Caravantrekker.nl

Kia Niro

Duimbot vraagt op 14 december 2018:

Ik heb hier al verschillende ervaringen gelezen over de Kia Niro Hybrid en het rijden met een caravan.

Waar ik onvoldoende antwoord op vind is het rijden met de caravan in de bergen en forse belading. In Nederland ben ik niet bang voor onvoldoende vermogen. Mijn zorg is meer het rijden in de bergen.

Wat is de verwachting met 3 kinderen (5, 10,12) en volle beladen met een caravan van 1100 kg? 147Nm van alleen de benzinemotor is niet heel veel (als de accu leeg is).

De trekkrachtberekening is volgens mij alleen voor de combinatie benzinemotor/elektromotor, maar houdt deze ook rekening met een lege accu?

Alvast bedankt!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 december 2018:

Je kan ook een berekening maken met alleen de benzine motor [fuel]. Die prestaties heb je dus altijd minimaal en zijn m.i. voldoende. Je zal hoogstens af en toe moeten terugschakelen en wat meer toeren moeten maken.


Quirien antwoordt op 15 december 2018:

Ik weet niet of je hier een fictieve berekening hebt gemaakt waarbij je de gewichten kunt aan passen en zien wat overblijft.

Bij de reviews hier op de site dacht ik zitten toch wel een paar goede indicaties.
Duidelijk is ook hoe je de accu's zo vol mogelijk of hoe zo vol mogelijk probeert te houden/krijgen.

Misschien toeval. Juist door deze reviews en in een topic over Hybrides met door Menno genoemd; kijk eens voor tot 1300 kg trekken naar de Kia Niro ben ik 1,5 week geleden aan het proefrijden geweest in een Kia Niro. ( zonder caravan helaas) De auto heeft mij positief verbaasd, ( ik ben de laatste tijd in allerlei Hybrides aan het rijden 😉) hoewel met caravan natuurlijk mij liever was geweest.

Overigens wil ik er nog even op wijzen dat in de prospectus van de Kia Niro op blz. 37 een storende fout zit, die je op het verkeerde been kan zetten.
Ik heb dit aangekaart en inderdaad een foute vermelding. Ik werd door Kia hierop terug gebeld.
In de gegevens bij trek/treingewicht staat nl. Bij* 1300 kg.
Treingewicht 2930 kg.
De auto rijklaar weegt 1500 kg. Trek dit gewicht er maar eens af, dan nog eventueel de kogeldruk en je kunt er bij 1300 kg belading nog niet eens met 2 personen in zitten. Dus wordt het in principe corrigeren op de te trekken kilo's.
De dikke handleiding had ik ook al doorgespit maar daar kon ik het niet zo snel terug vinden. ( hoofdstuk 7-95 t/m 7-104)

Al met al was toch bij de RDW 3230 kg gemeld.( bij Caravantrekker staan dus de juiste gegevens in de berekening)
Tsja, wordt nu dus aanpassen in de prospectus. 😉 ( of een losse bijlage)


Quirien antwoordt op 15 december 2018:

Vergeet ik nog even te vermelden. De eerste 2000 km wordt geadviseerd er geen caravan mee te trekken.


K.Dussel antwoordt op 15 december 2018:

Natuurlijk zijn er grenzen aan de trekkracht bij een vol beladen caravan van 1100 kg en een vol beladen auto met 5 personen. En wat te verstaan onder "rijden in de bergen".
Eigen ervaringen: Als je langer dan een half uur naar boven moet trekken dan raakt ondersteuning van de accu op. Dan zit er niks anders op dan op vrachtwagentempo op lage snelheid (60km/h) en hoog toerental verder te klimmen. Maar elke afdaling daarna levert direct weer nieuw accuvermogen op.

Niro is wel lekker economisch. Vanuit Nederland naar Warschau met caravan gereden (met waarschijnlijk "wind mee") slechts een verbruik gehad van 7,7 liter op de 100 km.
Normaal dagelijks gebruik in Nederland ca 4,8 liter /100km.


duimbot antwoordt op 15 december 2018:

Bedankt voor de reacties. Ik ga die berekening nog wel even uitvoeren.

Ik rijd overigens maar 2 a 3 dagen met de caravan tijdens de zomervakantie. Het is eigenlijk gekkenwerk om een heel jaar met een auto te rijden die uitgezocht is op 2 a 3 dagen per jaar. Maar goed, dat is persoonlijk.

Langzaam naar boven vind ik overigens niet erg, zolang ik maar veilig aankom.
Daar gaat het mij eigenlijk om. En om op de vraag te antwoorden inzake "in de bergen". Ik rijd voorlopig toch geen echte bergpassen over. Ik heb het meer over de heuvelachtige snelwegen in Zuid-Duitsland (richting Karintie en Italie) en Brennerpass achtige snelwegen.


Bas antwoordt op 21 december 2018:

Kan heel goed zo’n combinatie! Vooral richting bijv Zuid-Frankrijk over de route du soleil zal het heel gemakkelijk gaan!
Brennerpas zal iets moeizamer gaan, maar zeker niet onveilig!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker