Caravantrekker.nl

Klapband

Louis R vraagt op 11 oktober 2010:

Er zijn al vele discussies gevoerd over klapbanden ,en de gevolgschade hiervan .
Op tijd (zo'n zes jaar ) de banden vervangen.
Als goed geteste banden gebruiken .
Juiste bandenspanning ( op zich al een hele discussie ).
Tyron velgringen waardoor de banden niet van de velg lopen ,en zo nog meer .
Allemaal nuttige adviezen .
Maar als hij klapt heb je toch nog een kostbaar probleem .
Want de meeste kosten zitten zoals bekend vaak in de gevolgschade van een klapband.
Daarom vraag ik me af waarom de caravan bouwer niet gewoon stalen wielkasten toepast met uitloopstroken onder de vloer aan de achterzijde .
Of van glasvezelversterkt polyester .
( Ja,ik weet het Biod liefhebbers )
Dan kan een band nauwelijks nog iets kapot slaan als hij geklapt is.
Nu zijn de "wielkasten" nog steeds gemaakt van minderwaardig dun plastic dat al kapot gaat als je er kwaad naar kijkt.
En die paar kilo meer doen er toch ook al niet meer toe tegenwoordig .
Dus voor de knutselaar : er uit met het plastic,en maak een paar aanhangwagen spatborden pas ,met metalen uitloopstrook aan de achterzijde .
Als je geluk hebt ,en er is ruim voldoende "veerweg" over,kun je het plastic spul zelfs laten zitten .
Wel even tectyleren op zaag of slijpkanten e.d.
Het is even werk,maar het kan je veel ellende besparen .

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 12 oktober 2010:

Wanneer men nu gewoon de juiste band toepast, leeftijd respecteert, niet overbelaadt en de juiste bandenspanning toepast is er geen enkel probleem.
Dan hoef je de caravan ook niet zo onnodig te pantseren. 😉


Frans antwoordt op 12 oktober 2010:

Ik waag het probleem aan te vechten, maar misschien ten onrechte. Is het reëel dat je vervolgschade verwacht zoals gesteld? Ik heb maar één klapband gehad bij 120 met een Vredestein radiaal, niet versterkt en geen commercial, maar behalve een kapotte band was er niets om je over op te winden, laat staan het voornemen om de caravan te gaan 'verbouwen'.
Dat klapbanden te voorkomen zijn denk ik ook.


janka antwoordt op 12 oktober 2010:

In zekere zin wel, alhoewel je er echt geen 120 km/u mee hoeft te rijden. Met 85 km /u een band lek gereden, deze was binnen no-time aan flarden, met als gevolg een flink beschadigde wielkast en omgeving.


Willem1 antwoordt op 13 oktober 2010:

Het probleem lijkt mij dat veel nieuwe caravans bij aflevering op de grens van het max. toegestane gewicht zitten, maw ze zijn af fabriek eigenlijk al te zwaar. Twee metalen spatborden inclusief de bevestiging lijkt mij al snel 50 kg meer, laat ik de meerprijs nog buiten beschouwing.

Overigens lijkt mij de schade die u schetst niet zozeer te wijten aan een klapband, dus het in een keer leeglopen van een band. Zo'n klapband merk je meteen, echter als je lek rijdt en door drukverlies de band kokend heet wordt merkt de chauffeur dit meestal te laat. Gevolg het loopvlak slaat los wat grote schade veroorzaakt. Dit laatste is niet echt een klapband maar een lekke band i.c.m. een slecht oplettende chauffeur.


janka antwoordt op 13 oktober 2010:

Daar wil ik dan toch nog op reageren. Op het moment dat we de auto een beetje voelden 'sturen" zaten we in een stuk met flinke spoorvorming. Een attente ons passerende Duitser gaf aan dat er iets aan de hand was. Dus weer in de li.buitenspiegel gekeken en toen was er al rook te zien. Daarna in bijna 1 beweging alarm aan gezet, weer in de spiegels gekeken en de vluchtstrook opgereden. Toen was het leed echter al geschied. Dus op welk moment zou de chauffeur dan beter moeten opletten?


John antwoordt op 13 oktober 2010:

je auto spiegel zo afstellen dat je de banden kunt zien??
Iets wat ik automatisch doe na het bevestigen van de caravan spiegels. In één oogopslag de hele zijkant kunnen zien is erg prettig


Bob antwoordt op 13 oktober 2010:

@Jan - 12 October
Dat is helemaal niet waar bij mij was alles in orde
Zelf met banden van 4 jaar oud heb ik een klapband gekregen op de terugweg uit Spanje
Wij hadden het zelf niet eens in de gaten passerede auto's wezen ons erop.
(rij wel met een tandemasser)
Het kan iedereen overkomen.
Ik dacht er ook altijd zo over totdat het je zelf overkomt "het is altijd bij een ander "die zijn spulletjes niet in orde heeft. 😉

Voor de beeldvorming wij zijn met 2 personen rijden 90 km uur banden waren 4 jaar oud alle banden op 4,6 bar.


Frans antwoordt op 13 oktober 2010:

Ik kijk ook regelmatig naar de banden via de spiegels, maar zit niet constant in de spiegels te kijken of er al een klapt. Controleer wel de temperatuur gevoelsmatig bij een stop.
In mijn geval hoorde ik plotseling lawaai en voelde de caravan sterk trekken. In de binnenspiegel zag ik meteen door de scheve stand dat een band leeg was en stuurde rustig de vluchtstrook op. Band was wel gescheurd, maar er was geen sprake van los, rondslingerend loopvlak. Heb bij de nieuwe (niet C-)banden de druk wat verhoogd naar 3 bar en nooit meer problemen gehad, ook niet met latere C-banden die nog meer druk kregen.
Mijn voorkeur: royale loadindex reserve en luchtdruk zo laag mogelijk. Banden worden niet abnormaal warm en het rijdt comfortabel.


Jan antwoordt op 13 oktober 2010:

”Dat is helemaal niet waar bij mij was alles in orde
Zelf met banden van 4 jaar oud heb ik een klapband gekregen op de terugweg uit Spanje


Het is waar, maar misschien niet helemaal voor jou van toepassing, dat is wat anders.

Wat jij mogelijk hebt ervaren kan van alles geweest zijn Bob maar geen klapband in de spreekwoordelijke vorm want dan had je dat wel gehoord en gemerkt daar hoeft niemand je op te wijzen.
Een vervelende eigenschap van een klapband is dat deze werkelijk klapt waarna je dit echt wel gaat merken.

Veel voorkomende oorzaak van klapband is dat de caravan te zwaar beladen wordt. Weet jij wat de caravan woog of denk je het te weten. Je zal niet de eerste zijn die zich schromelijk vergist in het werkelijke gewicht. En wat was de LI van de band tov de MTM caravan?
Een tweede veel voorkomende oorzaak is de simpele lekke band die niet of nauwelijks wordt opgemerkt. Spanningsverlies door lekkage verminderd ook de draagkracht en met een forse snelheid is het dan snel gebeurd. Ook nieuwe banden kunnen hier niet tegen.


Louis R antwoordt op 13 oktober 2010:

Een strook vormgebogen plaatwerk kan al voldoende beschermen ,en hoeft niet meer dan enkele kilo's te wegen .
Maar waar het eigenlijk om gaat is de slechte kwaliteit van het standaard binnenspatbordje terwijl het enorme schade kan doen ontstaan,en dat blijf ik een slechte zaak vinden.
Omdat die paar nuttige extra kilo's heel makkelijk met een paar interieurkilo's verrekend kan worden.
En dan nog betreffende het zien van de banden .
Bij een kleinere caravan kun je ook het banden loopvlak in de spiegel zien.
Maar bij een grotere moet je het zuiver van de minder goed zichtbare zijkant hebben,omdat de as "te ver weg ligt" om de banden nog over de weg te kunnen zien rollen.
Maar ....ieder zijn mening ,en het was maar een ideetje.


Rico antwoordt op 14 oktober 2010:

Zaken als metalen wielkasten hebben niet zoveel zin. Ik heb al zoveel verfrommelde spatborden van vrachtwagens en aanhangwagens gezien..... Zit gewoon veel kracht achter een stuk loopvlak wat aan het rondslaan is. De remedie moet je vinden in de juiste band op de juiste druk, en als je even een rustpauze inlast ook even naar de banden kijken.

Ik heb zelf een brede auto en een smalle caravan. Ik kan in de spiegels de banden van de caravan in de gaten houden. Maar bij een bredere caravan staan de wielen wat verder naar binnen, en dan kun je dat trucje alleen in bochten doen.

Rico


bourgouis antwoordt op 24 maart 2019:

na 2 klapbanden links en rechts heb ik de voer dicht gemaakt met
aluminium platen tegen de vloer te vijzen zo zijn die extra stevig
de wielkasten verstevigt met polyester


@Henkie antwoordt op 24 maart 2019:

Wat zou de zinnige bijdrage zijn om na 8,5 jaar te reageren met een onleesbaar bericht? Geen hoofdletters, geen zinsopbouw en geen punten of komma's.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 maart 2019:

En hoe zinnig is jouw bijdrage in deze @Henkie? Waarom 'katten' op de bijdrage van iemand die zijn bijdrage probeert te geven en zijn ervaring meldt, ook al is het een antwoord op een vraag van 8,5 jaar geleden. Caravans en banden zijn sinds 2010 echt niet veranderd.


PieteR antwoordt op 25 maart 2019:

Goed gedaan bourgouis! Dat scheelt een hoop schade bij een klapper..

En laat henkie maar bazelen, als die ooit wijs wordt, wordt hij weer gek van blijdschap 😉


Houtman antwoordt op 25 maart 2019:

Menno?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker