Caravantrekker.nl

Stabiliteit Subaru Forester/Tabbert

Sage vraagt op 10 april 2017:

Ik heb een SUBARU FORESTER (SH) 2.0 D AWD 2008 108/147 met een TABBERT W26540.

De caravan stuitert bij vol, moeilijk stabiel naast vrachtwagens. Bij heuvel af wordt de auto doorgeduwd.

Stabilisator? Zwaardere veren? Beide?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 april 2017:

Wat is het beladen gewicht van je Tabbert?
Heb je de bandenspanning van de Subaru op maximaal staan?


Robin antwoordt op 10 april 2017:

Een Forrester 2.0 diesel kan flink wat trekken, en deze Tabbert is dat ook; flink wat.
Was de combi stabieler met een eerdere trekauto? Wat zijn de verschillen tussen de trekautos'? Of reed je eerst met een andere caravan? Wat was het verschil?
In mijn optiek (maar dat is mijn stokpaardje....) is de auto wat te licht voor deze caravan. Maar daar zul je niet snel iets aan veranderen, de hele combi (ook de mijne hoor) blijft een compromis. Misschien moet je bij het rijden ook wat meer aanpassen dan je gewend zou zijn.
Ik ben wel benieuwd of je met (kleine) aanpassingen flinke stappen kunt zetten.


henkie antwoordt op 10 april 2017:

Stuiteren bij volbeladen? Ik denk aan een te hoge bandenspanning.


Sage antwoordt op 10 april 2017:

Beladen gewicht van je Tabbert is max 1800 kg. We wegen het na.

Bandenspanning was op max.

Vorige auto was stabiel (Peugeot 807). Caravan lag fantastisch achter deze auto.

Het is niet echt stuiteren, meer zweven.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 april 2017:

1800 kg voor een Forester is (te) veel om lekker te kunnen rijden, ondanks dat de reclame van Subaru anders doet geloven.
De Peugeot 807 is al gauw 150 kg zwaarder (en grotere wielbasis) en dat maakt veel uit. Onze berekeningen geven dat exact aan. Bij 'standaard belading' voor de Subaru een 'stabiliteitsindex' van 2.8 en voor de Peugeot 5.1 (vergelijkbaar met een schoolcijfer). Daarnaast zijn de Forester banden meestal wat 'gevoeliger' voor slingeren.

Zwaardere veren gaan niet helpen. Ik neem aan dat jouw Forester automatische niveau regeling heeft en daarmee zou de vering optimaal moeten zijn. Ik mag toch ook aannemen dat je Tabbert al een stabilisator koppeling heeft?

Wat je wel kan doen is de caravan zo min mogelijk beladen en de auto zo zwaar mogelijk. Daarnaast zorgen voor tenminste 90 kg kogeldruk ook al mag de Forester maar 75 kg hebben. Verder niet inhalen en niet te hard rijden.
ATC, ITBS of vergelijkbaar op de caravan kan extra veiligheid bieden maar lost het probleem niet op.


Sage antwoordt op 11 april 2017:

Dank je Menno. Helder.


bart antwoordt op 23 juli 2018:

Als je de reviews over de Crosstrek XV leest, zie je dat de eigenaren voorheen Forester reden en de XV veel strakker vinden rijden en daarom voor dit model hebben gekozen. Men noemt stuggere veren en korte oversteek. Nu ik deze ervaringen ook teruglees in de test van de Forester CVT en XV CVT mag het als meer dan alleen een gevoel worden verondersteld. Als ik vervolgens de reviews lees van enkele Forester SH rijders die hun auto ook slap vonden en er progressieve veren op hebben laten zetten, zie ik dat men daar erg enthousiast over is. Zo ook de eigenaren van Foresters SH op de reviews sectie bij de fabrikant. Dan zou in dit geval toch wel ook iets te zeggen zijn geweest voor zwaardere veren lijkt me. De hoge banden 215-65-16 helpen inderdaad niet mee. Als je daar wat aan wil doen, wat is dan beter: 215-60-16 voor een lagere en dus ook weer stabielere rit of is de ook door Subaru gebruikte maat 215-55-17 beter?
Waarom ik zelf sterk over Pro veren denk, is omdat het veerkarakter van de automatische niveauregeling, zelfs van de nieuwere versies vanaf midden 2011, naar mijn ervaringen niet berekend is op het dynamische bewegende kogeldruk gewicht van de rijdende caravan, maar meer op een statische belading alleen in de bagageruimte. Met dat laatste gaat alles perfect, maar als de caravan maar de geringste zwabber maakt, lijkt het standaardsysteem dit eerder te versterken dan voorkomen. De SJ heeft nu ook TrailerAssistControl en dat zou het effect doelmatig moeten opheffen, maar dat zie ik dus niet terug in de Forester test. Een veel hogere kogeldruk kan natuurlijk wat rust bieden, maar lekker rijden is anders.


Jan@ antwoordt op 23 juli 2018:

Zucht😉, dit is vragen om moeilijkheden. Het advies zou moeten zijn:of een andere auto of andere caravan.


Jan@ antwoordt op 23 juli 2018:

ps: en daarmee bedoel ik niet een lichtere auto of zwaardere caravan; ik vermeld het maar even, sommigen hebben wat extra uitleg nodig.


Louis antwoordt op 23 juli 2018:

Je hebt nu je problemen hebt deze site weten te vinden Sage, of kon je Caravantrekker al eerder ?
Waarom heb je dan niet het meest voor de hand liggende gedaan, dus tevóren verschillen vergelijken .
Verbetering zal mogelijk zijn door bepaalde adviezen, maar niemand hier kan je verkeerde keuze nog op de een of andere manier ongedaan maken.


matheas antwoordt op 23 juli 2018:

Daar vraagt toch niemand om Louis ,om dingen ongedaan te maken . Het gaat om de stabiliteit van een forester met caravan,en die is uiterst belabberd blijkt. De vraag is wat er aan gedaan kan worden . Niet om om bestraffend vingertje te krijgen..


Frank antwoordt op 23 juli 2018:

Misschien overbodig maar wil toch mijn ervaring delen :
Op een totaal andere auto heb ik behoorlijk geëxperimenteerd met banden en ook vering. Drie zelfde types auto met uiteenlopende banden of vering voor de caravan en kijken wat het verschil is.
Voor banden van hetzelfde merk en soort geldt : hoe lager de wang, hoe stabieler en directer je stuurt maar comfort en vergevingsgezindheid op slecht wegdek neemt af. Van 16 naar 17 inch gaat dus iets meer gevoel van stabiliteit geven.
Als onderstel (vering en schokbrekers) ook zwakke schakel is dan dweil je eigenlijk met de kraan open. Hulpvering of zwaardere vering brengt dan weer iets verbetering maar ook dat is klein stapje.
Wel is het zo dat dit samen het verschil kan betekenen tussen met 85 nog net prettig rijden of veel corrigeren. Je verlegt de grens maar een paar kilometer (88-90 max). Dit komt omdat de schokbrekers, stabilisatoren, afstemming onderstel etc. niet zijn veranderd.
Als de opvolger het type een net iets beter afgestemd onderstel heeft dan brengt dat meer. Nog meer brengen een langere wielbasis en kortere oversteek samen met goed onderstel.
Tot slot : stel dat de caravan een Alko onderstel heeft die in hondsdraf loopt of één wiel uit het spoor heeft staan dan blijf je met een gevoelige auto altijd corrigeren. Dit komt omdat de caravan niet netjes volgt.
Je voelt hem dan in op- en afritten ahw rechtuit doorduwen in de bocht.
Het zijn allemaal kleine dingen maar de invloed is er. Heb je een (te) gevoelige trekker dan ben ik bang dat het nooit echt goed komt want die 5 km extra marge ga je nl. sneller rijden en dan ben je weer net zo ver.
Sterker nog : eigenlijk “verhoogt”het risico omdat je lekkerder rijdt en door de hogere snelheid de stabiliteit afneemt.
Ik heb indertijd met erg veel gesleutel de snelheid 10 km weten te verhogen. De snelheid van de berekening op deze site was daarvoor niet zonder veel stuurcorrecties haalbaar. Ook kwam de combinatie bij onrust al eerder in de problemen. Vermoeiend rijden is dat.
Daadwerkelijk vooruitgang is helaas een betere trekauto kopen.
Ik heb nu nieuwe type met zwaardere stabilisator, zwaardere vering en schokbrekers, banden met lagere wang. Alle oude klachten van vorige types zijn er niet meer.


Louis antwoordt op 23 juli 2018:

Is niet bedoeld als bestraffend vingertje Matheas .
Al word ieder niet meelevend commentaar op een door het slachtoffer zélf veroorzaakt probleem vaak zo bestempeld.
Ik belicht slechts een voldongen feit .
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen, dus je huiswerk gewoon tevoren doen, en niet achteraf.
Geen belerend vingertje maar een advies voor een volgend keer (op welk gebied ook)
(Van 'billenknijpend reizen' wordt niemand gelukkiger, en hóeft ook niet meer tegenwoordig met alle voor handen zijnde informatie)


Jr@ antwoordt op 23 juli 2018:

Waarom moet je steeds maar weer jezelf bewijzen , je reageert overal op lukraak links en rechts . Begin anders zelf een site, kun je de hele dag modereren naar hartelust .Louis


Kees antwoordt op 23 juli 2018:

"... die 5 km extra marge ga je nl. sneller rijden en dan ben je weer net zo ver. 
Sterker nog : eigenlijk “verhoogt”het risico omdat je lekkerder rijdt en door de hogere snelheid de stabiliteit afneemt."

Correctie; de marge tot instabiliteit (kritieke snelheid) afneemt.
Een combinatie is stabiel totdat instabiliteit optreedt. 😉


bart antwoordt op 24 juli 2018:

Ik vraag me af in hoeverre de 65kg meer motorgewicht voorin bij deze Forester diesel een rol heeft gespeeld voor de instabiliteit. Als Subaru verder niets aan het ontwerp van het onderstel heeft gewijzigd t.o.v. het benzinemodel, stel ik me voor dat de stabiliteit achterin flink is verminderd, mede omdat het tegenwicht helemaal voorin is toegevoegd.


Frank antwoordt op 24 juli 2018:

Jahaaaaaa Kees, je geeft de juiste beschrijving (oude discussie)
Als die discussie nog eens oplaait gaan wij wel onderscheid maken tussen statische stabiliteit en dynamische stabiliteit . Misschien gaat iedereen elkaar dan snappen. Niet hier, ok ? 😉


Frank antwoordt op 24 juli 2018:

@bart : ja en nee is mijn gedachte. Waarom ? Een zwaardere trekauto is beter. Wel kun je een “licht gevoel” krijgen aan de achterkant. Dat voelt niet fijn en is tikje eerder onrustig. Als je dan voortent of zware spullen achterin gooit ben je weer in “evenwicht” en nog zwaarder dan voorheen.
Ik merk bij onze combi duidelijk verschil tussen 1 of 2 volwassenen op de achterbank in combinatie met lege of volle tank. Het verschil tussen de uitersten is 150 kg. Dat verschil voel je.
Een deeloplossing voor het Forresterprobleem zou dus schoonmoeder kunnen zijn. Neem haar mee op vakantie !


bart antwoordt op 24 juli 2018:

Bedankt Frank voor je bijdrage. Inderdaad, met de juiste belading vergroot je de stabiliteit. Daarom ben ik geïnteresseerd hoe Sage beladen was en hoe de Forester die Menno testte, beladen was. Kan een verschil maken van dag en nacht. Wat niet wegneemt dat ik ervan overtuigd ben dat zwaardere veren veel oplossen hier. Niet om meteen ook een 1800kg caravan mee te gaan trekken, maar Menno voelde al verschil bij zijn 1300 kg caravan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 juli 2018:

In de test hier op de site met de Subaru's waren de auto's helemaal leeg en zat ik er alleen in ;(
En zeker kan je extra belading zowel in de auto als in de caravan voelen. Mijn oude Volvo reed veel lekkerder als de kofferbak vol was. En ook een lege caravan (met voldoende kogeldruk) rijdt veel lekkerder dan een beladen caravan, 75 kg verschil is direct voelbaar.


bart antwoordt op 24 juli 2018:

Wie test er nou een caravantrekker zonder vakantie belading? 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 75kg Dummy naast de bestuurder en 50 kg aardappelen, 15 potten pindakaas, 3 kratten bier en 10 emmers pindasaus en mayonaise is toch het minste wat een gemiddelde caravanner meeneemt in de auto? Voor een weekje. Alle gekheid op een stokje, maar bij de keuze en beoordeling van een trekker moet je dit dus zeker meenemen als je kiest tussen een diesel en een benzineversie. Interessante discussie. Bedankt Menno voor je terugkoppeling. En alle anderen ook voor jullie bijdragen.


Michiel antwoordt op 25 juli 2018:

Maar de Forester van Sage is van een hele andere generatie als degene welke Menno heeft getest...dus lijkt me niet echt relevant voor Sage. Het is al gezegd door Menno, en ik ben het daarmee volledig eens. De gewichtsverhouding tussen de Forester en Tabbert zorgt voor dit probleem. Het enige nuttige dat je kunt is zoveel mogelijk gewicht in de auto, en zo min mogelijk in de caravan om die verhouding iets te verschuiven ten goede....maar ook dan lijkt het me heel verstandig om het rustig aan te doen.

Ik heb zelf een Forester uit 2016 en heb daar hele goede ervaringen met deze auto als trekauto, maar wel voor een Kipje van 1100 kg. Ik denk dat niks fijner rijdt dan een auto met 'overgewicht' voor je caravan. De niveauregeling van mijn Forester vind ik juist goed reageren op kogeldruk. De auto veert, ook vol beladen, met 75 kg op de kogel gecontroleerd en goed gedempt. Hij deint daarbij absoluut niet. Mijn vorige auto woog 375 kg minder...en toen had ik het gevoel soms op het randje van prettig te zitten qua rijden. Een verhoudingsgewijs lichte auto t.o.v. de caravan is prima om rustig naar een dichtbij gelegen bestemming te rijden, maar vermoeiend op een lange reis.


bart antwoordt op 25 juli 2018:

De Forester die Menno heeft getest, verschilt niet zo heel veel van die van Sage hoor Michiel. Het zijn beide dieseluitvoeringen met dieselmotoren in een concept dat met een benzinemotor werd ontworpen. De SJ heeft telkens een inch meer lengte, meer hoogte en meer breedte en heel veel meer electronica in het systeem. Geweldig natuurlijk dat je de Forester 2016 juist heel goed vindt reageren op de kogeldruk van de Kip. Dat neemt niet weg dat een aardig aantal mensen hun Forester hebben weggedaan t.b.v. een Crosstrek XV of bijvoorbeeld de Dacia Duster 4x4 of zwaardere veren hebben plaatsen met blij resultaat. Menno schrijft dat hij de XV de caravan prettiger vond trekken, hoewel hij de zwaardere Forester wel stabiel vond aanvoelen. Ik maak me er geen zorgen over of de zaak gaat slingeren met een lichtere caravan, maar het geeft te denken dat dit verschil al merkbaar is bij een 1300kg caravan. Zelf heb ik met een 2003 Forester met progressieve veren, die 50 procent sterker zijn bij belading, -leeg- een Biod, gewogen 1050kg, getrokken en dat reed superstrak en comfortabel. Alsof er geen caravan achter hing. Hetzelfde met kampeer belading in de auto. Diezelfde caravan, misschien nu 1100kg zwaar, achter een Forester van 2011 met de verbeterde automatische niveauregeling, dezelfde als in de SJ, voelt beduidend anders aan. Alsof je nog meer moeite moet doen om op vaart te komen, en bij een geringe stuurbeweging gaat de caravan al licht schudden. Dit bij een belading volgens het boekje. Niets van dat alles bij de 100 kg lichtere Forester van 2003. De automatische niveauregeling werd ontworpen om met een statische zware last in de bagageruimte, de auto level te houden. Een caravan oefent echter een dynamische druk uit op de kogel, wanneer in beweging. Als je de schokbreker/veer combinatie van de oude Foresters, SF en SG vergelijkt met die van de latere modellen, waarbij Subaru vooral de bagageruimte heeft willen vergroten, zie je een enorm verschil. De oudere versies lijken dan wel oversized. Smaken verschillen natuurlijk en misschien zit het wel allemaal tussen de oren, maar ik hou nou eenmaal van een strakker caravan trek gevoel. Net als Menno. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit zal bereiken met progressieve veren, zoals ik ook had in de Forester 2003, die 10 procent zwaarder aanvoelen onbelast en 50 procent zwaarder indien belast. Maar er bestaat ook een alternatief, namelijk rubber ringen van 39 euro 😉 die tussen de windingen worden geplaatst en vastgezet met tiewraps. Klinkt een beetje doe het zelf hè, maar het werkt heel goed, zoals ik ook met een vorige auto heb ervaren. Eenmaal geplaatst, heb je er geen omkijken meer naar. Is heel goed zelf te doen. Happy caravanning!


Louis antwoordt op 25 juli 2018:

Advies van Jan @ op 23-7-2018 om 19.36.
Zo simpel kan het zijn....Jr@.
Ik heb helemaal niks te bewijzen !...gewoon een nuchtere vaststelling van feiten wat stekelig kan zijn voor hen die hulp zoeken na een eigen (te voorkomen) blunder.
(Wat zou het mij tenslotte boeien als iemand van de weg af vliegt zolang ik er zelf maar langs of omheen kan, dáár eens al gedacht ?)
Op een eigen site zou ik nog veel korter door de bocht zijn....'eigen schuld dikke bult' of zoiets, je had het o.a. hier al kunnen opzoeken en verwachten ! (dus helaas geen pamper ach gossie geaai 😉)
(Dat Caravantrekker zo bot niet gaat reageren is natuurlijk te begrijpen...al durf ik best te gokken over de gedachten)


Jan@ antwoordt op 28 juli 2018:

Ik heb er geen moeite mee als deze site meer outspoken zou zijn, wie anders heeft de expertise/authoriteit?
Als je het dan nog niet geloofd.........?


Kees antwoordt op 28 juli 2018:

Je kunt geloven omdat een site lekker outspoken is maar beter is om dat te doen wanneer je de zin en onzin kunt onderscheiden. En juist dat is hier goed te vinden. Voor het andere moet je naar de kerk.
De berekeningen matchen de praktijk en meningen worden onderbouwd door Menno of deelnemers zodat je daar je eigen mening, al of niet door voortschreidend inzicht, op kunt baseren of bijstellen.
Een schreeuwende site met evenzo schreeuwende moderatoren die jou dmv zelftoebedachte autoriteit een mening op zitten te dringen zit ik niet op te wachten hoor. 😉


bart antwoordt op 30 augustus 2018:

Nog even terug koppelend: inmiddels twee kunststof ringen per veer van niveauplus geplaatst en de caravanbandenspanning naar verhouding van het gewicht teruggebracht van 4.5 naar 4.0. Het rijgedrag van de combinatie auto plus caravan voelt nu precies hetzelfde als met mijn vorige Forester sg, waar ik pro veren van carsupport onder had laten plaatsen. Zonder cv rijdt de auto comfortabeler dan met pro veren. Het aanbrengen van de kunststof ringen kan iedereen die een band kan verwisselen,want super eenvoudig. Investering 80 euro en daarmee verandert de Forester sh sj van een zwabber in een strakke caravantrekker. Een aanrader dus.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker