Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Constante stroom voor koeler

Leendert Schutte vraagt op 17 July 2019 om 17:11:

Beste mensen,

Ik heb op mijn Swift charisma 555 een jeager stekker laten plaatsen op advies caravan centrum, ik was die verloop zat en wil de koelkast werkend hebben tijdens het rijden. Nu heb ik bij de auto dealer een nieuwe jeager doos laten plaatsen en de constante stroom laten aansluiten, zodat alles werkt. Nu ben ik een kleine €300,- kwijt en nu denken bij dealers dat het niet gaat werken. Zodra de stekker in de auto zit, wil het licht niet aan, en het lampje van de koelkast werkt ook niet. Nu zou ik nog geschakelde stroom kunnen laten proberen, maar dan wordt het helemaal idioot duur.
hebben jullie advies en of tips?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 17 July 2019 om 17:27:

Altijd lastig omdat je met twee dealers te maken hebt. Je moet dus heel duidelijk aangeven hoe e.e.a. aangesloten moet worden.

Standaard is dat de binnenverlichting kan branden zodra de stekker in de auto zit en dat de koelkast het alleen doet als de motor draait. Maar veel moderne auto's kunnen dit niet en kunnen ook niet genoeg stroom leveren om de koelkast echt te laten werken.

Vraag aan je caravandealer een schema hoe de caravan is aangesloten en ga daarmee naar de autodealer om na te gaan of dat gaat werken als je het zelf niet kan meten. Afhankelijk van je auto is het niet verstandig daar zelf mee te gaan klooien, maar het kan inderdaad een dure grap worden....


Pieter antwoordt op 17 July 2019 om 19:29:

Ik zou de caravan dealer vragen of de Jeager aangesloten is volgens https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11446.
Deze heeft één massa aansluiting voor de diverse verlichting (pen 3), een andere massa aansluiting (pen 13)voor de normale constante stroom (pen 9) die gebruikt wordt voor de boord-accu en dan nóg een aparte massa (pen 11) voor de koelkast (pen 10).
Wanneer de caravandealer bevestigd dit zo te hebben aangesloten dan hebben ze hun werk goed gedaan!
Als de autodealer een aansluitset heeft gebruikt volgens die ISO-11446 dan zal het moeten werken.


Herald antwoordt op 17 July 2019 om 20:29:

Wat is het merk en type van de auto ? En welk bouwjaar ? Helaas is het zo dat een jonge auto en een oudere caravan op electro gebied steeds minder en soms zelfs onmogelijk bij elkaar passen .Dingen vallen weg of werken niet , te be
ginnen met de koelkast die niet op de boord spanning van de auto kan en wil werken. Het beste compromis zoeken is dan zinvol..anders word het zeer kostbaar.


Frans antwoordt op 18 July 2019 om 09:21:

Met stijgende verbazing lees ik de reacties, waarbij men zich neerlegt bij de praktijk dat auto’s geleverd worden met trekhaken en stekkerdozen, dat er een ISO-norm is voor het aansluiten daarvan en dat bij een aantal auto’s het resultaat onbruikbaar zou zijn voor het gebruik van caravans. We kunnen zo wel terug naar de 7-polige stekker…
Volgens mij zijn er gewoon fouten gemaakt. Het lijkt er op of de koelkast op de constante stroomdraad is gezet (pin 9) en dat die is losgekoppeld van de rest van de caravan, nog los van wat er met de massadraden is gedaan. Dit terwijl de koelkast op een geschakelde draad (pin 10) zou moeten koelen en koelkast-/interieurverlichting op de constante stroomdraad (9).

De autodealer zou in staat moeten zijn om een ISO conforme aansluiting van de trekhaakstekkerdoos te realiseren. Het is zeker geen technisch hoogstandje om uitschakeling van de voedingsstroom voor het geschakelde contact (10) te omzeilen. Een monteur moet dat gewoon kunnen. Constante stroom plus geschakelde stroom moet beide inbegrepen zijn in de aansluitingskosten!

Of staat er bij bepaalde automerken straks in de advertenties: ‘beperkt geschikt voor het trekken van caravans’, dan hoeven ze ook geen trekhaken meer op te nemen in de accessoire lijst


Herald antwoordt op 18 July 2019 om 10:44:

Software in de auto verhinderd soms de afgifte van de juiste spanning voor b.v. de koelkast in de caravan , dat moet omzeild worden. Maar het kan zijn dat het niet lukt, en dan betaal je uren voor iets wat niet werkt, dus moet je een compromis sluiten..wat je echt nodig vindt in de caravan.500 euro is zomaar weg .Dat is echt steeds vaker het geval....


Paul antwoordt op 18 July 2019 om 14:44:

Ik ken dit probleem niet en rijd toch in een splinternieuwe auto vol met electronica. Opel astra sports tourer innovation. Volgens mij is er iets verkeerd aangesloten ik ben het eens met Frans


Herald antwoordt op 18 July 2019 om 14:55:

Een Opel Astra is in principe een simpele auto, dus daar zal het wel werken. Bij andere in het hogere segment gaat het soms gewoon niet door de software 😊


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 18 July 2019 om 15:38:

Het Duitse caravan tijdsschrift 'Caravaning' heeft hier in december 2017 uitgebreid aandacht aan gegeven. Daar wordt duidelijk aangegeven dat er de stroomvoorziening bij moderne auto's een groot probleem is voor de steeds groter wordende koelkasten. De enige oplossing die zij zien is de koelkast op gas (na montage van een crashsensor).


F antwoordt op 18 July 2019 om 17:36:

Volgens het energie-accoord moeten we van het gas af


Leendert Schutte antwoordt op 18 July 2019 om 17:48:

Alvast bedankt voor de reacties allemaal. Er zijn, ben ik achter twee problemen! de eerste is de constante stoom, die moet geschakelde stroom worden. Maar dat brengt mij bij punt twee: Dat komt door Swift/Sprite. ieder ander merk zou geen probleem moeten zijn maar bij Swift ligt dat net anders. Daar moet alles 100% zijn anders werk er niks.
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen op gas, heb geen ontstekingsknop, dus dat moet ik even uitvogelen.


Michiel antwoordt op 19 July 2019 om 15:57:

Ik sluit me aan bij Frans. Ik vind het gek dat er geen bruikbare oplossing wordt bedacht door de fabrikanten/ dealers die zulke auto's verkopen. Als het al waar is dat het een probleem is van "gecompliceerde" auto's uit het hogere segment maakt dat het nog gekker dat de verkopers van deze dure auto's, met ongetwijfeld dure trekhaken, dit softwareprobleem niet oplossen. Ik ben bang dat die "gecompliceerde" elektronica net zo intelligent is als de fabrikant zelf wil. Er zijn kennelijk fabrikanten die geen rekening willen houden met "caravanners" en dealers die het ontbreekt aan de kennis (en/of inzet?) om dit probleem voor hun klant te tackelen.

Ik rijd zelf al jaren nieuwe (japanse) auto's, en herken dit probleem helemaal niet. Zowel mijn Toyota, Suzuki als Subaru hielden en houden mijn ijsjes onderweg netjes bevroren.


Frans antwoordt op 19 July 2019 om 21:50:

Ik kan niet zo goed uit de voeten met de stelling van het Duitse Caravanning dat blijkbaar “de stroomvoorziening bij moderne auto’s een groot probleem is” voor een combinatie met caravans. Heb het artikel niet gelezen, maar ben wel benieuwd naar details en de reden waarom problemen niet (kunnen) worden opgelost.

Het vermoeden dat geavanceerde elektronica in het hoogste segment meer problemen geeft begrijp ik al helemaal niet. Daarvan zijn vast geen statistieken. Er zijn genoeg voorbeelden waar bij standaard dealer-/fabrieksmatige trekhaakbedrading alles feilloos werkt.

Topic starter heeft te maken met een afwijkende, Swift-eigen schakeling waar goed mee te leven als je die begrijpt en als de auto klopt. Ook Swift-rijders kunnen de koelkast onderweg op 12 V laten draaien en hun toiletspoeling onderweg gebruiken. Het probleem en de verwarring ontstaat als je aan de auto iets gaat wijzigen, afwijkend van de standaard, zonder daarvan eerst de gevolgen te beoordelen. Hierin kan ik helemaal meegaan met de opmerking van @Leendert Schutte. De Swift-dealer moet alles standaard houden en de trekhaakvoeding moet op een professionele manier worden aangelegd met constante en geschakelde draad (niet simpel doorlussen). Wat Menno in de eerste reactie aangeeft (schema meenemen voor de autodealer) kan een oplossing bieden. Eem andere, correct bedrade auto aan de Swift koppelen en ervaren dat alles werkt zoals de Engelsen het bedacht hebben is ook verhelderend. Hierbij goed kijken wat er functioneert met en wat functioneert zonder ingeschakeld contact van de auto. De vlucht naar gebruik van gas zou niet mijn keuze zijn.


Herald antwoordt op 19 July 2019 om 22:21:

Je kunt vast houden aan de basis principes van monteren en aansluiten, en dan nog zegt de software nee in sommige gevallen. Dan kun je wel een oplossing willen , maar die krijg je alleen door veel geld te spenderen. Zoals de topic starter ook aan geeft. Het is wat je wil, een auto fabrikant heeft weinig tot geen belang bij een caravan gebruiker..Menno zijn verhaal is correct en zinvol .


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 22 July 2019 om 23:51:

Hier is de link naar het artikel in Caravaning:
https://www.caravaning.de/tipp/caravan-kuehlschrank-fahrt-kuehlen-loesung-gas/

En een plaatje uit het complete artikel:


Leendert Schutte antwoordt op 23 July 2019 om 11:43:

Goed verhaal


Hans antwoordt op 23 July 2019 om 17:04:

conclusie: Licht aan tijdens de vakantie rit ............


Frans antwoordt op 24 July 2019 om 16:44:

Op zich een duidelijk verhaal in ‘Caravanning’, maar daarom niet minder teleurstellend. Het komt over alsof de caravanbranche (en dat zijn wij) zich al heeft neergelegd bij ‘de enige oplossing’ t.w. koelkast op gas.
De doorgeslagen zuinigheidsridder die heeft bedacht de generator uit te schakelen om brandstof te sparen, heeft waarschijnlijk nooit aan trekhaken en caravangebruik gedacht; het wordt tijd dat hij daar aan herinnerd wordt en dat die gein bij aanhangergebruik wordt uitgeschakeld. Een caravan is voor de auto een van de stroomvebruikers. Of is het normaal dat je €1000 of meer betaald voor een accessoire voor het kunnen trekken en aansluiten van een caravan, maar dat je er niets mee kunt. Laat dat de consument op voorhand weten en caravanners kunnen auto’s, die niet als volwaardige trekauto bestempeld kunnen worden, links laten liggen. Zal je zien dat de oplossing er meteen is!

Ik vraag me af i.t.t. de redacteuren van Caravanning hoever deze uitschakeling van de stroomgenerator gemeengoed is, zoals het artikel doet voorkomen. Een Volvo van 2018 is blijkbaar geen moderne auto want daar kun je gewoon onderweg stroom afnemen. Ik heb geen datalogger, maar heb de hitte getrotseerd en de test gedaan met een meetkabel van de auto naar de 12V ingang van de koelkast, zodat ik onderweg de spanning kon aanschouwen. Met uitgeschakelde koelkast is de waarde hetzelfde als in de auto 13,5V. Met koelkast op 12V-bedrijf daalt de voedingsspanning naar 12.0V, terwijl die in de auto nog steeds 13,5V bedraagt. Met extra handelingen daalt de waarde bij de koelkast naar 11,9V als minimum waarde. Dit gebeurt als tijdens een remmanoeuvre de spoel van een magneetklep van ARC wordt bediend (20W op de koelkastdraad) en ook wanneer ik alle grootverbruikers inschakel (ruit- en spiegelverwarming, 4x stoelverwarming, ventilator op hoge snelheid) omdat de boordspanning in de auto dan iets lager wordt. De gemiddelde spanning aan de koelkast blijft 12,0V en hij koelt altijd. Alle koelkastbekabeling is standaard. Het kan dus best!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

© 2004-2019 Caravantrekker