren maar dat is zinloos


Frank antwoordt op 7 augustus 2018:

@ debouncer : +1

Maar eh, beste Kees, wat is volgens jou een winterband?


Kees antwoordt op 7 augustus 2018:

Ik ben niet tegen All Seasons Aad, deze banden kennen zeker hun inzet. Waar ik 'tegen' ben is dat mensen daar dezelfde kwalificatie aan hangen en soms gelijkstellen aan winterbanden. Gesterkt door wetgeving die iets anders ten doel heeft maar men niet begrijpt. All Seasons zijn gèèn winterbanden maar daar heeft men hier blijkbaar geen last van. 😉
De oeverloze discussie ontstaat doordat met het onderscheid tussen winterbanden en all season banden gelijkschakelt aan het 3PMSF(alpine) symbool.
Een leeuw is een katachtige maar niet alle katachtigen zijn leeuwen.
Voorheen gebeurde hetzelfde met de term M&S. In alpinistische landen was/is dat het criterium om banden toe te staan als de weersomstandigheden (winter) daar om aangepast schoeisel vroegen. Er bestaan zomerbanden met M&S erop en men beweerde knalhard dat het winterbanden waren omdat de Duitsers ze toestonden.
Die blamage van die overheid is nu sinds 2018 gecorrigeerd met het alpine symbool. 

Winterbanden zijn verplicht en all seasons met (hetzelfde) alpine symbool zijn toegestaan.
Winterbanden vinden hun eigenschappen in het toegepaste profielrubber en uitvoering daarvan en verliezen dat predikaat wanneer de profieldiepte beneden de 4mm komt.
Het loopvlak van een winterband is voorzien van rubbercompound (silica) met een hoog gehalte aan natuurrubber waardoor elastischer, minder rolweerstand, minder wrijvingswarmte maar niet bestand tegen hoge temperaturen en minder luchtdicht. Onder de 7°C blijft deze band daarom soepeler dan een zomer- of all seasonband. Door de silica 'grijpt' deze op microniveau de wegoneffenheden waar de zomer- en all season er met hard geworden synthetisch rubber overheen glijdt.
Het loopvlak is tevens voorzien van hoge(re) profielblokken met vele kleine insnijdingen (sipes) die zich afzetten op de ondergrond als door tractie de hoge profielblokken ombuigen. Dit is ook de reden dat deze werking van het profielblok verminderd of verloren gaat bij het verslijten met als grens die bekende(?) 4mm.

Deze eigenschappen zijn veelal niet terug te vinden in de doorsnee all seasons.
Er zijn inmiddels wel enkele merken die typische winterband features als sipes en silica toepassen in hun all seasons, zij het dan beperkt tot een smalle strook of laag in het profiel om steeds meer de typische winterband te kunnen benaderen qua prestatie.
Grof gezegd is een doorsnee all season band een zomerband met veelal synthetisch rubbercompound en een 'winterachtig'(!?) profiel.
Als je bij de bandenboer om winterbanden vraagt krijg je echt geen alls seasons en vice versa. Hoe dat dan wettelijk zit is niet boeiend toch?

Maar dat wist jij natuurlijk allemaal al lang toch Frank? Dus, ... ben ik geslaagd voor je test? 😉


Debouncer antwoordt op 7 augustus 2018:

Wat mij betreft niet geslaagd voor de test. Het is een boeiende opsomming van jouw kennis van banden waar je aan het belangrijkste voorbij gaat: Voldoe je met het berg-symbool aan de ter plaatse geldende wet. Je moet er vanuit gaan dat de lokale wetgever ook geen wetten uitvaardigt zonder gedegen onderzoek. Met de huidige weersomstandigheden hier in het land (voor zover het dan droog blijft) kan ik het beste op een slick rijden. Beste grip, beste remweg. En toch mag dat niet.


Kees antwoordt op 8 augustus 2018:

Die vraag was ook niet aan jou Debouncer, dat is namelijk hetzelfde als vragen om te capituleren.
De vraag was niet of je aan de wet voldoet maar wat het verschil is tussen all seasons en winterbanden daar ze beiden aan de wet voldoen en beide verschillende eigenschappen hebben.
Voor veel mensen is het aan die wet voldoen wel hetzelfde, getuige jouw opmerking.
En nee, er is vwb de Duitse overheid juist geen gedegen onderzoek gedaan naar de kwalificatie van banden toen zij besloot het M&S symbool verplicht stelden. Dat is nu wel gedaan omdat men zich pijnlink bewust geworden is van die 'Irrtum'.
Het niet kiezen voor slicks is misschien ook wel door een praktisch nadeel. Wil je daar voordeel uit halen moet je ze eerst warm rijden en houden. Dat geeft met de huidige verkeersdrukte ietwat problemen.
Het is daarom dat de overheid besloten heeft om 'all seasons' genaamd zomerband verplicht te stellen met een minimum profieldiepte van 1,6mm. Die banden hebben in droog en nat weer een goede prestatie.


Janka antwoordt op 8 augustus 2018:

Euh, eigenlijk was er niet eens een vraag maar een mededeling van TS.


Debouncer antwoordt op 8 augustus 2018:

De beste zomerband heeft dus ook zo zijn beperkingen. Doet het prima op het circuit, maar is redelijk waardeloos in het gewone wegverkeer. Zo is het dus ook met de beste winterband. Vooral aan het begin en einde van het winterseizoen zal slijtage een stevige rol spelen. Een punt waar Continental slecht scoort. Weliswaar niet in testen maar wel in de praktijk. Mijn Vredesteins doen het op dit punt zoveel beter dan de veelgeprezen testwinnaar. En waarschijnlijk All-Seasons nog beter. Dus stel ik vast dat het altijd weer om een compromis gaat. En iedereen kiest binnen zijn wensenpakket uit die compromissen.


Andreas-NL antwoordt op 8 augustus 2018:

Wéér een voordeel van het overwinteren in Z.-Spanje: heb je helemaal geen winterbanden nodig.😏 Ik heb ze dan ook nooit gehad.


Quirien antwoordt op 8 augustus 2018:

Eigenlijk een beetje frappant, die laatste zin van Debouncer en wat andere zaken genoemd deed mij opeens denken aan een topic : ervaringen met all-season banden, gestart 27/10/ 2013 en beëindigd 20/12/2013. ( wel met een rode streep bij 125 "antwoorden" )

Nieuwsgierig? Type dan: ervaringen met all-season banden, in de zoekmachine in.


Debouncer antwoordt op 8 augustus 2018:

De keus voor een compromis is wel makkelijker geworden door de jaren heen. De banden zijn door de jaren heen duidelijker beter geworden. Bij de laatste test van caravanbanden zaten er geen slechte meer tussen. En de All-Seasons scoren ook duidelijk beter. Veranderde wetgeving in "echte" winterlanden maakt ook dat mensen de keus moeten maken om de auto maar te laten staan of toch toegestane banden onder de auto te leggen.


Frank antwoordt op 8 augustus 2018:

Subjectieve beleving is er altijd bij een bandenkeuze.
Helaas is er ook nooit een definitie vastgelegd over wat een winterband is. Het is nog niet lang geleden dat Aziatische import verschrikkelijk slechte eigenschappen had.
Goed dat ze in de VS daarom het Alpine symbol met bijbehorende eisen hebben gedefinieerd. De Duitsers zijn nu ook tot dit inzicht gekomen en hebben ook een minimum remweg eis aan winterbanden gesteld.
Dat de wetgeving nog incompleet is, staat voor mij als een paal boven water. Er wordt nl. uitgegaan van het gezonde verstand van de automobilist en het tijdig wisselen en vervangen van de banden. Kijkend naar de reacties op dit forum dan kiezen velen hun eigen weg .
Welke weg ?
Dat zou de volgende kunnen zijn :
Als zuinige Nederlander heb je nog voor 4,1 en achter 3,9 mm op je winterbanden. Hardstikke goed toch? Vanaf 4 mm wordt het toch pas minder zegt de ANWB? Deuuuuhhh.....😉
Het is boven nul en de weersvoorspelling is goed. Dus....monteren die hap en op weg naar Selva Wolkenstein.
Probleemloos rij je door Duitsland want hun minimumprofieldiepte ligt op 1,6 mm en ook de ADAC zegt vanaf 4 mm worden de eigenschappen pas minder. Maar ik zit op gemiddeld 4 mm...toppie dus !
In Oostenrijk word ik onverwacht aangehouden op de Brenner. Een licht sneeuwvlokje valt uit de hemel en Ik voldoe niet aan de wettelijke eisen.
Minimaal 4 mm moet er zijn, gemeten in het midden van de band of slechtste deel van het loopvlak. Een vette bekeuring volgt.
De sneeuwbui is ondertussen over en met een waterig zonnetje rijden wij de Italiaanse grens over.
Balen zo’n bekeuring maar als echte Nederlander hebben wij wel een oplossing. Wij rijden onze winterbanden lekker af in de zomer dan is die bekeuring mooi weer terugverdiend.
In juli rijden wij opnieuw de Brenner over. “Halt, Polizia !” Haha, denken wij, het is gelukkig geen winter meer. Maar tot onze verbazing wordt onze auto in beslag genomen. Wij mogen geen stap verder en er volgt een woeste boete. Reden : in Italië moet de toegestane snelheid van de band hoger zijn dan de max snelheid van de auto.
Eén Europa ? Nog lang niet. Ik hoop in ieder geval dat Nederland aansluit bij de aangescherpte Duitse en evt Oostenrijkse regelgeving dan hebben wij in ieder geval een betere regelgeving voor winterbanden.


Quirien antwoordt op 9 augustus 2018:

Tsja, krijg die koppen in regelgeving in grote lijnen maar eens een kant op. 😉
En lokaal noodzakelijke regelingen op de daar geldende situatie daar moet altijd ruimte voor blijven.
Volgens mij is er nog een lange weg te gaan, maar... Dat geldt wel voor meer zaken.


Janka antwoordt op 9 augustus 2018:

@Frank, ik moet de eerste nog tegenkomen wiens auto in beslag is genomen met als reden het door u aangehaalde voorbeeld.
Of wat het meer om te chargeren?


Frank antwoordt op 9 augustus 2018:

Zeker geen chargeren want in Oostenrijk is deze “zomerbandenplicht” een hot item geweest. Beslagleggen is ook niet juiste woord maar verbod op doorrijden en evt. Inname van autopapieren kan je wel overkomen.
Omdat Oostenrijkers en ook Duitsers de grens met Italië vaker overschrijden, heeft deze regel daar meer aandacht gekregen.
In Italië wordt het ook nog per provincie geregeld.


Frank antwoordt op 9 augustus 2018:

Tot slot nog een persoonlijke ervaring 😉.
Het is alweer zo’n tien jaar geleden dat wij onze auto wilden inruilen maar nog geen goede opvolger hadden gevonden. De winterbanden waren beter dan de zomerbanden en ik dacht : laat ik eens lekker doorrijden in Italië met die winterbanden.
Wij zijn toen de laars afgezakt tot onder Napels en Sorento, overgestoken richting Bari en heerlijk op een camping gestaan in Vieste.
De winterbandjes liepen smeuïg over het het Italiaanse asfalt, een beetje minder grip in de bloedhete bochten maar o zo comfortabel over alle gaten en hobbels.
Een betere reis hebben wij op die slechte wegen eigenlijk nog nooit gehad. Verstandig? Mwah....😉


Theo V antwoordt op 21 augustus 2018:

Van: Frank
Datum: 08 August 2018 - 20:35
In een grijs verleden waren er amper winterbanden te vinden met een SI >160km/h (Q). Vandaag is dat geen enkel probleem meer. SI V (240km/h) is normaal verkrijgbaar. In B is de wetgeving altijd zo geweest dat je het volledige jaar met winterbanden mocht rijden als de SI voldoende hoog was.

M+S heeft altijd Mud+Snow betekend. Sinds 1/1/2018 is dat niet meer zo. Toch blijven er tegenstrijdige verklaringen. Ik vraag aan 3 verschillende instanties of mijn M+S banden (zonder alpine symbool) de volgende 6 jaren zou mogen gebruiken. Volgens ADAC en Bund wel, volgens ANWB niet. Niet dat ik van plan ben met deze banden naar Oostenrijk te rijden. Ik gebruik sinds 1997 winterbanden. Ik zal dat blijven doen. Voor elk werk is er een band.

Daarom ook 3 stellen banden. Een weg band (standaard M+S) voor de lange afstanden in de zomer. Een echte M+S voor het tussenseizoen en off-road. En een winterband voor de winterse maanden. Pirelli Scorpion Winter was een ramp. Amper 12 000km en nog 4,1mm profiel. Een Nokian wordt de volgende.

@kees: je bent in je winterbanden de studded en non studded variant vergeten.


Quirien antwoordt op 21 augustus 2018:

Ik haalde in dit draadje al 2x aan dat er naast de nieuwe wetgeving per 01-01-2018 een overgangsregeling geld in Duitsland. Theo V nu lees ik dat ANWB aan jou stelt van niet.

We hebben vast 2 ANWB's; kijk maar eens op de site https://ANWB.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland.
Daar staat toch echt dat de overgangsregeling geldt tot 30-09-2014 mits de banden zijn geproduceerd voor 01-01-2018 😉


Quirien antwoordt op 21 augustus 2018:

Oeps, 2014 = 2024


Kees antwoordt op 22 augustus 2018:

"M+S heeft altijd Mud+Snow betekend. Sinds 1/1/2018 is dat niet meer zo."
Nee hoor Theo, het betekent nog steeds hetzelfde, dat is niet veranderd.
Wel de eis in de regelgeving. Het is niet langer de vermelding van M&S maar het 'alpine' symbool. Zijnde het 'Three Peak Mountain & Ice Crystal' symbool.
 
"@kees: je bent in je winterbanden de studded en non studded variant vergeten."
Niet vergeten Theo, deze banden mogen hier niet gebruikt worden en zijn daarom niet relevant.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker