Caravantrekker.nl

Maximum treingewicht/samenstelgewicht

Ale Kok vraagt op 31 januari 2017:

Even een tip.
Op de site van de RDW https://ovi.rdw.nl/ is tegenwoordig ook het maximumtreingewicht zichtbaar.
Bij sommige auto's levert dat soms vervelende verassingen op, maar bij de aanschaf van een occasion kun je nu in ieder geval de (wettelijke)geschiktheid bekijken zonder dat je eerst naar de verkoper moet om het plaatje in de auto te bekijken.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 31 januari 2017:

Even gekeken bij mij:

Toegestane max. massa voertuig plus aanhangwagen geremd = max massa samenstel en dat is geen verrassing voor mij

Denk dat er best wat mensen met vooral Franse auto's wel van op zullen kijken. 😉


dirk antwoordt op 31 januari 2017:

Nou wij hebben een C 4 Picasso en geen enkel probleem maar C 3 Peugot 2008 Renault clio kunnen soms toch voor problemen zorgen en vraag eens aan 10 autoverkopers naar het max treingewicht de meeste kijken je aan of ze water zien branden dus best wel nuttige info.


Anko antwoordt op 31 januari 2017:

Bij mij is het maximale treingewicht (3890) zelfs hoger dan max beladen (2310) + max trekken (1500). Het verschil (80 kg) is gelijk aan de max kogeldruk. Toevallig? Lijkt me niet. Levert in ieder geval weer een heel andere invalshoek op voor de discussie over hoe / waar nu de kogeldruk mee te rekenen 😉


Quirien antwoordt op 31 januari 2017:

Anko, bij mijn Mits het zelfde sommetje. Alleen 3750 kg- max auto 2070 kg trekken 1600kg en 80 kg voor de trekhaak/kogeldruk.😉
Ik heb maar een accu.😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 januari 2017:

Vreemd die 'afwijkende' gewichten met kogeldruk als verschil. Komen die overeen met het type plaatje in de auto?

Volgens medewerkers bij de RDW werden in het verleden deze gewichten niet genoteerd. Ben dus benieuwd hoe ze er nu wel aan gekomen zijn. Bij een van mijn auto's die 1500 kg mag trekken is alleen de totale massa 0 kg 😉


Quirien antwoordt op 31 januari 2017:

Menno, zojuist nog gecontroleerd op de auto omdat mij dat rekensommetje van Anko ook al eens was opgevallen bij mijn auto.


Anko antwoordt op 31 januari 2017:

F3 is op mijn kenteken(kaart) leeg gelaten. Heb de auto even niet in de buurt ....


william kanis antwoordt op 31 januari 2017:

Bij mijn peugeot 407 2.2 wel de bekende franse rekrenformule, volgens instructie boekje de volgende gewichten: max toegestane massa 3540kg, max treingewicht 3540kg, max aanhanger geremd 1500kg{1}. onderaan staat de waarde van de aanhanger geremd komt overeen met het trekvermogen op een helling van 12% het gewicht van de aanhanger geremd{1}kan worden verhoogd met 300kg op voorwaarde dat de belading van de auto zoveel wordt verminderd dat het max toegestaan treingewicht niet word overschreden. het kenteken vermeld doodleuk max trekgewicht 1800kg. voor mij was dit bekend en geen probleem mijn hobby 495 mag max 1400kg wegen bovendien vind ik 1500 kg nou ook niet bepaald weinig. Die 1800kg met lege auto is overigens best te doen met tandem as aanhanger weet ik uit ervering maar met caravan word dat denk ik wel anders vrees ik ...

met vriendelijke groet William Kanis


william kanis antwoordt op 31 januari 2017:

max toegestane massa moet 2040kg zijn..2040+1500=3540kg


Ale Kok antwoordt op 31 januari 2017:

Rijklgew Maxgew Max aanh. Max treinggew
Onze V70 1656 2130 1800 3930
Onze Clio 1146 1658 1200 2558

Bij onze Clio moet je dus een keuze maken, ofwel niet het maximale aanhangergewicht benutten ofwel een gedeelte van het gezin naar de bestemming laten lopen.😉


Ale Kok antwoordt op 31 januari 2017:

jammer dat tabs niet werken hier


Quirien antwoordt op 31 januari 2017:

We hadden eens een wetgeving voor max te trekken gewicht. Max trekgewicht niet hoger dan het LEDIG gewicht van de auto.😉


Anko antwoordt op 31 januari 2017:

Volgens mij gold dat alleen voor B rijbewijs en niet voor BE.


Quirien antwoordt op 1 februari 2017:

Klopt Anko, tot 1984 kreeg je zelfs E achter B cadeau.😉
- Vanaf 1984 moest je E achter B halen om eventueel meer dan het Ledig gewicht te mogen trekken indien voor de auto een hoger trekgewicht gold dan het ledige auto gewicht.
Noot het ledige gewicht is niet het rijklaar gewicht.


Ad(Fendt) antwoordt op 1 februari 2017:

Met mijn nieuwe Megane Estate is het "franse" probleem toch een stuk minder dan bij de vorige.
Gegevens nu:
TMM auto 1952 kg, Treingewicht 3652 kg, en aanhanger geremd 1850 kg.
Als ik dus de auto belaad tot het maximum (1952), kan er nog steeds een aanhanger van 1700 achter.
(Of je dat ook wil is wat anders)
Door deze getallen kan je nu ook inderdaad eens een dubbelas-aanhanger gebruiken tot 1850 kg om naar de lokale vuilstort te rijden.


dabbertje antwoordt op 1 februari 2017:

Ik heb met mijn auto VW Golf ergens 35 kg teveel/over.
MTM auto 1780 kg, Max trekgewicht 1300 kg, Max treingewicht 3115 kg. Max kogeldruk is 80 kg, dus geen verklaring voor die losse 35 kg.
Bij de Ford Mondeo van mijn echtgenoot is het gewoon een optelsom, MTM auto 2290 kg, max trekgewicht 1800 kg en Max treingewicht 4090 kg.

Gr. Daphne


JT® antwoordt op 1 februari 2017:

Bij mij geen verschillen:

G Massa rijklaar 1577 kg

Massa ledig voertuig 1477 kg


F.1 Technische max. massa voertuig 2015 kg


F.2 Toegestane max. massa voertuig 2000 kg


F.3 Maximum massa samenstel 4015 kg


O.1 Aanhangwagen geremd 2000 kg


O.2 Aanhangwagen ongeremd 750 kg


vrgr
JT®


Michel antwoordt op 2 februari 2017:

De mijne staat op 0 kg


jadatis antwoordt op 4 februari 2017:

Ook ik dacht dat Maximum treingewicht niet overscheden mocht worden volgens de wet
Maar heb gelezen op een politieforum, dat dit niet het geval is.
Max treingewicht is een maximum dat de fabrikant gesteld heeft, omdat de constructies van de auto niet meer aan zou kunnen.

volgens de wet mag je max toegelaten massa van auto en caravan niet overschrijden, maar dat max treingewicht wordt niet genoemd.

Voorbeeldje: Stel MTM auto 2000 kg, max treingewicht 3000 kg, en maximum aanhangergewicht voor die auto 1200 kg.
Dan mag je volgens de wet de auto 2000 kg wegen en de caravan 1200 kg, Je kunt dus geen bekeuring krijgen voor dat je treingewicht 3200 kg is en dus 200 kg boven Max treingewicht.

Je zou wel probemen met de autofabrikant kunnen krijgen ( als die het aan zou kunnen tonen) op het punt van garantie, als er iets daaardoor stuk gaat.

Je zou dan een bekeuring bezwaar tegen kunnen maken , als die alleen om het overschijden van het MTrG zou gegeven worden. Want ook niet iedere politieagent is hiervan op de hoogte , dus kan onterecht wel een bon uitschijven.


Gerrie antwoordt op 4 februari 2017:

Voor de corsa een eigen gewicht van 1163, een TMM van 1650kg, max trekgewicht van 1200 kg en max massa samenstel van 2880 kg. Hier dus een verschil van 30 kg.


Ale Kok antwoordt op 6 februari 2017:

@Michiel:
Tarief overschrijding maximummassa samenstel bij particulieren(voor bedrijfswagens gelden andere tarieven daar is het een economisch delict)
overschrijding tot 25% - 130 Euro
overschrijding 25 - 50%- 190 Euro
overschrijding 50 - 75%- 290 Euro
zie:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2012/10/05/besluit-tot-wijziging-administratiefrechtelijke-handhaving-verkeersvoorschriften


Michel antwoordt op 6 februari 2017:

Het is Michel maar dat terzijde. De mijmerden Zwitserse import en derhalve niet geregistreerd op kenteken. Bij de fabrikant zijn de juiste gegevens geregistreerd. Dus ik ben niet zo bang dat ik hier voor aangehouden wordt. Er is namelijk gewoon een type goedkeuring voor en deze is hier ook geleverd.


Michel antwoordt op 6 februari 2017:

Mijmerden moet de mijne is zijn. Fijn dat autoaanvullen.


Anko antwoordt op 6 februari 2017:

Ik denk dat Ale zich tot jadatis had willen / moeten richten. Die schreef nl. dat je niet bekeurd kon worden voor een overschrijding van het maximale trein gewicht en Ale geeft aan hoe hoe de boetes zijn ....


Ale Kok antwoordt op 6 februari 2017:

Anko, je hebt helemaal gelijk, en Michel natuurlijk ook over zijn naam.


jadatis antwoordt op 7 februari 2017:

In het besluit wordt op pagina 92 bovenaan daadwerkelijk genoemd ( pff , was wel zoeken zeg)
"de op het Nederlandse
kentekenbewijs of in het
kentekenregister vermelde
toegestane maximum massa (van
het samenstel) wordt overschreden,"

Hier zou je het Max toegelaten treingewicht in kunnen lezen, maar ook de MTM auto + MTM Aanhanger.
En omdat ik toch overtuigd ben van dat ik het ooit goed begrepen had, heb ik de vraag aan de rijksoverheid voorgelegd, met verwijzing naar dit topic.

Even hun antwoord afwachten dus.
Denk dat ze dit soort antwoord binnen de door hun gestelde 2 dagen wel kunnen geven.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Het aangehaalde stuk is uit 2012 en het is dus de vraag of dat nog actueel is.

De exacte datum weet ik niet meer maar een paar jaar geleden is overschrijding van het treingewicht uit de wet gehaald.


Ale Kok antwoordt op 8 februari 2017:

@Menno
Artikel 5.18.18a waarin de regels omtrent aanhangers beschreven staat is nog steeds geldig, zie ook:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-01-01#Hoofdstuk5

De uit 2012 stammende regeling gaat over de tariefstructuur van de overtredingen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Maar in Artikel 5.18.18a wordt met geen woord (meer) gerept over treingewicht oftewel de de totale massa van het samenstel of de som van alle aslasten tesamen.


dirk antwoordt op 8 februari 2017:

Hallo,

Neem bv de peugot 2008 120 pk diesel .
auto totaal 1712 kg
trekken 1300 kg
Samen dus 3012 kg
En dan onderaan in de berekening staat max treingewicht 2712 kg dus 300 kg minder .
Wij wilden deze auto 2 jaar geleden aanschaffen maar door bovengenoemde situatie niet gedaan , maar dat max treingewicht is toch bindend of niet meer ?


Ale Kok antwoordt op 8 februari 2017:

Volgens mij worden er twee begrippen gebruikt in dit artikel n.l.
1e) "de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;"
Dat is de aanhanger.

2e)"de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig"
Volgens mij wordt hier het absolute maximumgewicht, dat wij in begrijpelijk Nederlands treingewicht noemen, bedoeld.
Het zou misschien verward kunnen worden met het maximumgewicht zonder aanhangwagen, maar in dit artikel gaat het alleen maar over aangekoppelde aanhangers.


Ale Kok antwoordt op 8 februari 2017:

Bovenstaande was natuurlijk een reactie op de reactie van Menno


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Volgens mij wordt met: "technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig" in lid 4 bedoeld dat de aanhangwagen niet zwaarder mag zijn dan het maximaal toegestaan gewicht van de auto (tenzij de aantekening 'G' op het kenteken staat).

Immers bij overschrijding van het treingewicht, is dan de auto te zwaar of de caravan? Zolang dat niet duidelijk is kan je er m.i. niet voor bekeurd worden.


Ale Kok antwoordt op 8 februari 2017:

@Menno,
't blijft weerbarstige materie, het zou mij zeer onlogisch lijken dat je wel bekeurd zou kunnen worden voor een te zwaar beladen aanhanger maar niet voor overschrijding van het maximum treingewicht.
Laten we onze hoop maar vestigen op het antwoord dat Jadatis gaat krijgen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom een overschrijding van het treingewicht gevaarlijk of ongewenst is vanuit het gezichtspunt van verkeersveiligheid (en dus van belang voor de overheid). De enige reden om treingewicht te beperken is dat de aandrijflijn in brede zin. niet sterk genoeg is maar dat is alleen voor de fabrikant (garantie claims?) van belang.

Zeker ben ik benieuwd waar Jadatis mee komt, maar ook ik heb in het verleden met vele "deskundige" hier over gesproken en gecorrespondeerd en helaas krijg je bij de overheid niet altijd eenduidige en dezelfde antwoorden.

In onze berekeningen (uitgebreid rapport )noemen we wel het treingewicht als dat een beperkende factor zou zijn en voor zover wij het treingewicht weten, maar we geven ook aan dat er niet op geverbaliseerd kan worden. En dat dus op basis van alle informatie die wij bij de overheid hebben gekregen.


Ale Kok antwoordt op 8 februari 2017:

@Menno:
Ik zou me ook voor kunnen stellen dat het te maken heeft met de remcapaciteit.
Misschien bouwen sommige fabrikanten uit financiële overwegingen wat minder reserves in, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de sterkte van de aandrijflijn.
Ook al is een caravan geremd, hij haalt niet het remvermogen dat een auto heeft. Waar onze 13 jaar oude Volvo rondom schijven heeft, zitten er bij onze drie jaar oude lease Clio achter nog trommelremmen waar het risico op fading groter is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Remcapaciteit kan ik mij niet voorstellen 😉

Zeker remt een caravan minder dan een auto maar de wettelijke eisen die aan een geremde aanhanger zijn gesteld (remvertraging en oploopkracht) zorgen er voor dat de krachten op de auto (dus de autoremmen) veel minder zijn dan bijvoorbeeld een toegestane ongeremde aanhanger. Bovendien is de extra oploopkracht van een paar honderd kilo zwaardere caravan heel weinig. Bij een goede oplooprem is dat niet meer dan 10 a 15%

Ik hoor vaak dat mensen zeggen dat ook bijvoorbeeld het maximaal trekgewicht ivm de remmen beperkt kan zijn. M.i. is dat onzin als je gaat uitrekenen wat de krachten zijn die een geremde aanhanger doorgeeft aan de auto.


Kees antwoordt op 8 februari 2017:

"De enige reden om treingewicht te beperken is dat de aandrijflijn in brede zin niet sterk genoeg is ."
Dat is niet de reden.
Dat kan ook niet want de belasting op de aandrijflijn in brede zin wordt veroorzaakt door de motor en niet de belading van het voertuig.
Eerder is dan nog de remcapaciteit de beperkende reden. De krachten die generaal bij vertraging optreden worden veroorzaakt door de massa maal de vertraging en dan loopt het snel op. Dat feit zou ik geen onzin noemen ondanks dat moderne autoremmen, ook de trommels, heel wat kunnen hebben en veel krachtiger zijn dan die van een caravan en daardoor op vier wielen een grotere vertraging bereiken dan die van de caravan. De caravan massa speelt dan wel degelijk een rol, zeker wanneer de caravan wielen tot blokkeren overgaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2017:

Pfff .... "in brede zin."
Denk aan het kunnen wegrijden op 12% voor de type goedkeuring moet wel (zonder schade) kunnen.

Maar zeker Kees...jij weet het beter 😉


@Eric antwoordt op 8 februari 2017:

Even wachten, Ik pak vast even een drankje en wat chips erbij 😉


Louis antwoordt op 8 februari 2017:

De treingewichtdiscussie blijft vooralsnog wat open, daar zo te lezen nog niemand z'n hand echt in het vuur durft te steken wat betreft de juiste interpretatie er van.
Maar wat wél zeker is, is dat de wielophanging bij máximale (gewicht) belasting én maximaal gevraagde prestatie het veel zwaarder te verduren heeft.
Als de druk op de aandrijvende wielen fiks vergroot is door flinke belading zullen de krachten op het bovenstaande ook veel groter zijn geworden.
Als je dan op een helling nog doorslaande wielen vraagt ook om weg te kunnen komen vergt dat enorm veel extra (en wordt bij een achterwielaandrijver daarom zelfs zo goed als onmogelijk zonder brokken)
Arme draagarm, homokineet of aandrijfas.
(Belaad een Ferrari met een ton, geef vanuit stilstand vol gas...en je zult waarschijnlijk een grote klap horen en stil blijven staan)
Maar ook zullen bij het afremmen extra grote krachten op draagarmen e.d. komen door al dat extra gewicht.
(Doorglijden zal ook veel minder makkelijk gebeuren)
Goed voor de remweg...maar niet voor de ophanging .
Elke, dus ook de ongeremde aanhangwagen zal qua krachten en schade betreffende wielophanging van de auto e.d. veel minder schadelijk zijn tijdens een fikse remactie bij een nauwelijks belaste, dan bij een maximaal belast trekkend voertuig.
De wrijving wordt daardoor veel groter en dat krachtenverschil móet ergens op terecht komen en opgevangen worden.
Extra voorzichtigheid zal juist daarom geboden zijn bij een zwaar beladen trekkend voertuig.



jadatis antwoordt op 9 februari 2017:

Dit is de update van mijn contact met de rijksoverheid.
Dus nog geen antwoord, maar er wordt aan gewerkt.

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van de Landelijke informatielijn RWS die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar deze organisatie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid

Maar ik wilde met mijn informatie , niet schrijven dat je dus maar over die MTrM, moest heen gaan, enkel dat je dus geen bekeuring alleen daarvoor mag krijgen.

En bij de berekeningen van die MTrG zal de fabrikant, denk ik, toch ook nog wel enige reserve ingebouwd hebben.
Dus zit je daar iets overheen , dan mogelijk nog geen schade aan aandrijflijn , of andere genoemde delen.


Ale Kok antwoordt op 15 februari 2017:

Ik heb de vraag van het waarom het maximum treingewicht in een aantal gevallen minder is dan som van de toegestane voertuig en aanhanger massa voorgelegd aan de ANWB auto-experts.
Hun antwoord komt neer op het volgende: de maximum treinmassa wordt bepaald door onderstel, motor, remmen en aandrijflijn.
Sommige fabrikanten geven soms een hoger aanhangergewicht op dat in de praktijk alleen gebruikt kan worden als er enkel een bestuurder in de auto zit.
Dit wordt vermoedelijk gedaan omdat het bij de specificaties een aantrekkelijker aanhangergewicht oplevert. Gewoon marketing dus.
Ik heb dezelfde vraag overigens ook bij Renault neergelegd, omdat onze lease Clio hetzelfde fenomeen heeft.
Ik ben benieuwd naar hun antwoord.


Kees antwoordt op 15 februari 2017:

Vermoedelijk, tsja, daar kan je verder ook niets mee.
Auto experts, nou prima hoor maar dit gaat over regelgeving. Daar zal een haagsche over het paard getilde je meer over kunnen vertellen lijkt mij.


Michel antwoordt op 17 februari 2017:

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Zeker omdat er bij mij op de kentekenncard n.v.t. achter staat bij MTM.


Louis antwoordt op 17 februari 2017:

Sorry hoor...maar wat opvalt en wat mij betreft triest te noemen is, is dat regelgevende en adviserende instanties zelfs op zo'n simpel vraagje óók alwéér eens geen vlot en correct eenduidig antwoord kunnen geven .
(Het zou een niet om aan te horen uitvoering worden als een orkest net zo zou spelen).
En op welke basis mag je in dit geval dan nog verwachten dat de diender op straat op de juiste manier kan handhaven ?



Michel antwoordt op 18 februari 2017:

Handhaven is 1. Het is alleen de vraag of de boete gehandhaaft wordt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 februari 2017:

Handhaven kan alleen door te wegen van zowel de auto als de caravan. En dan nog zal er zelden sprake zijn van meer dan 10%. Immers 10% is al gouw 300 kg en groter zijn de verschillen zelden. De kans dat de caravan 10% is overbeladen lijkt me groter. Ik verwacht niet dat treingewicht enige prioriteit heeft ook al omdat het niets met verkeersveiligheid te maken heeft.


Louis antwoordt op 18 februari 2017:

Is waarschijnlijk wel zo, maar ik dacht mede aan gewone aanhangers en belading gegevens/mogelijkheden in het algemeen .
Dus ook de onduidelijkheid bij de consument wanneer de écht juiste gegevens eens nodig zijn.
Maar ook mistig voor degenen met een beroep waarbij e.e.a beoordeeld moet kunnen worden. (vooral als het mis gegaan is)
Voor beide partijen daardoor toch nog een te grijze materie blijkt wel.
Dan nog de ongeremde tandem as aanhangwagens die men kan kopen/huren met de constructie en assen voor 1500 kg, maar met een plaatje er op van 750 kg waar nauwelijks iemand naar kijkt.
"Te huur, meestal voldoende aan B rijbewijs".
Ook een dergelijke mogelijkheid maakt het niet eenvoudiger.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 februari 2017:

Een ongeremde aanhanger met tandemassen voor 1500 kg is juist heel erg simpel. Max 750 kg tenzij de auto ongeremd minder mag trekken en dat staat juist weer op je kentekenbewijs.
Maak het allemaal nu eens niet moeilijker dan het is en bedenk dat een paar kilo's meer of minder dan toegestaan soms veel minder erg is dan een paar kilometer harder dan toegestaan 😉


Kees antwoordt op 19 februari 2017:

Het probleem is nu juist hoe weet je wanneer het om een paar kilo gaat.
Dáár zit hem juist die moeilijkheid. Als niemand exact weet welke papieren of werkelijke kilo's er nu eigenlijk toe doen dan wordt het lastig handhaven op iets waarvan de overtreder ook al niet goed weet wat wel of niet mag.
Al gaat het dan slechts om enkele kilo's die er voor de veiligheid niet toe doen je kunt er wel een bekeuring om krijgen.


Louis antwoordt op 19 februari 2017:

Ik heb zoéven fictief de onwetende consument gespeeld op zoek naar de combinatie van een Franse auto met voldoende trekvermogen en een bij passende caravan.
(Beiden dus zogenaamd nog aan te schaffen)
Het internet geraadpleegd met de daar gepubliceerde gegevens over auto en caravan.
In eerste instantie heel eenvoudig.
Maar het onaangename begint met de valkuil van het papieren trekgewicht in verhouding tot het treingewicht hetgeen heel makkelijk over het hoofd gezien wordt.
Als BE rijder voor wie het wat makkelijker is lijkt er eerst geen vuiltje aan de lucht bij een keuze...tot de gevolgen van die vreemde trek/treingewicht verhouding goed bekeken wordt.
(Je zult dit maar ontdekken ná aanschaf van de combi)
Dat opgegeven trekgewicht zou naar mijn mening standaard altijd afgestemd moeten zijn op de volledig beladen auto .
Dan is het ook voor de B rijder meteen helder.
Als daarnaast de man met de weegplaat die je aanhoud onderweg naar je vakantiebestemming ook nog eens zelf niet goed genoeg weet hoe het in elkaar steekt kan het toch een heel vervelend verhaal worden.


dabbertje antwoordt op 19 februari 2017:

De relevantie van B of BE ontgaat mij helemaal Louis. Dat is helemaal geen issue in de discussie van de maximum toegelaten treinmassa van een auto.
Of je B of BE moet hebben is een kwestie van de uitkomst van de optelsom van de MTM auto en MTM aanhanger en niet maximum treinmassa auto. Daar hoef je helemaal niet naar te kijken voor het rijbewijs.

En de man met de weegplaat onderweg moet ik nog tegenkomen 😉


Louis antwoordt op 19 februari 2017:

Ha,ha, dat zijn de mensen die je regelmatig richting grensovergangen op parkeerplaatsen ziet op de t.v. rond vakantietijd.
Hun collega's op motorfietsen regelen de ontmoetingen meestal met zo'n rood brandend bordje waar "volgen" op staat.
En weer daarna zie je soms mensen in caravan en auto wroeten in de hoop dat er nog speling is vanuit caravan richting auto .
Dan zie je het soms spijtig gaan worden wat de uitkomst betreft.
Je hebt gelijk wat B en BE betreft, maar je combikeuze is bij BE ruimer en dus makkelijker te maken...zó bedoelde ik het eigenlijk, maar dat kwam er inderdaad niet uit zie ik nu nog eens teruglezend.
Het zal me benieuwen of we nog een eenduidig antwoord krijgen op het basis vraagstuk .


dabbertje antwoordt op 19 februari 2017:

Wat was het vraagstuk eigenlijk? :lol:

Wist u dat een nieuwe auto geen typeplaatje meer heeft? En op kentekencard staat bij F3 nvt. Vergelijken met wat op de RDW- site staat is niet meer mogelijk.


Ale Kok antwoordt op 20 februari 2017:

Ik ben het niet met Menno eens dat overschrijden van het maximum treingewicht niets met verkeersveiligheid te maken heeft.
Zeker, als het om het remmen gaat heeft hij gelijk.
Maar als we een personenauto tot het maximum toegestane beladen komt al het gewicht achter het zwaartepunt terecht, behalve als de bestuurder en zijn passagier zo'n elk 200 kg zouden wegen.
Dat moet bij scherpe manoeuvres in bedwang worden gehouden door het onderstel en de stijfheid van de carrosserie.
Iedereen die in het pre-ESP tijdperk wel eens met een paar zakken zand voor de zandbak in de kofferbak een vallende fietser heeft moeten ontwijken weet dat een auto met zware lading achterin zich heel anders gedraagt in extreme omstandigheden. Mij gebeurde dat met een 156 V6, niet echt een auto waarbij je klaagt over slechte rijeigenschappen maar ik was op dat moment heel blij een keer een rijvaardigheidscursus gevolgd te hebben.
Een aanhanger heeft door zijn grotere gewicht en hefboomeffect nog veel meer invloed.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een fabrikant de maximale belasting van de achterkant beperkt om ervoor te zorgen dat de wagen nog redelijk veilig te besturen is.
Dat je als bestuurder dan nog de vrijheid hebt om binnen bepaalde grenzen met de gewichten te variëren is eigenlijk alleen maar meegenomen.


danny antwoordt op 6 april 2017:

Voor mijn auto staat bij F3 3760kg. Dat komt overeen met max. massa voertuig (1960kg) + aanhangwagen geremd (1800kg)

En als ik het goed begrijp dan mag ik met deze combinatie in Frankrijk max. 90km per uur rijden omdat het tereingewicht (F3?) meer is dan 3500kg?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 april 2017:

Klopt Danny


Kees antwoordt op 6 april 2017:

Net als in België.


Ale Kok antwoordt op 7 april 2017:

Vandaag telefoontje van de politie gehad over de discussie dat het maximum treingewicht niet in de wet te vinden is.
Het blijkt inderdaad op dit moment niet strafbaar te zijn als je het maximum treingewicht overschrijdt terwijl je het maximum gewicht van de aanhanger en het maximum gewicht van het trekkende voertuig niet overschrijdt.
Het lijkt me overigens niet verstandig om het maximum treingewicht te overschrijden.
De politieman die mij belde vertelde overigens wel dat dit t.z.t. in de wetgeving aangepast zal worden.


Arend antwoordt op 1 oktober 2018:

Als dat zo is dan wordt het interessant of deze beperking dan ook invloed gaat hebben over het vereiste rijbewijs. In mijn geval MTM auto 2215kg Max aanhanger 1300kg = samen 3515kg dus rijbewijs BE.
In de kentekenregistratie staat Maximum massa samenstel 3500kg. Als dat een wettelijke beperking wordt zou dat dan dus ook een rijbewijs B combinatie moeten zijn, ongeacht de maximum massa van de aanhanger.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 oktober 2018:

Treingewicht heeft geen invloed op het rijbewijs (ondanks dat het 'krom' is). Ik heb dat ooit uitgezocht.


edwin dik antwoordt op 3 oktober 2018:

niks nieuws onder de zon op de RDW site. ik weet de max massa van de auto... 2275kg En max massa wat het geremd mag trekken.. 2000Kg samen 4275 kg treingewicht. Op de RDW site staat max treingewicht 4300 kg. mooi toch ?


JT® antwoordt op 5 oktober 2018:

@ Arend,
Je kunt je auto terug laten keuren naar 2200 kg, dan mag je wel met B rijden als de aanhanger max 1300 kg is.
Ik heb dat ook gedaan, zodat mijn kinderen in voorkomend geval er mee mochten rijden.
Zie bovenstaand bericht van mij:

Van: JT®
Datum: 01 February 2017 - 15:53

F.1 Technische max. massa voertuig 2015 kg

F.2 Toegestane max. massa voertuig 2000 kg

Mijn aanhanger was 1500 kg, maar het principe is gelijk.

vrgr
JT®


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker