Caravantrekker.nl

VW Caddy CNG

Colemont Kris vraagt op 13 januari 2017:

Beste Vrienden graag jullie advies :

Ik heb een burstner ventana caravan 490 TK (bwj 2003) , leeggewicht 1100KG , MTM 1360KG.

Wij overwegen een VW caddy maxi 1.4 TGI 81kw 110pk automaat te kopen , dit is dus een model op aardgas , volgens de gegevens van VW mag deze 1500kg trekken op een helling van 8% en 1350kg helling 12%.

Wetend dat de helling achter luik , de berg in Tilff 6.6% helling heeft lijkt me dit allemaal haalbaar.

Wat denken jullie erover , ik vind deze combinatie niet terug in de bereken module.

Alvast bedankt voor de reactie's

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kris antwoordt op 13 januari 2017:

Bedankt voor deze versie toe te voegen , het resultaat van de berekening blijkt positief te zijn , enig verschil misschien op mijn offerte staat geen DSG 7 versnellingsbak maar een EU6 BM automaat , hopelijk maakt dit geen verschil.


Kris antwoordt op 13 januari 2017:

Verbetering , het betreft een automaat met 6 versnellingen , het leegewicht van de wagen is 1855kg en de mtm 2280kg


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 januari 2017:

Hoewel het geen slechtere trekker zal zijn met de DSG6 zijn de versnellingsbak verhoudingen wel wat anders geworden. Ik heb ze aangepast maar ben niet zeker of het helemaal klopt, maar ik verwacht weinig grote verschillen.


Kris antwoordt op 14 januari 2017:

bedankt menno


Peter antwoordt op 15 januari 2017:

Deze vraag sluit aan bij mijn vraag over ervaringen met trekken met een cng auto. Tot nu toe nog geen reactie daarop; wel met lpg. Dit kan met lpg bij hevige belasting toch wel wat problemen geven. Een auto met voldoende vermogen is de boodschap denk ik. Volgens de berekening met de caddy gaat het wel maar 3,5 sterren is niet erg geruststellend vind ik. Minste helling of wind tegen in 4e versnelling. Een lichtere en smallere caravan is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik zou in elk geval garantie bij kopen als ik jou was Kris.

groeten


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2017:

Wat voor problemen? Vermogen is op CNG minder dan de vergelijkbare benzine motor, maar die verschillen zijn te zien in de berekening. Vermogensverschil op LPG is meestal heel gering en anders maak je een berekening met bijvoorbeeld 10% minder koppel en vermogen.

Betrouwbaarheid (warmtehuishouding?) daar kunnen we niets over zeggen.


A.S.Jansen antwoordt op 15 januari 2017:

Caddy 1400 125pk mag 1500trekken 4 gele sterren caddy cng 110pk met 4 groene sterren met hobby 490 gewicht 1200?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2017:

Caddy 1400 125pk mag 1500trekken 4 gele sterren caddy cng 110pk met 4 groene sterren met hobby 490 gewicht 1200?

Dat komt doordat de TSI minder is en daardoor oranje sterren krijgt. Dit omdat de combinatie vanwege de ongunstigere gewichtsverhouding en slingerindex enige beperkingen heeft die de TGI niet heeft. Het verschil in prestaties is klein waardoor ze toch beide 4 sterren scoren.

Blind staren op sterren (en trekgewicht!) is zinloos als je niet goed de achterliggende cijfers bestudeerd 😉


Kris antwoordt op 15 januari 2017:

pfft ik ben er echt nog niet uit , toch maar terug een diesel dan.


Vandersypen Peter antwoordt op 16 januari 2017:

Beste Kris,

Wat je nog kan doen om de betrouwbaarheid te toetsen is kijken naar reviews op Autoweek van alle modellen van de VAG groep met cng. Er zullen heus ergens wel gebruikers zijn die er al vele kilometers mee gereden hebben; misschien is er wel iemand bij die er een aanhanger mee trekt. Als het om meer vermogen gaat kan je nog opteren voor een touran of passat eventueel 2de hands (150pk en 220Nm).

Succes


Kris antwoordt op 23 januari 2017:

Een update , vandaag zat ik terug bij de VW garage , bestelbon was klaar en bijna ondertekend , echter moest ik 100 procent zeker zijn dat op het gelijkvormingsattest van de wagen een trekgewicht van 1500 kg stond. Na enkele telefoontjes kwam uit de bus dat dit slechts 1350 kg zou zijn. Onze burstner heeft een mtm van 1360kg dus jammer maar helaas deze aankoop gaat niet door.


@Eric antwoordt op 23 januari 2017:

Op 10 kilo af laten ketsen?
Zo'n groot probleem is dat toch niet?


Kris antwoordt op 23 januari 2017:

Volgens mijn info kan je in belgie het mtm van de caravan niet laten aanpassen zoals in nederland , verbeter me als ik fout ben ..


@Eric antwoordt op 23 januari 2017:

Ik weet de MTM van de Caddy (en je type rijbewijs) niet maar als het totaal binnen de 3500 kilo blijft mag je zelfs met B toch gewoon met deze combi rijden?

Correct me if I'm wrong? 😉


Kris antwoordt op 23 januari 2017:

Ik heb een BE rijbewijs dus dat is geen probleem. Waar het om draait is dat de caddy op papier 1350 mag trekken en de caravan 1360 mag wegen. Het is maar 10 kilo maar wettelijk niet in orde. Dus bij een controle of ongeval kan dit problemen geven.


Kees antwoordt op 23 januari 2017:

Niet als je tot 1350kg laadt. Dan is er wettelijk geen enkel probleem.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2017:

Klopt. En in dit geval zou 10 kg voor mij geen reden zijn de auto niet te kopen als die bevalt.


Kris antwoordt op 24 januari 2017:

Jullie geven me terug hoop. Zit hier geen verschil op in Nederland en België ?
Bij een controle op boorddocumenten gaat de politie toch uit gaan van de informatie die hierop vermeld staat ? Ook al zorg ik ervoor dat de caravan niet meer dan 1350 weegt. Stel ik ga naar de technische keuring , zij gaan toch opmerken dat de auto 10kg trekgewicht te weinig heeft ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2017:

Ik ben niet exact van de Belgische keuringsregels op de hoogte maar binnen de EU geldt dat het werkelijk beladen gewicht (dus gewogen) niet meer mag zijn dan het trekgewicht. Bij de Caddy CNG is dat behoorlijk onduidelijk en niet eens in elk EU land gelijk. Bovendien in sommige landen een verschil tussen het gewicht op 8% en 12%. De auto kan die 10 kg extra best aan en blijft een prima combinatie. Of ze moeilijk doen over 10 kg (op papier) te veel kan ik me haast niet voorstellen, en anders maak je er toch een 'alternatief feit' van😉.


Kees antwoordt op 24 januari 2017:

Maximum trekgewicht is heel iets anders dan maximum toegestane massa. Het gaat daarbij om het werkelijke gewicht.
Het is wel zo dat de caravanmassa beladen niet hoger mag zijn dan de maximum toegestane massa.
Wanneer je dus 10 kg minder laadt dan wat er op het kentekenpapier staat dan voldoe je aan beide regels.


Kris antwoordt op 24 januari 2017:

Ok toch noch eens over nadenken.
Onze caravan is ook uitgerust met een mover wat hem meteen al wat zwaarder maakt. Ik zou er niet van verschieten als we vetrekken voor drie weken Frankrijk we wel eens over die 1360kg gaan. Dat zal ik dan beter in de gaten moeten houden. In dat zelfde Frankrijk zijn ook nog niet veel CNG tankstations , doch is dit er ook aan het groeien. Menno blijft het een prima combinatie noemen dat is in ieder geval geruststellend. 😃


Sven antwoordt op 26 januari 2017:

Wij rijden met een Seat Leon tgi sinds 2015 en wij trekken vlotjes onze Kip shuttle rond. Al is Frankrijk wel een ramp om cng te tanken, niet goed onderhouden installaties, afgesloten, compressor die de druk niet aan kan dus om de 2kg slaagt de tankbeurt af... Ook wil ik nog even melden dat de motor beter koelt op benzine dan op gas.


Kris antwoordt op 26 januari 2017:

Ik heb gisteren getekend , nu is het nog 3 a 4 maanden wachten.
Ik hoop dat tegen de zomer het cng netwerk in frankrijk nog wat uitbreid want in de caddy zit slechts een benzine tank van 13l en wel 36kg cng. Dat wordt dus goed plannen. Hoe zwaar is jullie kip caravan ?


Robert antwoordt op 26 januari 2017:

Zelf heb ik meerdere jaren met een burstner 480 tk gereden, getrokken door een V70 op lpg. In de tank ging ongeveer 35 liter gas, waarmee ongeveer 200 km gereden kon worden. Lpg is goed vekrijbaar in Frankrijk, maar om de 200 km lpg tanken vond ik een ramp. Was dan ook blij met mijn benzinetank van 70 liter.
Als ik het goed lees is dat voor cng niet het geval en de benzine tank is hooguit een reservetankje. Ik ben blij rat ik de laatste jaren diesel rij. Veel meer koppel, zuiniger en dus minder vaak hoeven te tanken. Voor mij een belangrijk argument om geenlpg auto meer te rijden.
Wellicht een goede caravantrekker, maar met een zeer beperkte actieradius.


Quirien antwoordt op 26 januari 2017:

Kris, misschien is, als ik dit over het 13 liter tankje leest verstandig om een gevuld reservetankje mee te nemen van 5 of 10 liter.

In die 38 jaar dat ik kampeer met de caravan is het soms bij mij een enorme uitkomst geweest.😉
Tja, in bepaalde omstandigheden "zuipt" zo'n motor met caravan erachter, meer dan je lief is, en is een gepland benzinestation zomaar een jaar later gesloten.


Sven antwoordt op 26 januari 2017:

Onze kip heeft een mtm van 1300kg. Wij hebben een benzinetank van 50L en een gastank van 15kg, met hoogcalorisch gas doen we daar een 200km mee maar laagcalorisch is het al een heel ander verhaal, dan is het maar 120km met wat geluk max 150km. Maar de routes zijn goed in te plannen, op het het internet kan je een cng routeplanner vinden, er bestaan ook apps, heel makkellijk die geven zelfs de calorische waarden en prijs van het gas weer, en kun je zelf updaten als de informatie niet meer correct is. Het vraagt wat meer planning van je route maar is goed te doen. Alleen verwacht van Frankrijk niet teveel op het vlak van cng zeker niet als je Normandië, Bretagne en Nieuw-Aquitanië aan doet.


Kris antwoordt op 26 januari 2017:

Dank je wel voor de reacties. Altijd fijn om bij te leren. In de maxi kan 36 kg CNG. Hopelijk haal ik hierbij een actie radius van 400 km. Ik had mezelf al voorgenomen een jerrycan van 20 l benzine mee te nemen in de koffer van de auto. Voor het geval van. Op de website van de Franse aardgasfederatie heb ik gelezen dat ook zij het netwerk in Frankrijk nog verder gaan uit bouwen. Komt helemaal goed joepie


Remco antwoordt op 26 januari 2017:

Verstop je wel die 20 liter wel goed weg..
Ze kunnen moeilijk erover doen (maximaal 10 liter brandstof)

Wij Nederlanders (lees ik) neem ook altijd te veel mee vanuit Luxemburg.


Marcel antwoordt op 7 februari 2017:

Ik ben heel benieuwd hoe de auto je gaat bevallen.

Ik rij ( helaas ) voor mijn werk met een Caddy op CNG. Ik vind het zonder caravan al een verschrikking. Ik heb onderhand het gevoel dat ik bijna elke dag sta te tanken. Als tenminste de pomp niet weer eens buiten gebruik is.

Wat me ook opvalt bij die auto is het vreselijk warm worden van de motor bij stilstand. Die warmte slaat bij de pedalen naar binnen, waardoor het zonder airco binnen flink warm word ( ook in de winter )Ik ben hierdoor erg benieuwd hoe die auto zich in de file met een graatje of 30 gaat houden.

Laatst is er weer een Caddy diesel bij ons geleverd. Wat een verschil en genot is die auto in vergelijking met die gas auto's. 1 voordeel, mijn werkgever is er ook van genezen en besteld nu gelukkig alleen nog maar diesels.


Patrick antwoordt op 7 februari 2017:

Op 15 januari 2017 om 12:51 schreef Meno dat de Caddy TSI 1.4 125pk minder is en daardoor oranje sterren krijgt. Dit omdat de combinatie vanwege de ongunstigere gewichtsverhouding en slingerindex enige beperkingen heeft die de TGI niet heeft. Het verschil in prestaties is klein waardoor ze toch beide 4 sterren scoren.
Ik heb mij een Caddy TSI 1.4 125pk besteld, te trekken is een Eriba Feeling 425. Moet ik mij zorgen maken in deze combinatie qua stabiliteit? Dank voor jullie reacties.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Patrick,

Als je een berekening maakt zie je dat de scoren voor stabiliteit 8.1 is. Dat is een prima score dus zorgen maken hoeft zeker niet (mits goede belading en normale snelheid). Het uitgebreide advies geeft veel meer toelichting.


Kris antwoordt op 20 februari 2017:

@ marcel , mag ik weet van welk bouwjaar die caddy is op je werk ?
Volgens de verkoper zijn dergelijke kinderziektes weg gewerkt. Ik hoop in ieder geval dat het zo warm lopen van de motor niet het geval zal zijn. We zijn 2u gaan test rijden met een splinternieuw model op cng , warmte van de motor aan de voeten uit komen heb ik toen niks van gemerkt. Als je de normale lengte versie hebt en niet de maxi heb je ook minder CNG reservoirs , dan kan ik me inbeelden dat je vaak aan de pomp staat.


Colemont Kris antwoordt op 8 maart 2017:

Net nieuws gekregen dat de auto half april zal afgeleverd worden. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.


Kris antwoordt op 14 april 2017:

Op 4 april ben ik de caddy maxi CNG kunnen gaan halen. De wagen rijdt heerlijk met de DSG6 bak. Van hitte aan de voeten komende van de motor is geen sprake. Alle opties werken vloeiend aan comfort geen gebrek. Afgelopen woensdag eerste maal getest met onze burstner 490TK. Twee nachten de Leistert geweest in Roggel. Niet te ver , vlakke weg en voldoende vermaak voor de kids. De caddy overtrof mijn verwachtingen , de motor heeft geen gekke dingen moeten doen om op snelheid te komen. De cruise op 90kmh en de motor loopt 2000 toeren is 6de versnelling. Op 100kmh loopt hij 2300 toeren. Bij het naderen van een vrachtwagen remt de adaptieve cruise mooi af , als de rijbaan links vrij is even naar links en de DSG schakelt terug naar 4 , 5 en 6 om weer netjes aan de 100 kmh te geraken. Dat hij dan even trekt naar de 4500 toeren is uiteraard niet vreemd voor een benzine/cng motor. Is wel even wennen als je van een diesel komt.
Tijdens de rit de temp van olie en motor in de gaten gehouden geen rare metingen hier.
Het verbruik van de boordcomputer zit rond de 8.5kg cng/100 km. Als we eens langere ritten gaan maken met de caravan hoop ik hier een duidelijker zicht op te krijgen.

Binnenkort een weekendje ardennen om eens te kijken wat de prestaties zijn bij steille hellingen.


Quirien antwoordt op 15 april 2017:

Leuk dat je het even terug gekoppeld hebt. Gelukkig valt het dus allemaal wel mee gezien je eerdere twijfel en nu je optimistische verslag. Nu nog even een paar flinke heuvels op dan weet je voor je zelf genoeg.

Zou wel een 10 liter tankje meenemen, voor het geval dat😉.


Colemont Kris antwoordt op 15 april 2017:

Was ik zeker van plan deze zomer in Frankrijk 😉


Colemont Kris antwoordt op 10 juli 2017:

Net terug van een weekendje Ardennen met caravan. Gereden tot comblain la tour , ter plaatse beetje rondgereden en gisteren terug naar genk. Boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 8.4 aan op dit traject. Geeft me goede hoop om toch wel wat km's te kunnen maken met een volle cng tank in combinatie met de caravan. Het rijden met de cruise in combi met de DSG6 gaat heel goed met de caravan , ik wissel tussen de 90 en 100 km/h. De steile berg in TILF zijn we omhoog gereden aan 70 km/h in 3de versnelling tegen 3000 toeren. In augustus drie weken naar Frankrijk , we kijken er al naar uit , maar hopelijk niet te veel defecte cng pompen 😉


Kris antwoordt op 19 augustus 2017:

Mijn conclusies na onze eerste grote reis op CNG zijn :

-ik heb een volle jerrycan benzine van 10 l meegesleurd en niet moeten gebruiken , ik zou ze wel opnieuw meenemen maar dan leeg , benzine vind je toch overal.
-vorige jaren deden we ook een rondreis door FR met een hyundai H1 (163 pk) , op de hele reis gaven we dan tussen 600 en 700€ uit aan diesel. Dit jaar €308 CNG. Een flinke besparing dus. ( de hyundai trok de caravan natuurlijk wel alsof het niets was maar had toch niet hetzelfde comfort als de caddy ).
-de Caddy maxi met DSG6 en adaptieve cruise is een zalige combinatie met caravan erachter , voetjes van de pedalen en alles aan het stuur bedienen.
-het CNG-netwerk is beperkt in FR , toch met een goede planning geraak je in het zuiden en die ene keer dat ik aan een defecte automaat stond en het servicenummer heb gebeld waren ze heel vriendelijk aan de lijn en stuurden ze vrij snel een technieker. Hopelijk breidt men in FR het netwerk de komende jaren verder uit.
-Iets meer koppel op de caddy zou welkom zijn om de caravan net iets comfortabeler een helling op te krijgen. Dit ga ik dan ook proberen te bekomen via chiptuning.
-op de vlakke stukken op de route de soleil haalde ik een gemiddeld verbruik van 7.8 kg , dat vind ik een heel mooi cijfer gezien de omstandigheden. Vind maar eens een diesel die dat haalt.
-vorige jaren hing de voorkant van de caravan vaak vol met roet van de dieselwagen , not so met de propere CNG-caddy.

Alles samen ben ik dus gerustgesteld teruggekomen van het mooie Frankrijk , ik had een zenuwslopend avontuur verwacht maar dat is het gelukkig niet geworden.


Quirien antwoordt op 20 augustus 2017:

Fijn dat je je bevindingen even terug koppelt Kris.
Daar hebben misschien toekomstige VW Caddy CNG rijders wat aan.

En voor jou, die in het begin toch zo zijn twijfels had, geen kat in de zak geworden.


Kees antwoordt op 20 augustus 2017:

Chiptunen is geen toveren. Hooguit goochelen. 😉


Frank antwoordt op 20 augustus 2017:

Mooi om te lezen Chris. Ben zelf een verknocht dieselrijder maar met zulke verbruikscijfers word ik jaloers 😉. Onze huidige VW behoort op papier veel zuiniger te zijn. De boordcomputer geeft ook één en al zuinigheid weer maar de benzinepomp laat vervolgens de knetterharde waarheid zien met een hoger verbruik dan onze oude. Je zet mij wel aan het denken.


Frank antwoordt op 20 augustus 2017:

Sorry Kris. (Zie nu mijn spelfout)


Ronny antwoordt op 28 augustus 2017:

Beste,
Mijn zoon heeft een Caddy 12 TSI 105Pk met een Adria Altea 432PX leeg 875Kg MTM 1300Kg. Hij is er éénmaal mee naar de Ardèche gereden en het ding was niet vooruit te branden. Ik weet niet als je de 12 en de 1400cc kan vergelijken maar ik wilde je dit toch graag meegeven.
Groetjes.


Kees antwoordt op 28 augustus 2017:

Ik denk dat jouw zoon een cursusje moet volgen Ronny. Met dat ding kan je prima op weg mits je je realiseert dat er een flinke massa mee moet.


Benno antwoordt op 28 augustus 2017:

De zoon van Ronnie mocht zo nu en dan in de BMW X6 van pappie rijden. Dat is dan de maatstaf.


Nicky Rosiers antwoordt op 21 januari 2018:

Dag Kris,

Ben zo blij dat ik heel jouw verhaal lees!wij staan op punt deze auto aan te kopen hetzelfde model maar wel handgeschakeld.zou er een groot verschil zijn tussen handgeschakeld of manueel?Wij hebben 4 jaar een VW caddy maxi gehad dieseluitvoering maar hebben helaas deze week een ongeval gehad en is pertotal.De caddy die wij hadden kwam er met schouders boven uit om onze caravan te trekken. Ook al was het maar een 1.5 liter diesel 105 pk onze caravan mag mtm 1350 kg.We waren deze week naar de garage geweest en daar beveel de ze ons een CNG aan.Heb gewoon schrik dat er niet genoeg trekvermogen gaat zijn met CNG ipv diesel.Als ik jouw verhaal lees ben ik er van overtuigd om toch voor CNG te kiezen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker