Caravantrekker.nl

Maandag 29 juli - File voor Westerscheldetunnel door over de kop geslagen caravan

JdHamer vraagt op 29 juli 2019:

Er zijn mensen die menen het niet zo nauw te moeten nemen met regelgeving en grenzen van hun combinaite. Ze blijven immers toch in eigen land, gaan de bergen niet in dus wat kan ons gebeuren????

Vanmorgen ging het in eigen land in de afdaling van de Westerscheldetunnel behoorlijk mis...

Citaat Omroep Zeeland....

Aan het begin van de Westerscheldetunnel in Zeeuws-Vlaanderen is vanochtend een caravan geschaard. Daarbij vielen geen gewonden. De Oostbuis richting Borssele is tijdens de berging enige tijd afgesloten geweest, maar is inmiddels weer open. Om de doorstroming te verbeteren is de tunnel tijdelijk tolvrij gemaakt.

Het ongeluk gebeurde rond 10.55 uur aan de Zeeuws-Vlaamse kant toen de caravan de tunnel inreed. Volgens de politie is de caravan gaan slingeren en sloeg die vervolgens over de kop. Het echtpaar in de auto kwam met de schrik vrij. De twee zijn nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefden niet mee naar het ziekenhuis.

Bij het ongeval waren geen andere auto's betrokken. Het heeft de bergers zo'n anderhalf uur gekost om de geschaarde caravan en de personenauto weg te halen. Om 12.42 uur ging de Oostbuis weer open voor verkeer. Vanwege de drukte gold er na de openstelling van de Oostbuis een tijdlang nog een snelheidsbeperking van 80 kilometer per uur.

Vloeistoflekkage?
Toen de melding binnenkwam, rukte de brandweer groot uit, verschillende ploegen uit zowel Zeeuws-Vlaanderen als Zuid-Beveland werden opgeroepen omdat er sprake was van een vloeistoflekkage. Het bleek niet om een gevaarlijke stof te gaan, maar om koelvloeistof.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

ben antwoordt op 29 juli 2019:

Beetje zinloos dit, want wat wilt u nu zeggen. Er staat nergens een oorzaak dus vult u dit maar even in? Het is al erg genoeg dat deze mensen een ongeluk hebben gehad. Respectloos!


JdHamer antwoordt op 29 juli 2019:

@Ben

Even goed lezen a.u.b. Ik beschuldig deze mensen nergens van. Dat is ook in geen enkel opzicht mijn bedoeling. De politie heeft voor de camera verklaart dat het waarschijnlijk is dat de caravan is gaan slingeren door een voor de combinatie te hoge snelheid in de afdaling (4,5%).

Dit kan gebeurt zijn zonder dat de bestuurder daarop invloed kon uitoefenen. Daarvan ben ik mij ook bewust hoor. Ik wijs dan ook zeker geen schuldige aan maar daar gaat het ook niet om.

Ik zeg alleen dat hier nogal wat mensen op het forum aangeven dat regels en grenzen voor hen niet zozeer van toepassing zijn omdat ze toch in eigen land blijven en niet de bergen in trekken.

Voor die mensen heb ik het bericht gepost!

Ook in NL kom je soms 'buitenlandse' situaties tegen. Regels en grenzen behoren wat mij betreft dus zowel in binnen- als buitenland op dezelfde wijze gerespecteerd te worden.


Leo antwoordt op 29 juli 2019:

Dit Bericht valt onder "stemmingmakerij" Nergens staat dat dit ongeluk te wijten is aan het niet houden aan de regelgeving. Als je je netjes aan de regels houdt wil het niet zeggen dat je geen ongeluk kan krijgen. Menno je moet strenger optreden en dit soort draadjes meteen resoluut deleten !


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2019:

Helaas is dit is dagelijkse realiteit. Eergisteren ook in Drechttunnel. En ja, het is heel vervelend voor de betrokken familie maar ook voor alle mensen die daardoor vertraging oplopen (en dan heb ik het nog niet over de kosten die dat geeft).



De reden waarom de caravan ging slingeren weet ik niet maar wel de oorzaak! De caravan reed te snel onder de gegeven omstandigheden.

Ik durf ook te beweren dat in 95% van de (slinger) ongelukken dit voorkomen had kunnen worden door de bestuurder. Uiteraard is daarbij van belang de keuze die de eigenaar heeft gemaakt zoals:
- de samenstelling van de combinatie (gewichtverhouding maar ook zaken als ATC etc.)
- de belading (de verdeling en kogeldruk)

Maar zeker zo belangrijk is de rijvaardigheid van de bestuurder. Denk aan:
- de snelheid
- inschatten van gevaarlijke situaties
- de reactie direct na de slinger impuls

Al deze zaken zijn niet (eenvoudig) in regelgeving te omschrijven maar je houden aan regelgeving helpt wel een beetje. Daarnaast is het hebben van voldoende kennis van zaken echt het enige wat helpt. Als die mensen het uitgebreide trekkrachtrapport (ja die 30 pagina's) gelezen (en begrepen) hebben dan was de kans op een dergelijk fataal ongeval zeker een stuk kleiner (en veel goedkoper)!


Johan antwoordt op 29 juli 2019:

Wat is je boodschap?
Beschrijving van een ongeval, suggestief of niet, en dan aangeven dat je dit schrijft omdat anderen aangeven het niet zo nauw met regels en grenzen nemen?
In een item waar het over grenzen en regels gaat, zie ik meestal goed beargumenteerde reacties. Die al dan niet opgevolgd worden.
Jij wrijft nu graag alvast even wat zout in volgens jou te verwachten wonden?
Graag hesprek en discussie op grond van feiten, en niet belerend vingertje en "zie je wel"!


Ton Groenendijk antwoordt op 29 juli 2019:

Tja, Zeeuws Vlaanderen.... dat is toch wel een beetje buitenland. En dan nog 4.5 % ....
Nee hoor, alle gekheid op een stokje. Het kan zo maar gebeurd zijn. En dan is er gelukkig dit forum waarin heel wat goede raad te vinden is.
Want ooit, lang, lang geleden ging ik, niet gehinderd door de wijze raadgevingen als eerste vakantie naar Engeland.
Vol misplaatste overmoed reed ik langs een snelheidscontrole op de A 20. Haha, die staan afgesteld op 100. Eerste les: ook de lengte van je combi wordt gemeten. Dat kost dus geld.
Daarna dook ik de beneluxtunnel in (toen nog tweebaans) en stoof samen met het vrachtverkeer naar beneden. Daar heb ik toen gelukkig de wijze les geleerd dat je ook naar achteren moet kijken want dat je slingeren niet voelt . Dat is toen maar net goed gegaan, dus wie ben ik om wie dan ook iets te verwijten.
En dus ben ik altijd blij als nieuwbakken caravanners dit forum weten te vinden en er positief op hun vragen en opmerkingen wordt gereageerd.
Leren moeten we allemaal. Soms met schande, soms met schade. Nooit leuk en ach, misschien zat er dan wel een autotransporteur of een tankauto voor en gaf die net het laatste zetje. Niemand is feilloos.
Veel meer zou de verontwaardiging uit moeten gaan naar de kundige die geen koelvloeistof van brandstof kan onderscheiden en een circus optuigt dat niet nodig is. En op die manier iets in de krant brengt dat er anders niet was geweest.


Ale Kok antwoordt op 29 juli 2019:

Ben het helemaal eens met Menno, t.a.v. de oorzaak.
Gisteren ook op de A28 ook een gevalletje slingeren met alle gevolgen vandien, als je goed kijkt zie je dat het busje op de meest linkerbaan zat, daar heb je met een combinatie sowieso niets te zoeken.
Maar als je daar rijdt ben je meestal ook niet de langzaamste.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1948384/


Jan@ antwoordt op 29 juli 2019:

Ik denk dat Menno zegt dat de (on)kundigheid van de bestuurder van meer invloed is dan de combinatie. Daar ben ik het mee eens. De ""enige" momenten dat ik super alert ben en mijn snelheid stevig beperk/niet inhaal is helling afwaarts. (Terwijl ie dan net zo lekker soepel op snelheid komt😉


bart antwoordt op 29 juli 2019:

Het klinkt misschien gek, maar niet iedereen heeft, rijdend in een tunnel, op elk moment goed door wanneer hij/zij horizontaal of helling af rijdt. Want, anders dan in de heuvels en bergen, verandert de omgeving niet, de tunnelwanden links en rechts blijven steeds recht. Je snelheid gaat dan al gauw ongemerkt omhoog en met een zware voor de vakantie beladen caravan en misschien ook nog met losse spullen erin, kan dat dus goed mis gaan. Met een geringe stuurcorrectie kan de zaak dan al gaan schudden met als gevolg een (verkeerde) paniekreactie. Met alle waarschuwingen t.a.v. roken en alcohol voor de gezondheid zou een bord dat voor de tunnel waarschuwt voor het gebruik van een caravan in de tunnel, ook niet zo gek zijn.


Aad antwoordt op 29 juli 2019:

Bart, als je de verbruiksmeter bekijkt, dan zie je altijd hoe de weg loopt! Als hij bijv 0,0 aangeeft, dan ga ik echt naar beneden en alles boven 10 l/100km betekent stijgen. Het is een geweldig hulpmiddel bij het caravanrijden.
En inderdaad, snelheid is te hoog geweest. Simpel gezegd: als je stapvoets rijdt ga je niet scharen. Ik rijd meestal 90 op de snelweg, maar als ik ga afdalen (berg, tunnel) dan zakt de snelheid naar 80 of minder als dat nodig is. Qua stabiliteit is er een enorm verschil in die 10km.


MarkS90 antwoordt op 30 juli 2019:

Ik kan mij wel vknden in dit topic. Regelmatig komen op deze site vragen coorbij over belading. Of over overbelading want meestal wil men weten bij hoeveel overgewicht er bekeurd gaat worden, dat een 1,2-tje wel geschikt is voor 1,5 ton caravan, hoe hard mag ik in Frankrijk en meet vragen waarvan je kunt vermoeden dat de bestuurder de grenzen van de wet opzoekt.


TheoV antwoordt op 30 juli 2019:

Sommigen zullen pas leren, of zelfs nooit, als ze zelf problemen hebben gehad. Ik ben vorige week woensdag terug gekomen van Oostenrijk. Weer een aantal staaltjes gezien waar ik bedenkingen heb bij de geestelijke capaciteiten van de bestuurder. Zelf heb ik tempo 100. Geladen voertuig van net boven 3t en een caravan van 1300kg. Ik rijd dan ook vlot 100km/h op de Duitse snelweg. Toch werd ik op een bepaald moment nog heel vlot voorbijgereden door een relatief kleine wagen met een forse caravan. NB in het 3de rijvak. De auto's op het 2de rijvak waren duidelijk niet snel genoeg. De sleurhut als een kwispelende hondenstaart achter de auto. Als dit fout gaat, hoeveel kans heb je dan tot corrigeren?

@aad: de verbruiksmeter is inderdaad een mooie referentie. Boven 10 liter bergop? Dan rijd ik constant naar omhoog. Aan 20 liter en meer zit ik snel.

Een afdaling zoals op de A8 net voor Chiemsee schakel ik netjes terug naar 3 en laat de motor zijn werk doen. Bergop zal een combinatie niet slingeren. Bergaf zitten er veel aan de limiet.

@MarkS90: de grenzen van de wet opzoeken is 1. Het veilig houden is nog iets anders. Het is niet omdat je 100 mag rijden dat je het ten alle tijden moet doen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker