Caravantrekker.nl

Instelling vering trekauto

André vraagt op 7 september 2019:

Ik kan bij mijn BMW 320i Touring 2015 de vering instellen op comfort of sportief.
Verwacht/denk dat hij bij sportief wat strakker geveerd zal zijn.
Is dit aangeraden of zal eea weinig uitmaken?
Voor de volledigheid, hutje is een Dethleffs Camper 450FR met een gewicht van 1400 kg

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 7 september 2019:

Ik neem aan dat je dat gewoon zelf in kunt stellen via de menu's, en dan zou ik zeggen gewoon uitproberen onder diverse omstandigheden. Al doende kom je vanzelf tot de conclusie wat het beste werkt onder welke condities.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 september 2019:

Inderdaad proberen wat je het prettigst vindt. Meestal voelt stugger stabieler aan maar uiteindelijk maakt het niets uit.


Sjef Bertens antwoordt op 8 september 2019:

@Menno,

Deze redenering komt niet overeen met eerdere uitspraken !

Hoe koersvaster en moeilijk vervormbaar het trekkende voertuig hoe minder kans op ongecontroleerde slingering caravan.

Voorbeeld de caravan achter de tram zal geen ongecontroleerde slingering kunnen veroorzaken.


liesbeth antwoordt op 8 september 2019:

Weet niet of je wel op de campings mag met een tram..? Denk het niet.
Maar serieus word er aan de karakteristiek van de vering bijna niks veranderd door het instellen van sport comfort e.d. dat is meer een kwestie van dempen dan van veerkarakter. Niks mis met Menno's uitspraak.


André (ts) antwoordt op 8 september 2019:

Hmm, ben ik nu toch ook verward, want als de demping weinig uitmaakt, dan zullen hulpveren ook niet zoveel uit maken, toch ?


Sjef Bertens antwoordt op 8 september 2019:

@Liesbeth,

Het is bij wijze van spreken en een voorbeeld wat door Menno zelf is gegeven.
Overigens heb ik niet aangegeven dat de veerkarakteristiek veranderd.

De bewegingen die bij aanvang van slingeren uitgeoefend worden op het trekkende voertuig versterken de uitslag.



liesbeth antwoordt op 8 september 2019:

Ja zou kunnen , maar in het display van een auto kiezen voor sport comfort circuit of wat er ook mogelijk is ,verandert niks aan de veerkarakteristiek. Dat de tram een abstract voorbeeld is , is ook duidelijk...dus ? Vind het leuk om dingen te lezen hier..mensen proberen te vangen op een uitspraak ooit gedaan is dan minder..


ton groenendijk antwoordt op 8 september 2019:

Ah, Andre(ts): Ik kan er naast zitten maar hulpvering is wat anders dan het wijzigen van je veerkarakteristiek. Van dat laatste begrijp ik niks, het zal wel met kleppen in je schokdempers te maken hebben of zo.
Maar hulpveren geven een heel ander resultaat. dat zijn progressieve veren die in het begin de normale veerkarakteristiek volgen maar bij zwaardere belasting stugger worden.
Ik heb bij twee auto's dergelijke veren gehad en zeker bij één, de door zijn slappe vering beruchte Nissan Primera, gaf dat heel goede resultaten. Het kwam in ieder geval mijn valbeugel ten goede. Dus heeft u last van over de weg krassende neuswieltjes of trekhaakbeugels, overweeg eens of u voor een paar honderd Euri zo iets kan aanschaffen. Ooit had Monroe zelfs instelbare, die je met een luchtpomp kon instellen.
Er bestaan ook (nog?) een soort skippyballen, die je tussen de windingen van je schroefveren kan plaatsen, maar plastic in je autovering, ja, daar ben ik wat huiverig voor.


liesbeth antwoordt op 8 september 2019:

Kijk dat is nu leuk om te lezen ,correct en zinvol. !00 punten Ton..


ton groenendijk antwoordt op 9 september 2019:

Nou, nou, zo veel eer, dat is dit oppervlakkig advies ook niet waard.
Er zijn op dit forum bezoekers die echt heel veel weten. Er ontstaan dan discussies over extremen, die slechts een enkeling ooit meemaakt.
Maarr.. vaak leuk en leerzaam.
Zo denk ik, als niet-deskundige, dat de sportstand in je vering niks uitmaakt, omdat slingering een zijdelingse beweging is, die hooguit wordt versterkt door versleten rubber bussen in de ophanging. Maar goed, het is maar filosoferen.
En over extremen: als de denkbeeldige tram (hoe komt iemand op het idee!) eenmaal 190km/h rijdt, zullen we nog wel eens zien of de caravan gaat slingeren.



En ach, over extremen;


Sjef Bertens antwoordt op 9 september 2019:

@Ton,

Op het gevaar af dat er direct weer iemand uit z’n vel springt !

In het voorbeeld met de tram wil men alleen duidelijk maken dat dwarskrachten welke bij beginnend slingeren dwars op de rijrichting worden uitgeoefend geen beweging in die richting tot gevolg hebben.

Als je goed kijkt naar het filmpje dat Ale Kok geplaatst heeft over die 4 fatale seconden zie je dat de slingerbeweging tussen auto en caravan steeds groter wordt.

De verplaatsing in dwarsrichting van de kogel zal groter zijn afhankelijk div oorzaken zoals sliphoeken van de banden, soepelheid wielophanging massa voertuig afstand kogel hartlijn achterwielen............

Het is deze verplaatsing die uiteindelijk de oorzaak is van een ongecontroleerde slingering.


liesbeth antwoordt op 9 september 2019:

Ondanks dat dit een caravan site is ,geeft Menno geen antwoorden die perse gunstig zijn voor caravaners of wat ze graag willen horen . Snelheid is een grote factor en een vierkante doos op een as is niet bepaald een voorbeeld voor wegligging.,of stabiliteit. Je aanpassen aan dat gegeven is verstandig..wat hij ook aangeeft. In alle redelijkheid kun je de beperkingen en de voordelen van je combi opzoeken en opvragen , iets wat bij andere site's niet kan of summier word af gedaan. Dan gaan zoeken naar een foutje of een uitspraak om iemand te "vangen " nee daar kan ik niet tegen.


ton groenendijk antwoordt op 9 september 2019:

Inderdaad, maar het lijkt ook zo logisch. Ooit was ik getuige van een combinatie waarvan de bestuurder de linker vangrail schampte. Hoe dat kan is in deze context niet van belang, het gebeurde. De schade aan de auto was te verwaarlozen maar de bestuurder schrok en gaf een ruk aan het stuur. Daar was bij 90km/h niks meer aan te doen. De hele combi op z'n kant. Had hij diezelfde stuurbeweging bij 30km/h gemaakt, was er niks aan de hand geweest.
Speed kills, ook dwars uit.
En om dan terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Nee, ik denk niet dat de sportstand in je vering iets uit maakt. De sportstand van de bestuurder kan wel een wezenlijk verschil maken.


Sjef Bertens antwoordt op 9 september 2019:

@Beste Ton,

Als de trekhaakkogel niet in dwarsrichting zou kunnen verplaatsen (tramvoorbeeld) dan kan er nooit een ongecontroleerde slingering ontstaan. Dan is er een stabiele situatie. Zoals ook de slinger van een
klok in een stabiele situatie verkeerd.
Elke beweging in dwarsrichting van de kogel verstoord dat evenwicht.
Nu kun je van mening verschillen of grotere wieldemping deze beweging beïnvloed maar in mijn beleving geeft stugge demping als je dwars op het voertuig krachten uitoefend een kleinere bewegingsuitslag.

Iets soortgelijks ontstaat ook door een stabilisatorkoppeling, wat natuurlijk geen enkele garantie geeft op het niet ontstaan van een ongecontroleerde slingering.





Jasper antwoordt op 9 september 2019:

Maar dat 'voorbeeld' van die tram? Wel eens naast de trambestuurder gestaan?
Zo'n ding schud je bij het leven van links naar rechts. Daar heb je gewoon zeebenen voor nodig om niet te vallen.
De getrokken volgwagen zal ook niet netjes rechtdoor willen. Denk maar aan de conducteur die daar je kaartje kwam knippen.
Bij een caravan zal het net zo zijn: het inzetten van de slingerbeweging kan heel klein beginnen, maar door de snelheid exponentiël toenemen. Ook in verticale richting.
(wilde ik toch even kwijt)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 september 2019:

Bij auto’s zoals deze BMW kan je de demping instellen en kiezen voor normaal (comfort) en sportief. In de stand sportief zal de auto wat stugger aanvoelen. Dit is niets anders dan het wat ‘moeizamer’ inveren van de auto in een dynamische situatie (in tegenstelling tot hulpvering die ook in een statische situatie stugger kunnen zijn of kunnen zorgen voor een langere veerweg).

Bij een zwaar beladen auto zal de vering ingesteld op de sportstand minder snel doorslaan tot de aanslag rubbers bij bijvoorbeeld een drempel. Ook zal de auto bij korte stuurcorrecties iets minder ‘waggelen’ en daardoor strakker aanvoelen. Daardoor zal de bestuurder eerder geneigd zijn om minder stuurcorrecties te geven. Alleen dat kan een positief effect geven op de stabiliteit van de auto als trekker waardoor de caravan minder snel in slingering wordt gebracht. Slingert de caravan eenmaal dan neemt die de auto mee in de slingerbeweging. Dan is de auto niet anders omdat de zijdelingse beweging is in principe niet meer of minder is.

De keuze voor de sportinstelling dus veelal prettiger aanvoelen zonder daadwerkelijk veel beter te zijn (voor de stabiliteit).

En over de tram 😉 een caravan slingert nooit alleen maar altijd in combinatie met het trekkend voertuig. En een voertuig op rails kan nauwelijks slingeren (draaien om zijn zwaartepunt).


JdHamer antwoordt op 9 september 2019:

Bovenstaand gelezen te hebben zal ik het wel mis hebben maar volgens mij wordt een slingerbeweging altijd versterkt door een instabiliteit in de ophanging achteras trekkend voertuig. Op het moment dat de koppeling een zijwaartse druk uitoefent op de kogel, zal de veer (links of rechts, nooit beiden tegelijk) ingedrukt worden. De veer geeft tegendruk en zal dus terugveren. Het gewicht dat op de kogel rust wordt dus heen en weer verplaatst waarbij de kogel zich steeds van links naar rechts van de denkbeeldige middenlijn verplaatst. De koppeling wordt dus meegenomen in de beweging van de veren. Hoe eerder dit stopt, hoe sneller de combinatie terug stabiel zal aanvoelen.

Een stuggere vering heeft naar mijn idee dus wel degelijk effect. Volgens mij wordt de grens van het slingermoment verlegd en de veiligheid bij een gelijke snelheid verhoogd.

Ik heb dit zelf ervaren. Voorgaande jaren met een BWM 320i (zonder adaptief onderstel) naar Zuid Frankrijk gereden. Elke vrachtwagen die je passeerde, SUV die mij inhaalde, altijd een schommeling in de achteras. Dit jaar met een MB C43 AMG met adaptieve luchtvering in Sportstand. Op geen enkel moment een schommeling waargenomen. Caravan is nog steeds dezelfde, kogeldruk ook gelijk (altijd voor vetrek de koppeling op een personenweegschaal, 75kg). De koppeling van de caravan krijgt de auto niet meer in een zijwaartse beweging en als dit gebeurt, geen schommeleffect maar bij terugveren nagenoeg direct weer stil.

Voor mij was dit echt een wereld van verschil bij een gelijke snelheid (90km. p/u). Ik kan het iedereen aanbevelen om bij een adaptief onderstel altijd een zo stug mogelijke instelling te kiezen.


Frans antwoordt op 10 september 2019:

Er is een ander verschil als je luchtvering hebt en dat is de progressiviteit van de vering. In geval van belading en kogeldruk wordt de wagenhoogte hersteld. Door de extra lucht is de vering fors stugger. Daarnaast kun je met de dempers in de sportstand de demping straffer maken. Dat zijn twee verschillende fenomenen die samenwerken.
Mijn ervaring is dat alleen de stuggere vering al voldoende is, maar dat zal van auto tot auto verschillen. Gewoon in de praktijk testen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker