Caravantrekker.nl

Chiptunen 1.2TDI

Joost vraagt op 8 februari 2013:

Wij hebben een Seat Ibiza ST 1.2TDI uit januari 2012. We zijn er afgelopen jaar al mee op vakantie geweest met caravan van 1000kg (wellicht was de caravan zwaarder!) naar Zuid-Frankrijk en dat ging uitstekend. Alleen nu willen we de auto toch misschien chiptunen? Is dat aan te raden? En het belangrijkste waar kan ik het beste doen? Ik hoop dat jullie een goede zaak/chiptune bedrijf weten waar ik dit op een veilige manier kan doen? Ik vind het niet erg om veel te betalen ervoor als het maar goed is. Ik heb zelf naar Ventura gekeken, misschien hebben jullie persoonlijke ervaring? Ik hoop op tips/ervaringen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 8 februari 2013:

Tik in de zoek kolom eens in: chiptunen. Ook de vag motoren komen hier aan bod. Zeker leesstof voor een gezellig avondje😉


Jan antwoordt op 8 februari 2013:

En het belangrijkste waar kan ik het beste doen?

Ik vind het niet erg om veel te betalen

Auto inruilen tegen een met een zwaardere motor. Iets wat je ivm het caravannen beter had kunnen bedenken voordat je hem kocht. 😉


@Eric antwoordt op 8 februari 2013:

JD Engineering is top voor VAG.

100 pk en 230 Nm

http://jdengine.home.xs4all.nl/chiplijst05/top_clijst_Se.html


John antwoordt op 8 februari 2013:

"naar Zuid-Frankrijk en dat ging uitstekend."

Als het uitstekend gaat (= beter dan goed) waarom dan? Voor 3 weken per jaar? De overtreffende trap van uitstekend is ?
Doe dan wat Jan aangeeft: zwaardere auto kopen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2013:

Over JD Engineering hoor ik vaak positieve berichten. Bij verstandig gebruik is chiptuning een prima mogelijkheid voor wat meer vermogen en koppel.


JohnvanD antwoordt op 9 februari 2013:

Hier ook veel leesvoer: http://www.seat-online.nl/content.php


JohnvanD antwoordt op 9 februari 2013:

en deze: http://www.tdiclub.nl/forum4,motorisch-tunen.html


Carlo antwoordt op 9 februari 2013:

Ik heb mijn auto ook laten chippen bij CTH in Overpelt 2009,nog geen seconde spijt van gehad.Ik heb meer trekkracht en ik verbruik minder,ik misbruik het chippen wel niet,als je het gebruikt om te racen weet ik het niet.


Frans antwoordt op 15 februari 2013:

Wij hebben het ook gedaan, echt heel erg fijn. De auto rijdt een stuk zuiniger en dat vinden wij het grootste voordeel.
De auto trekt onze caravan nu ook beter, al was het daarvoor inderdaad ook gewoon al goed.
Wij zijn zeer tevreden en zijn blij dat we het gedaan hebben. Wij hebben het zelf bij JD Engineering gedaan, maar wellicht dat er nog meer zaken zijn die misschien beter zijn of goedkoper en dezelfde kwaliteit??
In ieder geval zijn wij er erg tevreden mee!!


Joost antwoordt op 20 februari 2013:

Bedankt voor de antwoorden.
We willen het sowieso wel gaan doen. Op internet wordt soms gesproken over een powerbox en het echt chiptunen? Bij JD Engineering wordt de auto dan echt gechiptuned? Aangezien dit volgens mij beter is dan een 'powerbox'.
Ik hoop op iets meer informatie. Alvast bedankt!


de wael antwoordt op 20 februari 2013:

Gewoon gezond boerenverstand gebruiken.

Wonderen bestaan niet.

Als je jaarlijks een c'van op behoorlijke wijze wil voortsleuren (vooral berop dan) en je verwacht van deze "minimotor" nog eens een lange levensduur....

Poochelen noem ik dat : proberen te goochelen.

Soms lukt het, maar meestal gaat het vroegtijdig fout.

Wellicht schop ik hiermee velen tegen de tenen, maar ben er ook van overtuigd dat nog veel meerderen mijn visie zouden logisch kunnen ondersteunen.

Mijn heel individueel en persoonlijk advies voor zover gevraagd : Om bij seat te blijven : neem een Leon 1.6TDI, ook de stabiliteit zal toenemen.

Maar goed, ook ik ben God niet in deze materie.


JH Vis antwoordt op 20 februari 2013:

Een powerbox is idd niet de oplossing, hiermee simuleer je een zwaardere belasting. Die hoef je in jouw situatie niet te simuleren....
Ik zou 'm lekker laten zoals tie is, zeker gezien het feit dat je al eerder probleemloos naar Zuid-Frankrijk bent geweest met de caravan...Maar goed, als je het echt graag wilt dan kunnen wij adviseren tot we een ons wegen, die chip / aanpassing komt er waarschijnlijk toch wel....


Joost antwoordt op 21 februari 2013:

Klopt J.H. Vis, als je eenmaal in kop hebt krijg je het er niet zomaar meer uit (haha).
Maar als ik het zo lees kan ik het beste doen bij
JD Engineering....Iemand nog ervaring mee? Of kan ik het beter nog ergens anders doen?
Het gaat mij ook niet zo zeer om het beter trekken van de caravan, want dat is maar 3 weken in het jaar en het ging al erg goed maar meer om het iets comfortabeler rijden, net iets meer trekkracht en iets zuiniger. Ik verwacht overigens geen wonderen, maar neem aan dat je wel iets van het verschil merkt....


John antwoordt op 21 februari 2013:

" net iets meer trekkracht en iets zuiniger."

Reken het bedrag dat je uitgeeft aan tunen eens om in liters brandstof !! Moet je jaren rijden om dat weer te compenseren. En een getunde auto levert minder op bij inruil, nog altijd !!


Joost antwoordt op 21 februari 2013:

@ John, dat maakt mij allemaal niet zoveel uit. Ik rijd de auto waarschijnlijk gewoon totdat de auto op is.


Joost antwoordt op 21 februari 2013:

Waar het mij omgaat of er verschil inzit en waar ik het beste kan gaan doen?
Ik verwacht uiteraard geen wonderen, maar je moet wel iets merken anders ga ik het uiteraard niet doen.


Bert antwoordt op 21 februari 2013:

Heb je dit al bestudeerd joost?

http://caravantrekker.nl/algemeen/tuning.php


Bert antwoordt op 21 februari 2013:

Afgelopen week me een dag in een 'ongechipte' Volkswagen Polo 1.2 TDI in Zuid-Limburg laten rondsleuren met onze oefencaravan er achter (kleine 900 kg en 300 kg in de auto). Geweldig ging dat. Het motortje trekt vanaf lage toeren prima op en is ook soepel.

Geen reden op zich dus om het karakter van de motor proberen te veranderen via tuning. Naar mijn mening is daar niet veel aan te 'optimaliseren'. Ook op de snelweg met weinig wind was de 4e versnelling prima bruibaar, ondanks de matige stroomlijn van schoenendoos Oefenknaus. Zie: http://www.caravantrekker.nl/instructie/huur.php


Benno antwoordt op 21 februari 2013:

Heb nog even gekeken bij de TDI club.
De algemene opinie is dat chippen geen kwaad kan en veel plezier geeft.
Zoals hier al gemeld ga je bij JD via OBD (opnieuw programmeren van de chip) naar 100 pk en 230 Nm.
Kost wel 699 Euro, maar dat was het probleem niet.
Zorgvuldig warmrijden is belangrijk als je problemen wilt vermijden.


Henk antwoordt op 22 februari 2013:

U zegt dat het uitstekend ging. Waarom zou u het dan willen veranderen. Ik zou dat geld dan maar aan een vakantie uitgeven.


JH Vis antwoordt op 22 februari 2013:

Ik herken dat wel....als bij mij iets in m'n hoofd zit, zit 't niet in m'n ... 😉

Tenzij Joost in Nederland op vakantie gaat kan hij beter het geld aan tunen besteden...Beter voor de nederlandse economie..


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker