Caravantrekker.nl

Vervanging asrubbers van alko onderstel

H.Koestal vraagt op 4 juli 2010:

Zijn er caravan bezitters die ervaring hebben met een reparatie laten uitvoeren door de firma Triorep in Scherpenzeel. Het betreft vervangen van de asrubbers, funktie veering caravan.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 4 juli 2010:

Ja. Goede vaklui.


Tijs antwoordt op 4 juli 2010:

Geen ervaring met vervangen van asrubbers, maar ze hebben me wel goed geadviseerd over nieuwe banden en hebben "Caravan Descent Control" (CDC) voor me gemonteerd. Sluit me aan bij mening van Bert. Zag ook dat Van Duinkerken (grote caravanleverancier in de regio) op dat moment bij ze langs kwam, dus blijkbaar delen ze het oordeel.


j.sluiter antwoordt op 9 juli 2010:

Hallo,
Kun je me ook zeggen wat het koste om de asrubbers te vervangen?
Met vr gr
Joop
tel: 06-533 74 234


RobD antwoordt op 9 juli 2010:

Denk dat je dat mailtje aan Triorep moet richten, Joop


Jaap antwoordt op 26 oktober 2018:

Wij hebben een t.e.c.470E van 8 jaar oud. Totaal aardig wat kilometers ongeveer 37000. Kwam afgelopen september voor een beurt bij caravan bedrijf. Hun zagen een vreemde slijtage aan de binnenkant van een band. Dus dat lag aan de uitlijning of de asrubbers. Dus de caravan is naar Triorep geweest in Scherpenzeel. Ze konden hem daar niet uitlijnen omdat de asrubbers te ver versleten waren. Kosten schrik niet, ongeveer €800.


Louis antwoordt op 26 oktober 2018:

Zou even verder informeren...alleen as rubbertjes vervangen voor 800,- ?...aiai, daar koop je tegenwoordig zowat een heel nieuw compleet aanhangertje voor !
(En wat het uitlijnen betreft : Nooit een caravan gehad waarbij dat echt mogelijk was)
De meest simpele starre assen, geen verstelbare spoorstangen zoals bij een auto bijvoorbeeld...helemaal niets !
Uitlijnen ?...waarmee en hoe dan ?...met een gasbrander om de draagarmen weer te richten na een stoepranding geschaafd te hebben ?
(De gehele as wat verdraaien/schuiven t.o.v. de rijrichting is een heel ander trucje 😉)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 oktober 2018:

Nee Louis! Ik neem aan dat er meer is gebeurd dan alleen de as-rubbers vervangen. De caravans is vast ook uitgelijnd en vermoedelijk zijn ook de remmen nagekeken. Jammer is dat Jaap niet even verteld of hij iets gemerkt heeft van het vervangen van de asrubbers. Normaal kost het vervangen van alleen asrubbers iets van 500 euro.

Uitlijnen van een Al-ko as kan door de 'wieltrommels' iets te verstellen op de wielarmen.

ps. Louis, reageer alleen als je echt iets zinvols te melden hebt!


PieteR antwoordt op 27 oktober 2018:

Sorry Louis, je had deze keer echt niets relevants te melden. De topicstarter is domweg geschrokken van het af te rekenen bedrag en laat dat ons weten.

Niet iedereen kan weten dat Triorep verschrikkelijk goed is en dat dan ook laat merken op hun factuur.

Maar jij loopt hier al een tijdje rond....


Jan@ antwoordt op 27 oktober 2018:

Hoe constateer/zie je zelf dat, behalve de vermelde slijtage aan de band, de asrubbers aan vervanging toe zijn? Ik lees 8 jaar voor dezelfde caravan als ik heb en die is 12 jaar en 2 a 3x per jaar gebruikt. Heeft het mogelijk iets met overbelading te maken?


Jan Teepe antwoordt op 27 oktober 2018:

Asrubbers zijn versleten als de ruimte tussen de band en de wielkast minimaal geworden is. En als de wielen, bij een geknikte Delta as, nog schever staan dan normaal. Ja, overbelading verkort de levensduur van een rubber geveerde as. En (meer)belading tijdens stilstand, bijv. in de stalling, zonder uitgedraaide steunpoten, leidt ook tot een verkorte levensduur. Triorep is de specialist in Nederland voor het vervangen van asrubbers. Triorep is niet goedkoop, maar veel referentie is er niet meer, omdat het aantal bedrijven dat asrubbers kan vervangen sterk gereduceerd is in de loop der jaren.


Wally antwoordt op 27 oktober 2018:

In mei 2018 laten vervangen in Heerhugowaard bij caravan onderhoud hhw bij mijn Fleedwood 20jaar jong/oud nog geen 400 € betaald .caravan rijd weer geweldig en licht weer prima achter de auto.


John antwoordt op 27 oktober 2018:

Wally meld niet of in de prijs ook het uitlijnen en of de remmen zijn gecheckt.
Is geen eerlijk kwaliteit- en/of prijsvergelijk.


Jaap antwoordt op 27 oktober 2018:

Hier komt Jaap van de t.e.c.470e weer in de lucht. Menno ik heb zelf niets aan de caravan gemerkt. Ter info de caravan is op gewaardeerd naar 1500kg. Mogelijke oorzaak is: we zijn vorig jaar naar Portugal geweest en hebben daar in het binnenland nogal wat slechte wegen gereden. Overbelasting geloof ik niet. Het caravan bedrijf constateerde aan het linker wiel aan de binnenkant een hobbelige slijtage. En Wally ik hoop dat ze het goede rubber gebruikt hebben want Alko geeft de samenstelling niet prijs. Bij mijn zwager was ook het goede rubber niet gebruikt en deze konden na 2 jaar weer worden vervangen. Heb net de rekening na gekeken en asrubbers vervangen en uitlijnen en voor de rest niets was echt€800


Jaap antwoordt op 27 oktober 2018:

Even ter aanvulling, bij die €800 zit ook het halen en terug brengen van de caravan van Kerkdriel naar Scherpenzeel


Sjef Bertens antwoordt op 27 oktober 2018:

Toch niet helemaal overdreven die voorzichtigheid van Louis !

En natuurlijk wordt de uitlijning gecontroleerd als de asrubbers vervangen zijn dat hoort bij de reparatie.

En natuurlijk komen versleten asrubbers voor in de praktijk.

Maar vooral het feit dat deze hele discussie over asrubbers en bandenslijtage al begonnen is door de vraagstelling van Guus op 7 april 2008 geeft al aan dat voorzichtigheid geboden is

Mijn noodzakelijke informatie over deze problematiek heeft een aantal punten opgeleverd die ik toch even wil noemen:

1 De toespoor is inderdaad zeer beperkt te verstellen + of - 1/2 gr.
Dit om kleine wisseling bij montage te corrigeren.

2. Bij inveren ontstaat een grote verandering van toespoor en negatieve camber (wielvlucht) dit geeft veel stabiliteit in de bocht maar ook veel bandenslijtage.

3. De oorzaak van vroegtijdige bandenslijtage heeft veel meer te maken met slechte banden en overbelasting dan met foutieve
sporing. Bij verder inveren verandert de sporing zeer progressief.

Mijn eigen ervaringen onderstrepen deze bevindingen.
Eerste set banden na 8000 km schuin afgesleten tot op het canvas.

Nieuwe banden en voorzichtig met overbelasting leveren tot op dit moment (12000 km ) nog geen enkel probleem op.


Quirien antwoordt op 28 oktober 2018:

@ Jaap,
Persoonlijk vind ik de prijs van € 800 nogal aan de hoge kant zoals jij noemt voor die werkzaamheden. De prijs die Menno noemt € 500) is bij goed werk afleveren nog wel te begrijpen. Er zijn diverse bedrijven die het tussen de 375 en 450 euro aan bieden.

Wat mij nog wel interreseert is, is er een prijs genoemd of doorgesproken voor het halen en brengen. Ik kan mij voorstellen dat daar ook een financieel plaatje aanhangt.


Jan Teepe antwoordt op 28 oktober 2018:

Ik neem aan, dat Triorep, zijnde de Alko dealer van NL, de originele asrubbers gebruikt bij vervanging. Daarnaast schijnt er verschil te zitten in de montagewijze, men spreekt over trekken en drukken. Bij trekken worden de nieuwe asrubbers als het ware uitgerekt bij de montage en bij het drukken blijven de nieuwe asrubbers in hun bedoelde vorm. Triorep schijnt, als een van de weinigen, de druktechniek te hanteren. Daar zou het prijsverschil mee te verklaren kunnen worden. Ik heb nu Hankook banden eronder en inderdaad heb ik nu minder slijtage. Volgens de expert komt dat omdat Hankook banden één bonk rubber zijn, waardoor de slijtage minder opvalt. Maar de geknikte Alko as is een bandenvreter. En een stabiliteitsverbeteraar bij het caravan rijden.


Frank antwoordt op 28 oktober 2018:

Een oud draadje is opgepakt maar het onderwerp is nog superactueel.
Ook ik heb ervaring met vervangen van asrubbers. Ik kwam bij hen voor het uitlijnen van mijn caravan. Gewoon uit nieuwsgierigheid en als testje.
De asrubbers waren al te ver versleten.
Hiervoor zijn meerdere oorzaken volgens Triorep. Rubbers hebben een levensduur van ca. 10 jaar. Afhankelijk van gebruik kan dit korter of langer zijn. (Over)belading in combinatie met slechte wegen versnelt het proces. Gezien ons gebruik hebben ze het precies 10jaar volgehouden en dat is gewoon netjes.
Ook de prijs (650,- ) van Triorep was netjes. Asrubbers en daarnaast ook remvoering vervangen en frictiecups met nog wat kleine zaken als gasslang e.d.
Merk je het vervangen van asrubbers ? Ik wel. Te bedenken dat ik er heen ging voor een experiment : uitlijnen. Ook het uitlijnen merk je.
De caravan stuurt weer strak en eerlijk. Dit voel ik met name op snelweg op- en afritten en bij flinke spoorvorming.

Dan de verbazing hierboven over die andere reparatie van 800,-. Prima prijs toch?
Werken jullie voor niets?
Kerkdriel - Scherpenzeel is ca 70 km meerendeels gewone weg. Enkele reis met caravan ca. 1,5 uur. Aan- afkoppelen en parkeren komt daar nog bij. Totaal kost iemand dat 4-6 uur en 280 autokometers.Uurloon werkplaats loopt uiteen 50 (Bovag) - 118 (VW)ex btw.
Meerprijs ligt dus 200 - 840
Als ik nu zeg dat Jaap een hele nette rekening heeft dan zeg ik niets vreemds want zijn caravan is voor een hele netto prijs opgehaald.
Advies : volgende keer zelf brengen


Quirien antwoordt op 28 oktober 2018:

Zo zie je maar als je wat gaat door redeneren en precies weet hoe een prijsopbouw voor een betaling in elkaar steekt de basis prijs voor alleen asrubbers vervangen nog niet zo verkeerd behoeft te zijn. Ik vroeg niet voor niets door, alleen Jaap heeft daarop op nog niet gereageerd.

Voor mijzelf had ik ook al wat fictief zitten terugrekenen.

Frank kwam nu nog met wat zaken aan naast de asrubbers reparatie, dus betaalde hij € 650,00 Dan wordt het materiaal en de arbeidsuren hiermee gemoeid natuurlijk al hoger ten opzichte van de, laten we zeggen 500 euro voor alleen asrubbers vervanging.

Als de basis informatie goed wordt weergegeven in een antwoord of vraag dan krijg je vaak hele andere antwoorden of inzichten.


Jaap antwoordt op 28 oktober 2018:

Quirien over de prijs van het halen en brengen door Triorep was van tevoren niets afgesproken, dus als het nog eens voorkomt (niet te hopen) misschien zelf heen en weer rijden.


Quirien antwoordt op 13 november 2018:

Ik had deze topic nog niet voorzien van verdere informatie zag ik die wel al tot mijn beschikking stond.
Het volgende; Delta knikas rubbers vervangen bij Triorep € 550,00 ( 1700 as) met standaard werkzaamheden hier aan verbonden.

Advies: Gemiddelde vervanging tussen de 8 tot 12 jaar uiterlijk. ( ligt aan belasting t.o.v. hoe zwaar belast je de as t.o.v. de in kg gemonteerde afgifte) Bij niet op tijd vervangen. Risico in verband met eventuele doorzakking en kans op scheuring chassis/ opbouw etc.)

Kosten ophalen en brengen tussen € 120 tot € 200 afhankelijk waar of in combinatie met meerdere caravans die richting.

Procedure tijd van afwikkeling ongeveer een week bij zelf halen en brengen.

De prijs van Jaap in het totaalplaatje € 800 is dan wel te verklaren.
Vreemd is wel dat de ophaal/breng service prijs niet is besproken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker