Caravantrekker.nl

Gewicht lege caravan en kogeldruk

BvdLaan vraagt op 18 mei 2017:

Wat reken je wel en wat niet bij een lege caravan?
Volgens :
http://www.kamperen-informatie.nl/nieuwe-eg-richtlijnen/#comment-2547
moet je watervoorraad, gasfles(sen) en kabelhaspel meerekenen; volgens de leverancier NIET :
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:353:0031:0079:NL:PDF
Met dit alles kom ik op een kogeldruk van 75 kg (nieuwe caravan) en zonder komt de leverancier op 46 kg.
Wat reken je wel en wat niet bij een lege caravan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

dabbertje antwoordt op 18 mei 2017:

Alles wat je meeneemt maakt uiteindelijk het totaalgewicht 😉

De richtlijnen hebben alleen betrekking op het rijklaargewicht dat op kenteken wordt vermeld, en op de informatieverstrekking in de brochure van een nieuwe caravan. Daarvoor worden wat standaard zaken voor genoemd, maar je bent niet verplicht om die ook mee te nemen.
Op de kogeldruk heb je zelf invloed door met belading te schuiven.


Frank antwoordt op 18 mei 2017:

Waar wil je naar toe met je vraag ? Volgens mij leg jij het eerste artikel verkeerd uit. Je haalt de kogeldruk aan in combinatie met het laadvermogen. Waarom?
In de praktijk kijk je alleen naar het maximum massa van de caravan of soms naar het daadwerkelijke gewicht incl. bagage/belading.
Helaas klopt massa ledig voertuig bijna nooit. Dus als je wilt weten hoeveel je mee kunt nemen, is er maar één goede oplossing: een geijkte weegbrug.


BvdLaan antwoordt op 18 mei 2017:

Het belang van wat er wel of niet bij de lege weging hoort is groot. Wel of geen gasfles-waterreservoir etc. plaats je n.l. in de disselbak, dichtbij de kogel. Want in de disselbak zitten de aansluitingen.


Louis antwoordt op 18 mei 2017:

Ik kan me goed voorstellen dat dergelijke vragen ontstaan.
Er zijn teveel grijze factoren.
Zeker als je je eerste caravan koopt en je écht wilt weten wat je kunt laden blijft het merkwaardig dat je persoonlijk maatregelen moet nemen om zekerheid te krijgen.
Wie vermoed zo'n eerste keer al dat dit nodig is ?
Hallo meneer de dealer,leuke caravan !
Ik heb wel interesse, maaruh... doe me een plezier en rij hem even de showroom uit zodat ik er zelf 50 km verderop mee naar de weegbrug kan want uw, en de papieren informatie schijnt altijd heel toevallig wat optimistisch te zijn heb ik vernomen.
Ik zou het niet meer dan logisch vinden als een dealer standaard een set geijkte weegplaten in z'n werkplaats zou hebben.
(Zo moeilijk is dat niet...als de wil er zou zijn)
Behoorlijk zuur als je in tegenstelling tot de verkoopinformatie 50 kg laadvermogen tekort komt die je dan maar in de auto kwijt moet zien te raken (met al een paar kinderen achterin bijvoorbeeld)


Frank antwoordt op 19 mei 2017:

Watervoorraad, gasflessen en kabelhaspel moet je niet bij het lege gewicht rekenen.
Natuurlijk krijg je een hogere kogeldruk als je deze in de disselbak plaatst. Deze kogeldruk verandert naar nog meer of minder als je de rest van de caravan gaat beladen. Daarom snapte ik jouw vraag hierover niet. Helaas kloppen de opgaves in brochures e.d. bijna nooit en is de caravan vaak iets zwaarder. Start je met caravannen?


Kees antwoordt op 19 mei 2017:

"Ik zou het niet meer dan logisch vinden als een dealer standaard een set geijkte weegplaten in z'n werkplaats zou hebben."
Die heeft-ie: De remmenbank!


Louis antwoordt op 20 mei 2017:

Zeker Kees...als deze mogelijkheid er tenminste op zit.
En dat blijkt nog niet algemeen het geval, of het wordt niet gebruikt ?
Ik loop ter vermaak wel eens zomaar ergens binnen als ik in een andere omgeving kampeer of een gasflesje nodig heb.
Bij een weegvraag komt dan (voor eigen gebruik) meestal (en jawel daar is hij weer!) gewoon de Reich weger voor de dag.
Maar ja, die heb ik al... compleet met afwijking,en oprijplankjes om scheve metingen en piekbelastingen te voorkomen.
Al moet ik er aan toevoegen dat je er op een vlakke geasfalteerde of betonnen ondergrond met de oprijplankjes best een voldoende redelijk resultaat mee krijgt.
(Ik herhaal een aantal keren en trek het gemiddelde)


Frank antwoordt op 20 mei 2017:

Ook ik heb ooit zo'n Reichweger aangeschaft en hem ook een beetje vervloekt. Bij het minste of geringste vertoont hij nl. afwijkingen. Dit kan door ondergrond zijn, verschil tussen de beide drukpunten etc. Net als Louis goede oprijplankjes maken en het gemiddelde pakken op een goed stuk vlak asfalt levert dan een werkbaar resultaat op. Als je de afwijking weet van je Reichweger en er mee hebt leren omgaan, is hij best goed bruikbaar.
Je weet dan in ieder geval de gewichtsverdeling tussen links/rechts en de kogeldruk. Wel meten met paaltje onder de koppeling en niet onder neuswiel. En altijd meervoudig meten.


Kees antwoordt op 20 mei 2017:

"als deze mogelijkheid er tenminste op zit. "
Zeker Louis, anders wordt het lastig om de remvertraging te bepalen. Alleen de remkracht aan het bandoppervlak zegt niet zoveel.


Louis antwoordt op 20 mei 2017:

Dat meende ik ook maar begon te twijfelen omdat ik ze (dus dealers) ook zie morrelen met de Reich...dat ga je dan toch niet doen zou je zeggen ?.
Maar dan zijn we er voortaan eindelijk uit, en in het advies omtrent gewicht en beladingstwijfel vóór aankoop simpelweg : Altijd eerst op de remmenbank !


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 mei 2017:

Helaas is een remmenbank geen weeginstrument maar een remmentest apparaat. De weging daarop is (ook) niet echt altijd nauwkeurig.


Louis antwoordt op 20 mei 2017:

(Weer) terug naar de tekentafel.
Zóveel techniek, zelf als je zou willen alles in je huis vanaf je smartphone (ook nog eens op afstand) te bedienen, gegevens over het Marsoppervlak, dampkring... en dan dit.
Hoogste tijd voor naast de boedelbak een weegplatennetwerk bij de pomp !


Kees antwoordt op 20 mei 2017:

"Helaas is een remmenbank geen weeginstrument maar een remmentest apparaat. De weging daarop is (ook) niet echt altijd nauwkeurig."
Een remmenbank is echter wél een weegtoestel en wordt jaarlijks gecertificeert. Dit is een voorschrift om een betrouwbare remvertraging te kunnen berekenen. Een onjuiste remvertraging leidt tot onterechte APK afkeur.
Ik kan jouw opmerking hieromtrend daarom niet anders zien dan een lekenopmerking Menno.


@Eric antwoordt op 20 mei 2017:

Uhmmm, die "lekenopmerking" valt volgens mij nog te bezien Kees.

Een remmentest bank hoeft voor zover ik weet alleen gekalibreerd te zijn / worden bij garagebedrijven die APK keuringen uitvoeren en caravan onderhoud (bijv een BOVAG of onderstelbeurt) is nog steeds geen APK keuring.
De kalibratie is natuurlijk wel belangrijk ivm betrouwbare testresultaten. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2017:

Precies Eric. Ik schrijf dan ook dat de meting niet ALTIJD nauwkeurig is. Vaak zal die een goede indicatie geven (net zoals de Reich weger) maar je mag er niet op vertrouwen bij een koopbeslissing als gewicht doorslaggevend is.


Quirien antwoordt op 21 mei 2017:

Moet morgen mijn caravan ophalen . Heeft dan weer zijn BOVAG controle gehad met van mijn kant specifieke verzoeken.
Ik zal er eens expliciet op in gaan hoe zuiver de weging en de remmentest is. In iedergeval mocht er een keine afwijking inzitten dan heb je in iedergeval een indicatie.

Overigens bij elke caravan die ik kocht wilde ik altijd weten wat deze "leeg" woog met de op dat moment vaste accessoires en eventuele mover etc.( ik ben van mening dat dit ook behoort bij de "dure" afleveringen/ transport kosten") ) Daar werd nooit een punt van gemaakt als ik daar bij de koop om vroeg. Meestal was dit wel iets meer dan de vermelde gewichten.
Zo ook bij elke bovag beurt weging al dan niet met afwijking. Ach, voor alle zekerheid ronde ik het maar enigszins naar boven af.

Trouwens ook wel eens gelezen dat de caravan in de loop der jaren wat zwaarder kan worden. Dit zal natuurlijk wel met de materiaal opbouw te maken hebben.


Gerard antwoordt op 21 mei 2017:

Carvan laten wegen op weegbrug bij RDW. Daarna over Reich weegplaatje gereden en dan heb je volgens mij een behoorlijke indicatie met betrekking tot afwijking.


Ton Groenendijk antwoordt op 21 mei 2017:

Okay, in een poging om wat olie op de golven te gooien van de storm die door boze mannen wordt aangewakkerd, hierbij een bijdrage van iemand die zich bewust is van z'n beperkte technische kennis.
Maar die gewoon op z'n papieren kijkt en ziet dat het rijklaar gewicht op het kentekenbewijs 1110 kg is en op de uitdraai van de remmentestbank (Bovag, dus boven ieder twijfel verheven (knipoog)) 1102 kg. Dan zitten de stoelen, tafel, luifel, stokken, matrassen, 50 meter kabel, krik en kruissleutel en wat huishoudelijk gerief er ook nog in. Maar géén water en géén gasflessen uiteraard.
Wat leren deze cijfers? ik ben bang van helemaal niks. Er zijn normen waaraan het rijklaar gewicht moet voldoen en dan praat men over een volle watervoorraad, (bij mij 50 kg, een gasfles en een kabel. Maar niet over het reservewiel b.v. of een fietsenrek of.....
Het feit dat de remmentestbank een gewicht opgeeft houdt in dat er gewogen wordt. Maar wat weegt-ie dan? Goed, bijna goed of zit-ie er in de buurt? En hoe doet de RDW dat? En waar komt dat verschil dan vandaan?
Lieve mensen, wees blij dat de tijd van de uitgeklede gewichten achter ons ligt en besef toch dat de discussie over gewichten vaak leidt tot het copuleren met kleine insecten. Wellicht vinden andere mensen dit ook een stom stuk, maar het zijn gewoon feiten en de conclusie die daaruit getrokken wordt, tja, wat moet je er mee. Want het meenemen op vakantie van en setje jeudebouleballen of het vergeten die voor de weging er uit te halen leidt kennelijk al tot ruzie. Maak die maar met diegene die die ballen vergeten is.


Ton Groenendijk antwoordt op 21 mei 2017:

Ah, zie ik dat tijdens het nalezen van mijn reactie bepaalde andere reacties zijn verwijderd. En dus zal mijn schrijven wellicht wat verwarrend overkomen. Nou ja, je begrijpt wel wat er gebeurd is en zo blijft van mijn reactie twee gewichten en een overpeinzing over. Ook goed en wellicht beter.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker