Caravantrekker.nl

Mercedes Blue Efficiency

Jeroen vraagt op 28 februari 2009:

Sinds vorig jaar augustus de toen net nieuwe Mercedes C200 Blue Efficiency aangeschaft. Fantastisch rijden en erg zuinig.

Maar nu staat op mijn kenteken dat ik helemaal niets mag trekken, terwijl ik met de dealer vantevoren over mijn caravan van 1500kg heb gesproken en een trekhaak geleverd heb gekregen.
Mercedes geeft geen trekgewicht af bij de RDW, waardoor ik formeel niets mag trekken.
Op de verkoopsite van Mercedes staat dat ik 1800 kg mag trekken met de C200 CDI Blue Efficiency.

Je raadt het al, dit gaat vervelend worden. Meer mensen met deze ervaring met de Blue Efficiency van Mercedes?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Koos antwoordt op 28 februari 2009:

Dan zou ik toch maar eens aan de bel trekken bij je dealer, op de site van MB Nederland staan nl. het volgende, bij C 200 CDI Blue Effenciency ;

Toegelaten aanhangwagengewicht geremd/ongeremd (kg) 750/1.800


Bert antwoordt op 1 maart 2009:

Dat schrijft Jeroen al, Koos...

Ook de Duitsers geven deze (omgedraaide) trekgewichten op, dus da's 1:1 gekopieerd. Vreemde zaak, wel een trekhaak leveren die neem ik aan typegoedgekeurd is? Of MB dit aspectje bij de RDW gewoon vergeten zijn lijkt het wel. Wil je ons hier op de hoogte houden Jeroen?


Ger antwoordt op 1 maart 2009:

De bevoegdheid tot het voorbewegen van een aanhangwagen blijkt uit het kentekenbewijs van het trekkende voertuig. Blijkt dat niet uit het kentekenbewijs heb je een probleem en mag je dus niets achter de auto hangen. Beetje heel erg slordig van Mercedes Benz en hun Deutsche grundlichkeit.

Desondanks: Je zou de Benz natuurlijk zelf ter keuring aan kunnen bieden bij de RDW en, onder verwijzing naar de duitse typegoedkeuring en de europeese wetgeving, een nieuw deel 1 met vermelding van de trekgewichten aan kunnen vragen. Ik heb mij namelijk laten vertellen dat dit ook vaak met import auto's gebeurd. Dat zijn dan auto's (veelal uit amerika) die hier geen typegoedkeuring hebben maar in Duitsland wel. In sommige gevallen loopt dan zelfs de import hier via Duitsland en dat is geen enkel probleem.
Nu is dit een auto van europeese makelij en dus mag dat al helemaal geen probleem zijn.

Dat is een oplossing die natuurlijk van de zotte is omdat we het er met elkaar over eens kunnen zijn dat een merk als Mercedes Benz dit voor hun klanten behoort te doen. Mogelijk dat ze bereid zijn de kosten van de keuring op zich te nemen?


BB antwoordt op 1 maart 2009:

Het heeft wel niets te maken met de vraag die hier gesteld wordt.

Maar ik weet wel dat bij Mercedes zijn er meerdere types/modellen waar geen trekgewichten voor vrij gegeven zijn.

o.a. de CLS


RobD antwoordt op 1 maart 2009:

Zelf heb ik een redelijk identiek probleem met mijn Audi RS6 avant.
In nederland leverd men geen trekhaak voor deze auto, in Duitsland bouwt men hem er zo onder. Er is in EU verband een goedkeuring afgegeven en daar houd ik me aan vast.
Nu rijd ik met deze auto zelden met een aanhanger en nog nooit aangehouden, maar ik verheug me op een verbaal en de afloop hiervan. Volgend mijn jurist is de wetgeving in Nl redelijk lek v.w.b. dit soort situaties.


@Eric antwoordt op 1 maart 2009:

Van: BB
Datum: 01 March 2009 om 08:54

Het heeft wel niets te maken met de vraag die hier gesteld wordt.

Maar ik weet wel dat bij Mercedes zijn er meerdere types/modellen waar geen trekgewichten voor vrij gegeven zijn.

o.a. de CLS
===================================================

Ik meen dat het bij de CLS ligt aan de diffuser in combinatie met de achterzijde?
Schijnt technisch niet mogelijk te zijn daar nog een trekhaak onder te knutselen volgens Mercedes.

Misschien dat een handige en behulpzame trekhaakboer je dan alsnog kan helpen, of een trekhaak achter een CLS mooi is is een tweede... 😉

Voorbeeldadresje:

http://www.nooit-gedacht.nl/


Jan Verwoert antwoordt op 5 mei 2009:

Eveneens sinds vorig jaar augustus besteld en geleverd begin oktober 2009 de toen net nieuwe Mercedes C200 Blue Efficiency aangeschaft. Fantastisch rijden en erg zuinig.

Ook bij mij speelt hetzelfde als bij Jeroen, ook ik heb met de dealer gesproken dat er een trekhaak geleverd moest worden, maar kreeg te horen dit niet vanaf fabriek mogelijk was maar later na aflevering geen enkel probleem zou zijn.
In februari 2009 gevraagd wat de kosten zouden worden voor de montage van een trekhaak, hierop als reactie dat er problemen zijn met de montage van een trekhaak.
In maart 2009 opnieuw contact opgenomen met de dealer, hierop als antwoord, dat er een test zou lopen op een zelfde model in Duidsland, verder niets meer gehoord.
Vandaag ( 5 mei 2009 ) mail gestuurd wat de status is daar de zomer voor de deur staat en er nu een trekhaak onder wil hebben.
Op de verkoopsite van Mercedes staat inderdaad dat ik 1800 kg mag trekken met de C200 CDI Blue Efficiency, bij de RDW op kenteken staat geen aanhang gegevens benoemd.

Zodra ik meer info heb zal ik dit hier plaatsen. Meer mensen met deze ervaring met de Blue Efficiency van Mercedes?


RobD antwoordt op 5 mei 2009:

Nu weten we waar de naam Blue efficiency vandaan kom:
wil je het efficient bij Mercedes, loop je een blauwtje.

@ jeroen en Jan: staat er op het koopcontract iets over een eventuele trekhaak die er onder komt? Zo ja, stel ze aansprakelijk.
Zo niet: stel ze aansprakelijk aan de hand van de gegevens die via de website/folder vermeld staan. Maak even een kopie van de website of een printje, voordat ze de gegevens verwijderen.


@Eric antwoordt op 5 mei 2009:

Op de Mercedes site staat inderdaad 750/1800 kilo.

http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/c-class/w204/technical_data.html

Maar als ik de link "stel uw eigen Mercedes samen" volg kan ik bij de C200 Bluemotion geen trekhaak bestellen.
Bij de C200 CDI is er wel af fabriek een haak te bestellen voor maar 1208 euro incl. BTW.


Jeroen antwoordt op 28 mei 2009:

Ben ik weer. Voor mij is inmiddels de zaak opgelost.

Op de website van Mercedes is recent weggehaald dat de Blue Efficiency mag trekken. De Blue Efficiency mag 0kg trekken en de montage van de trekhaak kan de delaer daarom niet toestaan (zelfs de montage achteraf geeft kleine problemen). Het schijnt te maken te hebben met de lichter uitgevoerde koeling van dit model.

De dealer heeft me na een aantal weken een voorstel gedaan om een 'gewone' C-klasse te bestellen en de oude Blue Efficiency (inmiddels 40.000km) in te ruilen. Kosteloos. C200, exact zelfde uitvoering, maar dus geen Blue Efficiency. Daardoor iets duurder in verbruik en iets duurder in de lease. Dit heb ik vervolgens nog kunnen gladstrijken met Mercedes NL.

Begin juli wordt de nieuwe C geleverd. Net voor mijn caravan vakantie.

Mercedes en de verkooppunten in NL zijn hierin mijns inziens zeer onzorgvuldig geweest. Toch een hoop gezeur waar je niet op zit te wachten. In mijn geval hebben ze dit in in ieder geval wel prima opgelost, boven verwachting. Verkoop een min, maar service een plus!


antwoordt op 28 mei 2009:

Veel plezier met je nieuwe trekker.
Eind goed, al goed zullen we maar zeggen.
MB heeft het enige gedaan wat nog reste. Dat zij zelf dit aanbod gedaan hebben siert hen, lijkt me. 😉


@Eric antwoordt op 28 mei 2009:

Mooi bericht!
Veel plezier met je nieuwe nieuwe Benz!


Bert antwoordt op 28 mei 2009:

Bedankt Jeroen voor je reactie, wij zullen het trekgewicht van C-BE aanpassen...


T. Hak antwoordt op 28 mei 2009:

Geluk dat de trekhaak bij de dealer is gekocht bij de auto, indien de trekhaak elders is gemonteerd zal MB zeker een mindere regeling treffen.


Koen antwoordt op 29 mei 2009:

Mooi van MB voor jou, Jeroen.
Maar zou Jan Verwoert ook zo'n mooie regeling krijgen ? (lees enkele berichten hoger)


@Eric antwoordt op 29 mei 2009:

Ik denk dat Jan en Jeroen elkaar maar even moeten contacten mocht Jan geen regeling krijgen.
Ze kunnen elkaar vast wel vinden via een wederzijds mailtje aan Bert of Menno?


@Eric antwoordt op 24 januari 2010:

Uhh, is de motor uit onderstaand berichtje de Blue Efficiency?

http://www.nu.nl/economie/2169266/veel-problemen-met-nieuwe-motor-mercedes.html


john antwoordt op 24 januari 2010:

Nee dus, vraagsteller: aug 2008
Probleemmotor: 2009


Walter antwoordt op 24 januari 2010:

@RobD
Datum: 01 March 2009 om 10:59

Zelf heb ik een redelijk identiek probleem met mijn Audi RS6 avant.
In nederland leverd men geen trekhaak voor deze auto, in Duitsland bouwt men hem er zo onder. Er is in EU verband een goedkeuring afgegeven en daar houd ik me aan vast.
Nu rijd ik met deze auto zelden met een aanhanger en nog nooit aangehouden, maar ik verheug me op een verbaal en de afloop hiervan. Volgend mijn jurist is de wetgeving in Nl redelijk lek v.w.b. dit soort situaties.
-----------------------------------------------------------
Hoi Rob,
Ik ben verrast te lezen dat jij een trekhaak voor een RS6 hebt gevonden, ik heb mijn RS4 bj 2006 namelijk met pijn in het hart ingeruild voor een Touareg omdat er met geen mogelijkheid een trekhaak onder de RS4 te krijgen was.... Ik heb het bij de Audi dealer geinformeerd zelfs bij een trekhaakfabrikant in Belgie nopes niet mogelijk! Op het kenteken stonden ook streepjes bij trekgewicht! Dus ik was redelijk verbaasd telezen dat jij dit bij een RS6 wel hebt kunnen regelen! In Duitsland heb ik niet geinformeerd.....
Groet Walter


@Eric antwoordt op 24 januari 2010:

Beetje grote foto helaas....


@Jeroen antwoordt op 24 januari 2010:

Als ik het kenteken van de audi op de foto invoer op de site van de RDW staat bij "Aanhangwagen":

Maximum te trekken massa:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Wordt een "leuk" juridisch spel als je een keer "iets" hebt met een aanhanger erachter! Succes!
Kan natuurlijk wel een twinny load op.

Beste moter zit er trouwens in!


RobD antwoordt op 25 januari 2010:

Er zijn er nog wel meer die met een trekhaak rondrijden.
Voor mij was het geen must maar mijn vrouw hé. Ze rijd niet graag in die van mij met c/van en zo zijn we allebei tevreden.

Zouden onze dienders het weten dat er niets achter mag/kan?
Toch eens informeren bij de lokale hermandad.

Overigens is het probleem over een maand niet actueel meer voor mij, hij gaat eruit, een vriend wilde de auto graag hebben.


@Eric antwoordt op 25 januari 2010:

Hebben? 😉


Walter antwoordt op 25 januari 2010:

Hoi Rob, Eric,

Ja das wel duidelijk, daar zit een trekhaak op!! Ik heb zelf op een RS4 nog nooit een trekhaak gezien, maar goed op een RS6 trouwens ook niet... Maar waar heb je dat dan laten doen Rob?? In Duitsland?

Groet Walter


RobD antwoordt op 26 januari 2010:

@ Eric. Hebben ja, na het voldoen van het bedrag uiteraard.

@ Walter. Exact, in Duitsland, officiële Audi dealer.
Er was een aanpassing nodig in het uitlaatsysteem. Een handige dhz'ver met las ervaring zou dit kunnen is mij toen verteld. Of dit voor een S4 ook opgaat is mij onbekend.


Bert antwoordt op 28 januari 2010:

Van: @Eric
Datum: 24 January 2010 om 16:38

Uhh, is de motor uit onderstaand berichtje de Blue Efficiency?

http://www.nu.nl/economie/2169266/veel-problemen-met-nieuwe-motor-mercedes.html


Meer informatie over haperende Delphi injectoren in Mercedes OM651 2.2 dieselmotorenserie: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Nieuwe-Delphi-injector-verhelpt-Mercedes-dieselprobleem.htm


Camiel antwoordt op 19 april 2012:

Ik heb een C180CGI Blue Efficiency (Avantgarde)2011.
Vanaf de garage invoerder is een trekhaak geplaatst,maar deze is wel speciaal geschouwd (opgelet..wel in Belgie hé)er is wel vermeld voor een aanhangwagen zonder rem 750kg en met rem eveneens 750kg of een fietsendrager.
Dus...ik heb een trekhaak.
mvg...Camiel


Zapp antwoordt op 19 april 2012:

@Camiel
Waarom 750kg? Ik zie het probleem met jou Benz niet. Jou C180CGI mag gewoon 1.800kg trekken. Ik rij dezelfde auto, weliswaar een station, met een MB trekhaak en trek er 1.500 kg mee. Op mijn kenteken staat max. 1.800kg.


Theo antwoordt op 2 juni 2012:

Heb zelf een c180 bleu efficiency van 2009 pas gekocht en loop nu ook tegen dit probleem aan. Mijn garage zegt trekhaak mag niet op dit model. Maar het is niet mijn bedoeling iets te gaan trekken maar gewoon een fietsdrager erop om ergens in een andere streek te gaan fietsen.Hierbij kom ik nooit boven het technisch of toegestaan maximum massa van 1950 kg.

Weet iemand of dit is toegestaan? Wat kan ik doen?


@Eric antwoordt op 2 juni 2012:

Wat kan ik doen?

Fietsen op je dak vervoeren....? 😉


Bert antwoordt op 2 juni 2012:

Ook voor een Toyota Prius is een 'trekhaak' te leveren maar zonder kogel. Juist voor een fietsendrager...


@Eric antwoordt op 2 juni 2012:

En zo'n Prius met aanhanger op die (zeer waarschijnlijk lichtelijk verbouwde) 'trekhaak' heb ik ook al eens gesignaleerd.

Voor de creabea's onder ons is er veel mogelijk denk ik.


RobD antwoordt op 2 juni 2012:

Theo, probeer het eens bij een Duitse dealer.


Theo antwoordt op 18 juni 2012:

Heb bij Mercedes geinformeerd en krijg daar een verhaal over een BPM voordeel en daarom kan er geen trekhaak onder. Ook praat men daar over een te klein vermogen, dat kan de auto niet aan.Advies informeer bij de belastingdienst. Dan bij de belasting geinformeerd daar als antwoord steeds dat het geen probleem is en dat er geen belasting voordeel BPM bij hun bekend is. Verwijzing naar RDW. Als antwoord van de RDW geen probleem voor fietsdrager op trekhaak als ik maar niet ga trekken. het gaat tenslotte om dragen. Kenteken terug ontvangen met brief dat het trekgewicht niet veranderd kan worden daar dit zo is aangevraagd door Mercedes. Advies informeer bij de politie. Advies van de politie het mag als je maar niet gaat trekken met de auto en een verwijzing naar hun site politie.nl en vul in de blauwe balk lastdrager auto in. Hier staat een heel verhaal van regels betreffende een fietsdrager. Dus hier heb ik ook niets aan want nergens staat erbij dat er een trekhaak aan mijn auto mag. Weet dit dan niemand met onze transpirante wetten in Nederland ik wordt er zo langzamerhand gek van. Mag het nu wel of niet?????


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juni 2012:

De enige die hier onduidelijk is over de wetgeving is Mercedes Benz. In dit geval hebben alle overheidsinstituten het bij het rechte eind.
Laat een fastfitter er maar een trekhaak onder zetten, maar trek er niets mee.


Zapp antwoordt op 19 juni 2012:

@Theo
De MB C180 is in 2009 met een 1.6 / 156pk blok geleverd. De mijne C180 2010 heeft een 1.8 / 156pk motor. naar mijn idee mocht de 1.6 niets trekken. Dit blok (1.6) is volgens mij maar een jaar geleverd.


anton antwoordt op 28 maart 2015:

een trekhaak onder een c200CDI blue efficiency kan wel maar dan moet de koelventilator van 400 watt vervangen worden door een koelventilator van 600 watt


KM antwoordt op 10 juni 2016:

Op mijn kentekenbewijs van mijn mercedes w204 C200 CDI Bleu Efficiency uit 2010 staat maximaal trekgewicht 1800kg
Bij Kwikfit plaatsen ze er zonder problemen een trekhaak onder, net afspraak voor gemaakt. Wel kreeg ik daar te horen dat ik hem moest laten inlezen door dealer dit ivm mogelijke foutmeldingen.


Marc antwoordt op 29 juni 2016:

Heb een C180CDI blue efficiency van een jaar oud, firmawagen.
Ik mag met deze auto 1700kg trekken wat ik ook regelmatig doen. Mis wel vermogen maar heb nog nooit problemen ondervonden.
Wel Belgische auto maar of dat invloed heeft?


Henk antwoordt op 2 maart 2019:

Mercedes B 180 CDI gekocht van 2016
Met trekhaak eronder.
Wat treft het lot we worden aangehouden met aanhanger.
Bekeuring van 479,00 euro.
De B klasse mag geen aanhanger trekken.
Dit is ons nooit verteld bij de garage waar we de auto kochten.
Dus groot probleem boete en een auto waar geen aanhanger achter mag.
Heeft iemand anders hier ervaring mee!’


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2019:

Dat is balen Henk.

Laat de les voor iedereen zijn dat bij aankoop van een bestaande auto altijd naar het kenteken te kijken voor aankoop. Vul je kenteken in hier op de site of bij de RDW en je ziet wat je mag trekken.
Nog geen kenteken, neem dan trekgewicht op in de koopovereenkomst.


Alie Tuller antwoordt op 4 maart 2019:

Menno zeker balen , maar een dure leer voor de volgende keer.
Dank voor je reactie!!


Jan Steurrijs antwoordt op 7 maart 2019:

Ik heb me enigszins verbaasd over de suggesties en oplossingen die voor dit probleem worden aangeboden 😉. Het gaat hier toch helemaal niet over het feit of er een trekhaak onder KAN??? Waar die dan ook gemonteerd wordt, doet helemaal niet ter zake toch? Als een auto in NL in de markt wordt gezet, dan gaat de belastingdienst de prijs bepalen :(. BPM wordt immers ook op de opties betaald. Wil je velgen met een maatje groter, kassa voor de belastingdienst. De 'vanaf' prijs willen wij allemaal zo goedkoop mogelijk hebben dus worden zo goed als alle opties weggelaten. Het grote nadeel van de optie trekhaak/trekgewicht is dat dit op het kenteken komt. Staat er 0 op het kenteken, dan niks trekken. Dat ze in Duitsland wel een haak onder je auto bouwen geloof ik graag. Het gaat immers hier niet om het model/merk van de auto maar om het kenteken dat erop zit. Een NL kenteken is nu eenmaal geen DU of BE kenteken.

Ga voor de specificaties van je nieuwe auto dan ook NIET uit van datgene wat je op buitenlandse merk/dealer pagina's vindt. Heeft totaal geen zin en kan vervelende gevolgen hebben. Wat KAN is niet belangrijk, wat MAG wel... 😉.


Sjef Bertens antwoordt op 8 maart 2019:

@Jan,

Ik verbaas me over jouw uiteenzetting omtrent het trekgewicht.
Volgens mij bepaald de fabrikant wat het trekgewicht van betreffende auto mag zijn en dat komt op het kenteken.

Er is nauwelijks een logische relatie te leggen tussen specificaties en trekgewicht.


Jan Steurrijs antwoordt op 9 maart 2019:

@Sjef,

FF goed lezen... wat KAN is niet belangrijk, wat MAG wel. Of een auto in staat is om als trekker te fungeren wordt uiteraard door de fabrikant bepaalt. De kracht van de motor, voorzieningen in het chassis enz enz.

Of de auto ook MAG trekken wordt bepaalt hoe de auto bij de RDW ter keuring wordt aangeboden. Een auto die als trekauto mag fungeren wordt zwaarder belast vanwege de extra optie (trekhaak) en hogere uitstoot schadelijke stoffen. Soms is het zo dat ze door een lagere uitstoot ook in een gunstiger belastingtarief vallen.

Omdat belastingen (nog) niet Europees maar landelijk worden bepaald kan het dus zijn dat een bepaald model in BE of DE wel een trekgewicht op het kenteken heeft maar in NL niet. Onder de NL auto kan dus wel een trekhaak, je kan er ook iets mee trekken maar het MAG niet. Dat is door de fabrikant bepaald. Er zijn belastingvoordelen gegeven die achteraf niet teruggedraaid kunnen worden. Bij een politiecontrole zal je dus een flinke boete krijgen.

Of je met een herkeuring en bijbetaling van de niet betaalde belastingen wel een trekgewicht op kenteken kan krijgen weet ik niet maar ik vermoed dat dit niet het geval is. Dat blijkt wel uit het feit dat hierboven iemand een nieuwe Mercedes heeft gekregen omdat de dealer duidelijk een misser had gemaakt door de klant een auto te verkopen die niet aan de door hem uitgesproken eisen kon voldoen.

Helaas is het zo dat er Europees nog heel veel verschillen zijn waarvan we allemaal hopen dat die es snel gladgestreken worden. Kijk bijv. maar es naar treingewicht. In NL moet je dan op de weegschaal, hier geldt het werkelijke gewicht. In FR bijv. niet. Daar is bepalend wat er op papier staat en NIET wat het werkelijke gewicht is.

Het is gewoon zoals het met alles is, wat KAN doet niet ter zake, is geen maatstaf. Wat MAG is wat telt. M'n C450 is begrensd op 250km p/u. Dat kan hij makkelijk op z'n pantoffels halen maar wil dat dan ook zeggen dat het MAG??? 😉😉.


Ale Kok antwoordt op 9 maart 2019:

@Jan Steurrijs

De keuring mbt maximum trekgewicht heeft niets met milieueisen of belastingregime te maken.
Het gaat erom dat een bepaald traject binnen een bepaalde tijd wordt afgelegd waarbij o.a. vanuit stilstand bepaalde hellingen genomen moeten worden en de (hand)rem de boel tot stilstand kan brengen.
En nog wat zaken.
Het is puur een (verkeers)technisch verhaal.
De exacte hellingspercentages e.d. zal het RDW wel weten.


Jan Steurrijs antwoordt op 9 maart 2019:

@Ale Kok

Een keuring en de daaraan gestelde voorwaarden zijn pas van toepassing als de lokale importeur voor het desbetreffende model/type een toelating vraagt om trekgewicht op het kenteken te vermelden. Wordt er geen trekgewicht aangevraagd, dan wordt de auto daarop ook niet gekeurd dus doet het helemaal niet ter zake of de auto wel of niet op een helling wegkomt met een caravan van 1.400kg 😉. Verkeerstechnische aspecten spelen in zo'n situatie dan ook geen enkel rol.

Milieueisen en belastingvoordeel worden in NL berekent over de gebruiksmogelijkheden van de auto. Om die reden heeft een model dat als trekauto mag fungeren een hogere fiscale bijtelling dan een auto zonder trekgewicht op het kenteken. Daarom zie je ook vaak lease- en/of business editions in de catalogus staan. Die hebben vaak geen of vermindert trekgewicht op het kenteken staan waarvoor in ruil dus een belastingvoordeel is verstrekt (lagere fiscale bijtelling). Vaak wordt af fabriek ook het motormanagement aangepast om aan strengere milieueisen te kunnen voldoen en zodoende nog meer voordeel te halen.

In de showroom is niet of nauwelijks onderscheidt te maken tussen een 'gewone' en een 'business' edition maar voor de RDW zijn dit twee totaal verschillende auto's. De typeaanduiding verschilt.

Caravanners die een tweedehands (of nieuwe) auto kopen met een business of lease aanduiding worden dan ook niet zelden onaangenaam verrast met de constatering dat ze hun caravan niet achter de auto mogen hangen. Over de grens een trekhaak laten monteren heeft in dat geval ook geen enkele zin. Het feit dat er een trekhaak onder kan geeft je niet de toestemming met deze haak ook iets te trekken.

In zo'n geval moet je hopen dat er een vergelijkbaar model (zonder business of lease aanduiding) op de markt is die is voorzien van dezelfde eigenschappen en wel een trekgewicht kent. Je kunt dan bij de RDW een verzoek indienen om ook jouw auto van een trekgewicht te voorzien. In alle gevallen zal dit echter toch kosten met zich meebrengen. Hoe hoog die zijn is dan weer afhankelijk van verschillende factoren zoals bijv. wel/geen keuring.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 maart 2019:

Vroeger werden speciaal voor NL nog wel eens versies op de markt gebracht die zuiniger waren (op papier) om nog net in een gunstiger bijtellingscategorie klasse te vallen. Vaak hebben die een iets andere overbrenging of bijvoorbeeld een dicht front of bodumplaat voor een betere stroomlijn, en dus minder koeling. Die versies mochten dan minder trekken omdat die auto volgens de fabrikant minder reserves heeft om ook nog te kunnen trekken (en ik denk dat de importeurs ook hun klanten goed kent en dat veel lease auto’s zwaar belast worden).

Nu zie je die versies niet meer omdat de bijtelling voor elke auto gelijk is (behalve elektrisch). Verder is er helemaal geen verband tussen trekgewicht en financiën of de naamgeving .


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker