Caravantrekker.nl

BPM

Jan Teepe vraagt op 13 augustus 2018:

Zoals jullie wellicht weten woon ik in Spanje. Dus ben ik niet meer 100% op de hoogte van de ontwikkelingen in Nederland. Een paar maanden geleden lees ik, dat Nederland de BPM afschaft in 2021. Auto's zouden dan 11% goedkoper worden. Eindelijk dacht ik daarbij, want de EU heeft Nederland al meer dan 10 jaar geleden aangesproken op de BPM. Nu ben ik in Nederland en bereiken mij allerlei aanbiedingen van autodealers met de mededeling nu nog voor de lage BPM, uit voorraad leverbaar. De BPM wordt in september verhoogd schijnbaar. Als dit allemaal klopt, hoe zit dit dan. Als je in 2021 moet stoppen met de BPM dan ga je toch langzaam afbouwen maar toch niet eerst verhogen? En hoe gaat men na de afschaffing van de BPM de reeds opgelegde BPM aanslag compenseren aan de burger.
Wie weet hier het naadje van de kous van?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 augustus 2018:

Lijkt me meer een vraag voor Google dan voor Caravantrekker.
Maar lees dan niet alleen die informatie die je WIL horen maar alle 😉


Quirien antwoordt op 13 augustus 2018:

Jan,
Ik probeer/ tracht het ook te volgen. Ik las eens 14,7 % zou de afbouw zijn.
Maar lees eerst maar eens de site htttps://mijn bovag.nl/dossiers/alles- over-de-wltp.
Het enige zinnige wat ik nog kan bedenken dat die afbouw uit de lengte of de breedte moet komen.😉


Jan Teepe antwoordt op 13 augustus 2018:

Ik heb het artikel gelezen. Het hele verhaal m.b.t. CO2 uitstoot kende ik al. In Spanje gaan ze eind september de CO2 toeslag op de nieuwe meetmethode invoeren. Hoe ze dat gaan doen? Helemaal een vraag nadat ik het artikel gelezen heb. Nu dat BPM verhaal. Toen ik nog in NL woonde deed men er alles aan om de BPM te verbloemen. Het werd omschreven als een soort van combinatie CO2 toeslag en iets van BPM. Nu lees ik in dat artikel alleen het woord BPM. BPM is toch niet gelijk aan CO2 toeslag? In het artikel staat ook, dat het BPM aandeel neerwaarts aangepast zou moeten gaan worden. Edoch de totale aanslag gaat omhoog per 1 september. En volgens de Bovag hebben de autofabrikanten dit aan zichzelf te wijten. Auto's zijn in NL gemiddeld 30% duurder dan in Spanje en de Spaanse overheid volgt helemaal de EU lijn. Het ziet er naar uit, dat het verschil alleen maar groter gaat worden i.p.v. de door de EU gewenste gelijkheid.


Hafar antwoordt op 13 augustus 2018:

Aangezien regeren = vooruitzien zou het mij niet verbazen als de BPM tegen die tijd ineens een andere naam heeft. De BPM is dan afgeschaft en de Europese commissie kan dan weer van voren af aan beginnen met Nederland te dwingen tot de afschaffing van de nieuwe belasting. Onze regering heeft dat geld nou eenmaal nodig dus ik kan me echt niet voorstellen dat de auto's ineens goedkoper gaan worden. Of de gewone belasting(en) gaan omhoog.
Linksom of rechtsom: de inkomsten van de belastingen zullen minimaal gelijk blijven.

Met vriendelijke groet,

Hafar


ben antwoordt op 13 augustus 2018:

Hoi Jan, hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet. Ik kan me echter niet voorstellen dat autos goedkoper gaan worden in 2021, eerder duurder nog, nederland is nou eenmaal erg goed om alles zo duur mogelijk te maken. Ik wou een nieuwe 4x4 duster aanschaffen, met de nieuwe bpm gaat deze richting de 30k. Ik heb dus een oud model 4x4 gekocht van 2017,scheelt wel even bijna 10k. volgende week mag ik hem ophalen!..😉


Quirien antwoordt op 13 augustus 2018:

Tsja Ben. Voor 10 K verschil kun je heel wat ( dure) brandstof of wegenbelasting betalen.😉
Veel plezier met de nieuwe auto.


Frank antwoordt op 13 augustus 2018:

Ook mijn wenkbrauwen gingen omhoog toen ik de bekendmaking van de verhoging BPM hoorde. Ben nog niet in de verhoging gedoken maar de bpm is al heel lang gebaseerd op o.a CO2.
Wat ik wel heel vervelend vind in dit land, is dat wij bepaalde percentages aan belasting of afdracht betalen. Dit zie in de btw, de bpm en nog meer.
Dat is helemaal prima want je moet samen de taart eerlijk verdelen.
Naarmate Nederland meer verdient (productie, export etc.) ontvangt de overheid dus meer geld. Het gaat goed in Nederland dus ontvangt de overheid meer btw en meer belastinginkomsten.
Het vreemde is dat zij een steeds groter stuk van de gezamenlijke taart willen ; de btw was al verhoogd naar 21%. Die 2% is verschrikkelijk veel geld voor de overheid, allerlei regelingen zijn al afgeschaft en nu gaat de BPM weer omhoog. Dit voelt zo langzamerhand niet meer goed en iemand heeft zijn huishouding niet op orde.


John antwoordt op 13 augustus 2018:

De nieuwe bpm word berekend aan de hand van nieuwe EU meetmethode en regelgeving. Met name diesels zullen in verhouding wat harder stijgen. Daar staat tegenover dat enkele goedkoper worden. Maar daar hoor je de dealers en importeurs niet over in hun reclamespotjes.
Prettig als je nu b.v. een prius koopt en over 2 maanden is deze ineens €500– goedkoper. Pin me er niet op vast, het is een voorberld, maar hybride’s zullen wat in prijs zakken. Nu nog hopen dat dealer en importeur dit doorberekenen of stilzwijgend de prijs handhaven.


PieteR antwoordt op 14 augustus 2018:

https://www.autoenfiscus.nl/

Dit heb ik altijd een bijzonder informatieve site gevonden, maar ik kom er al een tijd niet meer, misschien heb je er tóch wat aan?


Quirien antwoordt op 14 augustus 2018:

Ik kijk daar ook nog wel eens. Misschien dat het artikel van 11/05 /2018 : Staatssecretaris ziet nog geen hogere BPM opbrengst door WLTP wat in inzicht bijdraagt in de complexe regelgeving.

Hierin komt ook die afbouw van 14,7 % die ik noemde over 2017 - 2020 ter sprake.


Quirien antwoordt op 14 september 2018:

@Jan Teepe,
Misschien hier nog een up to date gegeven inzake de BPM inkomsten en wat er in de komende jaren waarschijnlijk gaat gebeuren.
Kijk eens op WWW. Autoblog.nl en de titel ; Nederlandse schatkist harkt meer BPM inkomsten binnen.

En ja,wat die aanbiedingen betreft, we worden hier nog steeds met "overrompelende advertenties " qua kortingen inzake de BPM met grote kortingen en daarbij nog extra accessoires verleid. 😉


Debouncer antwoordt op 14 september 2018:

Het droevigst wordt ik van de schreeuwende reclames over het "goedkope" tarief.


John antwoordt op 3 november 2018:

https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/politiek/23060-bovag-rai-bpm-door-wltp-soms-meer-dan-verdubbeld


Quirien antwoordt op 20 januari 2019:

Voor degene die ons BPM stelsel nog enigszins trachten te begrijpen en er in geintresseert zijn; een artikel.
- Automotive-online.nl.management/etc.

Tekst: Op Bezoek|Het komt nooit meer goed met de BPM.


JT® antwoordt op 28 oktober 2019:


https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4897641/kpmg-bovag-rai-vereniging-bpm-belasting-aanschaf-auto


Debouncer antwoordt op 29 oktober 2019:

De reden die men opgeeft voor het verhogen van de BPM is dat de auto's groter en vervuilender worden en ze het principe hanteren dat de vervuiler betaalt. Een kromme reden. Je weet immers niet hoeveel er met die auto's gereden gaat worden en ook niet waar dat gebeurt. Als ik van mezelf uit ga reed ik voordat ik stopte met werken 22.000 km in Nederland en 5500 km in het buitenland. Nu rij ik nog maar 5000 km in Nederland en 6000 km in het buitenland. Ik vervuil dus aanmerkelijk minder in Nederland maar betaal nog steeds erg veel belasting. Als de uitstoot de norm is voor de te betalen belasting moeten ze op slag een kilometerheffing invoeren. Alleen dan kunnen ze hun eigen gekozen principe onderbouwen.


Ferdinand Blasteile antwoordt op 29 oktober 2019:

Geen nieuwe caravantrekker in Nederland kopen , maar gebruikt importeren. Heb je voor het zelfde geld een grotere sterkere auto , en minder BPM bij registreren in NL.
Vervuiling stopt niet bij de grens , dus wat ze hier bedacht hebben klopt van geen kant , onzin.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 oktober 2019:

Belasting 'ontwijken' is het domste wat je doen kan 😉

Een auto in het buitenland kopen om minder BPM te betalen of net over de grens tanken omdat het dan lijkt dat je een paar cent per liter kan besparen zorgt ervoor dat belastingen in NL hoog blijven. De staat heeft immers geld nodig om onze kosten en welvaart te betalen. Denk aan de gezondheidszorg, het onderwijs, onze veiligheid, AOW etc. En ga er maar vanuit dat de komende 'klimaat transitie' ons ook nog veel geld gaat kosten. Een eerlijke verdeling van die kosten is daarvoor het beste (maar laten we die discussie aan de politiek overlaten).

Dat onzuinige auto's (die meer vervuilen) extra belast worden t.o.v. zuinige auto's is m.i. in principe een goede (politieke) keuze. Natuurlijk is het beter om rechtstreeks de echte vervuiler te laten betalen maar rekeningrijden was (is?) een verboden woord en brandstof (nog) duurder maken onmogelijk vanwege de 'grens effecten'. Dat onzuinige auto's (via de BPM en wegenbelasting) duurder zijn dan zuinige auto's pakt voor de caravanner helaas slecht uit. We willen immers een zwaardere en sterkere auto dan strikt nodig is om ons normaal te verplaatsen. Die 'luxe' kost dus geld. We zullen moeten accepteren dat we meer betalen voor onze hobby het caravannen, of een kleinere caravan kopen. En natuurlijk kan je kijken hoe je zelf relatief voordelig kan rijden in je eigen situatie. Het belastingsysteem kan immers geen rekening houden met een kleine doelgroep die auto's gebruikt voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn (een caravantrekken). Zou de vervuiler echt gaan betalen voor de werkelijke uitstoot, dan is rijden met een caravan echt onbetaalbaar. Immers je wil niet weten hoe groot de NOx uitstoot is met caravan. Dan is de huidige belastinheffing nog niet zo slecht 😉


Ferdinand antwoordt op 29 oktober 2019:

Zelf laat ik niks liggen , dus tanken hier om de hoek in Duitsland , boodschappen auto uit eten de kapper en nog veel meer ook in ...juist. En met mij hier het hele dorp doet dat...Europa en dan zou ik mij schuldig moeten voelen tegen over mijn medelanders...dacht het niet. Er is niemand die mij geld komt brengen , ze komen alleen maar halen die regering hier. Mijn zuur verdiende euro gaat daar heen waar het voor mij goed uitkomt...en nergens anders.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker