Caravantrekker.nl

Krakende stabilisator

Ronald vraagt op 8 augustus 2007:

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Hobby caravan. Deze caravan is uitgerust met een winterhof 3000H stabilisator. Onlangs ben ik met vakantie gegaan naar Luxemburg. Toen ik bijna op de plaats van bestemming was is de koppeling begonnen met een krakend geluid te produceren. Dit kraken is dusdanig erg geworden dat ik de terugreis zonder de stabilisator stand heb gereden. Bij elk bochtje of oneffenheid in de weg begon de koppeling vreselijk te kraken!!! Dit geluid trekt echt door de hele auto heen!

Als ik de koppeling in de stabilisatie stand zet staat de indicator nog volop in de plus. De schoentjes zijn dus nog dik genoeg.

Iemand een oplossing voor dit vreselijke kraken?

Mvg. Ronald

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ronald antwoordt op 8 augustus 2007:

Schuren van de trekhaak kogel en ontvetten heb ik al geprobeerd. Helaas bleef het kraken nog steeds zeer hinderlijk aanwezig


Theo antwoordt op 8 augustus 2007:

De klemblokjes van de stabalisator reinigen.
Dit is mogelijk middels remmen reiniger (spuitbus)
Tevens kun je vooraf van het reinigen de blokjes licht opschuren.
Alvorens opnieuw aan te koppelen eerst de trekhaak reinigen en opschuren.
Succes ermee.
mvrgr Theo


Ronald antwoordt op 9 augustus 2007:

Theo,

dat heb ik reeds gedaan, maar heeft niet geholpen


Pieter van der R antwoordt op 9 augustus 2007:

Helaas Ronald, het probleem van kraken is erg hinderlijk. Zelf ook veel last. Maar niemand heeft een oplossing. Andere stabilisator? Niemand geeft de garantie. Remschoentjes meer druk geven? Dealer had ook geen antwoord. Vele de vraag gesteld op campings, onvoldoende resultaat. Ik zoek nog steeds.


Lex M antwoordt op 9 augustus 2007:

Je kunt het ook positief bekijken: als hij kraakt, doet hij blijkbaar z'n werk.
Het alternatief is een andere stabilisator: de Stabifix4.
De constructie van de Stabifix4 is zodanig dat kraken minder snel voor zal komen.
De frictie-elementen van de Stabifix4 zijn van een soort brons. Die verdragen een lichte smering, zonder dat de werking vermindert.
Een dun plastiek zakje om de kogel helpt ook.
Hoewel de Winterhoff een kloon is van de Stabifix, heeft die niet brons als frictiemateriaal. In hoeverre een plastiek zakje hier kwaad kan, is mij niet bekend.
Maar als het je echt ergert, kun je het altijd eens proberen. Soms moet je prioriteiten stellen 😉


Werner Z antwoordt op 9 augustus 2007:

Mijn caravan, Eifelland, is ook uitgerust met een Winterhoff stab. koppeling. Het kraken is inderdaad om zot van te worden. Ook al vanalles geprobeerd maar niets helpt. Op mijn vorige caravan stond een alko stab. koppeling. Deze kraakte ook maar toch veel minder. Misschien gebruiken zij andere remblokjes.


Gerrit antwoordt op 9 augustus 2007:

Ergens op een site Caravanhandboek??? werd dit ook gevraagd en een oplossing aangedragen.

Ik meen me te herrinneren dat er een oplossing aangedragen werd om een plastic zakje er tussen te klemmen !!!!
zou voldoende zijn !!!!!
proberen waard

zie ook, Lex M
mvg, Gerrit


Robbert antwoordt op 9 augustus 2007:

Ik had ook last van gekraak (ALKO stabilisator) mijn oplossing ? Een beetje talkpoeder van zwitsal op je hand strooien en daarmee de kogel van je trekhaak 'insmeren'. Weg gekraak !


Coen antwoordt op 13 augustus 2007:

Ik heb het zelf ook gehad, en het volgende gedaan:
Eerst trekhaak goed blank schuren, hierna stof afnemen. vervolgens ontvetten met ontvetter die men in de autospuiterij gebruikt voordat een auto gespoten word.
vervolgens de remblokjes opgeschuurd met een niet te grof schuurpapier (met name de donkere / zwarte gedeeltes) vervolgens stof er af geveegd en ook deze ontvet. hierna was ik van het kraken af. wel herhaal ik de procedure van de trekhaakkogel altijd voor het aankoppelen, ook na een weekje vakantie !


Ronald Slijkhuis antwoordt op 14 augustus 2007:

Helaas, eerst mijn vraag geplaatst en toen het bekende probleem pas gezien. Ook wij hebben net een Hobby gekocht en worden niet vrolijk van het gekraak. Als ik alle reactie lees, kom ik tot de volgende conclusie: eraf!

Wellicht een tip voor aspirant kopers! Beding een Alko o.i.d. of accepteer het gekraak.


Lex M antwoordt op 14 augustus 2007:

Zo Ronald Slijkhuis, dus jij denkt dat Alko-stabilisatorkoppelingen niet kraken?
Dan moet je toch eens wat meer fora lezen.


Joost Kolen antwoordt op 15 augustus 2007:

Ja die van ALKO kraken ook, maar Winterhoff is wel de absolute kampioen als het gaat om herrie maken. Ik sluit me aan bij degene die eerder schreef, als ie kraakt werkt ie tenminste. Het is alleen luidruchtig als je aankomt op de camping, maar schaam je niet want rond de 40% van ons bezit een Hobby caravan en deze hebben allemaal een dergelijke Winterhoff.


Albert antwoordt op 15 augustus 2007:

Daarom heet een Hobby caravan ook 'Hobby" ???


Henk antwoordt op 16 augustus 2007:

Trekhaakknobbel vrij maken van lak.Dus kaal schuren.
Geen vet gebruiken.Plastic handschoen bij tankstation over knobbel en dan koppeling erop.
Succes.


Arie antwoordt op 19 augustus 2007:

De tip van die TALKPOEDER is de juiste ! Dit heb ik ook al met sukses gebruikt. En het is niet vet. Een hele oude truuc die wordt gebruikt om slippende V-snaren tijdelijk te beteugelen is ook met talkpoeder.


renaat antwoordt op 19 augustus 2007:

hallo,

Talkpoeder is een smeermiddel / glijmiddel, naar mijn gevoel is dat NIEt geschikt om op de kogel aan te brengen, je kan evengoed olie of vet gebruiken...
Kogel blank schuren, dus verfresten verwijderen en bij iedere wasbeurt ook de kogel een beurt geven zodat die blank blijft!

grt Renaat met Alko-stabi sedert 2001, blanke kogel geen gekraak😉


Robbert antwoordt op 20 augustus 2007:

Talkpoeder (ik gebruikte de zwitsal) is nauwelijks vet en je moet er maar een klein beetje van gebruiken. Weg gepiep en stabilisator werkt gewoon 100%. Uiteraard zorgde ik wel eerst voor een verf en roestvrije (met waterproof schuurpapier geschuurde) kogel.


William antwoordt op 9 september 2009:

Paardenmiddel is een kopje koud water over de kogel kiepen net voor het aankoppelen, weg gekraak.


RobD antwoordt op 9 september 2009:

Talk is een zacht grijs mineraal, een zeer fijne substantie, zo fijn dat het als een "droog" smeermiddel wordt gebruikt.
De chemische samenstelling van talk komt overeen met asbest, een bekende kankerverwekkende stof. Talk wordt aangetroffen in veel "baby en body" poeders en in cosmetica.Het wordt tevens gebruikt als een glijmiddel op condooms! Vetpercentage van talkpoeder is ong 4%. Er zit dus wel vet in wat weer invloed heeft op de werking van de koppeling


JH Vis antwoordt op 9 september 2009:

Rob, je brengt nu waarschijnlijk iemand op het idee om een condoom over de kogel te trekken tegen het kraken.....


Bert antwoordt op 10 september 2009:

Iemand een idee of glijmiddel effect heeft op de werking van een stabi? Hahaa...

Vraag twee (serieus bedoeld): heeft welk 'smeermiddel' dan ook altijd een slopend effect op de kunststof knijpcupjes van de meest gebruikte stabi's?


RobD antwoordt op 10 september 2009:

Natuurlijk grafiet is een goed middel tegen het kraken. Let op: natuurlijk grafiet, niet de chemisch nagemaakte die bijna overal te koop is in de vorm van grafietpoeder.

Bert, slopend effect in de trand van vernielend, of werking wegnemen?


ej v bloemendal antwoordt op 10 september 2009:

als hij kraakt doet hij zijn werk dus ook goed ,en waarom zou je een stabilisator smeren als je gebruik wil maken van de stabiliserende werking lijkt mij tegendraads.

klinkt als piepende remmen van je auto ,beetje vet erop en weg piep en weg rem


Bert antwoordt op 10 september 2009:

@RobD. In de zin van kapotmakend, vernielend, oplossend misschien wel? De kunststof schijnt niet tegen vet te kunnen is de gangbare mening.


antwoordt op 10 september 2009:

Vraag twee (serieus bedoeld): heeft welk 'smeermiddel' dan ook altijd een slopend effect op de kunststof knijpcupjes van de meest gebruikte stabi's?
»
Een (serieus bedoeld) antwoord op die vraag ligt in het feit dat de stabiliserende werking berust op de frictie tussen koppeling en kogel.
Elk wrijvingsverlagend middel hiertussen verminderd de werking van een stabilisatiekoppeling.
Absorbeert het frictiemateriaal het gebruikte smeermiddel dan kan je stellen dat dit het materiaal sloopt voor zover een verminderde frictie in die terminologie omschreven mag worden. Dit is het geval bij vet- of olieachtig materiaal.
Is het frictieverlagende materiaal te verwijderen waardoor een herstel plaatsvindt van de oorspronkelijke wrijving dan is er niets gesloopt. 😉


RobD antwoordt op 10 september 2009:

@ Bert;

Mijn inziens is het afhankelijk van het soort kunststof en uiteraard het soort vet. Is het kunststof bevattelijk voor weekmakers dan is er geheid kans op aantasting van het kunststof. Vet bevat vaak van nature weekmakers, dus 1+1=2 in dit geval. Afhankelijk van het kunststof is tevens de snelheid van aantasting.
Vaak ziet men ronde plastic flessen dit wat "ingedeukt" zijn. Deze zijn op lange termijn niet geschikt voor het product wat zich hierin bevind. Het begint met deze deformatie.


Pieter antwoordt op 11 september 2009:

Flessen ingedeukt?
De oorzaak ligt vaker in doodgewoon drukverschil, bijvoorbeeld door temperatuurwijziging.
Draai de dop los en de fles is weer rond.

Ik vind het maar een vreemd voorbeeld.


RobD antwoordt op 12 september 2009:

Bij frisdrank flessen, ja.
Bij veel chem producten, nee.


jos antwoordt op 12 september 2009:

Voorbeeld: Pak een oude fiets met trommelremmen. Doe in de trommels een beetje vet en ga dan fietsen. Kijken of je nog kunt remmen. Nee dus. Dit materiaal kun je vergelijken met de frictie cupjes van Alko. Vet is uit den boze. Een plastic zakje is leuk maar zal na een paar km volledig weg zijn. Kogel gewoon goed schuren en ontvetten. Een beetje kraken is niet zo erg toch? Als je je er aan stoort dan kun je, als je het laatste stukje van de snelweg af bent de hendel omhoog halen.
Probleem opgelost.


Roy. antwoordt op 12 september 2009:

Ben het met Jos volkomen eens.Trekhaak met watervast papier opschuren, droog maken met iets alcohol van 70%, koppeling van binnen met een stukje papier met alcohol er op reinigen, en je hebt geen last meer van gekraak.Wel zorgen dat de eventuele plastiek beschermlaag van de koppeling verwijderd is!


john antwoordt op 13 september 2009:

bij mij kraakt de stabilisator ook erg daarom gebruik ik hem hoofdzakelijk op snelwegen.
op binnenwegen of voordat ik de camping oprij doe ik hem altijd omhoog


Bert.s antwoordt op 15 september 2009:

Een schone kogel is erg belangrijk.
Sinds ik auto's heb met afneembare trekhaak heb ik geen last meer gehad van een krakende stabilisator.


Rein antwoordt op 31 augustus 2015:

Klemblokjes van de koppeling en de trekhaak met schone doek reinigen. Daarna de blokjes met een beetje vocht, b.v. spuug bevochtigen. En het gekraak is afgelopen. Werking van de stabilisator blijft gehandhaafd.


Reinier antwoordt op 1 september 2015:

Onze Hobby heeft ook een Winterhoff koppeling.
Met onze vorige trekauto's (Roomster, Scenic): nul komma nul gekraak.
Sinds 2013 een nieuwe auto (C5 Tourer met uiteraard een nieuwe trekhaak) en onmiddelijk gekraak. 2014 nieuwe cups en wederom onmiddelijk gekraak.
Ik stoor me er nauwelijks aan, maar het regelmatig schuren en ontvetten (remmenreiniger) van kogel en cups houdt het kraken nog enigzins binnen de perken. Het effect is echter maar tijdelijk. Voor elke tocht moet de staalwol even over de kogel en cups.
Ik vermoed dat de kogel van de huidige trekhaak (Trefina) een fractie groter is dan de vorige, waardoor de cups strakker tegen de kogel liggen en dus sneller kraken, en dus ook sneller werken! Ik vind het eigenlijk wel een geruststellend geluid.


Gerrit Meeùse antwoordt op 21 februari 2016:

Hoi
Goed met remmenreiniger in spuiten als hij kraakt.
Dus uit wassen onder tussen kogel en koppelingspuiten.
Dus echt uit wassen is allemaal remstof.


Willem1 antwoordt op 22 februari 2016:

Remmenreiniger ontvet maar maakt onvoldoende schoon.
Pak even de tuinslang, steek hem in de koppeling en spuit met krachtige straal voor een minuutje.
De boel dan schoon en het kraken is over.

En voor de angsthazen onder ons, die koppeling is gemaakt om nat te kunnen worden.


Pieter antwoordt op 22 februari 2016:

Zelf nooit gekraak gehad (staat overkapt buiten) maar een collega vertelde me dat ie een dag voor vertrek een natte doek in de koppeling prompte zodat de cupjes wat vochtig werden. Dan was het gekraak weg. Zou best kunnen zijn dat bij binnen gestald zijn de cupjes (te veel) uitdrogen.


Jasper antwoordt op 22 februari 2016:

Vroeger ook veel trammelant mee gehad. Tot ik een filmpje zag van van der Poel(KCK), hoe die aankoppelde.
Die veegde met een ouwe, schone lap de knobbel schoon en dat was het.
Sinds ik dat ook doe is mijn gekraak ook verleden tijd.


Koos de Vinnk antwoordt op 13 september 2017:

Ik doe altijd een klein beetje water op de kogel en kan dan meestal een dag rijden zonder kraken, soms moet ik het op een dag herhalen, dan pak ik een prkeerplaats en ontkoppeld de caravan en herhaal wat water op de kogel. Probeer het ook maar eens, succes, bij werkt het prima.


Gerard antwoordt op 14 september 2017:

Alles wat je gebruikt zijn in feite smeermiddelen (frictie verlagers). Plastic zakje, grafiet, talk poeder afijn verzin het maar. Het enige wat ik constateer is dat water (ook wrijving verlagend) niet vet is wat dus eigenlijk je remmateriaal niet aantast. Conclusie ik zou hier is mee proberen.


Frank antwoordt op 14 september 2017:

Gerard slaat de spijker op zijn kop. Al die middeltjes zijn wrijvingsverlagend. Het is ook symptoombestrijding in plaats van een probleemoplossing.
Er is maar 1 goede weg : kogel brandschoon maken met fijn schuurpapier en gewoon droog afnemen met doek.
Ditzelfde doe je met de cups. Mij lukt het niet om de cups echt schoon te krijgen als ze gemonteerd zijn. Een minuutje rondprutsen met een schuurpapiertje en ontvetter in de koppeling wordt echt niets. Zeker niet als ze al een paar jaar oud zijn en er ooit is rondgereden met verf(restanten) op de kogel
Bij demontage van de cups zie je dat er glazige stukken op de cups zitten. Dit moet weer mooi egaal, fris ogen net als originele materiaal.
Ze moeten ook een mooi egaal slijtagepatroon vertonen. Als dit patroon iets ovaal is dan centreert de koppeling niet mooi.
Als je in het verleden hebt aangehaakt op een kogel met verfrestanten dan zit dat nu flink in je cups gewreven. De vraag is of je dit nog goed wegkrijgt als het de oorzaak van het kraken is.
In het begin kraakte onze Alko ook. Nu nooit meer.
Het enige dat ik doe is de trekhaakkogelschoon houden.
De frictiecups hebben dan goed grip en beide oppervlakken bewegen gelijkmatig langs elkaar. Daarnaast is een goede afstelling van belang.
Een Winterhoff ken ik onvoldoende om onderstaande uitspraak te doen, maar ik denk dat deze niet hoeft te kraken.
Een krakende Alko ligt in ieder geval aan de gebruiker.


Frank antwoordt op 14 september 2017:

Hoooo.....stop !

Dit is een stokoude vraag. De spinnewebben hangen eraan en de caravan van de TSer is al weggeroest.
ik was net als een paar voorgangers iets te enthousiast.


Arie antwoordt op 15 september 2017:

In het verleden hetzelfde probleem gehad, na lang zoeken bleek bij mij dat de afdekplaat van de dissel klem onder kunststofrand van de disselbak zat het veroorzaakte veel gekraak het leek of het van de koppeling afkwam, wat siliconen tussen gespoten en het geluid was verdwenen! Hierna diversen Hobby eigenaren met succes geholpen!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker