Caravantrekker.nl

Zwaardere oploopdemper

Frank vraagt op 24 augustus 2011:

Wie heeft ervaring met vervanging door een zwaardere oploopdemper en scheelde dit?

De probleemloze afdalinggrens van onze caravan bij onze belading ligt ongeveer 10-12%.
Bij 14-15% krijg ik hem niet meer goed vrij met het rek- en strekspelletje en moet ik op korte heftige afdalinkjes effe koelen, terwijl ik dan verder wil.

Ben er dus achter dat ik liever veel haarspeldbochtjes heb dan lange snelle afdalingen. Zelfs een kort steil hellinkje verraste mij omdat ik na ruim 1 kilometer toch even moest stoppen om te koelen (en genieten van het uitzicht)

Iemand ervaring of oplossingen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2011:

Waar ben je 14-15% tegen gekomen?

In tegenstelling tot de test van de KCK heb ik goede ervaringen met een verzwaarde demper.


Fr@ns antwoordt op 24 augustus 2011:

De oploopdemper heb ik lang geleden vervangen door een iets zwaardere. Volgens mij maak je daarmee de ingaande beweging van het schuifstuk trager, waardoor je langer kunt profiteren van het strekken, maar heeft het uiteindelijk geen invloed op het tegenhouden van de oplopende massa.

Remkoeling op lange afdalingen is onlangs hier nog aan de orde geweest en de oplossing van waterkoeling werkt, maar heeft ook nogal wat nadelen, zoals de wisselende watervoorraad en de ruimte voor een flinke watertank. Bovendien worden vooral de lagers gespaard en de remvoering slijt nog steeds bovenmatig hoewel minder verglazing door oververhitting zal optreden. Noodgedwongen frequent stoppen is ook niet echt een fijne oplossing, al is het uitzicht nog zo mooi.
Reden genoeg om bij de bron te beginnen en te voorkomen dat de remmen van de caravan ongewenst in werking komen. Ik heb een uiterst vitale caravan die 25 jaar lang gebukt is gegaan onder dit probleem en ik ga daar een eind aan maken.


Frank antwoordt op 24 augustus 2011:

De 14-15% was een klein "colletje" met 300 mtr. hoogteverschil op Elba. Ik voelde dat hij niet echt los kwam. Daarom dacht ik na 1-2 km : effe controleren en de trommels tikten al heftig. Dit verraste mij.
De Arlberg is ook 14% aan de kant van St. Anton en heb ik niet gereden omdat er onderweg geen echte koelmogelijkheid is.
Experimenterend weet ik nu waar de grens van de caravan op diverse hellingen ligt.
Met een andere caravan (Eifelland) ben ik 2 jaar geleden doorgereden tot onderaan het hellinkje door vrij veel verkeer, toen stonken ze al.
Deze percentages zijn er niet veel, maar rond de 12% begint de caravanrem zich spontaan te melden en dit wil ik het liefst naar 14% hebben.
Volgens mij zou een zwaardere demper ook meer massa moeten tegenhouden zodat de caravan de auto (op de motor afremmend) niet "inhaalt". Zolang er haarpinnen zijn is het niet erg, want dan is er volop strekgelegenheid, maar die lange rechte en vaak snellere afdalingen zijn wel vervelend met een lichtjes aanlopende rem.

Morgen zal ik eens kijken welk type demper ik heb.
Alko heeft volgens mij een 1.5 en 1.6.
Hoeveel zwaarder was jou demper Menno?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2011:

Ik weet niet meer welke demper er in m'n oude Kip zat.
Met de hand was de oplooprem niet meer in te drukken (maar dan weet je het type nog niet 😉)


Theo Gerrits antwoordt op 25 augustus 2011:

Het monteren van een zwaardere oploopdemper is niet zonder risico. Dat wat de caravan niet afremd moet de auto extra afremmen. Dat betekent dat de autoremmen meer worden belast.Het wel of niet kunnen in- en uit duwen is niet zo van belang. De oploopdemper zorgt bij remmen voor een vertraging en dat is niet alleen wat je handmatig voelt. De snelheid van inlopen is ook van belang.
Bij het remmen loslaten, blijft de caravan nog even geremd , daarna wordt de oplooprem weer uitgeschakelt. Ook hier speelt de reactiesnelheid weer een rol.
Wat je alleen in de bergen hebt is de voelbare weerstand en het buigmoment door de kogeldruk op de oploopdisselbuis.
Ik heb me laten vertellen dat de voelbare weerstand in de dempers bijna allemaal gelijk zijn ondanks de zwaarte van de demper. De reactiesnelheid (in- en uit-) in relatie met het type demper is bepalend voor de goede werking.
Caravans,lees oploopremmen zijn niet gemaakt voor het rijden in de bergen. Bij 8% of meer geeft het problemen en zie je vaak ook nog alleen maar Nederlanders rijden.

Theo G


Willem antwoordt op 25 augustus 2011:

Theo, je laatste regel is uit je duim gezogen, wij zien altijd vele nationaliteiten op de passen die met caravan rijden.


Fr@ns antwoordt op 25 augustus 2011:

@Theo, toch een opmerking:
"Dat wat de caravan niet afremt moet de auto extra afremmen. Dat betekent dat de autoremmen meer worden belast."
Dat eerste is nou precies wat we willen: alleen de auto moet de caravan afremmen, zolang we de voetrem niet gebruiken.
Het tweede is niet juist, want we remmen op de motor.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 augustus 2011:

Ik kan weinig je met verhaal Theo. Zeker is er bij gebruik van een zwaardere demper een risico. Doordat de caravan wat later remt en vooral meer kracht nodig heeft om in te komen, is het denkbaar dat in een spek gladde bocht de auto wat eerder weggedrukt wordt door de caravan. Daar staat ook een voordeel tegenover, namelijk dat op een gladde weg de remwerking van de caravan niet snel groter is (blokkerende wielen) als de auto met ABS en kettingen/winterbanden wel remt. Maar laten we eerlijk zijn....dit gebeurd alleen in situaties die de doorsnee caravan niet zal opzoeken en heel weinig voor zullen komen.

Zoals al eerder aangehaald komt er nauwelijks meer kracht op de remmen van de auto. Alleen in de 'start fase' zal dat wel het geval zijn maar die krachten zijn zo klein in verhouding tot het toegestaan zijn van een ongeremde aanhanger dat ik hier geen enkel probleem in zie. Gaat de caravan toch remmen ontstaat weer het zelfde evenwicht als bij een lichtere demper.

Een zwaardere demper is natuurlijk geen oplossing tegen het warmlopen van de remmen. Dat heeft bijvoorbeeld de KCK test uitgewezen maar het maakt het wel mogelijk om een iets steilere helling af te rijden. De hoeveelheid 'winst' zal van geval tot geval variëren. Blijkbaar was de helling in tijdens de KCK test nog steeds te steil.

Bij mijn oude Kip was de winst voldoende om bijvoorbeeld de Plöckenpass, Jullier en Oberalppass zonder probleem naar beneden te rijden. Voorheen lukte dat niet! Ik denk dat de originele 1600 kg demper is vervangen door een exemplaar geschikt tot 2500 kg.

Dat zelfs de RDW niet moeilijk doet over een zware demper blijkt uit de goedkeuring van mijn BIOD. Die heeft een demper (en oplooprem) die geschikt voor caravans van 1300 tot 2000 kg bij een leeggewicht van 1040 kg!
Anders is het natuurlijk wel als naderhand een demper wordt vervangen die niet in de type goedkeuring is opgenomen....maar formeel mag je zelfs niet een ander merk lampje op je caravan zetten.


Theo Gerrits antwoordt op 25 augustus 2011:

Als je een helling naar beneden rijdt, geeft dat een bepaalde versnelling, afhankelijk van de hellings hoek.
Als je daalsnelheid constant is of wordt gehouden betekent dat je op de motor afremd met een waarde gelijk aan de hellingeshoek ( F = m x a ). Meestal neemt de daalsnelheid toe, waardoor je een remingreep moet doen met de autorem en vervolgens caravanrem. Op de caravan nu weer te lossen zul je moeten accelereren, met een versnelling groter dan de versnelling van de hellingshoek. Dit is een continue proces wat steeds terug komt.
De reminrichtingen van caravans zijn gebaseerd op toegestane maximum massa's. Er zijn een aantal catergorieén in een bepaalde range. Dat is bij Biod ook zo, die beladen zeker ergens tussen de 1300 en 2000 kg zit. Zit je voor in de range dan heb je wat remvermogen over maar ga je richting 2000 dan is het maar krap aan!
Ongeremde caravans kom je niet zoveel tegen. De wetgever steld ook dat als de massa meer is dan de helft van de ledige massa de caravan een reminrichting moet hebben.
Menno van het eerste deel van je verhaal kan ik geen brood bakken. Een gladde weg met een auto met ABS kun je niet hard remmen, dus weinig opduw kracht en de oplooprem komt nauwelijks in werking. Bij een droge en schone weg kan dat wel.
Totslot reken maar een uit wat het doet met autoremmen als de auto 1000 kg extra af moet remmen. Je zult schrikken!
Bij ondeskundigheid zou dit zo maar kunnen leiden tot rem fading.
Tip: je kunt leas in werkin stellen door de caravan te laten slingeren. Op deze manier wordt de oplooprem gelost!

Theo G


Fr@ns antwoordt op 26 augustus 2011:

In een statische situatie geldt er maar een versnelling en dat is de zwaartekrachtversnelling g=9,81m/s2. Deze veroorzaakt een verticale kracht (=gewicht) ter grootte massa*g.
Die kracht (dus gewoon het gewicht van de caravan) kun je ontbinden in een kracht loodrecht op het wegdek en een opduwkrachtkracht op de kogel.
Bij een helling van 12% is dat voor een massa van 1040kg 124kgf, bij 1300 kg 155kgf en bij 2000kg 238kgf. Dat zijn geen wereldschokkende krachten en de marges van een lichtere en een zwaardere demper hebben een dermate grote overlap, dat daarin geen gevaar schuilt.


frank antwoordt op 26 augustus 2011:

Mannen, meestal redeneer ik vanuit de praktijk, maar de theorie voegt voor mij in dit geval zeker iets toe.
Lastig is dus wel dat ik voor de goedkeuring blijkbaar niet zomaar een zwaardere mag monteren.

De afdaling van de nieuwe Gotthard is volgens Bert's grafiekje nergens steiler dan zo'n 9%. De remmen kwamen toen nog net los, werden wel warm, maar waren bij controle niet extreem verhit zoals twee keer eerder op een klein steil colletje.
Misschien moet ik er ook niet te lang bij stil staan, want tot problemen heeft het bij de huidige caravan nog niet geleid. Zolang je maar alert bent op oververhitting, heb je het belangrijkste al binnen.


Rob antwoordt op 26 augustus 2011:

Ik ben geen natuurkundige. Maar dit is wat mij over de werking van het oploopremsysteem is uitgelegd:
Feitelijk staan de werking en zwaarte van de oploopdemper en het remmen volledig los van elkaar. De oploopdemper heeft als functie het oplopen te dempen (wie wel eens met een caravan met kapotte demper heeft gereden weet wat voor klappen dat geeft) en de remmen bij stilstand weer te lossen door de caravan een stukje naar achteren te duwen, anders is er een kans dat de remschoenen aan de trommels gaan plakken na lang en sterk afremmen.

Een goed afgesteld systeem zou bij het remmen op een vlakke weg zelf bij afremmen het evenwicht moeten vinden tussen de remkracht en de benodigde vertraging: de caravan kan niet sterker afremmen dan de auto omdat de oplooprem dan wordt gelost.
Op een afdaling komt er bij een bepaalde helling een punt waar de kracht waarmee de caravan naar de auto wordt geduwd altijd groter is dan de daaraan tegengestelde kracht die de remmen en de oploopdemper uitoefenen. Een sterkere kracht van de oploopdemper maakt dan een steilere helling mogelijk, maar volgens mij zijn de hiermee te realiseren verschillen niet schrikbarend groot.

Een meer fundamentele oplossing ligt in het remsysteem zelf. dit is waarschijnlijk de reden dat in andere werelddelen elektrische remmen gangbaar zijn: hierbij reageert de caravan op de remlichtschakeling van de auto, en is bij nieuwere systemen afzonderlijk te remmen en in remkracht in te stellen. In Europa is (was, zoveel zie je ze niet meer) de SMV-caravan daar een voorbeeld van.


Fr@ns antwoordt op 26 augustus 2011:

@Rob, goede analyse in mijn ogen. Alleen de passage ”…bij stilstand weer te lossen door de caravan een stukje naar achteren te duwen… daar geloof ik niet in; je zult zelf na het tot stilstand komen van de combi het oploopstuk moeten strekken voor dit doel.
De bedenkers van CDC-achtige constructies hebben hetzelfde voor ogen gehad. Mits goed uitgevoerd, kan een dergelijk systeem aan de meeste ongemakken tegemoet komen. De testverslagen van Bert geven een nauwkeurig beeld van de beperkingen van het apparaat. Ik heb zelf een apparaat ontworpen dat aan al mijn eigen wensen tegemoet komt en dat het schuifstuk gestrekt houdt tot ongeveer de waarde van de kracht die een ongeremde aanhanger van 750kg uitoefent, wanneer je op een afdaling van 12% afremt van 50 naar 20 km/u in 5 seconde. Met die waarde kun je met 1200kg aan de haak hellingen van 15 tot 18% nog net aan. Ik heb nog geen gelegenheid gehad voor een uitgebreide praktijktest.


Theo Gerrits antwoordt op 26 augustus 2011:

Onderstaand filmpje is zeker de moeite waard om te bekijken door onze bergrijders. De remmentest van de KCK leverde bij een zwaardere gemonteerde demper de hoogste temperatuur op in de remtrommels. Let ook even op de remlichten, het enkel op de motor afremmen is een mooie theorie.

http://www.vimeo.com/15247948

Theo G


Frank antwoordt op 26 augustus 2011:

Dat filmpje schept veel duidelijkheid.
Dit betekent dus gewoon een keertje stoppen op de afdaling, controleren op oververhitting, even pauze houden en genieten van de bergen. Er is dus geen goede oplossing behalve koelen.
Bedankt Theo !


Frank antwoordt op 21 september 2017:

De oploopdemper van onze caravan is aan het slijten voor mijn gevoel.
De remmen van de caravan melden zich gemakkelijker dan ooit tevoren.
Bij lichte hellinkjes in Nederland hoor ik de carvanremmetjes al lichtjes piepen als ik met mijn dikke teen voorzichtig afrem.
Tsja, ben ik weer eens te fijngevoelig? Doorgaans voel ik problemen of verminderd functioneren al voordat een "specialist" dit ontdekt.
Ik zocht dus naar referentie.

Toen dacht ik aan dit forum 😉

Omdat ik geen gevoel heb bij een oploopdemper met 100% werking, wilde ik de vraag op het forum posten. Tot gisteren.

Ik liep bij KIP in Hoogeveen en dacht : ff lekker drukken op die oploopdempers. Hoe groter de Kip, hoe meer weerstand in de oploopdemper. De weerstand bleek fors bij allen. Van de vijf caravans waren twee oploopdempers nog steeds ingedrukt na een kwartier. "Lekker !" dacht ik toen.
Maar het gaf duidelijkheid over de conditie van mijn eigen oploopdemper. Die wordt dus echt te slap.

Omdat ik jullie wilde vragen om mee te denken, gebruikte ik de zoekfunctie met "oploopdemper".
Ik kwam spontaan mijn eigen vraag tegen uit 2011 !

Wat staat daar?
Ik kon in 2011 vrij gemakkelijk een 8% helling afdalen.
Als ik mijn beschrijvingen nu lees, denk ik : kansloos met de huidige oploopdemper.
Dus : antwoord gevonden !

Maar wel een vraag voordat ik aan de slag ga.
1) Hebben jullie ervaring met het zelf vervangen van de oploopdemper? Fluitje van een cent of toch wel lastig?
2) 1 versie zwaarder monteren of gewoon zelfde monteren?
3) Tips?



@Eric antwoordt op 21 september 2017:

Als ze na een kwartier nog steeds ingedrukt staan deugen ze niet toch?

Mijn ALKO oploopdemper heb ik laten vervangen, bokt nu niet meer en verschil is wel te merken, remmen komen er nu mooi soepel in.
Dacht dat ik iets van 180 euro kwijt incl. remmentest, die doet de garage altijd bij vervangen oploopdemper.


felix antwoordt op 21 september 2017:

Het dé en monteren is een fluitje van een cent (of van een stuiver want alles is duurder geworden) met het goede gereedschap . Zelf zou ik dezelfde of overeenkomstig type demper nemen ,om dat de fabriek die blijkbaar het geschiktst vind.Een zwaarder type is meer een experiment ,bevalt het niet dan kan je weer opnieuw beginnen.Eerste montage gelijkwaardig vervangen is altijd de beste keus.


felix antwoordt op 21 september 2017:

Maar laten monteren ,met remtest is ook heel goed ,je kan dan altijd reclameren als het niet goed zou zijn .Maar ja zo als altijd ,men kan niet in je knip kijken ..gelukkig.


Frank antwoordt op 21 september 2017:

Mijn remmen komen er ook nog mooi soepel in. Eigenlijk gedraagt het zich gewoonweg goed. Het begint alleen iets te gemakkelijk te gaan.
Precies daarin schuilt de crux.
Op dit forum hebben zich afgelopen zomer caravanners met versleten/verglaasde remmen en kapotte lagers gemeld.
Dit wil ik voor blijven. Nog een ritje Grossglockner gaan ze niet blij van worden.


@Eric antwoordt op 21 september 2017:

Als je gevoel dat ingeeft zou ik eerst eens beginnen met de remblokken te (laten) beoordelen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2017:

Als ze na een kwartier nog steeds ingedrukt staan deugen ze niet toch?

Het is een demper en dan maakt het niets uit of die uit zich zelf terug komt.
Een zwaardere demper monteren is niet echt de oplossing, daar zijn nu betere alternatieven voor: ITBS, ARC en de downhill rembeschermer.
Hoe sterk de demper moet zijn kan je hier uitrekenen: https://caravantrekker.nl/info/helling_naar_beneden.php
Vervangen van een oploopdemper is niet moeilijk, als je weet hoe die vast zit 😉


felix antwoordt op 21 september 2017:

Het los halen van de remmen kan nooit kwaad ,dan pak je meteen de wiellagers mee in de controle en de rest van de hele handel ,zo moeilijk zit dat niet in elkaar .Lekker een dagje sleutelen ....werkt serieus ontspannend.


felix antwoordt op 21 september 2017:

Zeker zijn er verbeteringen aan te brengen ,maar dat kost heel wat meer als simpel de demper vervangen ,in 2011 was de caravan al niet nieuw meer en het is nu 6 jaar later ,dus of dat nog zinnig is ?


felix antwoordt op 21 september 2017:

ITBS kost 1500-tot 2000 euro ? En die andere systemen ? Op een jonge of nieuwe caravan te overwegen ,maar op een oudere ?


Jan Teepe antwoordt op 21 september 2017:

Voor Alko is het mij niet gelukt om een echt zwaardere oploopdemper te krijgen. Je kunt een oploopdemper voor een dubbel asser gebruiken maar dat levert niet echt veel toegevoegde waarde. Voor mijn LMC met Peitz as heb ik toentertijd een 3 tons oploopdemper kunnen kopen. En dat leverde wel echt toegevoegde waarde. Ik heb nu de RBS rembeschermer en die werkt prima. Maar bij dit alles, het vereist aangepast weggedrag. Vroegtijdig anticiperen en paniekstops zien te voorkomen. Je hebt zondermeer een langere remweg. En vooral de eerste remreactie is minstens gehalveerd. Dus bezint eer u begint. Maar dat geldt ook voor bergpassen rijden met een onaangepaste caravan. De oplooprem, in onaangepaste vorm, is absoluut ongeschikt voor afdalingen van enige importantie.


Frank antwoordt op 22 september 2017:

Menno, ik kende die berekening niet, maar wat is hij goed !
Hij komt tot mijn verbazing overeen met mijn praktijkervaring. De hellingspercentages sluiten hierbij goed aan. Wie bedenkt die mooie formules?
Het remgedrag is sinds afgelopen zomer langzaam aan het veranderen voor mijn gevoel. Zelfs op de vlakke weg (tijdens twee weekendjes strand) begon het allemaal te gemakkelijk te voelen .
Ik kan mij voorstellen dat menig caravanner hier "op zijn plaat" gaat.
Het rijdt ahw gemakkelijker en je voelt de caravan snel en soepeltjes inremmen. Te snel naar mijn oordeel. Het tegenstrijdige is dat het juist vertrouwder aanvoelt.

@Eric en Felix : Remmetjes zijn in topconditie met nog ruime remvoering erop. Die rij ik er niet meer af.

@Jan : Goede informatie. Vooral over remgedrag. Dit betekent dat ik niet naar een zwaardere demper ga. In het verleden voldeed de huidige demper gewoon goed. Hij zit volgens mij ook gemonteerd op caravans die 200 kg meer mogen beladen. Daarnaast zag ik dat de sprongen tussen oploopdempers enorm zijn.

Gisteren heb ik weer een paar oploopdempers ingedrukt. Die van ons voelt toch ietsje soepeler tov aantal anderen.
Als ik mijn eigen verhaal uit 2011 lees dan is mijn gevoel in 2017 op een afdaling anders. Ik ben nu ervarener in de bergen maar moest flink aan de bak tijdens het afdalen.

Als ik alles op een rijtje zet dan betekent dit dat ik kies voor dezelfde soort demper. Heb besloten dat ik hem preventief ga vervangen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2017:

@Frank,
Wie bedenkt die mooie formules?
Ik 😉, op basis van natuurkunde en de geldende wetgeving.


felix antwoordt op 22 september 2017:

Mag gezegd worden, het klopt allemaal als een bus. Mijn vraag Menno, wat denk je van een apk voor caravans, dus niet de klanten binnen haal zogenaamde apk van sommige dealers, maar de officiële versie, net zo als de apk 1 en 2 voor motorvoertuigen?


Ale Kok antwoordt op 22 september 2017:

@felix.
APK voor caravans levert geen extra veiligheid op.
De meeste ongelukken gebeuren door fouten van de bestuurder van de combinatie.
Caravantechniek is in wezen vrij simpel, als eigenaar kun je al een boel zaken controleren.
De vraag is ook nog met welke frequentie zou je een APK voor de caravan willen doen?
1 x per jaar? Ook voor diegene die in het voorjaar de cv uit de stalling haalt en naar de camping in Zeeland rijdt om hem daar het hele seizoen te laten staan totdat hij in het najaar de cv weer terugbrengt naar de stalling?
En ja, ik heb dit jaar zo'n 6000km met de cv rondgehobbeld en af en toe een blik hier en daar op geworpen om te controleren of alles nog in orde was en bij thuiskomst even de vetspuit erbij gepakt.
Maar mankementen heb ik niet kunnen vinden.


felix antwoordt op 22 september 2017:

Wat je opnoemt weet ik allemaal wel ,en is ook zeer op je eigen situatie en ervaring gebaseerd . Niet iedereen gebruikt zijn caravan op die manier .Laat ik het zo stellen : een apk (officieel en verplicht ) om de twee jaar .Bij de apk invoering voor voertuigen vonden ook veel mensen dat onnodig ,hun auto was immers tip top voor elkaar. Nou ja ..het resultaat weet iedereen nu..die auto's waren verre van in orde .Voor ieders veiligheid ..want niet iedereen is het zelfde en heeft niet de zelfde kennis van techniek. Zie heel veel goede caravans maar ook zeer slechte..waarvan soms inderdaad door de politie word ingegrepen bij controle...maar ik stelde de vraag aan Menno om dat hij kennis van zaken heeft en ik benieuwd ben naar zijn mening hier over.






















Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2017:

APK voor caravans kan alleen de Bovag verzinnen 😉
M.i. is dat praktisch erg onhandig en draagt het niet bij aan de verkeersveiligheid. Dan kan je beter de wetgeving aanpassen zodanig dat er met beter materieel gereden moet worden en met veiliger combinaties en snelheden. Maar dat is politiek niet haalbaar 😉


felix antwoordt op 22 september 2017:

Heel veel mensen controleren hun auto vlak voor de apk ,soms zelfs met de keuringseisen in de hand,maar dan nog kan het voertuig afgekeurd worden door veel redenen ,dus dat is het punt niet.


felix antwoordt op 22 september 2017:

oke,maar wie moet de handhaving op dat betere materiaal dan uitvoeren ?Hoop niet dat je zegt ,de agent op straat....


Ale Kok antwoordt op 22 september 2017:

Auto's en caravans zijn niet te vergelijken.
Er zullen bijvoorbeeld weinig particulieren zijn die een uitlaatgastester, of koplamptester hebben.
Voor een caravan heb je die apparaten niet nodig.
Voelen of lagers speling hebben kun je zelf, zoals je zelf aangeeft is controle op de oploopdemper ook te doen, banden kun je zelf controleren en een blik onder de cv leert je of het chassis e.d. nog in orde is, als de remmen niet in orde zijn merk je dat wel bij het rijden(bij de auto ook wel overigens).
Een rit naar de dealer is dan gauw gemaakt als je het niet zelf kunt.


felix antwoordt op 22 september 2017:

Ben zelf tegen een verplichte apk voor caravans ,en al helemaal tegen de nep apk van de focwa en bovag ,even voor de duidelijkheid. Dus ik ben het met je eens Menno.Zie alleen niet hoe je mensen zou kunnen overhalen om hun caravan in goede staat te houden ,sommige doen dat gewoon weg niet ..koppelen aan aan rijden weg...


felix antwoordt op 22 september 2017:

Voor mij stelt het niks voor ,een dagje sleutelen voor mij part twee,geen probleem. Er zijn mensen die onderhouden hun toch kostbare bezit beter als de dealer..ook waar. Maar sommige zijn meer bezorgd of de koelkast goed werkt ,zodat het bier niet warm word ,en verder kijken ze nergens naar. Aankoppelen en karren...voor die mensen zou een apk verplicht niet verkeerd zijn ,maar je kan geen onderscheid maken .


Kees antwoordt op 23 september 2017:

Wat wil je ermee bereiken?
De gebruikte techniek is zo simpel, daar doet een APK geen bijdrage in de verkeersveiligheid.
De inrichting daarvan kost enorm veel geld en de administratieve last is groot.
De kosten voor de eigenaar worden onevenredig.
Er is geen milieuvoordeel en geen winst in verkeersveiligheid.
Om die laatste te vergroten zou een apart 'E' rijbewijs voor caravans een beter alternatief zijn.


felix antwoordt op 23 september 2017:

Dit forum bewijst hoe simpel caravan techniek is ,blijkbaar niet simpel genoeg voor vele..
Maar nogmaals ik ben geen voorstander...


Jan Teepe antwoordt op 28 september 2017:

In Spanje is een apk op de caravan verplicht. De eerste verplichte keuring is na 6 jaar. Omdat ik mijn nieuwe Adria vanuit Nederland op Spaans kenteken wilde hebben, heb ik de toegangskeuring fysiek meegemaakt. En die was niet mis. En waarom zou je dat in Nederland dan niet zo doen. Voorts is het zo, dat zo'n zgn. apk hier niet gebeurt bij een dealer. Iedere streek heeft zijn eigen ITV (keuringsstation). Veelal gaat men eerst met zijn auto en/of caravan naar een garage voor een pré keuring, om evt. mankementen voor de daadwerkelijke keuring te laten verhelpen. Als ik richting NL ga met de caravan, neem ik de A75 en overnacht dan op de gemeentecamping in Ganat. Daar kom ik merendeels Nederlandse caravanners tegen, die ook de A75 als Noord-Zuid verbinding nemen of als ze Zuid-Noord gaan al genomen hebben . "s Ochtends bij het uitlaten van de honden, zie ik altijd wel een paar combinaties op de inrijlaan van de camping staan. Vaak met een paar benen onder de caravan vandaan en/of een hoofdschuddende ega erbij. Verbrande remmen, doorgezakte as, kortsluiting in de elektrische aansluiting enz. enz. Gevolgen van achterstallig onderhoud misschien? En hoe worden de geconstateerde gebreken opgelost? Alko as >10 jaar nieuwe rubberstrengen inpersen (Menno),en ik ben het er helemaal mee eens, 1 echte specialist in dit vak in NL, Triorep. Hoeveel nieuwe rubberstrengen zal Triorep er per jaar inpersen? Ik heb er al met al mijn vraagtekens bij. En vooral in het hoofdseizoen kom ik heel wat oud caravanspul tegen op de weg. En sporadisch een technische controle. Dit jaar geen enkele gezien. Dus hoezo het valt wel mee met de technische staat van het caravanpark. Waar is deze wijsheid op gebaseerd.


felix antwoordt op 28 september 2017:

Dat is nergens op gebaseerd ,gewoon een veronderstelling want er is geen keuring op caravans dus ook geen cijfers . De verkeers politie houd ook niet bij wat ze van de weg halen ,althans publiceren niks daar over,tja...
Weet wel dat als je dat wil je een caravan met schade gewoon kan kopen ergens op een industrie terrein voor een paar euro ,kan aankoppelen en weg rijden ,met de ellende van een ander aan je trekhaakkogel. Dat lukt je bij een auto niet ,want iedereen wil daar minimaal apk op..snap je...het is niet allemaal bovag en dure dealers waar mensen kopen.


Ale Kok antwoordt op 28 september 2017:

@ Jan Teepe:

Als je die keuring gezien hebt kun je ons waarschijnlijk ook vertellen wat die keurmeesters allemaal gecontroleerd hebben.
Daar is iedereen nieuwsgierig naar denk ik.


felix antwoordt op 28 september 2017:

https://www.schadeautos.nl/nl/schade/caravans/Kip++KG-42-T-Greyline/o/949752

zoiets ,van eerste eigenaar .


felix antwoordt op 28 september 2017:

Als je benieuwd bent naar de keuringseisen ,dan zegt dat genoeg.


Frank antwoordt op 28 september 2017:

Goed verhaal Jan.
Jij komt als geen ander de caravans tegen op de lange baan van en naar het zuiden. Ik kan mij voorstellen dat je dan nog wel iets tegenkomt onderweg. De laatste jaren zie ik zelf iets minder Nederlanders met pech. Wel valt mij op dat richting Spanje altijd meer problemen zijn dan bv richting Italie. Toeval? Waarschijnlijk het iets meer op door het "overzicht" dat je hebt op de Franse snelwegen.
Ik heb het elders al eens gepost dat ik vrij regelmatig caravans zie waar "iets" niet klopt : bv lichte hondsdraf, naar links of rechts trekken, zenuwachtig de trekauto volgen of soortgelijke verschijnselen.
Gelukkig controleren de meesten wel hun verlichting want daar zie ik nooit bijzonderheden zoals mij dit bij aanhangers wel eens opvalt.


Louis antwoordt op 28 september 2017:

Wegens het melkkoe effect ben ik ook niet voor een caravan APK.
Ook wordt met de ene caravan véél meer gereden dan de ander, waarbij ook de omstandigheden flink kunnen verschillen, en wordt ook nog eens onder geheel onvergelijkbare omstandigheden gestald.
Dus wat zou je als referentie aan moeten houden ?
Maar het is helaas wel zo dat sommigen niéts te ver gaat wat het uitstellen van onderhoud of het vervangen van banden betreft.
Ik zou er geen goede oplossing voor weten behalve een heel fikse financiéle aderlating áls je betrapt word op zaken waarvan je weet of had kunnen weten dat je zó de weg niet op mag gaan.
Niemand wil meer regels en kosten, maar ook geen schroot langs de weg.
Aan de andere kant gebeuren er voor m'n gevoel meer ongelukken door slechte belading en snelheid dan slecht onderhoud... dus ja, zeg het maar eens.
Met betere totale voorlichting over "leeradressen" en onderbouwde technische raad al vanuit de showroom kom je misschien verder.


TheoS antwoordt op 29 september 2017:

Niemand wil meer regels en kosten, maar ook geen schroot langs de weg.

Zijn die twee wel verenigbaar, Louis?
We komen uit een tijd van zelfregulering. Hoe dat uitpakt zien we voortdurend, bij allerlei schandalen zoals bij de fipronil-kippen.

Als je wilt dat caravans technisch in goede staat zijn, zul je moeten keuren. Als je wilt dat ze technisch in goede staat zijn en dat ze goed beladen en niet overbeladen zijn, zul je moeten controleren en handhaven.
Als je geen schroot wilt, dan ontkom je niet aan kosten om de regels te handhaven.
Als geen kosten om regels te handhaven wilt, dan geef je veel ruimte voor schroot.
Voorlichting vanuit de showroom? Is die wel eens gekleurd om toch maar te verkopen?
Zelfregulering? Zijn we daartoe in staat? Ik geloof al lang niet meer in sprookjes. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 september 2017:

Ik geloof dat maar 2% van de ongevallen komt door een technisch mankement aan de auto of caravan. Natuurlijk 2% te veel maar die 2% valt in het niet bij de andere oorzaken waarbij te hoge snelheid een veel groter percentage heeft. APK voor caravans zet dus weinig zoden aan de dijk.


TheoS antwoordt op 29 september 2017:

@Menno,
Daarom is ook handhaving van belang.


Frank antwoordt op 29 september 2017:

De gedachte over een APK voor caravans snap ik wel, maar ik verwacht hier ook geen verbeterde veiligheid door.
Het zal eerder resulteren in zorgeloze vakanties en minder panne of (onopgemerkte)problemen onderweg.
Door een APK zal de Kargomax niet vervangen worden, het dakluik wordt niet gesloten, de caravanspiegels worden niet vervangen of beter vastgezet.
De meesten checken gelukkig wel hun verlichting en zelfs met miniem onderhoud blijft een caravan relatief lang goed functioneren.
Ach, hij zit ook nog aan een auto vast en daarmee kun je remmen, sturen, langzamer rijden en zorgen dat alles een beetje veilig blijft.


felix antwoordt op 29 september 2017:

Die vermeende 2 % aan ongelukken met caravans ,kan zijn in Nederland ,maar de het grootste deel gebeurt in Duitsland en op de routes van en naar het zuiden. Het is wel waar wat Jan Teepe zegt ,en ik zie ook de caravans op de bergingsauto die in het hoog seizoen af en aan rijden met gestrande Nederlandse caravans . Kan niet ontkent worden.....


Kees antwoordt op 29 september 2017:

Maar was de caravan wel de oorzaak? Of beter nog was er een mankement aan de caravan die aanleiding was voor die bergingsactie?
Of had het toch meer te maken met hoge snelheid, concentratieverlies, vermoeidheid, haast en overmoedigheid. Allemaal veelbekende oorzaken waardoor het misgaat op een te voorspellen afstand van huis terwijl de caravan en de gebruikte simpele veilige techniek daarin er niets aan bijgedragen heeft?


felix antwoordt op 29 september 2017:

Daar heb je gelijk in ,de oorzaak kan alles zijn .Wil het ook niet bewijzen ,en kan dat ook niet ,maar het gebeurt wel ,ongelukken door mechanische defecten. Die 2 % is ook niet aan te tonen met harde cijfers...eigenlijk een zinloze discussie ,klopt ook.


Ton Groenendijk antwoordt op 29 september 2017:

Die 2% die Menno vermeldt is een cijfer dat, en ik weet dat uit ervaring, ook al gold vóór de invoering van de APK. Het gegeven dat dat auto's destijds doorroestten, stuurspeling hadden en op gladde banden reden, was zeker een reden voor ongevallen, maar niet meer dan de genoemde 2%. Nu de APK is "opgerekt" wil een eenvoudige rekensom zeggen dat een intensief gebruikte leaseauto die zo'n 60.000 per jaar rijdt gewoon een paar keer de wereld rond kan voor dat de keurmeester zijn oordeel uitspreekt over de toestand van het kavalje. Een beetje leasemaatschappij laat het zo ver niet eens komen en verwijdert het "oudje"uit de vloot. Vaak worden op het laatst inferieure banden geplaatst, erg kleppen verwijderd en ga zo maar door. En ja, ik weet het: lange ritten slijten minder dan korte, maar toch. De APK is prima instelling maar kent toch zijn beperkingen. De invoering van een APK voor caravans is uit oogpunt voor de veiligheid op straat een veel te zwaar middel voor de enkele ongevallen die op basis van technische gebreken voorkomen. De Bovag lobbyt al tijden bij de overheid om deze bron van inkomsten aan te boren. Zij profileert zich daarbij duidelijk voor wat zij is: een belangenorganisatie voor garagebedrijven en fietsenmakers: het belang van de consument of de samenleving valt buiten haar aandachtsgebied.


Jan Teepe antwoordt op 30 september 2017:

Algemene tendens, ach het valt wel mee. We hebben het hier op het forum al vaak over de oplooprem gehad. Simpel en redelijk doeltreffend op de vlakke weg en bij deskundig gebruik ook nog redelijk in de heuvels. Absoluut ongeschikt in bergafdalingen. Die A75 heeft er een aantal, vooral die bij Lodêve is een slechterik met zijn snelheidsbeperking van 50 km./uur. En dan hebben ze dit jaar al maandenlang ook nog 1 baan afgesloten op de afdalingszijde. Ik durf te stellen, dat iedere caravan, zonder rembescherming, hier verglaasde remschoenen oploopt. En er gaan een partij Nederlandse caravanners naar beneden op deze afdaling. En laten deze lieden allemaal hun remmen controleren?


Frank antwoordt op 26 mei 2018:

Ik ben nu bezig de oploopdemper preventief te vervangen. Helaas geeft KIP dan een verkeerde uitvoering mee. Bij nazoeken blijkt het zelfs een verkeerde type te zijn ondanks meerdere vragen van mijn kant. Nee, eerst demonteren of naar stalling hoefde ik absoluut niet te doen. Deuuuuuhh....sorry maar kan wel voor mijn kop slaan.

Ik heb een vraag ivm afdalen : hoe warm mogen remtrommels worden dat het nog gezond blijft?



Jan Teepe antwoordt op 26 mei 2018:

Frank, de narigheid is, dat haast alles Alko is. En Alko wil op basis van "productverantwoordelijkheid" voorkomen dat er zwaardere oploop dempers gemonteerd kunnen worden op hun product. Dus als je echt een versleten demper hebt kan je hem vervagen, maar aan het echte probleem levert het geen toegevoegde waarde op. En hoe warm de remmen mogen worden, als je de remtrommels niet meer met je vingers kunt aanraken, dan is het echt al foute boel. Zijn de remtrommels rood gloeiend of wit gloeiend, en loopt het vet uit de naaf, dan is het super foute boel. Maar dan is het remvoering materiaal wellicht ook al van de houders af gebrand en ligt los in de trommel mee te draaien.


Frank antwoordt op 26 mei 2018:

Dat snap ik Jan. Ik wil juist te warme remtrommels voorblijven daarom vervang ik mijn oploopdemper.

Ik heb ook besloten om geen zwaardere demper te monteren.
Flink speuren op dit forum en de gebruikerservaring van anderen leerde mij dat er ook nadelen aan kleven. De remmen grijpen dan nl. ietsje later aan. Op de vlakke weg is de vraag of je dit wel wilt.

Gisteren heb ik met de caravan "oploopremproefjes" gedaan op een 8% helling. Als ik de caravan op deze helling van de handrem haal loopt het schuifstuk onmiddelijk naar binnen. Op een iets vlakker stuk doet hij dit aarzelender
Wat heb ik hieraan ? Misschien wel helemaal niets. Ik wil dit alleen vergelijken met het gedrag van de nieuwe demper.
Nu loopt hij op lichte hellingen nl. te gemakkelijk in de rem.

Ik vraag mij dus af welke temperatuur remtrommels mogen hebben zonder problemen te krijgen?
Aan de hand hiervan kan ik bepalen of ik doorrij of pauzeer om af te koelen.




Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2018:

Dat je caravan gaat remmen op 8% had ik je wel kunnen vertellen 😉
Dat kan je hier op site ook uitrekenen.... En ook dat een zwaardere demper niet zoveel zal helpen (hoewel ik daar in 2011 anders over dacht). ITBS en ARC zijn echt het enige dat echt, veilig, helpt weet ik nu 😉

Hoe warm mogen remmen zijn? Het zal niet alleen de plaatselijke temperatuur zijn mar ook de duur. Duurt het namelijk lang dan gat de warmte van de remtrommels ook naar de lagers.
Ik heb de temperatuur op mijn caravan gemeten en die was na 3 km afdalen al ruim 250 graden (hoger kan ik niet meten). Je meet dan wel dat de naaf minder warm is, maar dat wordt anders als je door zou rijden.
Bij normaal rijden en regelmatig remmen kom ik niet boven de 60 a 70 graden uit maar wellicht is die hoger direct na een noodstop bij 100 km/u. Daar kunnen de remmen dus prima tegen. Dus een absolute temperatuur noemen lijkt me lastig.


Frank antwoordt op 27 mei 2018:

Menno, bedankt voor de indicatie. Helaas kan ik ook maar meten tot 250 gr. Mijn gevoel zegt dat het ook niet hoger moet worden. Bovendien zie ik deze temperaturen liever niet buiten de trommel.
Eerst maar eens de oploopdemper ruilen en dan weer testen. De berekeningen had ik al gemaakt op de site. Dat bevestigde mijn gevoel van de iets mindere werking van de huidige demper
Q. Op vakantie zal ik eens gaan meten zodat ik er gevoel bij krijg. Binnen de eerste 3 km is max. dalingspercentage kortstondig en ongemerkt ruim 15%. Mooi testje.
Ach, de vorige remmetjes waren lichtjes verglaasd maar voldoende voering. Betekent dat het met afdalen normaal gesproken wel goed zit.
Komende dagen eerst weer naar 8 en testen 😉.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker