Caravantrekker.nl

Trekhaak achteraf monteren (Mercedes C Estate)

Petra vraagt op 27 december 2013:

Een "trekhaak af fabriek" van Mercedes heeft als kenmerk dat de koeling en ESP aangepast is.

Ik heb interesse in een auto. Deze auto heeft echter geen trekhaak. De dealer geeft aan dat er probleemloos achteraf een trekhaak onder geplaatst kan worden.

Ik vraag mezelf af of "een auto met trekhaak af fabriek" daadwerkelijk identiek is aan "een auto met trekhaak achteraf"...

Wie kan mij het antwoord op deze vraag geven?

Alvast hartelijk dank!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

don antwoordt op 27 december 2013:

Een trekhaak af fabriek van Mercedes heeft als kenmerk dat de koeling en ESP aangepast is en achteraf niet😉


Petra antwoordt op 27 december 2013:

Alleen de dealer geeft aan dat de koeling + ESP achteraf aangepast kunnen worden.

Ik heb hier echter mijn twijfels over......


don antwoordt op 27 december 2013:

Petra wat is het nu, aangepast of aangepast KUNNEN worden?
Vertrouwen in de dealer is goed, geef aan wat voor een caravan en hoe zwaar deze maximaal is. Hij zal dan zeggen wat het beste is.


don antwoordt op 27 december 2013:

koeling en esp kunnen ALTIJD aangepast worden, na jaren nog


Petra antwoordt op 27 december 2013:

Mijn vraag is...

Als er achteraf een trekhaak gemonteerd wordt... Heb ik dan eenzelfde auto als een auto waarbij een trekhaak af fabriek gemonteerd is?

Verschillende dealers geven namelijk verschillende antwoorden op deze vraag!


don antwoordt op 27 december 2013:

In principe JA.
Laat dit gewoon op de koopcontract vastleggen. Als de dealer erop staat dat de koeling en esp aangepast worden AF fabriek is er eigenlijk ook niets aan de hand. Eigenlijk nog beter voor het trekken van een caravan
Denk je dat MB een slechtere auto wil leveren omdat er een trekhaak onder is gemonteerd en er enkele aanpassingen aan koeling en esp zijn gedaan? Je maakt je zorgen om helemaal niets😉


Bert antwoordt op 27 december 2013:

De ene dealer beweert dat er geen aanpassingen nodig of te adviseren zijn en de andere het tegendeel... Dat is natuurlijk niet acceptabel.

Ik weet niet óf er verschil in koelcapaciteit is aangebracht bij fabrieksmontage, maar ik zou die dealers confronteren met hun tegengesteld advies, me desnoods in verbinding stellen met iemand van de techn. dienst van de importeur om zeker te zijn.

Wat ik wel weet is dat MB een aanhangermodule op het ESP programma heeft dat standaard niet actief is. Dat zou dus 'aangezet' moeten of kunnen worden. Noodzakelijk? Nee, maar wel te adviseren natuurlijk. Óf dat via de OBD stekker kan kan (een goede) dealer je vertellen.


johan antwoordt op 27 december 2013:

Petra,
wij hebben welliswaar geen MB, maar bij onze Citroen C5, en een Skoda Octavia, is ook achteraf de auto "ingeleerd" voor trekhaak en aanhanger/caravan.
Bij de C5 hoefde de koeling niet te worden aangepast, op de automatische 6 bak zat ook al een oliekoeler standaard.
Het is gewoon een kwestie van aansluitingen en kabeltjes met elkaar verbinden en dan de software aan laten passen door de dealer.
Bij onze C5, met CANbussysteem, heb ik zelf de trekhaak gemonteerd, en daarna door de dealer in laten lezen.
Dus ook de achteruitrijverlichting, parkeersensoren achter, etc, werden nu aangepast uitgeschakeld wanneer ik de caravan aan sloot op de stekkerdoos.
het plaatsen van een trekhaak is door iedereen te doen eigenlijk, maar de merkeigen aansluitingen zullen bij de dealer moeten gebeuren.
Koop bijvoorbeeld niet zo maar een kabelboom voor je trekhaak, dat moet echt een merk en model specifieke zijn wil je functies als ESP, parkeersensoren of camera, achteruitrijverlichting, etc behouden.
Koeling aanpassen kan zijn een extra oliekoeler, thermostaat, software matig, tot grotere radiateur.
Als de dealer aangaaft dat het net als fabrieks-af is, dan klopt dat. Let wel, ik bedoel merk dealer.
Als een monteur van bv Kwik-Fit oid dat zegt, mag je twijfelen.


Zapp antwoordt op 27 december 2013:

Ik heb een C klasse estate automaat. Ik kocht deze auto 9 maanden oud zonder trekhaak. De dealer heeft een afneembare trekhaak gemonteerd. EPS, sensoren werken. Extra koeling is niet nodig. De mijne is van bouwjaar 2010.


Ronald antwoordt op 31 december 2013:

Trekhaak achteraf monteren geen probleem , auto zal even aan de computer moeten om instellingen actief te maken
Is ook noodzakelijk voor als er parkdistancexontrol opzit , anders ziet hij altijd object ( trekhaak). Je hebt ook kans dat alhoewel alles goed aangesloten zit er geen verlichting brand .
Ook dat moet geactiveerd worden in computer
Is 5 min werk .
Heb het twee weken gelden bij ML laten doen .


Petra antwoordt op 1 januari 2014:

Bedankt voor de heldere antwoorden!

Resteert een vervolgvraag waar een van de hier aanwezige deskundigen wellicht een antwoord op heeft:

Een trekhaak "af fabriek" kost 1050 euro. Een "trekhaak achteraf door de dealer monteren" kost 2300 euro.

Die 2300 euro wordt door 3 onafhankelijke dealers genoemd. Is een trekhaak achteraf monteren zoveel extra werk dat dit deze prijsstijging compenseert?


Zapp antwoordt op 1 januari 2014:

Mijn afneembare trekhaak koste € 1.000,- extra op de aanschaf van de auto. Het is een Westfalia, als ik het goed schrijf. Hij is bij een MB dealer gemonteerd.


Pensionado antwoordt op 22 april 2019:

Lang gezocht naar een c180 benzine met trekhaak en cruise control en station model en geen verduisterde ramen achter. En liever 1600 cc dan 1800 omdat deze veel zuiniger is en net zo sterke trekker. Heb nu een exemplaar uit 2015 gevonden in Duitsland, kost al met al 21500 dus wel goedkoper dan in NL
Trekhaak af fabriek is bijna een must, achteraf monteren kost bij MB dealer 2300.
Ook opletten dat de haak voor caravan geschikt is, dus esp aangepast en grotere koeling. Een fietsdrager haak is ongeschikt


Jan Steurrijs antwoordt op 24 april 2019:

@Petra

Of extra koeling noodzakelijk is, is afhankelijk van de motor die onder de kap ligt. Zelf rijd ik in een C43 AMG Estate 4Matic 367pk. Deze motor is standaard al voorzien van een grotere koeling maar dat is bij andere, lichtere motoren zeker niet altijd het geval. Het gaat dan met name om de koeling van de automatische versnellingsbak. Dit dus zeker even navragen bij de dealer. Geef ook aan met welk doel de trekhaak wordt gemonteerd en wat de intensiteit van het gebruik is. Op vlakke NL wegen kan een standaard koeling wellicht voldoen. Trek je de bergen in, dan kan er een ander advies uit de bus rollen.

Ook ik heb achteraf een afneembare trekhaak laten monteren. Ik was dit type trekhaak gewend op m'n vorige auto en is mij zeer goed bevallen. Bij de Mercedes dealer is een Westfalia trekhaak + canbus kabelboom gemonteerd. Daarna is de auto aan de computer gehangen om de trekhaak ook softwarematig in het systeem aan te brengen. Hierdoor wordt bijv. automatisch de dode hoek waarschuwing in de spiegels gedeactiveerd als iets aan de trekhaak wordt gehangen. Als met al was dit ongeveer 1 uur werk. De kosten inclusief montage en afstelling Euro 900,00 incl. BTW. Omdat ik in de grensstreek woon was dit wel bij m'n Belgische dealer. Ik had ook bij een NL dealer de prijs opgevraagd en was iets meer dan Euro 1.100. In BE dus goedkoper. De dealer plaatste deze niet zelf. Hiervoor kwam een specialist langs die niets anders doet dan trekhaken monteren bij Mercedes dealers door heel België.

Als ik een prijs lees van Euro 2.300 dan ga ik er van uit dat het om een elektrisch wegklapbare versie gaat. Dat is een keuze die ik bewust niet heb gemaakt. Een afneembare trekhaak zit binnen 30sec op z'n plaats, blijft schoon omdat ie alleen onder de auto hangt als het nodig is.

Voordat je een afspraak maakt voor de montage, voor de zekerheid ook even je kenteken checken! Er zijn modellen waar geen trekhaak onder mag. In die gevallen staat er op het kenteken geen max. trekgewicht genoemd. Je kan dit ook opvragen door op de RDW website je kenteken in te vullen.

Succes!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker