Caravantrekker.nl

Auto inrijden

E.Bruin vraagt op 5 februari 2005:

Hallo allemaal.
wie kan mij helpen met de volgende vraag.
we hebben een nieuwe auto gekocht,mag je daar nou gelijk een caravan mee trekken,of moet je eerst de auto inrijden.en zoja hoeveel kilometers dan.
mvg E.Bruin.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 5 februari 2005:

Er wordt tegenwoordig vaak beweerd dat nieuwe auto's niet meer ingereden hoeven te worden. Vroegâh wel vanwege de grotere materiaaltoleranties werd speciale inloopolie gebruikt die a.h.w. de braampjes van de bewegende delen zoals zuigers afhaalde. Mijn advies is toch voorzichtig te zijn. In ieder geval nauwkeurig de fabrieksadviezen uit het instructieboek opvolgen. Veelal wordt daar toch iets gemeld over maximale toerentallen de eerste duizend(en) kilometers, niet meer dan 3/4 gas etc. Met een caravan wordt toch vaak de motor behoorlijk belast.


Han Edelijn antwoordt op 22 februari 2005:

Ik heb mijn huidige auto vorig jaar vrijdag namiddag voor het paaskamp opgehaald. Met de vorige auto + caravan. Met andere woorden hij had nog geen 10 km gereden. Gelijk de caravan erachter gehangen. Het mag duidelijk zijn dat de rit naar Vierhouten heel rustig ging. De auto heeft er geen nadelen aan over gehouden in de zin van Olie verbruik etc. Echter ik zou het niet aanraden om er gelijk de Alpen mee op te zoeken.

Succes HAN


frans B antwoordt op 1 maart 2005:

juni 2002 mazda 6 nieuw gekocht,
1000 km gereden, trekhaak erop, en toen op vakantie met caravan, naar italie
met caravan rijdt je nooit harder dan circa 100 km .
GEEN enkel probleem met mazda gehad olie verbruik is nihil
het kan dus wel !!


Willem antwoordt op 13 augustus 2017:

hoe zit het met het inrijden voor een nieuwe auto anno 2017?


Quirien antwoordt op 13 augustus 2017:

Staat daar niets in de handleiding over vermeld?


aadje antwoordt op 13 augustus 2017:

@Willem dat kan je dealer toch vertellen maar volgens mij is het standaard tegenwoordig de eerste 1000 KM niet hoor ik om me heen.


Gerrie antwoordt op 13 augustus 2017:

Wij rijden elke 2 jaar nieuw. De eerste 1000 KLM even wat rustiger en daarna kan de caravan er gewoon achter. Ik zou hem er zelf niet vanaf de eerste KLM. achter hangen. Desnoods voor de vakantie maar een dagje touren om er wat kilometers op te krijgen. Krijg je wel last van olieverbruik dan blijf je met een rotgevoel zitten .


Jan Teepe antwoordt op 13 augustus 2017:

Ik kreeg het advies om de eerste 2000 km. niet boven de 2500 toeren te komen. En pas bij 3000 km. een aanhanger aan te koppelen. Dacia Duster 1.5 diesel 4*4


Kees antwoordt op 13 augustus 2017:

"hoe zit het met het inrijden voor een nieuwe auto anno 2017?"
Geen enkel probleem.
Inrijden is niet meer het inrijden zoals voorheen.
Je kunt de motor gewoon vol belasten, ook met caravan. Het is verstandig om dat echter niet voor langere duur te doen. (Let op! Vol belasten is iets anders dan vol vermogen vragen).
Maximaal toeren vol gas is slechts voor korte duur raadzaam omdat daarbij veel warmte wordt ontwikkeld waarbij hotspots kunnen ontstaan die voor ongelijke materiaalspanningen kunnen ontstaan. Hier zal de motor niet gelijk kapot van gaan maar kan daardoor wel een olieverbruiker gaan worden.
Zeer belangrijk is om tijdens de eerste kilometers het oliepeil in de gaten te houden en de juiste olie bij te vullen. Neem een fles bij de dealer vandaan mee om bij te kunnen vullen.


aadje antwoordt op 13 augustus 2017:

@Kees wat een kul verhaal heb je ook al verstand van auto,s geen enkele dealer zal je dit aanbevelen.
Zie frans B en gerrie als je doet wat Kees zegt kom je nooit meer van het olieverbruik af.


hf antwoordt op 13 augustus 2017:

Vol vermogen geeft de motor af bij zijn maximale koppel ,dat kan even goed 4500 rpm zijn of lager ,al naar gelang van de motor constructie.Wat je zegt is dat je wel vol vermogen mag vragen ,maar niet de maximale toeren mag draaien .....nou dat hoeft ook niet want met maximale toeren heeft de motor niet het volle koppel en vermogen ,maar zakt de curve naar omlaag . Volslagen kul wat je roept..en olie meenemen in een gloed nieuwe auto en lopen olie peilen ? Manmanman man ...echt waar .Niemand gaat bij zijn dure nieuwe aanwinst onbelast vol gas lopen geven...Een caravan kan gewoon achter de nieuwe auto ,en bij normaal gebruik gebeurt er gewoon niks raars .


fabiluus antwoordt op 13 augustus 2017:

455 duizend kilometer met een skoda fabia 1.9 tdi ,vanaf dag1 heeft die auto met een aanhanger gereden . Gewoon op tijd al zijn beurten gehad,en nog nooit tussen door olie bij gevuld ,niet 1 druppel.
De fabia is na inruil geëxporteerd en wie weet in Letland of ergens rijd nu een blije Let er mee rond.


aadje antwoordt op 13 augustus 2017:

@E.de Bruin het gaat er niet om wat wij vinden maar wat je dealer vind en zegt daar moet je wezen met vragen wat betreft je nieuwe auto.
Niet hier hoe kom je er ook bij met een nieuwe auto hier advies te vragen.Informeer eerst bij je dealer en kom dan met de reactie hier terug lijkt me vele malen verstandiger.Garantie op deze site levert weinig op.


Kees antwoordt op 13 augustus 2017:

"Vol vermogen geeft de motor af bij zijn maximale koppel "
Dat is dus een veel gemaakte denkfout.
Vol vermogen (kW) geeft de motor bij maximaal toerental bij vol gas.
Maximum kracht wordt afgegeven bij nominaal toerental bij vol gas, het zogenoemde maximaal koppel toerental.

Hf, lees je eerst even in over het verschil in koppel & vermogen voordat je pertinente onwaarheden plaats en eigen invulling geeft aan wat anderen schrijven. Nergens is genoemd om onbelast vol gas te geven.
https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter 


Aad antwoordt op 13 augustus 2017:

Beste kleine naamgenoot, oftewel aadje:
Het kan toch niet zo zijn dat JIJ hier gaat bepalen of de vragensteller zijn vraag hier wel of niet mag stellen!!!!
Ook vind ik je toon naar andere forumleden bijzonder storend. Ik heb zelf met Kees een aantal pittige discussies gehad en we zijn het zeker niet altijd met elkaar eens, maar houden het wel beschaafd. En zijn uitleg over koppel en vermogen is 100% correct!
De dealer zal zich altijd indekken en liever stellen dat je eerst 25000km solo moet rijden. Ik denk ook, dat wanneer je een goede combinatie hebt en je nieuwe auto niet zwaar belast (luisteren, voelen en schakelen) je best je caravan naar de camping kunt rijden zonder dat de boel stuk gaat.
En voor de wijsneuzen: dat is dus niet met 120km/h plankgas de Mount Everest over, maar lekker met 80 en wisselende toerentallen over de snelweg of liever nog een mooie RN.


aadje antwoordt op 13 augustus 2017:

Beste grote AAD waarom denk je dat een dealer zich indekt omdat hij met bepaalde garantie,s zit waar fabrieksvoorwaarden bij horen.
We zullen afwachten wat de heer E de Bruin zegt wat betreft zijn dealer of hij moet zo verstandig zijn om alle wijze raad hier op te volgen.
En met een klein beetje logica informeer je eerst hoe en wat met een nieuwe auto waar je caravan achter wil hangen,hoe simpel kan het zijn hoort volgens mij bij de aankoop deze vraag.


TheoS antwoordt op 14 augustus 2017:

En met een klein beetje logica informeer je eerst hoe en wat met een nieuwe auto waar je caravan achter wil hangen

Zich eerst informeren is hetgeen E.Bruin hier doet. Toch? Er worden vervolgens een aantal zeer zinvolle antwoorden gegeven.

Dit heeft overigens niets met logica van doen. Logica betekent dat een redenering klopt. Een redenering die klopt hoeft nog niet waar te zijn.


Quirien antwoordt op 14 augustus 2017:

Ik vrees dat E. Bruin niet zal reageren. Deze vraag is van 05-02-2005 17:41. Zou deze auto inmiddels al niet ingereden zijn?

Maar op 13 augustus komt van Willem de vraag hoe dat anno 2017 zal zijn.

Nu vermoed ik ( hoewel je eigenlijk niet op vermoedens altijd kunt ingaan) dat hij hier bedoeld, is er anno 2017 een voortschrijdend inzicht in het b.v. direct kunnen gaan rijden met de caravan met een nieuwe auto.

Maar misschien intrepreteer ik het wel helemaal verkeerd.😉


Kees antwoordt op 14 augustus 2017:

Nee hoor Quirien zo hadden we dacht ik allemaal wel begrepen maar dank voor je opmerking. Dat neemt verdere twijfel misschien kompleet weg.


Robin antwoordt op 14 augustus 2017:

Het beste advies wat (naar mijn mening) geven kan worden is: vraag het de desbetreffende dealer.

In dit geval is er niet eens bekend om welke auto het gaat. Hoe wil iemand hier redelijkerwijs correct antwoord geven? Er zijn te veel verschillende merken die hier allemaal op een andere manier naar kijken.

Bij mijn weten gebruikt enkel merk (misschien op uitzondering van enkele exclusieve merken) de speciale inloop olie waardoor er na een x aantal kilometers een beurt (olie vervangen) nodig zou zijn.

Het zal ook zeker gezegd worden door de dealer wanneer je eerst rustig aan moet doen als dat nodig is.


Frank antwoordt op 14 augustus 2017:

Bron : handleiding VW (huidige generatie motoren benzine,diesel)
De motor moet de eerste 1000 km ingereden worden omdat er in het begin een hogere interne wrijving is . De rijstijl beinvloedt de latere motorkwaliteit. Tot max. 2/3 vd toerentalbereik belasten. Niet met te lage toerentallen rijden. Terugschakelen als motor niet meer rond loopt. Geen volgas geven en NIET met aanhanger rijden. Vanaf 1000 tot 1500 km de belasting geleidelijk tot hoogste snelheid en maximaal toerental opvoeren.
Met zorg inrijden verhoogd de levensduur vd motor bij gelijktijdig lager olieverbruik.

Tsja, duidelijker kan ik het niet maken.


Kees antwoordt op 14 augustus 2017:

"Er zijn te veel verschillende merken die hier allemaal op een andere manier naar kijken. "
Zegt dat op zich niet voldoende?
TS vraagt het niet aan de dealer, of misschien heeft hij dat al gedaan, maar aan het forum, moet kunnen toch?
Op zich blijft het mechaniek bij elke auto natuurlijk hetzelfde en het inrijden is bij dat mechaniek ook allemaal hetzelfde ongeacht merk of makelij.
Het rustig aan doen bij het inrijden is funest voor de cilinderwanden bijvoorbeeld. Het gevaar op bore polishing is dan aanwezig en geeft een mindere afdichting en hoger olieverbruik en uiteindelijk een kortere levensduur.
Het beste is om de motor wisselend te belasten. Dus niet uren achter elkaar 100km/u blijven rijden maar normaal rijden met afwisselend zwaarder belasten. Inrijden is bedoelt om de delen op elkaar te laten inslijten en dat kan alleen wanneer er te slijten oppervlakken zijn en een reden om te slijten. Doe je dat te voorzichtig dan slijten delen wel maar niet op elkaar. Het gevaar van olieverbruik ligt dan op de loer.
De speciale olie die jij opmerkt is olie met minder smerende, en juist emulgerende eigenschappen. Deze olie zorgt dus doelbewust voor hogere slijtage, een slijpolie dus. Dat is de reden dat deze olie na een beperkt aantal kilometers er weer uit moet. Die geforceerde slijtage moet wel stoppen natuurlijk. Overigens wordt dat inloopproces bij nagenoeg alle merken op verfijnde manier nu door de fabriek verzorgd en hoef je je daar als consument niet meer mee bezig te houden. Sommige merken of dealers hebben nog wel een eerste 1000km beurt maar daarbij gaat het om andere zaken te controleren of updates bij de auto waarbij niet meer de motorolie ververst wordt.
Dus voorzichtig aan doen met een nieuwe auto? Niet echt dus.


aadje antwoordt op 14 augustus 2017:

@Kees ff volhouden nog,ik zei het ook al de eerste 1000KM absoluut niets en daarna ...................


Gerrie antwoordt op 15 augustus 2017:

Inloopolie en na 1000 klm. een eerste beurt. Dat is al heel lang geleden, we zijn zeker een auto of 8 verder. Dat zal een jaar of 16 geleden zijn en misschien nog wel langer.


Grappig antwoordt op 9 september 2017:

Je hebt het over je vrouw?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker