Caravantrekker.nl

As hobby caravan

Gea vraagt op 5 oktober 2018:

Wie heeft er ooit een nieuwe as onder een Hobby caravan via de dealer gehad?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 5 oktober 2018:

Niemand, gezien nul antwoorden op een eerdere zelfde vraag!


@Eric antwoordt op 5 oktober 2018:

Er kan in 4 dagen veel veranderen, gea heette 4 dagen geleden nog gert... 😉


Nietmijnhobby antwoordt op 5 oktober 2018:

In 20052007 zijn er terugroep actie,s geweest van Hobby , maar dat was voor uit elkaar vallende ramen en het scheuren van de opbouw.


Jan@ antwoordt op 6 oktober 2018:

Stel dat ik op deze vraag zou antwoorden: ""IK"".
Dan komt de volgende vraag daar achter aan, ga ik vanuit.
Oftwel de vraagsteller kan beter direct aangeven wat het probleem is; misschien kan één van forumlezers/(ervarings-) deskundigen hem/haar
dan verder helpen/adviseren. Want er is blijkbaar een probleem; de vraagsteller wil niet een gezelligheidsclub Hobbyassen oprichten.


John antwoordt op 6 oktober 2018:

En Eric, in 4 dagen kunnen er veel hobby assen verwisseld zijn 😉


Gea antwoordt op 6 oktober 2018:

Wij zoeken alleen eigenaren die in een bepaalde periode of een nieuwe as of een schrijven van de dealer hebben gehad over problemen over de as onder een Hobby caravan, voor de rest niks meer en niks minder, dus alleen over een as onder een hobby caravan.


Nietmijnhobby antwoordt op 6 oktober 2018:

In 2015 heb ik een schrijven gehad van de dealer , daarin stond dat Hobby een nieuw model had uitgebracht . Met een as eronder ,dat klopt .


Louis antwoordt op 6 oktober 2018:

Een as is een vrij algemeen ding.
Of je het nu onder een aanhanger of caravan schroeft.
Dus geen 'Hobby', 'Tabbert' 'Pietje Puk' of wat ook as.
Slechts kwaliteit en belasting zijn voor ons consumenten belangrijk.
(De as van een boottrailer bijvoorbeeld moet om voor de hand liggende reden zijn voorzien van waterdichte lagers...merk boottrailer doet er totaal niet toe natuurlijk, net als in ons geval merk caravan)
Bij as problemen waarbij je geen verbetering kunt vinden : zoek eens naar een passende goede in de aanhanger wereld.
Kans is qua breedtemaat groot dat je het vind en laat die monteren.
(Een caravanmerk koopt massaal van alles in, zolang het maar goedkoop is)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 oktober 2018:

Laat Hobby nu een van de weinig merken (ik denk zelfs het enige) zijn die geen ALKO onderdelen monteerd maar een Knott as 😉


Gijs antwoordt op 7 oktober 2018:

Hahahaaaa haaaaa hahahaha ik lig dubbel Menno. Goed antwoord. hahahaha


Louis antwoordt op 7 oktober 2018:

😉 Dan zijn we met z'n allen gezien je jarenlange betrokkenheid en ervaringen in het caravanwereldje, én met technische ogen bekekende en bezochte beursbezoeken echt benieuwd naar je advisering, raad of hoe je het ook maar wilt noemen.
Gezien al de goedkope aanhangertjes die worden aangeboden (hoe doen ze het voor die prijzen ?) is de vraag gerechtvaardigd hoe de kwaliteit van de assen en remmen (!) nu werkelijk zijn.


Nietmijnhobby antwoordt op 7 oktober 2018:

Een as kun je gewoon bestellen ,als men zijn huiswerk doet en goed op het type let is er niks aan de hand.Een Alco kost €650,- voor de 1350 kg uitvoering, compleet met trommels en noem maar op. Zomaar iets onder je caravan schroeven lijkt mij geen goed advies ...


Louis antwoordt op 7 oktober 2018:

Zo bedoelde ik het eigenlijk niet.
Dat Hobby Knott assen gebruikt is natuurlijk bekend, maar als er ineens meer problemen ontstaan kun je altijd even verder kijken of er andere mogelijkheden zijn.
(Stel dat de inkoper bij Hobby een scherpere prijs heeft bedongen, dan kan het toch zo zijn dat Knott 'Ali Baba' staal kwaliteit is gaan gebruiken om het verschil weer goed te maken)


Nietmijnhobby antwoordt op 7 oktober 2018:

Hobby is een bedrijf met 200 miljoen aan omzet per jaar ,dacht je nu echt dat daar alleen maar halve zolen rond lopen die niks weten...dacht het niet.


Louis antwoordt op 7 oktober 2018:

Dat zul je me niet horen zeggen, maar half Europa koopt in vanuit China dus waarom Knott/Hobby niet ?
Niet helemaal een goed voorbeeld maar hun Landwind leek aan de buitenkant ook prima op de Opel Frontera.
Evenals hun staal dat leek op dat van de hoogovens maar het kwalitatief lang niet was.
Er zijn ook hier in Nederland miljoenen tonnen van ingekocht door...hele zolen ?
Gea schrijft ook niets over de aard van het probleem, maar heeft het over een bepaalde periode hetgeen iets suggereert.
Daarnaast is het een publiek geheim dat kwaliteit vanuit China in de gaten gehouden moet worden.
(Maar dit gaat alweer veel te ver t.o.v. de vraag...straks XI Jinping nog op m'n dak, en Gijs maar weer lachen 😉)


Jan@ antwoordt op 7 oktober 2018:

Het zal wel aan mijn gevoel voor humor liggen maar de grap die Menno maakt en waar Gijs zo om moet lachen ontgaat mij volledig. Tot op dat moment is het woord ALKO nog niet gevallen.


John antwoordt op 7 oktober 2018:

Ach we kenne lowietje inmiddels, fantaseren en verhalen die niets met de vraag te maken hebben, alleen om zijn ei kwijt te kunnen. Nu blijkt ook dat zwaar egaliseren een sterke kant van hem is!


Nietmijnhobby antwoordt op 7 oktober 2018:

Elke caravan heeft een type goedkeuring ,daar kan een fabrikant niet eens zomaar een ander type as onder schroeven . Elke serie van een bepaald model heeft zijn eigen type keuring incl. de bijhorende onderdelen .


Louis antwoordt op 7 oktober 2018:

John, ik redde en red me altijd vrij aardig op allerlei gebied behalve computers.
Heb niet zoveel van anderen nodig als het om het oplossen van een praktisch of technisch probleem gaat.
En gezien jouw reacties vraag ik me regelmatig af of je buiten het kleineren of je Wikipedia kennis ook andere kwaliteiten dan twee linker handen en een totaal gebrek aan maatschappelijk inzicht hebt.
Moet ik nu ook mee gaan doen op jouw niveau door je geen 'John', maar (gewoon op z'n Nederlands) Jantje te gaan noemen ?


Quirien antwoordt op 7 oktober 2018:

Ik vermoed dat de grondslag van de vraag dieper ligt.
Ik herrinner mij een paar topic's.

Een er van Wiellagers gestart 02/07 2017 8.52 uur gestopt 14/10 2017 is er misschien wel een van.
Verder ga ik er niet op in hoewel ik nog steeds benieuwd ben hoe dat verder (af)gelopen is.

En Jan@ 2 zielen, een gedachte.😉


Nietmijnhobby antwoordt op 7 oktober 2018:

Denk dat knott zijn ijzer inkoopt bij Tata Steel in IJmuiden , dat lijkt nog het meest op hoogoven staal.


Louis antwoordt op 7 oktober 2018:

De uitkomst is nu juist iets waar ik ook altijd benieuwd naar ben Quirien, en waar iedereen z'n voordeel mee kan doen.
Daarom is het ook jammer dat dit vaak uitblijft.
Het ene lager is nauwelijks te vernielen en het andere kan niets hebben, en dat komt niet door mooi of slecht weer....
Een caravan wiel draagarm dat al krom raakt bij het poetsen van een stoeprand terwijl het andere recht blijft terwijl de caravan zelfs een stoep op wringt.
Dat is nu precies waar het om gaat bij as problemen en dus kwaliteit, en dan is wat nadere informatie of uitslag een pluspunt.


Louis antwoordt op 2 november 2018:

Voor diegenen die ook Hobby asproblemen hebben of nog krijgen raad ik voor de duidelijkheid ook het draadje 'wiellagers' geopend door Gea aan.


Gerrie antwoordt op 2 november 2018:

Nu dik 20 antwoorden maar niet één die gewoon antwoord geeft op de vraag. Ja en nu zullen er nog wel een 20 komen. Dit is echter niet nodig als je geen bericht van een terugroepactie hebt gehad. Zo moeilijk is de vraag volgens mij niet.


gea antwoordt op 4 november 2018:

Ik zal hier ook nog een keer antwoord geven op mijn vraag?
Wie heeft er een nieuwe as onder de caravan via de dealer.
Nou wij hebben een nieuwe as onder een caravan van 4 jaar oud, via de dealer nee.
alleen al omdat er een nieuwe as onder moet om vooral veilig over de weg te gaan geeft al een reden tot nadenken!
Een caravan waar na ong. 1 jaar al problemen met remmen en wiellagers waren.

Als dit normaal is dan word caravannen toch wel erg duur!
Een dealer die zegt tot hij alles heeft gedaan en tot het niet aan de as ligt en als je er een nieuwe as bij een andere HOBBY dealer er onder laat zetten en het probleem is opgelost dan vraag ik mij zelf af, HOE KAN DAT!
Hobby nederland geeft niet thuis en er zijn personen in nederland die al een andere as van HOBBY onder de caravan gemonteerd hebben gekregen, MAAR WIE, daar vraag ik om.
En als ik met 1 jaar al over die caravan begin te klagen en je smeert het maar uit tot na de garantie is voor de dealer het probleem opgelost. Nou voor mij zat er dus niks anders op om een nieuwe as te laten plaatsen.


PieteR antwoordt op 5 november 2018:

Een rare zaak!

Misschien was het wijzer geweest om vóór het vervangen van de as hier wat vragen te stellen?
Waarschijnlijk had je dan het advies gekregen om eerst voor controle naar Triorep te gaan.

Die zijn natuurlijk ook de goedkoopste niet, maar ze spelen daar geen spelletjes met klanten....


Debouncer antwoordt op 5 november 2018:

Wat ik niet begrijp, is dat Gea naar een andere dealer gaat terwijl de as (dus de caravan) aan verwachtingen moet voldoen die je mag stellen. Dat is gewoon de wettelijke garantie. De dealer die de caravan verkocht zegt de problemen onderzocht te hebben en dat heeft tot de conclusie geleid dat het niet aan de as lag. De reparerende dealer (of een gekend bedrijf als Triorep) had eigenlijk zijn bevindingen op papier moeten zetten en daarmee had de dealer geconfronteerd moeten worden. Dat de dealer er geen weet van had geloof ik niet. Hij wilde alleen maar zijn verantwoordelijkheid ontlopen. Was de dealer onwillig dan was het tijd geweest voor juridische stappen. Dan was de dealer waarschijnlijk snel omgegaan. Helaas zal hij nu gaan beweren dat hij echt niet op de hoogte was van een mogelijk probleem en niet in staat is gesteld om het euvel naar genoegen in orde te brengen. Kortom geld in de zak gehouden. Geloof dat deze dealer een klant kwijt is.


Louis antwoordt op 5 november 2018:

Wat ik niet begrijp is dat de juiste diagnose al vorig jaar juli gesteld is, maar niets mee is gedaan door de klant naar de dealer toe.
Het zou al direct kosten beperkt hebben.
En er nu een ruim jaar later wel iets is gedaan wat neerkomt op het bovenstaande en compleet genegeerd werd en word.
Als dit dan (in normale bewoordingen) en inhoudelijk onder de aandacht gebracht word al tip voor anderen, volgt zelfs verwijdering van bijdrage.
En nu gaan mensen er weer op door terwijl de reden bekend is ,het probleem opgelost en het paard financiéél allang achter de wagen gespannen.
Gaat het hier nu om elkaar wat te helpen of....
(En over het 'wie heeft binnen zo'n korte tijd een andere as gehad' zou ik er rekening mee houden dat mensen hun eigen merk niet graag afvallen uit een soort valse schaamte, kans dus dat je dát antwoord nooit krijgt)


John antwoordt op 5 november 2018:

“En nu gaan mensen er hier op door” zonder inhoudelijk de vraag te beantwoorden, he Louis!!
Gea had 1vraag, n.l. WIE. niet meer niet minder. In al die tijd meld zich niemand, dus kan de conclusie maar een ding betekenen: niemand hier.
Hoe Gea haar probleem oplost (met een omweg) is haar zaak.
Door al het geleuter is dit draadje compleet ontspoort en had dus zonder een antwoord afgesloten kunnen worden.


Frank antwoordt op 5 november 2018:

Gea’s probleem heb ik gevolgd vanaf het begin. Het is een uitzonderlijke situatie waarbij zij veelvuldig hulp heeft gezocht. Zelfs onderweg op vakantie. Niets leidde tot een oplossing.
Zij stelt nu een supernormale vraag over een bijzondere situatie.
Wat mij verbaast zijn de beschamende reacties en betweterigheid van posters. Zij vraagt niet om commentaar maar om meedenken!
Gea heeft geen gehoor gevonden bij haar eigen dealer en ook niet bij Hobby. Zij zoekt nu naar “lotgenoten”.

Help haar door mee te denken.


Aad antwoordt op 5 november 2018:

Nee Frank, het is geen normale vraag. Wie heeft.....? Wat verwacht je als antwoord dan? “Ik”? En dan kun je daar niets mee. Ik word ook helemaal krankjorum van het betweterige van Louis, maar in dit geval heeft hij gelijk. Niemand hier had een nieuwe Hobby as; einde topic!
Daarna blijft Gea zeuren. Ja, er is iets stuk gegaan. Jammer voor haar en dat moet ze met de dealer uitvechten. Wiellagers en koppelingen zijn van die dingen; ze gaan tientallen jaren mee, maar je kunt ze ook in 5 minuten slopen.
Wanneer de dealer alles netjes had vergoedt, dan was dit draadje nooit gestart. Het is dus geen technisch caravan(trekker) probleem, maar een probleem over wie de rekening betaald. En daar is dit forum gewoon niet voor.


PieteR antwoordt op 6 november 2018:

Nounou Aad, volgens mij heet degene die bepaalt waartoe dit forum dient geen Aad, maar Menno?
Kennelijk zag hij dus nog nut in de lopende discussie? Gea is er niet meer mee geholpen, volgens mij, maar misschien andere lezers die iets vergelijkbaars overkomt?


gea antwoordt op 6 november 2018:

Aad mijn hoop is nu gevestigd op dat jij ook zoiets een keer mag meemaken,
En tot ik de vraag stelde of iemand dit ook had mee gemaakt is het antwoord ja!
En tot ik bij de dealer moest wezen wist ik ook wel, Maar die geeft niet thuis.
Maar er is ligt aan het eind van de tunnel, hoogst waarschijnlijk krijg ik de nieuwe as vergoed.
En digene die dacht tot je zomaar ergens een as van 650 euro kunt laten monteren is echt niet zo, Deze as kost rond de 2000euro en om er een as van bijvoorbeeld 1500 kg er onder te laten zetten kan ook niet.


Debouncer antwoordt op 6 november 2018:

Als je alsnog de as vergoed krijgt, is dat geweldig Gea. Maar zoals eigenlijk altijd: een technisch probleem is in geen tijd een juridisch probleem. En dan moet je op je strepen staan.


Quirien antwoordt op 6 november 2018:

Inderdaad DeBouncer dat laatste een waar gezegde.
- Echter vele in onze samenleving hebben die durf niet of vinden dit in de verstandhouding vervelend.

Vele laten zich dan afschepen met de nodige smoezen of houden het voor gezien.


PieteR antwoordt op 6 november 2018:

Dat klinkt goed, Gea! Je laat het toch wel even weten, of het inderdaad gelukt is? Want we zijn vanzelfsprekend heel erg nieuwsgierig naar de afloop!


gea antwoordt op 6 november 2018:

PieteR, ik denk en weet het bijna zeker tot ik de as vergoed krijg,
Alleen denk ik tot ik dat niet ga vertellen hier.
Want tenslotte is dit geen Hobby clubje wat over assen gaat.
Mijn vraag of er hier ook andere personen waren is dus goed uitgepakt,
ik heb mijn nieuwe as en de monteurs die hier op de site masaal aanwezig waren hebben het allemaal mis.
Die paar mensen die achter mij bleven staan zeg ik sorry mensen maar ik ga het nie bekent maken hoe en wie die nieuwe as betaald.


G.Limpens antwoordt op 19 november 2018:

zomer 2016 bij terugkomst van de vakantie aan Gardameer bleek aan een zijde de band aan de binnenzijde helemaal versleten tot op het ijzer. Het betreft een hobby de luxe 2015.
Het wiel stond in alle richtingen uit het lood. Mij werd geadviseerd geen meter meer met de caravan te rijden. De caravan is opgehaald en via de verzekering is er door een schadeherstelbedrijf in Roermond een nieuwe as onder gemonteerd


gea antwoordt op 26 december 2018:

G.Limpens, nog heel veel dank voor je antwoord, kijk ik ben dus niet de enige zo als hier veel van die betweters denken, mijn caravan was van 2014 en het was een en al drama, en de meeste dachten hier wat moet ik met zo verhaal en de een of andere persoon die nergens geen verstand van heeft.
Menno ik bedank je ook nog omdat er dus nu toch een persoon is uitgekomen die ook een nieuwe as heeft gehad, en voor de rest van al die personen die dachten tot zij hier even een vrouw op haar nummer konden zetten hoop ik tot jullie ook zo iets mogen mee maken en tot er nergens een lichtpuntje voor jullie is!
Ik heb intussen een nieuwe as.


Hafar antwoordt op 26 december 2018:

Mooie kerstgedachte, Gea.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Frank antwoordt op 27 december 2018:

Goed om te horen dat je een nieuwe as hebt Gea.
Snap je geïrriteerde reactie wel.
Maar......eind goed, al goed.
Ik wens je een hele goede jaarwisseling en een gezond en zorgeloos caravanjaar in 2019 !


gea antwoordt op 27 december 2018:

Dank je Frank.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker