Caravantrekker.nl

RBS Downhill rembeschermer

Arie vraagt op 11 maart 2015:

Ik overweeg een RBS Downhill rembeschermer aan te brengen. Ik heb de beoordeling op de caravantrekker/helling af gelezen. Ben niet van plan hellingen groter dan 10 % er mee af te dalen. Graag praktijk ervaringen met het rijden hiermee. Bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 maart 2015:

Er zijn er nog niet veel van verkocht dus denk ik niet dat je veel ervaringen krijgt.
De rembeschermer zorgt ervoor dat de oploopremwerking altijd minder is. Bij 10% zal de oplooprem nog wel iets remmen maar minder dan zonder rembeschermer. Dat betekent dus ook dat de kans op overhitte remmen later zal optreden. Dat kan dus wel net het verschil zijn tussen verbrande remmen en alleen warme remmen. Maar er is ook een grote MAAR. Omdat de remwerking van de caravan altijd minder is is remweg van de hele combinatie wat langer en krijgen de autoremmen meer voor de kiezen. Heb je een trekauto met een heel ruim bemeten remsysteem zal dat niet zo'n probleem zijn maar bij een mindere trekauto? Bedenk ook dat de remwerking van de caravan misschien niet meer aan de wettelijke normen voldoet, maar of dat erg is? Je moet m.i. Heel goed weten wat je doet als je de rembeschermer monteert. De duurdere andere electronische systemen die ook in de auto aangeven of de caravan remt (ARC en iTBS) zijn absoluut beter.


Theo Gerrits antwoordt op 15 maart 2015:

Arie

Het lijkt me verstandig om even contact op te nemen met de firma Hilarius Trading in Assen. Dit is de importeur/ verkoper met de DRB. Er wordt nog gewacht op een schriftelijke bevestiging van de RDW vandaar.
Ik ben niet onder de indruk van de werking van de DRB

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits

Caravan Advies Nederland
0651027837


Jan Teepe antwoordt op 8 juli 2015:

Het was niet mijn eerste keus, de RBS Downhill rembeschermer, om het oplooprem probleem op te lossen. De Spaanse caravan keuring heeft mij doen beslissen om voor de RBS te kiezen vanwege makkelijke de- en montage. Ik heb de >1500 kg. variant op mijn Adria Adora 472LU gemonteerd. Deze heeft 800 N oploop weerstand. Ik heb hiermee o.a. de A75 heen en terug gereden en het systeem werkte naar behoren. Zelfs met mijn Subaru Forester met low gear heb ik het niet gered om zonder de voetrem te gebruiken de afdaling bij Lodeve te nemen. Hard remmen en terug naar 30 km./uur even gas geven, strekken, en dan weer afremmen op de motor is het devies. Wat je dan wel merkt, is dat je met de RBS erop, beduidend harder moet afremmen met de voetrem. Voor dit traject, met een ervaren chauffeur achter het stuur, is de RBS een goede rembeschermer. Het in-uitschakelen van het systeem is niet optimaal, maar dat is een open deur eigenlijk. Met de RBS ingeschakeld heeft u duidelijk meer remvermogen nodig van het trekkend voertuig. Normaliter kunt u dit niet verwachten van het voertuig en zult u, als chauffeur zijnde, dit moeten compenseren door een groot anticipatie vermogen en een defensieve rijstijl. Bent u er niet van overtuigd dat u dit in huis hebt, dan kunt u de RBS beter niet op uw caravan monteren.


Kees antwoordt op 8 juli 2015:

Gasgeven om te strekken bij het afdalen werkt toch helemaal niet?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juli 2015:

Strekken door gas te geven kan wel maar is zonder 'verklikker' best lastig om te controleren. Doordat de Rembeschermer een gasveer is, heb je al iets extra strekkracht. De ervaring van Jan Teepe komt goed overeen met onze eigen ervaring.


Tijs antwoordt op 8 juli 2015:

Om de redenen die Menno noemt hebben wij voor ARC gekozen.


Kees antwoordt op 8 juli 2015:

U zegt: Strekken door gas te geven kan wel maar is zonder 'verklikker' best lastig om te controleren. Doordat de Rembeschermer een gasveer is, heb je al iets extra strekkracht.

Dat het kan is duidelijk. Dat het nut heeft niet. Integendeel zelfs.
Door het gasgeven geef je de combinatie snelheid die er later weer moet worden uitgehaald door te remmen. Ergo, het oploop probleem alleen maar groter maken. Niet doen dus lijkt mij.


joep antwoordt op 8 juli 2015:

Maar wat is het effect van de downhill bergop ,want ja dan moet er ook wel eens geremd worden,remt de caravan helemaal niet meer mee bergop ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juli 2015:

Te veel snelheid toevoegen is niet prettig maar door een korte trekimpuls te geven kan gebruik gemaakt worden van de drempelwaarde van de oplooprem. D.w.z de kracht die de demper nodig heeft voordat die ingedrukt wordt. In de berekening rekenen we die uit en vertalen we dat naar een hellingspecentage dat nog gereden kan worden zonder dat de caravan gaat remmen. Dat is een paar procent hoger dan de helling waarbij de rem vanzelf lost zonder te strekken. Door dus even iets extra energie toe te voegen kan je daarna weer even zonder caravanremwerking rijden.

De ingeschakelde rembeschermer zorgt zowel bergop als bergaf er voor dat de oploopkracht altijd groter is en daarmee de remwerking van de caravan altijd kleiner is. Mijn inschatting is dat ondanks dat de remwerking vermoedelijk niet helemaal meer aan de wettelijke eisen voldoet dit bij een zware goede trekauto niet gevaarlijk is.


Jan Teepe antwoordt op 8 juli 2015:

Nog een aanvulling. Bij het afkoppelen van de caravan, met ingelopen rem, had ik voorheen het probleem dat na het afkoppelen, de koppeling zich in mijn achterbumper wilde duwen.
Nu schakel ik, voordat ik afkoppel, de RBS in en duw ik daarmee de caravan iets achteruit, waardoor de oplooprem zich strekt.
Deze actie bevestigt hetgeen Menno schrijft m.b.t. de extra kracht die de RBS uitvoert op het strekken van de oplooprem. En Kees, mijn ervaring is, dat je beter een keer krachtig kunt afremmen tot ± 30 km./uur en daarna de motorrem weer zijn werk laat doen, dan vaak minder krachtig bij te remmen om de daar geldende 50 km./uur snelheidslimiet niet te overschrijden. En ik had het gevoel, dat het strekken veel makkelijker ging met de RBS dan zonder.


Kees antwoordt op 9 juli 2015:

Menno schrijft: door een korte trekimpuls te geven kan gebruik gemaakt worden van de drempelwaarde van de oplooprem. D.w.z de kracht die de demper nodig heeft voordat die ingedrukt wordt.

Effe twee keer lezen hoor. 😉
Hier staat eigenlijk dat wanneer je gas geeft je het schuifstuk gelegenheid geeft te ‘strekken’ doordat de gasveer mee helpt bij het uitdrukken.
In zoverre niets anders dan zonder de RBS. Blijft over dat de snelheid daarmee wordt verhoogd die later moet worden weggeremd. Met RBS is het rem aandeel van de auto groter dan die van de caravan maar die kinetische energie moet worden omgezet in warmte, hoe dan ook.
Beter is het dan om niet te strekken waarmee de kinetische energie lager blijft.
De tegendruk van de gezamenlijke gasveerdrukken zal onder de 10% helling ook voldoende zijn om de oplooprem vrij te drukken. Daar moet het strekken niet voor nodig zijn.

Jan Teepe schrijft: mijn ervaring is, dat je beter een keer krachtig kunt afremmen tot ± 30 km./uur en daarna de motorrem weer zijn werk laat doen, dan vaak minder krachtig bij te remmen om de daar geldende 50 km./uur snelheidslimiet niet te overschrijden.
Dat klopt, maar dat was niet de vraag. Dat het strekken makkelijker gaat klopt ook maar totaal onnodig. Zoals je zelf opmerkte bij het afkoppelen is het bijschakelen van de RBS voldoende om te strekken. Dat het strekken met gasgeven makkelijker gaat is ook met de standaard gasveer zo. Echter, het moment van caravanremmenvrij zorgt immers bij afdalen voor een nog hogere snelheid. Strekken is mi dus zinlos en ongewenst. Dit ondanks dat hele volkstammen caravanners en nog grotere stammen vakmensen erbij zweren.
(Joris Driepinter verkocht ook onzin zoals wij allen nu weten.)
Er is maar één remedie tegen het oploopremnadeel en dat is dalen met lage snelheid en rustpauzes indien nodig.
Of dure aanpassingen natuurlijk.


PieteR antwoordt op 9 juli 2015:

Vroeger, toen Noorwegen nog fatsoenlijke steile hellingen had en nauwelijks tunnels, heb ik eens tientallen kilometers achter een vrachtwagencombinatie gereden met een afdalingssnelheid van 6 à 10 km/h en een stijgsnelheid van tussen de 40 en 60 km/h.
Inhalen zat er niet in, want waar hij kon, reed hij op het midden van de weg, en dat was maar beter ook...
Ik kan het nu ook, lekker op mijn dooie gemak afdalen en stijgen, zonder ook maar één keer last te hebben van oververhitte remmen. Zo kom je nog eens ergens...


Louis antwoordt op 9 juli 2015:

Komt het er kort door de bocht op neer dat je steeds tijdelijk met een zwaarder dan toegestane ongeremde aanhanger rijd omdat de oploopdemper gehinderd wordt, en de autoremmen het verschil maar op moeten zien te vangen ?


joep antwoordt op 9 juli 2015:

Ja,en waarom worden de remmen van de trekkende auto niet te heet,en die van de caravan wel ? Het hele gedoe van die caravan remmen en alles wat er bij hoort,ligt er aan dat het een oud achterhaalt remsysteem is dat onder caravans zit ,trommels en een oplooprem,en dan als slagroom op de taart allerlei dure al dan niet elektronische hulp middelen om het gebrek in dat remsysteem op te vangen.Kan de caravan bezitter niks aan doen dat het zo is ,maar als die het wil verbeteren kan hij wel weer flink in de buidel duiken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 juli 2015:

Even aan de hand van een voorbeeld:

Stel dat de helling die we willen afrijden 5% is.
Stel dat de oplooprem in werking komt bij hellingen van 6% en meer bij constante snelheid.
Stel dat de oplooprem pas vrij komt als de helling minder is dan 2% of als de auto een trekkracht uitoefent.

Dan heb je een keuze wat te doen na een remactie. Doe je niets en houd je de snelheid constant op de motorrem dan blijft de caravanrem slepen (heel licht bijremmen). Zou je strekken dan blijft de rem vrij.
De vraag is nu wat is beter? 10 km/u extra remmen of de helling afrijden met slepende remmen?

Is de helling (in dit voorbeeld) 8% dan heeft strekken geen zin omdat de oplooprem eigenlijk direct toch weer gaat slepen. Strekken heeft dus pas zin als je zeker weet dat de oplooprem niet gaat remmen. Je zou daar dus eigenlijk wel een 'verklikker' voor nodig hebben omdat het heel moeilijk is te voelen wat de rem doet. In die zin ben ik het ook wel eens dat strekken voor de doorsnee caravanner en in het algemeen weinig nut heeft en het probleem alleen maar vergroot.

Met de RBS (gasveer) zullen de percentages iets anders liggen dan wij berekenen in de trekkrachtberekening, maar mijn ervaring was dat ook met de RBS je iets moet 'trekken' om te strekken.

Dan nog even over vroeger....Vroeger woog een caravan zelden meer dan 1000 kg. De doorsnee caravan tegenwoordig weegt inmiddels 1500 kg maar de remmen zijn niet echt veranderd waardoor die veel meer warmte produceren!

Mijn auto mag 750 kg ongeremd trekken (afremmen) De (oploop)kracht is dan heel wat groter dan de oploopkracht met ingeschakelde RBS. De wetgever is dus eigenlijk heel onduidelijk over wat wel en niet kan en de caravan met RBS remt wel degelijk.


Frans antwoordt op 9 juli 2015:

“Komt het er kort door de bocht op neer dat je steeds tijdelijk met een zwaarder dan toegestane ongeremde aanhanger rijd(..)”
Iedere aanhanger is tijdelijk ongeremd voordat hij begint te remmen. Dat moment duurt bij een RBS systeem niet langer of korter dan zonder dat systeem, maar heeft meer oploopkracht nodig. Je hebt dus een steilere helling nodig of je moet iets harder remmen met de trekauto om de caravan te laten meeremmen.
De oploopkracht die een toelaatbare ongeremde aanhanger uitoefent is vele malen groter dan de kracht die met RBS nodig is om te gaan remmen.


Louis antwoordt op 9 juli 2015:

Theoretisch gezien zouden we dan met een auto die geremd 1600, en ongeremd 750 kg mag trekken een caravan mogen vervoeren van 1600 kg waarvan de remmen pas bij een ingestelde oploopweerstand van 749 kg gaan werken daar er geen wettelijk toegestaan ongeremd gewicht wordt overschreden .
(Of je zoiets ongewensts al zou moeten willen is een andere zaak...ik stop wel zo nu en dan)



Frans antwoordt op 9 juli 2015:

Het is dan wel slechts een opmerking maar impliciet wordt nu gesteld dat
• Oploopweerstand en ongeremd gewicht vergelijkbare grootheden zijn
• 750 een veelvoud is van 749
• De wettelijke eisen die gesteld zijn aan een oplooprem aan de laars kunnen worden gelapt
(….‘theoretisch gezien’)
Bij nadere onderbouwing zou er misschien een toelichting bij te verzinnen zijn


Louis antwoordt op 9 juli 2015:

Laten we dat maar niet doen Frans.
Al zou het al enz....
Het word er sowieso niet veiliger van, en dat moeten we of het nu theoretisch zou mogen of niet, niet willen.
Menno haalde de onduidelijke wetgever er terecht bij, en dit zou dan als voorbeeldje zo'n rare gevolgtrekking kunnen zijn.
Meer moet je er niet in willen zien, en eigenlijk weer snel vergeten .


Jan Teepe antwoordt op 9 juli 2015:

De wetgever heeft het oploopsysteem al verboden voor schamel aanhangers. Dus misschien....


Durk antwoordt op 10 juli 2015:

@Kees,
Gas geven om te strekken werkt wel degelijk door de massatraagheid van de caravan. Als je het goed doet versnel je nauwelijks. Ook zonder verklikker werkt het: gewoon even heel goed opletten en je voelt een schokje, dan direct gas loslaten.
Zo afgelopen maand weer vele dalingskilometers gemaakt in Noorwegen en zo doe ik het al jaren en steeds zegt de dealer bij de jaarlijkse controlebeurt: ik kan aan de remvoeringen niet zien dat u in de bergen gereden hebt.


Kees antwoordt op 10 juli 2015:

Het werkt ook wel Durk het heeft alleen zo weinig zin omdat zodra je het gas loslaat de caravan weer oploopt.
Je kunt dat niet voorkomen. Bij elke afdaling zal het oploopsysteem gaan remmen. Dat is namelijk het grote nadeel van het systeem.


Durk antwoordt op 10 juli 2015:

@Kees: Jij schreef "Door het gasgeven geef je de combinatie snelheid die er later weer moet worden uitgehaald door te remmen. Ergo, het oploopprobleem alleen maar groter maken."
En ik vertel juist dat op deze manier de combinatie vanwege de massatraagheid niet versnelt door het gasgeven.
Zo doe ik het dus: remmen tot bijna stilstand, dan even gas geven tot het "Schokje" en direct gas loslaten. Daarna duurt het even tot de oploopdemper weer helemaal ingeschoven is.
Natuurlijk schuift de oplooprem dan weer in maar dus niet direct in 1 keer helemaal maar langzamerhand want het heet niet voor niets een demper.
Jouw reactie zou kloppen als er geen demper zou zijn maar die is er wel en dempt c.q. vertraagt het oplopen. Nogmaals: proefondervindelijk bewezen met lange afdalingen in Noorwegen.

En mochten er opmerkingen komen over afremmen tot bijna stilstand en achterliggers: ze hebben het na twee keer echt wel door dat er weer zo'n caravanner naar beneden aan het schuiven is 😉


Kees antwoordt op 10 juli 2015:

Het lijkt erop dat er op jouw manier niet versneld wordt. Door jouw kunde zal dat minder zijn dan doorsnee maar dat gebeurd wel.
Dat is toch ook logisch want je geeft gas. Er wordt dus energie omgezet in voorwaartse beweging.

Door met name jouw opmerking: “Daarna duurt het even tot de oploopdemper weer helemaal ingeschoven is.” Moet toch duidelijk zijn dat er gedurende die tijd niet geremd wordt. Ergo, de snelheid kan onbelemmerd toenemen. Juist door het vertraagd oplopen (demperwerking) kan de snelheid toenemen. Dat dat langzaam gaat doet er niet toe.

Beter een remmende langzaam rijdende niet gestrekte caravan dan een hogere snelheid weg moeten remmen aan het einde door het strekken.
Dat je je hierdoor meer opgejaagd zou kunnen voelen is duidelijk maar dat is voor ons beide niet zo’n probleem toch?


ben antwoordt op 10 juli 2015:

Snap het probleem niet,gewoon blijven versnellen tot 200km/h,niet remmen,kom je ook de volgende berg makkelijker op!..😉 haha!


Jan Teepe antwoordt op 15 september 2015:

Nog een aanvulling in deze:
Ik heb een fantastisch testcircuit gevonden voor het testen van aanpassingen op het oploop remsysteem. De N630 (Spanje) van zuid naar noord, dus vanaf Leon richting Oviedo. Onze vrienden van de ANWB zetten een blauw caravannetje bij deze weg (alleen voor ervaren bestuurders geschikt). Maar neem van mij aan, dat deze weg veel gevaarlijker is, dan deze aanduiding. Bij Pto.Pajeres gaat het gedurende 11 km. tussen de 14% en 17% bergafwaarts. Van noord naar rijdend over deze weg zuid betekent dit dus 14% tot 17% bergopwaarts. Mijn RBS downhill rembeschermer heeft het tot op ± 70 graden Celsius, op de remtrommel gemeten, gehouden. En dat is beter dan ik verwacht had. En NL caravanners, mocht u van Oviedo naar Leon willen rijden, neem dan a.u.b. de A66/AP66 i.p.v. de N630. Dat voorkomt veel ellende.


Leo vd Beek antwoordt op 15 september 2015:

Onlangs was ik voor een tempo 100 keuring bij de Dekra in Duitsland. Ik heb de keurend technicus gevraagd naar zijn mening over RBS en ARC. Hij was na overleg met 2 andere technici heel stellig. Als 1 van deze systemen op mijn caravan had gezeten had ik geen tempo 100 sticker gekregen. Het is niet toegestaan iets aan het remsysteem te wijzigen. Als je iets verandert aan het remsysteem vervalt daardoor de "betriebserlaubnis"'voor de caravan. Een caravan met Duits kenteken zou dan niet meer de weg op mogen.


ARC Trailer Systems antwoordt op 15 september 2015:

Hoewel off topic vraagt de opmerking over het ARC systeem om een reactie.
Vooropgesteld, het is altijd goed dat mensen hun ideeën toetsen aan de mening van anderen. In dit geval is het dan wel prettig als die weten waarover zij het hebben. Er van uitgaand dat zij de Duitse regels goed kennen betekent dat nog niet dat ze ongezien een oordeel kunnen hebben over een hun onbekend, veiligheid verhogend remcontrolesysteem.

Het is een misverstand dat iets aan het oploopremsysteem wordt gewijzigd. Slechts de bediening van het remsysteem wordt beïnvloed. Zoals dat ook aan de orde is met inbouw en gebruik van bijvoorbeeld ATC, ook zo’n veiligheid verhogend systeem, dat voor Tempo 100 gewoon wordt geaccepteerd.
Omdat ARC de caravan veiliger maakt dan een Tempo 100 sticker lijkt de keuze niet moeilijk.


@Eric antwoordt op 15 september 2015:

Heeft dat RBS systeem een temperatuur uitlezing op de remtrommel of heb je dat manueel gemeten Jan Teepe?
En zo ja, hoe meet je dit manueel, met een IR thermometer door de gaten in de velg heen?


PieteR antwoordt op 15 september 2015:

Volgens mij is dat allemaal nattevinger-werk?


Kees antwoordt op 15 september 2015:

ARC trailer systems schreef: "Er van uitgaand dat zij de Duitse regels goed kennen betekent dat nog niet dat ze ongezien een oordeel kunnen hebben over een hun onbekend, veiligheid verhogend remcontrolesysteem. "

Op een forum kan dit helaas wel.


Leo vd Beek antwoordt op 15 september 2015:

Ik heb de technicus van DEKRA de info over ARC op internet laten zien. Hij heeft vervolgens, na het eerdere genoemde overleg met zijn collega's gezegd dat er geen "algemeine Betriebs Erlaubnis" (ABE) is voor dit systeem.Als dit wel zo is zou ik dat graag horen van ARC, want het lijkt mij een prima systeem. Zoals ook op de site van ALKO staat aangegeven hoeft het ATC niet in de voertuigpapieren te worden vermeld, maar moet wel de meegeleverde ABE bij de caravan papieren worden gevoegd waardoor het is toegestaan. Vraag die mijns inziens relevant is: heeft het ARC nou wel of niet een Duitse ABE? Volgens DEKRA dus niet.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2015:

Die vraag is toch pas relevant als je in Duitsland woont en een Duitse caravan zou hebben?


kees antwoordt op 15 september 2015:

Als je niets wijzigt moet er dan een document aanwezig zijn dat je niets gewijzigd hebt?
Je kan het moeilijk maken om het moeilijk doen maar heeft dat dan zin?


Leo vd Beek antwoordt op 16 september 2015:

Vraag is ook relevant als je de voordelen ziet van ARC (en dit zou willen monteren) maar daarnaast ook graag een tempo 100 sticker wilt hebben, met je Nederlandse caravan.


Jan Teepe antwoordt op 16 september 2015:

De temperatuur heb ik gemeten door liggend onder de caravan een thermometer tegen de remtrommel te houden. Wetenschappelijk niet verantwoord dus. En dat tempo 100 gebeuren, wat een gedoe. Alleen als je in Duitsland gecontroleerd wordt, door een achterop rijdende politiewagen heeft het een nut. Of denken jullie dat de camera's de tempo 100 sticker kunnen detecteren.
En tot slot, ja de remvertraging van mijn combinatie met ingeschakelde RBS is minder, maar o wat heb ik minder stress bij het afdalen. Dus top dat ding.


Louis antwoordt op 17 september 2015:

Het paperassenwerk zal internationaal ooit wel eens in orde komen .
Waar het om ging was het sparen van de caravanremmen (en lagers) in afdalingen .
En dat kan nu dus eindelijk door deze remmen met wat voor systeem dan ook op de gewenste momenten buiten werking te kunnen stellen.
(Eigenlijk een uitgekiende versie "op afstandbediening" van het aloude palletje op de koppeling dus)
Blijft tijdens de afdalingsperiode alleen de auto nog over om het oplopen van snelheid van de hele combinatie toch in de hand te houden.
Dat zal dan middels de remmen en automotor moeten gebeuren want meer is er nu eenmaal niet.
Dat laatste word met alle moderne bromfietsmotortjes in auto's wat minder, dus zullen we in een nog lagere versnelling nog langzamer naar beneden moeten, en/of ook wat vaker aan nieuwe remblokjes toe zijn.
En 's winters wat eerder geneigd zijn te gaan glijden, dus zou ik (als ik een wintersporter zou zijn) het systeem bij gladheid toch maar even uitschakelen.


John antwoordt op 17 september 2015:

"Of denken jullie dat de camera's de tempo 100 sticker kunnen detecteren."

Nee, in Duitsland flitsen ze van voren, ze moeten een gezicht op de foto hebben. Dus door Duitsland😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2015:

Afgelopen weekend heb ik (weer) een zeer tevreden gebruiker gesproken van de RBS Downhill rembeschermer. Hij had wel een 'stevige' trekauto die ook op de vlakke weg goed de extra remkracht kan leveren.


@Eric antwoordt op 21 september 2015:

@Jan Teepe: niet echt wetenschappelijk getemperatuurd dus... 😉
Lijkt naar mijn gevoel wel erg koel, 70oC


Jan Teepe antwoordt op 5 oktober 2015:

He Louis, als de oplooprem goed in werking komt op een sneeuwoppervlak, want het is niet of wel remmen bij een oplooprem, dan wordt het ook glijden met de caravan. En dan maar hopen dat de remkracht op beide wielen gelijk is. Dus niet het ene wiel wel glijden en het andere niet. Want daar word je niet vrolijk van. Misschien is het dan toch nog fijner om alleen op de autorem af te remmen, dan heb je de ABS nog. En John, zitten die tempo 100 stickers ook in een databank, zodat als je geflitst wordt, je geen bekeuring thuis gestuurd krijgt?


Vino antwoordt op 5 oktober 2015:

Het is inmiddels 7-maanden verder.Heeft Arie al een keuze gemaakt?

Met vriendelijke groet,

Vino.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 oktober 2015:


als de oplooprem goed in werking komt op een sneeuwoppervlak, want het is niet of wel remmen bij een oplooprem, dan wordt het ook glijden met de caravan.

Waarom? Natuurlijk kan de oplooprem blokkeren op een glad oppervlak maar omdat de auto ook niet hard kan remmen is de oploopkracht en dus de remkracht maar klein.
De RBS kon juist dan nog wel eens in het voordeel kunnen zijn met z'n lagere remvermogen en meer oploopkracht op een auto met ABS en misschien wel kettingen.


Louis antwoordt op 5 oktober 2015:

Alles bij elkaar genomen is het dan misschien toch niet zo'n slecht idee om de caravan van sneeuwreizigers juist wél op winterbanden te zetten .


Arie antwoordt op 6 oktober 2015:

Beste Vino.
Ik heb nog geen keuze gemaakt, omdat we dit jaar onze vakantieplannen gewijzigd hebben. We zijn niet naar de Alpen gegaan, maar naar Bretagne . Op de reis via de Belgische, Normandische en Bretonse kust heb ik de rembeschermer niet gemist! Afhankelijk van de plannen voor volgend jaar en mogelijke recensies zal ik er misschien een aanschaffen. Overigens iedereen bedankt voor zijn reacties!


Jan Teepe antwoordt op 7 oktober 2015:

He Menno, dat is nou precies wat ik ook bedoelde te zeggen. Jij kunt dat dus beter dan ik verwoorden.


Louis antwoordt op 8 oktober 2015:

Ik vind dit wel een waardevol onderwerp.
Dus aan diegenen die zo'n soort systeem onder hun caravan hebben en de moeite willen nemen :
Laat onder gladde winterse omstandigheden de verschillen hier eens weten tussen rijden met in of uitgeschakeld systeem .
Zowel op de vlakke weg als ook in afdalingen .
(Mét gewichtsverhouding tussen auto en caravan er bij vermeld als het even kan)
Dus ook alle neveneffecten buiten de voordelen van het besparen van de remmen e.d.


Frans antwoordt op 8 oktober 2015:

Trein 3650 kg 73% AWD
10% afdaling op aangereden sneeuwdek, geen kettingen. Mogelijkheid om met remcontrolesysteem mét en zonder oplooprem te remmen. Met oplooprem betrouwbare vertraging en recht spoor. Zonder oplooprem meteen (eerder) ingreep van ABS, wel recht spoor. Op motor remmend 1e versnelling zonder remactiviteit van auto en caravan betrouwbaar recht spoor.

Trein 2650 kg 83% RWD
10% afdaling op verse sneeuw met verijsde ondergrond, winterbanden en kettingen op auto. Standaard caravanrem. Rechtuit rijden ging goed, maar bij het remmen ging caravan zijwaarts schuiven. Ook kettingen op caravan gelegd. Combinatie werd betrouwbaar.

Mijn conclusie: sterk afhankelijk van de omstandigheden of iets wel of niet kan. Gunstige gewichtsverhouding voelt veel beter. Snelheid laag houden.


Louis antwoordt op 8 oktober 2015:

Bedankt Frans !
Ook helder uitgelegd dus daar hebben we tenminste iets aan.
(Hoe meer mensen met info hoe liever)
Elk systeem om van de standaard nadelen van de oplooprem af te kunnen komen is welkom, en het delen van de praktijkinformatie hier over dus ook.
Maar ook het horen over hoe je er het beste mee om kunt gaan onder bepaalde omstandigheden draagt daar aan bij.


Jan Teepe antwoordt op 26 juli 2016:

Na 4 maal vv. de A75 (centraal massief) gereden te hebben en een aantal Mega afdalingen in Spanje (o.a. gem. 14% over 11 km.)gedaan te hebben met de RBS rembeschermer erop, ben ik vandaag met de caravan bij mijn dealer Marcel van der Sande geweest om de remtrommels los te halen. De remschoenen en de trommels zagen er prima uit. Conclusie, de RBS rembeschermer heeft (zeer) goed gefunctioneerd. Maar geïnteresseerden wil ik ook wijzen op het feit, dat de remvertraging met een ingeschakelde RBS beduidend minder is, dan zonder ingeschakelde RBS. Als u overweegt om een RBS rembeschermer aan te gaan schaffen, dan zult u ruime ervaring in het caravan rijden moeten hebben, een auto met een groot remvermogen en een defensieve rijstijl is een must. In de praktijk zal het er op neer komen, dat u rijdt met een ingeschakelde RBS, daar waar het niet nodig is. Dit omdat het domweg niet mogelijk is, om de RBS precies op het juiste moment in te schakelen en uit te schakelen. Het is een niet 100% uitontwikkeld systeem. Er zijn gebruiksvriendelijker systemen te koop. Zonder rembescherming op de caravan, is de afdaling van de A75 bij Lodève niet aan te bevelen. Verglazing van de remschijven en ovaliteit van de remtrommels is een garantie bij het nemen van deze afdaling zonder rembescherming op de caravan. En zonder controle-/keuringsplicht voor caravans in NL, zullen we natuurlijk altijd verhalen op dit forum tegen komen in de trand van, "IK HEB GEEN PROBLEMEN".


Abve antwoordt op 26 juli 2016:

Ik heb sinds kort iTBS op mijn cv laten monteren. De cv remt alleen als ik op het rempedaal vd auto trap. Zodra ik dit pedaal loslaat, strekt de oplooprem zich.
Afgelopen maand ruim ervaring opgedaan in het Noorse Fjordengebied. Zeer tevreden. Steile afdalingen ( w.o. De Trollstigenveien) geven geen enkel probleem meer. Remmen worden warm, maar niet oververhit.
Mijn cv is 1600 kg en wordt getrokken door een Landrover.


jean antwoordt op 28 juli 2016:

Okk hier een tevreden Rbs gebruiker.
Ik heb wel ook een zware trekken 1800kg leeg totaal 2250kg met een cv van max 1300kg.


Arie antwoordt op 28 juli 2016:

Ik heb inmiddels de RBS Downhill rembeschermer gemonteerd en hier in tussen diverse afdalingen tot 8 a 9 % mee gereden. Hij voldoet uitstekend. Wel heb ik in mijn auto een "remverklikker" gemaakt, waarop ik kan zien of de oplooprem in werking is. Indien nodig zie ik dan of ik moet "strekken" en of dit ook gelukt is. Ik raadt de plaatsing van een remverklikker danook sterk aan. Is bovendien eenvoudig zelf te doen. Als ik de RBS uitgeschakeld heb laat ik de verklikker gewoon aanstaan.


Tijs antwoordt op 2 augustus 2016:

Beste Abve,

Bedankt voor het delen van de ervaring met het iTBS systeem. Dat combineert toch antislinger en oplooprembeschermer. Ik heb nu LEAS en ARC op de caravan, een combi die ook goed bevalt, zeker omdat ze allebei een signaal in de auto geven over wat ze doen (zoals Arie ook aanraadt). Inmiddels ook een flink aantal lange afdalingen achter de rug en ben nog steeds blij dat we dat systeem geplaatst hebben.


Abve antwoordt op 2 augustus 2016:

Beste Tijs,

Bij het iTBS-systeem wordt ook standaard een stick met een ledlichtje geleverd. Deze past in de sigarettenaansteker en geeft de actuele werking van het systeem weer middels het ledlichtje.
Me een knopje op de stick kun je ook het antislingersysteem uitzetten, bijvoorbeeld op zeer slecht wegdek.
Ik heb hiervan eenmaal gebruik gemaakt, nl op een weg over de Hardanger Vidda waarbij het systeem telkens ingreep bij het rijden door kuilen en over richels. Ik ben zeer tevreden omdat het systeem ( maar dat geldt ook voor jouw systeem, begrijp ik) veel meer vrijheid geeft bij het rijden over bergwegen. En dat is mij heel wat waard!


Tijs antwoordt op 4 augustus 2016:

Dat knopje om het antislinger tijdelijk uit te zetten is een interessante. Heb diezelfde ervaring in Noorwegen, maar ook in stedelijk gebied met veel rotondes. 😉


Quirien antwoordt op 9 december 2017:

Menno,
Met genoegen het stukje met je ervaring over ITBS gelezen wat je recentelijk geplaatst hebt in december 2017.
Overigens, Te vinden in Informatie blad bij Downloads Artikelen om te printen in PDF


bart antwoordt op 16 januari 2018:

@PieteR "Ik kan het nu ook, lekker op mijn dooie gemak afdalen en stijgen, zonder ook maar één keer last te hebben van oververhitte remmen." Begrijp ik je goed dat je dat met de RBS doet? Ik ga die nu met een relatief lichte caravan steeds logischer vinden.


PieteR antwoordt op 17 januari 2018:

Nee, ik doe dat met een ouwe BIOD zonder strekkende hulpmiddelen. Gewoon netjes het verstand, het gas en de rem gebruikend. Het is vooral belangrijk dat je niets aantrekt van opdringerig verkeer achter je. Die laat ik van tijd tot tijd passeren door een parkeerstrook te nemen.
Als je je wel laat opjagen, moet je ook harder remmen, wat dan weer meer hitte oplevert.

Die rit is óók vakantie! 😉


bart antwoordt op 17 januari 2018:

@PieteR
Dat is erg hoopgevend. Dus het is goed te doen zonder hulpmiddelen. Bedankt!


Kees antwoordt op 17 januari 2018:

Zonder meer. Een oplooprem is een rudimentair systeem en voldoende voor de meeste omstandigheden. In bergachtige trajecten is met beleid en verstand zeer goed te rijden en slechts in extreme omstandigheden zullen er aanvullende maatregelen nodig zijn. Snelheid is in deze een factor die van grote invloed is op de mate van problemen.
Een aanpassing of aanvulling van en op het rudimentaire remsysteem is een andere.


bart antwoordt op 18 januari 2018:

@Kees Jij ook nog bedankt voor je inbreng Kees. Inmiddels vernomen dat ARC voor de oude BIOD uitvoerbaar is. ITBS moet nog onderzocht worden i.v.m. de oude koppeling. Maar je zou toch verwachten dat er een halfautomatische versie van de RBS mogelijk zou zijn. RBS is nu voor 1500kg, wat logisch is als je ervan uitgaat dat de rudimentaire remmen nog op 1000 kg rekenen. Maar een halfautomatische met een compressor die je naar smaak kunt instellen en aan en uit zetten, zoals cruise control ook aan en automatisch weer uit, i.c.m. RBS hardware, zou toch voor 500 euro mogelijk moeten zijn. Zou een uitkomst zijn voor oudere caravans waarvoor ARC en ITBS niet mogelijk of veel te duur zijn en RBS handmatig te lastig en misschien gevaarlijk indien onjuist gebruikt.


PieteR antwoordt op 19 januari 2018:

Veel van dit soort veiligheidsgadgets wordt aan geschaft uit angst voor verbrande en verglaasde remvoeringen. Uiteraard is er een kans dat bij verstandloos rijden het een en ander misgaat, maar met net dat kleine beetje wijsheid kun je ver komen zonder die spullen, is mijn ervaring.
Ga vooral niet truttig slepend zitten afremmen, maar trap gewoon even fors op dat pedaal om je combinatie weer bij de les te krijgen. En meestal zitten in een afdaling kleine vlakke stukken, die precies lang genoeg zijn om met een peut gas de zaak even te strekken.

En zo niet: hoe harder je rijdt, hoe hoger de wrijving, dus de hitte... Mijn remvoeringen zien er nog perfect uit na al die afdalingen!


bart antwoordt op 19 januari 2018:

@PieteR Dat is glashelder 😉 Bedankt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 januari 2018:

Misschien wel glashelder maar ook erg eenzijdig en niet algemeen geldend!

Op de eerste plaats is het volstrekt onduidelijk over wat voor hellingen Pieter het heeft. Daarnaast heeft de ene caravan veel meer 'last' van verhitte remmen dan de andere. Ik neem aan Bart dat je deze pagina bestudeerd hebt: https://www.caravantrekker.nl/info/helling_naar_beneden.php
Daarin kan je 'uitrekenen' dat er tussen combinaties veel verschil is hoe groot de kans is op constant remmen. Daarnaast hangt het enorm van de weg af. Ik ken een paar Wintersport campings in de alpen waar ik met geen mogelijkheid in het dal kan komen zonder oververhitte remmen (op mijn caravan). Dat zijn afdalingen van 800 hoogte meters over minder dan 10 km. Alleen door tenminste 2 keer te stoppen kon ik zonder schade beneden.

Ook de afdalingen even voorbij Millau (bij Lodeve) kan voor sommige combinaties problemen opleveren. Duizenden caravans gaan daar naar benden maar sommige alleen met rokende remmen. Ligt dat aan het logisch verstand van de chauffeur? Zeker niet alleen....

Als je met een kleine BIOD rijdt Bart die niet is overbeladen en voorzien is van een overbemeten onderstel (zoals de BIOD van Pieter) dan zal je bij een goede rijwijze waarschijnlijk geen problemen krijgen op de meeste doorgaande wegen. Maar ga je meer 'extreme' hellingen opzoeken of heb je een andere combinatie dan zijn helaas hulpmiddel als de RBS, ARC of ITBS helaas noodzakelijk.
Ben je zelf handig (een Willy Wortel) dan kan je met een gasveer voor een paar tientjes gemakkelijk zelf een RBS maken en met een elektromotortje is zelfs een aan en uitschakeling op afstand niet zo moeilijk te maken 😉
Maar de meeste mensen kunnen dat niet en kunnen m.i. beter vertrouwen op goede oplossingen als ARC en ITBS als dus gebleken is dat op de routes die ze willen rijden de remmen te warm worden.


evr66 antwoordt op 19 januari 2018:

Menno, mooi genuanceerd antwoord.

Ik zou (ondanks dat ik behoorlijk handig ben) wel even 3x nadenken alvorens een eigen RBS in elkaar te gaan knutselen, die in bepaalde omstandigheden de remcapaciteit van de caravan beperkt.


bart antwoordt op 19 januari 2018:

Oprecht bedankt @Menno en @evr66 voor jullie betrokkenheid.
Ik gebruik deze wintermaanden om het rijden met de BIOD 420TLH zo goed mogelijk voor te bereiden. En dan is de door iedereen hier gedeelde informatie nooit teveel. Het onderstel van deze BIOD van 2002 is helaas niet geschikt voor ARC montage en mogelijk ook niet voor ITBS. Dat laatste moeten we nog uitzoeken. Ik ben niet van plan al meteen de Zwitserse Alpen in te gaan om te oefenen, maar wil er alvast wel alles over te weten komen. Daarom heb ik uiteraard deze site al helemaal en met veel plezier doorwerkt 😉 Maar voorlopig is de RBS dus de enige optie voor als ik echt gek wil gaan doen. Maar voorlopig zal ik eerst de rustiger hellingen opzoeken en afhankelijk van mijn ambitie en het werkelijke minimale gewicht van de caravan zonodig de iets sterkere oploopdemper voor 540Nm monteren. Ik zag dat PieteR's 420TD al aardig meer weegt dan de fabrieksopgave en de TLH is mogelijk ook al iets zwaarder. Ik hou mezelf voor dat het voorlopig allemaal wel zal meevallen, zoals @PieteR ook al aangaf, als ik de caravan zo licht mogelijk houd. Geen gevulde watertanks, gas tank en evt. voortent of luifel in de auto. En vooral rustig aan naar beneden. Ik zie nu nog wat op tegen de kosten van ITBS tegenover de dagwaarde van de BIOD, maar zal zeker niet schromen dit te laten monteren als het maar enigszins nodig is. (Triorep zal dit uiteindelijk vast wel lukken.)


Jan Teepe antwoordt op 19 januari 2018:

Beste mensen een paar opmerkingen: Menno eens met jouw verhaal, met die aanvulling, dat bijv. bij de afdaling op de A75 "Lodeve" het er eigenlijk niet op aan komt of je wel of niet over de juiste kennis m.b.t. afdaling met caravan beschikt. Je moet bij remmen om aan de 50 km. grens te voldoen. En zelfs al zou je niet behoeven bij te remmen (utopie), de oplooprem gaat toch in werking treden en de remtrommels worden gloeiend heet. En alsjeblieft, ga geen RBS rembeschermer monteren, als je niet over een grote mate van ervaring met caravan rijden beschikt. En over een anticiperende manier van rijden met caravan beschikt. Het is absoluut gevaarlijk om zonder (behoorlijke) caravan rijervaring daarmee te rijden. Je kan, bijv. na de afdaling bij Lodeve, het systeem niet zomaar uit zetten. Dan kan alleen maar op een parkeerplaats in stilstand. Dus je rijdt een combinatie met een veel langere remweg dan zonder RBS gebruik het geval zou zijn.


Kees antwoordt op 19 januari 2018:

"Qua vermogen nooit een probleem mee gehad, power genoeg dan wel op een wat hoger toerental rijden."
Caravannen doe je echter op koppel en niet vermogen. (Mits je als eerste boven wil zijn natuurlijk 😉).

 " Maar ga je meer 'extreme' hellingen opzoeken of heb je een andere combinatie dan zijn helaas hulpmiddel als de RBS, ARC of ITBS helaas noodzakelijk."
Niet noodzakelijk zou ik stellen, wel een welkome aanvulling als men veel dergelijke trajecten rijdt. Zoals Menno eerder schreef kun je ook schadeloos afdalen door één of meer keer te stoppen. Die noodzakelijkheid is dus betrekkelijk.

Een zwaardere gasveer in het schuifstuk monteren vind ik niet raadzaam en een slecht advies.
Die gasveer zorgt voor een drempelwaarde én vertraging in de kracht die nodig is om de oplooprem te kunnen aanspreken. Een grote (dwars)kracht op een (lichte) achterzijde van het trekkend voertuig kan in bochten voor andere problemen zorgen. Kortstondig een caravanmassa in een haarspeldbocht die een andere kant op wil zou ik niet prettig vinden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 januari 2018:

@Kees,
De RBS is niets anders dan een extra gasveer. De drempelwaarde wordt niet groter maar permanent neemt de oproopkracht toe, met alle gevolgen van dien. Dat is heel wat anders dan een zwaardere schokdemper in de oplooprem zetten die er inderdaad voor zorgt dat de drempelwaarde iets groter wordt.

@Bart
Zeker zijn de kosten hoog van ITBS t.o.v. de dagwaarde van een BIOD maar die laatste is dan ook veel lager dan de echte waarde 😉


bart antwoordt op 19 januari 2018:

@Menno Jazeker, dan is het slechts een fractie 😉 Heel veel extra gemak en wat toegevoegde veiligheid. Zou mooi zijn als 't erop kan.


PieteR antwoordt op 20 januari 2018:

@ Bart: Neem met je combinatie een cursus bij Bert, hij is een uitstekende instructeur! Het helpt je over veel onzekerheden heen en daarna bij het nemen van beslissingen over volgens jou broodnodige beveiligingen!


Kees antwoordt op 20 januari 2018:

"De RBS is niets anders dan een extra gasveer."
Dat zie ik dan ook als een schetsartikel die niet bijdraagt aan het verhelpen van het 'oploopprobleem' in de bergen en de (verkeers) veiligheid geweld aandoet door de eerder door mij genoemde reden.
Het danwel minder maar toch lichtjes meeremmen van de caravan leidt tot verminderde remwerking op langere duur en is daardoor geen oplossing.


evr66 antwoordt op 20 januari 2018:

hoi bart, zoals een andervforumlid al aangaf: wellicht handig hier via de site een korte cursus te volgen? (heb er zelf geen ervaring mee). wellicht krijg je dan ook wat meer info omtrent wenselijkheid en mogelijkhefen van de verschillende systemen. neems eens contact op met triorep, zij kunnen je waarschijnlijk direct vertellen of itbs mogelijk is op de biod.

succes!


bart antwoordt op 20 januari 2018:

Bedankt PieteR en evr66. Ik ben nu al wel zo'n beetje voldoende geïnformeerd over wat ik wilde weten 😉


Jan Teepe antwoordt op 20 januari 2018:

Kees, sorry dat ik je moet corrigeren wat betreft de RBS. Bedenkingen over de veiligheid er van, dat heb ik hier al weergegeven, maar de werking is goed. Nadat ik een aantal zeer steile afdalingen gedaan heb in Spanje ( > 14%) en twee keer de Lodeve afdaling op de A75, heb ik in Nederland bij de Adria dealer de trommels eraf laten halen en controle op de trommels en de remvoeringen uitgevoerd. Prima in orde.


Kees antwoordt op 20 januari 2018:

En wat was de gemeten remvertraging?
Dat de remmen er goed uitzagen bij de dealer hoeft natuurlijk niet te liggen aan de RBS. Dat kan net zo goed te wijten zijn aan jouw voortreffelijke rijstijl.
Mocht het resultaat van die goede remmen toch mede dankzij het RBS zijn bereikt dan neemt dat niet weg dat de veiligheid in het rijden er toch onder geleden heeft ondanks dat alles goed gaat. Net zo min als dat men met zomerbanden in de winter ook prima kan rijden. Het gaat erom dat in grensgevallen zulks een passief systeem het verschil kan maken tussen feest en falen omdat het een adequaat functioneren verhinderd wanneer het nodig is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 januari 2018:

Met een RBS remt de caravan inderdaad minder (bij gelijke oploopkracht). Daardoor kan je zonder problemen een iets steilere helling naar beneden rijden zonder oververhitte remmen. In praktijk werkt dit veelal voldoende.
Tegelijk vraag je meer van de remkracht van de auto, maar in praktijk is daar ook nog wel mee te leven. De oploopkrachten zijn niet veel groter als bij een ongeremde aanhanger. Alleen wettelijk voldoe je niet aan de eisen die de overheid stelt aan de oploopkracht i.c.m. de remkracht.


PieteR antwoordt op 21 januari 2018:

Nadat ik ooit moeilijk heb moeten remmen op een afdaling met wat gras tussen de klinkers, wil ik geen spullen in of aan mijn combinatie, die iets afdoen aan de remwerking. Dán maar supertraag afdalen!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 januari 2018:

Ook bij langzaam rijden (afdalen) kunnen remmen oververhit raken. Snelheid is geen bepalende factor daar in.


evr66 antwoordt op 21 januari 2018:

@menno, jouw zinsnede "Alleen wettelijk voldoe je niet aan de eisen die de overheid stelt aan de oploopkracht i.c.m. de remkracht."

kan dit nog consequenties hebben wanneer je bv bij een ongeval betrokken raakt? je rijd dan blijkbaar met een combinatie die wellicht niet meer aan de formele eisen voldoet. vergelijkbaar bv met rijden met slechte remmen if banden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 januari 2018:

@avr66
Zou kunnen, maar ik betwijfel of voldoende kennis en bewijs voorhanden is. Bovendien is voor de feitelijke remwerking die eis vrij onzinnig. Immers een moderne snelle auto kan met ABS met gemak een hele hoge oploopkracht ‘genereren’.


Jan Teepe antwoordt op 21 januari 2018:

Met deze materie heb ik de nodige ervaring opgedaan. Na drie rem revisies, dit veroorzaakt door het feit dat ik absoluut niet kon begrijpen waarom de remtrommels roodgloeiend, zelfs een keer wit, werden en 1 keer zelfs de remvoering los in de trommel lag, ben ik wijzer geworden door een oude rot in het vak. En geloof mij, ik remde zo min mogelijk met de voetrem, alles in lage versnellingen en anticiperend. Wel vanaf hooggelegen wintersport campings naar beneden. In mijn LMC met Peitz as heb ik een 3 tons oploopdemper laten zetten, en dat heeft toen redelijk goed geholpen. Met de caravans daarna ging dat niet meer, omdat er Alko assen onder zaten. Toen van een Duitser het oude systeem met de twee extra oploop dempers gekocht. Hielp goed voor het oploop rem probleem, problematisch bij het nemen van de (haarspeld)bochten. Toen dat systeem, dat al redelijk oud was toen ik het kocht, ter ziele was, heb ik het winter kamperen maar opgegeven. Laten een RBS gekocht en dat helpt. Maar had liever een beter systeem gehad. Echter deze kan ik niet zelf demon- en monteren en met deze systemen erop, komt een caravan niet door de keuring in Spanje. Hoop dat jullie nu begrijpen dat het niet zozeer ligt aan de rijkwaliteiten van de chauffeur, maar dat het oploopsysteem zelf de boosdoener is.


bart antwoordt op 21 januari 2018:

Bedankt voor deze toelichting Jan. Ik ben ervan overtuigd dat een ervaren chauffeur die weet hoe de combinatie met en zonder RBS reageert, heel goed weet wat hij doet en zodoende veilig en verantwoord bezig is. In feite fungeert de RBS als een zwaardere demper van 900N, wat in de situaties waarin je rijdt, de combinatie kennelijk beter maakt. Zwaardere aanhangers hebben immers ook zwaardere oploopdempers. Zo lijkt het me ook niet meer dan logisch dezelfde caravan van een zwaardere demper te voorzien als hij vaak flink helling af moet en/of zwaarder beladen is. Het vage aan de wetgeving is dat je een auto van 1335kg mag beladen tot 1850kg en daarachter een beladen caravan van 1500kg mag hangen en dat lekker 10 % downhill. Helemaal legaal. Maar wel erg gevaarlijk lijkt me. Niet te vergelijken met wat een iets zwaardere oploopdemper doet voor een goed beladen combinatie waarvan de caravan max. 75 procent weegt van de auto.


Quirien antwoordt op 21 januari 2018:

@ Bart, je haalt het al in je voorbeeld aan. Een van de gouden regels naast diverse andere die ik hanteer is, voor een mens is overgewicht niet goed, voor de Caravantrekker des te beter.


aadje antwoordt op 21 januari 2018:

@ waar hebben we het over een vraag van Arie uit 2015 over een ding waar er een paar van in omloop zijn.Las net in de Telegraaf verwarde man gaat willekeurig huis binnen met hakbijl.Begint het daar hier ook niet een beetje op te lijken.Ja mijn inziens wel er zijn hier een aantal geweldige knutselaars in theorie dan.


Louis antwoordt op 21 januari 2018:

Negen Juli 2015 om 7.10.
Er is ondertussen dus nog niets veranderd ?
Valt me tegen in deze tijd waar we durven rekenen op autonoom rijdende auto's 😉
Wordt de hoogste tijd voor elektrische caravan remmen....standaard !
Leuk geprobeerd maar deze "half om half gehakt" systemen hebben genoeg tijd gehad en er is kennelijk weinig verbetering te verwachten.
(Kon routinematig af fabriek gemonteerd best nog eens goedkoper zijn ook dan het achteraf knutselen met al dit toch wel surrogaat spul wat beperkt én met kennelijk bijhorende nadelen functioneerd)


Kees antwoordt op 21 januari 2018:

"Immers een moderne snelle auto kan met ABS met gemak een hele hoge oploopkracht ‘genereren’."
Dat is dan niet dankzij de ABS. Een hogere remkracht zal nooit door het ABS worden bewerkstelligt, eerder het tegendeel.

"In feite fungeert de RBS als een zwaardere demper van 900N, wat in de situaties waarin je rijdt, de combinatie kennelijk beter maakt."
Nee, beslist niet beter, wel de remmen wat meer ontziet ten koste van veiligheid. Immers minder remwerking ....

"Zwaardere aanhangers hebben immers ook zwaardere oploopdempers. Zo lijkt het me ook niet meer dan logisch dezelfde caravan van een zwaardere demper te voorzien als hij vaak flink helling af moet en/of zwaarder beladen is."
Zo logisch lijkt mij dat niet. Bij de zwaardere aanhangers wil je immers ook een 'drempel' (demping) voor de oplooprem en die moet ook weer gestrekt worden met die grote massa dus zal de kracht (+900N) daarvoor ook groter moeten zijn. De remkracht moet wel beschikbaar blijven en niet door een grotere gasveerkracht kleiner worden

"Het vage aan de wetgeving is dat je een auto van 1335kg mag beladen tot 1850kg en daarachter een beladen caravan van 1500kg mag hangen en dat lekker 10 % downhill. Helemaal legaal. Maar wel erg gevaarlijk lijkt me. "
Waarom gevaarlijk? Rustig en met beleid is het devies. De rem doet zijn werk. Het gaat erom hoe lang die afdaling duurt en hoe je daarmee omgaat. Dáár zit het gevaar, niet in die massa of de helling.
Ga je een zware demper monteren dan wordt de remwerking daarmee beperkt en dát noem ik pas gevaarlijk.


Jan Teepe antwoordt op 21 januari 2018:

Natuurlijk Louis heb jij gelijk. Het is belachelijk dat heden ten dage caravans verkocht mogen worden met zo'n slecht remsysteem. Maar het is wel de realiteit dat het gebeurt. En Kees, ook jij hebt gelijk met jouw beweringen. Maar wat is beter, met een aanpassing aan dat slechte remsysteem risico's nemen m.b.t. remvertraging, of zonder caravan remmen moeten rijden omdat de remschoenen er van afgebrand zijn.


Jan Teepe antwoordt op 21 januari 2018:

Sorry dat ik nog een keer reageer, maar geloof nou niet dat ik de enige ben die rem problemen aan de caravan heeft ondervonden. Ik heb het afgelopen jaar twee keer op de camping in Gannat gestaan. En dan komen er mensen met de caravan aanrijden, die de A75 (Lodeve) gereden hebben. En dan nog niet eens van noord naar zuid, maar van zuid naar noord. En dan piept en kraakt het spul, en dan hoor ik toch een hoop gejammer en dan zie ik weer een paar benen onder de caravan uit komen. Kortom, het probleem komt veel vaker voor dan wij denken. Alleen aan de onderkenning van het probleem schort denk ik iets bij de gemiddelde caravangebruiker.


Louis antwoordt op 21 januari 2018:

Zo is het ook Jan.
Het is natuurlijk ook geen kritiek op jou keuze daar je moet roeien met de riemen die je hebt.
En ik moet bekennen dat ik een heel vervelende caravanner ben voor ander verkeer (ook voor mezelf trouwens) in afdalingen, want ik rijd en rem zó dat ik geen problemen krijg terwijl het me eigenlijk aan het benodigde geduld ontbreekt.
Maar de contrasten zijn onderhand onbegrijpelijk.
Auto's én caravans bomvol luxe en tierlantijnen.....maar een gewoon goed werkend remsysteem onder de caravan....schaam je fabrikanten (!) met jullie door appjes op afstand te bedienen ledverlichtinkjes e.d. terwijl een écht belangrijk gebrek geen aandacht krijgt.
....Er is nauwelijks iets aan veranderd sinds de eerste boardkartonnen caravans 😉
Ik kan me niet voorstellen dat hier geen markt voor zou zijn daar iedere caraveteraan hier waarde aan hecht en ook iets voor over zou hebben.
Maar ook de jongere generaties die van/door hun kampeerouders automatisch op de hoogte geraakt zijn van de problematiek zullen het op waarde schatten.
Eén keer een stukje achteruit echt wat omhoog moeten in iets zwaarder terrein en je weet al genoeg over de oplooprem.
Dat blokkeerpalletje aan de koppeling van die kartonnen caravans zat er toen al niet voor niets.....dus die caravanboeren weten het allemaal echt wel 😉


Sjef Bertens antwoordt op 22 januari 2018:

@ Louis,

“Ik kan me niet voorstellen dat hier geen markt voor zou zijn daar iedere caraveteraan hier waarde aan hecht en ook iets voor over zou hebben”

Louis kijk nou eens echt hoeveel caravanners van de honderd duizenden die er zijn, hier problemen mee hebben !!!!!!!!!

Je ziet het verkeerd Louis er is geen markt voor.




Kees antwoordt op 22 januari 2018:

"maar een gewoon goed werkend remsysteem onder de caravan....schaam je fabrikanten"
Is het wel een probleem van de remmen?
Stel je de auto eens voor als de caravan. Geen aandrijving, geen remmen op de motor en alleen een pedaal om te remmen. Sterkte in de afdaling!
Het probleem zit hem volgens mij meer in de afdaling dan in de remmen. Die remmen doen het wel. Alleen niet gedurende een lange flinke afdaling.
De caravan moet het dus hebben van het trekkend voertuig die hem tegenhoudt want verder is er niets.
Het nadeel is dat wij in het trekkend voertuig dan niets merken van het verglazen en dus een verminderde werking van de caravanremmen.
"Alleen aan de onderkenning van het probleem schort denk ik iets bij de gemiddelde caravangebruiker."
Hier draait het inderdaad om.
Weten we hier goed mee om te gaan dan hoeft er geen probleem te zijn. Maar dat neemt niet weg dat er systemen zijn zoals iTBS en ARC die het leven aanzienlijk kunnen veraangenamen.


Jan Teepe antwoordt op 22 januari 2018:

"Alleen aan de onderkenning van het probleem schort denk ik iets bij de gemiddelde caravangebruiker."
Dit is hem Kees. En wat zijn de gevolgen daarvan? De gem. caravanner haalt zijn caravan uit de stalling, gaat op vakantie, en de caravan gaat daarna weer terug de stalling in. Onderhoud?? Periodieke keuring, niet verplicht dus... En zijn deze mensen de beste caravan rijders? Gelukkig gaan de meeste mensen van deze categorie over op een camper als zij daar de financiële middelen voor hebben. Niet leuk voor ons, als caravanliefhebbers, misschien, maar wel veel beter voor de verkeersveiligheid. Of....


Louis antwoordt op 22 januari 2018:

Ach Sjef, ik dacht ook even aan al die zware gewone aanhangwagens die ik tijdens werk door de jaren heen in de oplooprem heb gedrukt door bouwomstandigheden op half of onverharde ondergrond.
Uiteindelijk gaat het alleen over een geremde as, wat er verder op staat of gebouwd wordt doet er minder toe.
Dus de as fabrikant die het oplost trekt misschien ook de halve aannemerswereld naar zich toe.
En dat betreft ook een grote groep voor wie versleten koppelingen en het verlet hier door een behoorlijke kostenpost vormen.
Zij komen zelden op afdalingen in de bergen terecht 😉, maar hebben zeker ook dagelijks met de handicap van de ouwe trouwe oplooprem te maken.
En het zou makkelijk zijn als iedereen gewoon ook zonder remproblemen zou kunnen "aanhangeren".
Ik zou het zelf ook wel fijn vinden om in afdalingen een stukje beter met het andere verkeer op te kunnen rijden.
(Ik heb er nooit eerder op gelet, maar ik zal als ik weer eens in bergachtig gebied kom eens kijken of de aannemerij dáár ook met "onze" gewone aanhangers klungelt...of de remmen misschien geblokkeerd hebben of zoiets)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker