Caravantrekker.nl

Alko-2link

Carnavalswiertz vraagt op 5 maart 2017:

Heeft er iemand reeds ervaring met het alko-2link systeem?
Naast de ATC bewakingsmodule en de mogelijkheid te levelen, heeft iemand een idee wat er verder op korte termijn wordt toegevoegd?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 maart 2017:

Geen ervaring mee, maar ik heb zo'n idee dat ALKO heel goed kijkt waarmee E-trailer op de markt komt en dat 'namaakt' 😉


RBH antwoordt op 5 maart 2017:

Mijn caravan is voorzien van ATC, in combinatie met de ontvanger in de auto. (V60PIHB + Hobby 540-1750kg).

Ik heb de vraag vorige week bij mijn dealer neergelegd, die is het aan het uitzoeken wanneer en wat er beschikbaar gaat komen.
Ook om de bestaande ATC systemen aan te passen en uit te breiden.
De site van ALKO geeft aan dit tot de mogelijkheden behoort, alleen blijft het verder inderdaad wat stil.

Vorig najaar heb ik contact gehad met E-trailer.
Hun focus ligt voornamelijk in 1e instantie op de kogeldruk, waterpas, bandenspanning en temperatuur van de remmen.
Ik begreep dat ze ook veel vragen over de integratie van achteruitrijcamera's hebben gehad.

Kortom, belangrijke ontwikkelingen op gebied van (aanvullende!) veiligheid en gemak.

Daarnaast zijn het best leuke gadgets mits ze enigszins betaalbaar blijven.
Waterpas stellen doen we al jaren op de ouderwetse manier, kogeldruk meten idem.
Bandenspanning en remtemperaturen is andere 'koek'....

Zodra ik een terugkoppeling van mijn dealer heb gehad zal ik dit delen.


Carnavalswiertz antwoordt op 6 maart 2017:

Hallo RBH,
Ik stel de terugkoppeling op prijs.
Wel grappig, ik heb ook een Volvo V60 PIH, met een LMC 522K met MTM van 1800 kg
Hi hi


Antoine antwoordt op 5 september 2018:

Wat betreft het 2-link systeem kan ik kort zijn: het is geld verspilling.
Ik heb dit systeem aangeschaft vanwege twijfel over de goede werking van ATC (te snel ingrijpen). Maar het werkt totaal niet, de verbinding tussen 2-link en de gebruikte smartphones valt telkens wel en is pas weer op te bouwen wanneer het systeem spanningsloos is geweest (dus je moet stoppen onderweg). De service van Al-Co op dit vlak is heel erg slecht, ik nu 6 weken bezig om duidelijkheid te krijgen over de vervanging van de box. Ook mijn dealer krijgt er geen grip. Er schijnt bij Al-Co slechts een medewerker te zijn met kennis van het systeem.


John antwoordt op 5 september 2018:

Antoine, ik zo naar ALKO gaan 😉


Debouncer antwoordt op 5 september 2018:

Alvorens een advies te geven wil ik het volgende kwijt. Alko produceert caravan-onderstellen. Onder hun eigen naam, en inmiddels, na de overname ook onder de naam BPW. Ze hebben dus een algemeen monopolie voor dit onderdeel. Hun klanten zijn de caravanfabrikanten. Caravangebruikers zien ze niet als klant wat juridisch juist is, maar ook zeer onvriendelijk. De servicelijnen worden zo nodeloos langer. Alko-Nederland heeft zich altijd gericht op tuinmachines. Ze hebben daar iemand lopen die caravanservice zou moeten geven (Armand Hoogenboom) maar die doet er nu juist alles aan om geen service te geven. Tot frustratie van caravanners en vooral dealers. Alko-Duitsland is van deze praktijken op de hoogte, maar doet er niets aan. Dit wetende, is het dus zeer onverstandig om Alko producten te kopen. Vaak is de kwaliteit matig tot slecht en de aftersales bestaat niet eens. Omdat er genoeg vergelijkbare producten op de markt zijn, is het aan te raden om die aan te schaffen. Ik wil hier zeker niet met modder gooien, maar dit zijn nu eenmaal mijn ervaringen. Ik nodig iemand uit om een goede ervaring met die club wereldkundig te maken.


Gummen antwoordt op 5 september 2018:

Je wil niet met modder gooien , maar doet het wel.Ook noem je een naam .
Gevaarlijk , voor je het weet heb je een claim wegens smaad .


Debouncer antwoordt op 5 september 2018:

Het zou hier gaan om laster. Dat zou gevaarlijk zijn als ik niet kan onderbouwen wat ik schreef. Ik kan het echter wel onderbouwen. Ik gooi inderdaad met modder, maar daar is ook alle reden toe. Elke recensie op Google is vergelijkbaar.


Gummen antwoordt op 5 september 2018:

Onderbouwen maakt niks uit , je noemt een naam en het bedrijf in Hengelo .
Maar goed , waarom schrijf ik dit , vraag ik mijzelf af.
Succes verder...


Louis antwoordt op 5 september 2018:

Ook van Caravantrekker uit is er regelmatig kritiek op Al-Ko.
Wanneer het om wezenlijke dingen gaat zie ik dit niet als laster...dan zou je zelfs geen slechte recensie meer over wat voor bedrijf dan ook kunnen geven (En zij gedekt door wet nog kunnen blijven prutsen en zakkenvullen ook)
Maar zorg wel dat je het kunt aantonen/onderbouwen, want oeverloos blijven zeuren en schimpen omdat je je zin eens (misschien terecht) niet hebt gekregen is misleidend, schadelijk voor het bedrijf en werkgelegenheid maar ook nutteloos.
Voel je je werkelijk misleid of zelfs bedonderd dan is daar de schandpaal, maar dan moet je je ook vol in de aanval vastbijten en durven doorzetten tot het bittere eind.


Debouncer antwoordt op 5 september 2018:

In mijn geval ging het om een ATC die defect raakte toen mijn moveraccu ook als boordaccu moest dienen. Alko had daarvoor de benodigde sperdiode in het assortiment maar repte in de verkoopliteratuur nergens over de noodzaak daarvoor. Ook de dealer wist hier niets van. Ik kwam er achter toen ik eens op een Duits forum daarover iets las. Ik verwijt Alko nalatigheid op dit punt in hun voorlichting. Toen de ATC opgestuurd was duurde het 5 maanden om vast te stellen dat hij definitief kapot was en ik kreeg het "bijna niet af te slagen aanbod" om een nieuwe ATC voor € 500 te kopen. En er zijn meer van die verhalen. De ANWB heeft mede namens mij Alko aangesproken op hun service. Mijn dealer heeft mij later een gloednieuwe cadeau gedaan!! Ik zeg dus niets slecht over hun ATC.


John antwoordt op 6 september 2018:

Debouncer is nogal tegenstrijdig in zijn verhaal.
Alko heeft een monopolie beweert hij, maar vervolgens roept hij op om geen Alko te kopen. huh 😉
Slechte producten? Er rijden toch honderdduizenden caravans, trailers en aanhangers rond, wereldwijd, die moeiteloos decenia meegaan. Dus dat is ook sterk overdreven. Een persoonlijke vete dus.

Verantwoordelijk voor aftersales of service is diegene waar men de goederen koopt. Niet Alko of de caravanbouwer, maar de uiteindelijke verkoper. Daar ligt de juridische verantwoordelijkheid. (we gaan ook niet naar Bosch als de benzinepomp van de auto kapot is)

Dat Alko ons niet als klant ziet is logisch en zou de bedrijfsvoering drastisch verstoren. Wat een overhead als men iedere caravan-, trailer en aanhangwagen bezitter als individu moet gaan zien. Niet ons probleem dat Alko vaak niet thuis geeft, de dealer is ons aanspreekpunt. Dat de dealer tegen een muur oploopt is dan zijn probleem wat hijzelf moet oplossen.


Debouncer antwoordt op 6 september 2018:

Je legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Het monopolie betrof de onderstellen. Beperk je daar dan toe. Ook over de onderstellen en met name assen heb ik van mijn dealer iets gehoord. Zou er een garantiegeval optreden met een as, verlangt Alko dat de as gedemonteerd - en opgestuurd wordt naar Alko. Het neemt doorgaans 3 weken om een beslissing te nemen en al die tijd staat de caravan vleugellam op de brug. Als de dealer zelf de betreffende onderdelen vervangt trekt Alko zich terug en geeft geen garantie meer aan de klant. Onwerkbaar dus.Alko zou gewoon een vertegenwoordiger rond moeten laten rijden en ter plaatse de zaak beoordelen. Ik zeg nergens dat hun producten slecht zijn: vaak is dat probleem al opgelost door een concurrent op te kopen. Voorbeeld daarvan is E&P Hydraulics. Het klopt dat je een overeenkomst hebt met de dealer en dat die problemen op moet lossen. Moeten ze dan wel in staat gesteld worden door Alko. Nu gebeurt dat helemaal niet. De dealer weet vaak net zoveel als de klant. Verder dient natuurlijk wel de voorlichting in de verkoopliteratuur op orde te zijn. Als door het ontbreken van informatie zaken kapot gaan acht ik Alko toch echt verantwoordelijk. Bedrijven als Dometic, Truma en Thetford doen het zoveel beter. Tenslotte heb je het over Bosch als voorbeeld. Is het je niet opgevallen dat Bosch steeds meer servicecentra heeft door Europa? Bij mij in de stad en bijvoorbeeld ook in Porec. Filosofie: Bosch zegt wij kunnen onze producten beter en we kunnen ze goedkoper repareren of vervangen.


Gummen antwoordt op 6 september 2018:

Zo veel onderdelen heeft de gemiddelde caravan bezitter toch niet nodig ? er gaat een keer iets kapot dingen slijten , maar verder zul je niet elke dag met Allo te maken hebben .Gewoon vergeten ,en gaan genieten van de caravan 😊


John antwoordt op 6 september 2018:

Wat je mij verwijt, gebruik je later zelf op mijn bosch voorstel .😉
Oke, alleen de assen dan, monopolie.
Ga jij een caravan kopen en zeg je dan tegen de dealer “plak er maar een ander merk as onder, want die hoef ik niet?” Je gaat met lege handen naar huis!
Uiteraard verlangt Alko de losse assen retour, zo levert Alko ze ook.!! De hierarchie: Alko-bouwer-importeur-dealer-klant en zo ook retour.
Dat een dealer nauwelijks contact heeft met Alko is ons probleem niet. Je gebruikt dit steeds weer om Alko erg negatief weg te zetten. WIJ kopen bij een dealer en die is en blijft verantwoordelijk. De dealer moet mij een deugdelijk produkt leveren en service verlenen. Kan een dealer dat niet omdat een leverancier (om het even wie) in gebreke blijft dan kan hij na verloop van tijd zijn voordeur sluiten. Klanten blijven weg.
Het is aan de dealer om assertief, inventief en constructief naar zijn klanten toe te zijn. De klant moet niet eens merken dat een leverancier dwarsligt. En deze dealers zijn er genoeg.
Gaat een dealer naar zijn klanten toe lopen klagen over een leverancier, toont dat gebrek aan een van de drie.
Dit staat uiteraard los van goederen onder dezelfde merknaam die over het hoofd van de dealer heen, naar de consument geleverd word. Hier vallen de assen dus niet onder.


Debouncer antwoordt op 6 september 2018:

Alko Nederland BV heeft ook nooit onderstellen of assen aan fabrikanten geleverd. Zij zijn door Alko Duitsland aangesteld om garantiegevallen te beoordelen. Juridisch zijn het dus aparte bedrijven. Maakt mij geen hout uit. En anders dan jij. Wil ik niet dat mijn caravan om die reden 3 tot 4 weken stilstaat. En om bedrifredenen wil de dealer dat ook niet.


Louis antwoordt op 6 september 2018:

Dat laatste over die altijd lange stilstanden bij alles wat niet 'op de plank ligt' is een vervelend algemeen punt in de caravan/camper recreatiesector.
Het zal allemaal best dat de aantallen te laag liggen betreffende het voorraden aanleggen, maar dat het bij schade's e.d. allemaal ontiegelijk lang duurt is een slechte zaak en hoeft (zeker tegenwoordig) ook niet.
Een as kun je een dag of misschien twee dagen later uitwisselen, en later kan afhankelijk van leeftijd en schade beoordeeld worden wie wat moet betalen, een goede schatting moet altijd te maken zijn.
(Zie het binnen de garantietermijn meer als een ruilonderdeel, maar zorg dat de klant kan vertrekken)
Bij een schade kan het oorspronkelijke product digitaal opgeroepen worden en de schadeafdeling meteen aan de slag, zodat een complete zijwand bijvoorbeeld binnen een week beschikbaar is.
Nu zie je inderdaad vaak dat het maar duurt en duurt...omdat je toch nergens anders terecht kunt ?
Wat storingen aangaat die ontstaan wanneer er zaken aan de basis worden toegevoegd ontbreekt het inderdaad aan de juiste voorlichting.
Daar moet vóór het ontstaat al op ingespeeld zijn door de betreffende handel.
Als ik een andere caravan achter m'n auto koop moet 'iemand' me even gezegd of gewaarschuwd hebben over wat te (laten) doen als bijvoorbeeld de richtingaanwijzers uitvallen.
Beter nog is het serieus controleren van de functies bij het afhalen van de caravan en de juiste actie ondernemen...automerk dealer bellen bijvoorbeeld als er iets niet goed werkt terwijl testapparatuur betreffende de caravan niets bijzonders meld.
Zoiets hoort gewoon standaard bij het werk...en moet ik niet hier bij Caravantrekker hoeven vragen zoals we vaak zien.
Nu wordt de wat minder assertieve persoon regelmatig wat al te makkelijk met een kluitje het (altijd dure) riet ingestuurd.
Zoek het maar uit bij je autodealer, zoek het maar uit met je caravandealer.....zoek het allemáál maar zelf uit !
Al deze gevolgen voor een klant zouden de bedrijfstakken zich best wat meer aan mogen trekken en helpen beperken zonder dat er 'iets voor niets' hoeft.
(Dat heette vroeger service toen de modieuze maar vaak inhoudsloze 24/7 kreet nog niet uitgevonden was)


gummen antwoordt op 6 september 2018:

Zo slecht is het niet gesteld met de service ,er zijn bedrijven genoeg die daar goed in zijn . Zelf verlang ik geen overdreven gedoe als er iets gekocht of gerepareerd moet worden , maar gewoon normaal geholpen worden is genoeg.Eerlijk gezegd gruwel ik van overdreven vriendelijke verkopers en en andere gladjanussen,geef mij maar een gewone behandeling op gelijk nivo...


Debouncer antwoordt op 6 september 2018:

Beide voorgaande antwoorden slaan de spijker op zijn kop. Het is gemakkelijk te roepen dat de dealer in het geval van garantie en nazorg aansprakelijk is, maar een dealer kan ook geen onderdelen toveren. Die is ook afhankelijk van zijn leveranciers. Net zo goed als dealers graag service verlenen maar daarin dwarsgezeten worden door de filosofie van fabrikanten. In de slechte jaren heb ik het met mijn dealer vaak over de ontwikkeling van zijn bedrijf gehad. Natuurlijk kwam de lagere omzet ter sprake. Ik heb hem wel gezegd dat er op een punt winst viel te behalen: klantenbinding als gevolg van een goede service. Eigenlijk werken zoals Hofleveranciers plegen te doen. Hij heeft dat, voor zover dat nodig was, ter harte genomen. en heeft de activiteiten in de slechte tijd uitgebreid en zijn bedrijf gereed gemaakt voor betere tijden. En dat alles is fantastisch gelukt. Hij drukt zijn zoons, die inmiddels hun plek in het bedrijf gevonden hebben, op hun hart niet voor het snelle geld te gaan, maar in te voelen wat de klant van hun verwacht. Want caravans en campers zijn vakantie en dus emotie.


John antwoordt op 6 september 2018:

Dealers die geen service kunnen verlenen vanwege de filosofie van fabrikanten??
Het moet niet gekker worden!
Als dit in de praktijk zo is, dan mist de dealer een van de drie, eerder aangehaalde must haves: assertiviteit. Naar zijn toeleveranciers toe. (Ja, ook Alko) Hij kan dit tegen een klant NOOIT als argument gebruiken bij zijn eventueel falen. Hier heeft de klant geen boodschap aan.
De klant wil een ding en dat is zijn caravan up to date hebben, binnen een afgesproken tijd. Daar is hij dealer voor geworden, in voor- en tegenspoed.

Oh, enne hofleverancier worden? De 2 belangrijkste voorwaarden: van onbesproken persoonlijk gedrag zijn en een jubileum te vieren hebben van minimaal 100 jaar. Heeft niets met levering aan het koningshuis te maken. Heeft ook niets te maken met ‘goede service’. Ik hoop dat je dealer het nog lang volhoud, want de argumenten die jij hem gegeven hebt waren 30 jaar geleden al bekend en uitgevoerd.
Met vriendelijke groeten


Gummen antwoordt op 6 september 2018:

U verward hofleverancier met het predicaat koninklijk .


Louis antwoordt op 6 september 2018:

Opvallend !
Ondanks verschillende bewoordingen wijken de meningen tussen de regels door niet eens zoveel van elkaar af.
Wat de startvraag betreft : Velen huldigen het standpunt 'beter goed gepikt dan slecht bedacht'.
Daar gaan we dus nooit echt op vooruit (!)
En inderdaad, slecht(er) bedacht levert in beginsel natuurlijk niets op.
Maar wel heel leerzaam !...en aan al diegenen die eigenwijs niet die veilige (kopieéerweg) bewandelen zijn steevast de wérkelijke innovaties te danken.
Die denken niet (alleen) in subsidies maar vinden voldoening in de bevestiging van hun inzichten en resultaten.
(En dit zijn steevast degenen waar we het op elk gebied van moeten hebben 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker