Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Peugeot 208 1.2 110 pk

Don vraagt op 27 August 2019 om 22:24:

Met veel zorg en aandacht heb ik naar een trekauto gezocht in het segment Opel Corsa (1.0 90 pk) en Peugeot 208 (1.2 110 pk). Op papier lijkt de Peugeot 208 1.2 met 110 pk en maximaal trekgewicht van 1150 kg de beste keus om een Dethlef C'joy met maximale belasting van 1100 kg te trekken.
Echter, de maximaal toegestane kogeldruk van de 208 is 46 kg, terwijl jullie van Caravantrekker stellen dat t.b.v. de stabiliteit de kogeldruk minimaal 5-8% van de maximale belastbare gewicht van 1100 kg (= minimaal 55 kg) druk op de kogel moet staan.


Voor mij als leek betekent dat de trekhaak van de Peugeot minimaal met 55 kg wordt belast terwijl deze maar 46 kg mag hebben en dat is dus vragen om problemen. En dus is de Corsa met zijn 55 kg kogeldruk de betere en veilige keus.

Klopt mijn redenering?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 27 August 2019 om 22:53:

Motorisch zal de Peugeot een betere trekker zijn maar de Corsa kan beter het gewicht van de caravan aan. Inderdaad een lastige keuze die ik ook niet kan maken... De Corsa is een veiligere keus maar niet beter. Ik zou geen probleem hebben met 55 kg kogeldruk op de Peugeot.


Gerrie antwoordt op 28 August 2019 om 20:24:

Don, kijk ook even bij de reviews. Ik heb daar ook iets geschreven over onze ervaringen met de corsa en een caravelair 390 style. Gewicht geladen rond de duizend kilo.
Wij hadden de kogeldruk altijd op 65 kg en dat is voor de corsa geen enkel probleem.


Jeroen antwoordt op 28 August 2019 om 23:14:

Ik heb vele kilometers met caravan gereden met een Peugeot 207 die ook maar 46kg mocht hebben.
Dat lukte met de caravan niet. Altijd met circa 60kg gereden zonder problemen. Auto hing ook totaal niet door met die kogeldruk.

Heb met die 1.2 ook eens een weekend gereden, wel zonder caravan. Vond het een heel fijn en pittig motorblok.


Jasper antwoordt op 29 August 2019 om 23:42:

Het klinkt wel een beetje stom, maar ik zou het gewoon uitproberen.
Jaren geleden - onze eerste caravan, een Chateau 280 - hadden we nog niet het benul, noch de perfectie van het wegen, maar we gingen toch maar gewoon.
Iedere dag dat we weer gingen deed ik het in het begin heel rustig aan. En voelde al gauw of ie 'lekker lag'. Of al neiging had om wat te kwispelen. In dat laatste geval dus stoppen op de eerst mogelijke plek. Beetje schuiven met de spullen tot ik tevreden was en vervolgens gewoon gaan, die dag.
Kan het aanbevelen.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker