Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Welke caravan rijdt het fijnst

Robin vraagt op 13 August 2019 om 15:33:

Welke caravan rijdt het fijnst?
Een onmogelijke vraag als het aan persoonlijke voorkeuren ligt. En natuurlijk zijn zaken als de trekauto en belading van cruciaal belang.

Maar toch, ik las bijvoorbeeld wel eens dat tussen de 'gewone' caravans de Solifer eruit springt door redenen die ik niet voldoende kon achterhalen.
Mijn vader zweert bij Eriba Touring modellen, zelfs een latere Biod 420 was niet zo fijn achter dezelfde auto als de Eriba Pan of Triton. Het Chateautje Touring 320 dat hij in 1976 kocht haalde dat natuurlijk lang niet en de huidige Wilk van 2.30x5.50 wil hij liefst helemaal niet meer slepen; die blijft dan ook op de camping.

Deze zomer zag ik veel verschillende caravans op de weg; Kabe's van 2.50 x heel veel, T@b 320, Adria's jong en oud, Constructam achter een oude Chevrolet Bel Air, veel Hobby's en nog veel meer. En iedereen leek daar tevreden mee rond te rijden.

Dit deed bij mij (ook omdat met de vorige trekauto mijn eigen combi véél stabieler was) de vraag ontstaan welke caravans er (gemiddeld) fijner achter dezekfde auto hangen, minder last van passerende busjes en bussen hebben, of heel subjectief 'rustiger voelen' achter de auto enzovoorts.

Liefst lees ik reacties van mensen met ervaring met uiteenlopende caravans. Maar (expert?)meningen van mensen zijn natuurlijk even welkom.

Nogmaals; belading en trekauto blijven cruciaal. Maar er zal toch zeker wel verschil zitten in de caravans? En zijn er indicaties waaraan je e.e.a. kunt afleiden misschien? Lengte, breedte, gewicht, afrondingen; dat snap ik wel. Maar toch; ervaringen? Iemand?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 13 August 2019 om 16:19:

Daar kan ik wel een paar uur College over geven

Wat vind je het fijnst rijden? Dat je eerst moeten benoemen. Is dat het meest stabiel, het minst zijwind gevoelig, het minst 'stoterig' op slechte wegen, het gemakkelijkst te trekken, etc.?

In z'n algemeenheid is gewicht van de caravan heel belangrijk. Ook hoe dat gewicht verdeeld is in de caravan heeft net zoveel invloed als belading zonder dat je dat kan beïnvloeden. Ik voel het verschil tussen een BIOD Scout TD en een BIOD Scout TL bijvoorbeeld achter de auto. De ene heeft een middenkeuken en de andere een eindkeuken. Gewicht achter in de caravan is niet prettig.

Mensen vinden vaak hun nieuwe caravan beter rijden dan de oude.... Voor een deel is dat 'psychologisch' maar ook vooral door een betere vering die nog nieuw is (en beter werkt).

Voor passerende busjes is de 'zijwaartse' luchtweerstand van belang. En dan helpen afrondingen rondom en is het oppervlakte van belang. De afstand tussen koppeling en de de as (diesellengte) moet zo groot mogelijk zijn en de oversteek aan de achterkant zo klein mogelijk.

Elke caravan is een compromis van goede en (vooral) slechte eigenschappen voor het rijden. Zelfs in de folder kan ik die zo al voorspellen en beoordelen


TheoV antwoordt op 14 August 2019 om 07:06:

Wat in het verleden wel wat speelde was het soort vering er onder de caravan zat. Bijvoorbeeld een Adria van de jaren 60-70 (deze met brede blauwe band ter hoogte van de vensters) had bladvering. Lag hierdoor vrij hoog. Deze was zeer gevoelig voor zijwind en lag haast nooit stil op de weg. Met de algemene komst van de torsie as is dat uiteraard verholpen. IT en constructam waren destijds de caravans met de betere rijeigenschappen.

Hebben we door de komst van de anti slinger koppeling niet een verkeerd beeld van onze combinaties?


Aad antwoordt op 14 August 2019 om 09:25:

TheoV, je zou weleens gelijk kunnen hebben. Er wordt veel verdoezeld door die koppelingen. Ik rijd nog steeds zonder en voel dus direct of wat er gebeurt. Snelheid beetje te hoog wanneer je een tunnel inrijdt, merk je duidelijk. En offtopic: ik verbaas me nog steeds over die mensen die, met stabilisator vastgezet!!!!, manouvreren op de caravan. Haaks de bocht om etc. Dan snap je dus niet wat het ding doet en voor bedoeld is.
Terug naar de vraag: ik heb een soortgelijke vraag ook al eens gesteld, en daar toen heel weinig input op gehad.
Mijn ervaring met mijn smalle Kip kompakt is, dat het een feest is om met een smalle caravan te rijden op krappe campings en door dorpjes, maar dat ik hem erg gevoelig vind bij als het waait. Veel meer dan de (huur)Burstner waar ik ook eens 4000km mee heb gereden. Verhouding hoogte/breedte niet ideaal lijkt het. Ben benieuwd naar andere reacties


Aad antwoordt op 14 August 2019 om 09:27:

Oeps, ik schreef “manouvreren op de caravan” Dat moest natuurlijk manouvreren op de camping zijn.


ton groenendijk antwoordt op 14 August 2019 om 09:50:

@Aad: Dit kan een gigantische, maar ook leuke uitwisseling van ervaringen worden: wie rijdt wat en hoe beviel/bevalt dat. We zullen ons dan wel moeten beperken tot de rij-eigenschappen om een discussie over pk's te voorkomen. En dat wordt dan weer moeilijk omdat cv's anders rijden met andere trekkers. Maar goed: een poging:
1. LMC Siësta: vlgs fabrieksopgave leeg 660 kg, max 900 kg.Wie het gelooft mag het zeggen, maar hij was door alles te trekken en was met een Westfalia koppeling nog wel in de hand te houden. Maar het hield niet over. 2.10 breed , dus je kon overal langs.
2. Home Car 370 TZF. max gewicht naar ik mij herinner rond de 1150 kg. 220 breed en de beste wegligging die ik ooit ervaren heb. Altijd wel getrokken door 2.0 scenic of 1.8 zafira's dus er was redelijk wat overwicht van de trekauto. Ging overal mee naar toe, kon overal langs, Alko 2000. Qua rij-eigenschappen veel beter dan
3. Wilk Vida 420, max gewicht 1350 kg. Heeft de neiging tot kwispelen, is niet te zien in de spiegel, maar het voelt zo. Staat veel lager op z'n wielen dan de Home car, dus dat zegt weinig. Ik sta verbaasd over de steeds lagere grondspeling die wordt toegepast. Alsof iedere camping waterpas is. Deze wilk met Winterhoff koppeling is 2.30 meter breed en dat had voor mij achteraf niet gehoeven. Het is net allemaal wat moeilijker, net wat minder geschikt voor smalle Franse straatjes en met tanken moet je helemaal goed opletten.
Zo ver mijn ervaringen. En over het ingeschakeld laten staan van de frictiekoppeling: je hebt natuurlijk gelijk, maar steeds in- en uitstappen is natuurlijk ook weer zo iets. En ja, als je iets te hard de tunnel in rijdt voel je dat met koppeling niet en wordt het inderdaad gevaarlijker dan met directe weergave.



Genieter antwoordt op 14 August 2019 om 11:16:

Ik rijd zelf een tandemas achter een Ford kuga dit rijd naar mijn gevoel echt rustiger dan bv een 5.5 meter 2.5breed ik begrijp heel goed dat een enkelas op de camping tuurlijk veel makkelijker is maar met een goede mover is dit geen probleem ik vind het heel jammer dat er bv geen 5.5meter caravans meer gebouwd worden op tandem ik zou de eventuele optie prijs graag betalen denk dat er alleen nog Engelse korte caravans op tandem zijn.


Robin antwoordt op 14 August 2019 om 13:30:

@Menno; dat college zou ik wel eens willen volgen
Sowieso alvast bedankt voor alle inhoudelijke en relativerende reacties, de toon is vooralsnog gelukkig mild!
Mijn ervaring is beperkt tot twee caravans en vier trekauto's, de caravans allebei 'gewoon' van vorm. Dus ik vind zelf dat ik geen recht van spreken heb over ervaring met diverse caravans, en misschien wel daardoor nieuwsgierig naar de verschillen.

@Ton; we moeten ons idd beperken tot de c'vans, anders verzanden we in een heel ander topic......


Frans antwoordt op 14 August 2019 om 15:21:

“Fijn rijden” is onlosmakelijk van de trekauto, immers achter een vrachtauto rijdt iedere caravan fijn . Als je alle criteria van Menno op een rijtje zet scoort er een historische caravan heel hoog: de SMV. Ongekende stroomlijn, super licht gewicht, staalvering en speciale elektrisch bediende trommelremmen.
Stroomlijn, staalvering en licht gewicht zijn alle achterhaald wegens de hogere kosten of door de grote vermogens van hedendaagse auto’s, elektrische remmen zijn hier niet toegestaan. De gebruikelijke breedte van 2.30m is ook een compromis, ten koste van fijn rijden.
Je mag wel concluderen dat naar fijn rijden met een middenklasser weinig vraag is, anders zag caravanland er echt anders uit.


Gert antwoordt op 15 August 2019 om 09:57:

Fijn rijden kent inderdaad veel definities....Wij begonnen met een vouwwagen achter div auto's: dat reed fijn. Daarna een '76 Fendt 390 van max 850 kg achter een busje van leeg 1600 kg; dat reed ook heel fijn. Andere caravan gekocht, '93 Knaus 450 van max 1100kg; dat reed nog fijner. Auto ingeruild voor een 2001 Toyota Avensis diesel; dat reed pas fijn. Nu een 2011 Avensis benzine cvt met een 2007 Fendt 490 van beladen 1350kg; nog weer fijner rijden.
Het is alsmaar nieuwer, krachtiger, degelijker enz. Ik geloof ook zeker dat de volgende combi nog weer fijner zal rijden. Al geloof ik (nu) niet dat het rijgedrag van de (zorgvuldig beladen) Fendt overtroffen kan worden. Ik ga me graag laten verrassen in de toekomst.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 August 2019 om 13:07:

Ik heb lang afwisselend rond gereden met twee verschillende trekauto's. Een VW Transporter en een VW Eos. De motorische prestaties van de Eos (1.4 TSI) waren veel beter (en vooral anders) dan van de T4 TDI. De stabiliteit van de Transporter is veel beter. Maar welke nu het fijnst rijdt met caravan? Ik heb daar nooit uit kunnen kiezen.... Fijn rijden is dus heel lastig te beoordelen


Wim antwoordt op 15 August 2019 om 13:23:

Voor mij reed het minst fijn een R4F6 waarachter een Klepper piroska vouwwagen zonder oplooprem.
40 jaar ouder en 4 auto caravan combi's verder beziten wij nu een Eclips Cross met een Cjoy 460le dit is voor ons een fijne combi.
Wat was de fijnste tijd, met de minst fijne combi.


Robin antwoordt op 15 August 2019 om 13:29:

@Menno; ik wil in dit draadje ook helemaal niet weten welke trekauto fijner is. Het gaat mij nu juist om de caravan.

Dus de trekauto interesseert mij in dit draadje niet, ook niet de combi dus, maar wel de caravan; welke was fijner om mee te rijden en heb je ook een idee waarom?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 August 2019 om 14:16:

Maar dan moet je wel definiëren wat 'fijn' is. Juist dat is zo moeilijk.

Hoe lichter en betere stroomlijn (smal en laag) hoe beter de motorische prestaties zijn. Is dat fijn? Wel in vergelijking met een caravan met veel meer luchtweerstand. Maar mijn ervaring is ook dat juist een gestroomlijnde caravan (bijvoorbeeld een Kip) meer last heeft van turbulentie achter autotransporteurs. Dus dat is dan weer iets minder fijn.

Schroefvering en desnoods torsie staal vering veert veel beter dan rubber vering (zeker als die op leeftijd is). Dat rijdt op een slechte weg veel fijner. Je voelt de caravan veel minder en bijkomend voordeel is dat alles in de caravan op z'n plaats blijft.

Op elke caravan kan je hulpmiddelen zoals een stabilisator monteren en ITBS of ARC waardoor de oplooprem strak blijft. Rijdt ook fijner....

Lange dissel (plaats van de as) en goede gewichtsverdeling (geen zware zaken achterin) maken de caravan stabieler en laat de combinatie ook op slechte wegen minder doordijnen. Ook dat is fijn.

Huidige caravans worden absoluut niet gebouwd om 'fijn' te rijden, maar zijn alleen verplaatsbaar met een auto. Wooncomfort en de 'looks' zijn veel belangrijker en verkoopt beter. Het beste ben je af met kleine modellen zoals de Kip Shelter, T@B en desnoods caravans tot maximaal 4 meter opbouw (icm lage luchtweerstand).

Er zijn ooit twee caravans gebouwd die ik echt fijn vond rijden. En BIOD Nomade TD op Westfalia onderstel. Die lijkt op de mijne maar heeft een merkbaar betere indeling qua gewicht. Helaas was men niet bereid daar voor te betalen dus is een BIOD op Westfalia niet meer te koop en zitten we opgescheept met vierkante dozen op een rubber Alko asje

Ondanks dat de caravan verschil kan maken blijft de keuze van een goede (zware) trekauto nog belangrijker!


Wim antwoordt op 15 August 2019 om 15:36:

Ok Robin,
Ik had een Kip K400 mk zonder schokdempers woog leeg ook niks zelfs geen KK of kachel er in.
En jaren later een Kip K37 ek met KK en kachel met dempers nou dat reed een stuk fijner weet ik nog.


Tom antwoordt op 16 August 2019 om 10:45:

Ik heb een BIOD nomade met onafhankelijke wielophanging. MIjn vorige was een BIOD Scout met een Alko onderstel. Ik moet zeggen dat mijn Nomade wel heel comfortabel rijd en als een 'huis' achter mijn auto rijd.


@Henkie antwoordt op 16 August 2019 om 13:59:

Ik had een X5 voor de caravan en sinds de winter een XC90. Die laatste is minder stabiel met de zelfde caravan aangekoppeld.

Er is blijkbaar een relatie auto-caravan wat lekker rijdt.


Pieter antwoordt op 16 August 2019 om 16:45:

Ik vond een contructam 6t achter mijn citroen DS uit 74 heerlijk rijden. Was stabiel en altijd op de goede rijhoogte.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

© 2004-2019 Caravantrekker