Caravantrekker.nl

Simplonpas

Herma vraagt op 25 maart 2008:

Deze zomer willen wij met onze caravan vanuit Zwitserland via de Simplonpas naar Italie ( vanaf Brig naar Italie).
Wie kan mij vertellen of dit goed te doen is?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

gert antwoordt op 25 maart 2008:

ik ben vaak over de simplon pas gekomen met de vrachtauto en dat is goed te doen, maar met de caravan dat weet ik niet.
het rijden over de simplon lijkt wel heel veel op het rijden via de grote st bernhard, ik weet niet of je hier iets aan hebt.

gert


Ton Smale antwoordt op 25 maart 2008:

ben 3 jaar geleden over de Simplonpas gereden met een renault Kangoo 1.6I en een beyerland 495 richting Genua
Het is een redelijk steile pas maar wel te rijden. let wel op de afdaling. Als je in z,n 2e omhoog gaat ga dan ook in de 2e versnelling naar beneden. Anders moet je heel veel bijremmen en worden de remmen van je caravan echt heet.
We een mooie pas met mooie omgeving.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 maart 2008:

De Simplon pas is 2000 meter hoog en heeft een maximaal steigingspecentage van 9%. Wil je die pas rijden zal je combinatie dus moeten kunnen wegrijden op minimaal 9% op 2000 meter (zie berekening). Zoals Gert schreef past op de weg een vrachtwagen dus een caravan ook, dan hangt het dus van de vaardigheid van de chauffeur af of jullie die pas kunnen rijden. De afdaling is lang waardoor er 'gevaar' is voor warmgelopen remmen. Goed opletten dus..... weet je niet waarop allemaal? Volg een Berg Trainingsweekend!


Albert antwoordt op 20 mei 2008:

Drie jaar geleden over de Simplonpas gereden. Er waren veel wegwerkzaamheden met stoplichten. Dus vaak vanuit stilstand optrekken. Berg af wordt door de steile helling de oplooprem toch vaak iets ingedrukt met zeer hete caravanremmen tot gevolg. Onderweg kwamen wij nog een vrachtwagen tegen met rokende achterremmen !!.


treeg antwoordt op 21 mei 2008:

Waarom niet het circus op de perfecte treinverbinding?


Albert antwoordt op 21 mei 2008:

Daar kwam ik ook pas achter toen ik op de camping stond. Een Zwitser vertelde mij over de autotrein waar je ook met de caravan op kon (weet dit echter niet geheel zeker meer).


Robbert antwoordt op 24 mei 2008:

Ik heb wel ervaring met de Nassfeldpas van Italie naar Oostenrijk. Bergop ging goed (veel in 1, stijging tot ruim boven de 15%). Naar beneden ging niet goed, remmen caravan oververhit (dook op de oplooprem en ging daar niet meer vanaf).

Nassfeldpas met caravan? niet doen 😉


Mirjam antwoordt op 3 juni 2008:

Wij wilden vorig jaar ook met de autotrein door de Simplontunnel. Helaas paste onze caravan niet op de trein. We reden met en Eifelland Holiday 500 van 2.30 m breed. Voordat je de trein oprijdt moet je door een soort van pasmal in de vorm van de bovenkant van de trein. Hier pasten we dus niet doorheen. Deze trein is lager en smaller dan de trein van Kandersteg.
We zijn toen over de Simplonpas gereden. Het was een mooie rit en goed te doen voor ons.
Op deze site staan de afmetingen van de pasmal:http://mct.sbb.ch/mct/reisemarkt/zuege/autoverlad/autoverlad-tipps/autoverlad-profil.htm


Herma antwoordt op 6 juli 2008:

Iedereen bedankt voor de reacties.
We hebben besloten toch niet deze route te kiezen, misshien volgend jaar.
De reden om eventueel de pas over te gaan was voor ons de omgeving/ natuur.
Om met de caravan de autotrein op te gaan moet je al eerder de autotrein op gaan, bij Kanderstegg. Hier vandaan vertrekt de autotrein waar hogere voertuigen op kunnen. Ook de weg naar Kanderstegg is een weg met een hoog klimpercentage, maar ik heb begrepen dat dat wel te doen is.
Iedereen een fijne vakantie!


Ron antwoordt op 6 juli 2008:

Wat ik mis in de vraagstelling, en alle antwoorden, is de combinatie waar dit mee moet gebeuren?
Alle adviezen, hoe gooed ook gaan mank als de combinatie niet goed is.


G,j,SMIT antwoordt op 12 augustus 2010:

Wij zijn over de simplonpas gereden 16 juli 2010 met een ford focus 18i 16v 115 pk en caravan rapido cp 42 1000 kg. is wel te doen, moet wel ervaring hebben.erg stijl 10% kon in de tweede versnelling omhoog 40km per uur.zijn gereden vanaf goppenstein naar het lago maggjiore.


Albert antwoordt op 21 augustus 2010:

@Ron

Ik heb de Simplonpas destijds gereden met een Mercedes C-klasse combi (W203) 200 kompressor , 163 pk in combinatie met een Burstner Ventana 480TK. De caravan zal ong. 1400 kg hebben gewogen.


koeman antwoordt op 7 november 2010:

heenweg zwitserland naar italy gereden met laguna 1.9 dci 120 pk en burnstner 460 tl ging goed
terugweg italy naar zwitserland ging stuk minder weg is steiler kon amper in z'n 1 boven komen.
dus van die kant niet meer


Bert antwoordt op 7 november 2010:

Dan is er iets niet goed met die auto...


Jan antwoordt op 7 november 2010:

Of met de rijstijl of gebruik van de auto.


janka antwoordt op 7 november 2010:

Zat de handrem er soms nog op? 😉


Jan antwoordt op 8 november 2010:

Informatieve site over zo'n beetje alle passen;
Zo ook de Simplonpas😉

http://www.outdoorspecial.nl/index.php/bergpassen/53-bergpassen-in-de-alpen/113-simplonpas


Thijs antwoordt op 4 augustus 2018:

Wij zijn vanaf de Italiaanse kant over de Simplonpas gereden met een zware combinatie.
Volvo V60 d6, 230pk diesel beladen 2200kg.+dethleffs 530, 1500kg beladen.

Hebben hele stukken 40km/u moeten rijden in verband met de motor temperatuur. Qua ruimte op de weg en vermogen was dit makkelijk te doen. De combinatie 35C• en 2000m zorgen voor onvoldoende koeling.
Vorig jaar reden we de Sustenpass welke technisch moeilijker is en op sommige stukken minstens net zo stijl maar toen hebben we geen temperatuur problemen gehad. Wellicht dat de koude mist welke we daar tegen kwamen heeft geholpen.

Simplonpas is goed te doen qua stuurwerk en vermogensvraag maar doe rustig aan ivm temperatuur motor en ook zeker de remmen.


Kees antwoordt op 4 augustus 2018:

Volgende keer de Airco uitzetten Thijs, dan gaat het een stuk beter. 😉


Frank antwoordt op 4 augustus 2018:

Zelf hou ik graag het uitschakelen van de airco als reserve achter de hand. Ik pas eerst mijn snelheid aan.
In het verleden deed ik dit niet. Dan deed ik airco uit en bleef gewoon doorrijden met ramen open. Iedereen kreeg het dan warm en ook dan liep uiteindelijk de temperatuur toch nog op. En wat deed ik dan?
De verwarming aan !
Dat wil ik niet meer dus ik rij nu rustiger omhoog. De oorzaak ligt voor een groot deel bij onze moderne auto’s. Airodynamisch gebouwd, weinig rijwind in motorruimte vergeleken met vroeger. Dan zitten airco en koeler ook nog vaak achter elkaar gemonteerd. Als het buiten > 30 gr is, kun je maar één ding doen dat echt helpt : rustig omhoog rijden.


Quirien antwoordt op 4 augustus 2018:

Ik heb medelijden met al die caravanners die op deze "zwarte zaterdag" met deze temperatuur onderweg zijn. Las dat er gisteren ook al met kokende motor met caravans er achter waren gestrand.

Sommige hadden ook totaal geen trekvermogen meer. Turbo naar de knoppen?
Wat ben ik blij dat ik al heel lang af ben van die hoogseizoen periode.


Quirien antwoordt op 4 augustus 2018:

Net nog even een artikel over deze zwarte zaterdag gelezen. Belangstelling? - het heet :34 graden, in de file, geen airco en nog 3,5 uur te gaan. Het is van de NOS.
Kun je ook diverse foto's en filmpjes zien en uploads van al die drukte en hoe het er bij de tolpoorten uitziet etc. Er zit ook nog een verhaallijn in van diverse vakantie gangers onderweg.

Ik weet het, het gaat niet over de Simplonpas maar die heb ik ook gereden. Al wel heel lang geleden.😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker