Caravantrekker.nl

Trekauto opnieuw laten testen voor meer kg trek vermogen?

Eef Renckens vraagt op 6 januari 2019:

ik heb een Scenic 1600 dci met een koppel 320nm deze auto heeft genoeg vermogen om 1500kg te trekken maar op het kenteken staat 1300kg is het mogelijk om de scenic naar 1500kg trek gewicht te krijgen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 januari 2019:

Soms lukt het wel door een herkeuring. Neem daarvoor contact op met de RDW, maar ik verwacht niet dat het voor een Scenic zo eenvoudig zal zijn. Immers het treingewicht is dan ook te laag en ik verwacht niet dat Renault er aan mee wil werken.


MarkS90 antwoordt op 6 januari 2019:

De auto heeft NIET genoeg vermogen om 1500 kg te trekken. Anders had de RDW dat wel toegestaan.


Aad antwoordt op 6 januari 2019:

Menno, je hebt zelf al tientallen keren verklaard dat de RDW niét het trekgewicht bepaald, maar dat de fabrikant dit doet!!!
Ik snap dus echt niet waarom je nu iets anders beweert.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 januari 2019:

Is dat zo dan? Ik vraag toch af of Renault er aan mee zal werken.
En wat voegt deze opmerking toe aan de vraag van TS?


Aad antwoordt op 7 januari 2019:

Als de RDW niet het trekgewicht bepaalt, dan heeft het geen zin om daarheen te gaan.
NB) Ik heb vele draadjes nagekeken en telkens schrijf jij dat de fabrikant het trekgewicht bepaald en nog nadrukkelijker zei je, dat massa van de trekkende auto belangrijker is dan vermogen.


Ale Kok antwoordt op 7 januari 2019:

Het maximale trek- en treingewicht wordt in eerste instantie opgegeven door de fabrikant.
Als uit de test bij de RDW of vergelijkbaar buitenlands instituut blijkt dat de wagen niet aan de voorwaarden voldoet( binnen een bepaalde tijd een vastgelegd parcours afleggen, werking handrem) worden de maximale gewichten door de keuringsdiensten naar beneden aangepast.
Soms worden de maximale gewichten van auto's naar beneden aangepast ivm met het rijbewijs van de bestuurder, dat is een administratieve handeling die weer teruggedraaid kan worden.
Maar de RDW zal nooit een maximumgewicht aanpassen zodat het hoger is dan door de fabrikant is bepaald.
Al was het alleen maar om schadeclaims te voorkomen.


Quirien antwoordt op 7 januari 2019:

Ik begrijp de vraagstelling van de TS wel een beetje. Maar hier is ook weer sprake van beperkingen die soms niet begrepen worden. ALe vertaald dat goed.
In deze komen we hier weer de nodige beperking tegen op een basis dat er gewoon op grond hiervan niet meer dan 1300 kg is toegestaan.
De motor op zich wat deze aankan staat hier los van. Die is zelfs geschikt om er wel die 1500 kg of meer er achter te hangen. Echter het mag niet door de beperkingstelling van de fabrikant.

Treingewicht is b.v. 3340 kg auto rijklaar 1530 kg. Auto gewicht verhoogd met 200 kg. Dus 1730 kg. Maximale belasting auto 2040 kg.
Als je al 3340 kg minus 1730 kg neemt is er ruimte genoeg om bij wijze van spreke 1500 kg er achter te hangen. Echter het mag niet door de beperking van 1300 kg. In de berekening heb ik een Burstner Averso 455 TS met 250 kg verhoging genomen. Het systeem geeft goed aan dat dit niet mag, terwijl alles groen is en voldoende sterren.

Zo krijg je soms de raarste verhoudingen. Auto's die zelfs een 1900 kg als trekvermogen meekrijgen terwijl de auto zelf b.v. Rijklaar 1600 kg weegt. Maar de constructie kan het dan wel aan volgens de fabrikant of de testen.

Over verstandig en veilig rijden heb ik het dan maar niet hoewel ik nog wel eens mensen tegen komt die zich alleen maar focussen op wat er wel niet achter mag of PK's al is dit onverantwoord.

En ja, er wordt hier vaak gesproken dat gewicht van het trekkend voertuig belangrijker is dan vermogen. ( maar nogmaals als uitgangspunt dat dit gewoon in zijn algemeenheid veiliger is t.o.v. het er achterhangend gewicht, althans zo intrepreteer ik het) En zie dan maar eens de effecten in de afname bij een berekening bij en na 80/90, 100 km p/u.


PieteR antwoordt op 7 januari 2019:

Ooit heb ik geprobeerd om het totaalgewicht van onze caravan op te schroeven via de RDW en ik verwacht dat het bij een auto net zo zal gaan.

Ik wist niet, dat ik de medewerking van de fabrikant moest hebben en kreeg daarom een pakket formalistische formulieren toegestuurd, waaruit je bij voorbaat al een beetje kon zien dat de aanvraag niet zou gaan werken. Tijdens een beurs heeft Menno me toen de goede richting aangegeven en die heb ik gevolgd: zorg dat de fabrikant een verklaring afgeeft, dat hij het in technische zin eens is met de beladingsverhoging en dien die samen met je aanvraag in bij de RDW.

Ik kan je vertellen, dat dit echt heel snel werkte. Bij de keuring van de RDW werd gekeken of de verklaring van de fabrikant overeenkwam met de specificaties op de caravan en dat bleek zo te zijn. Drie kwartier later had ik een nieuw kentekenbewijs!

In de reactie van Menno hierboven zie ik eigenlijk hetzelfde verhaal terug: Zolang de fabrikant geen verklaring van geen bezwaar levert, moet je een lange, bureaucratische weg afleggen, waarvan je niet weet waar die eindigt.

De RDW wil echt wel, maar dan moet wel alles kloppen en aantoonbaar zijn.


Damian antwoordt op 7 januari 2019:

Veel wijsheid en geluk gewenst Steef, maar als het u lukt om het trekgewicht op het kenteken en registratie veranderd te krijgen, naar een hoger getal , dan meldt dat even. Ik ga dan een bezemsteel op eten ....😁


Damian antwoordt op 7 januari 2019:

Sorry Eef was de naam ....ben benieuwd....


Aad antwoordt op 7 januari 2019:

Ik ben het zelden met Aadje eens, maar in dit geval had hij volkomen gelijk. Hij heeft PieteR, die zelf nogal een bot reageert, netjes gewezen op het feit dat deze caravan en auto had verwisseld. Heel jammer dat dit gegumd is.
Het gummen is nu censuur geworden


aadje antwoordt op 7 januari 2019:

@PieterR je begrijpt het niet het is onmogelijk het trekgewicht van een bestaande auto te veranderen daar kan de RDW met de beste wil van de wereld niets aan veranderen.Dat kan alleen de autofabrikant en die heeft beslist dat dit nu het trekgewicht is het gaat hier over auto,s en niet over caravans.Wie weet wordt er nu niet gegumd dank( AAD)


PieteR antwoordt op 8 januari 2019:

Ik heb niks verwisseld, maar naast elkaar gelegd, omdat ik het idee heb dat de werkwijze van de RDW in beide gevallen niet veel zal verschillen.

Zij kunnen pas goedkeuren als de technische "verklaring van geen bezwaar", afkomstig van de fabrikant, aanwezig is en getoetst kan worden op het voertuig. Zonder die verklaring kunnen (of mogen?) zij niets.

Van mij hoeven jullie niet gegumd te worden, maar het zou wel fijn zijn, als jullie de tekst van de ander een beetje beter zouden lezen, dat zou echt schelen in jullie ongenoegen. We kunnen best wel een beetje van mening verschillen en toch netjes met elkaar omgaan, toch?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker