Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Verschil Links en Rechts

Andre vraagt op 02 August 2019 om 09:13:

Wat is het max, aangeraden, verschil tussen Links en Rechts bij weging van je caravan ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

jadatis antwoordt op 02 August 2019 om 09:28:

Ooit eens gelezen dat ANWB bij wegingen, bij 150kg gewichtsverschil pas streng adviseert , om dit terug te brengen.

Voor de bandendruk kom je op een moment ook aan dat de ene kant gaat stuiteren , en tegelijkertijd de andere kant oververhit raakt. Maar dan kun je beter in procenten rekenen.

Een zware caravan kan daarvoor dus meer gewichtsverschil hebben dan een lichte.

In mijn calculator ga ik uit van 80% van gewicht waarvoor druk berekent is, net geen stuiteren , en boven 100% bandschade bij hogere snelheid.
Dit komt dan neer op een R/L verhouding van 45%/55% , wat op 1000 kg asgewicht 100kg gewichtsverschil zou betekenen.

En dan heb ik me nu op bandendruk alleen geconcentreerd, maar ook weggedrag, en de reserves van de as in draagvermogen , zijn natuurlijk belangrijk daarvoor.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 02 August 2019 om 10:33:

Er zijn meer redenen om te zorgen dat het gewichtsverschil zo klein mogelijk is:
- stabiliteit bij slingeren
- remvermogen

De stabiliteit hangt vooral af van andere factoren. Scoort jouw combinatie hier in onze berekeningen een 10 dan is een groot verschil tussen links en rechts niet zo’n probleem, maar bij een lage score kan elke kilo verschil net een kilo te veel zijn.

Triorep heeft mij verteld (en die hebben dat van ALKO) dat een verschil van meer dan 60 kg er voor zorgt dat de remmen ongelijk gaan werken. Bij een noodstop zal 1 wiel eerder blokkeren dan de andere waardoor de caravan kan scheef trekken.

Conclusie: er is geen exact gewichtsverschil te noemen maar hoe kleiner hoe beter


Joop antwoordt op 07 August 2019 om 10:47:

Ik haak nog even aan bij de opmerking van Menno waarin hij zegt dat een verschil tussen en rechts en links het best zo klein mogelijk zou moeten zijn.
Al vele jaren gebruik ik de caravanweger van Reich; een weliswaar vrij duur attribuut maar wel zijn prijs waard.
Voor zover mij bekend is er geen andere methode om het gewichtsverschil te meten.
.


De jong antwoordt op 07 August 2019 om 15:11:

Klopt, ideaal en eigelijk onmisbaar apparaat.
De mijne komt van marktplaats dat scheelt al snel 50 euro met de nieuwprijs.


TheoV antwoordt op 07 August 2019 om 19:07:

Weeg een keer 3 keer na elkaar dezelfde caravan met de reich weger. Wedden dat je 3 verschillende getallen uitkomt. De mijne ligt ergens te verkommeren. Verkopen? Ik wil niet dat iemand een miskoop doet.

Wil ik gewogen worden? Dan rijd ik naar een veevoeder en meststof handelaar hier in de buurt. 1 wiel op de weger, ander wiel op de weger. Klaar.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 07 August 2019 om 20:24:

Mijn Reich weger heeft het jarenlang betrouwbaar gedaan (bij herhalen en omdraaien van de weger hetzelfde resultaat).

Tegenwoordig is het resultaat onbetrouwbaar. Telkens een ander resultaat. Reich Benelux heeft er al eens naar gekeken maar nog steeds is die niet goed (meer), dus ligt die ook in de kast. De uitdraai van de remmentestbank (weliswaar ook geen 100% betrouwbare meting!) geeft wel een indicatie van het verschil tussen links en rechts.


Wevers Piet antwoordt op 08 August 2019 om 13:44:

Gisteren een onderhoud laten uitvoeren bij Triorep aan de stalen torsie as van Knott
zelfde vraag gesteld het verschil tussen links en rechts +/- 60 kg proberen aan te houden


JdHamer antwoordt op 08 August 2019 om 22:51:

@Joop
Ik begrijp het even niet, de Reich CWC meet toch geen gewichtsverschil. Wat ik ervan heb begrepen is toch niks meer dan het verschil van 2 afzonderlijke wegingen weergeven?

Ik heb er ook wel over nagedacht. Een weging met de Reich en dan naar de weegbrug om te zien wat de afwijking van de Reich is en zo na elke weging met de Reich de afwijking in de calculatie meenemen. Helaas lees ik hier ook te vaak dat bij meerdere wegingen direct na elkaar van hetzelfde wiel, steeds andere resultaten wordt gehaald. Een calculatie maken op basis van een gemiddelde is voor mij geen optie. Zeker niet als het verschil maximaal 'maar' zo'n 60kg mag zijn.


Andre antwoordt op 09 August 2019 om 08:20:

(TS) Ik heb (via dealer) mijn Reich weger laten kalibreren.
Maar ondanks dat, geeft hij bij drie wegingen een licht verschil (tussen de 15kg). Eea heeft te maken met verschil in snelheid van over de weger heen rijden * niet stilstaan ! en wat scheelt is dat ik aan de andere zijde van de Reich weger een even groot balkje neerleg.

Daarnaast doe ik om het jaar een weging bij een weegbrug, kost bijna niets en bij een eventuele controle heb je altijd een uitgeprinte bon, van een gekalibreerde weegbrug.

In al die jaren 1 x door de Hermadad gecontroleerd en bleek dat hun weging er 50 kg naast zat, en was ik blij met mijn uitgeprinte bon



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

© 2004-2019 Caravantrekker