Caravantrekker.nl

Afneembare trekhaak, wel of niet electronisch

Schouten vraagt op 18 januari 2019:

Hoi,

Mijn vorige auto was een BMW 320D (2008) die onze caravan van 1500kg met gemak kon trekken. Ik heb hier toen een afneembare trekhaak op laten plaatsen. De trekhaak heeft zo nu en dan wel de nodige klappen opgevangen van de mooie drempels in Frankrijk. Dit zal ook wel te maken hebben gehad dat dit type auto wat lager op de weg lag.

Nu is de auto vervangen voor een BMW 320D uit 2014, die niet voorzien is van een trekhaak. Nu kan ik een 2e hands elektronische trekhaak laten plaatsen die goedkoper is dan een nieuwe handmatige afneembare trekhaak.

Ik vraag mij alleen af of zo een elektronische trekhaak wel bestendig is tegen een paar klappen van drempels en dergelijke en stabiel blijft als er 1500 kg aan zit te trekken.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij advies geven?

J Schouten

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 18 januari 2019:

Ik heb zelf altijd gekozen voor demontabele trekhaken.
Dit om de schade te beperken bij een tik op de achterkant van de auto.
Een vaste trekhaak geeft de tik door aan het chassis c.q. de dragende delen van de carrosserie in geval van zelfdragende carrosserie zoals de meeste moderne personenauto's hebben.
Bij een demontabele trekhaak zal, als hij niet gemonteerd zit, zoals meestal het geval is, de tik eerst door de bumper en bumpersteunen worden opgevangen, die zijn daarvoor ontworpen.
Overigens zal het, als de klap maar hard genoeg is weinig uitmaken of je een vaste of demontabele trekhaak hebt.


Ale Kok antwoordt op 18 januari 2019:

Oeps, even niet goed gelezen.
Ik dacht dat het ging over de keuze tussen een demontabele en een vaste trekhaak.
Mijn excuus voor deze omissie


Arie antwoordt op 18 januari 2019:

Ik zou eerst eens onderzoeken of dat bij dit auto type normaal is dat je trekhaak de weg raakt. Het komt mij heel vreemd over. Te zwaar beladen / te hoge kogeldruk / doorgezakte veren?


Schouten antwoordt op 20 januari 2019:

Hoi Arie, dank voor je reactie. Ja dat is normaal. Het was een BMW 320D sport uitvoering die vanaf de fabriek al voorzien was met strakke sport vering en laag onderstel. De trekhaak tikte zo nu en dan al de drempels aan zonder dat er iets gekoppeld was. Tenzij ik deze langzaam nam. Als de caravan gekoppeld werd zakte de auto niet verder in vanwege de strakke vering.

Helaas is je reactie geen antwoord op mijn vraag, daar ik een keuze wil maken tussen handmatig of elektronisch.

@ale kok, dank voor je reactie.


ton groenendijk antwoordt op 20 januari 2019:

Helaas voor de vraagsteller denk ik niet dat er veel ervaringsdeskundigheid is met deze specifieke combinatie. Handmatig of elektronisch zal dan toch een eigen keuze moeten worden. Maar één ding wil ik bij die keuze opmerken: Het wordt vies, heel vies, daar aan de achterzijde van die auto, vaak nog veel viezer dan aan de voorzijde. Mijn beperkte ervaring met afneembare trekhaken is, dat het vuil vaak leidt tot een moeizame terugplaatsing. Uitgebreid schoonmaken is vaak een vereiste.
Als dan in die pekel en straatvuilbende ook nog een elektronische schakeling wordt aangebracht...
Okay, het is geen antwoord, geen advies, maar een overweging


Schouten antwoordt op 21 januari 2019:

Hoi Ton, Dank voor je reactie, ik daar idd. niet over nagedacht. Ook een punt om mee te nemen in keuze!


Sjef Bertens antwoordt op 21 januari 2019:

Inderdaad ervaring heb ik met deze combinatie niet maar met een afneembare wel.
Mijn ervaringen zijn absoluut niet zo slecht met deze afneembare trekhaak , regelmatig een beetje WD 40 doet wonderen, wel een nadeel van deze constructie is dat is hij veel verder naar onderen is uitgebouwd.

Zeker met een beperkte bodemvrijheid zou ik daar niet voor kiezen.
De elektrisch wegklapbara is daar veel beter op zijn plaats. Klapt keurig naar boven toe wel, is dus veel beter beschermd, makkelijker en mooier en geen gebonk.

Voor mij geen enkele twijvel !


Sjef Bertens antwoordt op 21 januari 2019:

Sorry een paar slordige foutjes.


Frank antwoordt op 21 januari 2019:

Met alle soorten trekhaken heb ik ervaring , maar alleen onder een VW
Van de afneembare baalde ik regelmatig. Af en toe is het vies weer en dan moet je op je kniën. Na verloop van tijd functioneert het ook iets minder door vuil. Goed schoonmaken is dan de oplossing. Er kwam ook ietsje speling op na verloop van tijd.
Na de afneembare heb ik daarom bewust gekozen voor een vaste trekhaak.
De huidige trekhaak is een electrische (onze eerste).
Mijn mening? Fantastisch! Waarom?
In 2 seconden uitgeklapt en in 2 seconden opgeborgen. Geen speling of nadelen te merken. Ook niet nadat er iemand bij de stoplichten achterop reed. Flinke schade bij hem. Bij ons viel het mee, mede door de trekhaakbalk. De volgende trekhaak wordt weer een electrische.

Hoe het bij BMW is weet ik dus niet, maar bij VW word ik er blij van.


Quirien antwoordt op 22 januari 2019:

Met een elektrische ook geen ervaring dus kan er niets over zeggen.

Met een afneembare wel met diverse auto's . Inderdaad soms een crime en moet je zoals Sjef noemt de zaak wat beter onderhouden.
Overigens is ook de positionering van de stekker doos of breekkabel soms een op de knieën of buik liggende operatie. 😉

Maar op mijn huidige auto een uitzonderlijke verademing. Gewoon gemakkelijk erop te zetten haakgedeelte en gemakkelijk te bereiken stekker doos en bevestigings breekkabel haak.

En vuil worden? Net nog even gekeken. Vanaf oktober na ingespoten te zijn ziet het na verwijdering van de kunststof bescherm deel er nog keurig uit. Gelijk maar weer wat WD40 er opgespoten en een doek goed verdeeld.
Moraal van het verhaal, het is niet altijd met de afneembare trekhaak kommer en kwel.😉


Sven antwoordt op 23 januari 2019:

Ik heb een BMW 320D (station) uit 2017 met afneembare trekhaak welke ik vorig jaar heb laten plaatsen omdat ik voor die tijd geen caravan had.

Geen enkele last bij drempels. Trekhaak heb ik overigens laten monteren door een BMW dealer. Zodra de caravan achter de auto zit, wordt dit gedetecteerd. Geen last met parkeersensoren en de auto geeft een waarschuwing als er wat mis is.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker