Caravantrekker.nl

Wiellager caravan

Arthur vraagt op 13 september 2011:

Na 15.000 km of 2,5 jaar werd het linkerwiellager vervangen van mijn Fendt Bianco 475 TFB, met Alko onderstel. Het lager was blijkbaar uitgesleten. Volgens de dealer komt dit door een verkeerde en te hoge belasting van de linkerkant van mijn caravan. Op zich weegt de caravan niet teveel, maar het kan wel zijn dat er een redelijk verschil is tussen het gewicht op beide wielen. Aan de linkerzijde bevindt zich het bed (met onderkast), het keukenblok, de koelkast en de watertank. Ik zoek me nu suf naar een mogelijkheid om het gewicht te compenseren door meer spullen naar de rechterzijde te verplaatsen. Ik doe in mijn watertank maar 5 liter, in de laadruimte zit alleen maar een kampeertafel en twee lichtgewicht zetels. En in het keukenblok is alleen maar het noodzakelijke keukengerief te vinden. Al bij al vind ik het toch vreemd dat het wiellager al zo snel versleten en defect is. Zijn er onder jullie nog kampeerders met dergelijke ervaring?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 13 september 2011:

Dat is een makkelijk aan te halen reden maar de oorzaak ligt niet aan de ongelijke belasting.
Een zijdelingse of schokbelasting ligt er eerder aan ten grondslag. Wellicht kan je het je niet meer herinneren en vaak heb je het ook gewoon niet door dat het wiel iets ongunstig heeft geraakt of door een flinke kuil in de bocht gereden is.
Dit zijn meestal de oorzaken en de gevolgen openbaren zich vaak vele duizenden kms later tijdens een controle of onderhoud.


@Eric antwoordt op 13 september 2011:

Zijn er onder jullie nog kampeerders met dergelijke ervaring?

Nee, onze Knaus uit 1995 rijdt jaarlijks 4 5000 km.
Originele lagers zitten er dus al iets van 80.000 km in en zijn zo te zien en horen nog niet aan hun eind.

Dat links te zwaar beladen verhaal van je dealer lijkt mij lichtelijk onzin, ik neem aan dat zo'n wiellager ruim op z'n taak berekend is bij een kwaliteits caravan die Fendt pretendeert te zijn.


Fr@ns antwoordt op 14 september 2011:

Kontverhaal van die dealer.
Levensduur wordt bij deze lagers vaak bekort door oververhitting a.g.v. verkeerde remafstelling of langdurig remmen. Het oude lager zal wel niet meer voor handen zijn. Kans dat het andere lager komend jaar aan de beurt is.


Theo Gerrits antwoordt op 14 september 2011:

Er zijn verschillende soorten lagers als het gaat om caravan assen. Ik neem aan dat bij deze Fendt zogenaamde cassettelagers zijn gebruikt. Dat zijn gesloten lagers die geen onderhoud vergen en normaal gesproken 100.000 km mee gaan. Sinds een paar jaar is de vervanging van lagers enorm toegenomen en dat geeft te denken. Na wat rond bellen en mailen ben ik in het bezit gekomen van een tiental lagers van het gesloten onderhoudsvrije type.
Een paar lagers zijn inderdaad stuk, maar van een aantal is dit zeer twijfelachtig. Dat geeft te denken. Overigens ben ik niet de enige.
Waarom gaan ze defect, zijn ze wel defect? Hoe wordt dat gecontroleerd. Hierbij heb ik vele ???????????????????
Na onderzoek van de lagers die ik in bezit heb ben ik van mening dat sommige niet defect zijn. Voor een goede beoordeling heb ik een hulpmiddel bedacht waarbij het lager, eventueel met de remtrommel in een boorkolom kunnen worden gezet en met een stethoscoop kan worden geluisterd naar het lager. Dit kan bij diverse toerentallen.
Ik heb deze methode en vinding voorgelegd aan de Bovag.
Tot op heden ben ik niet in de gelegeheid gesteld om dit te demonstreren. Ik ben van mening dat door demontage en montage van de remtrommels de lagers worden beschadigd.
Ik heb een voorbeeld van een caravan waar het vierde stel lagers is gemonteerd (het derde stel heb ik in bezit)
Niemand vraagt zich kennelijk af waarom deze lager vervangen moeten worden!

Theo G

Ik


Andreas-NL antwoordt op 14 september 2011:

Hl goed, Dr. Gerrits😉 U bent goed bezig. Petje af!


Jan@ antwoordt op 14 september 2011:

Tja, dat lijkt een beetje op omzet creeren. De APK voor personenwagens wordt hier ook regelmatig voor "gebruikt" zo ondervond een familielid toen hij een second opinion liet uitvoeren. Resultaat; APK plus beurt kostte maar ongeveer de helft van de eerder gemelde kosten.


Arthur antwoordt op 14 september 2011:

Jongens, enorm bedankt voor deze uitvoerige reacties. De situatie is voor mij nu duidelijk genoeg. Ik hoef me niet te schamen voor de zgn. onevenwichtige lading van de caravan. Het gaat tenslotte amper over een tien kilotjes. Ik houd nu de boel goed in de gaten en als ik nog iets voor heb, laat ik het wel weten. Schitterde service van jullie medekampeerders!


Jan antwoordt op 14 september 2011:

" Resultaat; APK plus beurt kostte maar ongeveer de helft van de eerder gemelde kosten."

Dat zegt helemaal niets. Wat er tijdens een onderhoud wordt uitgevoerd heeft niets met APK te maken.
APK heeft een vast tarief en is een moment opname. Goed is goed en zo niet, dan niet. Wat het uiteindelijk kost om het voertuig wel APK goedgekeurd te krijgen heeft niets met de APK zelf te maken.
Wanneer er een combinatie met onderhoud wordt gemaakt valt er al helemaal weinig te zeggen over de meerkosten die de APK met zich meebrengt.
Om daar duidelijkheid in te krijgen zal er een gespecificeerde prijsopgave gedaan moeten worden. Wel of niet nodig voor de APK.
Daarna is het nog steeds in samenspraak hoe en waarmee er reparaties worden verricht t.b.v een goedkeur.

Voorbeeld:
Afkeur op n versleten band (<1,6mm).
Er kan goedkeur worden verkregen op vervanging van n band. Een advies van de keurmeester luidt 2 banden vervangen ivm gevorderde slijtage van de andere band.
Een andere keurmeester zou ervoor kunnen kiezen de reserveband te monteren en zonder verdere kosten de auto goed te keuren.
Welke keurmeester is er nu het beste bezig?
Is dat nu omzet creren of goed advies geven?


Louis antwoordt op 14 september 2011:

Op elke site betreffende lagers kun je zien hoe enorm ze belast kunnen worden .
En in (bijna)elke garage of caravancentrum kun je helaas zien hoe ze door nonchalance en onkunde vernield worden tijdens dat wat een onderhoudsbeurt genoemd word.
Niet eens alleen het verkeerd stellen ,maar vooral het vuil wat men gratis toevoegt maakt een vroegtijdig einde aan de levensduur .
Open potten vet met een laagje slijtmiddel (stof en vuil)er op, waarmee "gesmeerd " word ,en dat bij voorkeur met vet/zanderige vingers.
Ook open en bloot liggende remtrommels met de halve lagers erin,waar het met de luchtspuit weggeblazen remstof in terecht komt e.d zijn funest voor de levensduur.
De andere helft van het lager dat op de asstomp blijft zitten word uiteraard niet tegen rondvliegend vuil beschermd met een schone doek o.i.d.,en " blazen maar weer" met de luchtspuit .
Dus Arthur,in jouw belading zit het probleem gegarandeerd niet ,en laat je niets wijsmaken door je dealer .
Integendeel : leg hem maar eens uit hoe hij zorgvuldiger met jouw caravan om zou moeten gaan !!


b antwoordt op 15 september 2011:

Deze caravan heeft gesloten lagers hoe kan hier stof in komen die conische lagers zijn volgens mij ergens begin jaren 90 voor het laatst gebruikt

lagers kunnen kapot gaan door verkeerde de- en montage maar ook door misbruik, en hier kan een flinke kuil in de weg de oorzaak van zijn.

Je kan volgens mij op geen enkele manier uitzoeken of de reperateur een fout heeft gemaakt of dat het door het gebruik kapot is gegaan. wat je wel kunt controleren is of het lager echt kapot is.


Theo Gerrits antwoordt op 16 september 2011:

In de caravans en aanhangwagens < 3500 kg worden deels cassettelagers gebruikt, maar ook een behoorlijk deel heeft nog de traditionele lagers die onderhoud vergen.

Als je lagers misbruikt is dat mogelijk tegevolge van een ernstige overbelading, al dan niet in combinatie met een onbehoorlijk rijgedrag.

Mijn ervaring leert dat lagers stuk zijn (als dat al zo is) dit na enkele onderhoudsbeurten is, waarbij de trommels zijn gedemonteerd. Geen onderhoud geen lagerklachten!?

Theo G


R.B. Hoekman antwoordt op 20 oktober 2013:

Zou het soms een probleem zijn tussen Fendt en Alko?
Mijn dealer gebruikt sinds dit jaar geen lagers van Alko meer!!


Jan antwoordt op 20 oktober 2013:

Alko maakt zelf geen eigen lagers en gebruikt lagers van gerenommeerde lagerfabrikanten.


Debouncer antwoordt op 20 oktober 2013:

Natuurlijk is het een probleem tussen Alko en Fendt. Sommige modellen vreten werkelijk banden. Duidelijk een relatie daartussen.


joannes antwoordt op 23 oktober 2013:

Mijn ervaring met wiellagers is dat het niet ligt aan de lagers maar aan de wijze van monteren. Ik heb hier een lagerschaal van een zeer gerenomeerd merk liggen waarop in de binnenring duidelijk de afdrukken van de kogels staan. Men claimde garantie. Men gebruikt inplaats van het juiste gereedschap een hamer en een ring ten grootte van de buitenring van het lager om het lager op de binnenas te krijgen. Gevolg kogels raken beschadigd.Maar ja het moet allemaal zo goedkoop en snel mogelijk gebeuren.


Kip antwoordt op 23 oktober 2013:

Hier nog maar eens ondersteund er word meer stuk gesleuteld dan er stuk loopt.


Gerrit antwoordt op 28 juli 2014:

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk in 2014 werd ik geconfronteerd met een uitgelopen lager van mijn Fendt Saphire 470 TF van 2009. De caravan had ongeveer 20.000 km afgelegd. Er zat een speling van enkele cm in het wiel en het wiel maakte veel lawaai. In Frankrijk is het lager vervangen. Tevens waren beide banden scheef afgesleten en de remvoering heet geworden.
Thuis gekomen heb ik de caravan voor een uitgebreide beurt naar mijn dealer gebracht. Ook het andere lager moest worden vervangen. De dealer vertelde mij dat bij Fendt met delta as zeer regelmatig uitgelopen lagers voorkomen. Volgens de dealer heeft het te maken met het toespoor van de wielen en adviseerde mij deze opnieuw af te stellen. Ik heb geen vertrouwen meer in de lagers en zal in ieder geval reserve lagers meenemen. Zijn er meer mensen met deze ervaring?


E.Polstra. antwoordt op 17 juli 2015:

M.H.

Volgens mij is dit type lagers niet geschikt bij in combinatie met een oplooprem, omdat er bij het afdalen de oplooprem te veel warmte ontwikkeld is de smering van het lager onvoldoende het lagervet loopt ondanks de afdichting er gewoon uit.
De lagers worden volgens mij tijdens het langdurig remmen teveel belast.
De uitvoering met conische lagers die in het verleden werd gebruikt en met een goede afstelling beter.

Gr. E.P.


Kees antwoordt op 17 juli 2015:

De lagers daar mankeert het niet aan.
Je kunt je afvragen of met het rijgedrag icm met de oplooprem de beperking daarvan voldoende in het oog gehouden is.
Het nadeel van de afstelbare conische lagers is de afstelling of beter het ontbreken van een goede afstelling. Deze lagers zullen in extreme gevallen agv van onjuiste afstelling eerder tot problemen leiden dan de unilagers.


Hendrik Jan antwoordt op 6 augustus 2017:

Ook wij hebben met onze Fendt Opal 465 van 2014 problemen met een kapot rechter wiellager.Na ongeveer 14.000 km lager stuk en de banden schuin afgesleten.Geen garantie want dit is volgens onze Fendt dealer vrij normaal.De banden hebben veel toespoor.Volgens de dealer is dit een probleem van de Fendt met een Alko onderstel.Onze Fendt dealer vervangt de lagers van zijn Fendt caravan om de 2 a 3 jaar,want hij wil niet met pech op de Franse Auto route stilstaan.Toen wij een Fendt kochten is ons dit niet verteld door de verkoper.Wij rijden al 40 jaar met een caravan en nog nooit een kapot lager en versleten banden gehad ,maar ook nog nooit eerder met een Fendt onderweg geweest.

Hoeveel mensen hebben hier ook last van??????


Frank antwoordt op 6 augustus 2017:

Hoi Hendrik Jan, er zijn wel meer dealers die bijzondere antwoorden geven.
Als op jouw Alko onderstel een ander merk caravan gemonteerd wordt dan is het vast en zeker opgelost? Alleen een Fendt heeft hier last van? Deuuuuhhh.....
Velen zeggen ook dat dit aan het Alko onderstel ligt. Door de technische bouw slijten banden ongelijk en veel sneller.
Ik heb ook een Alko onderstel en de banden hebben ca. 14.000 km gelopen. Zal ze zo voor je opmeten dan heb je vergelijk.

Zijn jouw banden aan vervanging toe met 14.000 km? Hoeveel mm zit er nog op?



Quirien antwoordt op 7 augustus 2017:

Er is al veel,over lagers in diverse topic's gezegd.

Onlangs in een andere topic had Louis het over onderhoud dat hij nu maar weer zelf deed en de bekende standaard afwerklijstjes.( niets mis mee)

Bijna mijn hele leven deed ik het onderhoud als doorgeslagen hobbyist aan auto en caravan zelf.
Ik heb heel wat caravans gehad de afgelopen 40 jaar .
Ik kom geloof ik aan 4 x een lager te hebben vernieuwd.

Mijn laatste caravan is nu 11 jaar oud.
Gezien mijn omstandigheden heb ik nu de laatste jaren het onderhoud uit handen moeten geven.

Let wel lijstjes prima, maar mijn lijstje gaat voor.
2 maanden geleden door een goed bekend staand bedrijf remmen, asrubbers inzakking meting etc. maar eens flink uit elkaar laten halen en specifieke zaken laten nakijken.

Alles zag er nog heel goed uit of was (nog) niet aan onderhavige slijtage toe.
En ik heb een delta as etc. Maar daar hebben we het in andere topic' s al over gehad.
Verder heb ik al vaak aangehaald, een berg op ben ik nog " bang" geweest. Hoe een berg af te komen op verantwoorde wijze was mijn grotere zorg.
- En ja, er zijn " verlichtende" aanslag methodes op je remsysteem voor.
Moet iedereen ze wel toepassen.

Maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat ik wat dat aangaande, minder pech heb.
En Louis zo' n hendeltje was wel leuk maar als die er uitschoot moest je telkens de auto uit om dat ding er weer in zetten.
Maar ik kan je zorgen wel een beetje delen. Stel dat die terugrijautomaat zijn werk niet goed doet is dat de gedachte erachter?

Maar in zijn algemeen moet je toch soms maar op de techniek een beetje vertrouwen, anders heb je geen leven meer.😉


Louis antwoordt op 8 augustus 2017:

Zo is het ook Quirien.
Dat hendeltje kon ook best lastig zijn bij losschieten.
Wat ik een beetje kort door de bocht aan wilde geven is dat vooruitstrevende en theoretisch geweldig innovatieve technieken geen onzorgvuldigheid of gebrek aan een beetje inzicht oplosssen.
Gisteren even op m'n gemakje de onderkant van de caravan bekeken.
Waarom voert men de verlichtingskabeltjes domweg onbeschermd door de gestanste onafgebraamde gaten in het chassis ?
Straks weer een topic van iemand met een lampje wat niet werkt of een foutmelding op z'n computer dashbord.
En waardoor ? ...een lullige reden : isolatie stuk door "klapmaarinski" fabrikage.
Zo is ook een gloednieuw wiellager direct al waardeloos als je hem met zand van de hefbrug er in, of een lik zandvet uit een open pot monteert....
Men wil daar kennelijk niet aan, maar zandkorreltjes zijn gewoon vernietigende steentjes...mét of zonder lagervet.
(Poets je brillenglazen maar even met wat schuurstof aan je zakdoek...op naar de opticién voor een nieuwe !)
Goed afgestelde gesmeerde en behandelde lagers gaan héél erg lang mee...
Zolang je ze zelf maar niet leeg kookt door langdurig sleepremmen enz.
(Elke machine of wat dan ook bewijst dat toch ?)


Louis antwoordt op 9 augustus 2017:

Mee eens...maar niet na slechts 15000 km zoals hier wordt aangegeven.
En daar ging het toch om ?


Kees antwoordt op 9 augustus 2017:

De meeste lagers worden in de werkplaats gesloopt.


Frank antwoordt op 11 augustus 2017:

Als ik tussen de regels doorlees, dan is de algemene bevinding dat lagers lang mee horen te gaan.
Louis zijn argwaan snap ik helemaal. Dezelfde ervaringen heb ik ook. Monteurs zijn veel meer opgeleid tot componentenvervangers. Zo'n grijze sleutelaar die ooit vlotternaalden gangbaar maakte, contactpunten verving en noodreparaties deed, mag mijn lagers wel afstellen.
Onder onze Alko hebben wij geen problemen en dat onderstel wordt bepaald niet gespaard. Maximaal beladen, veel zand, stof, bergen en gaten gezien. Wel carosseriedelen losgetrild, scharnieren wc deur gebroken en nog wat meer van dit soort lichte ongemakken door het wegdek. Hoort erbij. Had het maar geen caravan moeten worden. Nog nooit een wiellager vervangen, wel bv. preventief de remvoering.
Triorep zei : echt mooi fris zijn ze niet, lichte verglazing maar nog voldoende op de schoen en ze halen de remtest. Ik roep dan: vervangen ! Die dingen kosten bijna niets, verslijten doe ik ze niet, maar ik moet er wel weer mee afdalen. Ook wil ik maximale remkracht en niet eerst een paar meter doorglijden. Over monteurs gesproken : dat is een goed adres !


Quirien antwoordt op 11 augustus 2017:

Ja Frank een onderdeeltje in de printplaat opsporen, los solderen ( als het al te doen is) en een onderdeeltje van een paar euro als het dat kost op nieuw er in zetten is nu eenmaal veel duurder dan een nieuw printplaatje erin zetten met onze huidige werkplaats tarieven.

Al al die electronica is al vaak niet besteed aan de "auto monteur" Daar heb tegenwoordig allemaal specialisatie voor nodig.

Ik denk nog wel eens aan de motors die ik had terug, daar kon je nog eens lekker mee " knoeien" ( lees sleutelen)


Quirien antwoordt op 12 augustus 2017:

Even terug naar de vraagsteller en zijn laatste alinea betreffende o.a. Wiellager/ 15000 km bij zijn FendtBianco 475 TFB etc.
Slotzin, zijn er nog kampeerders met dergelijke ervaring?

Dan naar Hendrik Jan van 06-08 over Fendt Opal 465 soort gelijke ervaring, na 2/3 jaar kapot bij km. stand 14000.
Slotzin, vraagstelling, hoeveel mensen hebben hier ook last van.

- slaat dit op het product Fendt? Of in zijn algemeenheid?
- een stroom van antwoorden op dit gegeven ontbreekt m.i.

Wel vinden we in allerlei topic 's over de wiellager problemematiek de meeste variabele antwoorden en worden getracht oorzaken te noemen.
Dus eigenlijk moeten we misschien maar eens eenvoudig beginnen.

Herkennen Fendt rijders zich in deze kapotte Wiellagers c.q versleten banden na 2/3 jaar bij b.v. 15000 km's?


Kees antwoordt op 12 augustus 2017:

Onder Fendt zit een Alko chassis. Het gaat dus meer om het chassis (rijstel) dan om het merk bovenbouw.
Daarnaast is het de vraag of het lager werkelijk defect geraakt is of dat deze (onnodig) of uit voorzorg periodiek vervangen wordt. Laten we wel wezen, de eigenaar is zich vaak geheel niet bewust van het feit wel of niet noodzakelijk.
Er heerst naar mijn mening inmiddels bij de dealers wel de gewoonte om vooral niet te twijfelen en heel makkelijk over te gaan tot vervanging geholpen door het feit dat er van de eigenaar weinig weerstand komt. En deze is natuurlijk snel overstag bij de daarop volgende doemscenario's.
De vraag is dus niet zozeer of de lagers werkelijk kapot zijn maar bij wie ze (frequent) vervangen zijn?


gea antwoordt op 12 augustus 2017:

hallo,
Onze caravan is van 2014 en het is er een van het type Hobby.
De caravan mag 1350 kg wegen en ik heb de weeg bon van de dealer van 30/06/2016 met het gewicht van 1390 kg.
Op 28/06/2017 weer een beurt laten geven en toen was het gewicht 1430 kg.
Na dat wij in 2016 met de caravan na z.frankrijk gingen heeft de caravan onderweg div. keren tijdens de reis verschrikelijke klappen gegeven tijdens het remmen en hier na heb ik contact met de dealer gezocht en die adviseerde ons kijk of je de as iets omhoog kunt zetten en draai de wielen rond en als dat goed gaat is er niks aan de hand, ik denk zelf tot hij ons toen beter bij een KNOTT dealer had kunnen langs sturen.
Op de terug weer een paar keer van die klappen en toen maar weer gebeld maar hij vertelde toen zet je caravan koppeling tijdens het binnen door rijden maar niet op de stabililatie stand en dat zal wel helpen! Dus niet.
Wij hebben de caravan in de maand juli weer weg gebracht voor een grote bovag beurt en al het bovenstaande door gegeven.
Maar tijdens de beurt kregen wij een telefoontje dat het linker wiellager kapot was en de remvoering versleten.
de caravan laten repareren en een factuur van ruim 600 euro in ontvangst genomen.
Ik heb de factuur onder protest betaald en ben op vakantie naar z. frankrijk gegaan.
En als jullie nu denken tot het is op gelost nou nee dat ook niet.
Het is nog steeds het zelfde.
Nu ben ik gister bij triorep in scherpenzeel langs geweest en die vertelde mij binnen het kwartier je remcijlinder van de caravan koppeling is niet goed.
Wat is nu de beste oplossing, ik heb intussen wel weer contact met de dealer gehad en daar gaat de caravan ook binnen kort weer na toe.
Hoe kan die dealer mij nu het beste en eerlijkste te gemoed komen.


Frank antwoordt op 12 augustus 2017:

@Gea : laat hem alsjeblieft repareren bij Triorep. Dan weet je dat het goed zit en veilig op pad kunt. Iets belangrijkers is er niet.
Daarna volgt het gesprek met je eigen dealer. Ik zou even afstand nemen van je emoties en objectief kijken wat redelijk is. Kies daarin een duidelijke lijn en vraag hen om een voorstel. Wat is onnodig uitgevoerd?


Frank antwoordt op 12 augustus 2017:

De vragensteller in dit topic moet hetzelfde doen als Gea : naar Scherpenzeel !
Heb je direct duidelijkheid. Krijg je antwoord waardoor er slijtage is. Is onderstel niet goed (wiel uit spoor of totale sporing niet goed) dan zijn zij degenen die dit oplossen. De reparaties verdient zichzelf terug want je banden blijven heel.

Na uitlijning van het Alko onderstel door Triorep heb ik ca. 15.000 km gereden. De banden hebben nog 8,2 mm profiel. Dus zware banden slijtage door delta as is een fabeltje.

Louis, schaf je lijstje toch af en zet hem daar ook neer. Competente jongens !
Eerlijk is eerlijk, op veel andere plekken krijg ik ook vaak een "Louis-gevoel"
Ik kan nl. wel een paar "kassa of radar verhaaltjes" schrijven terwijl ik pas 7 jaar caravanner ben.


Kees antwoordt op 14 augustus 2017:

Wel jammer dat er nu met een erg grote schaar in wordt geknipt Menno. Er stonden naar mijn mening toch erg zinvolle en inhoudelijke bijdragen hier die nu zonder pardon zijn verwijderd. Vooral bijdragen die het juridische aspect belichtten zijn nu ook verdwenen. Iets meer subtiliteit daarin zou wel gewaardeerd worden. Met dit soort botte censuur is niemand geholpen en verliest men animo te reageren zeker als men de vullis negeert en inhoudelijk blijft maar toch 'gestraft' wordt door het verwijderen van normale inhoudelijke reacties.
Natuurlijk stond er veel onbehoorlijks tussen maar het was vrij duidelijk wie dat had geplaatst.
Dit is slechts een uiting van mijn mening over de gedane ingreep en ik weet zeker dat die wel bij meerderen vraagtekens oproept. Is de mening ongerieflijk voel je dan vooral vrij om ook deze te verwijderen.


Quirien antwoordt op 14 augustus 2017:

Misschien is het mogelijk dat Menno deze informatie aan Gea mailt indien nog aanwezig. Heb ik toch het gevoel hij/ zij een beetje houvast heeft aan het geschrevene.
Maar ik kan mij voorstellen dat de botte bijl er een beetje in moest.
Het was natuurlijk wel het nodige openings vuurwerk voor de nieuwe site 😉
Oh Menno, haal dit maar weg hoor want dit hoeft voor mij niet op de site.


Kees antwoordt op 14 augustus 2017:

Onmiskenbaar Quirien maar om daar het gehele topics voor te verminken? Tijdig ingrijpen is ook een groot goed.
Het gaat er op deze manier tot verworden dat er geen of weinig gereageert gaat worden. Immers wanneer er één onverlaat (aadje=hennie=idoot=bart) zich misdraagt alle bijdragen van iedereen verwijderd worden. Dan heeft ook het forum geen lang leven meer. Zero tolerance is prima maar men(no) moet daarmee niet iedereen tot slachtoffer maken. De lol gaat er dan wel snel af.


Frank antwoordt op 14 augustus 2017:

Modereren kost vreselijk veel tijd dus ik snap Menno wel.
Gea had bovendien alles gelezen zag ik aan de reacties. Waarschijnlijk is ze nu met haar dealer in overleg. Als zij straks haar bevindingen en eindconclusie ook nog post in haar eigen topic dan staat alles op de goede plek. Al die tussentijdse beschouwingen voegen dan niets meer toe.


Sjef Bertens antwoordt op 14 augustus 2017:

Jammer dat bepaalde vooroordelen kunnen leiden tot degradatie van de hele branche.
Ik heb heel veel vertrouwen in een reparatie bedrijf als Triorep maar er zijn zeker meer goede caravan dealers.

Neem de problemen die Gerrit en Hendrik Jan naar voren brengen over bandenslijtage en toespoor in combinatie met een Delta as.
Hiermee werd ik een tijd geleden ook geconfronteerd en heb daar ook op dit forum uitgebreid over gecommuniceerd.
Mijn eindconclusie was een slechte kwaliteit band ( Kargomax ST 6000 ) en een (te) zware belasting van de caravan.
Volgens mij en AL-KO Duisland is de toespoor niet nastelbaar.
Zie onderstaand bericht uit Duisland.

Bei AL-KO Achsen Typ Delta und Plus wird die Vorspur, wie im Automobilbau, werkseitig fest eingestellt. Wir finden uns nicht mehr mit großen Schweiß- toleranzen ab. Toleranzen der Vorspur, wie sie beim Verschweißen der Kom- ponenten durch Verzug entstehen, werden von uns so stark herabgesetzt.

Ik heb geen reparaties laten uitvoeren behalve 2 nieuwe banden, te weten Michelin Agilis 185 R 14C en inmiddels al weer 8000 km gereden en geen bijzondere slijtage.
Niet zoals bij Frank die na 15000 km nog 8,2 mm profiel heeft want dat haden mijn banden toen ze nieuw waren nog niet eens.

Zo verbaas ik me ook over de reactie die Gea van Triorep kreeg n.l.
De remcilinder van de koppeling is niet goed.

Waar ik dat ding moet zoeken weet ik niet maar wat ik wel weet is dat de oploopkracht via een schuifcilinder ( gedempt ) overgebracht wordt op een hefboommechanisme, die de kracht via stang en kabels over brengt op een hefboom op de ankerplaat die de remschoen in beweging brengt.
Verder weet ik dat bij caravan remmen gebruik gemaakt wordt van duo servo remmen.
Dit is een remsysteem wat met relatief geringe krachten een zeer grote remkracht kan veroorzaken.
Dit systeem heeft een super zelfbekrachtigende werking welke zelfs zo groot kan zijn dat door foutieve montage of een veel te zachte voering de remmen na het in werking treden niet meer uit zichzelf (veren) lossen.

Dit zou een oorzaak kunnen zijn omdat het probleem zich aan een kant voordeed. Grote warmte ontwikkeling verbrande voering en defect lager.
Het is maar een idee. Wie weet ?


Frank antwoordt op 14 augustus 2017:

@Sjef B :
Ook ik snapte Gea niet helemaal. Belangrijker vind ik dat de oorzaak is gevonden en zij nu kan werken aan een oplossing.

De compact en de standaard as van Alko kunnen niet gesteld worden.
De euro/delta as kan wel gesteld worden. Als jij het anders bedoelt dan ben je abuis. Laten wij dan deze discussie in het daarvoor bestemde topic oppakken.

Je meldt daarnaast iets over mijn 8,2 mm profieldiepte. Ik snap niet waarom je dat aanhaalt? Als dit ook een uitgebreidere toelichting vraagt dan doe dat ook maar in de delta-as topic.


Kees antwoordt op 14 augustus 2017:

" Zo verbaas ik me ook over de reactie die Gea van Triorep kreeg n.l. 
De remcilinder van de koppeling is niet goed. "

Dat is de verwoording van Gea Sjef. Dat hoeft niet die van Triorep te zijn.

"Je meldt daarnaast iets over mijn 8,2 mm profieldiepte. Ik snap niet waarom je dat aanhaalt?"
Omdat nieuwe banden meestal slechts 8mm profiel hebben.


Louis antwoordt op 14 augustus 2017:

Wanneer er een technisch probleem ontstaat kun je gissen of verschillen van mening over de oorzaak.
Maar als de mogelijk juiste diagnose eenmaal is gesteld (je ziet hier dat dat al moeizaam genoeg gaat) zou uiteindelijk de oplossing altijd dezelfde moeten zijn en op dezelfde manier uitgevoerd.
Aangezien dit in de praktijk niet altijd gebeurd bepaal ik zelf maar wat wel en niet gebeuren moet.
Wil iemand dat niet....zeg het meteen, dan zoek ik een ander.
Daar ik meen redelijk van technische zaken op de hoogte te zijn, geef ik aan wat wel en wat niet...als het nodig is.
IK betaal, dus IK bepaal wat er gebeurd !,dat zijn we tegenwoordig kennelijk wat vergeten.
Dat gaat natuurlijk vriendelijk, maar wel strikt, en accepteer de daarbij horende risico's...dus geen geklaag na een eigen blunder.
In de verwijderde reacties zat een overduidelijk voorbeeld waardoor ik soms twijfel, en bij die twijfel zelf de handen smerig maak.
Vanaf zo'n constatering gaan m'n geitenwollensokken uit....wat zullen we nú krijgen, het gaat namelijk om MIJN geld !
En niet het ego van een monteur of bedrijf.
Dus in bovengenoemde gevallen begrijp ik het alsmaar (voor de klant) duurder en resultaatloze probleem niet.
Een caravan van 2014, en vanaf 2016 een onopgeloste situatie .
Heeft Gea daardoor tot nu toe ook niet hoeven betalen of restitutie gehad, of iemand die de schouders er onder zet om het opgelost te krijgen ?
Ik proef van niet...anders kwam het hier niet ter sprake.





Sjef Bertens antwoordt op 15 augustus 2017:

@ Beste Frank

De Delta Euro-plus as is te verstellen en dat is dezelfde die Triorep laat zien in het filmpje de gewone Euro as die onder mijn caravan zit en vele andere is niet nastelbaar. Zie de discussie op dit forum over toespoor delta as.

Het antwoord op jouw andere vraag is door Kees al gegeven.

@ Beste Louis,
Ik heb in mijn omschrijving juist willen aantonen dat men beweerd dat bij extreme bandenslijtage men de toespoor moet controleren/verstellen terwijl dat helemaal niet kan.
Blijkbaar is het ook geen probleem want met nieuwe banden en iets minder belasting gaat het goed.


Quirien antwoordt op 15 augustus 2017:

@Sjef, leuk om te horen dat het met jouw Delta as nu goed gaat.( hadden we toen al niet min of meer een mogelijke oorzaak conclusie getrokken.
Algemeen: En hele discussies hieromtrent om die weer op te starten lijkt mij geen goed idee. ( maar ieder staat vrij dit te doen)
Op deze site is hier voldoende te vinden, tenzij er voortschrijdende informatie is.

Oh Sjef, ik heb even hier en daar weer wat op/ terug gezocht.
Jouw leerzame inbreng kwam ik tegen op onderwerp; Sporing Delta as d.d. 08-10-2016 laatste mutatie 17/10/2016 hiervoor waren ook al de nodige zaken hierover gezegd.
,


Frank antwoordt op 15 augustus 2017:

Sjef, mooi dat nu alles naar tevredenheid is.
Ik snapte jou post niet helemaal omdat in jouw Duitse citaat juist staat dat ze verstelbaar zijn. Toen heb ik de Duitse handleiding nog maar eens gelezen en het topic nog eens bekeken.
Die 8,2 mm is misschien 8.0 of desnoods 7.9 want het meetijzertje oogt nl.wat afgerond.Misschien is de binnenkant wel slecbter want de wielen staanietsje schuin. Ik wilde hiermee aangeven dat er geen overmatige slijtage hoeft te zijn op de alko-as.
Alle banden die ik nieuw in handen heb gehad in de afgelopen jaren lagen tussen ruim 7 en een kleine 10 mm. C- banden hebben nieuw een dieper profiel dan energiezuinige personenauto banden. 9,5 is niet bijzonder op een bestelbus.
Volgende week zal ik nogmaals meten. Kan mij natuurlijk vergist hebben.


Louis antwoordt op 15 augustus 2017:

Geen zorgen Quirien, de discussie wordt wat mij betreft niet opnieuw gestart.
Maar nog even ter verheldering over mijn handelswijze : Ik had een onderhoudsafspraak gemaakt, en deze is inmiddels naar ieders tevredenheid uitgevoerd én onmiddellijk betaald.
(Boter bij de vis zoals het naar mijn mening hoort)
Klaar...het was rustig, dus tijd voor een vraag over mijn manier van doen .
En hij reageerde : Ik ga geen klanten afkatten want het is natuurlijk mijn brood.
Maar het zou voor ons makkelijker worden als meer mensen gewoon duidelijker zouden zijn.
We hebben natuurlijk de standaard lijsten als handvat (daar heb je ze weer) maar horen graag aanvullende informatie.
Want met alle caravans gaan proefrijden doen we normaal natuurlijk niet.
Dus als een klant aanvullende informatie heeft gebruiken we dat om "hier wat meer, en dáár wat minder nadruk op te leggen" terwijl we toch alles doorlopen.
Zo houden we de kosten redelijk, en blijft iedereen tevreden.
Als ik bijvoorbeeld niet aan had gegeven dat ik m'n trekkogel smeer, hadden zij er nu nieuwe cupjes in gedaan...logisch, maar werk en kosten voor niets.
Zo heb ik een Remis dagluik met slinger wat ondanks vernieuwing van het mechanisme destijds onbetrouwbaar werkt.
Kunnen zij niet helpen....is een Remis probleem.
Dus komt er op mijn lijstje : Het dakluik zit dicht om die en die reden.
Laat het maar zo, daar we hem alleen als lichtkoepel zien.
Scheelt ook weer discussie e.d. achteraf als een onwetende monteur het ding geprobeerd zou hebben, en het mechanisme zou hebben vervangen.
Op deze manier bedoel ik dergelijke dingen...dat is alles.
Voor het "lagerverhaal" had hij best begrip, mede omdat het hem zelf ook geld en naam kost wanneer er te vroeg problemen ontstaan qua levensduur, dus al met al een storm in een glas water....


Frank antwoordt op 15 augustus 2017:

"Als ik bijvoorbeeld niet aan had gegeven dat ik m'n trekkogel smeer, hadden zij er nu nieuwe cupjes in gedaan...logisch, maar werk en kosten voor niets."

Waar smeer jij hem mee Louis? Bedoel je schuren en dan bv wasbenzine? Trekhaakkogel en frictiecups?


Louis antwoordt op 15 augustus 2017:

Met smeervet Frank.
Ik gebruik de stabilisator niet.
En met vet scharniert het allemaal geluid en slijtage (en roest) loos.
Een gewone aanhangerkoppeling heeft ook geen stabilisatordeel.
Zó gebruik ik hem, nauwelijks slijtage van de trekhaakkogel en geen gekraak.
(Wél een vuil been of broek als ik de dop er na afkoppelen vergeet op te drukken en achter in de auto moet zijn.)
En de boodschap is ook voor de dealer zélf zodat ze de kogel van hún electrische karretje ontvetten als ze deze voor mijn caravan hebben gebruikt.
Anders komt "mijn vet" later via dat ding bij wijze van spreken aan jouw stabilisatorcups, en dat moet natuurlijk niet.


Gerrit v/d Vooren antwoordt op 19 augustus 2017:

1 Wiel. Lagers slijten het snelst in de Bergen (afdalen) verkeerd remmen
2 door kuilen
3 door stoepranden
4 foute montage
5 ontwerp as en wiel (fabricage fout) of rotsblok!!!!
6 verkeerd remmen
7 door slecht afgestelde remmen wiel wordt te heet
8 Veel te hoge belasting caravan (slechte wegen)



aadje antwoordt op 19 augustus 2017:

@Louis staat toch wel op je lijstje kogel vet houden.


Wouter Koelman antwoordt op 8 mei 2018:

Er wordt gevraagd om ervaringen met Fendt inzake wiellagers.
Wij hebben onze tweede Fendt. De eerste Fendt 10 jaar lang gehad en nog nooit remmen of wiellagers o.d. hoeven vervangen. Nu nieuwe Fendt Saphir 495 SF (1700 kilo) gekocht in 2015 .. Afgelopen winter onderhoudsbeurt gegeven en ja hoor .. wiellagers kapot .. ongeveer 15.000 km gereden .. reden volgens BOVAG bedrijf .. het betreft steeds chassis van ALKO code BN 020 .. oorzaak: stand vd wielen .. wij hebben nu nieuwe wiellagers (remmen waren nog uitstekend) en de caravan laten uitlijnen .. Fendt dealer gevraagd, maar garantie of coulance kennen ze niet meer na 24 maanden .. volgens de Fendt dealer ligt de oorzaak natuurlijk bij de klant .. bergje op en bergje af, verkeerde belading etc etc .. misschien kunnen we voortaan van een toercaravan beter een STAcaravan maken, dan staan de wielen in ieder geval stil .. waarom pakt bijvoorbeeld een ANWB of consumentenorganisatie zoiets niet op .. het regent klachten en NIEMAND DOET IETS ................... Het zal vast wel eens aan het handelen van de klant liggen, maar zoveel klachten geeft te denken .. Ik heb nu een email gestuurd naar de dealer en antwoord is niet bevredigend(zie boven) .. Ik ga nu verder een email/brief sturen naar FENDT NL en ANWB .. desnoods ook naar RADAR en/of Consumenten bond ..


Aad antwoordt op 9 mei 2018:

Wouter, bij afdalingen kunnen de remmen al heel snel heel erg heet worden. Dan wordt het vet in de wiellagers zo dun, dat het eruit loopt. En dan zijn je lagers vrijwel direct stuk.


Quirien antwoordt op 9 mei 2018:

Tsja, er is al veel over c/v Wiellagers geschreven en gezegd. De nodige topic's over de caravanwiellagers zijn hierover op deze site ( en andere sites) al vaak aan de orde gekomen.
Hoe erg is het eigenlijk of valt het wel mee en daarom:

Misschien wel een heel rare vraag. Wie heeft nog nooit last van kapotte Wiellagers of b.v. pas na meer dan 5 jaar intensief gebruik gehad?
Laat ik bij mij zelf beginnen en niet te vroeg juichen maar ik heb nu al meer dan 7 jaar geen problemen hieromtrent gehad.


TheoS antwoordt op 9 mei 2018:

@Quirien,
Na 8 jaar en ongeveer 55.000 km, waarbij regelmatig hellingen van meer dan 12% zaten zijn bij mij de lagers vervangen.
Tot 9 jaar (inruil) was er nog geen noodzaak de remvoeringen vervangen.


Aad antwoordt op 9 mei 2018:

Ik vraag me af of dit een zinnige vraag is, Quirien? Een lager heeft een levensduur van een uur tot heel veel jaren. Net als een autoband of een stel koppelingsplaten; die kun je allebei in een paar minuten slopen, maar je kunt er ook duizenden kilometers plezier van hebben.
Niet tegen stoepranden rijden en niet te heet laten worden....


Quirien antwoordt op 9 mei 2018:

Inderdaad Aad, je kunt er soms weinig van zeggen qua duur etc. van diverse componenten. Maar....inzake het c/v wiellager dat nog al eens in een negatief daglicht komt dacht ik misschien valt het wel mee dus laat ik het eens anders benaderen.
Zelf rijd ik nu dit jaar 40 jaar met de caravan er achter. De revue nog eens laten passeren kom ik denk aan 5 lagers. Ook heel verbaasd soms binnen de 2 jaar na nieuw aankoop. ( 2x zonder kosten vergoed)
Vreemde is dat remmen nog nooit iets aan te constateren viel zelfs geen verglazing.

Overigens de belasting wordt natuurlijk ,zeker als je een wat grotere( zwaardere caravan) rijdt groter en groter op 2 wielen.
Ooit zei ik op deze site toen zo langzamerhand de trommelremmen met de nodige hoeveelheid asbest erin, not done, meer waren. Zal me niets verbazen als dadelijk afdalen een groter probleem gaat worden dan steigen.
Oh, en die laatste zin helemaal waar, maar vergeet ook al die rotondes met die vaak hoge 90 graden opstaande randen niet. Je ziet nog al eens de caravan zich bij te krappe bocht inzet er zich soms omheen wrikken. M.i. niet erg bevordelijk voor band/draagarmen/en lagers. Kijk ook altijd bij het aankomen hiervan met Argus ogen hoe de " beranding" is bij het nemen.


roberto antwoordt op 9 mei 2018:

Hier een Fnedt Tnedenza 450 TS, bouwjaar 2014. Na 3 vakanties naar Zwitserland, 7000km, lagers moeten vervangen worden hoorde ik vanmiddag. De caravan staat voor onderhoud bij de dealer. Dealer heeft geen goede verklaring hoe dit zo snel kan.
Ik caravan al vanaf 1974, 5e caravan en nog nooit lagers hoeven te vervangen, caravan is nooit overbeladen, integendeel. Ook geen ruw gebruik of rossen over slechte wegen.


Kees antwoordt op 9 mei 2018:

Wiellagers worden niet alleen soms heet, ze zijn ook een hot item.
De werkplaats neemt vaak het zekere voor het onzekere met het vervangen en ook daarin is een zekere modetrend ontstaan.
En, ... het is big business. Het zorgt voor een welkome omzetstijging. Zowat iedere caravanner is inmiddels gewend dat er wel een wiellager of wat vervangen wordt in een caravan leven.
M.i. mag die werkplaatstklant best wel iets kritischer worden bij het bericht dat de wiellagers na enkele probleemloze seizoenen en zorgzame kilometers opeens vervangen zouden moeten worden.
Ga kijken in die werkplaats en laat maar eens horen die lagers. Heb je er geen verstand van neem dan iemand mee die dat wel heeft.
Geef eens geen opdracht voor vervanging en laat een andere werkplaats eens een diagnose doen.
Ik denk dat in veel gevallen wanneer je aanmeldt eens naar de lagers te komen luisteren of kijken dat er opeens een vreemde wending aan het verhaal komt. Iets in de trend van 'nou, onmiddelijk vervangen is mischien wel verstandig maar ze kunnen nog wel een jaartje blijven zitten'. of iets dergelijks.
Als dan de melding komt dat de lagers al gedemonteerd zijn en niet meer kunnen worden beoordeeld dat weet je bijna zeker dat de boel niet zuiver is. Het demonteren doe je uiteindelijk pas als er accoord is en niet voordien.

Wiellagers zijn slijtdelen en vaak uitgesloten van garantie.


Frank antwoordt op 9 mei 2018:

Huidige caravan heeft ook Alko delta as. Ondertussen meer dan 45.-50.000 km gelopen.
Asrubbers en remvoering zijn 1x vervangen. Ook meerdere setjes frictiecups. Oploopdemper vervang ik binnenkort. Die wordt ietsje minder fris. Wiellagers zijn nog nooit vervangen terwijl het onderstel bij ons soms flink te lijden heeft.


Wouter Koelman antwoordt op 9 mei 2018:

Ik hoor (bijna) iedereen praten over bergje op en af, stoepranden, belasting etcetc, maar het kwam vroeger (bijna) nooit voor omdat de wielen met een rechte as onder de caravans waren gemonteerd .. nu zit er een gebogen as onder type ALKO BN 020 .. Ga maar eens bij je caravan kijken welk type chassis je hebt .. mijn reparateur gaf aan dat het probleem niet bij de lagers ligt, maar dat slijtage van de lagers een gevolg is van de stand van de wielen .. die staan nl iets naar binnen gedraaid .. ALKO blijft stoïcijns ontkennen dat de stand van de wielen het probleem is .. logisch anders krijgen ze vele claims.


Kees antwoordt op 9 mei 2018:

Waarom is die stand vd wielen dan het probleem Wouter?
De wieldruk geeft op zich al een fikse lagerbelasting en dat heeft geen gevolgen?


Frank antwoordt op 10 mei 2018:

Het ligt niet aan de “kromme” delta as . Die heb ik ook en hij is absoluut probleemloos. Die delta as loopt perfect, doet wat hij moet doen en kost geen millimeter extra rubber zolang hij goed is afgesteld.
Ook het wringen in bochten en op rotondes is een broodje aap verhaal want dan zou er met geen enkel voertuig meer te rijden zijn.
Oververhitting kan natuurlijk maar rijden bovengenoemde caravanners veel bergpassen ?
Ik daal soms lekker eigenwijs gewoon 1000 mtr non stop of zelfs 1500 mtr of meer. Nog nooit heb ik lagers vervangen. Wel melden mijn remmetjes zich nu ietswat snel en daarom ga ik zelf mijn oploopdemper vervangen. Volgens de caravanmonteur is hij nog niet kapot....deuuuuhh. Het frisse is duidelijk vanaf en daardoor kunnen remmen warmer worden dan bedoeld. Ik wil dat niet.

Waar ligt het dan wel aan dat sommige lagers snel kapot gaan ? Blijkbaar is een Fendt er gevoeliger voor . Dit laatste is in mijn ogen helemaal bizar. Doet Fendt iets anders dan andere merken? Niet logisch want het onderstel blijft een Alko.
Zijn er meerdere soorten lagers? Of is het toch een werkplaatsafstelfout ?


Andreas-NL antwoordt op 10 mei 2018:

Het ligt volgens mij ook niet aan Fendt Frank. Rijd sinds 2003 Fendt en heb nu sinds 2009 de 2e. Met de eerste heb ik in 6 jr 38000 km gereden en de tweede is nu 9 jaar oud en heeft 51000 km weg. Hou namelijk een logboek bij met camping namen, afstanden en tijdsduur.
Maar dit even terzijde. Beladen gewichten 1360 resp. 1650 kg. Beide caravans van hetzelfde type TFB als van topic starter, d.w.z. Frans bed en keuken links dus het linker wiel wordt iets zwaarder belast. Nooit overmatige bandenslijtage bemerkt of problemen met een van de lagers. Kan nog komen natuurlijk en ik neem me voor bij de volgende grote trip een nieuw setje passende lagers mee te nemen voor de zekerheid. Behalve de jaarlijkse trip naar Zuid-Spanje ivm. overwintering, heb ik ook vele rondtrips in de Provence gemaakt, maar ook in Zuid-Italië en Portugal. Het waren echt niet altijd gladde ritjes op de autoroute. Maar misschien was/is mijn dealer zorgvuldiger met het demonterenvan e.e.a.


Kees antwoordt op 10 mei 2018:

"Die delta as loopt perfect, doet wat hij moet doen en kost geen millimeter extra rubber zolang hij goed is afgesteld."
Nou, dat is niet helemaal waar. Door de toespoor ontstaat er een grotere spoorvastheid. Daarom 'loopt' een delta-as zo goed. Dat gaat echter ten koste van de levensduur van het profiel. Er is bij de ontwikkeling daarvoor een duidelijke keus gemaakt en voor de meeste caravans vormt dat geen enkel probleem.
Ontstaat er in het gebruik een afwijking van die goede afstelling dan kan het inderdaad snel slijten van het bandprofiel tot gevolg hebben.

"Ook het wringen in bochten en op rotondes is een broodje aap verhaal."
Inderdaad, bij een enkele as is daar geen enkele sprake van.  😉

"Blijkbaar is een Fendt er gevoeliger voor."
Feit of vermoeden?

"Of is het toch een werkplaatsafstelfout ?"
Zie mijn vorige bijdrage. Vaak betreft het een cassette- of unilager en die kun je niet afstellen en mogen iets speling hebben. Dat is geen reden tot vervanging en dat kan verkeerd uitgelegd worden en tot onjuiste conclusie (diagnose) leiden.


Louis antwoordt op 12 mei 2018:

Een goed lager... is een goed lager, wáár hij ook in zit.
(En een slechte een slechte)
Een lager heeft een enorme capaciteit en zal niet makkelijk kapot gaan als hij goed en schoon is gemonteerd.
(Bij overbelading of 'stoeprandwringen' gaat eerder je draagarm krom dan je lagers naar de knoppen)
Kapot 'koken' doe je zelf (tenzij de dealer bij de 'ouderwetse' lagers de zaak te strak heeft afgesteld) maar van dat koken kun je niet zomaar uitgaan wanneer het om problemen gaat bij mensen met jarenlange ervaring, die pas problemen hebben gekregen na een ander type of merk te hebben gekocht.
Dan zit het dus in het product of wijze van produceren.
Bij lagerkwaliteit gaat het om honderdsten zo niet duizendsten...maar in China bijvoorbeeld...vul zelf maar in 😉
Boottrailer lagers moeten onder water kunnen, evenals off roaders enzovoort.
Worden vrachtwagens nooit over, en altijd netjes gelijkmatig beladen ?
....Veel caravans zijn gewoon voorzien van massaal in elkaar geflanste kaugomballen as en lager kwaliteit materialen .
(Logisch, want de consument valt voor veel mooie ledlampjes, en kijkt niet eens onder een caravan voor aanschaf 😉)


TheoS antwoordt op 13 mei 2018:

@Louis,
Onder de caravan kijken? Wat zou ik dan moeten kunnen zien? Of de bodem of het frame beschadigd zijn? 😉


Louis antwoordt op 13 mei 2018:

De (on) zorgvuldigheid van de fabrikant Theo, net als op andere niet voor de hand liggende plaatsen...dat is wat je er prachtig kunt zien, evenals extra profielen die het doorveren van de sandwichvloer moeten voorkomen of gaan beperken op extra vaak en zwaarder belaste punten 😉
Wordt op uren (zorgvuldigheid) bovenmatig bespaard, dan zéker ook op inkoop.
En dan worden er o.a. assen met slecht afgedichte lagers van pisbakkenijzer kwaliteit toegepast.
(Moet je dus ook zeker niet onder je boottrailer hebben)
Want die zijn niet te 'redden', ook al is ons onderhoud en rijgedrag nóg zo voorbeeldig.
Als dat wat wij als caravanners van wiellagers vragen al teveel is, stond de hele transportsector continu stil langs de weg.
(Als jij vroeger flink schrankte met je tank knalden de lagers toch ook niet uit al die rollen of aandrijf en span as/wielen ? 😉)
Wanneer een vrachtwagen eens haaks moet draaien waarbij hij een tientje aan rubber op de weg achterlaat, of wringt langs betonnen obstakels enz. gebeurt er toch niets ?...dat heet kwaliteit.
En als je ziet hoe weinig een gewone complete en gegalvaniseerde aanhanger tegenwoordig soms kost, kun je al op je klompen aanvoelen dat er niet de beste onderdelen (as met lagers bijvoorbeeld) gebruikt kunnen zijn.


TheoS antwoordt op 13 mei 2018:

Goed idee, Louis Al ben ik er eigenlijk een paar maanden te laat mee, toch kan ik er de komende dagen nog eens onder kruipen.
Als het er daar zo uitziet als de rest, ben ik heel tevreden met mijn LMC.


Louis antwoordt op 13 mei 2018:

Geen blijer mens dan een tevreden mens Theo .
Dus houden zo, en een LMC staat tenslotte al jaren als een van de betere caravans te boek, dus ik zou me geen zorgen maken 😉
Maar ja, ik zie en lees zoveel wat niet klopt maar door de handel vaak wordt uitgelegd als 'normaal'...terwijl bij vergelijkingen in andere sectoren het tegendeel allang bewezen is.
Een goed en schoon gemonteerd kwaliteitslager gaat niet 'zomaar' kapot (als je hem niet zelf leeg gekookt of door lompe 'rondhamermontage' al hebt laten vernielen)...wat ze je ook proberen wijs te maken 😉
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar youtube filmpjes... je ziet Russen met grof geweld oude nog van munitie voorziene ww 2 tanks van onder de grond of uit moerasbagger trekken, en jawel hoor, het loopwerk rolt bijna altijd nog gewoon na dik 70 jaar terwijl dat spul tijdens gebruik echt wel op z'n falie heeft gehad.


Kees antwoordt op 13 mei 2018:

Veel onderstellen zijn van Alko. Ik geloof niet dat die rommel en inferieure lagers gebruikt.
Ik houd het op een 'onjuiste' vaststelling dat lagers versleten zouden zijn en vervangen moeten worden.


Ton Groenendijk antwoordt op 14 mei 2018:

Da's toevallig: zag ik onlangs een manneke op YouTube die twee kogellagers vergeleek. Een Duitse en een imitatie. ( Uit een groot land dat geografisch ten opzichte van ons in het Oosten ligt en westelijk van de Stille Oceaan). Hij gaf de beide lagers een zetje en zie: de één stopte na korte tijd en de ander bleef vrijwel onbeperkt doordraaien. Die laatste was dus het origineel. Let op! Dit is geen wetenschap en of het nepnieuws is kan ik ook niet bepalen maar anderzijds, wat zou iemand er toe brengen dit soort meldingen te doen als hij niet daarmee iets wilde zeggen. Dan ontstaat bij mij altijd de wrange gedachte dat geld de wereld regeert en dat een groot bedrijf waar groot wordt ingekocht daar ook gevoelig voor is. Dit in reactie op de gedachte dat als je bij een groot bedrijf koopt "het wel goed zal zitten"


Kees antwoordt op 14 mei 2018:

"Let op! Dit is geen wetenschap en of het nepnieuws is kan ik ook niet bepalen."
Inderdaad, het is YouTube. Dat moet voldoende zeggen toch?

"Dit in reactie op de gedachte dat als je bij een groot bedrijf koopt "het wel goed zal zitten""
Ik ga er vanuit dat een groot bedrijf is groot geworden door geen rommel te gebruiken.
Zodra dit wel gebeurt is het snel afgelopen met het succes.
Nu, welk bedrijf doet jarenlang zijn best om groot te worden en schiet zichzelf dan voor de kop? Er is dan meer reden om aan te nemen dat een groot geworden bedrijf wil blijven bestaan dan om zichzelf de das om te doen door inferieure lagers te gaan gebruiken.
Dus ja, het zal wel goed zitten omdat dat bedrijf met zijn producten vertrouwen heeft gewekt. Méér vertrouwen dan dat ene YouTube videotje.
(Maar ik kan het natuurlijk mis hebben)


Ton Groenendijk antwoordt op 14 mei 2018:

Ah, Kees! ik had ooit een baas die mij voorhield: "vertrouwen is goed, controle is beter." En ja hoor, als ik mij beperk tot de corebusiness van dit forum, moet ik helaas stellen dat die controle mij sinds 1974 behoorlijk heeft bezig gehouden. En dan niet over wissewasjes, maar over een groot aantal zaken, variërend van een ondergelopen vloer ivm geen afschot van Home Car tot gescheurde sluitplaten van de firma Peitz. En alles wat daar tussen in zit. Ik wil geen klaagzang beginnen, maar wie dit forum volgt, komt toch een bizarre reeks onvolkomenheden tegen die vaak in verband staan met de minimale kwaliteitseisen die fabrikanten zichzelf opleggen. Zoals de haarscheurtjes in de chassis van BPW, die daarna haastig weer wat dikker materiaal ging gebruiken (uit dit forum). Daarna geloof ik eigenlijk alles. Neen, Alko zal die lagers niet gebruiken (hoop ik), maar het gegeven dat ze er zijn is al verontrustend en dient gemonitord te worden.


arie antwoordt op 14 mei 2018:

er zijn ook diverse Duitse auto fabrieken nat gegaan op goedkopere distributie spanrollen een euro op een auto tel maar uit.
maar de schades waren ook navenant tot nieuwe motoren aan toe.
is er niet uit te vinden waar de merk lagers gemaakt worden.
en waar het vervangings lager vandaan komt.
op ieder lager staat een maat en nummer ga dan voor een voor ons
bekend merk en geen lager met alko erop ook zie ik waterdicht met metalen kering dus verschillen genoeg


Louis antwoordt op 14 mei 2018:

A : Koop een aantal dezelfde lagers van verschillende merken.
B : Leg ze onder een microscoop en ontdek het verschil in 'maanlandschap' qua oppervlakte (op het oog glimmen ze allemaal even mooi 😉
C : Regel een (onverknalde) micrometer en lees de verschillen af ondanks dezelfde maataanduidingen.
D : Sla of pers ze aan gort, en geef van elk merk één kogel of tonnetje een 'rotklap' .
Vergelijk je ervaringen en zie : De wereld zit vol lagerrotzooi !
Maar ja...wie doet dat ?, en daar rekent men dus op .
AL-KO, nou ja, die hebben zo'n groot monopolie en 'via de dealer vluchtwegen' (die er met dezelfde argumenten óók aan verdienen) de klant trapt er met de standaard smoesjes tóch wel in en betaald wel weer...mooie handel en weinig gevaar te duchten .
(Moet men bij een transportbedrijf eens proberen 😉)
En als op punten de ondergrens wordt opgezocht zoals we bij het VW concern (en ook anderen) hebben gezien dan komen er lastig te verdedigen apen uit de mouw, maar blijkt de consument er zelfs dan niet altijd zonder kleerscheuren af te kunnen komen.
Ik blijf er bij : Een goéd lager kan veel hebben en gaat niet zomaar kapot .
(Zelfs het leegkoken zal pas onder veel extremere situaties voorkomen daar de dichting zelf ook van veel betere kwaliteit is en het smeermiddel veel langer in het lager vasthoud...ook als het vet door een te hoge temperatuur in 'olie' is veranderd)


Kees antwoordt op 14 mei 2018:

Nou Louis, ik houd het op vaak een te snel afkeuren en vervangadvies door de wpl. Per slot kan de eigenaar dit bijna niet controleren en protesteren durft-ie toch niet.
Het complotdenken over de grote marktpartijen ga ik niet in mee. Sjoemelen met lagers? Daar moeten er dan veel te veel mensen van op de hoogte zijn en gaat ooit uitkomen. Dat risico nemen ze niet. Daar is gewoon veel te weinig mee te verdienen. Het is geen sjoemeldiesel. 😉


Louis antwoordt op 15 mei 2018:

Er zit zeker iets in dat te snel afkeuren Kees, (complotdenken ?)
'Gewoon een goed lager en monteur...dan heb je verder weinig gezeur'
Wel de assen nog zorgvuldig laten produceren natuurlijk...anders krijg je weer last van vroegtijdig of scheef versleten banden e.d.
(Zouden zij ook al in het complot zitten 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker