Caravantrekker.nl

Caravan mover

P Blakenburg vraagt op 17 september 2009:

waarom wordt er geen mover gemaakt op 230Volt i.p.v. met behulp van die zware accu?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 17 september 2009:

En dan radiografisch van stroom voorzien of zo?


Pieter antwoordt op 17 september 2009:

Dat is een te makkelijk antwoord!
Deze vraag valt in dezelfde categorie als "waarom accutollen, als de stroompaal nabij is?"

Voor de mover zou ik kunnen zeggen, dat het snoer regelmatig heftig in de weg zou kunnen liggen tijdens het rangeren, of dat het domweg meestal te dun en te kort zal zijn voor het gebruik van een 230V-mover.


RobD antwoordt op 17 september 2009:

Stel de vraag richting mover producenten of importeurs, krijg je geheid een antwoord.


Hans antwoordt op 17 september 2009:

Te gevaarlijk denk ik.


b antwoordt op 17 september 2009:

ik denk ook dat het helaal niet handig is.
moet je als je op de camping komt gelijk de stroomkast open laten doen voordat je de caravan op z'n plek kan zetten (ben dit zelf al diverse keren een dichte stoomkast tegen gekomen.)
en dan op plaatsen waar niet direct stroom is


T5 antwoordt op 17 september 2009:

Mijn mover werkt op diesel!


Dirk antwoordt op 17 september 2009:

Gaan we weer....


RobD antwoordt op 17 september 2009:

Idee is niet slecht, kabeltje van 1500km en de auto thuis laten?
Denk niet dat Menno en Bert dit idee ondersteunen gezien de titel van de site.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 september 2009:

Op 12V verbruikt een mover tot zo'n 120 Ah. Op 230V heb je dan een aansluiting van 10 Ah nodig en die heb je lang niet overal. Het gebruiksnut is dus vrij klein los van de andere genoemde bezwaren.


antwoordt op 17 september 2009:

Dat klopt niet denk ik.

Wanneer je met 120Ah bedoelt dat de stroomsterkte 120A is dan is het verwogen (P=UxI) ruim 1,4 kW.

Op walstroom (paal) wordt dan de stroomsterkte (I=P/U) ruim 6A.

Moveren tijdens het vrij kamperen blijft overigens nog steeds lastig natuurlijk. 😉


AJ antwoordt op 17 september 2009:

De vraag aan het begin bestaat m.i. uit twee delen.
1. waarom geen 230 Volt en 2. die accu is zo zwaar....kan daar niet wat aan gedaan worden.

ad 1. 230 Volt heb je niet bij je. Of je moet een zware omvormer nemen op je autoaccu. Dan ook vrij kamperen mogelijk! Bovendien is de caravan altijd tijdens het moveren verbonden met een draad en dat is lastig. Wisselstroom motoren zijn overigens wel lichter en compacter te maken! Wat dat betreft een vraag om nog eens over door te denken. Je zult dan ook aan de veiligheid ( aarding of dubbel isoleren ) moeten denken.

ad 2. Ik wil geen reclame maken voor Truma maar die mover gebruikt niet meer dan 100A. Zou er meer nodig zijn dan slaat hij "af". Daarom maken ze reclame met de leus dat een 60Ah accu al volstaat voor ruim een half uur gemiddeld moveren. Ik neem aan dat de vraagsteller geen constante helling neemt. Zo'n 60 Ah accu is volgens mij niet zwaarder dan rond de 20 Kg. Voor wat je dan krijgt een relatief "licht" gewicht.

vr.gr. Arend-Jan


Benno antwoordt op 17 september 2009:

Op deze mooie site lees je regelmatig noodkreten over problemen met laadvermogen.

In dat licht bezien vind ik de vraag van P Blankenburg zeer relevant.

Buiten het laadvermogen speelt natuurlijk ook ruimtebeslag/opbergen in de winter en andere perikelen omtrent zo'n dikke batterij een rol.
In de laatste KCK staat een uitgebreide reportage over het inbouwen van een accubak in de caravan.

Persoonlijk denk ik dat de mover in zijn huidige vorm de langste tijd wel heeft gehad.
Door de enorme research die de automobielindustrie momenteel steekt in het fenomeen 'elektrisch aangedreven auto' krijgen we afgeleiders voor caravans.
Zelfs de elektrische fiets geeft al te denken.
Motorretje in het wiel integreren en klaar.

Deze nieuwe technieken kunnen al een grote gewichtbesparing teweeg brengen t.o.v. de huidige praktijk.

Gewichtbesparing wordt steeds belangrijker.
De autokoper kiest steeds vaker voor klein.
Kip en anderen bouwen weer caravans van 3 meter die in de folder getrokken worden door bijvoorbeeld een FIAT 500.

Indien je een hippe 3 á 3.5 meter caravan van 650/700 kg voorziet van een mover spreek je over een gewichttoename van 10%.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 september 2009:

klopt Roel...rekenfoutje. 6A zal inderdaad niet het grootste probleem zijn op de meeste Campings.

Ik weet dat Alko bezig is met het ontwikkelen van een as met ingebouwde mover in de wielen.

@Benno
Een caravan van 600 a 700 kg heeft bijna nooit een mover nodig.


p blakenburg antwoordt op 18 september 2009:

Rob en Pieter bedankt voor het antwoord.
een mover op bv 12 volt die door 230 gevoed wordt, zou m.i. best kunnen. natuurlijk moet je dan opletten met je snoer. de praktijk zal in de meeste gevallen toch zo zijn dat je de caravan vanaf het pad /weg op je plaatsje rangeert.


Ventje antwoordt op 18 september 2009:

Een omvormer van 230V naar 12V is (in theorie) natuurlijk mogelijk, alleen ben ik bang dat zoiets meer dan 20 kg weegt en ook nog eens vele malen duurder is dan een accu.


RobD antwoordt op 18 september 2009:

@ Ventje, zo een omvormer weegt om en nabij de 5 kg.
Heel wat minder als een accu, dus. Een goede is er al vanaf
€ 80,--.


Ventje antwoordt op 18 september 2009:

@ RobD

Pas op, het gaat hier om een AC/DC en niet om een DC/AC converter (die zijn in vele varianten voor redelijke prijzen te vinden).

Volgens de fabrikanten van movers hebben we het bv over een gemiddeld stroomverbruik van ca. 20 A (vlak terrein) en een maximaal stroomverbruik van 120 A. Toon me een omvormer, die zoiets aankan, met de door u genoemde prijs en gewicht en ik ben overtuigd.


Marcel Le Guen antwoordt op 7 augustus 2018:

Ik heb contact gehad met Alko, en men heeft inderdaad een prototype gemaakt van een 230V mover.
Voordelen: Wisselstroom motor is lichter, kleiner dus meer grondspeling, beter te besturen doordat aansturen met frequentie regelaar, lagere stroom bij zelfde vermogen. Enige nadeel is inderdaad kabel. Helaas wederom een voorbeeld waarbij technisch optimale oplossing het niet haalt vanwege marketing redenen.


TheoS antwoordt op 7 augustus 2018:

Een groot nadeel is dat je altijd 230 V in de buurt moet hebben. Hij is niet onder alle omstandigheden bruikbaar. Persoonlijk zou ik hiervoor nooit kiezen.


Hafar antwoordt op 7 augustus 2018:

Misschien kunnen ze dan ook een 230 volt wisselspanningsaccu ontwikkelen.
Zou wel handig zijn i.c.m. de 230 volt mover. 🤗

Met vriendelijke groet,

Hafar


Frank antwoordt op 7 augustus 2018:

Veel auto’s hebben achterin de achterbak al een 12v aansluiting zitten.
Een snoer op een rolautomaatje naar een aangelegde 12v aansluiting van de mover in de disselbak lijkt mij dan veel gemakkelijker.
Eigenlijk is dit kinderlijk eenvoudig te realiseren. Je koppelt af en tegelijk koppel je mover aan.


TheoS antwoordt op 7 augustus 2018:

@Frank,
Kijk eens naar de bekabeling en zekering van die aansluiting in je kofferbak en vergelijk die eens met die van een mover. Het lijkt me niet dat die aansluiting een mover aankan.


Sjef antwoordt op 7 augustus 2018:

De 12 - 24 of 48 volt wordt toegepast uit veiligheidsoverwegingen.

@Frank een kabelhaspeltje welke stromen van 20 tot 80 AMP moet regelen is absoluut geen simpele oplossing.

We hebben toch prima kleine lichte accu’s die veel problemen kunnen oplossen.


Frank antwoordt op 7 augustus 2018:

Jawel Theo, heeeeeel eventjes lukt het. LOL
Toen ik het wegschreef realiseerde ik mij dit wel, maar het ging mij meer om de tegenhanger van 220v.
Er kleven ook nog wel een paar nadeeltjes aan maar technisch best eennvoudig op te lossen


Sjef Bertens antwoordt op 7 augustus 2018:

@ Sorry Theo S,

Ik had je antwoord nog niet gelezen, maar we bedoelen hetzelfde.


Frank antwoordt op 7 augustus 2018:

Ai, ai, mijn antwoord is te ongenuanceerd en luchtig geweest. Ik bedoelde de auto alleen maar als tegenhanger voor het 220 Volt idee.
I know Sjef, dat opgerolde haspeltje wil je dan niet vasthouden 😉

Maar eh....ik heb zelf aljaren een “lichtgewicht” accu.


Sjef Bertens antwoordt op 7 augustus 2018:

@Beste Frank,

Zo simpel is het absoluut niet.
Realiseer je dat in dat soort situaties met dubbele bedrading gewerkt moet worden, toe - en afvoer.

We gebruiken het chassis/frame als retourleiding.
Een beetje griezelig als we dat bij 220 volt zouden toepassen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker