Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Koelkast werking

Andreas-NL vraagt op 19 March 2012 om 08:31:

Op mijn overwinteradres in Spanje doet mijn koelkast het niet meer op 230V en ben ik overgeschakeld op gas. In de aparte Dometic brochure staat er niet veel over maar in de Fendt handleiding staat dat dan het koelvermogen via de thermostaatknop wordt geregeld. Is dat voor gas een andere thermostaat dan die voor 230V waarvan ik denk dat ie stuk is? En hoe werkt zo'n thermostaat dan op gas? De vlam gaat toch niet uit? Over een paar weken rij ik de 2200 km terug naar huis en vraag me af of het systeem wl zal werken onderweg op 12V. Wie kan daar iets over zeggen? Eenmaal op de campings onderweg ga ik dan weer over op gas; heb een 11 kg fles aan boord.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 19 March 2012 om 09:03:

De 230V thermostaat staat los van de werking op gas. Ik betwijfel zelfs of er wel een gas thermostaat in zit. Op 12V zit er ook geen thermostaat in en verwacht dat de koelkast het onderweg wel doen.


Andreas-NL antwoordt op 19 March 2012 om 10:33:

Menno: er staat in de handleiding (onder gasgebruik) letterlijk: "regel het koelvermogen met de thermostaat". Verwachtte dit eigenlijk niet maar nu twijfel ik. Ok hoor ik op gezette tijden klikken (van in- en uitschakelen?).
Voor de kenners: Het betreft een Dometic type C40/110, model nr. RMS 8550, serie nr. 90200037. De Fendt Topas is van model jr. 2009.


antwoordt op 19 March 2012 om 11:35:

Andreas-NL
Mocht je er niet uitkomen , dan kun je wellicht een mailtje sturen naar

http://www.dometic.com/nl/Europe/Netherlands/Klantenservice/Contact-Opnemen/

Mogelijk kunnen zij ook een tip geven om de 230V weer aan de praat te krijgen.

succes
vrgr
JT


Andreas-NL antwoordt op 19 March 2012 om 13:55:

Goede tip JT. Ga ik zeker doen. Bedankt alvast.


beverwijk antwoordt op 19 March 2012 om 14:22:

Waarschijnlijk is het gloeispiraaltje stuk dat komt door
spanningspieken in de electriciteit, ik heb het zelfde gehad hij werkte wel op gas maar niet op 220v en 12 v.
Nieuw gloeispiraaltje inbouwen bij de dealer!


Andreas-NL antwoordt op 19 March 2012 om 14:42:

@Beverwijk: gloeispiraaltje stuk door spanningsverschillen? Zou misschien kunnen, toevallig vorige week ging de stroom er op een avond wel 10 keer op en af en dat komt komt niet veel voor. Maar waar zit dat ding en hoe kan ik het controleren? En als de 12V aansluiting evenmin werkt ben ik ook voor onderweg aangewezen op gas en dat betekent bij elke benzinepomp af- en weer aansluiten, dus een hoop extra werk. En een dealer hiier in Spanje zie ik ook niet zo zitten.


Andreas-NL antwoordt op 19 March 2012 om 14:47:

@Beverwijk: gloeispiraaltje stuk door spanningsverschillen? Zou misschien kunnen, toevallig vorige week ging de stroom er op een avond wel 10 keer op en af en dat komt komt niet veel voor. Maar waar zit dat ding en hoe kan ik het controleren? En als de 12V aansluiting evenmin werkt ben ik ook voor onderweg aangewezen op gas en dat betekent bij elke benzinepomp af- en weer aansluiten, dus een hoop extra werk. En een dealer hiier in Spanje zie ik ook niet zo zitten.


beverwijk antwoordt op 19 March 2012 om 16:30:

Het gloeispiraaltje zit aan de acheterkant en aan de onderzijde van de schoorsteen bij mij moest de koelkast eruit maar soms heb je geluk en kan je er bij aan de buitenkant onderste koelrooster losmaken enaan het kabeltje zie je waar hij zit , duur is het niet het onderdeel kost omngeveer 35 euro, Het komt inderdaad voor bij het in en uitschakelen van de stroom op de camping, In Albanie had ik 170 volt(slechte koeling) en in Frankrijk maar zo 250 volt Volgens de dealer kunnen ze slecht tegen pieken


Hennie antwoordt op 19 March 2012 om 16:45:

Weliswaar dwalen we af van de originele vraag, maar een blikseminlag op het electriciteitsnet kan ook oorzaak van het probleem zijn (eigen ervaring). Zelfs amateuristisch gesleutel aan het netwerk op de camping kan een oorzaak zijn van overspanning. Je kan hiertegen een beveiliging laten inbouwen. Dat kostte mij EUR179


Janus antwoordt op 19 March 2012 om 17:03:

Bekend probleem van deze Dometic achteraan aansluiten dus.
Dit wordt een nieuw element ben ik bang. Ik heb dit zelf ook ondervonden, voor mij was het nog garantie.

Het goede nieuws is dat ze in Alphen overstelpt worden met deze klachten en ze dus een magazijn vol hebben plus een coulante service, daar zou ik een beroep op doen.
Dit heeft niets met spanningswisselingen op de camping te maken, we hebben het hier over een simpel verwarmingselement en geen gevoelige electronica.
Op 12 volt werkt een seperaat element en gaat dit buiten de thermostaat om.
Ach dat koude bier gaat ook vervelen


herm droog antwoordt op 27 October 2015 om 14:06:

Koelkast in Fendt Saphir werkt niet meer op 220 V ,Wel op gas. 2 x monteur geweest: 1x nieuwe printplaat- 1 x nieuwe zekering - Resultaat nihil. Iemand idee wat het kan zijn. Thermostaat? gloeidraadje? ??

Herm


sjef antwoordt op 27 October 2015 om 15:50:

Het bis bijna altijd het Element wanneer hij het niet doet op 230 volt
Vervangen kost inclusief arbeidsloon plusminus 80 euro
Bijna niet zelf te doen moet via de roosters in de wand achter de koelkast element zit in de aluminium ronde buis.


Andreas-NL antwoordt op 27 October 2015 om 15:52:

Ik had hetzelfde bij mijn Fendt van bijna 3 jaar oud. Bleek het elektrische koelelement (Dometic) "overleden".
Na overleg met de dealer een nieuw element gemonteerd voor gezamenlijke rekening, op 50/50 basis dus.


Andreas-NL antwoordt op 27 October 2015 om 15:57:

Stom van me, had even niet gezien dat het mijn eigen topic was die ik in 2012 had gestart.

Niettemin werkt het nieuwe element al ruim 3 jaar probleemloos.



Folkert antwoordt op 10 May 2019 om 10:42:

Wij hebben ook een Fendt maar kun je dat element er zo uit trekken of moet die buis omhoog of zo
Kun je het zelf doen of is het een pittige klus


van der Ploeg antwoordt op 03 June 2019 om 11:40:

Wij hebben ook een Fendt hebben het zelfde probleem hoe kan ik het element vervangen kan iemand mij dat uit leggen



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker