Caravantrekker.nl

Wegligging Fendt beter?

Aad vraagt op 29 mei 2019:

We zijn aan het rondkijken voor een andere caravan. Fendt 390 vinden we mooi, maar ook de Sprite 420SE en Sterckeman 400 UL bijvoorbeeld. Nu viel op dat de Fendt opgegeven wordt als prima combinatie maar als ik de Sprite kies, dan is Menno een stuk voorzichtiger terwijl de Sprite lichter is. Kan de Fendt, die ook op alko staat, zoveel stabieler rijden? Want dat zou ik heel belangrijk vinden. En hoe rijdt de Sterckeman daarbij vergeleken? Ik heb nu een Kip Kompakt, maar die is wel smal en licht, maar niet superstabiel, met name bij inhalen van autotrailers vind ik. Ben heel benieuwd naar de meningen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 mei 2019:

Mijn voorzichtigheid komt vermoedelijk door de kortere dissellengte van de Sprite (afstand as kogel). Om dat zeker te weten zal je die lengte wel moeten controleren want de echte gegevens heb ik niet precies.
Maar dan nog zijn er meer verschillen die ik niet mee kan meenemen en wel invloed hebben zoals de indeling en gewichten in de caravan.


Aad antwoordt op 29 mei 2019:

Als extra: mijn Seat mag 1300kg trekken, terwijl de 1.5 tsi maar liefst 1800 mag meenemen. Qua vermogen snap ik dat wel, maar het rijklaargewicht scheelt maar 40kg.
Hoe moet ik dit zien?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 mei 2019:

Trekgewicht zegt helemaal niets over de trekeigenschappen en al helemaal niets over stabiliteit. 40 kg zwaarder is iets beter maar ook weer zo’n klein verschil (bijvoorbeeld tussen een volle en lege benzinetank) dat je daar weinig over kan zeggen.


Aad antwoordt op 29 mei 2019:

Eens! Maar snap jij dan waarom Seat 500kg meer trekgewicht opgeeft, terwijl de de auto verwaarloosbaar zwaarder is? Of heeft mijn 1.0 zoveel reserve?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 mei 2019:

Een belangrijke eis is dat de auto met het trekgewicht een aantal keer achter elkaar op een 12% helling moet kunnen wegrijden. Of dat gemakkelijk gaat is niet van belang, maar de 1.5 is wel sterker dan de 1.0.


aad antwoordt op 30 mei 2019:

Ik ben een beetje teleurgesteld. Geen enkele reactie vanuit het forum.
Menno dank ik voor zijn antwoorden, maar zijn er hier dan echt geen forumleden die ervaring met een Fendt tov bijvoorbeeld een Sterckeman aan kunnen geven? De laatste is ruimer en een stuk lichter, maar zou deze minder rijden?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 mei 2019:

De ene Fendt is de andere niet dus merken met elkaar vergelijken heeft weinig zin. En ervaringen zijn zelden onder gelijke omstandigheden dus stel je van forum antwoorden niet te veel voor. Voorbeeld: een nieuwe caravan rijdt beter dan een oude omdat die nieuwe asrubbers heeft. Ik voel in dezelfde BIOD caravans het verschil tussen een type met eindkeuken en met midden keuken. Maar dat kan alleen als je achterelkaar twee nieuwe caravans trekt met dezelfde auto. Wie doet dat?


Jan@ antwoordt op 31 mei 2019:

Goed een reactie van het ""forum"": ik denk zelfs dat er maar weinigen zijn die met verschillende caravans gaan proefrijden. Men kiest voor grootte, gewicht, indeling prijs e.d. niet direct vanwege de rijeigenschappen.


Aad antwoordt op 7 juni 2019:

Ik zal de vraag anders stellen:
De Fendt 390 is bijna 150 kg zwaarder dan de Sterckeman 400ul, maar wel beter afgewerkt. De fransman is daarentegen weer ruimer.
Kan iemand iets zeggen over rijkwaliteit en stabiliteit? Met andere woorden; zou de Fendt, ondanks het hogere gewicht, een veiliger combinatie opleveren dan met de Sterckeman?


Frank antwoordt op 7 juni 2019:

Aad, ik heb wel met meerdere caravans gereden om hun rijeigenschappen te vergelijken. Ik merkte duidelijk verschil.
In grote lijn : groter betekende windgevoeliger en zwaarder betekende minder overwicht van de auto.
Een goede stroomlijn laat de caravan iets rustiger volgen. Maar.....andere banden of andere indeling van de caravan geven ook een ander gevoel. Ook de lengte van caravanchassis geeft ander gevoel.
Telkens heb ik een trekberekening op deze site gemaakt. Daarin herkende ik mijn bevindingen duidelijk.
Probeer met beide caravans te rijden en maak een berekening dan weet je veel meer


Jan@ antwoordt op 7 juni 2019:

""een veiliger combinatie opleveren""
Realiseer je dat veiligheid voor het belangrijkste deel bij jezelf ligt en niet bij een bepaalde caravan. Alle hedendaagse caravans zijn zo evenwichtig en veilig mogelijk ontworpen en zullen in detail wat afwijkingen t.o.v. elkaar laten zien in rijgedrag. En dan heb je ook nog de trekauto. Kies gewoon de caravan die je mooi vindt, die het best past bij je gewenste indeling en prijs en maak het niet zo moeilijk.
succes.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2019:

Gewicht is altijd een belangrijke factor, dus hoe minder zwaar de caravan, hoe veiliger. Fendt heeft misschien een betere delta geknikte as maar dat maakt een verschil van 150 kg niet goed (als de Streckeman die niet heeft).


Gerrit Bosch antwoordt op 3 juli 2019:

Wij hebben een Fendt 390 Sportivo Bianco, beladen tot 1400 kg met een Volvo v60 D4. Maar ook met een andere auto ervoor ,Ford C Max, ligt de caravan zeer stabiel achter de auto . Ik vergelijk dit met een Hobby 440


Rico antwoordt op 3 juli 2019:

Wij waren toen de vraag gesteld werd onderweg met onze Sprite Alpine Sport 420 CT, eerste vakantie ermee. Dat is exact dezelfde indeling als de Mondial 420 SE, maar dan zonder gasoven en magnetron. Wij hadden hiervoor een Cruzer, dus ook mer gasoven en magnetron. Oven amper gebruikt, magnetron nooit. We vinden die oven zonde van de ruimte en dood gewicht.

Dus m'n vraag aan Aad is, waarom de Mondial (je zegt immers 420 SE)? Denk je dat je die oven en magno gaat gebruiken? Als het gewicht van de caravan kritisch is, kun je net zo goed kiezen voor de Alpine Sport. Doordat de kleurstelling in detail net iets anders is dan de Mondial, vinden we de Alpine Sport ook mooier.

Let wel op, wat Menno ook zegt, dat de dissel erg kort is. Is maar net iets meer als 90 cm.

Wij hebben de Alpine Sport ervaren als een prettige caravan. Qua stabiliteit kan ik er weinig over zeggen, we hebben een busje die beladen 2600 kg weegt, dus dat gaat met heel veel caravans wel goed..... Deze caravan voel ik niet achter de auto, zeer relaxed rijden.

In de caravanreviews heb ik een stukje over de 420 CT geschreven, dit ter info.

Groet,

Rico


Aad antwoordt op 4 juli 2019:

Dank voor je antwoord Rico. Tja, de Mondial heeft nog een aantal opties die ons aanspraken, zoals water en gasvoorziening en het prijsverschil is vrij klein. De magnetron zullen we nooit gebruiken inderdaad. Maar we zijn erachter gekomen, dat we toch graag een vast bed willen én een apart zitje. Heeft met gezondheidszaken te maken. En we hebben nu de Fendt 390 gezien en die gaat het worden. Maar nog even jaartje wachten.


ton groenendijk antwoordt op 5 juli 2019:

De reacties op dit forum in combinatie me mijn eigen ervaringen leiden tot de conclusie dat een lange(re) dissel rustiger weggedrag geeft. In combinatie met een (goede) stroomlijn zou dat dus altijd beter zijn.
Maar daar komen de accessoires, de belading, de zijwind, het gewicht de snelheid en zo nog wat dingen om de hoek kijken.
Rijden met een caravan is een kunstje dat zich niet altijd in vaste gegevens laat vangen: er zijn té veel bijkomende factoren.
Daar moet je gewoon rekening mee houden als je veilig rond wilt rijden.
De opmerking over instabiliteit bij het passeren van autotransporteurs is gewoon zo'n gegeven. Iedere caravan heeft daar last van door de luchtwerveling. Zoals dat ook bij sommige tankauto's gebeurt.
Ook dit jaar werd ik weer op een driebaansweg ingehaald door een X Trail met daarachter een 5.80 meter opbouw. Geschatte snelheid zo'n 120 km/h. Vriendelijk kwispelend verdween de caravan in de verte.
Daar helpt geen lange dissel of stroomlijn tegen.


Jan antwoordt op 7 juli 2019:

Wij zijn zeer tevreden over de wegligging van de Fendt 390, maar we hebben ook een Kip Kompakt (bwj 2001) gehad, daar hebben we ook nooit problemen mee gehad, ook niet met hogere snelheden of vrachtauto's en bussen. Ik moet er wel bij zeggen, dat het gewicht van de caravan en dissel altijd Ok is !


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker