Caravantrekker.nl

Verschil Links en Rechts

Andre vraagt op 2 augustus 2019:

Wat is het max, aangeraden, verschil tussen Links en Rechts bij weging van je caravan ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

jadatis antwoordt op 2 augustus 2019:

Ooit eens gelezen dat ANWB bij wegingen, bij 150kg gewichtsverschil pas streng adviseert , om dit terug te brengen.

Voor de bandendruk kom je op een moment ook aan dat de ene kant gaat stuiteren , en tegelijkertijd de andere kant oververhit raakt. Maar dan kun je beter in procenten rekenen.

Een zware caravan kan daarvoor dus meer gewichtsverschil hebben dan een lichte.

In mijn calculator ga ik uit van 80% van gewicht waarvoor druk berekent is, net geen stuiteren , en boven 100% bandschade bij hogere snelheid.
Dit komt dan neer op een R/L verhouding van 45%/55% , wat op 1000 kg asgewicht 100kg gewichtsverschil zou betekenen.

En dan heb ik me nu op bandendruk alleen geconcentreerd, maar ook weggedrag, en de reserves van de as in draagvermogen , zijn natuurlijk belangrijk daarvoor.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 augustus 2019:

Er zijn meer redenen om te zorgen dat het gewichtsverschil zo klein mogelijk is:
- stabiliteit bij slingeren
- remvermogen

De stabiliteit hangt vooral af van andere factoren. Scoort jouw combinatie hier in onze berekeningen een 10 dan is een groot verschil tussen links en rechts niet zo’n probleem, maar bij een lage score kan elke kilo verschil net een kilo te veel zijn.

Triorep heeft mij verteld (en die hebben dat van ALKO) dat een verschil van meer dan 60 kg er voor zorgt dat de remmen ongelijk gaan werken. Bij een noodstop zal 1 wiel eerder blokkeren dan de andere waardoor de caravan kan scheef trekken.

Conclusie: er is geen exact gewichtsverschil te noemen maar hoe kleiner hoe beter 😉


Joop antwoordt op 7 augustus 2019:

Ik haak nog even aan bij de opmerking van Menno waarin hij zegt dat een verschil tussen en rechts en links het best zo klein mogelijk zou moeten zijn.
Al vele jaren gebruik ik de caravanweger van Reich; een weliswaar vrij duur attribuut maar wel zijn prijs waard.
Voor zover mij bekend is er geen andere methode om het gewichtsverschil te meten.
.


De jong antwoordt op 7 augustus 2019:

Klopt, ideaal en eigelijk onmisbaar apparaat.
De mijne komt van marktplaats dat scheelt al snel 50 euro met de nieuwprijs.


TheoV antwoordt op 7 augustus 2019:

Weeg een keer 3 keer na elkaar dezelfde caravan met de reich weger. Wedden dat je 3 verschillende getallen uitkomt. De mijne ligt ergens te verkommeren. Verkopen? Ik wil niet dat iemand een miskoop doet.

Wil ik gewogen worden? Dan rijd ik naar een veevoeder en meststof handelaar hier in de buurt. 1 wiel op de weger, ander wiel op de weger. Klaar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2019:

Mijn Reich weger heeft het jarenlang betrouwbaar gedaan (bij herhalen en omdraaien van de weger hetzelfde resultaat).

Tegenwoordig is het resultaat onbetrouwbaar. Telkens een ander resultaat. Reich Benelux heeft er al eens naar gekeken maar nog steeds is die niet goed (meer), dus ligt die ook in de kast. De uitdraai van de remmentestbank (weliswaar ook geen 100% betrouwbare meting!) geeft wel een indicatie van het verschil tussen links en rechts.


Wevers Piet antwoordt op 8 augustus 2019:

Gisteren een onderhoud laten uitvoeren bij Triorep aan de stalen torsie as van Knott
zelfde vraag gesteld het verschil tussen links en rechts +/- 60 kg proberen aan te houden


JdHamer antwoordt op 8 augustus 2019:

@Joop
Ik begrijp het even niet, de Reich CWC meet toch geen gewichtsverschil. Wat ik ervan heb begrepen is toch niks meer dan het verschil van 2 afzonderlijke wegingen weergeven?

Ik heb er ook wel over nagedacht. Een weging met de Reich en dan naar de weegbrug om te zien wat de afwijking van de Reich is en zo na elke weging met de Reich de afwijking in de calculatie meenemen. Helaas lees ik hier ook te vaak dat bij meerdere wegingen direct na elkaar van hetzelfde wiel, steeds andere resultaten wordt gehaald. Een calculatie maken op basis van een gemiddelde is voor mij geen optie. Zeker niet als het verschil maximaal 'maar' zo'n 60kg mag zijn.


Andre antwoordt op 9 augustus 2019:

(TS) Ik heb (via dealer) mijn Reich weger laten kalibreren.
Maar ondanks dat, geeft hij bij drie wegingen een licht verschil (tussen de 15kg). Eea heeft te maken met verschil in snelheid van over de weger heen rijden * niet stilstaan ! en wat scheelt is dat ik aan de andere zijde van de Reich weger een even groot balkje neerleg.

Daarnaast doe ik om het jaar een weging bij een weegbrug, kost bijna niets en bij een eventuele controle heb je altijd een uitgeprinte bon, van een gekalibreerde weegbrug.

In al die jaren 1 x door de Hermadad gecontroleerd en bleek dat hun weging er 50 kg naast zat, en was ik blij met mijn uitgeprinte bon 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker