Caravantrekker.nl

Berekening op basis van 2 of 4 personen (a 80 kg) in de auto ?

Van Groen vraagt op 16 juni 2019:

Zie onderwerp.
Twee of vier volwassenen zou toch merkbaar moeten zijn in de uitkomst.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan Steurrijs antwoordt op 16 juni 2019:

Hallo,

Als ik op onderstaande pagina een ander beladen gewicht invoer bij de auto, wordt dit in de nieuwe berekening keurig meegnomen. Je moet dan wel klikken op de blauwe knop 'Pas gegevens aan'.

https://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php

Is dit niet wat u bedoelt?


van Groen antwoordt op 16 juni 2019:

Ja en nee.
Vallen de inzittenden onder de belading, die standaard 150 kg aangeeft? Dan hebben zij (twee volwassen personen) dus geen enkele bagage in de auto.
Gaat men in de berekening uit van 2 of 4 inzittenden .. groot verschil. Ik reis met 2 personen en dat zou toch gunstiger moeten zijn (als dat nog niet is meegenomen).


Quirien antwoordt op 16 juni 2019:

Misschien helpt dit je voor je vraag.
Ga naar Informatie.
Dan naar Hoofdstuk; Een auto en caravan kiezen.
Dan bij > Toelichting berekening ( blauwe letters)
Ga ( scrol of alles lezen mag ook 😉 )dan door naar belading je vind dan hoe dit in de basis is opgebouwd. 2 personen ( 150 kg) in de auto en uitgegaan van rijklaar gewicht. Voor belading wordt uitgegaan van 250 kg in de caravan.
Met deze gewichten kun je verder op de site in de programma's de cijfers aanpassen ( inderdaad eerst bevestigen)
Hopelijk is deze toelichting voldoende.


Jan Steurrijs antwoordt op 16 juni 2019:

@van Groen,

Wat Quirien aangeeft is juist. In feite is het gewicht dat je daar invult het gewicht van de personen + de bagage en kan je naar je eigen situatie aanpassen.

Waar je wel goed naar moet kijken is het totaal gewicht van de auto als je met 4 personen 80kg op pad gaat.

Check je gegevens bij het RDW op basis van je kenteken.

Een rekenvoorbeeld van een BMW 320i Touring

Rijklaar gewicht 1.540kg
Maximaal toegestaan gewicht 2.015kg.

Als je uitgaat van 4 personen 80kg (=320kg) en een kogeldruk van 85kg, dan kom je op 1.540 + 320 + 85 = 1.945kg. Dit houdt in dat je in dit geval nog max. 70kg aan bagage in de auto mag meenemen.

De kogeldruk moet je altijd bij het gewicht van de auto optellen. Dit gewicht rust namelijk op de trekhaak en dus op de auto!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 juni 2019:

Tel voor een berekening gewoon het gewicht van alle personen bij elkaar plus de eventuele bagage om het gewicht van de auto te bepalen. Voor de berekening tel je niet de kogeldruk bij de auto!

Maar voor een goede beoordeling van de combinatie moet die ook met minder personen goed zijn omdat je vast ook wel eens de caravan ophaalt zonder de hele familie.


Jan Steurrijs antwoordt op 16 juni 2019:

@Menno

Bij de berekening op de site de kogeldruk niet meetellen... snap ik 😉.

Uiteindelijk moet je die toch WEL meenemen als het gaat om het maximale gewicht van de auto toch? Kan van belang zijn als je met 4 volwassenen en bagage in de auto tegen een grens gaat aanlopen. Kan er zomaar 85kg bijkomen :(.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juni 2019:

Wettelijk is de marge (in NL) groter voor de auto dan voor de caravan (in kilo’s). Je zou dan nog naar de maximale asdruk kunnen kijken maar ook daar is zelden controle op (wel zorgt bijvoorbeeld 80 kg kogeldruk voor een toename van 100 kg asdruk in sommige gevallen).

Voor de algemene veiligheid kan beter de auto te zwaar zijn dan de caravan.


Jan Steurrijs antwoordt op 19 juni 2019:

@Gerard,

Wat het gewicht betreft...

Stel, je auto weegt 1.500kg als je deze alleen op de weegbrug zet. Je caravan weegt solo ook 1.500kg. Samen 3.000kg. We gaan er voor het gemak nu even van uit dat je je kogeldruk al hebt gemeten, dit is 85kg.

De kogeldruk die je hebt gemeten zit in het totale gewicht van de caravan. De caravan is immers gewogen met beide wielen en het neuswiel op de weegbrug.

Je gaat de caravan aankoppelen. Nu zet je de combinatie zo op de weegbrug dat alleen de wielen van de auto op de weegbrug staan. Het gewicht dat nu wordt aangegeven is 1.585kg.

Je rijd een stukje verder zodat alleen de wielen van de caravan op de weegbrug staan. Nu zal er een gewicht van 1.415kg worden aangegeven.

De twee gewichten samen is nog steeds 3.000kg. Daar is niks in verandert.

Door het aankoppelen van je caravan neemt het gewicht dat op de assen van de auto drukt, dus toe met het gewicht dat je meet bij de kogeldruk. Je kan ook direct zien dat de auto 'zwaarder' wordt. De achterveren zullen namelijk meestal zichtbaar inzakken op het moment dat je de caravan aankoppelt.

De caravan geeft dus wat kilo's van zijn los gewogen gewicht via de koppeling door aan de auto. Dit zal in de meeste gevallen geen enkel probleem zijn maar als de auto met inzittenden en belading al tegen zijn grens aanloopt, wel iets om rekening mee te houden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker