Caravantrekker.nl

Nieuwe Mégane (motor)

Ad (Fendt) vraagt op 3 februari 2019:

Eind vh jaar zal ik mijn huidige Megane Estate Dci 130 weer vervangen voor een nieuwe.
Deze motor is echter helaas niet meer leverbaar.
Ik twijfel nog of het weer diesel gaat worden (wordt dan dus 'slechts' 115 pk) of dat ik overstap naar benzine Tce 160.
Zijn er al ervaringen met deze sterkere benzinemotor als caravantrekker? Er komt een Fendt achter van 1.500 kg, gewogen.

In de berekeningsmodule staat overigens de nieuwe diesel met 115 pk nog niet vermeld. Kan deze nog toegevoegd worden, voor een beter vergelijk?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henk antwoordt op 3 februari 2019:

Die Fendt is te zwaar voor dat Renaultje.


Ad(Fendt) antwoordt op 3 februari 2019:

@Henk, svp niet reageren als je geen idee hebt waarover het gaat.
Krijg jij niet die melding alleen te reageren met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage? 😁


Henk antwoordt op 3 februari 2019:

Het gaat hier over een autootje dat lichter is dan de caravan ... Dus wie het niet weet: er is iets met een 70%-regel maar dat is bij de meesten hier nog nieg doorgedrongen.


Ad(Fendt) antwoordt op 3 februari 2019:

Henk, weet jij dan hoe zwaar mijn beladen Megane is? Overigens wél knap dat je ook nog weet dat de meesten hier de 70% regel niet zouden kennen.
Ik hoop dat er andere mensen zijn die wél inhoudelijk en zinvol kunnen reageren op mijn vragen.


Remco antwoordt op 3 februari 2019:

Het koppel van beide motoren is 260nm
Volgens de specificaties bij autoweek.
De 50pk verschil zou voor mij een duidelijke voorkeur hebben.

Als ik moest kiezen wordt het de benzine uitvoering om een caravan te trekken.


Sjef Bertens antwoordt op 3 februari 2019:

Inderdaad Remco de beste keuze is natuurlijk de benzine uitvoering, hoogste vermogen en minder uitstoot van roet en stikstofoxiden.


Remco antwoordt op 4 februari 2019:

Ik zie net tot mijn grote schaamte dat rekenen niet mijn sterkste kant is.
Die 50 pk moet natuurlijk 45 pk zijn.

@Sjef ik geloof niet of die informatie van toepassing is over de uitstoot voor de TS.


Ad(Fendt) antwoordt op 4 februari 2019:

Ik moet eerlijk bekennen dat de uitstoot voor mij niet echt een hot item is. Mijn financien echter wel. Het betreft een auto v/d zaak, dus bijtelling speelt ook nog eens mee. Catalogusprijs van de benzineversie is 2.000 lager, dus ook nog eens gunstiger in de bijtelling. Maar... brandstof in het buitenland is weer voor eigen rekening, en dan ben ik dat voordeel vd bijtelling dus al snel weer kwijt.
Belangrijker vind ik dus het karakter van de motor. Diesel ben ik gewend. Hiervóór had ik de 110-pk versie van de Dci motor (Megane III), en die bracht ons met dezelfde caravan ook met gemak overal..
Qua vermogen zou het voordeel uiteraard naar de benzineversie gaan. De diesel is echter iets zwaarder, wat met deze caravan ook weer een pluspunt is.
Ik hoop daarom dat er ervaringsdeskundigen zijn die een (flinke) caravan achter een Tce 160 hebben gehad?


Jan Teepe antwoordt op 4 februari 2019:

Wat betreft opgedane ervaring met een TCE 160 , met een ± 1500 kg. caravan erachter, zal moeilijk worden. Deze motor zit nog maar een paar maanden in de Scenic, eerste model met deze motor, en een paar weken in de Kadjar. Ik heb zelf een Dacia Duster met de Dci 110 pk erin. En ook ik overweeg een TCE 160 met EDC aan te schaffen. Dit omdat diesel, in Spanje, een probleem gaat worden, de Nm's vergelijkbaar zijn, pk's beduidend meer en het geluidniveau beduidend minder is. En wat het buitenland gebeuren betreft, diesel is nu al duurder dan benzine 95 in Frankrijk, in Spanje wordt diesel duurder dan benzine 95. In Engeland en Zwitserland was dat altijd al zo. Ik was afgelopen zaterdag bij een Renault dealer en die zei, dat er voor de Kadjar toch een sterkere diesel beschikbaar komt, met standaard 4Wd. Deze staat nog niet in de NL prijslijst.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 februari 2019:

De nieuwe diesel met 115 pk is toegevoegd.


Ad(Fendt) antwoordt op 4 februari 2019:

Bedankt voor de reacties! Dat diesel in Frankrijk inmiddels al duurder was dan benzine wist ik niet. Dan wordt de keuze voor de Tce 160 inderdaad al stuk makkelijker! 😉
Kadjar met dikkere diesel gaat hem prijstechnisch al helemaal niet worden. En de Kadjar met de nieuwe dci 115 mag "slechts" 1350 kg trekken.


Remco antwoordt op 4 februari 2019:

http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php. Voor de actuele brandstof prijzen in veel landen.

@ jan teepe

Quote :Dit omdat diesel, in Spanje, een probleem gaat worden,

Mijn vraag puur uit interesse: waarom gaat dit een probleem worden? Ik rij zelf namelijk met een diesel en gaan 2 x per jaar na Spanje.


Jan Teepe antwoordt op 5 februari 2019:

Het diesel rijden, voor Spaans inwonenden, wordt steeds meer ontmoedigd. De accijns op diesel wordt op de gelijke hoogte als die van benzine gebracht, waardoor diesel duurder wordt aan de pomp dan benzine. Nu is het al zo, dat je bij het inruilen van een diesel een lagere inruilprijs krijgt dan voorheen. De verwachting is dat zich dat gaat doorzetten. Bij de introductie van nieuwe automodellen, zie je geen- of nog maar 1 dieselmotor in de prijslijst staan. De contracten met de uitbaters van de tolwegen lopen af en worden niet meer door de staat, eigenaar van de tolwegen, verlengd. Er komt waarschijnlijk een soort van tolvignet voor in de plaats, waarbij het plan is om die voor personenwagen dieselrijders veel duurder te gaan maken dan voor benzinewagens. Kortom er wordt van alles uit de kast gehaald, om de doelstelling, binnen 5 jaar geen diesel persoenenwagens meer in de (nieuwe)verkoop te realiseren. Voorheen was Spanje het lelijke eendje in milieuland. De PP, de Spaanse VVD, was dikke vrienden met de energie reuzen in Spanje. Nu is de PSOE aan de macht en die willen een inhaalslag maken om aan de EU eisen te kunnen gaan voldoen. Maar of je als toerist direct grote problemen hebt als je met de diesel naar Spanje gaat, dat denk ik eigenlijk niet.


Dave antwoordt op 6 februari 2019:

Ik zou toch voor een diesel gaan, heeft de meeste trekkracht en is qua verbruik ook gunstig. Daarbij rijd u al goedkoop met een auto van de zaak. Van de bijtelling kunt u privé niet zo'n auto rijden. Dus de duurdere prijs onderweg in het buitenland voor de diesel is lachertje in mijn ogen. Suc6 met u keuze.


Sjef Bertens antwoordt op 6 februari 2019:

Beste Dave,

Als je de moderne opgeladen benzinemotor gaat vergelijken met de diesel op het gebied van trekkracht is het veel verstandiger het max vermogen te vergelijken.

Het hoge, en over een breed toerental gebied constante koppel is evengoed bij de moderne benzinemotor aanwezig.
Let natuurlijk wel op het feit dat hogere toerentallen een grotere vertraging (trekkrachtvergroting) tot gevolg kunnen hebben.

Dus trek je conclusie !


Frans antwoordt op 6 februari 2019:

Goed punt dat door Sjef wordt aangehaald. Het maximaal motorkoppel mag dan wel hoger zijn van een diesel, het toerenbereik waarover het koppel hoger is (powerband) is meestal veel smaller dan de powerband van de benzinemotor.
Daardoor kun je de benzinemotor met bijvoorbeeld 20% hoger toerental laten draaien, zodat je het koppel aan de wielen bij de benzinemotor 20% vergroot waardoor het bij dezelfde rijsnelheid hoger is dan het dieselkoppel. En het draait uiteindelijk om de trekkracht aan de wielen.
Zeker met een moderne automaat (i.v.m. wegrijden) heeft een auto met een moderne benzinemotor een uitstekende trekkrachtbeleving.


bart antwoordt op 6 februari 2019:

Sjef, Frans,
Kunnen jullie dit nog iets nader uitleggen, want ik snap het nog niet helemaal. Ik leer graag. Maximum koppel is toch maximum koppel? Ik heb wel eens gehoord dat het maximum koppel bij hoger toerental juist weer afneemt...
Bedankt alvast,
Bart


Sjef Bertens antwoordt op 6 februari 2019:

Bart het is ook niet eenvoudig.
Laat ik proberen met eenvoudige getallen de situatie iets te verduidelijken.

We hebben trekkracht aan de wielen nodig onder allerlei bedrijfssituaties, zoals wegrijden helling op hoge snelheid enz.

Dit wordt mogelijk gemaakt door de versnellingsbak.
Deze veroorzaakt een koppelvergroting (trekkracht aan de wielen )die evenredig toeneemt met de totale overbrengverhouding.

Stel identieke auto’s een met:
Dielselmotor. Max koppel 300 Nm tussen. 1500 en 3000 omw/min
Max vermogen 120 pk /3500 omw/min

Benzine turbo.Max koppel 260. Nm tussen 1500 en 4500 omw/min
Max vermogen 160 pk /5500 omw/min

De dieselmotor kan max 300Nm leveren bij 3000/omw/min van de motor. Dit levert bij een bepaalde overbrenging bv 8 een koppel aan de achterwielen van 8 X 300 = 2400 Nm op

De benzinemotor kan max 260Nm leveren bij 4500/omw/min van de motor. Om een vergelijkbare situatie (snelheid) te krijgen met de dieselmotor kan ik hier een grotere vertraging toepassen.

Het toerental van de benz is 1,5. X zo groot als de diesel dus kan de vertraging ook 1,5 X zo groot zijn. 1,5 X 8 X 260 = 3120 Nm

We gaan dus in beide gevallen uit van dezelfde rijsnelheid en de overeenkomstige plaats in het toerentalgebied van de betreffende motor.


Frans antwoordt op 7 februari 2019:

Om webruimte te sparen bij Caravantrekker heb ik een artikel opgezocht dat duidelijk op deze materie ingaat. Het grafiekje van ‘wielkoppel standaard’ laat mooi de betrekkelijkheid zien van ‘het hoogste maximum koppel’. Zie de link

https://www.squadra-tuning.nl/techniek/koppel-en-vermogen/koppel-in-de-praktijk/

Of dit verhaal een op een toepasbaar is op de 2 Méganes hangt af van de specificaties van beide. Je weet nu wel waar je op zou kunnen letten.


Frans antwoordt op 7 februari 2019:

PS. de boven beschouwde 2.0 16v heeft geen turbo lading


bart antwoordt op 7 februari 2019:

Erg bedankt Sjef en Frans. Kan nooit kwaad weer wat meer te weten 😉


Quirien antwoordt op 7 februari 2019:

Ad,
Ik heb nog wat reviews en het net na gezocht of ik een Renault megane estate 160 TCE met een caravan van 1400/1500 kg kon vinden . Helaas niet gevonden. Waarschijnlijk zoals Jan Teepe al aangaf, nog te recent.

Frans, blij met je verwijzing, zo wordt het goed inzichtelijk uitgelegd. En Sjef voor de toelichting/ uitleg.

Om even op de vraag van Ad in te gaan en over het verhaal inzake koppel en vermogen, hier even de Spec's van 2 motoren waar het om zou gaan.
Renault met diesel : inhoud 1461 cc 4000 trm 85w/115pk koppel 260nm bij 2000 trm
Benzine TCE 160: inhoud 1330 cc 5500 trm koppel 260 NM bij 1600 trm.

Ik heb deze motoren hier op de site even ingevoerd . Bij de Facts en grafiek het volgende de diesel geeft tussen de 1850- 3000 rpm en de TCE 160 1550 -4400 zijn verloop weer. De benzine versie ( bij 1550 trm) is dus ook nog iets eerder bij zijn 260 NM vermogen dan de diesel.
Het moge duidelijk zijn dat de TCE 160 geen verkeerde keuze zal zijn, zeker als er een tandje terug hierbij op het vermogen gaat spelen.

Verder blij dat door het artikel dat de simpele gedachte gang bij vele van de diesel heeft b.v. 40 NM meer dan een benzine versie, en is dus daardoor de betere trekker, toch heel anders kan uitpakken. 😉
En Ad, aan jou uiteraard de keuze.


Frans antwoordt op 8 februari 2019:

De Autoweek-specs zijn onvoldoende om een goede vergelijking te kunnen maken van de trekprestaties tussen twee caravantrekauto’s of voor een simpel oordeel over benzine of diesel. Zelfs een vergelijking van wielkoppelgrafieken is onvolledig als je de belasting er niet bij betrekt (caravanmassa, rijsnelheden, hellingen).
Daarom zijn we gezegend met Caravantrekker, die tegen een geringe vergoeding, op basis van hun uitgebreide specificatiedatabase, aan de hand van wielkoppelberekeningen in de verschillende versnellingen advies geeft in relatie tot caravanbelastingen. En dat allemaal voor je eigen combinatie.
Het is nog een uitdaging voor Menno om de rekentabellen uit te breiden met een berekeningssystematiek voor de grote variëteit aan hybride auto’s, waarvan bovendien specificaties moeilijk zijn te achterhalen. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2019:

Uiteraard moet Ad kiezen wat hij het beste vindt. Maar door de berekeningen op Caravantrekker goed te bestuderen en met elkaar te vergelijken kan je heel veel voorspellen.

Als je beide Renaults naast elkaar zet met caravan krijg je:





Als je als beste de maximale snelheden definieert die je kan rijden dan wint de benzine auto (gelijk koppel en meer pk's). Ook optrekken doet de benzine sneller. Maar zelfs de wel heel veel 'zwakkere' diesel doet het op de weg helemaal niet slecht. Op hele lage snelheid (tot 40 km/u) doet die het iets beter. Wel heeft de benzine het voordeel dat de versnellingen 'langer' kracht hebben maar uiteraard dan ook meer toeren maakt.

Persoonlijk vind ik echter de prestaties op de weg van ondergeschikt belang aan het rijcomfort. En comfort waaronder ook het ontspannen kunnen rijden wordt voor een groot deel bepaald door (over)gewicht van de auto. Dit geven we aan (samen met voldoende prestaties) in de kleur van de caravans bij de sterrenwaardering voor de soorten wegen die je wil rijden.


Quirien antwoordt op 8 februari 2019:

Bij de invulling van de gegevens had ik ook een Fendt gebruikt de 465 versie. Gewicht van de caravan met belading kwam ongeveer overeen met dat van Menno. Wel had ik de auto 400 kg extra meegegeven om nog een beetje ( over) gewicht te krijgen en het verhoudingspercentage nog een beetje redelijk te houden.

Waar ik wel van opkeek is dat bij de vermelde snelheids cijfers bij 70, naar 80 en 90 km etc. de afname behoorlijk was.
De trekhaak kogeldruk is ook officieel 75 kg maar met de 5-10% regeling valt hier nog wat te doen om de kogel druk op tenminste 80 kg te zetten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2019:

Waar ik wel van opkeek is dat bij de vermelde snelheids cijfers bij 70, naar 80 en 90 km etc. de afname behoorlijk was.

Ik niet 😉
Snelheid is alles bepalend als het gaat om de invloed op stabiliteit. Dat wil zeggen de krachten die er spelen als bij het toenemen van snelheid de caravan gaat slingeren. Het is namelijk een enorm verschil of je een stuurbeweging maakt bij 70 km/u of bij 90 km/u en hoe de caravan daarop gaat reageren.

Rijdt je gewoon rechtuit zonder invloeden van buitenaf maakt snelheid niet zoveel uit, maar maakt de caravan een slinger (door wind, stuurbeweging etc) dan opeens is snelheid alles bepalend. Dan helpt ook alleen nog maar een goede reactie van de bestuurder of nog beter de electronica (ATC, ITBS etc.) om op de weg te blijven.

Om dus bij dit voorbeeld te blijven, je neemt een enorm risico door met 90-100 km/u te gaan rijden met 1500 kg achter een Megane. Door de auto helemaal maximaal te beladen wordt het risico kleiner maar daarmee wordt het weggedrag van de auto niet prettiger.


Ad(Fendt) antwoordt op 9 februari 2019:

Mannen, bedankt allemaal voor de reacties. Nadat de Dci 115 was toegevoegd heb ik uiteraard ook direct de vergelijking op deze site gemaakt. En de keuze lijkt me vrij duidelijk. Het betreft overigens een Fendt 445 die erachter hangt, maar met (weinig!) belading zit ik nu al op 1500 kg. (Zit zelfs andere as onder tot 1700 kg). Dat ik mijn snelheid moet aanpassen is me idd bekend. Rijdt meestal met 96 op de cruise (ca. 90 echte kilometers) en dan is de combinatie gewoonweg stabiel, mede gezien het feit dat ik de auto zo zwaar mogelijk maak. (Alle boodschappen, gereedschappen, luifel/stokken etc.etc. gaan de auto in. Leve de hulpvering 😉).
Qua weggedrag heb ik geen enkel probleem. Je weet dat je zwaar bent, en past je rijgedrag daar gewoon op aan.
Grootste risico vanuit mijn eigen ervaring is dat je ongemerkt bij heuveltje/bergje af hárder gaat dan de gewenste 96 km/u.
En hoewel het volgens mij niet echt nodig is, heb ik toch voor de zekerheid ook ATC op de caravan laten zetten.
Maar mijn keuze is dus i.i.g. gevallen op de Tce 160.


Henk antwoordt op 9 februari 2019:

Allemaal kunstgrepen om toch maar vooral met een te zware caravan de weg op te gaan en anderen in gevaar brengen.


Sjef Bertens antwoordt op 9 februari 2019:

Beste Henk,

Wel een beetje kort door de bocht deze reactie.

Er zijn vele oorzaken die het stabiele rijgedrag kunnen beïnvloeden en daar is de gewichtsverhouding er een van.
Als je goed gelezen hebt voldoet Ad met een goede belading daar prima aan.

Verder heeft de AUTO van Ad een aantal eigenschappen (uitvoeringsvormen) welke positief bijdragen aan een stabiele combinatie zoals korte afstand achterwielen trekhaak, hulpveren en ATC.

Ad heeft een mooie combinatie ! Fijne vakantie.


TheoV antwoordt op 12 februari 2019:

Of Ad een mooie combinatie heeft zal de toekomst uitwijzen. 1 ster en 3 oranje combinaties vind ik niet echt geruststellend. Soms kom je ongewild toch aan de limiet te zitten. Net een afdaling, mee met het verkeer en plots een rukwind kan voldoende zijn. Ondertussen 36 jaar met caravan en zware aanhangwagens op ronde. Idem met vrachtwagens.

Ik weet een heel groot verschil tussen dezelfde caravan achter een sedan van +- het caravangewicht (veel zwaarder was er 25 jaar geleden niet) of een monovolume (MTM 2500kg) met >1000kg overwicht. Achter deze monovolume kwam dan mijn huidige, caravan van 1300kg. Dat was nog steeds een stabiele combinatie. Toch voel ik een groot verschil met de huidige wagen, die ledig al 2500kg weegt. Wat is er nog een groot verschil met 30 jaar geleden? De gereden snelheden. Een auto moest echt werken om aan 100km/h te geraken. Nu gaat dit zo vlot dat je er ongemerkt over gaat. Met alle mogelijke gevolgen.


Jan Teepe antwoordt op 12 februari 2019:

Heren. Jullie hebben allemaal gelijk m.b.t. hoe hoger het gewicht van het trekkende voertuig, hoe veiliger de combinatie. Maar je moet, denk ik, wel het gebeuren in het juiste perspectief zien. Voorheen reden er diverse mensen, ook particulieren, met zgn. grijs kenteken busjes en dan veelal voorzien van een dieselmotor. Dus had je in wezen ideale gewichtsverhoudingen. Nu het voor de particulier vrijwel onmogelijk gemaakt is, om met dat soort busjes te rijden, en ook het particulier rijden van een dikke 4Wd haast tot de onmogelijkheden is gaan behoren, moet je dat overgewicht van het trekkende voertuig wat minder gaan benadrukken, denk ik. Blijf je maar steeds reageren met opmerkingen dat het wel heel gevaarlijk is om met bijv. een Megane een caravan van 1500 kg. te trekken, wat wettelijk gezien wel mag, dan blijven er nog maar heel weinig caravanners over. Een beetje Renault met een 160 pk motor kost in Nederland al tussen de 35.000 en 40.000 Euro. Ik zou er dan ook voor willen pleiten, om ons hier op het forum aan de wettelijke normen te houden en niet meer naar het optimale te streven. Nogmaals jullie hebben gelijk, maar neem de huidige situatie ook in ogenschouw.


Quirien antwoordt op 12 februari 2019:

Als iedereen weet waar in zijn combinatie de zwakke plekken zitten en hier naar handelt in zijn rijgedrag dan zijn we al een heel eind. 😉

En hier op de site hebben we de ' instrumenten' om met veel "rekenmodules " en situaties te kunnen bekijken waar de zwakke plekken zitten of hoe/waar deze ontstaan.


Henk antwoordt op 12 februari 2019:

Inderdaad Quirien: rijgedrag.

Ik heb er genoeg gezien bij Luik die met hun Megaantje nauwelijks omhoog kwamen om vervolgens met een stuiterende caravan weer omlaag te gaan over de E40. En waarom moet er zo nodig een Renault komen van 35.000 euro? Wat is er mis met een tweedehands auto van 10 jaar oud? Daar zitten geen opgefokte motortjes is zoals de huidige Captuurtjes 0,9 of TSI-tjes 1,2.

Voor de beeldvorming: hier staat een SUV van 14 jaar oud in de garage met 7 weken per jaar een 1500 KG caravan voor de vakantie. En 1000 kg overgewicht rijdt heerlijk kan ik u melden.


Ad(Fendt) antwoordt op 13 februari 2019:

@Henk. Ik heb er genoeg gezien bij Luik die met 110 km/u omhoog kwamen, en met nog hogere snelheid weer naar omlaag om daarna bij de eerstvolgende pomp weer te moeten tanken (😉). En waarom moet er zonodig een oudere auto komen van 10 jaar oud die 2500 kg weegt, en die dus 45 weken per jaar onnodig veel benzine en wegenbelasting kost?

Voor de beeldvorming: Hier een Megane van beladen 1800 kg, die (met aanpassing rijgedrag) de caravan van 1500 kg prima kan trekken voor die 8 dagen per jaar dat dit nodig is.. En die 300 kg overgewicht rijdt óók heerlijk kan ik melden 😉


Jan Teepe antwoordt op 13 februari 2019:

Henk. Dan maar niet meer naar Spanje met de 14 jaar oude SUV. Er is net een wet opgesteld om alle 10 jaar plus auto's van de weg te gaan halen. De Spanjaarden krijgen daar een premie voor, maar buitenlandse toeristen niet, denk ik. En hoe zit het met de wegenbelasting in Nederland? Mijn toenmalige Hyundai Terracan(2250 kg.leeg gew.) deed toentertijd al 158 Euro per maand. Daar werd ik niet vrolijk van. Jij wel?


Quirien antwoordt op 13 februari 2019:

Ach Jan, 2151 t/m 2250 kg diesel personenwagen is slechts😉 voor de provincie Gelderland € 682,00 per drie maanden.
1 kilo meer gewicht derhalve volgende klasse slechts😉 € 719,00 per 3 maanden.
Ik durf de prijs van Duitsland maar niet te noemen.
En Spanje?
Maar we dwalen af van de vraagstelling hoewel voor Ad natuurlijk geldt dat de benzineversie wel wat lichter is dan de diesel en dit zal moeten compenseren in gewicht in de auto om de verhouding op 300 kilo te houden.


Gerrie antwoordt op 13 februari 2019:

Sorry Henk.
Ik moet er niet aan denken om met zo'n oud beest zo ver van huis te gaan. Die zal waarschijnlijk ook nog het nodige gelopen hebben (diesel).
De door jouw genoemde auto's kunnen prima trekkertjes zijn met hun motortjes als je er maar een caravan bij zoekt die er goed bij past.
Maar zo maakt iedereen zijn keuzes met daarbij voor hem belangrijke redenen. Volgens mij moeten we daarvoor een beetje respect hebben en we kunnen we er wel iets van vinden maar het gaat er ook om hoe we dat brengen. Gezien de wijze waarop jij je berichten brengt even mijn wijze daarop aangepast. Sorry.


Henk antwoordt op 13 februari 2019:

Ik rij met dat oude beest (en groene umwelt plackette) gewoon naar noord Scandinavië. Daar komt zij trouwens ook vandaan ...


Remco antwoordt op 14 februari 2019:

@ Ad (Fendt) alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, daar ga je veel plezier van hebben.

Off-topic :
@ Gerrie
Ik moet er niet aan denken om met zo'n oude volvo diesel met veel kilometers op de teller op vakantie te gaan...

Mijn v70 D5 bj 2003 met 450k op de teller rijd 2 x per jaar naar zuid Spanje met 1500kg op de trekhaak 😉 😉


Henk antwoordt op 14 februari 2019:

Tja, met een Renaultje haal je zulke km-standen niet ...


Jan Teepe antwoordt op 14 februari 2019:

Ja Henk. ik denk dat jij gelijk hebt. Maar met een nieuwe Volvo zal dat waarschijnlijk ook niet meer gaan lukken. En met die V70 2 keer per jaar naar zuid Spanje rijden, gaat in de toekomst ook niet meer lukken, denk ik. Ze zullen hier echt geen uitzondering gaan maken voor Henk. En voor het bedrag dat aan onderhoud, gebruik, verzekering en houderschapsbelasting is uitgegeven, kan ik wel een nieuw Renaultje kopen en daar hoef ik dan niet zo lang mee te doen.


Ad(Fendt) antwoordt op 14 februari 2019:

Henk, kan je niet beter naar een site voor bejaarde scandinaviers, in plaats van het caravan-forum te trollen?
Menno, wat mij betreft mag draadje gesloten worden, voordat het uit de hand loopt..


Henkie antwoordt op 14 februari 2019:

Pechstatistieken: Renault helemaal onderaan wat betreft betrouwbaarheid ...

Overigens is het caravan-forum een andere website. Hier heet het caravantrekker.


Jilger antwoordt op 14 februari 2019:

Zijn we dan collectief vergeten dat Volvo van 1975 tot 2004 enorm veel motoren bij Renault heeft ingekocht?
66, 340, 440, 460, 480, S40 (diesel) en V40 (diesel) hadden allemaal Renault motoren!
En er zijn er genoeg die hele hoge kilometerstanden gehaald hebben.

Ik denk dus dat als een eigenaar van een Renault bereid is om evenveel aan onderhoud uit te geven als de gemiddelde Volvorijder, zo’n Renault ook erg lang mee kan gaan.


Remco antwoordt op 14 februari 2019:

@ Jan Teepe

quote : En met die V70 2 keer per jaar naar zuid Spanje rijden, gaat in de toekomst ook niet meer lukken, denk ik. Ze zullen hier echt geen uitzondering gaan maken voor Henk.

voor Henk hoeft het niet , die gaat naar zweden op vakantie 😉
Als ze het maar wel voor mij doen dan want ik ben diegene die 2 x per jaar naar Spanje gaat met de V70 😉 😉


elke auto ongeacht het merk en type blijft rijden met de juiste onderhoud en de nodige liefde.
het zijn net vrouwen 😉



TheoV antwoordt op 15 februari 2019:

De levensduur van een auto hangt van meer factoren af dan alleen de levensduur van een motor.

Mijn oom had een megane, gegarandeerd dat daar niet bezuinigd is op onderhoud. 100 000km en game over. De olie liep er uit aan de krukas. Meer kosten aan dan de auto nog waard was.


Jeff antwoordt op 6 maart 2019:

Wat ik veel belangrijker vind is dat bij een max beladen auto en max aanhanger geremd de combi over de max mtm heen gaat.

Auto max 1952 Kg ( vergelijkbaar model )
max geremd aanhanger 1850 KG
combi 3802 kg
max mtm 3652
-----------------------------------------

betekend 150 kg over de mtm

Wat als je met deze overschrijding op weg gaat en er gebeurt iets ??
verzekering etc ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2019:

@Jeff, 150 kg op 3650 kg is nog geen 5% te veel.

Ben je ook bang dat je verzekering niet betaalt als je 95 km/u rijdt met je caravan (5% te snel)?

Gewichtsverhouding en snelheid zijn veel meer bepalend voor een veilig weggedrag dan alleen MTM.


Jeff antwoordt op 6 maart 2019:

Klopt Menno,

Maar ik heb wel eens gelezen dat Renault moeilijk kan doen als je onder garantie een reparatie wilt laten uitvoeren en zij weten/vermoeden dat er ( bewust) overbelasting is geweest. Voor mij persoonlijk iets waar ik op let bij het kopen van een auto.

Verder is volgens mij de diesel ook zwaarder dan de benzine waardoor dit verschil zou kunnen oplopen.

Misschien wel iets voor topic starter om rekening mee te houden.


Jan Teepe antwoordt op 6 maart 2019:

Het lijkt er sterk op, dat Renault dealers in Nederland en ook in Spanje liever geen nieuwe Renault diesels meer willen verkopen. Zowel in NL als in ES kreeg ik hetzelfde verhaal te horen over sterke waardevermindering, overheidsmaatregelen enz. Het lijkt dus sterk op een van bovenaf opgelegd gebeuren. En dat is vreemd, omdat in de commercial van de Kadjar en in de folder, de sterkste dieselvariant in 4Wd in actie wordt vertoond. En het vreemde is, dat deze variant niet in de prijslijsten in NL en ES voor komt. Communicatiestoornis?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2019:

Dat klopt Jeff 😉 Hoewel het knap zou zijn om overbelasting te bewijzen.


Ad(Fendt) antwoordt op 7 maart 2019:

@Jeff: Het is gelukkig voor mij geen issue. Mijn caravan weegt 1500 kg. Daar moet je al zeer bewust mee rijden. Ik moet er niet aan denken om 1850 kg achter de Megane te hangen... 😉
Die 1850kg zou wel voor sommigen handig kunnen zijn als je eens een tandemasser aanhanger moet gebruiken om binnen de bebouwde kom naar de vuilstort te rijden. Maar dan heb je je auto meestal niet beladen tot het maximum van 1952 kg. Ik denk dus dat in de praktijk dat totaal van 3802 kg vrijwel nooit gehaald zal worden.


Jeff antwoordt op 7 maart 2019:

Top👍,

Zoals al eerder gezegd door andere . Ieder maakt zijn eigen keuze. Zolang er bewust met de veiligheid van uzelf en u medeweggebruikers omgegaan wordt is het prima.


Johan (Fendt445) antwoordt op 13 maart 2019:

Afgeraden deze combinatie want je brengt jezelf en anderen in gevaar.
Uitslag op deze site en bij de ANWB caravantrekker zeggen genoeg.
Jammer van de keuze.


Ad(Fendt) antwoordt op 14 maart 2019:

Uitslag op deze site zegt mij inderdaad genoeg, en is ook precies zoals ik het ervaren en verwoord heb: "een combinatie waarmee (met enige beperkingen) in binnen- en buitenland gereden kan worden."
Ik krijg 3,5 ster.
De opmerking dat ik mezelf en anderen in gevaar breng is dus absoluut onjuist.


Henk antwoordt op 14 maart 2019:

En zo is het kringetje weer rond: de caravan is te zwaar voor dat Renaultje.


Gerrie. antwoordt op 14 maart 2019:

Als het beter voor je voelt Henk, mag je gelijk hebben. Misschien geen inhoudelijke bijdrage maar wel een zinvolle. Henk is nu blij en trots.


Ad(Fendt) antwoordt op 15 maart 2019:

Ja hoor, Henk. Je hebt helemaal gelijk! Véél te zwaar. Als je slechts 3,5 ster krijgt op deze site ben je écht een gevaar op de weg. Ik ga mijn baas vragen om ipv nieuwe Megane toch maar een SUV van 14 jaar oud voor me te kopen. Alleen dán ben ik veilig, toch? 😉


Ben antwoordt op 15 maart 2019:

Ik heb er genoeg gezien bij Luik die met hun Megaantje nauwelijks omhoog kwamen om vervolgens met een stuiterende caravan weer omlaag te gaan over de E40. En waarom moet er zo nodig een Renault komen van 35.000 euro? Wat is er mis met een tweedehands auto van 10 jaar oud? Daar zitten geen opgefokte motortjes is zoals de huidige Captuurtjes 0,9 of TSI-tjes 1,2.

Ach ja, heel erg belangrijk om hard naar boven te rijden bij luik. Wij rijden daar ongeveer 90 omhoog met onze duster met zo'n 1.2 renault motortje. Twee jaar terug werden wij daar ingehaald door een heel dikke audi van ongeveer tien jaar oud met een joekel van een caravan. Immers; een dikke suv kan niets mee gebeuren! en het staat ook leuk op de oprit een ''suv'' met dik 3 ton op de teller. Alles beter dan een nieuw renaultje of nog erger een duster!!!..brrrr, moet er niet aan denken wat de buren wel niet moeten denken? Oh ja de audi. Deze kwam ik na luik weer tegen, heel het span achterstevoren, gezin gelukkig ongedeerd achter de vangrail, einde vakantie. Als het misgaat is een zware suv moeilijker on der controle te houden. Bijkomend voordeel van een renaultje of dustertje is dat er in frankrijk op iedere straathoek wel een dealer zit. Is het mischien zo dat men een zware suv met dik 3 ton op de teller koopt omdat men geen geld heeft om een fatsoenlijk leuk wagentje te kopen? Ik doel nu op een persoon van wie ik de naam niet ga noemen. Wij hadden vroeger een buurman genaamd henk, deze reed altijd dikke rangerovers. En hij was iedere zaterdag aan het sleutelen. Mijn pa niet, enige nadeel was wel dat wij met de taunus met 50 bergop gingen. Gaat eigenlijk nergens over dit verhaal, net zoals de reacties van de dikke suv rijder.


Quirien antwoordt op 27 maart 2019:

@ Ad (Fendt)
Misschien dat je het al had gezien/wist Ad, maar in de laatste KCK zag ik dat er voor de Megane Estate een hele mooie praktische uitklapbare trekhaak te verkrijgen was. De stekkerdoos en losbreekkabel zijn hierin geïntegreerd.


Ad(Fendt) antwoordt op 27 maart 2019:

Dank voor de tip Quirien. Ik ben hiermee bekend, maar zal waarschijnlijk toch voor de vaste trekhaak gaan. Qua uiterlijk heb ik er geen last van. Dus voor minder geld heb ik dan altijd een extra bescherming tegen kleine aanrijdingen aan de achterzijde 😉


Ale Kok antwoordt op 27 maart 2019:

@Ad(Fendt)
"extra bescherming tegen kleine aanrijdingen"

Helaas, foute redenering, voor kleine aanrijdingen zijn de bumpers die met behulp van energieabsorberende bumpersteunen aan de constructie van de auto gemonteerd zijn.
De trekhaak geeft, door zijn stijfheid, de krachten die er bij een aanrijding op komen rechtstreeks door aan de constructie van de auto.


Ad(Fendt) antwoordt op 27 maart 2019:

Juist voor kleine aanrijdingen van achteren gebruik ik liever de voorbumper van degene die tegen me aanrijdt als energieabsorberende buffer..


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker