Caravantrekker.nl

Terugroepaktie Matadorbanden

Dabbertje vraagt op 15 juli 2009:

http://www.kck-online.nl/published/kck/content/paginas/2008/matador-terugroepactie.nl.html

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 15 juli 2009:

Iedereen valt even stil geloof ik....
Zijn er dan toch nog wonderen of is het eindelijk gerechtigheid?


antwoordt op 15 juli 2009:

Het bericht is al een jaar oud.


dabbertje antwoordt op 15 juli 2009:

Het staat pas sinds gisteren op de website van de KCK. Ik had er in ieder geval nog niets over gehoord of gelezen.

Gr. Daphne


antwoordt op 16 juli 2009:

http://www.kck-online.nl/published/kck/content/paginas/2008/matador-terugroepactie.nl.html


@Eric antwoordt op 16 juli 2009:

Hmm, op de Conti site is ook al niets terug te vinden:

http://www.conti.nl/pers/alg/pershome.htm

De ANWB zal toch niet bezig zijn met een hetze tegen Matador? 😉

Zal eens een mailtje sturen naar Conti, kijken wat de reactie is.


dabbertje antwoordt op 16 juli 2009:

Op de website van Matador zelf:

persbericht 08-07-2009:
http://www.matador-reifen.de/index.cfm?module=ActiveWeb&Page=Articles&CategoryID=2651

Gr. Daphne


Ed antwoordt op 16 juli 2009:

Jofel als je banden uit 1999 gratis vervangen worden, zouden meer fabrikanten moeten doen.


antwoordt op 16 juli 2009:

Je moet er wel een ritje Duitsland voor over hebben, mits je in aanmerking komt. 😉


@Eric antwoordt op 16 juli 2009:

't Zal wel kloppen, kreeg een berichtje van Conti dat alle info in het KCK berichtje staat en dat je je moet melden als je aan die voorwaarden voldoet.

Geen oud nieuws uit 2008 dus.


Arjan antwoordt op 16 juli 2009:

Het bericht klopt!

Ik ben zelf in het bezit van een hobby 460 UFE De Luxe Easy, met inderdaad de bekende Matador banden.

Telefoontje gepleegd naar het servicenummer: bij de dichstbijzijnde Euromaster vestiging worden de banden kosteloos vervangen, inclusief het reservewiel!

Nu heb ik persoonlijk geen slechte ervaringen met de Matadorband, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Bij deze ook een dikke pluim/warme douche voor de firma Continental!


@Eric antwoordt op 16 juli 2009:

Krijg je weer Matador terug?


Ray antwoordt op 17 juli 2009:

Zojuist gebeld. Ik heb aangegeven niet makkelijk bij de caravan kan. Geen probleem, ik krijg alvast formulier opgestuurd. Mocht ik de betrefffende band hebben, kan ik naar de Euromaster vestiging in de buurt voor het wisselen van de banden t.z.t..

Alleen vergeten te vragen of ik weer Matador terug krijg :-(

De betreffende medewerker gaf wel aan dat het van belang is de banden te wisselen. Blijkbaar veel negatieve ervaring met deze band.


Arjan antwoordt op 18 juli 2009:

Zojuist bij euromaster geweest: drie nieuwe banden, inclusief balanceren en metalen ventielen > kosten: 0,00 euro!!!!

De rekening gaat naar Continental!

Nogmaals een hele dikke pluim voor Continental en Euromaster.

Ik ben in principe de eerste vijf jaar klaar met banden.

En nu op naar Kroatie!!!!


@Eric antwoordt op 18 juli 2009:

En wat voor merk/type hebben ze d'r nu onder gespijkerd?


johan antwoordt op 19 juli 2009:

Heeft er misschien al iemand contact gehad met continental die zijn banden zelf al preventief heeft vervangen? En zo ja hoe gaan ze hiermee om?


Antwerpen antwoordt op 23 juli 2009:

Spijtig dat de actie nog beperkt is tot Nederlanders en Duitsers. In België zijn er ook caravans, maar ik kreeg tot nu toe geen reactie van continental dat het ook voor Belgen van toepassing is.


Roger antwoordt op 24 juli 2009:

Waarom is dit niet in Belgie. Ik heb ook matador banden erop liggen.


Hans antwoordt op 25 juli 2009:

@ Eric,

Er worden nu banden vasn het merk Mabor ondergezet, komt ook uit de stal van Continental.


Karel1 antwoordt op 25 juli 2009:

Sterker nog ze komen uit de fabriek van Matador. Mabor als je het veel zegt wordt het wellicht een bekend merk.

Ik zou toch wat bijbetalen en gelijk wel een bewezen band laten monteren bijvoorbeeld de Semperit of Uniroyal, ook uit de stal van Continental.
Of blijft de nederlander toch weer de zuinige krentenweger en neemt hij met zijn gezinnetje voor een paar euries het risico, het laatste vrees ik.


Hans antwoordt op 25 juli 2009:

@Karel,
Jouw antwoord bestaat m.i. alleen uit vooroordelen.

Ik weet niet of de banden uit dezelfde fabriek komen, maar de Matadorbaden die onder mijn caravan zaten kwamen uit Slowakije en de Mabor komen uit Tsjechië.
Verder ben ik van mening dat Cotinental niet voor de tweede keer de zelfde fout zal maken. Verder gaat het alleen om de maat de band MPS 310 185R14C van Matador. Met de andere banden van Matador is veiligheidstechnisch niets mis. dus dit heeft niets met zuinige Nederlanders te maken.

Verder blijf ik van mening dat problemen bij caravanbanden -bij alle merken- veroorzaakt worden door mensen die nergens op letten en met veel te lage bandenspanning en te oude, uitgedroogde banden rijden.


Karel1 antwoordt op 25 juli 2009:

Hans

1. Vroeger heette dat land Tsjecho-Slowakije

2. Dat Continental niet twee maal dezelfde fout zal maken is m.i. ook een stevig vooroordeel je kent immers de achterliggende argumentatie niet. Idem geldt dit voor de andere bandmaten de vele klachten mbt Matador waren beslist niet één maat gerelateerd.

Je laatste alinea, is zeker een vooroordeel aangaande de getroffen mede-caravanners te noemen, en in ieder geval Continental is het dus niet met je eens.

Maar waarom is het een vooroordeel als ik voor de veiligheid van mijn gezin liever banden van een bekend bewezen merk kies dan van een onbekend merk?
vertel me nu eens wat daar mis mee is.


Hans antwoordt op 25 juli 2009:

@ Karel1

1 mijn banden waren van 2007, dus niet echt van vroeger.

Waarom worden alleen Matadorbanden MPS310 185R14C vervangen als de problemen niet maat gerelateerd zijn. Als Continental bewust dezelfde kwaliteit gaat leveren, haden ze deze terugroepactie niet op touw hoeven zetten en hun naam weer te grabbel gooien.

In mijn laatse alinia heb ik het over Caravanbezitters in het algemeen, dus niet over caravanbiitters met alleen Matadorbanden. Maar het het is een gegeven dat Matadorbanden een bepaalde tijd onder 75 tot 80% van de caravan merken gemonteerd werd. Dus ook veel problemen met met baden zijn dan ook de problemen met Matadorbanden. En het blijft een gegeven en dus geen vooroordeel dat bij caravancontroles de banden vaak te zacht en/of te oud zijn en dat dit dus risico's met zich meebrengt

Het is ook een vooroordeel te veronderstellen dat Maborbanden slecht zijn te suggereren en dat mensen die wel aan deze omruilactie meedoen bewust een risico nemen.


antwoordt op 25 juli 2009:


Dit is de hoofdreden om de banden preventief te vervangen.
Het probleem is het gebruik van een ongeschikte anti-ozon dope in het rubbercompound waardoor een versnelde veroudering en daardoor droogtescheurtjes optreden.
(saillant detail is dat deze banden in gebruik onder bedrijfsauto’s niet in aanmerking komen voor vervanging)
Verder kan het voorkomen dat er zich op de zijwang van de band in een regelmatig patroon bultjes vormen.

Waarom deze omruilactie?
Matador heeft er in het verleden flink van langs gekregen. Dit is mede doordat de keuze van een caravanfabrikant op een te lichte (draagkracht) band uitkwam. De band kan daar niets aan doen, de bandkeus is niet optimaal.
Waarom dan klapbandproblemen?
Niet elke caravan wordt netjes volgens de norm beladen en niet iedereen rijdt (maar) maximum 100km/u.
Bij de vrijwillige caravancontroles blijkt meer dan 30% te zwaar beladen te zijn. Samen met de ‘verkeerde’ bandenkeus van de caravanfabrikant komt het dan tot bandproblemen.
Matador (Continental) zou er dus voor gekozen kunnen hebben om verdere imagoschade met deze omruilactie te voorkomen. Aan de andere kant kan het ook worden gezien als een bevestiging van de ‘mindere/slechte kwaliteit’.
Een moeilijke keuze maar m.i. wel de juiste.


Andreas-NL antwoordt op 25 juli 2009:

Ik kan mij niet goed voorstellen dat Matador-banden in het algemeen van inferieure kwaliteit zijn. Ik heb in de 90-er jaren regelmatig kompl. partijen Matador's (+/- 90 m3) per vrachtauto in Púchov/Slowakije moeten laden. Bestemming een grote importeur in de buurt van Rotterdam. Zo'n partij omvatte vele versch. maten waarvan de meesten m.i. voor personenwagens waren bestemd en maar een klein deel (vermoed ik) voor montage onder caravans. Tóch hoorde je uit de hoek v.d. personenauto's nooit klachten over de slechte kwaliteit, zoals nu bij caravans. Ik denk dan ook dat ze voor deze categorie veel zwaarder beproefd worden: overbelasting, tè lage druk, langdurig gebruik (méér dan 6 jaar). Daar kan je bij aantekenen dat dat bij andere zgn A-merken óók gebeurt, maar die hebben misschien nèt wat meer weerstand.. Maar het zou óók kunnen dat personen die wat meer uitgeven voor een A-merk, wat beter voor hun materiaal zorgen en bijv. de banden eerder zullen vervangen of de gewichten beter in de gaten houden. Zou toch kunnen?


renaat antwoordt op 25 juli 2009:

®Roel schreef:
>>
Matador heeft er in het verleden flink van langs gekregen. Dit is mede doordat de keuze van een caravanfabrikant op een te lichte (draagkracht) band uitkwam. De band kan daar niets aan doen, de bandkeus is niet optimaal.
Waarom dan klapbandproblemen?
Niet elke caravan wordt netjes volgens de norm beladen en niet iedereen rijdt (maar) maximum 100km/u.
Bij de vrijwillige caravancontroles blijkt meer dan 30% te zwaar beladen te zijn. Samen met de ‘verkeerde’ bandenkeus van de caravanfabrikant komt het dan tot bandproblemen.
<<

Dat is dan de eerste keer dat ®Roel toegeeft dat de bandenfabrikanten EN de caravanconstructeurs ook al eens in de fout gaan en de prestaties van hun banden,of de vereisten van de beladen caravan , overschatten of onderschatten. ")

Feit is dat met de banden op de auto dgl. fenomenen zich niet voordoen, omdat die voldoende reserves hebben , zowel wat betreft draagkracht als wat betreft snelheidreserves.


antwoordt op 25 juli 2009:

Dan heb je toch niet goed opgelet Renaat. De slechte keuze van de constructeur/fabrikant heb ik vele malen aangehaald als hoofdoorzaak van de klapbanden problematiek naast het overladen van de caravan natuurlijk.
Het is geen publiekelijk geheim en algemeen bekend is dat de caravanfabrikanten nu een veel gezondere bandenkeuze aan de dag leggen.
Overigens gaan, of gingen, deze niet formeel de fout in want zij pasten geheel legaal de fameuze en beruchte 10% regel toe.
Die komt er grof op neer dat bij 10% overspanning de band 10% meer draagkracht heeft bij lagere max. snelheid. (max. 80km/u.)


Antwerpen antwoordt op 30 juli 2009:

Actie is in België nog nergens gepubliceerd, maar als je je richt tot Continental Belgïe, dan maken ze ook een afspraak met een bandencentrale in de buurt.


Jan antwoordt op 30 juli 2009:

@Roel: Het is geen publiekelijk geheim en algemeen bekend is dat de caravanfabrikanten nu een veel gezondere bandenkeuze aan de dag leggen

Waar blijkt dat uit Roel? Kun je daar de bron van noemen?


antwoordt op 30 juli 2009:

Ervaring.
Maar kijk ook eens onder de caravans in een showroom. Je komt nu veel vaker een standaard gemonteerde C-band tegen.


Peter H. antwoordt op 1 augustus 2009:

Net een mailtje gestuurd naar Continental.
Wij hebben een Adria Action XL met de genoemde bandenmaat en van het merk Matador.
18.000 km. afgelegd gelukkig zonder problemen.
Toch een veilig idee om ze te laten controleren/omwisselen.
Redelijk vindt ik dat we wat moeten bij betalen vanwege de verreden km.
We wachten af.

Groeten uit Alphen aan den Rijn

Peter en Margot

nb. we trekken de Adria met een Dacia Sandero 1.6Mpi
en dat gaat geweldig!


roger antwoordt op 4 augustus 2009:

Ik heh contact met conti Duitsland en mag drie nieuwe laten plaatsen in Aachen.Na tel-en E-mail aan matador in belgiè heb ik bericht gekregen van conti in Brussel dat ik drie nieuwe banden bekom. Moet enkel het uitbanceren betalen.


peter H. antwoordt op 5 augustus 2009:

Inmiddels keurig antwoord gehad van Conti. Met bijlage formulieren.
Ik ben naar de stalling geweest om nog wat gegevens te noteren die op de band staat. Helaas kan ik er niet bij komen.
De caravans staan heel dicht naast elkaar en zelfs in tijgerhouding kan ik niet langs de band kruipen voor de essentiele zaken. Maat en dotcode weet ik.
Eind deze maand ga ik hem ophalen voor een korte vakantie naar Zwitserland. Dan kan ik kijken en mailen naar Continental.
De mail is wel netjes opgesteld en ziet er positief uit van hun kant. We blijven benieuwd.

Groeten uit Alphen aan den Rijn.
Peter H.


Alex antwoordt op 5 augustus 2009:

Onder mijn Hobby 460 UFE van 2003 lagen deze banden. In 2007 a.g.v. klapband bij Luik 1 band vervangen en nu dit jaar voor de reis naar Italie de 2e omdat er vreemde bulten op zaten. Zou hier nog wat voor te regelen zijn?


antwoordt op 5 augustus 2009:

Helaas.......maar niet geschoten is altijd mis, dus doe een poging, nee heb je, ja kan je krijgen. 😉


Ton Coppus - Continental antwoordt op 6 augustus 2009:

De bewuste Matador banden zijn geproduceerd voordat Continental het merk heeft overgenomen en het gaat ook slechts om een maat, met de overige maten of overige productieperiodes is niets aan de hand. Omdat Continental Banden Groep in Nederland de importeur is van de meeste merken uit de Conti stal (Continental, Uniroyal, Semperit, Gislaved, Mabor) maar niet van Matador hebben wij besloten om deze actie voor Nederland wel te coordineren. Op de site van KCK staat inmiddels ook een formulier wat compleet ingevuld naar ons gemaild kan worden om de omruiling zo soepel mogelijk te laten verlopen.


Ari antwoordt op 26 april 2010:

Heb afgelopen najaar een Knaus sudwind 55FSK gekocht en deze voor een beurt vandaag naar een goed bekend staande caravandealer gebracht. Deze vertelde mij dat de banden waar de caravan op stond de Matador 185-R14C MPS310 waren. Ik kreeg netjes een formulier aangeboden van hem en instructies. Op datzelfde moment heb ik tel. contact gezocht met Continental (Service team) welke mij netjes te woord stond en de afspraak gemaakt dat ik vandaag nog de volledige gegevens zou doorsturen en ik zou de volgende dag reactie krijgen zodat ik deze week nog nieuwe banden kon hebben. Ik ben er van overtuigd dat continental dit netjes zal oplossen. Mocht het anders lopen, dan zal ik dit in deze vragenronde bekend stellen.


kouwenhoven antwoordt op 9 november 2011:

Waarom geen juiste oplossing voor?? auto hyundai IX35 2.l 2wd en caravan van 1500kg ..?? Die gaat slingeren bij +-65km in flauwe bocht De belading is prefect en kogel druk ook
Waar zit de oorzaak????


gerard antwoordt op 9 november 2011:

Waarom geen juiste oplossing voor?? auto hyundai IX35 2.l 2wd en caravan van 1500kg ..?? Die gaat slingeren bij +-65km in flauwe bocht De belading is prefect en kogel druk ook
Waar zit de oorzaak????


John antwoordt op 9 november 2011:

http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/hyundai_5896.php
Conclusie:
De automaat mag 1600 kg trekken, de handgeschakelde maar liefst 1900 kg. Wij adviseren vanwege de stabiliteit en veiligheidsreserve en zeker voor de niet-automaat vanwege de berekende prestaties op hellingen een maximaal trekgewicht van 1400 kg en dan heb je aan de ix35 2.0 CVVT een adequaat presterende, rijk uitgeruste en niet te dure trekker, die er voor z’n soort bovendien goed uitziet.

en, ff zoeken: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=43329


antwoordt op 9 november 2011:

waarom zijn velen zo aan het klieren met die goedkopere banden, ga voor een paar tientjes per band dan toch voor een hoger segment, Dunlop, Pirelli, Firestone, Bridgestone, Michelin, kijk op autobandenmarkt.nl en je zult zien dat je maar ietsje duurder uit bent en met veel minder risico veilig op weg bent.Monteren kost dan 10 tot 12,50 per wiel. Ik heb Michelins onder de auto gekocht en Firestone Vanhawk onder de hut.


Walter Wissels antwoordt op 10 november 2011:

Hallo Kouwenhoven,

mijn ervaring is dat de weke achtervering van de ix35 de beweging van de caravan versterkte, de achterkant van de auto begon mee te schommelen met bewegingen van de caravan. Lees mijn reactie in het ix35 topic waar John naar verwijst wat nog redelijk actueel is. Ook mijn caravan met een ondertussen vervangen slechte band was hier debet aan. Mad Hulpvering lostte het meedeinen van de auto door bewegingen van de caravan bijna volledig op. Door de hoge opbouw van de auto is het raadzaam om niet met al te hoge snelheid een lange bocht in te gaan, dit werd overigens wat minder ondervangen door hulpvering.

met vriendelijke groet,

Walter


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker