Caravantrekker.nl

Sneeuwkettingen voor VW Tiguan

C.J. Hoogerheide vraagt op 8 december 2013:

Pas een nieuwe VW Tiguan aangeschaft en omdat mijn nog nieuwe PEWAG sportmatik sneeuwkettingen nog in verpakking van de Opel 205/55 R16, niet gaat passen wil ik een paar nieuwe aanschaffen voor mijn huidige bandenmaat 215/65 R16

Mijn vraag, heb ik voor de Tiguan een speciaal soort ketting nodig? Mijn voorkeur gaat uit naar automatische spanners.

Vr. Grt Cees

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 8 december 2013:

even op het vw forum vragen.


@Eric antwoordt op 8 december 2013:

Staat absoluut in je instructieboekje.
Wellicht moet je ook in bandbreedte teruggaan.
Ik moest van zomerbanden 225/45R17 (daarop past het niet) naar winterbanden 205/50R17 en dan past het weer wel zonder problemen met een ketting met max 9mm schakels.
Ik gebruik zelf trouwens Spikes Spider Sport, prima systeem dat ook past bij minder ruimte in de wielkast.

Even RTFM dus.... 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 december 2013:

Je hebt geen speciale kettingen nodig. Als je een 4-Motion hebt zal je ze zelfs hoogst zelden gebruiken (lees ik zou er niet te veel geld aan uitgeven)


Bert.s antwoordt op 8 december 2013:

Van: Menno
Datum: 08 December 2013 om 17:13

Je hebt geen speciale kettingen nodig. Als je een 4-Motion hebt zal je ze zelfs hoogst zelden gebruiken (lees ik zou er niet te veel geld aan uitgeven)

Mee eens Menno....maar pas wel op bij stijle afdalingen...dan heeft de 4-motion geen voordelen meer, en heb je toch wel sneeuwkettingen nodig


@Eric antwoordt op 8 december 2013:

Of je wel/niet nodig hebt is een mooie discussie maar feit is dat ze gewoon verplicht kunnen zijn in veel landen ook als je 4WD of 4-Motion hebt.
Dan zul je dus goed passende kettingen nodig hebben die geen schade kunnen maken.
En ja, er wordt echt wel op gecontroleerd of ze erop liggen of niet als er sneeuwkettingplicht is.


gea antwoordt op 8 december 2013:

hallo
ik heb gister de nieuwe thule easy-fit aan geschaft.
kost wat maar dan heb je ook wat.
gr. gea


Frans antwoordt op 8 december 2013:

Omdat ze vooral nodig zijn om aan de kettingverplichting te voldoen en bij voorkeur niet om te gebruiken is het logisch om er niet teveel geld er aan uit te geven. Een ketting die helemaal aan mijn eisen voldoet is de kunststofketting van Michelin. Is relatief goedkoop.
Hoewel er niet veel ervaring mee schijnt te zijn toch een setje laten komen en er op gelegd: past perfect bij de opgegeven bandenmaat , steekt weinig uit en kan niets beschadigen, is binnen een paar minuten gemonteerd, weegt heel weinig, kan niet roesten, is zelfspannend en naar verwachting comfortabel. Geen spanketting of losse delen. Demonteren is secondenwerk. Beperking: maximaal 40 op asfalt (maar daar rijdt die Tiguan al lang weer op rubber). Je moet er ook niet teveel mee slippen op asfalt. Levensduur: bij verwacht gebruik heel lang 😉


@Eric antwoordt op 8 december 2013:

Bedoel je de Michelin Easy Grip Frans?
Weet je zeker dat deze aan de "sneeuwkettingeis" voldoen?
Het Spikes Spider systeem bij gebruik in Frankrijk officieel niet maar ze worden wel als sneeuwketting geaccepteerd en in Oostenrijk zijn ze wettelijk gelijkgesteld aan sneeuwkettingen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 december 2013:

Volgens mij zijn in Zwitserland alleen metalen sneeuwkettingen toegestane als er een verplichting geldt. Overigens moet dan niet gaan rijden met een caravan 😉


Frans antwoordt op 8 december 2013:

Die homologatie komt tamelijk mistig over in Europa. In Europees verband is een ketting of kettingalternatief, die TÜV/GS goedgekeurd is, toegestaan. Die Spikes Spider zal daar in Frankrijk ook onder vallen. In Oostenrijk hebben ze de Ö-norm V5117 voor stalen personenautokettingen en de V5121 voor kunststofkettingen die als alternatief voor staal worden geaccepteerd op awd’s, maar waar voor buitenlanders met 2wd’s ook weer goedkeuring in het land van herkomst wordt gerespecteerd. Michelin voldoet met de aramide ketting aan TÜV en aan V5221.


Debouncer antwoordt op 9 december 2013:

Ik heb zelf Pewag Servo. Uitstekende ketting die aan je eisen zal voldoen. Inderdaad is bij een verplichting tot sneeuwkettingen voeren geen excuus om het niet te doen. Vaak staat er ook een onderbord onder met de tekst "Ausgenommen allrad mit Winterreifen". En dan geldt de verplichting weer niet als je AWD hebt. Je weet zelf of je daaraan voldoet. Overigens zijn er in de bergen ook genoeg plekken te bedenken waar je ook met AWD soms niet omhoog komt. Bijvoorbeeld de weg naar de gletscherbaan bij Ramsau.


John antwoordt op 9 december 2013:

De easy grip:
'Deze 'sneeuwketting' is gemaakt van koolstof versterkte kunststof kabel. In de meeste landen in de Alpen is deze sneeuwketting nog niet toegestaan door het ontbreken van de staal in de ketting.' (Volgens de bond) En kwam in de test net in de middenmoot!
Begeef je je nog op glad ijs als je deze gebruikt waar deze niet erkend is😉


Frans antwoordt op 9 december 2013:

Je moet kettingen kopen met de specs die je nodig acht. Ik heb nog drie setjes stalen liggen voor de uitleen in maten waar ik niets mee kan. Een daarvan is ongebruikt... maar staat waarschijnlijk ook niet in de top 10 van de bond 😉


gea antwoordt op 9 december 2013:

sorry john ik heb het niet over de easy grip, maar over de easy-fit. daar druk je met je voet een steun na beneden en ze staan op spanning.
dus wel goed lezen john!
ik was ong. 350euro kwijt hier voor en ze komen bij thule weg.


John antwoordt op 9 december 2013:

Sorry Gea, even verder lezen, de easy grip was al vééééél eerder genoemd😉
En daar gaat mijn verhaal over.


gea antwoordt op 9 december 2013:

ja hoor john!
volgens mij heeft c.j. Hoogerheide het over kettings met automatische spanners maar daar heelllllllllllllll ver voor en daar begin jij ergens met je verhaal zoals je zegt!!


RobD antwoordt op 10 december 2013:

Net even een afbeelding van de Easy Grip bekeken. Persoonlijk vind ik de 'touwtjes' er dun en te rond voor wat grip te krijgen. In verse plaksneeuw zal het nog wel gaan, op wat ijzige ondergrond zal de grip erg tegenvallen vermoed ik.
Het grote voordeel van een 'normale' sneeuwketting zijn de schakels die steeds onder een andere hoek grip genereren.


Frans antwoordt op 10 december 2013:

Soms toch goed dat er een bond is die een testrapport maakt 😉
Niet alles is wat het lijkt en je weet waar je voor kiest i.c.m. met jouw situatie.


Renato antwoordt op 7 januari 2014:

Ik ben deze kerst met mijn Tiguan op wintersport geweest. 2wd. Banden 215/65 R16. Mijn zomerbanden zijn 235/55R17 maar daar mogen geen kettingen om, te weinig ruimte. Ik heb Pewag sportmatik SUV kettingen. Zijn veel zwaarder dan de standard kettingen en daardoor makkelijker om te leggen. Binnen 2minuten rij ik weer. Appartement lag 400 m boven de weg, 3 km bospad. Daar heb je kettingen nodig, vooral tijdens een afdaling over dooiend ijs. De sportmatik met 2spanners is een geweldige ketting. Kunststof werkt niet op ijs. De ketting moet er in grijpen.


Frans antwoordt op 8 januari 2014:

Die Pewags i.c.m. smallere banden zouden ook mijn voorkeur hebben, uitstekende keuze voor bedoeld gebruik. Ben zelf zeer tevreden met de keuze voor Michelin kunststof. Die zijn vooral bedoeld om aan wettelijke eisen te kunnen voldoen en zijn nog ongebruikt (kettingen zijn overigens ook van hard stalen ringetjes voorzien voor meer grip op ijs, maar zijn dan minder dan goede stalen kettingen; op sneeuw daarentegen zijn ze beter).

Ik ben met deze kerst met de caravan op pad geweest en moest bij vetrek tijdens sneeuwval tussen de camping en de doorgaande weg ruim een kilometer met ca.8% omhoog. Het wegdek was geruimd besneeuwd op een ondergrond met ijsplekken. Mijn Oostenrijkse buurman was daar met een Tabbert Pucini achter een GLK naar beneden gekomen en zou in mijn geval zonder kettingen weggaan. De cominatie van 3600kg met awd en Wintrac Xtreme banden 235/60 R18 kwam probleemloos boven, waarbij je wel soms de elektronische aandrijfregeling kon bespeuren.
Bij aankomst kwam trouwens een Duitser vragen om zijn caravan op z’n plek te zetten. Hij was op camping met voorwielaangedreven Focus met kettingen vastgereden in de sneeuw. Kettingen geven dus geen garantie. Ook zijn mover liet het afweten door slip. Mijn verwachting is dat ik kettingen hooguit ooit zal gebruiken als ik overvallen word door bakken sneeuw. Op reguliere wegen wordt een volledig ijsdek normaal gesproken met zout of split aangepakt en anders moet je zeker met caravan naar de kant. Voor plotselinge ijsplekken kun je moeilijk hele trajecten met kettingen gaan rijden en ben je dus toch afhankelijk van goede banden en anticiperen.


Frans antwoordt op 7 januari 2019:

Op pad met inmiddels vijif jaar oude en bij vertrek ongebruikte kunststof kettingen van Michelin kom ik er - evenals veel Oostenrijkers – nu ook niet meer onderuit door Kettenpflicht op veel extreem ondergesneeuwde wegen in Oostenrijk. Het blijken super comfortabele kettingen te zijn zonder gerammel en getril. Veel grip i.c.m. Dunlop ed; het bandoppervlak en de omtrekmaat zijn namelijk hetzelfde.


Dit herinnert mij aan een recent advies van een ANWB-expert waarvoor ik wil waarschuwen: https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/56d99b94-9d54-4e1c-af6d-9db2e61b23fe/sneeuwkettingen-bandenmaat . De omtrek scheelt 0.5%, maar het bandoppervlak is +10% als gevolg van de grotere bandbreedte. Dat past echt niet. Als je onder de huidige omstandigheden zonder passende en goedgekeurde kettingen wordt aangetroffen kun je hier rekenen op €240 boete.

Over die goedkeuring, in Oostenrijk de Ö-norm, geeft de ANWB ook al van die briljante adviezen: https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/012925bb-29f2-4172-b630-f13b0a5d673a/zijn-michelin-easy-grips-goedgekeurd-al-sneeuwkettingen . Betrokken ‘expert’ weet blijkbaar niet dat er voor verschillende kettingen/categoriën verschillende Ö-normen zijn en de vraagsteller wordt gewoon verkeerd voorgelicht.

Komende week wordt er door Nordstau lokaal nog een meter sneeuw extra verwacht. Hopelijk zijn er geen slachtoffers van ANWB-adviezen die iedere onderbouwing missen. Ik kan geen reactie geven op hun publicaties, want ik ben geen lid. Maandag weer naar huis, een sneeuwkettingenervaring rijker 😉


Quirien antwoordt op 8 januari 2019:

Gisteren avond in het Nieuws over de te verwachten sneeuwval.
Dat wordt flink ruimen en dak schoonhouden Frans. 😉
En dan maar hopen dat volgende week alles huiswaarts een beetje begaanbaar is.
Maar over die sneeuwkettingen heel vervelend.

Trouwens, die boetes die je noemt zijn soms maar peanuts.
Kijk eens in deze link wat daar voor hoogtes voorkomen bij niet voldoen aan de eisen in diverse landen en gebieden.
:ps// wintersport.nl

Overigens wat de ANWB. betreft ik zag dat al enige tijd geleden,morgen gaat ANWB. Comunnity het KCK forum off line.
- Leden service ; Expert platform; Contact en Service pagina blijven nog.
Dus klachten over de voorlichting wat niet juist zou zijn, kunnen we nog kwijt. 😉


Quirien antwoordt op 8 januari 2019:

Nog even een aanvulling. Ik zag dat ik nogal kort was inzake de link.
Kies weblog/bericht met de tekst; Alles over wetgeving voor de winterbanden en sneeuwkettingen.
Overigens, maar dit terzijde :Community moet het zijn.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker