Caravantrekker.nl

Blindmoer

Frans vraagt op 9 augustus 2018:

Is het een goed idee om een kleine blindmoer te gebruiken daar waar in de caravanwand geen hout zit om een deurvanger opnieuw vast te zetten?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frank antwoordt op 9 augustus 2018:

Draait het zelftappertje door in het plaatwerk?
Heb je een iets groter zelftappertje al geprobeerd?
Als er geen hout zit, kun je ook zorgen dat er hout komt.
Ik pak dan meestal houten cocktailprikkers en meet hoe diep het gaatje is. Breek dan het stukje af en voorzie het gaatje en/of het houtje van bizon lijm. Vul de ruimte op tot het niet meer gaat. Laten drogen en hoppa....volop houvast de volgende dag.
Het leuke is dat dit nooit mis kan gaan want je vult je gaatje zo weer op.
Maar misschien zijn er betere ideeën?


Quirien antwoordt op 9 augustus 2018:

Ik heb er niets aan toe te voegen. Want zo loste ik het ook wel eens op. Succes met de reparatie.


John antwoordt op 9 augustus 2018:

Zorg er dan wel voor dat je lijm gebruikt die de sandwichplaat niet aantast.


Frans antwoordt op 9 augustus 2018:

Een grotere zelftapper kan ook nog, maar dat is natuurlijk ook maar tijdelijk.

Opvullen met hout kan maar dan is het maar de vraag hoe groot is de ruimte die opgevuld dient worden.

Zelf wilde ik in eerste instantie een boutje met moer door de wand heen.
Zij het niet dat aan de binnenkant precies een staander staat waaraan het keukenblad en de kastje boven de keuken mede aan zijn bevestigd. In het uiterste geval zal ik die staander dan toch maar los moeten halen.

Blindmoeren zijn er ook in het aluminium, dus ook geen reactie met de caravanwand.

Wat betreft speciaal gereedschap voor een blindmoer plaatsen is dat ook wel met een bout en moer wel te realiseren.

Voor die methode, zie You Tube.


Frank antwoordt op 9 augustus 2018:

Een bout met moer is de meest spartaanse oplossing imo.
Zelfs bij een oude caravan zou dit mijn laatste redmiddel zijn.
Maar je schrijft dat er een staander achter zit. Nou, dan heb je ook nog een één na laatste redmiddel door een lange dunne schroef dwars door de hele wand in de staander te draaien.
Maar ik zou gewoon opvullen. Als je twijfelt aan de sterkte, kun je schroef ook nog meeverlijmen. Deurvanger wel vervangbaar houden want die verliezen hun klemkracht na jaren gebruik.


Frank antwoordt op 9 augustus 2018:

Kleine anekdote :
Bij een landelijk zeer bekend bedrijf zag ik ze de buitenlamp vervangen.
Het nieuwe exemplaar had een andere bevestiging en kabelgeleiding. Zonder blikken of blozen kwamen er nieuwe gaten in de caravanwand. Dat monteert nl. lekker snel.
Diezelfde buitenlamp heb ik ook gemonteerd maar met gebruik van de oude gaten. Natuurlijk moest ik daarvoor de nieuwe lamp geheel uit elkaar halen en het binnenwerk iets aanpassen. Dat duurt een uurtje langer maar scheelt mij mooi een paar gaten.


Louis antwoordt op 11 augustus 2018:

Peuteren met een krom stukje ijzerdraad om ruimte te maken en uitblazen (indien in bezit met een compressortje) plus het vullen van de ontstane ruimte met 'houtkit'.
Uit laten harden en gewoon weer schroeven...voor de ongeduldigen : spreid i.p.v. gewone blindklinknagels gebruiken.
(Let wel, die 'kragen' uitsluitend achter de buitenbeplating, grote trekkracht trekt de buitenbeplating dus los...:'door en door' bevestigingen leiden helaas tot een koudebrug welke condensvorming kunnen veroorzaken aan de binnenzijde onder koelere omstandigheden)
Blindklinkmoeren zijn een prachtige vinding voor dikker materiaal... maar voor het dunne aluminiumplaat helaas echt niet geschikt.


Frans antwoordt op 16 augustus 2018:

@Louis,

Er zijn al blindmoeren voor minimale plaatdikte van 0,5 mm.
Maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Misschien jij wel?

Wat de op tevullen ruimte is ook geen idee. Zit nu maar een schroefgaatje van 1,5/2 mm.

Vandaar dat ik zoekende ben naar de meest praktische oplossing.

Frans


Louis antwoordt op 16 augustus 2018:

Hallo Frans,
Je gaf bij je vraag aan dat er geen hout zit achter de beplating waar de deurvanger zit.
En vandaag dat het gaatje maar 1.5 á 2 mm rond is. (Twee gaatjes neem ik aan ?)
Dat is erg klein, en als je ze niet groter wilt maken blijven er weinig andere mogelijkheden over buiten de eerder genoemde overmaat parkers .
De kleinste blindklinkmoertjes passen ook niet door gaatjes van 1.5 á 2 mm dus zullen ze ook daarvoor groter gemaakt moeten worden.
Bovendien blijft er enige ruimte tussen de deurvanger en de caravanplaat.
En wanneer je ze niet écht goed kan klem trekken (blindklinken) draaien ze mee in de plaat waardoor vastzetten onmogelijk wordt, en zie ze er dan maar zonder beschadigingen weer uit te krijgen...
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ikzelf zou toch kiezen voor gaatjes opboren, ruimte achter de plaat maken zodat je er een flinke klont houtkit in kunt pompen.
Uit laten harden, kleine gaatjes in voorboren (zoals je in hardhout zou doen) en schroeven.
En als extraatje wat lijmkit achter de vanger.


Kees antwoordt op 16 augustus 2018:

Dat de schroejes uit de plaat getrokken worden heeft alles te maken met de kracht die de deurvanger daarop uitoefent.
Klinkmoeren toepassen veranderd het krachtenspel niet en het blijft een puntbelasting op een hele dunne alu plaat waardoor de kans op vervormen en opnieuw losraken groot is.
Het lijkt mij beter om de deurvanger met popnagels op bv een plaatje hard kunststof (6mm trespa) te monteren (kan ook met (M4?) schroefdraad tappen + rvs m4 boutje) en dit plaatje op de alu-plaat te verlijmen met de deurvanger op exact dezelfde plek. Gelijk gaatjes weg en afgedicht, niemand die er iets van ziet.


p antwoordt op 17 augustus 2018:

Eens, met als toevoeging: schroef en verlijm het trespa op die plek zonder de oude gaten te gebruiken.


Louis antwoordt op 17 augustus 2018:

Prima oplossing !
Maar ik weet niet hoe oud Frans z'n caravan is, vandaar dat ik voor een onzichtbaar voorstel had gekozen.


Frans antwoordt op 27 augustus 2018:

Nu twijfel ik tussen de oplossing van Louis en die van Kees.

@Kees,
Je bedoelt de klem op de Trespa plaat vastschroeven en dit in zijn geheel op de caravanwand verlijmen?
Zoja, welke lijn is hier geschikt voor en is de lak die op de caravanwand zit dan geen zwakke schakel tussen trespa plaat en caravanwand?

Wat betreft de loze ruimte.
Ik vermoed dat er ruimte zit tussen de verticale lat, bestemd voor bevestiging scharnieren deur en de horizontale lat voor bevestiging scharnieren ramen. Deze sluiten dus niet mooi aan elkaar.

De caravan is van 2013.

Frans


Kees antwoordt op 28 augustus 2018:

Inderdaad Frans, zo bedoel ik dat.
De hechtkracht van de lak is groter dan de kracht van de twee boutjes. Zie het als een grote zuignap, die trekt de lak er ook niet af maar daar kun je harder aan trekken dan een parker/schroef in een gaatje van een paar mm.
De te gebruiken kit (wit) kan een Sikaflex 252 zijn of een Bison Polymax en kan je bij een bouwmarkt ophalen.


Frank antwoordt op 28 augustus 2018:

Ik dacht : “Die deurvanger zit er al lang op” .
Blijkbaar wordt het klusje als lastig ervaren. Frans, als je niet heel handig bent, gewoon de makkelijkste weg kiezen of langs een vakman gaan. Een plaatje zou voor mij niet in aanmerking komen omdat ik dit storend vindt. Het is een keuze en gelukkig is iedereen daarin anders


Frans antwoordt op 29 augustus 2018:

@Frank,

Het is in zoverre lastig dat ik benieuwd was wat voor oplossingen mogelijk waren.
Vaak weten anderen toch weer mogelijkheden waarvan je zegt, verdraaid dat ik daar niet aan had gedacht.
Ik ben al met jouw oplossing begonnen, het blijven vullen met luciferhoutjes totdat je beet heb.
Er zitter er inmiddels tientallen houtjes in, maar nog steeds geen vastigheid voor de schroef. Ik vermoed dan ook dat ik ze langs de verticale framelat ze simpel weg naar boven en of beneden weg druk.
De caravan heb ik gelukkig wel bij huis staan dus ik kan 2 keer daags een nieuw houtje plaatsen.
De oplossing van Kees of Louis kan dan altijd nog.

Frans



Hafar antwoordt op 29 augustus 2018:

Kan je niet iets van binnenuit doen? Als er achter de deurvanger een kastje zit of misschien zelfs een achterschot van een bank zou je kunnen proberen van binnenuit een gat in de wand te maken, de isolatie weg te halen en dan een latje tegen de buitenkant te lijmen. Daarna de binnenkant weer zo netjes mogelijk afwerken.


Met vriendelijke groet,

Hafar


Hafar antwoordt op 29 augustus 2018:

Sorry. Nog even opnieuw gelezen en gezien dat er een staander achter zit. Vergeet mijn suggestie dus maar.


Met vriendelijke groet,

Hafar.


Louis antwoordt op 8 september 2018:

En, wordt het al wat Frans ?
Of zijn je lucifers op 😉


Frank antwoordt op 9 september 2018:

Blijkbaar is het gaatje of situatie lastig. Normaal gesproken zit er piepschuim of hout achter het schroefgaatje. Als je het dan opvult kunnen de ingelijmde houtjes nergens heen. In piepschuim moet het wel met gevoel gebeuren. Geen lijm gebruiken die eps/piepschuim oplost. Met de verkeerde lijm creeer je anders je eigen holle ruimte.
Zit er ongelukkigerwijze een holle ruimte op die plek?
Heeft een dikkere schroef geen houvast?
Misschien heeft iemand op een caravanschadeafdeling een beter idee?
Als je op een bepaald moment toch houvast hebt kun je ook de deurvanger nog verlijmen met Polymax.
Je hebt dan het plaatje altijd als reserve achter de hand.


Quirien antwoordt op 10 september 2018:

-Even algemeen.
Eigenlijk vind ik het een constructie fout in het hele caravan opbouw concept. Je weet dat de deur en de caravan wand d.m.v. een vastzet/klem "procedure" wel duizenden keren wordt belast op die plaatsen.
Zelfs bij onachtzaamheid en een flinke windvlaag daar op die plekken flinke klappen te verduren krijgt.
Waarom dan juist op die plaatsen niet wat verstevigingen in de wand en deur verwerkt.
Overigens heb ik het een paar keer in die 40 jaar caravannen op de manier met de bekende sateprikkers of lucifershoutjes met wat lijm het kunnen repareren.

Ook in mijn disselachterwand waar ik diverse klemmen voor gereedschap of de slinger en andere zaken heb gemonteerd was bij 'uitlubberen' door het erin duwen en uittrekken dit op deze wijze te repareren hoewel je daar natuurlijk door dat het daar uit het zicht zit d.m.v. een verstevigingsplaatje verlijmd op de wand je meer body verkrijgt om wat in te schroeven.


John antwoordt op 10 september 2018:

Extra verstevigingen of de opbouw licht houden.
Het dilemma waar iedere caravan constructeur mee worsteld. Door de jaren heen zijn de caravans alleen maar zwaarder geworden door alle gadgets ‘omdat de consument het wil’
Er zullen dus concessies gedaan moeten worden om het geheel nog aanvaardbaar te houden qua gewicht. Zelfs het aluminium is dunner geworden in de loop der jaren. Het gaat ten koste van de levensjaren. Maar, dat is ook ‘wat de consument wil’ levend in een weggooi maatschappij.


Louis antwoordt op 10 september 2018:

Als je weet dat op bepaalde punten versteviging nodig is, moet je daar als fabrikant natuurlijk voor zorgen.
Zij weten dat ook als geen ander, wat je soms bijvoorbeeld kunt zien aan een onhandig hoog zittende deur vastzetter, omdat daar toch al een lat achter de beplating zit voor een raam bijvoorbeeld.
Of eigenlijk weer veel te dicht bij het scharnierdraaipunt wegens een lat die er voor een wandje van de toiletruimte zit of zoiets.
Maar af en toe gaat het mis.
Al heb ik best respect voor de constructie in het algemeen.
Het bestaat allemaal maar uit 'poppenspul', wat door verbanden onderling stevig genoeg moet worden ondanks al de verschillende indelingen, en bestand tegen de gewichten van de gebruikers 😉
Het wordt ook al niet echt luxueus afgeveerd, en hobbeldebobbelt tóch meestal volledig (of nog zwaarder) belast jaren mee over allerlei wegen.


Frans antwoordt op 10 september 2018:

@Louis,
Ik ben nog volop bezig het gat op te vullen met lucifers met lijm.
Het lijkt erop dat er een verdikking van hout ontstaat direct achter de wand. Ik kan de schroef nu vastzetten, maar na een paar keer op en neer met de deur komt er toch weer speling op de deurvanger. En gaat er dus weer een nieuwe houtje erin.
Als mijn lucifer doosje leeg is ga ik over op een van de andere opties. Zoals ik eerder al schreef vermoed ik dat ik ruimte heb tussen een verticale lat en de horizontale lat. Ik heb dan ook geen gat maar een spleet waar door ik de houtjes naar boven of beneden kan wegdrukken, wanneer ik de schroef erin draai.
@Frank,
Een dikkere schroef zal ook maar tijdelijk zijn, als deze alleen maar houvast heeft aan de dunne aluminiumplaat. (0,5mm)
Wat betreft de lijm, ik gebruik B..... Max Repair. Deze is alleen niet geschikt voor, PP, PE en PTFE. Hopelijk ga je me niet vertellen dat deze lijm er niet geschikt voor is.


Frans antwoordt op 11 september 2018:

Een andere optie?

Zag heden middag bij een supermarkt een vloeibare plug liggen.
Na wat googlen worden deze door verschillende bouwbedrijven geleverd.
Volgens een filmpje zwelt dat spul uit het hoesje, zodat het groter word als het gat.
In geval van, kan dit dan ook nog een optie zijn?


Louis antwoordt op 11 september 2018:

Zoals je het omschrijft lijkt het of je vulmateriaal steeds wegzakt, en ook ergens tussen een lat en de buitenplaat terecht komt.
Vandaar het opzwellen.
Dat klinkt niet echt bemoedigend, want zo krijg je het niet blijvend vast, én zit je straks nog met een 'bult' in je plaat ook.
Kun je het niet eens anders proberen ?
Ik heb ooit eens (ook in een sandwichpaneel, maar niet van een caravan) houvast moeten zoeken zonder dat het aan de binnenkant zichtbaar mocht zijn.
Toen heb ik gaatjes geboord waar ik ze nodig had (maar jij hebt al gaatjes en kunt ze eventueel iets opboren)
Met krom ijzerdraad een holte 'gewurmd' zoals ik al eerder had omschreven, en dit uitgeblazen.
Dan ben je even bezig maar heb je een holle kamer gemaakt waar je wat mee kunt.
Vervolgens met overal verkrijgbare injectiespuiten (van die dikke, en zonder naald natuurlijk) de ruimte zo snel als maar kon volgespoten.
In mijn geval met goed slap geroerde twee componenten polyesterplamuur mét vezeltjes.
Dus geen matten maar vezelplamuur, want dat scheurt niet vanwege de vezeltjes wanneer je er een schroefgaatje in boort van de juiste maat en vervolgens de schroef er in draait na het uitharden.
Dan moet je dus razendsnel werken en alles tevoren goed hebben doordacht en klaargelegd 😉
Mengen, zo snel mogelijk de spuit vullen...netjes hoeft niet, als het maar snel gaat, en vlats !, het gat inspuiten.
De volgende spuit (en) ligt leeg ook al klaar om met plamuur vol te plempen en vlats, er snel achteraan tot je er niets meer bij kunt krijgen.
Zo snel werken dat je het uitharden vóór bent gebleven.
Wél rondom de gaatjes heel ruim afplakken (ook op straat iets leggen) zodat je geklieder niet op de plaat en bestrating kan komen en je ondertussen geen tijd verspilt aan wegvegen e.d.
Het enige wat telt is met een noodgang die holle ruimte volpompen.
(Je zult aan de buitenkant met je hand de warmteontwikkeling kunnen voelen wanneer het uithardingsproces is begonnen)
Geef het maar rustig de tijd en wacht een paar uur met schroeven.
Als het dan nóg niet zou gaan wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen, dan wordt het tijd voor Kees z'n plaat en is het niet anders...
We zijn wél benieuwd naar de afloop en/of andere ideeén, want vast komen móet dat ding natuurlijk 😉


Louis antwoordt op 11 september 2018:

Je was me vóór met je reactie.
Ik ken het niet maar zou best eens iets kunnen zijn !
In de bouw worden vaak glazen ampullen gebruikt met een goedje er in om ankers vast te zetten in betonboorgaten.
Dit lijkt daar zo te lezen een beetje op.
Als het maar niet te flexibel is, want in tegenstelling tot een muur heb jij rondom geen vast materiaal waar het zich tegen af kan zetten als je er een schroef in draait.
Het goedje zal opgesloten moeten zijn vermoed ik, en niet de weg van de minste weerstand mogen zoeken door uitzwellen in bijvoorbeeld je tempex isolatie.


Frans antwoordt op 17 september 2018:

Goed bericht en slecht bericht.
Eerst het slechte. De een na laatste lucifer wil niet helemaal maal naar binnen.
Met een tikje met de hamer ging hij alsnog naar binnen. Na drogen lijm, schroef erin, maar nog niet helemaal vast. Dus de volgende lucifer er achter aan. Dat ging weer normaal. Vertrouwde het toch niet helemaal.
Ging binnen kijken en zag een schilfer van de binnenwand los met in het midden een puntje van een lucifer. Balen.
Het goede nieuws. De deurvanger zit nu wel vast met een Rvs patentboutje. Het gat zat binnen ongeveer 0,5 cm naast de staander.
Hij zit niet in het zicht, je moet bukken om onder het keukenkastje te kijken wil je hem zien.

Frans


fransb antwoordt op 19 september 2018:

Zou je het kunnen proberen met kantelpluggen?
Of, met schroefpluggen voor gipsplaten.
of, in plaats van lucifers platte ijslollystokjes?


John antwoordt op 19 september 2018:

Cocktailprikkers!
Duwen elkaar opzij in plaats van de stompe kant van lucifers


Quirien antwoordt op 19 september 2018:

Een klein detail John. Zei Frank niet in zijn antwoord; breekt daarna een stukje af. 😉
Gelukkig gaat dat heel gemakkelijk.


Hafar antwoordt op 19 september 2018:

Nog een klein detail: Frans zei dat de deurvanger nu vast zat dus hij zal waarschijnlijk niet meer gaan experimenteren met pluggen, coctailprikkers ed.

Met vriendelijkwe groet,

Hafar.


John antwoordt op 19 september 2018:

Klopt Quirien, maar de spitse punt van iedere nieuwe prikker zal zijn weg wel vinden, ipv de stompe lucifer.😉


Frans antwoordt op 19 september 2018:

De deurvanger zit nu vast, wat dat betreft heb ik mijn doel bereikt.

Voor alle duidelijkheid het was een lucifer die aan de binnenkant eruit kwam. Vermoedelijk heeft die al een mooie geleiding gehad van alle andere lucifers om mooi rechtdoor te kunnen gaan.

Toch allemaal bedankt voor het meedenken.

Frans


John antwoordt op 20 september 2018:

Frans, welke lijm heb je gebruikt voor dit plakwerk?


Frank antwoordt op 20 september 2018:

Bison Max repair
Heb wel het gevoel dat de klus iets anders is aangevlogen dan ik het zou doen maar de deurvanger zit vast. Dat is het belangrijkste.
In EPS moet je met beleid te werk gaan anders maak je het gat dieper en groter. Gaatje meten, cocktailprikkers (hardhout geeft beter houvast) op maat maken, vullende en voor EPS geschikte lijm gebruiken. Eerste de stompe houtjes en als laatste de puntige houtjes met gevoel aanbrengen. Kun je ook gebruiken voor uitgelubberde scharniergaatjes. Werkt perfect.
Wat ik niet snap is dat het lucifershoutje zichtbaar wordt aan de binnenkant. Onze (binnen) caravanwand is een dunne harde plaat. Daar gaat geen luciferhoutje door.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker