Caravantrekker.nl

Parkeersensoren-trekhaak

H.Schutte vraagt op 21 augustus 2018:

Heeft iemand ervaring met de nieuwe Peugeot 3008 met een vaste trekhaak in combinatie met achter parkeersensoren geeft de trekhaak geen obstakel signaal?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

ton groenendijk antwoordt op 21 augustus 2018:

Neen, mits op de juiste wijze aangesloten. Die restrictie is heel belangrijk. Ik ben nu toe aan mijn derde auto met sensoren. De eerste twee waren goed aangesloten en schakelden het gepiep keurig uit dmv de gestandaardiseerde aansluiting. De derde nam ik over en daar was op eigen houtje aan gesleuteld (door wie?) met als gevolg hinderlijk gepiep met achteruitrijden, foutmeldingen en uiteindelijk een computer die het ook niet meer kon behappen en alles uitschakelde. Een weinig prettige ervaring op zondag in Frankrijk. In Nl naar de dealer en die heeft dan een complete, voorbewerkte set. In dit digitale tijdperk kan je eigenlijk niet meer volstaan met het doorlussen van je (achter)verlichting en het trekken van al dan niet gezekerde plussen. Ongetwijfeld heeft Peugeot ook zo'n voorgeprogrammeerde set. Duur? Ja. Maar onderweg van garage naar caravanbedrijf zwerven is ook geen pretje.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 augustus 2018:

Goed laten aansluiten (instellen van de boardcomputer) en de juiste kabelset gebruiken is zeker belangrijk bij moderne auto’s. Lang niet alle (goedkope en algemene) garages kunnen dat.


gummen antwoordt op 21 augustus 2018:

H.schutte bedoeld waarschijnlijk de parkeersensoren die vanaf fabriek op de 3008 zitten gemonteerd ,en geen after market product dat achteraf is ingebouwd.


TheoS antwoordt op 21 augustus 2018:

Het lijkt me dat de vraag ook gericht is op de trekhaak. Zoals Ton en Menno zeggen geeft dat geen probleem, mits correct aangesloten.

Dat is mijn ervaring met diverse Volvo's ook: door dealer of fabriek gemonteerd en aangesloten met het originele kabelset, worden de sensoren uitgeschakeld zodra er een aanhanger is aangesloten.


Gummer antwoordt op 21 augustus 2018:

Nee de trekhaak geeft geen obstakel signaal .


H.Schutte antwoordt op 21 augustus 2018:

Het gaat inderdaad om de fabrieksmatig aangebrachte sensoren in combinatie met een trekhaak met vaste kogel.


Quirien antwoordt op 21 augustus 2018:

-In de 578 blz. Engelse Handleiding van de Peugeot 3008 2018 kwam ik op bladzijde 263/264 het een en ander tegen over de sensoren.
Het gaat over activering en deacitavatie van deze sensoren bij het trekken van iets dat deze dan automatisch gedeactiveerd worden.

Er zal waarschijnlijk een juiste set bedrading aanwezig moeten zijn. ( daar vond ik trouwens niets over maar lijkt mij aannemelijk)

Tsja, waar zijn eigenlijk Handleidingen voor. 😉


H.Schutte antwoordt op 22 augustus 2018:

De sensoren worden, zodra je de stekker aansluit, uit geschakeld maar de vraag is of de sensoren de vaste trekhaak zien als er geen aanhanger cq caravan gekoppeld is.


Quirien antwoordt op 22 augustus 2018:

-Volgens Gummer hier in het draadje niet.
Bij mijn auto, als de afneembare trekhaak er op zit, wel ander merk, dus daar heb je eigenlijk niet veel aan, ook niet.
Maar bij de Peugot 5008 ( ouder type) van mijn dochter wel. ( daar dus afneembare trekhaak)

Echter....... dat moet dan toch een orginele Peugeot dealer met goed opgeleide monteurs je zo kunnen vertellen?


Janka antwoordt op 22 augustus 2018:

Dan is mijn vraag waarom dit bij deze auto wel het geval zou zijn en niet bij andere merken of types.
Wij rijden ook met vaste trekhaak, achteraf opgebouwd en de sensoren hoor je niet. VW Sportsvan.


Gummer antwoordt op 22 augustus 2018:

Of de sensoren rekening houden met de extra centimeters van de vaste trekhaak , die in principe de auto lager maakt . Goede vraag.. het antwoord weet ik niet...


Gummer antwoordt op 22 augustus 2018:

Langer in plaats van lager...


Quirien antwoordt op 22 augustus 2018:

Nog eens in de handleiding " gedoken"
Op blz 284 tot 290 kom ik nog het e.e.a. tegen over de trekhaak tegen. Of het een indicatie is dat wordt gezegd dat bij geen aanhanger de afneembare trekhaak er af moet weet ik niet. Dit kan natuurlijk ook bescherming zijn voor de afneembare trekhaak en de vaste montage voor de trekhaak.

Wat ik nog verzinnen kan is dat de positionering (afstanden) van de sensoren in de bumper mogelijk invloed hebben op het detecteren van een " obstakel" in dit geval; de trekhaak.



ton groenendijk antwoordt op 22 augustus 2018:

Quirien, geen zorgen: na drie (ehh misschien wel vier) auto's met sensoren en een vaste trekhaak heb ik nog nooit meegemaakt dat de trekhaak als obstakel werd gezien. Wel dat een sensor een heel klein obstakel miste, duur hoor! Vertrouw dus op jezelf, dat houdt de geest alert en lenig.


Henk antwoordt op 27 augustus 2018:

Veel antwoorden maar niemand met een concreet op de vraag, toch leuk meegedacht.


Houtman antwoordt op 27 augustus 2018:

Toen ik mijn huidige auto, een Citroen C5, tweedehands kocht, heb ik er een vaste trekhaak onder laten zetten. De sensoren reageerde daar niet op. Echter wel als ik met een aangekoppelde caravan de auto in de "achteruit" zette. Is door de dealer verholpen door aanpassing van de computer. Prettig is dat de sensoren in de voorbumper wel reageren als achteruitrijdend met caravan daar aanleiding voor is.


J.Wouters antwoordt op 28 augustus 2018:

Mijn dealer beweerde dat het absoluut onmogelijk is om een vaste trekhaak in combinatie met achteruitrijsensoren te gebruiken. De praktijk is nu dat die trekhaak nu permanent onder mijn auto zit en dat geen invloed heeft op de parkeersensoren. Wel vind ik het erg vervelend en onacceptabel dat mijn achteruitrijcamera uitschakelt als er iets aan de trekhaak is aangesloten. Die is gewoon erg handig bij het achteruitrijden met aanhanger of fietsendrager.


TheoS antwoordt op 28 augustus 2018:

Bij mij worden bij een aanhanger wel de sensoren achter, niet de camera uitgeschakeld.


ton groenendijk antwoordt op 29 augustus 2018:

Twee totaal verschillende verhalen van Houtman en Wouters. Waar de één keurig wordt geholpen met de perikelen rond zijn trekhaak, krijgt de ander een verhaal te horen dat achteraf nergens op slaat.
De kennis bij autoverkopers omtrent trekhaken is vaak eehh, niet helemaal optimaal. Zo zou het zijn dat bij een Zafira de achteruitrijcamera niet meer werkt bij een vaste trekhaak. Zelf ondervond ik het verhaal van de achterklepsensor ( u weet wel die vreemde accessoire waarmee je al balletdansend de achterklep kan openen) "Die werkt niet meer, want er zit een trekhaak onder" Nu, van alle zaken die niet meer werkten door de trekhaak was deze sensor kennelijk uitgezonderd. Dit soort draadjes verhoogt het vertrouwen van autoverkopers niet direct. Zoek het zelf uit!


Janka antwoordt op 29 augustus 2018:

@Wouters, ik begrinp het niet helemaal.
Volgens uw dealer is het absoluut onmogelijk een vaste trekhaak in combinatie met achteruitrijsensoren te gebruiken.
Maar in de praktijk leveren ze geen probleem op omdat de trekhaak nu permanent onder de auto zit?
Ook lijkt me dat bij achteruit rijden met een aanhanger je toch zowieso niets hebt aan die sensoren, daar zijn spiegels voor dunkt me..


ton groenendijk antwoordt op 29 augustus 2018:

@ Janka: zo werkt het:
Je koopt een auto
Je vraagt om een trekhaak
De verkoper wil graag een (duurdere) losse trekhaak kwijt
De verkoper zegt dat je problemen krijgt met je sensoren/camera
Je koopt de dure afneembare trekhaak
Je rijdt met de losse auto
Je bent vergeten de dure afneembare trekhaak weg te halen
Je merkt ineens dat je sensoren/camera gewoon werken
Je merkt ook nog wat anders, maar dat is psychologisch.


Quirien antwoordt op 29 augustus 2018:

Tsja, zo zie je maar, je weet maar nooit. Vraag eens bij verschillende Peugeot dealers het e.e.a. na.
Misschien verkopen ze wel liever een afneembare trekhaak dan een vaste? 😉


Janka antwoordt op 29 augustus 2018:

Wouters heeft het over “die” trekhaak, namelijk de vaste waarvan de dealer van mening was dat je deze onmogelijk in combinatie met de achteruitrijsensoren kon gebruiken.
Tenminste, dat lees ik.


ton groenendijk antwoordt op 29 augustus 2018:

Ah, Janka, ik ging er van uit dat Wouters naar zijn dealer had geluisterd en dus een afneembare haak had genomen. Dat zou de trend van het draadje gevolgd hebben. Maarr... niet alleen schrijven is moeilijk, maar lezen dus ook.


Bob antwoordt op 29 augustus 2018:

Bij mij was er vals alarm bij achteruit inschakelen door een afdekdop op de trekhaak. De dop moest exact rechtop zitten. De garage heeft iets aan de afstelling veranderd. Auto Fiat Doblo


Louis antwoordt op 29 augustus 2018:

Leuk procentueel feitje vanavond op tv...mét ingeschakelde sensoren wordt aanzienlijk meer schade gereden dan zonder 😉
Daarbij werd ook het onterecht blinde vertrouwen in hulpmiddelen als reden genoemd.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker