Caravantrekker.nl

Achteruitrijlichten verplicht?

Jilger Mout vraagt op 28 februari 2019:

Beste mensen,

Wij hebben een caravan van 2016 en een auto van 2010. Nu heeft de caravan standaard een 13-polige stekker en is deze voorzien van een mistachterlicht en twee achteruitrijlichten.
Onze auto heeft echter een 7-polige stekker. Het mistachterlicht werkt naar behoren, maar de achteruitrijlichten (uiteraard) niet bij gebruik van een verloopstekker.

Nu wees onze dealer erop dat het verplicht is om. als je een aanhanger trekt die voorzien is van achteruitrijlichten, deze te kunnen laten werken. Oftewel, volgens de dealer zijn wij verplicht om de kabelset om te laten bouwen van 7- naar 13-polig.

Zelf kan ik hier geen sluitend antwoord op vinden. Kan iemand hier mij het verlossende antwoord geven? Ombouwen kost namelijk € 365, een verloopstekker €5.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Jilger Mout.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Debouncer antwoordt op 28 februari 2019:

In de Regeling Voertuigen Afdeling 12, Artikel 5.12.51 onder L staat dat aanhangers die na 31 december 2012 in gebruik zijn genomen verplicht 1 achteruitrijlicht moeten hebben. Twee is ook toegestaan. De dealer heeft dus gedeeltelijk gelijk maar voor jou komt het er op neer dat je de auto wel om moet gaan bouwen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 februari 2019:

Klopt, is verplicht https://caravantrekker.nl/info/stekkers.php
Bij de Politie controles waar ik bij was wordt er niet op gecontroleerd 😉


Jilger Mout antwoordt op 28 februari 2019:

@Debouncer,

Dat de caravan de verlichting moet hebben, klopt. Maar ik kan nergens vinden dat je dan niet met een trekauto mag rijden die de achteruitrijlichten niet aan kan sturen. En dat is nou net de vraag...


Leo antwoordt op 28 februari 2019:

De boete voor het niet in orde hebben van het achteruitrijlicht van de aanhanger bedraagt 45,00 euro. Hoe vaak rij je met een aanhanger achteruit waar dan toevallig ook nog politie bij is ? Zal waarschijnlijk bij jou voor de deur of op de camping zijn. Ik zou het zo laten.


Debouncer antwoordt op 28 februari 2019:

@Jilger Mout. Die uitzondering waar jij op hoopt bestaat wel bij lichte aanhangers v.w.b. het mistachterlicht. Heeft de auto geen (verplicht) mistachterlicht, dan vervalt de verplichting ook voor de aanhanger. Bij jou is dat niet het geval en is dus het gevolg van je verkeerde keuze bij de aankoop van je auto/trekhaak. Anders zou je kunnen stellen dat andere verlichtingsdelen ook niet hoeven te werken zolang de verbinding niet op orde is. Ik vermoed dat de aansluiting die je nu met de caravan gemaakt hebt met de 7-polige stekker ofwel onwenselijke verbingen heeft ofwel het volledige potentieel van je caravan niet benut. Standaard is het in elk geval van geen kant.


Michiel antwoordt op 28 februari 2019:

De dealer heeft gelijk als ie zegt dat het achteruitrijlicht op de aanhanger moet kunnen werken als het er op zit. Maar dat daarvoor de gehele kabelboom á €365 moet worden vervangen is wel wat al te commercieel gedacht. Het gaat maar om één extra draad. Die van het achteruitrijlicht op de auto naar pen 8 op het 13 polig stopcontact. Weliswaar mis je dan de geschakelde 12 Volt voor je koelkast, maar daar hoor ik je niet over, dus ik denk niet dat je daar €365 voor over hebt.

Een handige Harry legt dat extra draadje voor veel minder dan €365 en ik zou zeker even verder rondkijken dan de dealer. En anders inderdaad maar het risico nemen voor een boete met een pakkans van nagenoeg nul.


Frans antwoordt op 28 februari 2019:

Verkeerstechnisch is een werkende achteruitrijverlichting absoluut belangrijk voor achteropkomend verkeer. Tenzij je nooit achteruit rijdt staat het sukkelachtig en is het ergerlijk als de lampen niet werken. Je zou ook nog een achterlichtdraad kunnen opofferen door L en R samen te voegen in de caravan en de vrijkomende draad in de auto aan te sluiten op 8. Verder ben ik het met Michiel eens.


Michiel antwoordt op 28 februari 2019:

@Frans

Het opofferen van de scheiding tussen links en rechts achterlicht was ook bij mij opgekomen. Maar dan zou ik die wijziging niet in de caravan maar in de verloopstekker aanbrengen. Dan blijft in elk geval de aansluiting van de caravan standaard en ontstaan er geen rare situaties als die eens achter een andere auto gehangen wordt.

Over het verkeerstechnisch belang van een werkende achteruitrijverlichting verschillen we van mening. De achteruitrijverlichting was aanvankelijk bedoeld om zelf iets te kunnen zien bij het in het donker achteruit rijden. Pas veel later werd het ook een signaal voor het achterop komende verkeer. Toen ik rijexamen deed was het niet verplicht en nog maar heel weinig autos hadden het standaard. Ik kan ook zonder werkend achteruitrijlicht wel zien of een auto met caravan achteruit rijdt. Dat zou iedere oplettende bestuurder ook moeten kunnen zien. Ik denk niet dat de verkeersveiligheid ernstig in gevaar wordt gebracht door niet werkende achteruitrijverlichting op een caravan. Het is ook nog steeds niet verplicht voor oudere aanhangers of aanhangers < 750 kg.

Maar ik zou het desalniettemin wel werkend willen hebben. Ik heb mijn 30 jaar oude caravan al in 1998 voorzien van een werkend mistachterlicht en achteruitrijlicht. Niet iedereen is zo handig al ik. 😉






Arie antwoordt op 28 februari 2019:

@ Jilger Mout: Of de achteruitrijlichten moeten werken op een aanhanger? Kijk eens in de regeling voertuigen artikel Artikel 5.18.38:

1 De verlichtingsinstallatie van aanhangwagens moet zodanig functioneren dat de functies van de verlichting en de lichtsignalen overeenstemmen met die van het trekkende voertuig.


TheoV antwoordt op 26 maart 2019:

Je gaat wel heel kort door de bocht Michiel. Vele moderne auto's kan je niet meer een draadje claimen aan het achterlicht. Doe je dat wel kan het heel goed zijn dat je de CAN-bus module opblaast. Je brengt zo ook de foutdetectie van het CAN-systeem van de wijs. In een auto van 2010 is de kans op wel of geen CAN-bus zowat fifty-fifty. Afhankelijk hoe oud het model toen was. Daar kan alleen de dealer op antwoorden.

Draden 5 en 7 mogen ook niet samengevoegd. Het is niet zomaar dat er een aparte zekering in je auto steekt voor links en rechts. Sluit je aan op draad 5, dan werkt je linker parkeerlicht niet meer. Sluit je aan op 5, dan werkt het rechter parkeerlicht niet meer. Ga je morrelen aan de indeling, dan is je auto niet meer universeel. Mag je van geluk spreken dat je niet in Duitsland naar de keuring moet. Daar worden zowel de aansluiting van de auto als van de aanhangwagen getest of ze conform zijn.

De enige goede oplossing is 13-polig op al je aanhangwagens. Verloopstekkers zorgen maar al te vaak voor problemen. Of dit >300€ moet kosten is een andere vraag. Erich Jaeger heeft sets op maat van de auto. Volgens mij is er geen enkele bij die 300€ kost. Voor de meeste wordt een installatie tijd gegeven van 1 uur.

Ik begrijp trouwens niet waarom er nog steeds nieuwe auto's mogen verkocht worden met 7-polige stekker.


Debouncer antwoordt op 26 maart 2019:

@TheoV Er is geen wet die voorschrijft hoe je de voorgeschreven verlichting werkend krijgt. Ik zelf heb al sinds 1997 en 13-polige jaeger. In die tijd was nog niet duidelijk welk systeem uiteindelijk de standaard zou worden en hele volksstammen zwoeren bij de Multicon. De Nederlandse caravanmerken monteerde standaard Multicon. De reden: men had nog een aanhangertje of een fietsendrager en die had een 7-polige en dat kon dan zonder meer gebruikt worden. Ik denk dat TS ook door deze omstandigheden in deze situatie beland is. Google leerde mij dat TS van vouwwagen naar caravan gegaan is. Toen hij zijn nieuwe auto kocht had hij dus waarschijnlijk de vouwwagen nog en liet hij dus ten onrechte, naar nu blijkt, een 7-polige monteren. Had hij de stekker van de vouwwagen vervangen, was hij voor minder dan 10 euro klaar geweest.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker