Caravantrekker.nl

Rijbewijs

Kristof vraagt op 14 augustus 2018:

Beste,
Na berekening krijg ik melding dat rijbewijs b onvoldoende is?
Is dit zo in nederland? Is er zo veel verschil tussen belgie en nederland?
Mijn auto weegt mtm 2250kg. Caravan mtm 1250kg totaal dus 3500kg. Dit is dus rijbewijs b in mijn geval hoor. Mvg,kristof

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 augustus 2018:

In wetgeving is er geen verschil tussen België en Nederland (of elders inde EU). Wel kan er verschil zijn in MTM van de geselecteerde auto en caravans tussen beide landen en tussen verschillende uitvoeringen.
In NL moet je altijd de officiële gewichten controleren door het kenteken in te voeren wat helaas voor Belgen niet lukt. Belgen moeten maar even in hun eigen papieren kijken wat de MTM is en dat dan aanpassen bij een berekening als ze advies willen hebben.


Rob antwoordt op 4 september 2018:

Afgelopen week heb ik contact gehad met de RDW omtrent het rijbewijs.
Mijn auto met MTM 2200 Kg en caravan met MTM 1500 Kg zou ik volgens de checker niet mogen rijden. Het RDW wist me echter te vertellen dat in Nederland het gewicht telt wat op de weegschaal staat van de combinatie. M.a.w. zou ik in Nederland blijven kamperen dan was het niet noodzakelijk het laadvermogen op het kenteken van de caravan aan te passen. Zou ik echter naar het buitenland gaan met de caravan dan wel.


John antwoordt op 5 september 2018:

Foutje van de rdw dan. Het daadwerkelijke gewicht telt ook in het buitenland.
Soms lastig om dat met handen en voeten aan een controlerende agent uit te leggen.


ton groenendijk antwoordt op 5 september 2018:

O.o. het is me wat. Omdat iedereen de wettekst op "populaire" wijze tracht te verwoorden, ontstaan er verwarringen. In de Kampioen van september: "De aanhanger met lading mag niet zwaarder zijn dan 750 kg. En het gewicht van auto + aanhanger met lading mag niet meer zijn dan 3500kg. " einde quote.
Dat is natuurlijk waar, maar verre van volledig en het zorgt alleen maar voor meer verwarring. Een kwestie van redigeren. Een kwalijke vorm van voorlichting van mensen die toch beter moeten weten en wiens clientèle echt belang hebben bij een zorgvuldige benadering.
Dus: het staat gewoon bij de info van caravantrekker.


Kees antwoordt op 5 september 2018:

"Het RDW wist me echter te vertellen dat in Nederland het gewicht telt wat op de weegschaal staat van de combinatie."
Een veelgehoorde opmerking is dat bij de RDW de regelgeving door niet juist geinformeerde mensen wordt verstrekt die er vaak een eigen interpretatie aan geven.
De kunst bij de RDW is iemand te spreken te krijgen die er werkelijk weet van heeft. Maar vaak is het lastig om voorbij de ('alwetende') telefoniste te komen, helaas.


TheoV antwoordt op 7 september 2018:

@Ton: ze zijn idd niet volledig. Met een wagen MTM 3500kg mag ik nog altijd de lichte aanhangwagen trekken zonder E. Een Fiesta met 1500kg aanhangwagen zit dan weer onder 3,5t maar moet toch een B+E hebben omdat de aanhangwagen zwaarder is als de wagen. Het zou veel eenvoudiger kunnen. Aanhangwagen? ALTIJD E verplicht.
@Rob: voor het rijbewijs telt de MTMs. Je zit boven 3500kg MTMs en je aanhangwagen weegt meer dan 750kg. Dus B+E. Je zal het pas merken als oom agent je een bekeuring schrijft. Of bij een ongeval als de verzekering zegt, 'beste Rob spijtig van het ongeval maar u beschikt niet over de vereiste documenten. U mag de schade zelf betalen.'


Louis antwoordt op 7 september 2018:

Hoe kun je eenvoudige dingen ingewikkeld maken...
Iedereen die voor z'n rijbewijs gaat rijd daarvan ook twee lessen met een flinke aanhanger zonder zicht naar achteren.
Telt niet mee voor het examen, maar is slechts om het gevoel te geven en ter stimulatie.
Vervolgens : Wie met een aanhanger wil rijden (al is het ook een bagagewagentje) die gaat door en haalt E, anders wordt er niet gereden.
Het is bij de huidige verkeersdrukte e.d. en al het gezever over veiligheid toch van de zotte dat je zonder enige ervaring (terwijl je nog maar amper een personenauto fatsoenlijk op een parkeerplaats kan krijgen) met een caravan op pad mag.
(Geef er dan ook meteen maar een vrachtwagen rijbewijs of vliegbrevet en vaarbewijs bij, als het toch allemaal niet uit maakt 😉)


Gummen antwoordt op 7 september 2018:

Het standaard antwoord Louis , is natuurlijk "ervaring moet je op doen " Net als iedereen moet ook de 18 jarige van nu , de kans krijgen om te leren legaal met rijbewijs en caravan om te gaan.


Louis antwoordt op 7 september 2018:

Helemaal eens, maar verkeer verandert jaarlijks merkbaar.
M'n opa had aan een schadevrij rondje rond het gemeentehuis genoeg voor z'n 'rijbewijs'.
Ikzelf kreeg E cadeau, maar had wel veel meer (rustiger) ruimte om ervaringen op te doen, en werk waarbij ik duizenden kilometers met échte aanhangers moest om kunnen gaan.
Maar tegenwoordig spoel je als het ware in de vele stroomversnellingen mee en wordt je van de weg 'gemiddelvingert' bij een foutje.
Dat leert misschien wel sneller 😉, maar met meer risico's, en ook die rare onlogische gewichtsverhoudingen en onduidelijkheden (zoals vraag Kristof- antwoord Menno) werken niet mee aan veiligheid.
Maar ja, ik verbaas me ook dagelijks over hoe fietsers op hun display kijkend toch ongeschonden door het verkeer komen.
Let ook die onervaren automobilist dus toch wat beter op dan weleens lijkt 😉, al moet ik toch nogal eens in de fietsremmen knijpen op rotondes terwijl ik 'uncool' ouderwets en tijdig m'n hand uitsteek.
Maar ik meen het wel wat de aanhanger betreft...doe jezelf en anderen een plezier en neem wat les bij de mogelijkheden die er zijn, rijden met zelfvertrouwen is zóveel prettiger dan met het zweet al in de bilnaad en een plakkend stuur uit angst voor eventuele lastige situaties.
Sommigen missen het inzicht over de noodzaak hiervan, vandaar het verplichten.


Quirien antwoordt op 8 september 2018:

Tsja, dat rijbewijs, het blijft al jaren een heet hangijzer. Op deze site zijn er heel wat vragen over gesteld en even zo vaak toelichting op gegeven.
Trouwens je vindt de uitleg gewoon hier op deze site.

Verplichten naar E bij iets trekken zou natuurlijk heel wat voeten in de aarde brengen.
Mijn kinderen gingen gelijk door van B naar E, geen gezeur over met de caravan rijden en kon ook eventueel van caravan gewoon onderling uitgewisseld worden.

Soms vraag ik mij wel eens af als we naar de oude regeling terug gingen, hoeveel zouden er hun E achter B moeten gaan halen? *Zeker nu al die auto's lichter en lichter worden maar de afgifte van het te trekken gewicht in kg steeds meer wordt t.o.v. het te beladen gewicht van de caravans. Sommige te trekken vermeldingen gaan honderden kilo's boven het ledig gewicht van de auto uit.

(* voorheen/ ooit voor B gold dat het te trekken gewicht van de caravan nooit zwaarder mocht zijn dan het ledig gewicht van de auto)

Ach Louis, tegenwoordig heb ik ook een rijbewijs voor de TRACTOR.😉


Kees antwoordt op 8 september 2018:

"Of bij een ongeval als de verzekering zegt, 'beste Rob spijtig van het ongeval maar u beschikt niet over de vereiste documenten. U mag de schade zelf betalen.'"
En weer zo'n ongefundeerde bangmakerij. De dokumenten, geschikt of niet zijn niet de reden voor enig ongeval. De verzekering zal gehouden worden aan zijn dekkingsplicht.
Dat je voor de overtreding zal worden beboet is iets totaal anders.


Frank antwoordt op 8 september 2018:

Wat TheoV schrijft is correct. De meeste maatschappijen hebben het rijden zonder geldig rijbewijs uitgesloten. Dit betekent : geen dekking !
Dit is iets heel anders dan het in overtreding zijn volgens de wet. Daarvoor krijg je gewoon een boete van de politie. Afhankelijk van de zwaarte kan een rijontzegging of zelfs een in hechtenisname volgen.

Even terug naar de verzekeringsdekking. De meeste maatschappijen hebben in hun algemene voorwaarden staan wanneer je niet verzekerd bent. Geen geldig rijbewijs is er één van.
Dus : geen dekking !

Het is echter een geheel andere zaak of de benadeelde recht heeft op schadeloosstelling. Van veel situaties is de nodige jurisprudentie. Het komt voor dat de verzekeringsmaatschappij door de rechter veroordeeld wordt om de schade te vergoeden. Dit hangt af van situatie en voorwaarden. Vervolgens zal de maatschappij de schade gaan verhalen bij de bestuurder.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker