Caravantrekker.nl

Slingeren caravan

Lex Bergers vraagt op 27 augustus 2018:

Ik rijd met een nieuwe combinatie van Dacia Duster 4x2 2018 en een Swift Mondial 420se 2016. Deze combinatie gaat slingeren zo gauw ik boven de 80 km per uur kom. Ook als hij leeg is en met een kogeldruk van 65 kg gaat hij slingeren. De dealer heeft de caravan helemaal nagekeken, maar kan niets vinden! Wie heeft er een oplossing, want zo kan ik er echt niet meer mee rijden!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2018:

Bij deze combinatie is goede belading erg belangrijk. 65 kg kogeldruk is vrij weinig, liever 70 of 75 kg. Daarnaast zorgen voor extra bandenspanning in de auto (achterwielen). De gebruikte caravanbanden kunnen ook een oorzaak zijn. Probeer uit te testen of de caravan achter een andere auto wel stabiel is.
Soms helpt het om de auto op andere banden te zetten of andere schokbrekers te gebruiken.
Was de caravan achter je vorige auto (welke?) wel stabiel? Twijfel je aan de caravan neem dan contact op met Triorep.


Kees antwoordt op 28 augustus 2018:

De banden van een caravan zijn nooit de oorzaak van slingeren, de belading wel.


Janka antwoordt op 28 augustus 2018:

De banden kunnen wel mede de oorzaak zijn.
Ik denk meer aan de belading in combinatie met de indeling van de caravan t.o.v. de indeling van de vorige caravan.
Een eindkeuken kan al heel wat verschil geven t.o.v. een middenkeuken.


Rico antwoordt op 28 augustus 2018:

Hoe zwaar is de caravan in werkelijkheid? Leeg is die Mondial uit m'n hoofd rond de 1000 kg. Toegestaan beladen 1250? Of toelaatbaar verhoogd naar 1350 om wat meer mee te kunnen nemen? 65 kg op de kogel vind ik zelf wat te mager voor die caravan. Wat is de kogeldruk als de caravan leeg is?

De Mondial 420 heeft de badkamer achterin. Naast het toilet, tegen de achterwand, staat een vrij ondiepe maar wel brede en vooral heel hoge kast. Zit die kast toevallig helemaal vol met kleding? Dan zou ik zeggen, haalde zware dingen van die kleding eruit en leg dat in een van de bankkasten. Daarmee verhoog je in ieder geval de kogeldruk en ben je een deel van dat gewicht helemaal achterin kwijt.

Ga ook rijden met een lege cassette van het toilet. Doe ook niet teveel water in de spoelwatertank hiervan, hooguit halfvol.

De keuken staat op de as, dus daar verwacht ik niet snel een slingerprobleem van.

De vaste watertank zit voorin, in het zitje onder dat Engelse kastje, tegen de disselbak. Doe daar in ieder geval wat water in, maar ook weer niet teveel. In onze Sprite Cruzer 492 doe ik maximaal 10 liter, maar ik heb juist het probleem dat ik moeite moet doen niet teveel kogeldruk te krijgen.

Onder Sprites/Swifts zitten vrij stevige C-banden, dus ik verwacht daar geen oorzaak, mits de bandenspanning ok is.

Groet,

Rico


Jan Teepe antwoordt op 28 augustus 2018:

Ik heb 2 Sprites = Swift gehad. Deze reden ook bijzonder slecht t.o.v. alle voorgaande caravans zoals Knaus/Tabbert/LMC/Constructam. Kogeldruk verhoging tot ± 85 kg = max +10%, is aan te bevelen. Duster 4*4 is beter(stabieler) als caravantrekker dan Duster 4*2. Maar de Swift is hoogstwaarschijnlijk de boosdoener. Toch geen fietsendrager achterop, hoop ik. Maar ja, een fietsendrager voorop gaat niet op een Swift. En zoals Menno al aan gaf, teneinde raad, dan naar Triorep voor expertise.


Sjef Bertens antwoordt op 28 augustus 2018:

Beste Lex,

De dealer heeft de caravan nagekeken en kan niets vinden.

Als daar de conclusie uit getrokken mag worden dat de caravan niet de oorzaak is en dus bij andere trekauto’s geen slingering veroorzaakt, maakt dat het zoeken naar een oplossing al een stuk makkelijker.

Dat is toch het minste wat je van de dealer mag verwachten en eigenlijk zou die conclusie al lang getrokken moeten zijn.

Kortom als je antwoord kunt krijgen op de vragen die Menno bij de eerste reactie al heeft aangegeven is de oplossing nabij.


Rico antwoordt op 28 augustus 2018:

Ik zou toch eerst maar eens beginnen met het meten van gewichten, kijken naar gewichtsverdeling en verhogen van de kogeldruk. Meten is weten. Ik heb totaal niet de ervaring dat Sprite (Swift) caravans van nature slingeraars zijn.


Sjef Bertens antwoordt op 28 augustus 2018:

@Rico

Volgens Lex heeft hij dezelfde problemen bij een lege caravan en 65 kg kogeldruk.

Hoezo eerst maar eens beginnen met het meten van gewichten.
Een lege caravan mag bij deze kogeldruk niet slingeren.


ben antwoordt op 28 augustus 2018:

Hoeveel lucht zit er in de achterbanden van de duster?...2.0 bar is echt te weinig! Ik zelf zet er altijd 2.5 bar op, voor 2.2


Frank antwoordt op 28 augustus 2018:

Lex zegt dat hij leeg met 65 kg kogeldruk ook slingerproblemen heeft.
Een caravan van 420 mag bij 80 kmu nooit de eerste neigingen krijgen tot slingeren of gevoel van instabiliteit. Is dit ook nog met ingeschakelde stabilisator ?
Dat een dealer niets kan vinden zegt niets. Hebben ze proef gereden?
Ik denk inderdaad aan onderstel auto en/of caravan.
Bandendruk, bandensoort, uitlijning auto, (evt. caravan) en als het hiervoor genoemde niet klopt kunnen zelfs slecht gebalanceerd banden het nog iets verergeren. Ooit was er ook iemand met een trekhaak die iets uit de lijn stond. Die heeft door trekhaak te vervangen zijn stabiliteit terug gekregen.
Hoe kom je nu achter de oorzaak? Gewoon, door uitsluiten. Als je hier een hobby aan hebt dan is het in een paar avondjes gevonden.
Ik zou starten met rondje maken en voelen wat er gebeurd. Vervolgens alle banden naar maximale druk voor maximale belading te brengen. Kogeldruk checken, Tank vol gooien, nog wat flink zware spullen achterin de auto en nogmaals proefrijden. Liefst bij slechtere omstandigheden : beetje wind, vrachtwagens opzoeken, slecht/uitgesleten wegdek opzoeken. Goed kijken en voelen wat er gebeurd. Wat is het verschil met eerste rondje? Kies vast parcours en kies tweede keer voor zelfde snelheden.


Rico antwoordt op 28 augustus 2018:

Bij een lege caravan..... daar had ik overheen gelezen, verandert de zaak.


Kees antwoordt op 29 augustus 2018:

"Bandendruk, bandensoort, uitlijning auto, (evt. caravan) en als het hiervoor genoemde niet klopt kunnen zelfs slecht gebalanceerd banden het nog iets verergeren."
Nee nee nee, dit gaat nergens over. Stabiliteit gaat over het krachtenspel in het geheel van de caravan. En dan met name de aangrijppunten van krachten die daarop werkzaam zijn.
Te denken valt dan aan zwaartepunt caravan en zwaartepunt afzonderlijke massa's of concentratiepunten daarvan, vooral op afstand van het zwaartepunt (arm) geeft grote krachten. Weerstand van de beweging (massa) rijweerstand, rol, lucht en hellingweerstand. De balancering, type of spanning van de banden heeft daar geen enkele noemenswaardige invloed op.
Zaken die in de caravan of in de combinatie van invloed kunnen zijn op de demping en herstelling van de verstoring zijn velerlei en divers. Het gaat er daarbij dan om om de opgetreden (verstorende) krachten die de stabiliteit negatief beinvloeden te neutraliseren of te verminderen.
Zo zal een hoge achterbandendruk van het voertuig minder gelegenheid bieden tot beweging als gevolg van een verstorende kracht die in zichzelf weer kracht vindt waardoor de verstoring wordt bekrachtigd. M.a.w. grote massaconcentraties op de uiteinden van het getrokken voertuig laten hun aanwezigheid daar dan ook weer gelden en versterken de verstoring of anders gezegd, verhinderen ook een zekere mate van zelfstabilisering.
De voertuig snelheid werkt daarbij als katalisator waarbij geldt dat een hogere snelheid een grotere reactie tot gevolg heeft maar tevens een grotere kracht tot corrigeren vraagt.
Kort samengevat kan je stellen dat hoe minder het trekkend voertuig meewerkt aan ongecontroleerde bewegingen van de combinatie hoe meer het trekkend voertuig de baas van het span kan blijven. Hoe kwispelgraag de caravan dan ook is hij zal een als een blok aan de weg klevend trekkendvoertuig niet snel van de wijs brengen. De vraag is dan natuurlijk hoe veel comfort je daarvoor wil inleveren.


gummen antwoordt op 29 augustus 2018:

Leuk verhaal , maar van een nieuwe auto en een zeer jonge caravan mag je gewoon verwachten dat het gewoon goed is . Lange verhalen vol theorie ? Met het geheel naar triorep rijden b.v is verstandiger en goedkoper als dagen lang zelf gaan zoeken naar de oorzaak..ieder zijn vak.


Rico antwoordt op 29 augustus 2018:

Een denkrichting die in dit draadje nog niet naar voren is gekomen..... Mag ik vragen hoe erg die caravan feitelijk slingert? Ik begrijp van Lex dat deze combinatie nieuw is. Misschien voelt hij anders aan dan de vorige combi. Maar wat is de werkelijkheid?

Lex, kun je iemand achter je aan laten rijden als jij even een stukje met de combi rijdt, en dan laten bekijken hoe het werkelijk gedrag is?


Lex Bergers antwoordt op 29 augustus 2018:

Allen hartelijk bedankt voor de gegeven informatie!
@ Rico: de dealer van de Swift is zelf meegereden en snapt er helemaal niks van. Alle anti-slinger automaten werken niet, of beperkt; we hebben zonder stabilisator gereden en dan is het slingeren nog veel erger!
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Triorep. Hopelijk kunnen zij er iets mee!!


Sjef Bertens antwoordt op 29 augustus 2018:

@Lex,

Is de Swift dealer niet op het lumineuze idee gekomen eens wat andere auto’s voor de caravan te zetten ??


Aad antwoordt op 29 augustus 2018:

Beste Lex,
Waar woon je? Op dit forum zit zoveel ervaring, dat ik me zomaar kan voorstellen dat er wel iemand is die jouw Swift even achter zijn auto wil hangen.


Louis antwoordt op 29 augustus 2018:

Ik weet niet goed wat ik hier nu weer van denken moet !
Maar zou ik Sprite/Swift dealer zijn dan sprong ik er vol bovenop tot het probleem boven water was.
Om te helpen, te leren, en natuurlijk om m'n handel z.s.m. uit dit negatieve daglicht te krijgen.
(Er móet tenslotte een aantoonbare reden zijn, anders zou er allang niet een meer verkocht worden)


Mark antwoordt op 29 augustus 2018:

Het gaat hier steeds over de caravan. Misschien is de auto gewoon niet geschikt om deze caravan te trekken.


Louis antwoordt op 29 augustus 2018:

Aan Menno's reactie te zien (27-8) heeft hij er kennelijk toch een berekening op los gelaten.
Geen ideale uitkomst, maar onder voorwaarden ook weer niet zo dramatisch als hier naar voren komt.


Aad antwoordt op 29 augustus 2018:

Lex, triorep is stapje te vroeg. Het kan ook de auto zijn!!
Hang gewoon een andere caravan achter je nieuwe Duster en voel hoe dat gaat. Zet daarna een paar andere auto’s voor de caravan en je weet waar het probleem zit. Kun je gewoon bij de dealer doen, toch? Daar hebben ze meerdere caravans en vast ook meerdere auto’s van personeel of zo


Gummer antwoordt op 29 augustus 2018:

Ze zien je al aankomen , bij de dealer 😅


Jan Teepe antwoordt op 30 augustus 2018:

Ik heb bij de specs gekeken van de Swift Mondial 420se en daar vindt ik, max. toelaatbaar gewicht 1200 kg, kan verhoogd worden naar 1350 kg. Bij de banden zie ik, 185 R14 C 102 Q, dus de max. draagkracht van de banden is 825 kg. p.st. = 1700 kg. voor de caravan. Is dit niet een beetje overdone? Ik kan op het schema niet zien waar de watertank zit, maar zoals al eerder opgemerkt, er zit een natte ruimte met klerenkast achterin. Mijn Sprite Cruzer 495 SR had ook een natte ruimte achter, maar de klerenkast zat niet achterin. Toch was dit de slechtst rijdende caravan waarmee ik ooit gereden heb. En hoeveel kogeldruk heb jij dan als de caravan leeg is?


Frank antwoordt op 30 augustus 2018:

@Lex, laat ons weten wat de bevindingen van Triorep zijn. Het zijn vakmensen. Ik heb goede ervaring met hen. Als er technisch geen duidelijke oorzaak wordt gevonden, moet je toch gaan uitsluiten. Caravan achter andere auto proberen en zelf ook andere caravan trekken met de Dacia.
Ik vind dat soort klussen leuk, maar niet iedereen heeft daar een hobby aan of de mogelijkheden voor.
Ik hoop dat je het gaat vinden. Succes !


bart antwoordt op 31 augustus 2018:

@lex bergers dus atc doet zijn werk niet op je caravan hoewel wel alles correct is aangesloten? Maar sowieso most de cv al niet eens beginnen met slingeren. Nog een vraag: zit de reserveband onder de cv helemaal achteraan?


ben antwoordt op 31 augustus 2018:

Beste Lex, ik weet niet waar jij precies woont anders wou ik voorstellen om de caravan eens achter mijn duster (4x4) te hangen. Ik denk zelf dat het toch echt aan de caravan ligt, op deze manier zouden we het een al kunnen uitsluiten? Ik hoor graag van jou! Mvg, Ben


Debouncer antwoordt op 31 augustus 2018:

Als de ATC niet werkt en er ook een boordaccu is aangesloten, kan vergeten zijn een sperdiode in het systeem op te nemen. Dan zou mogelijk de elektronica van de ATC naar de haaien zijn.


Lex Bergers antwoordt op 3 september 2018:

Het probleem is opgelost!! Ik heb de kogeldruk verhoogd naar 80 kg, terwijl Dacia 70 kg aangeeft en ik heb er vandaag 110 mee gereden, zonder problemen!
Allen dank voor de goede adviezen!
Van Triorep heb ik niets gehoord, terwijl ik een week geleden al een mailtje had gestuurd.


Rico antwoordt op 3 september 2018:

Top!


bart antwoordt op 3 september 2018:

Fijn dat je er nu 110 mee kunt rijden zonder problemen, maar hoe dan ook hoort een caravan niet te gaan slingeren bij 70 kg kogeldruk net iets boven 80 km/u.Triorep kun je beter bellen. Met email verloopt het contact uiterst traag tot helemaal niet.


gummen antwoordt op 3 september 2018:

Als het voor Lex is opgelost dan is het goed,. Waarom dan nog door blijven gaan met allerlei adviezen ?


ben antwoordt op 3 september 2018:

Een heel verhaal Gum, het levert jou dus irritatie op. Heb je toch onbewust antwoord gegeven op mijn vraag, komen we toch weer een stapje verder. Hoe ga jij nu voor jezelf deze irritatie oplossen? Mischien niet meer lezen op dit leuke forum? Soms kan een oplossing zo simpel zijn! Wij kunnen jou irritatie en dat van enkele anderen niet oplossen Gum, moet je echt en alleen zelf doen...😉


Aad antwoordt op 3 september 2018:

Niet boos worden, want ik vind dit best belangrijk: de vragensteller kkjgt al heel gauw waardevolle suggesties en zelfs (ook van mij) het aanbod om eens met zijn combi te gaan rijden.
Jammer en cruciaal is het, dat hij daar NIET op reageert en juist klaagt dat iemand (triorep) niet op de mail reageert. We hadden hem kunnen helpen en het had het hele forum waardevolle informatie kunnen geven. (Misschien konden we nu fantastisch het verschil tussen trekauto’s zien)
Nu helaas zegt hij dat zijn probleem opgelost is! Tja, fijn dan, iets onbevredigend wantnik geloof niet dat 10kg het verschil maakt tussen onbestuurbaar bij 80 en stabiel bij 110, maar goed.
Maar dan hoeven er geen tips meer te komen, want er is geen probleem meer. Of zie ik het nou fout?
Groet, Aad


Louis antwoordt op 4 september 2018:

Het erkennen van een eigen fout is iets waar veel mensen moeite mee hebben (niet te verwarren met een standpunt verdedigen 😉)
Maar van onhandelbaar naar stabiel én ook nog 30 km/u winnen door alleen 10 kg meer kogeldruk....tja, dát gaat er bij mij ook niet in.


Frank antwoordt op 4 september 2018:

+1
Dit is absoluut niet logisch. Aad, Louis, ik deel helemaal jullie mening.
Sterker nog....ik durf te zeggen dat er iets totaal niet klopt !
Ik geloof Lex wel, want het is zijn waarneming. Maar de oorzaak is nu niet gevonden. Een caravan met deze afmeting en gewicht moet ook gelukkig zijn met 65kg kogeldruk bij 80kmu. Blijkbaar wordt met 80 kg een gevoel weggenomen. In het ergste geval wordt er iets gecamoufleerd dat onder slechte omstandigheden als een boemerang voor een verrassing zorgt.
Ik heb super veel geëxperimenteerd met “instabiel” aanvoelende combinaties (o.a huurcaravans) achter meerdere trekauto’s. Volgens de berekeningen op caravantrekker waren al deze combinaties prima bij 90kmu. Bij 85 kmu stond het zweet wel eens blank in mijn twee handen aan het stuur. Soms kwam na lang zoeken ook een technische oorzaak naar voren.
Nog nooit is het mij gelukt het “stabiliteitsgevoel” van 80kmu naar 110kmu te verhogen met één handeling.
Heb je nog meer gedaan Lex? Bandenspanning of zo?


Aad antwoordt op 4 september 2018:

Menno, nu heb je mijn opmerking verwijderd, terwijl ik volop in de discussie zat over de instabiele Sprite! Wat jammer.
Ik probeer juist de discussies zuiver te houden. Velen roepen alleen maar hun stokpaardjes, maar nu werd het eindelijk eens boeiend: wat is er aan de hand met die Sprite plus zijn trekker.
Ik zou er wat voor geven, dat irmand die caravan achter zijn vertrouwde auto hangt, zodat we allemaal kunnen leren wat hier nou mis is (of niet)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker